Processorkylare vintern 2011

Permalänk
Skrivet av DellaK:

Vad innebär PWM?

pulsbreddsmodulering

moderkortet styr fläktens varvtal beroende på temperaturen i chassit, rätt så smutt faktiskt då strömpulser används för att sänka varvtalet på fläkten (lägre varvtal ger lägre ljudnivå) istället för en konstant spänning

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Tack för testet.
Hade gärna sett att ni tog med de slutna vattenkylnings-paketen med i temperatur & ljudnivå testerna, då jag tycker det är relevant. I synnerhet då dem ligger i ungefärlig prisklass med de luftkylda.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

sjukt bra test! men..varför är inte alla slutna vattenkylningar med? Tror många inkl mig själv är intresserade hur dessa står sig mot t.ex. silver arrow och phanteks kylaren. H100 är nog självklart segraren, men H70 och H80 samt Kûler är inte lika självklara.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

True Spirit var intressant sett till priset, ljudnivån och att den klarar av att kyla processorn hyfsat (iaf under extremtemperaturer) trots överklockning.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Tycker det känns ganska ynkligt att enbart testa kylprestandan med en enda konfiguration. Att t.ex testa alla kylflänsarna med samma fläkt kan ju få billigare alternativ att bli aktuella om de underpresterar till följd av en sämre fläkt.

Jag förstår inte heller ljudnivå-diagramet utan pwm-styrning. Varför får vissa kylare vara med flera gånger när det står någonting i still med "max fläkthastighet" som underrubrik? Varför inte helt enkelt testa med sig 12 resp. 7V? En inte alls dum lösning för att hålla nere ljudnivån oavsett belastning.

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråd

Citat:

CPU WATT = TDP * (OC MHz / Lager MHz) * (OC Vcore / Lager Vcore) ^ 2
För att få din processorns TDP, måste du lita på AMD eller Intels egna siffror.

För detta exempel kommer jag att använda en relativt hög överklockning med höga underliggande spänning, 2,5 GHz med 1.95v.

OC Watt = TDP * (OC MHz / Lager MHz) * (OC Vcore / Lager Vcore) ^ 2

OC Watt = 53,7 * (2500/1833) * (1.95/1.65) ^ 2

OC Watt = 53,7 * (1,36) * (1,18) ^ 2

OC Watt = 53,7 * 1,36 * 1,39

OC Watt = 101

Så här 36% överklockning och 18% kärnspänning ökningen har resulterat i en 88% effekt ökning.

Om överklocka var istället 2,4 GHz med 1.95v, skulle det leda till 97,8 watt i stället. Om, å andra sidan gjorde vi samma 2,5 GHz men med endast 1.85v, skulle det leda till 92,8 watt. Om det var faktiskt möjligt att få det 2,5 GHz vid beståndet 1.65V, skulle detta resultera i endast 73 dras watt. Så sensmoralen i denna historia är, höjer inte din kärna spänning om du inte absolut måste, och en svag strömförsörjning kan hålla tillbaka dina överklockning.

Detta med min CPU blir då 95 * (3587/2800) * ((1,504/1,3250)^2) = 156,81 Watt
156,81 / 95 = 65,1% högre effekt.
Max klock som jag vågat mig på - 95*(3960/2800)*((1,560/1350)^2) = 179,41 Watt
179,41 / 95 = 88,9% högre effekt - Näst intill dubbelt uttag

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ni borde skaffa moderkort som kan styra Volt-reglerade fläktar, så vi kan se styrda ljudnivåer för alla kylarna. Jag vet iaf att mitt X58-UD4P gör det, funkar prima med min NH-U12P.

Permalänk

Bortsett från att processor de körde med H80/H100 är av en annan typ i en annan klock med en annan spänning, så det går inte att jämföra alls ändå

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Skrivet av Omitron:

Kan så vara men de använder olika typer av fläktar och egna anpassningar. Läser man tester på de olika modellerna på andra sajter så ser man att det faktiskt skiljer en del mellan modellerna. Av den anledningen hade det varit kul att se ett test här på Sweclockers. Vi vet ju att killarna kan göra bra tester.

Kna dem säkert, men ett test bygger ju på att man testar produkten i de utförande som den säljs. Om man ska göra ett test som du säger, men egna kombinationer av fläktar och inställningar på dessa med mera kan ju testet bli så stort som antalet inställningar och konfigurationer är, och är således inte möjligt att genomföra...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Liquidedust:

Hittar inte NH-D14 alls i testet, vilket är lite konstigt då Silver Arrow är med.

"Referens är populära Noctua NH-D14, vilken figurerar flitigt i tester och besökte SweClockers labb under 2009. Intels standardkylare klarar inte av den aktuella konfigurationen, utan överhettar med blåskärm som följd."

http://www.sweclockers.com/recension/6211-processorkylare-vin...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Bortsett från att processor de körde med H80/H100 är av en annan typ i en annan klock med en annan spänning, så det går inte att jämföra alls ändå

Tar vi formeln som jag nyss skrev å drar en beräkning...

130W * (4000/3330)= 156,1562 Cpu watt old system
95W * (4600/3400) * ((1,360/1,240)^2)= 140,98 Cpu watt new system

130W * (4000/3330) * ((1,350/1,240)^2) = 185,0901369631859 || EDIT: Detta förutsätter att standard vcore för denna propp är 1,24, vilket för med sig en minus effekt på 31,28812597531565% lägre effekt jämte mot nya setup :/

156,16 / 140,98 = 10,8% lägre förbrukning
Så ta temp rev från gamla setup, dividera med 10,8% å jämför.

Corsair 100 high: 53,9 - 10,8% = 48,08c
Antec kühler 920 silent: 64,5 - 10,8% = 57,534c

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ursäkta frågan, men varför kan man t.ex inte placera Thermalright Silver Arrow åt andra hållet så att fläktarna pekar mot baksidan så man kan ha höga RAM-minnen (mina) ?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra test :).
Va synd att Noctua inte hamna högre upp, får välja mellan Thermalright o Noctua nästa gång iaf.

Hade gärna sett att ni redovisat ljudnivåmätare lite mer detaljerat: namn,modell, tolerans, och om den är kalibrerad. Det va iof kanske lite väl detaljerat, men isf kan ni ju snart slå silentpcreview ;). Givetvis är även recensenternas omdöme om ljudnivå bra, kan ju finnas störande klickande ljud o dyl som en ljudnivåmätare inte uppfattar.
Kanske hade en extral tabell med ljudnivån sorterade efter varje enskild processorfläktarna varit smidig. blev lite förvirrad när fläktarna redovisades med olika varvtal tycker jag iaf.

Bra med sammanfattning. Bra test

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

156,16 / 140,98 = 10,8% lägre förbrukning
Så ta temp rev från gamla setup, dividera med 10,8% å jämför.

Sambandet mellan effekt och temperatur är nog dock inte fullt så enkelt. För svartkroppar gäller till exempel att utstrålad effekt är proportionell mot temperaturen^4.

Permalänk

sweclockers har skrivit fel angående silver arrow fläktarna..

rätt är Fan Speed: 900~1300 RPM (PWM)

INTE: 500-1300 rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Sambandet mellan effekt och temperatur är nog dock inte fullt så enkelt. För svartkroppar gäller till exempel att utstrålad effekt är proportionell mot temperaturen^4.

Ungefär som att säga, kvalité från metall till koppar skapar obalans å.
Man får försöka utgå från någorlunda fasta värden å "förlita" sig på att annat är oförändrat

Sen att högre temp skapar högre strålning = mer kyleffekt säger sig själv.
Dock pratar vi om låga temperaturer med låg strålning, så temp differans är således knappast större än 0.5c

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naked-Snake:

sweclockers har skrivit fel angående silver arrow fläktarna..

rätt är Fan Speed: 900~1300 RPM (PWM)

INTE: 500-1300 rpm

Det är i så fall fler som skriver fel: http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/cpu/silve...

Permalänk
Skrivet av Mr.Quatermain:

Bortsett från att processor de körde med H80/H100 är av en annan typ i en annan klock med en annan spänning, så det går inte att jämföra alls ändå

Men nu får du ta och läsa ordentligare, personen jag citerade ville ha ett test med slutna vattenkylare. Alla de tester jag länkade till gjordes på en i7 980x klockad till 4 ghz samt samma spänning á 1,35 volt förutom H50 och H70 men det gör det samma, de är ju gamla. Så ja det går alldeles utmärkt att jämföra kylarna mellan varandra.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att Termalright HR-02 macho borde varit med. Många andra sidor har lovordat den som en prisvärd kylare. Om man bara läser erat test är det ju risk att man totalt missar den.

Permalänk
Medlem

Jag tycker testet var bra utfört. En helt ok överklockning som en medelklockare kan förvänta sig köra. Skulle man köra ner kylarna på knäna är det nog inte en sandybridge cpu man ska köra på. Jag förstår meningen med att inte testa med en och samma fläkt för att se om skillnaden ligger i tillverkarens paket eller metallen. Men bland toppkylarna hade det varit trevligt att se vad som avgör, då det inte skiljer så mycket.
Nästa gång förväntar vi oss mindre kylare i lågprofil?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

Ungefär som att säga, kvalité från metall till koppar skapar obalans å.
Man får försöka utgå från någorlunda fasta värden å "förlita" sig på att annat är oförändrat

Risken är att det stämmer så illa att det inte blir bättre än att bara konstatera att lite mindre effekt ger lite lägre temperatur...
Här finns till exempel både spänningar, frekvenser och temperaturer och sambandet mellan temperatur och effekt (uppskattad med formeln ovan) verkar inte helt enkelt (och speciellt har, i det högst överklockade fallet, effekten mer än dubblerats medan temperaturen bara ökar med 12%).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

mannen det står på thermalrights hemsida 900-1300, klicka på specs...

http://www.thermalright.com/products/index.php?act=data&cat_i...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naked-Snake:

mannen det står på thermalrights hemsida 900-1300, klicka på specs...

http://www.thermalright.com/products/index.php?act=data&cat_i...

Jag länkade också till deras sida (så det verkar som att det som sagt är fler som skriver fel eller att viss förvirring råder).

Permalänk

jag fick med förgrenings kontakt på min silver arrow

Permalänk
Medlem

Hoppas Sweclocker tar in Arctic Coolingi30 för test när den kommer ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Skrivet av BlySprytan:

jag fick med förgrenings kontakt på min silver arrow

då borde du kunna bekräfta, är 500-1300rpm rätt eller 900-1300rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Risken är att det stämmer så illa att det inte blir bättre än att bara konstatera att lite mindre effekt ger lite lägre temperatur...
Här finns till exempel både spänningar, frekvenser och temperaturer och sambandet mellan temperatur och effekt (uppskattad med formeln ovan) verkar inte helt enkelt (och speciellt har, i det högst överklockade fallet, effekten mer än dubblerats medan temperaturen bara ökar med 12%).

Vad jag har förstått av uträkningsmodellen är 100% effektivitet dvs maximal prestanda.
En CPU går dock aldrig i den effekten då det är teoretiskt omöjligt.
Då realtidsklockan alltid kräver sin beskärda del (minimal dock så)
Annat bra ex är Intel HT, den avslagen så minskar du CPU temp med ca 10c.
Samt vardags ex: Ingen kör sin CPU i 100% belastning, även under riktigt CPU krävande spel så lämnas en hel del kvar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

jag har 500-1300 rpm på min, bios gnäller alltid att det är för lågt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

Vad jag har förstått av uträkningsmodellen är 100% effektivitet dvs maximal prestanda.
En CPU går dock aldrig i den effekten då det är teoretiskt omöjligt.
Då realtidsklockan alltid kräver sin beskärda del (minimal dock så)
Annat bra ex är Intel HT, den avslagen så minskar du CPU temp med ca 10c.
Samt vardags ex: Ingen kör sin CPU i 100% belastning, även under riktigt CPU krävande spel så lämnas en hel del kvar.

Nej, men det jag argumenterade för var främst att sambandet troligen är så besvärligt att det är svårt att räkna vettigt. Det där stöder väl snarast den ståndpunkten?