Bästa Ultrabook till sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Finns det möjlighet att välja till Kepler i de nya Zeenboksen så är valet som det ser ut nu, ganska givet, för min del.

Än så länge ser det tunt ut med kelper i ultrabooks, tyvärr. Jag tror vi får vänta till nästa generations ultrabooks innan vi ser diskreta grafikkort som någon standard, även om det finns ett ytterst fåtal som ska släppas med det, men dessa är exklusiva som Belzebuub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Ser riktigt trevlig ut! Men gud förbjude dessa 1366x768-skärmar..!!!!!

http://www.engadget.com/2012/05/08/hp-envy-spectre-xt-ultrabo...

Ja håller med och även 128 GB SSD och 4 GB RAM Men skärmarna är helt otroligt, 768p är riktigt dåligt, kan gå på en 13" men att dom fortfarande har den upplösningen på många 15" borde vara kriminellt. Nä minst 900p måste det vara 2012

Skrivet av HelGo:

Ja det är fan helt jävla sjukt att de inte kan släppa med full HD skärmar.. Nästan alla exemplar som har postats i denna tråden faller ju på skärmarna.. Sony Vaio har ju så man kan välja skärm, och deras bästa skärm, vad jag har hört ska va riktigt vass.

Tror dock att dom nya Vaio T också har 768p

Skrivet av Eldarion:

Finns det möjlighet att välja till Kepler i de nya Zeenboksen så är valet som det ser ut nu, ganska givet, för min del.

Exakta specifikationerna är inte offentliggjorda på nya zenbook, vissa säger att det kan bli 4 eller 8GB RAM. Vissa har skrivit om kepler men verkar som det blivit tyst om det så kanske är det kört, i alla fall till att börja med. Skriver dom en sak så brukar det ju dock stämma hyfsat bra och kepler i slutet av sommaren i ultrabooks. Kanske hinner det komma uppdateringar eller nya modeller som har detta. Har man (jag) otur så kommer det under hösten i samband med Windows 8. I så fall missar jag kepler för så länge kan jag inte vänta denna gången. Klarar mig nog i och för sig ganska bra utan.

Skrivet av huganho:

Än så länge ser det tunt ut med kelper i ultrabooks, tyvärr. Jag tror vi får vänta till nästa generations ultrabooks innan vi ser diskreta grafikkort som någon standard, även om det finns ett ytterst fåtal som ska släppas med det, men dessa är exklusiva som Belzebuub.

Ja verkar dåligt med kepler i ultrabooks till att börja med. Läste en artikel om att det kommer komma massa kepler ultrabooks i slutet av sommaren, vet ju inte om det stämmer dock.

Vad jag vet så är det bara en dator som är offentliggjort med kepler och det är Gigabyte 2442 http://www.dailymotion.com/video/xqcnfa_gigabyte-ultrabook-u2...
http://www.notebookcheck.se/Gigabyte-U2442V.71997.0.html

Skärmen är 900p till 14". Nackdelen med denna verkar vara att locket är aluminium och botten i något annat, typ plast. Sen verkar tangentbordet inte vara 100% toppklass. Dock är det nog subjektivt möjligen. Fördelen är kepler, 8 GB RAM möjligt, stor SSD, ganska billig, massa portar och är möjligt att få snabba CPU som tillval.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Går man efter som mobila 4-kärniga i7-processorerna som släppts hittills så ser det ut som att man kan förvänta sig en hastighetsökning på 20%, om ULV-processorerna har liknande ökning. 20% ökning till samma eller lite sänkt pris är definitivt värt att vänta på, tycker tom jag som har ganska "bråttom" med köp och sitter med en 7 år gammal laptop

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Vet ej om detta nämnts här men http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/45... just den modellen kanske inte är så trevlig men det visar ju att det snart kommer lite konkurrens så det kanske kommer lite mer budgetriktade varianter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna? Känns som den är väldigt prisvärd, eller har jag fel uppfattning?

http://www.inet.se/produkt/1970158/acer-aspire-timeline-ultra...

Permalänk
Medlem

Nu flaggar även Engadget för Asus kommande:

http://www.engadget.com/2012/05/10/asus-zenbook-ux32vd-discre...

Då bör den snart bli officiell känns det som..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Nu flaggar även Engadget för Asus kommande:

http://www.engadget.com/2012/05/10/asus-zenbook-ux32vd-discre...

Då bör den snart bli officiell känns det som..

Tyvärr kommer inte den modellen ha någon SSD ser det ut som. Så den går fettbort dessvärre.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

En HP ultrabook på hela 2.0 GHz i7 CPU. Upp till 256 GB SSD , 15 mm tjock och 1.4 kg, 13.3", står dock inget om RAM och skärm vad jag ser. Hinner inte undersöka nu heller Ser dock väldigt snygg ut.

Vad säger ni om HP? Hört mycket dåligt om dom, men kanske inte stämmer numera.

http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/45...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

En HP ultrabook på hela 2.0 GHz i7 CPU. Upp till 256 GB SSD , 15 mm tjock och 1.4 kg, 13.3", står dock inget om RAM och skärm vad jag ser. Hinner inte undersöka nu heller Ser dock väldigt snygg ut.

Vad säger ni om HP? Hört mycket dåligt om dom, men kanske inte stämmer numera.

http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/45...

1366x768-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sheriff:

1366x768-skärm.

Ja dom flesta verkar hålla sig kvar vid detta än så länge. Frågan är hur länge. Vet inte om det är att hoppas för mycket att det kommer uppdateringar innan slutet av sommaren.

768p på en 13.3" är i alla fall bättre än samma på en 15.6", men tycker nog att lite högre upplösning hade inte skadat. Men jag har 1080p på 47" TV, så 1080p kanske inte är ett måste.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

1366x768 fungerar förstås, annars skulle ju inte datortillverkarna använda det. Problemet är att man inte vill investera i en dator med förra generationens teknik...

För övrigt börjar det komma lite info om uppgraderingsprogram till Windows 8!

http://www.theverge.com/2012/5/11/3013248/microsoft-windows-8...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solenn:

Vad tror ni om denna? Känns som den är väldigt prisvärd, eller har jag fel uppfattning?

http://www.inet.se/produkt/1970158/acer-aspire-timeline-ultra...

Är det där verkligen en ultrabook? o.O

Permalänk
Skrivet av solenn:

Vad tror ni om denna? Känns som den är väldigt prisvärd, eller har jag fel uppfattning?

http://www.inet.se/produkt/1970158/acer-aspire-timeline-ultra...

Ingen ultrabook, för dålig upplösning, för tung, för liten disk. Inte ens billig.

Permalänk
Skrivet av The Sheriff:

1366x768 fungerar förstås, annars skulle ju inte datortillverkarna använda det. Problemet är att man inte vill investera i en dator med förra generationens teknik...

För övrigt börjar det komma lite info om uppgraderingsprogram till Windows 8!

http://www.theverge.com/2012/5/11/3013248/microsoft-windows-8...

1366*768 funkar förstås för vissa, personligen tycker jag det är som att kika genom ett nyckelhål.

Permalänk
Medlem

UX31A har nu kommit upp för förbeställning på Dustin.

http://www.dustinhome.se/product/5010638166/asus-zenbook-ux31...

Lade beställning direkt - 11098 kr med studentrabatt. Kan de verkligen gå vinst på 11098 kr? Enligt alla källor skulle nya UX31 "börja" på $1100 med i3/i5 och LCD-skärm. Denna är med i7 och IPS.. Leverans 16:e! WINNING

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

UX31A har nu kommit upp för förbeställning på Dustin.

http://www.dustinhome.se/product/5010638166/asus-zenbook-ux31...

Lade beställning direkt - 11098 kr med studentrabatt. Kan de verkligen gå vinst på 11098 kr? Enligt alla källor skulle nya UX31 "börja" på $1100 med i3/i5 och LCD-skärm. Denna är med i7 och IPS.. Leverans 16:e! WINNING

Fyfan vad smutt det vore att ersätta min gamla Acer Aspire Timeline 1810T med sin 1,4ghz single core U3500 mot denna! Men 11k är trots allt en rätt bra slant. Blir inte bättre av att sambon även vill ha en

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sheriff:

1366x768 fungerar förstås, annars skulle ju inte datortillverkarna använda det. Problemet är att man inte vill investera i en dator med förra generationens teknik...

För övrigt börjar det komma lite info om uppgraderingsprogram till Windows 8!

http://www.theverge.com/2012/5/11/3013248/microsoft-windows-8...

Jo visst känns det dumt att köpa gammal teknik, håller helt med. Frågan är hur länge det tänker dröja innan fler tillverkare kommer komma med 1080p. Eller åtminstone 900p, tom det är lite av lyx idag. Men kommer en så följer förhoppningsvis många fler efter.

Tackar för den. Hoppas man får veta priset snart. Windows 8 vill man ju helst kunna uppgradera till billigt, så är det hindret undanröjt. Sen är det bara en snabb, snygg ultrabook med högupplöst skärm

Skrivet av nordlic:

UX31A har nu kommit upp för förbeställning på Dustin.

http://www.dustinhome.se/product/5010638166/asus-zenbook-ux31...

Lade beställning direkt - 11098 kr med studentrabatt. Kan de verkligen gå vinst på 11098 kr? Enligt alla källor skulle nya UX31 "börja" på $1100 med i3/i5 och LCD-skärm. Denna är med i7 och IPS.. Leverans 16:e! WINNING

Varför skulle 12000:- för Zenbook med 128 GB SSD vara konstigt billig? Datorn skall inte vara nämnvärt dyrare än föregångaren och Intels Ivy Bridge processorer för ultrabooks skall vara billigare än Sandy Bridge.

16 Maj kan man nog glömma att få en sån dator då Intel skall inviga ULV-processorerna för ultrabooks början av Juni (runt den 5e). Ganska säker på att det inte kommer komma ut några ultrabooks innan dess.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jaha, så nu kommer en Zenbook med Kepler trots allt.. dessvärre med GT620-kortet.. och inte med 640, som jag hade hoppats på :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Varför skulle 12000:- för Zenbook med 128 GB SSD vara konstigt billig? Datorn skall inte vara nämnvärt dyrare än föregångaren och Intels Ivy Bridge processorer för ultrabooks skall vara billigare än Sandy Bridge.

16 Maj kan man nog glömma att få en sån dator då Intel skall inviga ULV-processorerna för ultrabooks början av Juni (runt den 5e). Ganska säker på att det inte kommer komma ut några ultrabooks innan dess.

Föregångaren skulle "börja" på $999 (enligt Ultrabook-konceptet), vilket översattes till ca 9999kr hos de flesta svenska återförsäljare - och det var för i5-versionen med 128GB. Studentrabatten hos Dustin på denna modell var ca 250kr.

Den nya modellen skall kunna väljas med i3/i5/i7, 128/256GB SSD och LCD/IPS och skulle enligt Engadget "börja" på $1100, d.v.s. över 10 000 för ingångsmodell med i5 och LCD. Därför tycker jag att 12 000 (och 11000 med studentrabatt) är mycket billigare än vad jag trodde att det skulle bli - hade förväntat mig uppåt 14-15k för i7 med IPS.

De enda datorerna som finns med IPS i Sverige idag är Sony VAIO SE-serien, som fortfarande ligger strax under 12 000 med drastiskt sämre komponenter, och HP Elitebooks/Lenovos business-modeller. En dator med IPS-skärm i det segmentet ligger från 25 000 och uppåt (DreamColor-skärmar).

Nu ska jag inte ropa hej innan jag inspekterat kvaliteten på IPS:en, men för 11 000 känner jag mig extremt nöjd med priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jaha, så nu kommer en Zenbook med Kepler trots allt.. dessvärre med GT620-kortet.. och inte med 640, som jag hade hoppats på :/

Ja en Zenbook med grafikkort men den har ingen SSD. Det vet du om? Förövrigt så är GT620 INGEN Kepler, det är en Fermi (samma som 5xx-serien).

Skrivet av nordlic:

Föregångaren skulle "börja" på $999 (enligt Ultrabook-konceptet), vilket översattes till ca 9999kr hos de flesta svenska återförsäljare - och det var för i5-versionen med 128GB. Studentrabatten hos Dustin på denna modell var ca 250kr.

Den nya modellen skall kunna väljas med i3/i5/i7, 128/256GB SSD och LCD/IPS och skulle enligt Engadget "börja" på $1100, d.v.s. över 10 000 för ingångsmodell med i5 och LCD. Därför tycker jag att 12 000 (och 11000 med studentrabatt) är mycket billigare än vad jag trodde att det skulle bli - hade förväntat mig uppåt 14-15k för i7 med IPS.

De enda datorerna som finns med IPS i Sverige idag är Sony VAIO SE-serien, som fortfarande ligger strax under 12 000 med drastiskt sämre komponenter, och HP Elitebooks/Lenovos business-modeller. En dator med IPS-skärm i det segmentet ligger från 25 000 och uppåt (DreamColor-skärmar).

Nu ska jag inte ropa hej innan jag inspekterat kvaliteten på IPS:en, men för 11 000 känner jag mig extremt nöjd med priset.

Ok på så viss. Låter som tillverkarna med bra komponenter tänker fortsätta ta ut överpriser. Får hoppas att det hinner komma en del modeller och att priserna hinner gå ner på 3-4 månader.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av anden12:

Thunderbolt sägs motsvara pcie x4 typ(?) .. Så det ska nog inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutsatt att att de fixar så att man faktiskt kan använda den inbyggda skärmen och slipper använda en extern.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Ja en Zenbook med grafikkort men den har ingen SSD. Det vet du om? Förövrigt så är GT620 INGEN Kepler, det är en Fermi (samma som 5xx-serien).

Ok på så viss. Låter som tillverkarna med bra komponenter tänker fortsätta ta ut överpriser. Får hoppas att det hinner komma en del modeller och att priserna hinner gå ner på 3-4 månader.

Den kommer väl visst ha en SSD(?) dock en väldigt liten, 24GB var det prat om. Dock innebär ju det att den fortfarande lär ha stöd för 6Gbit/s SSDer, och då är det ju bara att köpa en själv och stoppa in

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Den kommer väl visst ha en SSD(?) dock en väldigt liten, 24GB var det prat om. Dock innebär ju det att den fortfarande lär ha stöd för 6Gbit/s SSDer, och då är det ju bara att köpa en själv och stoppa in

Nu är jag ingen expert men vad jag förstått så används bufferten mest för att få instant-on att fungera. Hur som helst är inte 24 GB SSD mycket att hänga i julgranen och SSD är överlägset i att höja prestandan på en dator.

Asus Zenbook har väl ingen plats att stoppa in en SSD?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Nu är jag ingen expert men vad jag förstått så används bufferten mest för att få instant-on att fungera. Hur som helst är inte 24 GB SSD mycket att hänga i julgranen och SSD är överlägset i att höja prestandan på en dator.

Asus Zenbook har väl ingen plats att stoppa in en SSD?

Menade då att man plockar ur en lilla som redan sitter i och byter den mot en större

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på UX31A. Främst pga fhd ips-panelen. Dock avvaktar jag till lite närmare lansering innan jag beställer. Jag vill gärna se specs för lenovo T430U.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

Någon som vet någon om hur de nya tangenterna är? Tycker de ser väldigt mycket skönare ut än de som UX31E har.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Menade då att man plockar ur en lilla som redan sitter i och byter den mot en större

Tror inte att det funkar så med en hybriddisk, du menar att du tar ut hela SSD och HDD paketet och köper en ny för ca 2000:- och sätter in. Blir en dyr ultrabook i så fall. Tror inte det funkar så men någon kanske kan bekräfta eller dementera?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Tror inte att det funkar så med en hybriddisk, du menar att du tar ut hela SSD och HDD paketet och köper en ny för ca 2000:- och sätter in. Blir en dyr ultrabook i så fall. Tror inte det funkar så men någon kanske kan bekräfta eller dementera?

Ja, självklart blir det en dyr dator om man ska ha en ultrabook med ett dedikerat grafikkort, 1920x1080 skärm, bakgrundsbelyst tangentbord och en stor 6Gbit/s SSD

Visste inte att de körde en hybrid
Hur som helst kommer jag nog skaffa UX31A, alltså utan dedikerat grafik, och bara med en SSD, vill hellre ha den så smal och lätt som möjligt än att kunna spela lite på den Det som var intressantast för mig med den nya serien är det nya tangentbordet och såklart den nya skärmen

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tror inte att det funkar så med en hybriddisk, du menar att du tar ut hela SSD och HDD paketet och köper en ny för ca 2000:- och sätter in. Blir en dyr ultrabook i så fall. Tror inte det funkar så men någon kanske kan bekräfta eller dementera?

Vi vet ju inte hur modellen med hybridlagring ser ut. Den bör ju ha en vanlig HDD iaf. SSD-delen av hybridlagringen är inegrerad på moderkortet? Vad händer då om man byter ut HDD:n mot en SSD?

Såhär ser UX31E ut:
http://www.ski-epic.com/2012_asus_zenbook_ux31_disassembly_te...

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

UX31A verkar ju förstås extremt lockande med IPSen. Hoppas hoppas att dom har slipat lite på tangentbordet bara, ogillade verkligen känslan när jag provade att skriva på det sist. För plastigt och alldeles för lite key-travel, ens för en ultrabook.