Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk

Holy shit. Fick min Crossover Led-P från dcsamsungmall precis. Grymt packeterad med metervis bubblewrap och skumplast.

En pixel på vänster sida som blir grön mot svart bakgrund, that's it. Ser den inte om jag inte letar efter den även då.

Helt fantastisk skärm, fruktansvärt tacksam för TS som hjälpte mig hitta den här skärmen, även fast det var indirekt
+Perfekta färger
+Grym respons
+ljudlös
+minst lika stadig som BenQen tidigare
+snyggare bezel än BenQen
+ 2900 SEK

-AC adaptern är väl inte den smidigaste och kanske mest kvalitéosande jag sött på.
-den lilla pixeln som bli grön mot svart
-grafikkortet blev direkt 78 %(?) mindre kraftfullt

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machine leg:

Holy shit. Fick min Crossover Led-P från dcsamsungmall precis. Grymt packeterad med metervis bubblewrap och skumplast.

En pixel på vänster sida som blir grön mot svart bakgrund, that's it. Ser den inte om jag inte letar efter den även då.

Helt fantastisk skärm, fruktansvärt tacksam för TS som hjälpte mig hitta den här skärmen, även fast det var indirekt
+Perfekta färger
+Grym respons
+ljudlös
+minst lika stadig som BenQen tidigare
+snyggare bezel än BenQen
+ 2900 SEK

-AC adaptern är väl inte den smidigaste och kanske mest kvalitéosande jag sött på.
-den lilla pixeln som bli grön mot svart
-grafikkortet blev direkt 78 %(?) mindre kraftfullt

Låter ju kanon beträffande plussidan av ditt omdöme. På minussidan är det ju ingenting som är direkt omöjligt att åtgärda. Det går ju att investera i en bättre AC adapter utifall att den skulle gå sönder. Den gröna pixeln har väl bara fastnat och brukar ju gå att få ordning på med diverse olika metoder. Beträffande grafikkortet så är det kanske läge att investera i ett mera kraftfullt kort nu när du har kommit såpass lindrigt undan ekonomiskt med köpet av din monitor

Upplever du den blanka skärmen som störande på något vis med tanke på ökad reflektion av omgivande ljuskällor ?

Permalänk
Medlem

Dessa nya versioner klarar väl inte att nå 100hz+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Dessa nya versioner klarar väl inte att nå 100hz+?

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1095329-intressant-skarm-achieva-shimian-qh270-400-ips-2560x1440-korean-monitor/index4.html#post12091343

Permalänk
Medlem

Det där har jag läst bara lite synd att de vill gärna ha 1200 beställningar och sedan så skulle det ta 2-3 månader innan det skulle gå. Så länge vill man inte riktigt vänta :(. Det är bara spekulationer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Det där har jag läst bara lite synd att de vill gärna ha 1200 beställningar och sedan så skulle det ta 2-3 månader innan det skulle gå. Så länge vill man inte riktigt vänta :(. Det är bara spekulationer med.

Det är vad jag vet enda möjligheten just nu att i framtiden få skärmar som garanterat går att överklocka. Annars får du nog nöja dig med 60Hz om du inte vill vänta.

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Låter ju kanon beträffande plussidan av ditt omdöme. På minussidan är det ju ingenting som är direkt omöjligt att åtgärda. Det går ju att investera i en bättre AC adapter utifall att den skulle gå sönder. Den gröna pixeln har väl bara fastnat och brukar ju gå att få ordning på med diverse olika metoder. Beträffande grafikkortet så är det kanske läge att investera i ett mera kraftfullt kort nu när du har kommit såpass lindrigt undan ekonomiskt med köpet av din monitor

Upplever du den blanka skärmen som störande på något vis med tanke på ökad reflektion av omgivande ljuskällor ?

Jag ska köra skärmen som vanligt ett tag och se om pixeln släpper. Annars planerar jag på att kanske testa jscreenfix ( http://www.jscreenfix.com/basic.php )

Angående glossy screen: Jag sitter utan ljuskällor bakom mig, så jag har inte sett den minsta reflektionen. Så det enda glossy screen gett mig är fruktansvärt bra klarhet och vit färg. Anti-glare kan slänga sig i väggen

GK 110 skulle väl kanske komma om 6 månader ungefär. Då borde det bli bra drag på gfxmarknaden. Kanske klarar mig tills dess, om jag inte hittar ett till 5870 för under 1000 spänn.

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machine leg:

Jag ska köra skärmen som vanligt ett tag och se om pixeln släpper. Annars planerar jag på att kanske testa jscreenfix ( http://www.jscreenfix.com/basic.php )

Angående glossy screen: Jag sitter utan ljuskällor bakom mig, så jag har inte sett den minsta reflektionen. Så det enda glossy screen gett mig är fruktansvärt bra klarhet och vit färg. Anti-glare kan slänga sig i väggen

GK 110 skulle väl kanske komma om 6 månader ungefär. Då borde det bli bra drag på gfxmarknaden. Kanske klarar mig tills dess, om jag inte hittar ett till 5870 för under 1000 spänn.

Vad är det du spelar och vilken fps får du i 2560x1440?

Permalänk
Skrivet av Murloc:

Vad är det du spelar och vilken fps får du i 2560x1440?

Ingenting speciellt just nu, lite skyrim och torchlight då och då. AA i skyrim måste jag sänka för att behålla någorlunda fps jämfört med 1080p. Har inga siffror tyvärr.
Men jag har en massa mods där, så jag vet inte vad som är vad.
Men jag planerar att lira D3. Någon som lirat det i denna upplösning på max? isf med vilket gfxkort och resultat?

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machine leg:

Ingenting speciellt just nu, lite skyrim och torchlight då och då. AA i skyrim måste jag sänka för att behålla någorlunda fps jämfört med 1080p. Har inga siffror tyvärr.
Men jag har en massa mods där, så jag vet inte vad som är vad.
Men jag planerar att lira D3. Någon som lirat det i denna upplösning på max? isf med vilket gfxkort och resultat?

Alltså jag kan nästan garantera att du inte kommer att ha något problem att maxa diablo 3 med ditt grafikkort och 2560x1440.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Alltså jag kan nästan garantera att du inte kommer att ha något problem att maxa diablo 3 med ditt grafikkort och 2560x1440.

Härligt att höra

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machine leg:

Holy shit. Fick min Crossover Led-P från dcsamsungmall precis. Grymt packeterad med metervis bubblewrap och skumplast.

En pixel på vänster sida som blir grön mot svart bakgrund, that's it. Ser den inte om jag inte letar efter den även då.

Helt fantastisk skärm, fruktansvärt tacksam för TS som hjälpte mig hitta den här skärmen, även fast det var indirekt
+Perfekta färger
+Grym respons
+ljudlös
+minst lika stadig som BenQen tidigare
+snyggare bezel än BenQen
+ 2900 SEK

-AC adaptern är väl inte den smidigaste och kanske mest kvalitéosande jag sött på.
-den lilla pixeln som bli grön mot svart
-grafikkortet blev direkt 78 %(?) mindre kraftfullt

Bilder skulle uppskattas.

Slapp du undan extra tullavgifter? Var innehållet specificerat på paketet?

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Bilder skulle uppskattas.

Slapp du undan extra tullavgifter? Var innehållet specificerat på paketet?

Jag tycker inte mina bilder säger mer än de som redan finns i denna tråd ( http://www.overclock.net/t/1232496/crossover-27q-led-led-p-27... )

Markerat som gift på $70 så jag slapp extraavgifter, men det var säkert FedEx som fixade detta. Är nog skillnad på alla olika logistikbolag.

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machine leg:

Jag tycker inte mina bilder säger mer än de som redan finns i denna tråd ( http://www.overclock.net/t/1232496/crossover-27q-led-led-p-27... )

Markerat som gift på $70 så jag slapp extraavgifter, men det var säkert FedEx som fixade detta. Är nog skillnad på alla olika logistikbolag.

Ah, det fanns några trevliga bilder i tråden, helt klart.

Nja, jag tror nog att det var avsändaren som markerade med gift och värdet. FedEx är nog så pass stora att de inte vill pyssla med sådant fuffens.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Ah, det fanns några trevliga bilder i tråden, helt klart.

Nja, jag tror nog att det var avsändaren som markerade med gift och värdet. FedEx är nog så pass stora att de inte vill pyssla med sådant fuffens.

Förlåt, jag menade såklart att det var dcsamsungmall som skrev gift $70, men att det var FedEx som tog den genom tullen utan problem. Det var "genom tullen utan problem" jag syftade på

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machine leg:

Förlåt, jag menade såklart att det var dcsamsungmall som skrev gift $70, men att det var FedEx som tog den genom tullen utan problem. Det var "genom tullen utan problem" jag syftade på

Ah, då är jag med på noterna. Och det kan säkert stämma.

Permalänk
Medlem

Min skärm fastnade i tullen och det slutade med 674:- i tullavgift.

Men vilken skärm, det enda negativa jag kan hitta med den är att det är 60hz då det är en 2C(går ej att överklocka), vilket iofs inte påverkar mig så mycket då jag har en 120hzare bredvid som jag kommer att användas i fps.

Betalade dream-seller för att kolla pixlar på skärmen, vet inte om han gjorde det eller men jag har ingen backlight bleed, inga döda pixlar eller andra defekter.

Lyckas dom på overclockers forum skrapa fram ett komponent kit som stödjer 100hz+ så har jag hittat min drömskärm.

Permalänk
Snusfri

Någon av dessa skärmar känns ju betydligt mer prisvärda än de 2 24" Dell och HP skärmar med 1920x1200 jag kikat på...
Kanske blir att lägga en beställning på 2st snart då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick precis hem min Catleap skärm med tempered glass på. Jag har inte någon död pixel alls.
Men jag hade oturen att få en bit damm på insidan av glaset nere i vänstra hörner.
Tyvärr satt dammet på "skärmen" och inte på glaset så det gick inte heller att "dutta" lite
på skärmen för att få den att ramla ner.
Men jag hittade en lösning på http://www.overclock.net/t/1225919/yamakasi-catleap-monitor-c...
Eftersom glaset sitter mot skärmen med en dubbelhäftande tejp så går det tydligen att lossa på glaset.
Det jag gjorde var att använda en hårtork för att lossa en aning på glaset runt hörnet på skärmen där dammet fanns.
Jag lyfte sedan glaset några millimeter med en lite mejsel och sedan blåste jag vid springan så dammet full ner från skärmen.
Sedan var det bara att trycka fast glaset igen.

Så nu sitter jag med en damm fri skärm utan några döda pixlar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/QH270-IPSB-Achieva-ShiMian-27-LED-QHD...

runt 2400 beroende på växelkursen, inklusive frakt.. sinnessjukt !
Hoppas jag får igång min gamla laptop, kan jag köpa den där skärmen och ha en surfmaskin !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså hur kan denna skärmen bara kosta ca 2500 kr? Jag läste att Inet och Dustin vägrar ta in skärmen, varför? Jag tycker att det låter mystiskt. Är kvaliteten skit på dessa skärmar eftersom inga andra länder och butiker vill ta in den. Går den sönder efter ett år?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Alltså hur kan denna skärmen bara kosta ca 2500 kr?

Slipper betala överpris för etablerat varumärke.
Färre led mellan producent och konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Alltså hur kan denna skärmen bara kosta ca 2500 kr? Jag läste att Inet och Dustin vägrar ta in skärmen, varför? Jag tycker att det låter mystiskt. Är kvaliteten skit på dessa skärmar eftersom inga andra länder och butiker vill ta in den. Går den sönder efter ett år?

Ja antagligen är kvalitén okonstant. Inet/någon annat företag hade nog haft svårt att tjäna pengar på dessa skärmar.

Skrattade när jag såg skärmens cheeseiga reklam på Ebay. "Smart design like iPhone 3gs" haha.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Alltså hur kan denna skärmen bara kosta ca 2500 kr? Jag läste att Inet och Dustin vägrar ta in skärmen, varför? Jag tycker att det låter mystiskt. Är kvaliteten skit på dessa skärmar eftersom inga andra länder och butiker vill ta in den. Går den sönder efter ett år?

Framförallt finns det ingen garanti på dessa skärmar vilket gör det i princip omöjligt för svenska butiker att sälja dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ja antagligen är kvalitén okonstant. Inet/någon annat företag hade nog haft svårt att tjäna pengar på dessa skärmar.

Skrattade när jag såg skärmens cheeseiga reklam på Ebay. "Smart design like iPhone 3gs" haha.

Jag skulle inte köpa den skärmen för det verkar väldigt suspekt att inga butiker har den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ja antagligen är kvalitén okonstant. Inet/någon annat företag hade nog haft svårt att tjäna pengar på dessa skärmar.

Skrattade när jag såg skärmens cheeseiga reklam på Ebay. "Smart design like iPhone 3gs" haha.

Skrivet av landahl:

Jag skulle inte köpa den skärmen för det verkar väldigt suspekt att inga butiker har den.

Ni är bara avis på oss som vågar ta risken och får en otroligt prisvärd skärm!

Permalänk
Medlem

har den bara d-sub?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Alltså hur kan denna skärmen bara kosta ca 2500 kr? Jag läste att Inet och Dustin vägrar ta in skärmen, varför? Jag tycker att det låter mystiskt. Är kvaliteten skit på dessa skärmar eftersom inga andra länder och butiker vill ta in den. Går den sönder efter ett år?

Vi får väl se om ett år eller nåt, tror inte heller kvaliten är den bästa, billiga kondensatorer och annat som brukar dö långt före panelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

http://www.ebay.com/itm/QH270-IPSB-Achieva-ShiMian-27-LED-QHD...

runt 2400 beroende på växelkursen, inklusive frakt.. sinnessjukt !
Hoppas jag får igång min gamla laptop, kan jag köpa den där skärmen och ha en surfmaskin !

Kan bara hålla med om det!

Permalänk
Medlem

Ahrrm... "Warranty only available to US and Canadian residents" stog det, nvm -.-
Blir troligen en beställning ändå om inte CDON slänger iväg U2711or för <3,7k , då köper jag en sån istället.

Det här då? Was ist?

Edit: så ni slipper klicka:

Trycker man sedan på "See warranty details" möter man följande:

FAQ:

Citat:

Why should I get a SquareTrade warranty?
Since electronics may fail, a SquareTrade Warranty can provide additional protection for your eBay purchases in eligible Electronics categories. It will make sure your item is repaired or you are reimbursed per SquareTrade policy if the item breaks during the warranty period.
How do I purchase a SquareTrade warranty?
If the item you are purchasing qualifies for SquareTrade Warranty, you have the option to purchase it directly from the item description page prior to checkout. After checkout, you can still purchase it from the payment confirmation page or through your post-purchase reminder email.

How long does coverage last?
For new items: Coverage lasts 1-4 years as indicated at the time that you purchase your warranty. This coverage starts on the date of purchase of the covered item.

For Refurbished & Used Items: Coverage lasts 1-2 years as indicated at the time that you purchase your warranty. Coverage starts on the day after the manufacturer's warranty expires, or if there isn't a manufacturer's warranty, on the 46th day after your item purchase.

For new items that don't have a manufacturer warranty: If your item is described as “New”, your warranty term assumes that your item has a valid manufacturer's warranty. If there isn't a manufacturer's warranty, your coverage term will be adjusted to reflect the absence of the manufacturer's warranty.
When does coverage start?
For standard warranties (without ADH): Coverage starts on day 46 after your item purchase. If the item you receive is not as it was described in the seller's listing and you are an eligible buyer under the eBay Buyer Protection Policy, you may be eligible to file a claim for resolution during the first 45 days from payment. (Please note that the eBay Buyer Protection Policy applies only to the transaction—it is not a product warranty).

For warranties with Accidental Damage from Handling (ADH): Coverage starts on day 1 after your item purchase for accidents. Please note, for pre-existing conditions reported in the first 45 days from payment, you may be eligible to file a claim under the eBay Buyer Protection Policy.
How much is covered?
For replacement payments: You are covered up to the maximum value you paid for the item. Once that amount has been paid out, your warranty is considered fulfilled. If you would like coverage on your new item, you need to purchase a new warranty for it.

For repairs: You're covered for multiple repairs, up to the maximum value of your item. Once the cost of repairs meets the full purchase price of the item, your warranty is considered fulfilled.
What does Accidents Protection cover?
Only new items in certain categories are eligible for warranty with Accidents Protection. If the item is used or refurbished, they are eligible for Standard warranty protection. Accidents Protection coverage include: drops, spills and other accidents during use, including liquid damage from immersion. It does not cover loss, wilful damage or gross misuse. If your Accidents Protection Plan is bought on the same day as your item, accidents coverage starts on day 1 of purchase. If you buy your Accidents Protection Plan on a later date than when you purchased the item, accidents occurring in the first 30 days are not covered.
What is excluded?
Please refer to the details of the contract for the full list, but there are 5 notable exclusions to your coverage:
Pre-existing conditions: Items sold in non-working or partially working conditions. Any issues on used or refurbished items in the first 45 days are considered to be a pre-existing condition (accidents in the first 45 days are covered, if you purchased Accidents Protection coverage).
Accidental damage: Unless Accidents Protection is purchased, items that are accidentally damaged are not covered - such as water damage, dropped iPods, and cracked laptop screens.
Accessories and Consumer replaceable parts: accessories and parts that are meant to be replaced by the consumer, such as batteries and ink cartridges, are not covered. Internal batteries, such as iPod batteries ARE covered.
Software: Software issues are not covered.
Certain Types of Items: Industrial equipment used commercially such as servers or items fraudulently misrepresented are not covered.
Can I purchase a warranty for items bought elsewhere?
No. Your item must have been bought on eBay.
How do I file a claim?
You can file a claim 24/7 by accessing the “My Warranties” section of the SquareTrade website where you can view and manage your plan. Alternatively, you can call the SquareTrade Claims line at 1-877-900-7283 for assistance.
What if I have more questions?
Please click here to read the full Terms & Conditions of the SquareTrade Service Agreement, or contact SquareTrade at 1-877-WARRANTY. They are available 24/7 and an agent is always happy to assist you.

Dold text
Dold text
Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson