Retro Nintendo-tråden

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt inte sagt nej till felfria lådor, men problemet är hur så pass lätt dom skadas. Jag såg längesedan en tråd på ett annat forum på hur man kan rekonstruera en ny, "autentisk" låda med rätt val av material (så nära originalet man kan komma) och rätt artwork som man skriver ut. Nu hittar jag inte tråden men jag hade inte sagt nej till hjälp om en sådan guide.

Det hade varit underbart att kunna komplettera spelen utan att behöva punga ut en jädrans massa bara för låda och manual. Jag vill liksom bevara en del av spelhistoriken.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Jag hade faktiskt inte sagt nej till felfria lådor, men problemet är hur så pass lätt dom skadas. Jag såg längesedan en tråd på ett annat forum på hur man kan rekonstruera en ny, "autentisk" låda med rätt val av material (så nära originalet man kan komma) och rätt artwork som man skriver ut. Nu hittar jag inte tråden men jag hade inte sagt nej till hjälp om en sådan guide.

Det hade varit underbart att kunna komplettera spelen utan att behöva punga ut en jädrans massa bara för låda och manual. Jag vill liksom bevara en del av spelhistoriken.

Då får man vara beredd på öppna plånboken.
att köra på fejklådor, nej tack

fan då kan man lika gärna sitta å spela på emulator.
Nu har jag ett spel X och ett samlings x

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Då får man vara beredd på öppna plånboken.
att köra på fejklådor, nej tack

fan då kan man lika gärna sitta å spela på emulator.
Nu har jag ett spel X och ett samlings x

Visst det hade inte varit "samma sak" men det är samtidigt oundvikligt att lådorna skadas, även om man är försiktig. Men det går väl ändå inte riktigt att jämföra plast-kartonglåda med hårdplast som omger (än så länge) hållbar elektronik? Jag kan hålla med och sympatisera med att spela spel från förr bör utföras i originalutformning, men den tillit kan väl knappast gå isär pga en lämplig nyproducerad box för att spelen i?

Försök förstå mig rätt här: Om jag hade funnit en bil 1913 som knappt fungerande men intill komplett, men hade kompletterat den med egen, eller nyproducerad komponent för att få den antingen se bättre ut, eller fungera bättre - är den då inte längre en (hel?) bil från 1913? Varför och/eller varför inte?

Så länge artworken är autentisk (eller så nära det går) så är det väl ganska "skitsamma" på när boxen tillverkades och vilken printer som användes vid tidpunkten? Hade det spelat roll ifall boxarna tillverkades av Bergsala/Nintendo på nytt? Bläcket? Print-utrustningen som användes? Är verkligen resonemanget verkligen så "svart-och-vitt" när det gäller original? Är byte av 72-pinläsaren på NES'en avgörande för nedsätta "originalet" som den annars är?

För mig så är det mer logiskt att skaffa eller printa ut nya boxar och manualer för att komplettera spelen och systemen, eftersom vi är människor så är det oundvikligt att kartongerna försvinner (eller slits ut).

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

visst kan man göra så, upp till var och en.
Trist blir den dagen man vill sälja då dom i princip är värda skit och ingenting

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

visst kan man göra så, upp till var och en.
Trist blir den dagen man vill sälja då dom i princip är värda skit och ingenting

Då undrar jag lite varför man samlar, om det inte är pengar som är motiveringen - men om framtida ekonomi är vad man vill säkerställa så är nog aktier och marknadshandel bättre lämpat. Jag har min motivering att behålla spelnostalgin, historiken och läran av spelen som dom utfördes i.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

absolut, men svårt att förespå framtiden ifall det kommer en dag du i princip måste göra dig av med allt, då är det bättre i mitt tycke att det är värt något än knappt något.

Dock har jag pesonlingen ingen anledning till att sälja av mitt, men vem säger att framtiden är sådan sen.
Men om du vill printa ut och dona gör så, säger inte att det är fel, men för min del är det fel.

Jag köper hellre mina "riktiga". har skyddsboxar inkommande som jag ska placera mina kartonger i.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

hade bara nes och snes lånat i mina dar. hade nog runt 50 spel. Tror dock det är slängt av farbron jag fick låna det av

Äger bara Sega och N64

Goldeneye
Perfekt dark
rush 2
mario
f zero
Vingilante 8
ridge racer
knife edge
Bond : the world if not enough

Tror det är de jag har kan ha missat något spel.
Enligt mig en av den bättre skaran spel.
Har 2st orginal kontroller. 2 olika 3dje parts och 2 3dje part bilkontrollspak som man snurrar ett bilhjul på. underlättade mycket i ridge racer ska jag få lov att säga! även om jag aldrig redigt klarade det fullt ut!

Har Rush och Zelda spelen hos en kompis får väl köpa loss de av han xD

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Missade kladdet på ena kasetten...jahapp, blir att jaga nytt :S

2st oöppnade Nin 10 Case

EDIT:
Kikade igenom lite min neskonsol jag köpte senast.
Som dom flesta vet blir kontrollerna förbannat repiga på undersidan.

Blev förvånad över mina:

Dom kan inte ha använt konsolen många ggr, lika så när man kikar in i det, helt och rent.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Gillas starkt. Har funderat på att köpa några finns GBA spel då det var det man hade tillsammans med PS1 som jag också har varit lite sugen på att skaffa tillbaka.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut lite godis nyss:

EDIT:
Tänkte ta en samlingsbild, dock är det absolut ingen ordning då vi flyttar de 16 så då kan man börja sätta struktur:

Bruknings konsolen:

Spel som ska säljas osv:

"Högen"

Kartongerna är fulla med spel.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

veckans inköp.

blandad kompott

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Snygg samling Toivo83!

Beställde nyss Zombies ate my neighbors till Super Nintendo,dock inte komplett med kartong..

Permalänk
Medlem

Samlingen hemma och senaste inköp..

Har samlat några år till och från så det börjar bli lite nu. Har inga bilder liggande som visar allt, ngn dag kanske jag orkar ta några nya. Denna är lite gammal, hyllplanen är nu fulla och det ligger spel på hyllorna oxå. i garderoben ligger en uppsjö av konsoller, handkontroller, pistoler och andra tillbehör. Tycker det roligaste är mitt laserscope. Har dock ingen bild på det, måste ordna det.

Köpte detta paket i helgen så nu växte det med 90spel till. Dock en massa dubbletter som skall säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danfr:

Har samlat några år till och från så det börjar bli lite nu. Har inga bilder liggande som visar allt, ngn dag kanske jag orkar ta några nya. Denna är lite gammal, hyllplanen är nu fulla och det ligger spel på hyllorna oxå. i garderoben ligger en uppsjö av konsoller, handkontroller, pistoler och andra tillbehör. Tycker det roligaste är mitt laserscope. Har dock ingen bild på det, måste ordna det.
http://i1062.photobucket.com/albums/t485/fradan01/DSC04257.jp...

Köpte detta paket i helgen så nu växte det med 90spel till. Dock en massa dubbletter som skall säljas.
http://i1062.photobucket.com/albums/t485/fradan01/DSC_0238.jp...

Jävligt nice, gör dig aldrig av med den samlingen

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Lite övrigt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Känns ju pinsamt att posta efter Toivo83 men får väl räkna upp min lilla samling och hoppas att ingen skrattar ivf ^^

1 st NES
2 st SNES varav ett är moddat för att kunna spela NTSC-spel
3 st Nintendo 64
1 st Nintendo Gamecube
1 st GBC
1 st GB

Har väl runt 30 spel till N64 samt 4 handkontroller.
NESet är relativt nytt i samlingen så än så länge så har jag bara Super Mario, Legend of Link, Terminator och Rush n Attack.
SNES har jag runt 10-15 spel till varav min personliga favorit är ett Japanskt Dragonball-Z spel med titeln Super Saiya Densetsu (RPG).

Sen finns det väl lite annat lullull i samlingen som inte hör till Nintendo med
(Jag har ögonen på dig Toivo83, sluta skratta! ;P)

Visa signatur

ASUS Rampage III Extreme
Intel i7 980x @ 3,33 GHz
Sapphire Radeon HD5970 @ 800/1200
12 GB Corsair CM3X2G1600C9 @ 1333 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deus_Swe:

Känns ju pinsamt att posta efter Toivo83 men får väl räkna upp min lilla samling och hoppas att ingen skrattar ivf ^^

1 st NES
2 st SNES varav ett är moddat för att kunna spela NTSC-spel
3 st Nintendo 64
1 st Nintendo Gamecube
1 st GBC
1 st GB

Har väl runt 30 spel till N64 samt 4 handkontroller.
NESet är relativt nytt i samlingen så än så länge så har jag bara Super Mario, Legend of Link, Terminator och Rush n Attack.
SNES har jag runt 10-15 spel till varav min personliga favorit är ett Japanskt Dragonball-Z spel med titeln Super Saiya Densetsu (RPG).

Sen finns det väl lite annat lullull i samlingen som inte hör till Nintendo med
(Jag har ögonen på dig Toivo83, sluta skratta! ;P)

Hehe själva letandet är nöjet samt att nu ligger jag lågt då vi flyttade i helgen.
Stor risk är att man "förköper" sig i början så man tröttnar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ja det är ju så, man blir ju fnittrig som en liten skolflicka när man hittar något nytt. Om du har några trevliga dubletter du vill bli av med till något attraktivt paketpris så får du gärna PM'a mig Toivo83, behöver utöka NES-samlingen rätt rejält och börjar bli trött på att bara hitta enstaka spel här och där

Visa signatur

ASUS Rampage III Extreme
Intel i7 980x @ 3,33 GHz
Sapphire Radeon HD5970 @ 800/1200
12 GB Corsair CM3X2G1600C9 @ 1333 MHz

Permalänk
Medlem

Mm,trista är bara att plånboken blir dock nte lika fnittrig efter man gått loss lite :s

Visst har ja endel som man kan kränga iväg.
Lägg iväg ett pm på fredag så går jag igenom allt jag har och ser vad som är dubletter.
Har som sagt flyttat och allt ligger överallt och ingenstans hehe
Och man jobbar på annan ort.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Själv har man varit lite smått aktiv denna helg och dragit hem F-Zero till Snes och Bart's Nightmare till snes. Båda två från tradera. Lirar inte så värst mycket nuförtiden på de äldre konsolerna men blev sugen på dom spelen. Såg ganska kul ut.
Även en spak till N64 blev det då kontrollerna är utslitna.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Till er som inte kan lira nes på era nyare tvar så e de bara köpa en sladd med sånna här i ändarna http://se-img1.ciao.com/ise/images/products/normal/882/sony-e... Nes har ju en gul och en röd hona, sen är det bara plugga i i gul och röd bak i tvn. eller i en scart/komposit konverterare. så körde jag på min 46" samsung led funkar fint

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem

Underbart, nu har samlingen fyllts på med ett GB Advance, en Amerikansk SNES-konsol, Pokemon Blue, Pokemon Silver, Super Ghoul 'n Ghosts till SNES samt att alla fyra N64 handkontroller får nya styrspakar så att man kan lira GoldenEye och Snowboard Kids utan att vricka tummen!

Visa signatur

ASUS Rampage III Extreme
Intel i7 980x @ 3,33 GHz
Sapphire Radeon HD5970 @ 800/1200
12 GB Corsair CM3X2G1600C9 @ 1333 MHz

Permalänk
Medlem

Sproilans nytt Legend of Zelda inplastat för 1275:- Det måste ju vara värt? Undra vad tjejen säger om man beställer ett 25 år gammalt spel för 1300 spänn ... =/

http://www.tradera.com/legend-of-zelda-helt-nytt-inplastat-au...

Permalänk
Medlem

Ja jag vet ju vad min regering sa när jag köpte en tredje SNES-konsol; "DU SKULLE JU KÖPA NYA SKOR!?"

Visa signatur

ASUS Rampage III Extreme
Intel i7 980x @ 3,33 GHz
Sapphire Radeon HD5970 @ 800/1200
12 GB Corsair CM3X2G1600C9 @ 1333 MHz

Permalänk
Proffsmoddare

Har en liten samling i jämförelse med er andra man sett postat här. Men har en hylla med 60 spel som jag utökar hela tiden.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deus_Swe:

Ja jag vet ju vad min regering sa när jag köpte en tredje SNES-konsol; "DU SKULLE JU KÖPA NYA SKOR!?"

Det gäller ju att prioritera.

Väntar själv på min första SNES ska dimpa ner, eller tja, AVIn, så jag kan hämta ut den.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Skyddsboxar till mina kompletta nes spel.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vart köper du skyddsboxarna nånstans?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

De senaste inköpen till Snes. Tradera kan vara farligt ibland

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Zelda>All!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP