Permalänk
Medlem

Funderar på om jag ska gå tillbaks till ritbordet och använda mig av denna som jag tänkte ha ifrån början. Detta är en hårddisk bur för 4st 2,5" diskar.

Radiatorn får jag plats med under nu efter lite labbande och funderande. Jag vände helt enkelt på Fläkt hållaren så får jag plats. Dock som jag sa tidigare måste jag såga bort "botten" från buren.

Det enda jag stör mig på att jag nu kan glömma att stoppa in en 250mm reservoar.

jag hade dessutom tänkt att montera två SSD på tvären, monterat på bak panelen, bakom radiatorn.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Det du ska använda är klämringskopplingar, finns mågna olika tillverkare och dimensioner.

Har själv gjort detta, det är lite meckigt att dra kopplingarna när grejerna sitter på plats men med lite planering så funkar det.
Edit: Rekommenderar rör med dimension 12mm. 15 (som är nästa steg) kommer bli för jobbigt att få till tror jag.
Skaffa även en bockapparat så slipper du massa snäva vinklar.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Det du ska använda är klämringskopplingar, finns mågna olika tillverkare och dimensioner.
http://www.rordoktorn.se/Graphics/Products/1245.gif

Har själv gjort detta, det är lite meckigt att dra kopplingarna när grejerna sitter på plats men med lite planering så funkar det.
Edit: Rekommenderar rör med dimension 12mm. 15 (som är nästa steg) kommer bli för jobbigt att få till tror jag.
Skaffa även en bockapparat så slipper du massa snäva vinklar.
http://www.toolcom.se/Illustrationer/?Id=168

Ahh, man tackar. Du har ingen bild på det du gjort? Vart nyfiken på hur det kan se ut..

Hittade denna bild på www.million-dollar-pc.com. Denna har som jag hade tänkt mig. Med denna bilden så vet jag att det ska funka iaf.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Ahh, man tackar. Du har ingen bild på det du gjort? Vart nyfiken på hur det kan se ut..

Hittade denna bild på www.million-dollar-pc.com. Denna har som jag hade tänkt mig. Med denna bilden så vet jag att det ska funka iaf.

http://www.murderbox.eu/_mdpc-murderbox-mk2/murderbox-mk2-18....

Tänkte på den bilden direkt när jag såg ditt bygge:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Ahh, man tackar. Du har ingen bild på det du gjort? Vart nyfiken på hur det kan se ut..

Hittade denna bild på www.million-dollar-pc.com. Denna har som jag hade tänkt mig. Med denna bilden så vet jag att det ska funka iaf.

http://www.murderbox.eu/_mdpc-murderbox-mk2/murderbox-mk2-18....

De använder Bitspowers anslutningar jag länkat tidigare med 12mm ytterdiameter rör, vilket är vad jag rekommenderar. Mycket snyggare samt enklare att använda än alla specialkopplingar som också länkats.

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Ahh, man tackar. Du har ingen bild på det du gjort? Vart nyfiken på hur det kan se ut..

Hittade denna bild på www.million-dollar-pc.com. Denna har som jag hade tänkt mig. Med denna bilden så vet jag att det ska funka iaf.

http://www.murderbox.eu/_mdpc-murderbox-mk2/murderbox-mk2-18....

Tyvärr ingen bild, har rivit ner bygget för tillfället. Dessutom använde jag vanliga kopparrör så det såg inte speciellt snyggt ut.

Angående bitspowers SLI/CF-kopplingar:
Dem kopplingarna är nog mycket lättare att använda en vanliga kompressions/klämringskopplingar men jag vet inte om jag skulle lita på att en eller två o-ringar skulle hålla tätt. Men som det ser ut på bilden så kan dom dras och då är det skillnad. Lättast är nog att skaffa ett par sådana och pröva. Det är 12mm rör som gäller för dom iaf vad jag kan se på bilden.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De använder Bitspowers anslutningar jag länkat tidigare med 12mm ytterdiameter rör, vilket är vad jag rekommenderar. Mycket snyggare samt enklare att använda än alla specialkopplingar som också länkats.

Skrivet av TommyToad:

Tyvärr ingen bild, har rivit ner bygget för tillfället. Dessutom använde jag vanliga kopparrör så det såg inte speciellt snyggt ut.

Angående bitspowers SLI/CF-kopplingar:
Dem kopplingarna är nog mycket lättare att använda en vanliga kompressions/klämringskopplingar men jag vet inte om jag skulle lita på att en eller två o-ringar skulle hålla tätt. Men som det ser ut på bilden så kan dom dras och då är det skillnad. Lättast är nog att skaffa ett par sådana och pröva. Det är 12mm rör som gäller för dom iaf vad jag kan se på bilden.

Ja, jag får testa det helt klart. Köpa mig ett par och lite rör. Finns dom att få tag på i Sverige?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Ja, jag får testa det helt klart. Köpa mig ett par och lite rör. Finns dom att få tag på i Sverige?

De verkar inte finnas att få tag på i Sverige. De är billigast från Caseking:

http://www.caseking.de/shop/catalog/Bitspower-Multi-Link-Adap...

Permalänk
Medlem

Skulle även kunna använda en Anti-tvist anslutning så kan man gänga röret och sätta i ena änden och man kan fortfarande skruva på andra sidan för att lättare skruva i blocken. Dyrare alternativ dock. Men känns säkrare.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Gänga kopparör går inte för sig, då får du köra något annat.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Gänga kopparör går inte för sig, då får du köra något annat.

Oki, ja men då kör jag på det vi talade om innan.

Ska börja till helgen. Befiner mig i Stockholm just nu.

Träffade på Jonas och Emil på Inet också. Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Nemen titta. Vad har du gjort med ditt chassi som var så fint.
Lär ju bli spännande att se vad du kan hitta på för något nu, speciellt med rören. Dock så tror jag man får mäta till rören både en,två och många gånger för att få det rätt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Oki, ja men då kör jag på det vi talade om innan.

Ska börja till helgen. Befiner mig i Stockholm just nu.

Träffade på Jonas och Emil på Inet också. Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag undersökt lite närmare på jobbet åt dig och hittat något som jag tror passar dig alldeles utmärkt!
En koppling gjord för 12mm koppar som man inte behöver dra med något verktyg, en slags instickskoppling.
http://www.industritorget.se/login/pdf/28598.pdf
http://vaxjo-stad.annonsera.se/nc-snabbkopplingar-f%C3%B6r-ko...
Det du vill ha är 12 x 3/8” utvändig gänga. Det är den minsta dom har sen får du ta en förminskningsnippel eller dylikt.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Nu har jag undersökt lite närmare på jobbet åt dig och hittat något som jag tror passar dig alldeles utmärkt!
En koppling gjord för 12mm koppar som man inte behöver dra med något verktyg, en slags instickskoppling.
http://www.industritorget.se/login/pdf/28598.pdf
http://vaxjo-stad.annonsera.se/nc-snabbkopplingar-f%C3%B6r-ko...
Det du vill ha är 12 x 3/8” utvändig gänga. Det är den minsta dom har sen får du ta en förminskningsnippel eller dylikt.

Tack ska du ha. Detta var högst intressant. Ska titta på detta närmare. Har redan beställt några sånna där SLI adaptrar som har nämnts tidigare. Men funkar inte detta så ska jag nog testa detta.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering

Har iaf nu fått in allt i chassit utan att göra för mycket åverkan på orginal funktionaliteten. Allt går alltså att ta bort och sedan använda chassit som det var tänkt ifrån början.

Skriv gärna vad ni tycker. Då jag gärna tar åt mig konstruktiv kritik.

Ska även,har jag tänkt, slänga in lite plexi glas som döljer buren samt PSU. Plexi är inköpt och kommer ordnas med i senare stadie.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Sista bilderna känns väldigt kalla.
Sitter fläktarna så att de suger luft från chassit och ut genom fronten, eller är det jag som ser fel?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Sista bilderna känns väldigt kalla.
Sitter fläktarna så att de suger luft från chassit och ut genom fronten, eller är det jag som ser fel?

Bryr mig inte så mycket om bilderna i dags-lägget. Struntade helt i vitbalansen. Dessa bilder är av med av illustrativt syfte. Mest som en referens till mig själv. Men även för att ni ska kunna se i vilket stadie jag befinner mig.

Så även fläktarna är där av test syfte kan man säga. Har inte beslutat ännu i vilken riktning de ska riktas ännu. Tror det blir en av de mer senare delen då jag helt enkelt får testa och besluta i ren kylnings förmåga.

Men fortsätt gärna med frågor och funderingar. Gärna idéer också. Resten av delarna för vattenkylningen borde bli levererade under kommande vecka.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rizzt:

Bryr mig inte så mycket om bilderna i dags-lägget. Struntade helt i vitbalansen. Dessa bilder är av med av illustrativt syfte. Mest som en referens till mig själv. Men även för att ni ska kunna se i vilket stadie jag befinner mig.

Så även fläktarna är där av test syfte kan man säga. Har inte beslutat ännu i vilken riktning de ska riktas ännu. Tror det blir en av de mer senare delen då jag helt enkelt får testa och besluta i ren kylnings förmåga.

Men fortsätt gärna med frågor och funderingar. Gärna idéer också. Resten av delarna för vattenkylningen borde bli levererade under kommande vecka.

Jag tror nog kylningen blir bäst om du sätter fläktarna så de trycker luften genom radiatorn in mot chassit. Då tas ju luften utifrån den "kalla" omgivningen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Jag tror nog kylningen blir bäst om du sätter fläktarna så de trycker luften genom radiatorn in mot chassit. Då tas ju luften utifrån den "kalla" omgivningen.

Det borde dock bli en aning varm i chassit? Tänkte mig detta också dock. Då dessa även har damm filter. Dock har jag bara en 140mm i taket som drar ut luft isf.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Det borde dock bli en aning varm i chassit? Tänkte mig detta också dock. Då dessa även har damm filter. Dock har jag bara en 140mm i taket som drar ut luft isf.

Beror helt på hur hårt du belastar radiatorn och hur varm du låter den bli, men jag testade med min antec 620 innan jag skaffade riktig vattenkylning och temp skillnaden på luften efter den passerat radiatorn (med en 60 grader varm cpu som last) var knappt 3 grader. I mitt nuvarande system har jag mycket lägre varv på fläktarna och temp skillnaden är därmed mycket högre så det beror på hur resten av din kylning blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Beror helt på hur hårt du belastar radiatorn och hur varm du låter den bli, men jag testade med min antec 620 innan jag skaffade riktig vattenkylning och temp skillnaden på luften efter den passerat radiatorn (med en 60 grader varm cpu som last) var knappt 3 grader. I mitt nuvarande system har jag mycket lägre varv på fläktarna och temp skillnaden är därmed mycket högre så det beror på hur resten av din kylning blir.

Det är ju tänk som mina äldre byggen att köra både CPU och GPU på en 240 radiator. Med måttlig överklockning då naturligtvis. Så visst kan den bli varm när man exempelvis skulle spela lite eller liknande. Men gå ska det göra.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

På rak arm så känns inte Intels och Nvidias senaste alster på en ensam 240 radiator som någon lyckad historia.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

På rak arm så känns inte Intels och Nvidias senaste alster på en ensam 240 radiator som någon lyckad historia.

Det återstår att se. Annars får jag dumpa nått. Ska ju inte direkt köra Furmark och Linpack samtidigt kanske. Men under normalt förhållande tror jag det funkar.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

På rak arm så känns inte Intels och Nvidias senaste alster på en ensam 240 radiator som någon lyckad historia.

alltså just senaste intel och nvidia har ganska låg TDP så det är inte så farlig som med gtx480 osv men beroende på luftflöde i chassi så kan man köra med luften från utsidan till radiator, har man dålig flöde, typ nästan passiv system med stora radiatorer och dämpade chassi som fractal design har så bättre ta luft från chassi och blåsa ut den genom radiator annars minne, moderkort och hårddiskar får lite mer värme än behövs

Permalänk
Medlem

Tänkte ha ett par låg varviga fläktar på radiatorn som blåser ut fram. Sen ha en 140mm med högre luftflöde i toppen som blåser nedåt. På så sätt kyler jag minnen m.m. en aning också.

Förhoppningsvis kommer det inte bli allt för mycket undertyck på så sätt för att slippa allt damm. Naturligtvis är det ett filter i toppen.

Har en teori också att om jag kör med koppar rör kommer de att ta upp en aning värme från vattnet och släppa från sig. Dock skulle jag tippa på att det inte rör sig om mycket. Men bättre än gummi slangar iaf.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Tänkte ha ett par låg varviga fläktar på radiatorn som blåser ut fram. Sen ha en 140mm med högre luftflöde i toppen som blåser nedåt. På så sätt kyler jag minnen m.m. en aning också.

Förhoppningsvis kommer det inte bli allt för mycket undertyck på så sätt för att slippa allt damm. Naturligtvis är det ett filter i toppen.

Har en teori också att om jag kör med koppar rör kommer de att ta upp en aning värme från vattnet och släppa från sig. Dock skulle jag tippa på att det inte rör sig om mycket. Men bättre än gummi slangar iaf.

Det går dock helt emot naturlagarna - varm luft stiger.
Jag hade inte ens funderat över något annat alternativ än att ta in svalluften fram, och låta skorstenseffekten jobba ihop med 140mm fläkten i taket och ventilera ut där.
Räcker inte frontradiatorn har du alltid möjligheten att sätta en 140mm radiator i taket också, om utrymmet räcker vill säga.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Det går dock helt emot naturlagarna - varm luft stiger.
Jag hade inte ens funderat över något annat alternativ än att ta in svalluften fram, och låta skorstenseffekten jobba ihop med 140mm fläkten i taket och ventilera ut där.
Räcker inte frontradiatorn har du alltid möjligheten att sätta en 140mm radiator i taket också, om utrymmet räcker vill säga.

Nä då, det funkar allt. Titta på mitt första bygge. Där vände fläktarna och tempen gick ner drastiskt. Så funkar gör det. Luftflödet i lådan blir så stort att luften kan cirkulera hur den vill och åt vilket håll som helst. Så länge du tvingar luften åt nått håll. Hade du däremot inga fläktar alls och körde allt passivt. Och tar en IR kamera kan du mycket väl se värmen stiga, precis som du säger.

Detta gäller då dock mer när det handlar om ett litet chassi med mindre area av luft inuti chassit. Större chassin kan det vara svårare att styra luften i.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Proffsmobbare

Till radiatordebatten;

1) Luften blir inte så pass varm att det blir en extrem 'skorstenseffekt', särskilt inte när radiatorn (fronten) är så långt bort från intaget.

2) Att dra in kall luft från taket in i chassit (som kommer att ha plus/minus samma temperatur) och sedan dra ut genom fronten fungerar utmärkt. Allt som blir varmt i chassit förflyttas till radiatorn, mängden värme som sprids runt om vattenblocken är försumbar. Det blir exakt samma effekt som att ha radiatorn i toppen av lådan. Tänk till lite extra.

Personligen hade jag vattenkylt allt som går, även RAM och SB, och sedan bara haft fläktar på radiatorn. Dvs inga chassifläktar, det fungerar utmärkt då det skapar undertryck och luften dras in där den behövs, även genom taket antagande att det finns hål där.

Det hela drar ner ljudvolymen något otroligt.

Det svåra är att få pumpen tyst, särskilt om man är väldigt kräsen med ljud. Jag har bara varit med om en enda tyst pump hittills, och det var en EK DCP 2.2 som var nervoltad och inpackad i 10cm skumgummi åt alla håll.

Vill man ha en tyst dator kommer hederlig gammal luftkylning alltid att vara bättre. Fläktar kan man få hur tysta som helst genom att skapa lite distans mellan fläkt och kylfläns. Man kan även köra det väldigt nära, om inte helt, passivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Till radiatordebatten;

1) Luften blir inte så pass varm att det blir en extrem 'skorstenseffekt', särskilt inte när radiatorn (fronten) är så långt bort från intaget.

2) Att dra in kall luft från taket in i chassit (som kommer att ha plus/minus samma temperatur) och sedan dra ut genom fronten fungerar utmärkt. Allt som blir varmt i chassit förflyttas till radiatorn, mängden värme som sprids runt om vattenblocken är försumbar. Det blir exakt samma effekt som att ha radiatorn i toppen av lådan. Tänk till lite extra.

Personligen hade jag vattenkylt allt som går, även RAM och SB, och sedan bara haft fläktar på radiatorn. Dvs inga chassifläktar, det fungerar utmärkt då det skapar undertryck och luften dras in där den behövs, även genom taket antagande att det finns hål där.

Det hela drar ner ljudvolymen något otroligt.

Det svåra är att få pumpen tyst, särskilt om man är väldigt kräsen med ljud. Jag har bara varit med om en enda tyst pump hittills, och det var en EK DCP 2.2 som var nervoltad och inpackad i 10cm skumgummi åt alla håll.

Vill man ha en tyst dator kommer hederlig gammal luftkylning alltid att vara bättre. Fläktar kan man få hur tysta som helst genom att skapa lite distans mellan fläkt och kylfläns. Man kan även köra det väldigt nära, om inte helt, passivt.

Laine har talat!

Btw kan du inte uppdatara din facebook lite mer från Mono projektet?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Nu har jag lekt runt lite med den vatten kylningen jag just nu har. Och det ser ut att få plats. Får dock se när jag får mitt ASUS GTX 680 DIRECTCU II och när EK släpper ett block för dessa. Har heller inte fått minna anslutningar för rör bygget ännu. Men rör i sig är inköpt.

Jag kommer nu efterhand, och speciellt efter Sweclockers recension på Ivy Bridge att skippa detta. Kommer köra vidare på mitt Maximus Gene IV sant I5-2500K sålänge till priserna förhoppningsvis sjunker. För jag ser ingen större prestanda vinning i att uppgradera dessa just nu.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x