Processorkylare vintern 2011

Permalänk
Skrivet av BlySprytan:

jag har 500-1300 rpm på min bios gnäller alltid att det är för lågt

va? vad gnäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, men det jag argumenterade för var främst att sambandet troligen är så besvärligt att det är svårt att räkna vettigt. Det där stöder väl snarast den ståndpunkten?

Nja både och, den skapar en blick som kan synas från två håll.
Men maximal effektfaktor är väl enda räknemodell man kan anses vara "värdig".
Att man lägger till beräkningar från omgivande faktorer för å skapa mer exakta värden kan även få bakslag beroende på uträkning.

Förslag på alt sätt? Vore riktigt ypperligt om man med enkel excel kalkyl kan anbringa gamla med nya värden i jättelika diagram

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

Nja både och, den skapar en blick som kan synas från två håll.
Men maximal effektfaktor är väl enda räknemodell man kan anses vara "värdig".

Jag har en känsla av att effektberäkningen egentligen är rätt bra men att det sedan är funktionen från effekt till temperatur (och speciellt kylarens påverkan på denna) som krånglar till det. Tyvärr måste man nog, under kontrollerade former, mäta upp kurvan för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KebbZ:

Trevligt med lite läsning! Nu väntar man bara på ett test av: slutna vattenkylnings-system

Redan gjort och
Antec Kühler H2O 620 och Corsair H60 för runt 400:- spöar alla kylare i det här testet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Redan gjort och
Antec Kühler H2O 620 och Corsair H60 för runt 400:- spöar alla kylare i det här testet.

Jaså, i alla tester jag läst så är det endast H100 som klår Phanteks, NH-D14, Silver Arrow och de andra på toppen. H80 och de andra singelradiatorerna är inte alls lika bra på att kyla. Kolla här t.ex. från Anandtech. Då är H100 både dyrare och rätt mycket ljudligare på max än vad en Silver Arrow är, men
har man plats för en dubbelradiator så kan man ju slippa krånglet med höga minnen. (Varför man nu skaffar sådana, har man sedan tidigare så visst, ok, men nya? då finns det ingen vits med höga kylflänsar)

Skrivet av Brillmongot:

Har ett moderkort av samma modell som användes i testerna men jag har högprofil-ram (corsair vengeance) i alla fyra platserna, vilken är bästa kylaren som fortfarande tillåter mig använda de minnen jag har?

Jag skulle tagit HR-02 Macho, den har en sån fläkt som sitter på Silver Arrow, så den är tyst och så är den nästan lika stor.

Min Phanteks går dock att flytta upp fläkten på en del så det är möjligt att höga Vengeance får plats under, om man har brett nog Chassi för det.
Här är mina Vengeance Lågprofil för jämförelse, Fläkten går som sagt att flytta upp så den är i linje med kylflänsen eller högre, beroende på hur brett chassit är.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Som flera tidigare har sagt så är de VÄLDIGT synd att Termalright HR-02 macho inte är med. Den presterar ju tydligen bra nog att kunna kyla 95Watt TDP PASSIVT i ett normalt ventilerat chassi så som exempelvis "nya" Antec SoloII.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Thermalright HR-02 Macho Borde varit med, saknade verkligen den. Har installerat en och testat och den värkade prestera bra och var riktigt tyst iaf, skulle vara kul att se hur den står sig då den inte var så fruktansvärt dyr heller.

Permalänk
Medlem

Jag är så lycklig att jag köpte denna och inte D14 Förstår verkligen varför Thermalright SA fick bäst i test Bästa CPU-kylaren jag någonsin haft.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Som ni skrev i testet, inte svårt att göra en högpresterande kylare om man inte tar hänsyn till ljudnivån.
Personligen är jag inte intresserad av minimera temperaturen på processorn utan mer att hålla den på en icke skadlig nivå till så låg ljudnivå som möjligt.
Därför skulle det vara väldigt intressant med kylingsförmåga ställd mot ljudnivå.

Tex hålla belastningen och temperaturen på processorn konstant (vid valfritt antal olika temperaturer/belastningar) och se vad ljudet från fläkten blir. Alternativt ställa fläkten på en bestämd ljudnivå, konstant processorbelastning och sedan mäta temperaturen på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jaså, i alla tester jag läst så är det endast H100 som klår Phanteks, NH-D14, Silver Arrow och de andra på toppen. H80 och de andra singelradiatorerna är inte alls lika bra på att kyla. Kolla här t.ex. från Anandtech. Då är H100 både dyrare och rätt mycket ljudligare på max än vad en Silver Arrow är, men
har man plats för en dubbelradiator så kan man ju slippa krånglet med höga minnen. (Varför man nu skaffar sådana, har man sedan tidigare så visst, ok, men nya? då finns det ingen vits med höga kylflänsar)

http://images.anandtech.com/graphs/graph5054/42197.png

Jag skulle tagit HR-02 Macho, den har en sån fläkt som sitter på Silver Arrow, så den är tyst och så är den nästan lika stor.

Min Phanteks går dock att flytta upp fläkten på en del så det är möjligt att höga Vengeance får plats under, om man har brett nog Chassi för det.
Här är mina Vengeance Lågprofil för jämförelse, Fläkten går som sagt att flytta upp så den är i linje med kylflänsen eller högre, beroende på hur brett chassit är.

http://i42.tinypic.com/v454pv.jpg

Håller med blackeagle. Har kollat runt på nätet mycket och det verkar som sagt bara va H100 som klår silver arrow. Det skulle dock va intressant att se hur de presterar om man smäller på samma fläktar på båda. Mest intressant är väl H80 med 2 bra fläktar i PnP vs SilverArrow med samma fläktar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja sticka ut hakan lite grann och hävda att prestandan på kylarna inte är så viktig, om man kör Sandybridge eller kommande Ivybridge. Och om man ej avser pressa överklockningen till absolut maximum innan det blir instabilt. Man kan ofta komma upp i åtminstone 4.5GHz på standardkylaren utan att CPU'n tar skada. Intel har helt enkelt designat så pass bra CPU'er så att i princip alla kylare duger för standardöverklockningar.

Jag valde trots denna vetskapen att satsa på en större kylare nu när jag byggde min nya dator i Jul. Detta eftersom jag värderar estetiken av en del sådana (jag har ett HafX 942 med chassifönster). Den mest arkitektoniska skapelsen jag kunde hitta var den stora och fina Zalman CNPS12X (Computer Noise Prevention System 12X), coolt namn va . Tycker den påminner en del i stilen om fina byggnader i tex Dubai.

Den andra viktiga aspekten var ljudnivån, standardkylaren är ingen rolig historia ur den bemärkelsen. Och jag såg ett par recensioner där man tyckte att CNPS12X var tyst. Märkligt nog så klagar Sweclockers lite på att ljudnivån inte är den bästa. Det må vara sant men viktigt är ju också ljudkaraktären på ljudet, och det är ju subjektivt och går ej mäta med Decibelmätare. Och jag tycker inte min Zalman är störande alls, tillräckligt tyst för min del.

Sen att Zalman CNPS12X är marknadens kanske 3'e bästa kylare gör ju ingenting men är inte så viktigt för mig. Som sagt i stort sett alla tornkylare klarar att hantera Sandybridge på ganska så höga överklockningar. Vilken man väljer ur den aspekten har bara betydelse ifall man är extrem i sina överklockningar och vill köra på gränsen. Men det har jag inget intresse av då jag ej har råd att förstöra dyr och fin utrustning. Vilket man ju riskerar om man går för högt!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Stolt ägare av Phanteks jadajada kylare

Skrivet av Joakim Ågren:

Tycker den påminner en del i stilen om fina byggnader i tex Dubai.

Speaking of Dubai. Ett land med oändligt med sol men inte en endaste solpanel.
Har man olja varför fan ska man bry sig om sådant?

OH ECONOMY, WHY U FUCK UP THE PLANET =D

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur Phanteks jadajada kylare blir rekommenderad från redaktionen trots att den är dyrare och är en blank kopia av sillver arrow, med samma problem med monteringen vilket är den enda nackdelen jag kan tänka mig på silverarrow, äger en själv (ja) och är riktigt nöjd då jag inte vet hur fläktarna låter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Någon som kan bekräfta att Be quiet Darkrock Pro får plats i Fractal Design R3? Läst på nått ställe att den ska passa, men folk snackar så mkt

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Redan gjort och
Antec Kühler H2O 620 och Corsair H60 för runt 400:- spöar alla kylare i det här testet.

Ugh... Okej fram med testerna som bevisar det du säger. Annars kan du ju knipa och sluta sprida lögner.

Permalänk
Medlem

Grym recension, det är tester likt den här som gör sweclockers till den bästa hårdvarusiten, grymt bra jobbat!

Permalänk

vill se Prolimatech, h60/70/80/100 och antec khuler också... bara för att kunna jämnföra lite bättre

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Såg också fram emot lite wasser cooling.

Bytte precis från Noctua D14 till extern Corsair H100 med push-pull så vore kul att se om man valde rätt!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur länge det snackats om detta testet måste jag säga att jag tycker det INTE var så stort som Emil och Andreas hypat upp det till i fredagspanelerna. Jag förväntade mig fler kylare, och att man även körde alla kylare med en referensfläkt.

I texten om Xigmatek Prime står det att man vill minska turbulensen med sin design. Det hoppas jag verkligen inte, då turbulens mellan flänsarna ökar luftens värmeupptagningseffektivitet.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgt. Stinger:

I texten om Xigmatek Prime står det att man vill minska turbulensen med sin design. Det hoppas jag verkligen inte, då turbulens mellan flänsarna ökar luftens värmeupptagningseffektivitet.

Om jag förstått saken rätt så vill man inte ha turbulenta luftströmmar utan laminära luftströmmar.

Permalänk

AV egen erfarenhet kan jag säga att alla cpu-kylare som har andra bakplåtar än vad noctuas minimala varant har inte fungerar på ett asus maximus iv extreme-z. Det sitter lite komponenter på baksidan bredvid själva plattan och det gör att t.ex. Frion inte alls fungerar med det moderkortet utan att byta ut bakplattan och modda.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Ett tilllägg. Min SA kom ialalfall med en grenkontakt för PWM.

Köpte från inet när den till slut kom in efter att inte ha funnits i lager på ett väldigt bra tag. Grymt kylare!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Har inte haft tid att läsa igenom kommentarerna, men en temperatur/krona hade varit najs att ha som diagram.

Bra test!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Relik 📜

Anledningen att HR-02 Macho inte är med är för att modellen inte passar med moderkortet. Monteringsramen är för stor (bredare är True Spirit, som redan den tar i), och pressas alldeles för hårt mot ena VRM-kylflänsen. Det upptäcktes inte förrens över hälften av modellerna var klara, så inte direkt aktuellt att börja om.

I övrigt noterar vi givetvis alla modeller, förslag och kritik som strömmar in, men jag tänker inte ge mig in i någon längre utläggning där (även om jag som många säkert vet brukar vara diskussionsvillig i recensionskommentarerna). Det enda jag kan säga är att huvudproblemet är tid; jag tror många har svårt att verkligen greppa hur omständigt ett kylartest under kontrollerade former är, och alla de tjogtals småproblem som kan sätta käppar i hjulet (vad sägs som ett bygge utanför fönstret, som totalt pajar alla ljudtester?).

Nu har vi i alla fall en bra grund att utgå ifrån, och kan lägga till intressanta modeller på samma plattform i efterhand. Någon mer roundup lär det inte bli inom överskådlig framtid, det tar helt enkelt för mycket tid i förhållande till resultatet (och ni vill väl se recensioner på andra saker också?).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vore fint med ett gemensamt diagram där två staplar finns på varandra, en med ljudnivå och en med temperatur. Så man slipper scrolla upp och ner och jämföra ur minnet.

Permalänk
Medlem

Tackar för ett stort test, gissar att det tagit rejält med tid i anspråk.
Ni har inga tankar på att bygga en testrigg med hjälp av ett högeffektmotstånd, tex liknande denna, en adapter så storleken blir samma som en verklig processor, ett reglerbart nätagg och en fläktstyrning. Lite extra jobb första gången men fördelen hade varit att ni hade fått en plattform som man kunde enkelt testa nya kylare och resultaten hade varit direkt jämförbar med de redan gjorda (så länge rumstemperaturen är samma), plus att ni enkelt kan testa kylarna lite mer ingående.
tex:
Bestäm en temp, tex 70 grader, stega effekten 20, 30, 40W osv och mät ljudnivån vid de olika belastningarna.

Tack igen för trevlig läsning.

Permalänk
Skrivet av PoisonBill:

Ingen NZXT Havik 140?

Perfekt avatar till ditt uttalande =D

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Anledningen att HR-02 Macho inte är med är för att modellen inte passar med moderkortet. Monteringsramen är för stor (bredare är True Spirit, som redan den tar i), och pressas alldeles för hårt mot ena VRM-kylflänsen. Det upptäcktes inte förrens över hälften av modellerna var klara, så inte direkt aktuellt att börja om.

I övrigt noterar vi givetvis alla modeller, förslag och kritik som strömmar in, men jag tänker inte ge mig in i någon längre utläggning där (även om jag som många säkert vet brukar vara diskussionsvillig i recensionskommentarerna). Det enda jag kan säga är att huvudproblemet är tid; jag tror många har svårt att verkligen greppa hur omständigt ett kylartest under kontrollerade former är, och alla de tjogtals småproblem som kan sätta käppar i hjulet (vad sägs som ett bygge utanför fönstret, som totalt pajar alla ljudtester?).

Nu har vi i alla fall en bra grund att utgå ifrån, och kan lägga till intressanta modeller på samma plattform i efterhand. Någon mer roundup lär det inte bli inom överskådlig framtid, det tar helt enkelt för mycket tid i förhållande till resultatet (och ni vill väl se recensioner på andra saker också?).

Då måste ni ha fått en äldre batch av HR-02 Macho, alla batchar tillverkade i November eller senare kommer med en extra monteringsram (Asus/AsRock retention bracket) avsedda för Asus och ASRock brädor som skall passa till det mobbo som ni använde. Den har jag även sett till försäljning separat i vissa länder, här ett exempel: http://www.pc-look.com/boutik/Prod_Thermalright_Backplate-HR-...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Joakim Ågren:

Då måste ni ha fått en äldre batch av HR-02 Macho, alla batchar tillverkade i November eller senare kommer med en extra monteringsram (Asus/AsRock retention bracket) avsedda för Asus och ASRock brädor som skall passa till det mobbo som ni använde. Den har jag även sett till försäljning separat i vissa länder, här ett exempel: http://www.pc-look.com/boutik/Prod_Thermalright_Backplate-HR-...

Har spanat runt lite, och vad jag kan se är den "nya" ramen samma som för True Spirit? Det innebär i så fall att det kommer fungera, men bara om man är beredd att trycka VRM-flänsen några millimeter åt sidan (vilket är svårt att rekommendera). Vi ska kontakta Thermalright och en distributör, se om vi kan få klarhet i frågan. Om det löser sig kan vi komplettera med siffror från Macho, då den ändå ligger i testlabbet.

EDIT: Bekräftat, ramen är samma som Spirit. Med andra ord fungerar det, dock med varningsflagga för att VRM-kylaren trycks bort några millimeter. Vi ska försöka komplettera resultaten så snart som möjligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Redan gjort och
Antec Kühler H2O 620 och Corsair H60 för runt 400:- spöar alla kylare i det här testet.

Som nämnts redan: källa på det??? (Tror du verkligen på detta själv?)

Dessutom: 620 och H60 går bara på ca 400 spänn vid vissa reor. Normalpriset är klart högre än så...
ca 500kr för 620 just nu och ca 600kr för H60.

Sen är det en fråga om ljudnivå också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.