Bästa Ultrabook till sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sheriff:

UX31A verkar ju förstås extremt lockande med IPSen. Hoppas hoppas att dom har slipat lite på tangentbordet bara, ogillade verkligen känslan när jag provade att skriva på det sist. För plastigt och alldeles för lite key-travel, ens för en ultrabook.

Enligt kinesiska engadget så har de ökat "travel" på tangentbordet betydligt, och att det är betydligt trevligare att skriva på nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som Asus Zenbook är en riktig favorit här. Grafikkort lär jag nog kunna klara mig utan om det är så, men max 4 GB minne.. nja vette fan om man vill ha en framtidssäker dator.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av The Sheriff:

UX31A verkar ju förstås extremt lockande med IPSen. Hoppas hoppas att dom har slipat lite på tangentbordet bara, ogillade verkligen känslan när jag provade att skriva på det sist. För plastigt och alldeles för lite key-travel, ens för en ultrabook.

Håller med, men det ser ju helt annorlunda ut nu, ser ut som det på MBA, vilket jag tycker verkar lovande

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Låter som Asus Zenbook är en riktig favorit här. Grafikkort lär jag nog kunna klara mig utan om det är så, men max 4 GB minne.. nja vette fan om man vill ha en framtidssäker dator.

Är ju den enda ultrabooken som faktiskt kan mäta sig med MBA, och för såna som jag, som gärna skulle ha en MBA fast hatar OS X och löjligt låga upplösningar så är det ett bra alternativ

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är ju den enda ultrabooken som faktiskt kan mäta sig med MBA, och för såna som jag, som gärna skulle ha en MBA fast hatar OS X och löjligt låga upplösningar så är det ett bra alternativ

Håller med dig om att den nya Zenbook har fördelen av upplösningen. Zenbooken har som jag ser det nackdelen av att den är begränsad till 4 GB. Sedan är det så klart tråkigt att det inte går att få med både grafikkort och SSD.

Kommer nog komma många likvärdiga vid lanseringen som dock har den nackdelen med att upplösningen inte är lika hög. Förhoppningsvis kommer det komma uppföljare ganska snart från dessa så dom får upp upplösningen.

Anledningen varför tillverkarna håller sig kvar vid 768p, är nog förutom att det är nytt med 1080p på så små skärmar, att 768p på en 13.3" räknas som HD-upplösning.

Tyvärr så är det så idag (som jag ser det), att det inte finns någon ultrabook som är presenterad hittills som har hela paketet, utan det saknas alltid ett flertal punkter. Blir lite att välja efter prioriteringar. "Vad är viktigast för dig?" så känns det.

Men förhoppningsvis kommer det ganska snabbt komma ut nya modeller, med uppdaterad teknik och mer kompletta.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Håller med dig om att den nya Zenbook har fördelen av upplösningen. Zenbooken har som jag ser det nackdelen av att den är begränsad till 4 GB. Sedan är det så klart tråkigt att det inte går att få med både grafikkort och SSD.

Kommer nog komma många likvärdiga vid lanseringen som dock har den nackdelen med att upplösningen inte är lika hög. Förhoppningsvis kommer det komma uppföljare ganska snart från dessa så dom får upp upplösningen.

Anledningen varför tillverkarna håller sig kvar vid 768p, är nog förutom att det är nytt med 1080p på så små skärmar, att 768p på en 13.3" räknas som HD-upplösning.

Tyvärr så är det så idag (som jag ser det), att det inte finns någon ultrabook som är presenterad hittills som har hela paketet, utan det saknas alltid ett flertal punkter. Blir lite att välja efter prioriteringar. "Vad är viktigast för dig?" så känns det.

Men förhoppningsvis kommer det ganska snabbt komma ut nya modeller, med uppdaterad teknik och mer kompletta.

Tycker själv inte att 4GB RAM är en speciellt stor nackdel
Kommer säker komma andra varianter med både grafikkort och större SSD, dock kommer dessa självklart ha högre pris, annars är jag rätt säker på att man kan byta ut HHD/SSDn i den mot en stor SSD.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Själv kör jag med 2GB RAM i dagsläget, så tvivlar på att 4 kommer vara en begränsning för mig direkt, man orkar ju inte multitaska hur mycket som helst på en sån liten skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4 GB RAM kan nog räcka. Läste dock att Windows 7 med 64-bitar kräver 2 GB RAM. Visst 4 GB räcker säkert, men känns ändå osäkert att låsa in sig på en sån larvig begränsning. RAM kostar ju inget idag. Men kan säkert ändra mig om det inte kommer en med mer som jag vill ha och när jag kollat runt.

Apropå den nya Zenbooken med grafikkort och utan SSD har jag gjort lite forskning idag. Lita inte blint på vad jag skriver och vet inte om jag har missat något. Men min slutsats är att grafikkortet i den Zenbooken är helt bortkastat.

GT620M skall ligga i ungefär samma prestanda som GT525M, vilket skulle göra den lite lite långsammare än HD4000. Därför ser jag ingen mening med grafikkortet i den Zenbooken med 620M men utan SSD. Eller vad tror ni? GT620M ser helt bortkastat ut om jag inte missat något och man kan lita på källorna och dom är rättvisa.

GT640M skall ligga mellan GT555M och GTX560M men närmare GT555M.

Skulla vara bra att reda ut detta för då är det i alla fall onödigt att lägga pengar på ultrabook med GT620M.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-...M.72198.0.html
http://www.game-debate.com/hardware/...ce%20GT%20640M
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen välja Asus UX32A (som modellen lär heta utan diskret grafik) då jag inte anser det vara nödvändigt med ett GT620M som knappt kommer prestera bättre än den integrerade grafiken. Sen beror det ju på vad priset landar på också, samt hur varianterna på modellerna som kommer kombineras med antingen 768p resp. 1080p-skärmarna.

Permalänk

Saker som dagens MacBook Pro-nyheter gör tyvärr att jag tappar rätt rejält med intresse för Ultrabooks, finns verkligen inget som för datormarknaden framåt i lägret som bygger Windows-laptops.

http://www.theverge.com/2012/5/14/3019158/apple-macbook-pro-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sheriff:

Saker som dagens MacBook Pro-nyheter gör tyvärr att jag tappar rätt rejält med intresse för Ultrabooks, finns verkligen inget som för datormarknaden framåt i lägret som bygger Windows-laptops.

http://www.theverge.com/2012/5/14/3019158/apple-macbook-pro-r...

Intels ultrabooks har inte ens släppts och du säger att det inte finns något som driver dom framåt? Det enda jag ser på Apple-länken som är speciellt är upplösningen. eller?

Kommer skaffa en extern skärm vid lämpligt tillfälle när jag väl köpt en ultrabook och då har jag fortfarande "bara" 1080p på en större skärm, och kollar jag på min 47" TV är det samma. Så frågan är om upplösningen är såååå avgörande på en 13.3". Visst det är alltid kul med högre upplösning. Men den viktigaste egenskapen?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Nu ultrabook med Ivy Bridge på 14" med 900p i kolfiber. http://technytt.se/start/2012/5/15/lenovo-thinkpad-x1-carbon-...

Personligen tycker jag aluminium verkar lyxigare än kolfiber.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag gillar principen om att gå till 2880x1800 upplösning - men varnar för framtidssäkerhet.

Apple bestämde sig för att sätta standard till 1650x1080-upplösning i princip i samma vända som 1920x1080 blev standard på PC/TV-apparater.

4k-upplösning närmar sig med stormsteg, och Apple väljer än en gång att gå halvsteget före - men misstänker att det kommer att straffa sig i det långa loppet när de högre standardupplösningarna breder ut sig över PC och TV-världen.

200+ ppi är såklart trevligt, och om det är samma typ av IPS-panel som i nya iPaden kommer den att bli magisk. Frågan är bara varför inte hoppa till 1920x1080 IPS istället, och hålla priset nere. Det är knappast som att de behöver differentiera sig ytterligare mot andra tillverkare idag.

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Intels ultrabooks har inte ens släppts och du säger att det inte finns något som driver dom framåt? Det enda jag ser på Apple-länken som är speciellt är upplösningen. eller?

Kommer skaffa en extern skärm vid lämpligt tillfälle när jag väl köpt en ultrabook och då har jag fortfarande "bara" 1080p på en större skärm, och kollar jag på min 47" TV är det samma. Så frågan är om upplösningen är såååå avgörande på en 13.3". Visst det är alltid kul med högre upplösning. Men den viktigaste egenskapen?

Nu berättade ju inte den länken hela historen, men det talas ju också om Kepler-GPU + icke ULV-processor i samma chassi som dagens MacBook Air, det tillsammans med skärmen känns rätt sexigt bara.

Men visst är det så att man inte ska dra för mycket slutsatser innan alla korten är på bordet. Får bara en känsla av att det inte finns så mycket kvar att imponeras av när det kommer till ultrabooks, nästan alla tillverkare har ju visat sina varianter. Acer är väl kvar dock (kommer ALDRIG köpa en Acer dock.. hehe), och HPs uppföljare till Folio 13 kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sheriff:

Nu berättade ju inte den länken hela historen, men det talas ju också om Kepler-GPU + icke ULV-processor i samma chassi som dagens MacBook Air, det tillsammans med skärmen känns rätt sexigt bara.

Men visst är det så att man inte ska dra för mycket slutsatser innan alla korten är på bordet. Får bara en känsla av att det inte finns så mycket kvar att imponeras av när det kommer till ultrabooks, nästan alla tillverkare har ju visat sina varianter. Acer är väl kvar dock (kommer ALDRIG köpa en Acer dock.. hehe), och HPs uppföljare till Folio 13 kanske..

Det är svårt att kommentera rykten, men det borde vara svårt att få in en Kepler-GPU och en icke-ULV-CPU i ett chassi lika litet som MBA. Det låter varmt. Eller så kanske det låter högt.

Jag tycker hittils att Asus har imponerat stor med 1920*1080 IPS-paneler. Men man vet ju inte om den är fantastisk på alla sätt innan den är testad heller, men jag blir sugen. Synd att UX31A verkar komma med "bara" 4 GB minne till att börja med och att den har en ganska så ooriginell design.

En ultrabook som jag tycker är snygg är den nylanserade Lenovo Thinkpad X1 carbon. Men den har inte fhd-skärm. Men 14" 1600*900 kan ju vara en fin panel ändå. Har inte Samsung en 14" 1600*900 med deras motsvarighet till IPS? Det kanske är den panelen som Lenovo använder?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Det är svårt att kommentera rykten, men det borde vara svårt att få in en Kepler-GPU och en icke-ULV-CPU i ett chassi lika litet som MBA. Det låter varmt. Eller så kanske det låter högt.

Jag tycker hittils att Asus har imponerat stor med 1920*1080 IPS-paneler. Men man vet ju inte om den är fantastisk på alla sätt innan den är testad heller, men jag blir sugen. Synd att UX31A verkar komma med "bara" 4 GB minne till att börja med och att den har en ganska så ooriginell design.

En ultrabook som jag tycker är snygg är den nylanserade Lenovo Thinkpad X1 carbon. Men den har inte fhd-skärm. Men 14" 1600*900 kan ju vara en fin panel ändå. Har inte Samsung en 14" 1600*900 med deras motsvarighet till IPS? Det kanske är den panelen som Lenovo använder?

Den ultrabooken som jag tycker är SNYGGAST hittills, men inte perfekt (för det är ingen än så länge) är HP's spectre XT. Den går nu att förboka. i5 och 128 GB SSD för 10000:-

Sagt det innan och säger det igen. Köp absolut INGEN dator nu, jag sitter på min 7 år gamla trögbook, men köper ingen förens slutet av sommaren. Tillverkarna försöker ta ut rövarpriser i många fall. Tror att priserna kommer vara minst 2000:- lägre om 3 mån och kanske kanske blir det lite mer godis i dom då.

Ang Apple så måste det vara omöjligt att få in kepler + standard cpu i samma chassi, dock har ju gigabyte gjort något liknande. Sedan att Apple kör icke-standardiserade upplösningar kan väl knappast vara bra!?

Vad tror du om valet kolfiber? Personligen tycker jag aluminium känns mycket mer kvalitet. Känns så i alla fall....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Den ultrabooken som jag tycker är SNYGGAST hittills, men inte perfekt (för det är ingen än så länge) är HP's spectre XT. Den går nu att förboka. i5 och 128 GB SSD för 10000:-

Sagt det innan och säger det igen. Köp absolut INGEN dator nu, jag sitter på min 7 år gamla trögbook, men köper ingen förens slutet av sommaren. Tillverkarna försöker ta ut rövarpriser i många fall. Tror att priserna kommer vara minst 2000:- lägre om 3 mån och kanske kanske blir det lite mer godis i dom då.

Ang Apple så måste det vara omöjligt att få in kepler + standard cpu i samma chassi, dock har ju gigabyte gjort något liknande. Sedan att Apple kör icke-standardiserade upplösningar kan väl knappast vara bra!?

Vad tror du om valet kolfiber? Personligen tycker jag aluminium känns mycket mer kvalitet. Känns så i alla fall....

Spectre XT har väl bara HD-upplösning, dvs 1366*768?
Men jag tycker också att den är fin.

Angående kolfiber så är som jag förstår locket och stommen av kolfiber på X1. Övriga chassit är av magnesium och allt är sedan täckt med "soft-touch-gummi", som enligt omdömen från de som känt på den känns mycket bra.

Asus UX31A är förresten borttagen (eller går iaf inte att beställa) på Dustin nu. Jag som just funderade på att förhandsboka en. Men det är väl lika bra att vänta tills den faktiskt finns tillgänglig. Det kommer säkert fler släpp de kommande veckorna. Och orkar man vänta några månader så kommer det säkert finnas mer att välja bland och bättre priser.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Acer TimelineU M5 skall släppas i början av Juni, Ivy Bridge, kepler och bakgrundsbelyst tangentbord. Förutom 15.6" så går den att få med 14". Även SSD, dock vet jag inte om den kommer gå att få med 256 GB. Antar att minnet kommer ligga högre än 4GB eftersom M3 har 6 GB. Som vanligt 768p Antar att vikten för 14" med SSD kommer ligga på 2 kg eller under eftersom 15.6" M3 väger 2.2 kg, med hårddisk.

Kunde varit intressant om den haft lite högre upplösning, 256 GB SSD och helst helt i Aluminium.

http://itlounge.eu/acer-aspire-m5-series/

Skrivet av nilsrock:

Spectre XT har väl bara HD-upplösning, dvs 1366*768?
Men jag tycker också att den är fin.

Angående kolfiber så är som jag förstår locket och stommen av kolfiber på X1. Övriga chassit är av magnesium och allt är sedan täckt med "soft-touch-gummi", som enligt omdömen från de som känt på den känns mycket bra.

Asus UX31A är förresten borttagen (eller går iaf inte att beställa) på Dustin nu. Jag som just funderade på att förhandsboka en. Men det är väl lika bra att vänta tills den faktiskt finns tillgänglig. Det kommer säkert fler släpp de kommande veckorna. Och orkar man vänta några månader så kommer det säkert finnas mer att välja bland och bättre priser.

Ja upplösningen är "bara" 768p, precis som alla andra just nu

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Men man ser att uppdateringstakten är väldigt hög, Acer M3 är bara någon månad gammal och om ca 3 veckor kommer uppdaterad med Ivy Bridge. Gissar att det kan komma fler uppdateringar närmaste 2-3 månaderna och att 1080p är en av dom.

Tekniken är troligen väldigt ny och dom har inte lyckats att få klara modeller med högre upplösning än. Givetvis vill dom släppa ultrabooks med Ivy Bridge så fort som lanseringen är. Acer har sagt i början av året att dom kommer satsa på 1080p. Asus har en på gång. Kommer dom så kommer nog fler.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

En svensk länk som bekräftar att Microsoft förbereder ett uppdateringsprogram för Windows 8, som skall gälla från 2 Juni enligt källan. Enligt en engelsk källa tidigare så kommer den gälla till ca Dec i år.

Priset skall ligga runt 100-150 kr.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Här har vi timeline för 2 gen ultrabook http://ultrabooknews.com/2012/05/02/...book-timeline/

2nd-gen (Ivy Bridge) Ultrabook Timeline…

April 2012 – Expect Ivy Bridge Ultrabook ‘soft launches’ (controlled leaks, tip-offs) Look for some price drops and special offers on 1st-gen Ultrabooks.
Mid May – 2-core, low power Intel Ivy Bridge silicon production to start
End of May – 1st shipments reach ‘first-in-line’ Ultrabook manufacturers
1st week June – First production run of premium models of new Ultrabooks and possibly MacBook Air 2012.
5th June – Computex launch of 2nd-Gen Ultrabooks
After the Computex launch, manufacturers will be able to start their official marketing for new products. Expect 5-10 new Ultrabook launches in the first few days at Computex. Acer and Asus are highly likely to be among the on-stage launches at the Intel keynote.
3rd week June – First products hitting shelves in main countries. (Taiwan, Japan, USA) May include Apple MacBook Air.
End of June – Ramp-up of availability for early models from tier-1 manufacturers including other main countries. (Germany, UK, Canada, Australia, Western Europe)
July – staged availability of mainstream models and 2nd-tier manufacturers. Look out for the ‘back-to-school’ offers in the USA. Big marketing push.
August – Street prices starting to drop to sustainable levels (-5%, –10%) End of back-to-school offers. Production numbers increase to feed the Q4 sales period.
Sept-Oct - Q4 launches, holiday season marketing ramp-up in many of the large geographical markets. Intel provides more details of 3rd Gen platform, Haswell
Oct-Dec Wide availability of Ivy Bridge Ultrabooks at competitive pricing. Tail-off on production of 1st-gen Ultrabooks. Stock clearances should provide good offers.
Dec – leaks, marketing for CES soft launches of 2nd-wave of Ivy Bridge Ultrabooks at CES.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Lär väl kanske inte hända så mycket nu innan Intel kommer offentliggöra Ivy Bridge's ULV-processorer. Förhoppningsvis kan man få reda på lite om vad som kommer hända framgent rätt snart efter det.

Har i alla fall bestämt mig för att jag inte kommer köpa en ultrabook utan kepler OCH SSD. Känns som att skall man kunna spela lite spel (och slippa köpa playstation) och att datorn skall vara någorlunda framtidssäker, dvs slippa köpa ny dator varje år. Så är Kepler en nödvändighet. Prestandaskillnaden är ändå över 100%.

Den datorn som ligger bäst till idag är nog ändå Acer M5. Det är skärmupplösningen som är en akilleshäl där, sedan vet jag inte hur tangentbordet och byggkvaliteten är. Annars verkar konceptet riktigt grymt http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/45...

i7, 256 GB SSD, 6 GB RAM och Kepler. Det är nice.

Acer M3 15.6" väger 2.25 kg med DVD. Tänk då vad vikten skulle kunna bli på en 14" utan DVD.

Får hoppas att såna datorer kommer bli en "standard" senast i slutet av sommaren.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Håller utkik efter Lenovos och HP:s nästa generation av ultrabooks. I Lenovos fall är den nuvarande helt enkelt på tok för varm annars hade den varit klockren. I bådas fall är priserna för höga för att jag ska hoppa på tåget och kommande Intel processorer lär vara mer strömsnåla och kräva mindre kylning.

Samtidigt är "ultrabooks" med AMD:s processorer på g och dessa kommande sleekbooks är jag också nyfiken på - de lär bli mycket billigare än motsvarande ultrabooks.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Lär väl kanske inte hända så mycket nu innan Intel kommer offentliggöra Ivy Bridge's ULV-processorer. Förhoppningsvis kan man få reda på lite om vad som kommer hända framgent rätt snart efter det.

Har i alla fall bestämt mig för att jag inte kommer köpa en ultrabook utan kepler OCH SSD. Känns som att skall man kunna spela lite spel (och slippa köpa playstation) och att datorn skall vara någorlunda framtidssäker, dvs slippa köpa ny dator varje år. Så är Kepler en nödvändighet. Prestandaskillnaden är ändå över 100%.

Den datorn som ligger bäst till idag är nog ändå Acer M5. Det är skärmupplösningen som är en akilleshäl där, sedan vet jag inte hur tangentbordet och byggkvaliteten är. Annars verkar konceptet riktigt grymt http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/45...

i7, 256 GB SSD, 6 GB RAM och Kepler. Det är nice.

Acer M3 15.6" väger 2.25 kg med DVD. Tänk då vad vikten skulle kunna bli på en 14" utan DVD.

Får hoppas att såna datorer kommer bli en "standard" senast i slutet av sommaren.

Tyvärr så verkar Acer (på något konstigt sätt) lyckats trycka in den förbannade DVD-läsaren även i 14"-versionen....

Kan ses på denna bilden (du kan se att det är just 14" eftersom den saknar numpad till höger om piltangenterna): http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/photogallery/aspi...

Hade också hoppats på en ännu lättare 14"-version. Trots det så lär ju 14" med SSD ligga lite under 2kg vilket verkar bra. Kommer nog köpa denna om recensionerna efter release inte säger att den har överhettningsproblem eller liknande vid spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

Tyvärr så verkar Acer (på något konstigt sätt) lyckats trycka in den förbannade DVD-läsaren även i 14"-versionen....

Kan ses på denna bilden (du kan se att det är just 14" eftersom den saknar numpad till höger om piltangenterna): http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/photogallery/aspi...

Hade också hoppats på en ännu lättare 14"-version. Trots det så lär ju 14" med SSD ligga lite under 2kg vilket verkar bra. Kommer nog köpa denna om recensionerna efter release inte säger att den har överhettningsproblem eller liknande vid spelande.

hehe jo det syns tydligt. Tvekade dock inte på att DVD skulle vara med även i 14". Menade mer till kommande modeller och vad som är möjligt. Acer M-modellerna är trots allt ett trevligt tillskott som hybrider och ett mellanting mellan 1.5 kg's slimmade ultrabooks och 2.5-2.7 kg's bärbara. Kan man göra en 15.6"'s med grafikkort och DVD-läsare, som väger 2.25 kg, så måste man kunna göra samma sak på en 13.3-14" men utan DVD, och att datorn då väger under 2 kg.

Men till dig som verkligen redan funderar på en sån här så kan jag förvarna om att skärmen är det som fått dålig kritik i tester på M3. Borde vara samma skräpskärm här.

Kan ju hoppas på att det beror på att dom jobbar på saken och/eller vill få konsumenter att köpa kassa skärmar innan dom brasar på med dom bra. Kan ju även hoppas att fler tillverkare anammar detta konceptet. Personligen tycker jag nästan det är mer intressant än det rena ultrabook-konceptet idag. För tror att det kan bli svårt att få in grafikkort och allt det andra på 1.3-1.4 kg. Däremot 1.6-1.8 kg borde gå

Kan ju även hoppas att PC-tillverkarna kan ta egna initiativ, utan att Apple går i spets eller att Intel måste dirigera....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

hehe jo det syns tydligt. Tvekade dock inte på att DVD skulle vara med även i 14". Menade mer till kommande modeller och vad som är möjligt. Acer M-modellerna är trots allt ett trevligt tillskott som hybrider och ett mellanting mellan 1.5 kg's slimmade ultrabooks och 2.5-2.7 kg's bärbara. Kan man göra en 15.6"'s med grafikkort och DVD-läsare, som väger 2.25 kg, så måste man kunna göra samma sak på en 13.3-14" men utan DVD, och att datorn då väger under 2 kg.

Men till dig som verkligen redan funderar på en sån här så kan jag förvarna om att skärmen är det som fått dålig kritik i tester på M3. Borde vara samma skräpskärm här.

Kan ju hoppas på att det beror på att dom jobbar på saken och/eller vill få konsumenter att köpa kassa skärmar innan dom brasar på med dom bra. Kan ju även hoppas att fler tillverkare anammar detta konceptet. Personligen tycker jag nästan det är mer intressant än det rena ultrabook-konceptet idag. För tror att det kan bli svårt att få in grafikkort och allt det andra på 1.3-1.4 kg. Däremot 1.6-1.8 kg borde gå

Kan ju även hoppas att PC-tillverkarna kan ta egna initiativ, utan att Apple går i spets eller att Intel måste dirigera....

just 768p är inget problem för mig då det kan vara bättre för spelandet med ett medelklasskort som 640m i burken. Men det är ju synd om den är budget på andra sätt (exempelvis dåliga färger osv). Får se när den lanseras helt enkelt

Permalänk
Medlem

Asus UX31A verkar nu gå att beställa från inet: http://www.inet.se/produkt/1969474/asus-ux31a-r4004v

i7-versionen med 128gb SSD, 4gb RAM och en 13" IPS skärm verkar gå på 11296kr. Då borde i5 kanske gå på 9999kr? ^^ inte så pjåkigt...

Permalänk
Medlem

Tips på billig ultrabook, http://www.elgreen.se/?category_id=14&item_id=UX31E-RY012V

6999 för en rekondad UX31 med i7. Dock bara 6 månaders garanti - men ändå bra för den som vill fynda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

Asus UX31A verkar nu gå att beställa från inet: http://www.inet.se/produkt/1969474/asus-ux31a-r4004v

i7-versionen med 128gb SSD, 4gb RAM och en 13" IPS skärm verkar gå på 11296kr. Då borde i5 kanske gå på 9999kr? ^^ inte så pjåkigt...

Ni får sluta länka till produkterna, dom tas bort med en gång När jag kollade och den fortfarande var kvar så var priset 12000:-

Trevligt att det börjar hända lite även om den datorn är totalt ointressant för mig. Släng in lite mer minne och ett kepler grafikkort och det börjar bli intressant...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ni får sluta länka till produkterna, dom tas bort med en gång När jag kollade och den fortfarande var kvar så var priset 12000:-

Trevligt att det börjar hända lite även om den datorn är totalt ointressant för mig. Släng in lite mer minne och ett kepler grafikkort och det börjar bli intressant...

haha same same När vi sitter och skriver arbeten med polaren så sitter jag alltid lite avundsjuk och kollar på hans zenbook. Köper jag den så vet jag dock att jag kommer att gråta mig till sömns den dagen Guild Wars 2 släpps och den inte kan spela det i 40+ fps haha