Processorkylare vintern 2011

Permalänk
Inaktiv

Stiligt test, det ända jag störde mig på var de olika rpm'en på fläktarna. Förstår att ett sådant här test inte utförs på en förmiddag, men eftersom det är luftkylare hade det varit intressant att se vad själva KYLAREN gjorde för nytta i förhållande till en identisk fläkt till alla tester - då vet man om fläkten i ett paket är av otrolig lågkvalité, och/eller om tornet i kylningspaketet är den som står för resultatet.

Permalänk
Medlem

Toppen var ung. som jag hadde förväntat mig. Thermalright i topp och Nocuta ligger bra till.

Men även om Thermalright kyler bättre skulle jag inte köpa en sån igen. Att kunna få ny festanordningar för nya socklar är guld värt, en kylare blir ju liksom inte sämre och jag tror min TRUE skulle göra bra ifrån sig om det bara gick att montera den...

Permalänk
Avstängd

Ett test som visar varför Sweclockers aldrig kommer att bli några bra testare. Var är testerna vid en mera normal belastning? Och var skriver ni om hur montering sker på ett AMD system? Att enbart prova kylare vid en extrem belastning säger inget. Vad var ljudnivån och temperaturen vid 50% belastning? Oklockat? Kylning per krona? Visar enbart på hur lite energi som läggs ner på era "tester".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Stiligt test, det ända jag störde mig på var de olika rpm'en på fläktarna. Förstår att ett sådant här test inte utförs på en förmiddag, men eftersom det är luftkylare hade det varit intressant att se vad själva KYLAREN gjorde för nytta i förhållande till en identisk fläkt till alla tester - då vet man om fläkten i ett paket är av otrolig lågkvalité, och/eller om tornet i kylningspaketet är den som står för resultatet.

Kolla här t.ex. då testar de med orginalfläktar, sen kör de med samma två snabba 120mm, samt passivt test längst ner på sidan

http://www.vortez.net/articles_pages/phanteks_ph_tc14pe_cpu_cooler_review,15.html

Skrivet av tomten51:

Jag förstår inte hur Phanteks jadajada kylare blir rekommenderad från redaktionen trots att den är dyrare och är en blank kopia av sillver arrow, med samma problem med monteringen vilket är den enda nackdelen jag kan tänka mig på silverarrow, äger en själv (ja) och är riktigt nöjd då jag inte vet hur fläktarna låter.

Blek kopia håller jag inte med om, kopia kanske, men inte av Silver Arrow, eftersom den inte var första dubbeltornet. Men blek?
Den presterar ju bättre än Silver Arrow i de flesta tester som finns kylningsmässigt, det är ljudnivån som Silver Arrow klår den på, men då pratar vi full load så när fläktarna snurrar ner blir inte heller ljudskillnaden värst märkbar.

Jag hade inga problem att montera min Phanteks. Fyra skruv genom för att fästa bottenplattan, en stor för att fästa kylaren, klart.

Den är dyrare för att de lagt pengar på design och utseende, samt att den är nyare, men den har redan sjunkit från de 795kr jag köpte min för, ner till kanske 725 nu, brukar vara så med nya delar.

Jag kör för övrigt mina Phanteks-fläktar volt-styrda via moderkortet, genom att köra dem på en av chassi-fläktplatserna på mitt Sabertooth, fuinkar finfint istället för PWM. Blir tyst och bra

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Trodde inte att det skulle kunna skilja nästan 10 grader mellan Noctua DH-14 mot Silver Arrown, shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ett test som visar varför Sweclockers aldrig kommer att bli några bra testare. Var är testerna vid en mera normal belastning? Och var skriver ni om hur montering sker på ett AMD system? Att enbart prova kylare vid en extrem belastning säger inget. Vad var ljudnivån och temperaturen vid 50% belastning? Oklockat? Kylning per krona? Visar enbart på hur lite energi som läggs ner på era "tester".

Man kan alltid lägga mer tid på saker. Det här testet är ändå mkt bättre än ingenting.

Du blir helt enkelt tvungen att tänka lite själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selulance:

Trodde inte att det skulle kunna skilja nästan 10 grader mellan Noctua DH-14 mot Silver Arrown, shit

Det är när NH-D14 körs i låg hastighet. När båda kör fullt ös är skillnaden betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

Sedan jag bytte ut min H70 mot en NH-D14 full fart så sänkte jag värmen med nästan 10 gr på min 930 oc till 4.0 (60 gr full load)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Toppen var ung. som jag hadde förväntat mig. Thermalright i topp och Nocuta ligger bra till.

Men även om Thermalright kyler bättre skulle jag inte köpa en sån igen. Att kunna få ny festanordningar för nya socklar är guld värt, en kylare blir ju liksom inte sämre och jag tror min TRUE skulle göra bra ifrån sig om det bara gick att montera den...

Den här ska enligt uppgift fungera för TRUE på 1155, har inte testat själv än dock. Annars håller jag med i sak, var själv besviken över att jag inte kunde montera min TRUE vertikalt på AM2 när jag skaffade den.

Permalänk
Medlem

Har själv en sån här: http://www.sweclockers.com/nyhet/12301-scythe-lanserar-ninja-...

Jag frågade på Webhallen Sveavägen vilken kylare de hade för Sandy Bridge socket 1155. Och de sa att denna var de enda de hade som passade. Efterssom jag körde AMD innan visste jag inte bättre. Sen fick jag reda på att 1156-kylare går lika bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Toppen var ung. som jag hadde förväntat mig. Thermalright i topp och Nocuta ligger bra till.

Men även om Thermalright kyler bättre skulle jag inte köpa en sån igen. Att kunna få ny festanordningar för nya socklar är guld värt, en kylare blir ju liksom inte sämre och jag tror min TRUE skulle göra bra ifrån sig om det bara gick att montera den...

Det finns alla möjliga fästen för true man får bara leta lite. Jag har haft min true black rev c på tre olik sockets. Vilken letar du fäste till?

Skrivet av lolight:

Ett test som visar varför Sweclockers aldrig kommer att bli några bra testare. Var är testerna vid en mera normal belastning? Och var skriver ni om hur montering sker på ett AMD system? Att enbart prova kylare vid en extrem belastning säger inget. Vad var ljudnivån och temperaturen vid 50% belastning? Oklockat? Kylning per krona? Visar enbart på hur lite energi som läggs ner på era "tester".

Håller inte med dig alls. Bortsett från att det är i princip omöjligt att göra ett test som är garanterat rättvist vid en garanterad fast belastning på 50% så är det i princip ointressant. När vi klockar så tänjer vi ju på gränserna på temperaturerna som vår cpu mår bra av att köra. Om tex en viss kylare skulle kunna hålla en cpu vid en viss klock på säg 55 grader när jag sitter och små gamar lite, så vill jag ju inte att det helt plötsligt sticker iväg till 80 grader när jag ska bencha. Till och med stockkylarna klarar dessutom med god marginal att kyla en cpu ok vid 50% belastning. Max är alltså egentligen det ända som är intressant samt förhållande hur mycket kylaren låter. Hur monteringen går till brukar kan du läsa i manualen. Det tar ruskigt lång tid att testa kylare framförallt med tanke på att man måste göra rent cpun och kylaren väldigt noga mellan varje test. Det enda jag kan hålla med om är att det hade varit intressant med någon form av kylning / krona variant men det är svårt att hitta en bra formel för det som blir rättvis.

Skrivet av Segas:

Stiligt test, det ända jag störde mig på var de olika rpm'en på fläktarna. Förstår att ett sådant här test inte utförs på en förmiddag, men eftersom det är luftkylare hade det varit intressant att se vad själva KYLAREN gjorde för nytta i förhållande till en identisk fläkt till alla tester - då vet man om fläkten i ett paket är av otrolig lågkvalité, och/eller om tornet i kylningspaketet är den som står för resultatet.

Många kör ju med fläkten dem får med så det blir ju prio. Håller dock med om att det hade varit intressant att se hur mycket som beror på själva kylaren i sig. Det som ställer till det är ju att man har kylare med allt från en 120mm fläkt till 2st 140mm. Det gör det omöjligt att göra det helt rättvist med en standardiserad fläkt. Hade man plockat ut enbart modeller som funkar med tex 1 eller 2st 120mm så hade det varit en annan sak

Tack för ett bra test

Jag hoppas att det kanske blir en uppföljning med fler modeller framöver. Några som finns på min önskelista att få testade är:

http://www.thermalright.com/products/?act=data&id=178 en extremt prisvärd kylare om man kollar prestanda/krona (jag rekommenderar den rätt ofta)
men väldigt stor

och denna väldigt populära lite billigare kylare
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6603

Vidare saknar jag scythe lite gran http://www.scythe-usa.com/product/cpu-hpm_index.html

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av prpx:

Den här ska enligt uppgift fungera för TRUE på 1155, har inte testat själv än dock. Annars håller jag med i sak, var själv besviken över att jag inte kunde montera min TRUE vertikalt på AM2 när jag skaffade den.

Eller så köper man den som är till för att fästa True på 1155/1156. Den funkar jätte bra till båda. Jag har en, så jag vet (kolla mina gallerier)

Den heter så mycket som Thermalright BTK 1156 artikelnummer 100700478 (det kan vara ett litet "s" framför 1156)

Det finns som sagt en del att välja på http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/accessori...

Jag har monterat massa thermalright genom åren så klurar ni på något kring dem så dra iväg ett pm

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ett test som visar varför Sweclockers aldrig kommer att bli några bra testare. Var är testerna vid en mera normal belastning? Och var skriver ni om hur montering sker på ett AMD system? Att enbart prova kylare vid en extrem belastning säger inget. Vad var ljudnivån och temperaturen vid 50% belastning? Oklockat? Kylning per krona? Visar enbart på hur lite energi som läggs ner på era "tester".

Öhh.. va? Vem bryr sig om temperaturen vid normal belastning? Om en kyllösning har konstant fläkthastighet är konvektionstalet konstant. Dvs vid lägre temperatur kommet du ha i stort sett samma procentuella skillnad fast mindre tempdiff. Så det enda som skulle hända är att du får en mer svårtolkad tabell. För en cpus livslängd spelar det absolut ingen roll om den är 50 eller 52 grader vid 50% load, det är temperaturen vid peakarna som spelar roll.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Bra att min gamla Arctic Cooling är ok, har kört med den i 3 år nu och PWM styrningen gör den ljudlös.
Det är iof en Arctic Cooling Freezer 7. Men som jag fattar det så är den ända skillnaden, är att den nya versionen har bara en liten irriterande liten fläkt.

freezer 13 pro är även 120 mm storlek din e 92 mm eller vad det nu är på den (farsan har frezer 7 pro rev 2 i sin burk) i stort sett likadan som din
har själv en sån och den e ljudlös för mig (41 grader max i prime 95) 800 rpm på stock klock och 1.275 i spänning och upplåst processor ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Om nu Noctuapojkarna äntligen kan lugna sig lite.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Jag förstår inte hur Phanteks jadajada kylare blir rekommenderad från redaktionen trots att den är dyrare och är en blank kopia av sillver arrow, med samma problem med monteringen vilket är den enda nackdelen jag kan tänka mig på silverarrow, äger en själv (ja) och är riktigt nöjd då jag inte vet hur fläktarna låter.

Hmm, nu blandar du väl ihop kylarna? Phantek är snarare en "kopia" av Noctuan, då de båda byggs av samma OEM Kolink/Coolink.
Recensionen säger ju till och med rakt ut att Phanteken har samma monteringsanordning som Noctua och Coolink.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Jag skulle aldrig rekommendera en kylare som täcker alla fyra minnesplatserna då man måste montera loss hela kylaren om man skulle få minnesproblem och behöver testa modulerna, så tänk på det ni som skall köpa ny kylare.

Tittar man på bilden så ser det ut som att det räcker att lossa den ena fläkten. Kylaren kan sitta kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

Hej jag har ett ASUS P6T deluxe v2 moderkort skulle denna kylare skapa stora problem för 3st Corsair vengeance minnen?
de är rätt höga har en Freezer kanske inte den i testet, läste något oroande om den så däför undrar jag över thermalright kylaren?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Inaktiv

Kan ni inte på något sätt testa alla fläktarna vid samma varvtal? Och läsa av värdena efter det? Är det möjligt tror ni? Eftersom alla går i olika varvtal är det svårt att tyda graferna exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

har båda två , ligger på runt samma temps i idle eller låg användning , men h60 springer ifrån med 5-10 grader på en lätt överklock.

Billiga vattenlösningar skalar mycket bättre vid extrema clocks dock, menmen.

Vad menar du med skalar? Menar du att vattenkylning på något sätt har termiskt överlägsna egenskaper? Och vilka extrema frekvenser pratar du om? Är inte en 2600k 4.6ghz extremt nog?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

vad krävs det för att klocka en 2600k till 5.2ghz?
Om det ens kan göras antar att sånna klockningar mest är för att visa att det går, än att det går att köra den 24/7

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

vad krävs det för att klocka en 2600k till 5.2ghz?
Om det ens kan göras antar att sånna klockningar mest är för att visa att det går, än att det går att köra den 24/7

Det vanligaste det faller på är nog att processorn man har inte klarar 5,2GHz.

Men om du vill försöka så rekommenderar jag vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Tar vi formeln som jag nyss skrev å drar en beräkning...

130W * (4000/3330)= 156,1562 Cpu watt old system
95W * (4600/3400) * ((1,360/1,240)^2)= 140,98 Cpu watt new system

130W * (4000/3330) * ((1,350/1,240)^2) = 185,0901369631859 || EDIT: Detta förutsätter att standard vcore för denna propp är 1,24, vilket för med sig en minus effekt på 31,28812597531565% lägre effekt jämte mot nya setup :/

156,16 / 140,98 = 10,8% lägre förbrukning
Så ta temp rev från gamla setup, dividera med 10,8% å jämför.

Corsair 100 high: 53,9 - 10,8% = 48,08c
Antec kühler 920 silent: 64,5 - 10,8% = 57,534c

Ingen ide och skriva massa formler när du inte beräknar precis hur du räknar ut formeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Ingen ide och skriva massa formler när du inte beräknar precis hur du räknar ut formeln.

Av kommentaren att döma är inte du den att döma medelst kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Av kommentaren att döma är inte du den att döma medelst kommentarer.

OH SNAP!

Permalänk
Medlem

Gillar min silver arrow, dock är den ful som stryk, går väl att lösa med nya fläktar. Men det var nära att bli be quite dark rock pro ett tag. Ända anledningen jag skaffa silver arrow var för att nh-d14 var slut i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var så mycket enklare förr när Alpha kylaren regerade på AMD Thunderbird och man satt o garvade åt folk som köpte ORBs.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PJBu:

Öhh.. va? Vem bryr sig om temperaturen vid normal belastning? Om en kyllösning har konstant fläkthastighet är konvektionstalet konstant. Dvs vid lägre temperatur kommet du ha i stort sett samma procentuella skillnad fast mindre tempdiff. Så det enda som skulle hända är att du får en mer svårtolkad tabell. För en cpus livslängd spelar det absolut ingen roll om den är 50 eller 52 grader vid 50% load, det är temperaturen vid peakarna som spelar roll.

Ja men ett bra system minskar fläkten. Det är det som är det intressanta. Ljudnivå på en kylare som enbart ska kyla en i3 eller oklockad i5. Annars blir testet bara ett test som visar vilka kylare som kyler bäst/tyst en starkt klockad CPU som dra många Watt. Det säger inte mycket om hur bra en billigare och mindre kylare kommer att funka till en i3. En bra testare Tom Logan testar alltid monterat i ett chassi med alla plåtar monterade. Sedan visar han rums tempen, delta tempen och ljudnivån vid olika klockningar. Standard, lite klockat, max klockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Ingen ide och skriva massa formler när du inte beräknar precis hur du räknar ut formeln.

Måste älska all kritik som inte beskriver detaljer.
Vad i uträkning kontra formel är fel? Avrundning? Uppskattning av vcore på I7 då dessa inte har statisk vcore?
Ang vcore för I7 så letade jag runt bland massa forum samt rådfrågade vänner, och något medel finns inte.
Satte hellre högre vcore än för låg.

Men som mod har beskrivit det, vilket jag fullt förstår så går inte temp å watt hand i hand.

Andra synpunkter så kontra gärna med konkreta saker eller erfarenheter istället för halvtom mening.

Jag är då jättenöjd med Dark Rock Pro C1 kylaren, mitt största minus som jag redan gett är dess vikt som kan skapa stora problem om man inte tänker sig för. (flytt å stadig drifti O.C.)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Dåligt test

Ääääääääääääääääääääh......

Besviken på detta test!!!

Sweclockers sämsta so far. Finns 2 helt dominerande brister med testet:

1

Är ingen på swc redaktion vetenskapsman? Det ska givetvis vara så att en parameter hålls konstant och andra mäts. En shoot-out vid olika ljudnivåer är inte svårt att fixa. bara en pot eller pwm reglering. Sen mäta temp. repetera för ca 5 värden och gör kurva för varje kylare. Basic stuff, men meningslöst utan.

2

Sen.. var är de intressanta kylarna? Detta är bara ett gäng kylare.. varför? CM 212+ någon? Kylaren som säljer som smör pga pris/prestanda. Senaste reinkarnationen av TRUE? Har för mig att det är den bästa flänsen på marknaden. Nuvarande kungar av prisvärdhet och prestanda ska ingå i tester för att mäta nya erbjudanden mot rådande norm.