Permalänk
Medlem

Problem med nätverksdelning

Har nyligen inköpt en Western Digital TV HD Live Media Player Wifi för att kunna spela upp filmer/serier från datorn via TV'n utan att behöva koppla in datorn via HDMI varje gång.

Men jag stöter på ett problem då media spelaren inte får kontakt med min dator som kör Windows 7 64bit. Har googlat runt som en galning och hittat olika lösningar, men alla kräver att jag går in i Kontrollpanelen - Visa nätverksstatus & åtgärder - Ändra avancerade delningsinställningar. Där ska jag sedan Aktivera bland annat Nätverksidentifiering och Fil & Skrivardelning. Jag aktiverar dessa och trycker på Spara ändringar. När jag sedan går tillbaka in på Inställningarna så är de inaktiverade igen.

Det jag har gjort för att försöka fixa detta är

Gått in i services.mmc och Startat samt satt följande tjänster som Automatisk

DHCP Client
DNS Client
Network Connections
Network Location Awareness
Remote Procedure Call (RPC)
Server
TCP/IP Netbios helper
Workstation
Function Discovery Provider Host
Function Discovery Resource Publication
HomeGroup Provider
SSDP Discovery
UPnP Device Host

Jag har även stängt av Windows Brandväggen (har den aldrig på). Samt prövat att inaktivera F-Secures brandvägg.

Någon som har tips på hur jag ska kunna komma runt detta irriterande problem så att jag kan dela ut mina filmer till mediaspelaren?

Permalänk
Medlem

Om du tar upp kommandotolken o skriver "net share" - vad får du för svar? (om den den frågar om du vill starta, svarar du ja)

Permalänk
Medlem

Har löst problemet.

Windowsbrandväggen hade snarare lagt av istället för att vara aktiverad. Fick felmeddelande när jag skulle aktivera den för att kontrollera inställningar. Hade läst att den kunde orsakat mitt problem.

Kontrollerade då varför brandväggen fick detta felmeddelande och försökte lösa det. Märkte att jag saknade vissa tjänster under Services.mmc. Nämligen Base Filtering Engine samt Windows Firewall.

Hittade följande guide för att kunna lägga tillbaka dessa i registret

http://www.hageltech.com/blog/2012/02/07/base-filtering-engin...

När jag lagt tillbaka dessa två tjänster så gick brandväggen att aktivera/inaktivera igen och jag kunde även inaktivera/aktivera Nätverksdelningen som var mitt problem från början. Märkte även att jag kunde dela ut mappar vilket även de var ett problem innan.