Hantols felmärkta nätaggregat innehåller fejkad spole av cement

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Borde passa bra till en burk som kör Windows CeMeNT http://www.youtube.com/watch?v=-6FnE6y9JIM

Jävlar vad jag skrattade.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Som jag tidigare nämnde så har jag tidigare importerat samt förlagt produktion i Kina och vet vad som gäller samt hur det fungerar i Kina.
Så vem är egentligen mest oseriös den som tillverkar en skitprodukt för en marknad utan speciella krav eller den som importerar och/eller säljer produkten i Sverige utan att genomföra lagstadgade kontroller?

Bra poäng! Det är helt klart någon i importkedjan som gjort en miss i kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Jag är ju inte direkt förvånad, hela Kinas exportindustri är ju uppbyggd runt förfalskningar och skräp.

"God made earth, everything else is made in China"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Alla dom 3 butikerna som säljer Hantol är ju välkända skojare, det är väl ingen seriös som kommer handla där ändå?

Är de? Jag har alltid fått mina saker när jag har beställt från clickok.se ... aja får väl sluta köpa saker där då eftersom du är så säker på att det är en fuskbutik.

Tackar för informationen!
.....

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Detta gjorde min dag!

Permalänk
Medlem

close enough

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbshoppen.se:

Hej Kunzite

Jag undrar på vilket sätt vi är välkända skojare?

Hantols nätaggregat är bortplockade från vår sida sedan denna artikeln uppmärksammades. Har inte funnit så länge och vi har lyckligtvis inte sålt några.

Mvh

Jimmy
Webbshoppen.se

Ni har vetat i två månader att aggen har en falsk 80+ märkning och felaktiga specifikationer. Ni har alltså medvetet försökt bedra era kunder. Det är väl en ganska bra definition på skojare?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av toxicstone:

Vad försämras om spolen är i betong?

Hela grejen är att de inte är en spole utan en betongklump som bara ser ut som en spole. Faskompensering används för att minska den oönskade reaktiva effekten i elnätet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Faskompensering

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kanske en ståplats i Nybroviken till dom ansvariga, bara knyta några nätdelar runt fötterna.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Entusiast

Som en vis man en gång sa: "grejer från Kina har inte nödvändigtvis dålig kvalité, bara varierad.".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Webbshoppen

Hej

Har idag pratat med distibutörern av Hantols nätagg i Norden. De har idag tagit bort dessa produkter för vidare utredning.

Så de kommer att försvinna även från våra konkurrenters hemsida.

Ha en bra dag

Mvh

Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vad försämras om spolen är i betong?

Är du seriös eller?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbshoppen.se:

Hej

Har idag pratat med distibutörern av Hantols nätagg i Norden. De har idag tagit bort dessa produkter för vidare utredning.

Så de kommer att försvinna även från våra konkurrenters hemsida.

Ha en bra dag

Mvh

Jimmy

Vill du med det mena att ni inte själv har kunnat plocka bort produkterna från ert sortiment?

Hur försvarar ni att ni inte har haft den kontroll som ni enligt lagen ska ha? Det kontrollansvaret ligger inte enbart på distributören.

Trots eran bristande kontroll har ni för 2 månader sedan blivit informerade om att produkten har en falsk 80+ märkning och felaktiga specifikationer.
Hur försvarar ni att ni trots det fortsatt att marknadsföra varan?

Det var ju du som påstod att ni inte var skojare. Menar du verkligen det, så borde du kunna svara på dessa frågor.

Permalänk
Webbshoppen

Hej alla Sweclockare

Det känns som att vi bör förtydliga oss. Tack vare bl a Sweclockers fick vi informationen om att något inte stämde med Hantols nätagg. Vi tog det säkra före det osäkra och stängde av alla Hantols PSU när detta uppdagades i slutet av feb. Produkterna skall ha varit avstängda och inte beställningsbara på vår site.

Olyckligtvis blev de aktiverade igen på vår site i samband med en uppdatering av en prisfil som vi fått av vår leverantör. Vi har mer än 100 000 artiklar indexerade på vår sida så det tar ett tag för oss att gå igenom alla produkter. När felet upptäcktes igen så stängdes återigen alla Hantols PSUs av från vår site. Vi har nu dessutom tagit det hela ett steg längre. Hantols produkter är numera helt och hållet borttagna från vår sida. Vi vill inte saluföra något vars kvalitet kan ifrågasättas. Detta har vi även vidarebefodrat till Hantols agent i Norden som kommer agera därefter.

Med vänliga hälsningar

Nima

Webbshoppen.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av webbshoppen.se:

Hej Kunzite

Jag undrar på vilket sätt vi är välkända skojare?

Hantols nätaggregat är bortplockade från vår sida sedan denna artikeln uppmärksammades. Har inte funnit så länge och vi har lyckligtvis inte sålt några.

Mvh

Jimmy
Webbshoppen.se

Jadu, det är bara ta en titt på prisjakt, visa betyg->via prisjakt. Man ser det oftast genom att bara gå in på sidan så känner man igen den standardiserade designen på sidan som många av de oseriösa nätbutikerna brukar ha. Butiker som ofta skyltar med låga priser och sällan har något på lager i verkligheten, alternativt väldigt lång leveranstid. Ni delar förmodligen alla samma leverantör och jag har sett några fall där dessa butiker har exakt samma lagersaldo, köpvillkor, utseende och det brukar alltid innebära negativa omdömen om butiken.

Det går säkerligen att göra lyckade köp från dessa butiker, men ni är ju väldigt långt ifrån den nivå som Komplett, Inet, CDON m.m. ligger på. Alldeles för många missnöjda kunder för att det ska räknas som en seriös butik.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om denna bild postats i tråden än, men här är ytterligare ett exempel på kinesisk kvalitet!

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Webbshoppen
Skrivet av Kunzite:

Jadu, det är bara ta en titt på prisjakt, visa betyg->via prisjakt. Man ser det oftast genom att bara gå in på sidan så känner man igen den standardiserade designen på sidan som många av de oseriösa nätbutikerna brukar ha. Butiker som ofta skyltar med låga priser och sällan har något på lager i verkligheten, alternativt väldigt lång leveranstid. Ni delar förmodligen alla samma leverantör och jag har sett några fall där dessa butiker har exakt samma lagersaldo, köpvillkor, utseende och det brukar alltid innebära negativa omdömen om butiken.

Det går säkerligen att göra lyckade köp från dessa butiker, men ni är ju väldigt långt ifrån den nivå som Komplett, Inet, CDON m.m. ligger på. Alldeles för många missnöjda kunder för att det ska räknas som en seriös butik.

Hej

Vårt betyg ligger runt 8, vilket borde betyda att vi ändå har ganska så många nöjda kunder ändå. Vi är enbart en handfull anställda på webbshoppen.se. Vi är få men brinner för hemelektronik och gör vårt bästa för att göra våra kunder nöjda. Tyvärr har vi inte samma kapacitet som företagen du nämner här ovan, men även dessa började någonstans eller hur?

Med vänliga hälsningar

Nima

Webbshoppen.se

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Jadu, det är bara ta en titt på prisjakt, visa betyg->via prisjakt. Man ser det oftast genom att bara gå in på sidan så känner man igen den standardiserade designen på sidan som många av de oseriösa nätbutikerna brukar ha. Butiker som ofta skyltar med låga priser och sällan har något på lager i verkligheten, alternativt väldigt lång leveranstid. Ni delar förmodligen alla samma leverantör och jag har sett några fall där dessa butiker har exakt samma lagersaldo, köpvillkor, utseende och det brukar alltid innebära negativa omdömen om butiken.

Det går säkerligen att göra lyckade köp från dessa butiker, men ni är ju väldigt långt ifrån den nivå som Komplett, Inet, CDON m.m. ligger på. Alldeles för många missnöjda kunder för att det ska räknas som en seriös butik.

Wow. Mycket spekulationer och lite konkreta fakta. Är du nån slags medium när det gäller webbutiker, som bara vet allt som finns att veta på känn?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tyranow:

Varför blir jag inte förvånad?

Typiskt kineser

*inlägg borttaget - tråd under granskning*

Avstå från generaliseringar om ett helt folkslag tack.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Inaktiv

Om Sweclockers redaktionen är intresserad så är jag beredd och skänka mitt Ace of Sweden RAW 520W som jag använt nu under 2 års tid så att ni kan utföra ett riktigt rövartest på det.

Permalänk
Webbshoppen

svar

Skrivet av stillton:

Vill du med det mena att ni inte själv har kunnat plocka bort produkterna från ert sortiment?

Hur försvarar ni att ni inte har haft den kontroll som ni enligt lagen ska ha? Det kontrollansvaret ligger inte enbart på distributören.

Trots eran bristande kontroll har ni för 2 månader sedan blivit informerade om att produkten har en falsk 80+ märkning och felaktiga specifikationer.
Hur försvarar ni att ni trots det fortsatt att marknadsföra varan?

Det var ju du som påstod att ni inte var skojare. Menar du verkligen det, så borde du kunna svara på dessa frågor.

Hej

Som många påpekat så är det svårt att kontrollera varenda produkt som kommer ut på marknaden. Tidigare har det varit kritik mot tex ACE. Kollar vi bakåt så ser man återkallningar av produkter från alla stora och små tillverkare lite då och då. Tex Rusta sålde en kokplatta som satte på sig själv när det blev för kallt i stugan. Gå in på IKEA så ser du återkallningar lite då och då sitta på ett plakat vid kassan. Det går att göra listan lång om man letar lite.

Vi litar givetvis på våra samarbetspartners. I detta fallet har ett företag tagit in produkten till europa och därefter sålt vidare till olika distributörer.

Vår distributör (en av nordens största) har tagit bort produkten och kommer antagligen aldrig mer lagerhålla någon typ av produkter från Hantol.

Det är importören som har det yttersta ansvaret för att dessa lagar efterlevs. Det är omöjligt för oss som återförsäljare att öppna alla produkter och kontrollera så att alla komponenter är vad de utlovas. En CE-märkning är en stämpel och enkel att förfalska. Likaså ett dokument är enkelt att förfalska.

Det är ytterst beklagligt att denna produkt visats på vår sida. Dock så har ingen sålts vilket är bra.

Mvh

Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbshoppen.se:

Hej

Som många påpekat så är det svårt att kontrollera varenda produkt som kommer ut på marknaden. Tidigare har det varit kritik mot tex ACE. Kollar vi bakåt så ser man återkallningar av produkter från alla stora och små tillverkare lite då och då. Tex Rusta sålde en kokplatta som satte på sig själv när det blev för kallt i stugan. Gå in på IKEA så ser du återkallningar lite då och då sitta på ett plakat vid kassan. Det går att göra listan lång om man letar lite.

Vi litar givetvis på våra samarbetspartners. I detta fallet har ett företag tagit in produkten till europa och därefter sålt vidare till olika distributörer.

Vår distributör (en av nordens största) har tagit bort produkten och kommer antagligen aldrig mer lagerhålla någon typ av produkter från Hantol.

Det är importören som har det yttersta ansvaret för att dessa lagar efterlevs. Det är omöjligt för oss som återförsäljare att öppna alla produkter och kontrollera så att alla komponenter är vad de utlovas. En CE-märkning är en stämpel och enkel att förfalska. Likaså ett dokument är enkelt att förfalska.

Det är ytterst beklagligt att denna produkt visats på vår sida. Dock så har ingen sålts vilket är bra.

Mvh

Jimmy

Att återkalla produkter för komponentfel har inget med detta att göra.
En återförsäljare ska kontrollera att produkten har en giltig EG-försäkran och att övriga certifikat inte är förfalskade. du behöver inte ens öppna lådan för att kontrollera det. att man har många produkter är inte en ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

Att återkalla produkter för komponentfel har inget med detta att göra.
En återförsäljare ska kontrollera att produkten har en giltig EG-försäkran och att övriga certifikat inte är förfalskade. du behöver inte ens öppna lådan för att kontrollera det. att man har många produkter är inte en ursäkt.

Det går alltid att hitta något att klaga på. Vi måste kunna visa lite förståelse för situationen också. Så länge kostnaderna täcks av butiken för att byta ut produkten så måste det få anses som en bra hantering av en olycklig situation.

Det kan hända att en produkt som redan sålts under längre tid förekommer som fake om någon i distributionsledet blivit lurad. Ska då varje säljare, hundratals mellanhänder gå igenom varje förpackning och se om en vara är fejk eller inte. Normalt är det vid import in till EU som strängare kontroller görs men för återförsäljare som köper inifrån EU görs inga kontroller. Det kan hända vem som helst. Dustin, Inet osv...

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Har någon polisanmält Hantols eller dess återförsäljare ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highfly:

Har någon polisanmält Hantols eller dess återförsäljare ännu?

Hur tänkte du rubricera polisanmälan som ?

"Olaga cement försäljning" ?

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Det går alltid att hitta något att klaga på. Vi måste kunna visa lite förståelse för situationen också. Så länge kostnaderna täcks av butiken för att byta ut produkten så måste det få anses som en bra hantering av en olycklig situation.

Det kan hända att en produkt som redan sålts under längre tid förekommer som fake om någon i distributionsledet blivit lurad. Ska då varje säljare, hundratals mellanhänder gå igenom varje förpackning och se om en vara är fejk eller inte. Normalt är det vid import in till EU som strängare kontroller görs men för återförsäljare som köper inifrån EU görs inga kontroller. Det kan hända vem som helst. Dustin, Inet osv...

/s

Det är klart att det kan hända vem som helst, men det hade inte hänt om dom gjorde väldigt enkla kontroller av produkten innan dom började saluföra dom. Och då menar jag inte att dom skulle öppna nätaggen och mäta dom. Och det jag i första hand är kritisk till är att dom efter 2 månader fortfarande saluför produkten. Dom skyller på sin distributör, men varför vill dom ens använda den distributören när dom vet att dom helt medvetet säljer falska produkter? Nån jävla yrkesstolthet måste det väl finnas?

Det görs mycket riktigt stickkontroller av kontrollorgan inom EU. Främst då att EG-försäkran är korrekt ifylld. Det är ett bra (och relativt enkelt) system så länge importörer och försäljare tar sitt ansvar och ser till att följa dessa rutiner. Om det börjar slarvas med dessa rutiner så kommer antingen detta ansvar att förflyttas till konsumenten (vilket i praktiken skedde i detta fall), eller så inför EU mer avancerade (och mer kostsamma) kontroller (kontrollerna får göras av en myndighet).
Det är mycket enklare och effektivare om handeln tar det ansvaret och kontrollerar sina produkter innan dom börjar sälja dom, istället för att varje enskild konsument ska behöva göra dessa kontroller för varje vara dom köper.

Självklart är importören den stora boven här, men nu var det webhallen som kom med lama ursäkter, och dom jag ställde frågorna till. Man kommer inte ifrån att dom har ett stort ansvar för produkterna dom säljer.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla mig.. Jag var bara tvungen å skriva av mig till Hantol:

Till: info@hantol.cn
Subject: Hantol PSU: Fake PFC Made of Cement

Hello PSU maker of the year!

I want you to realize that you are the laughing news on the PC consumer market
at the moment. How you dare to manufacture fake labeled and fake "certified"
PSU's and try to sell them to end users is beyond my understanding.
And to put in a dud-PFC coil made out of cement.. !!!
Yes, you probably fooled quite a few thousand customers. But now your bluff
is revealed. See link further below.
This news is spreading quite fast. I'm sure you will see your sales figures drop
quite dramatically since any confidence in the brand is soon completely gone.
You might as well close shop unless you are able to sneak under the radar by
renaming and re-branding the company.

http://www.hardwaresecrets.com/blog/Hantol-PSU-Fake-PFC-Made-...

Good luck!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag kunde inte hålla mig.. Jag var bara tvungen å skriva av mig till Hantol:

Till: info@hantol.cn
Subject: Hantol PSU: Fake PFC Made of Cement

Hello PSU maker of the year!

I want you to realize that you are the laughing news on the PC consumer market
at the moment. How you dare to manufacture fake labeled and fake "certified"
PSU's and try to sell them to end users is beyond my understanding.
And to put in a dud-PFC coil made out of cement.. !!!
Yes, you probably fooled quite a few thousand customers. But now your bluff
is revealed. See link further below.
This news is spreading quite fast. I'm sure you will see your sales figures drop
quite dramatically since any confidence in the brand is soon completely gone.
You might as well close shop unless you are able to sneak under the radar by
renaming and re-branding the company.

http://www.hardwaresecrets.com/blog/Hantol-PSU-Fake-PFC-Made-...

Good luck!

Najs lacrits, ska bli intressant och se vad de får för logotype till hösten som sagt!

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Jag kunde inte hålla mig.. Jag var bara tvungen å skriva av mig till Hantol:

Till: info@hantol.cn
Subject: Hantol PSU: Fake PFC Made of Cement

Hello PSU maker of the year!

I want you to realize that you are the laughing news on the PC consumer market
at the moment. How you dare to manufacture fake labeled and fake "certified"
PSU's and try to sell them to end users is beyond my understanding.
And to put in a dud-PFC coil made out of cement.. !!!
Yes, you probably fooled quite a few thousand customers. But now your bluff
is revealed. See link further below.
This news is spreading quite fast. I'm sure you will see your sales figures drop
quite dramatically since any confidence in the brand is soon completely gone.
You might as well close shop unless you are able to sneak under the radar by
renaming and re-branding the company.

http://www.hardwaresecrets.com/blog/Hantol-PSU-Fake-PFC-Made-...

Good luck!

Dom kanske tackar dig för din feedback och skickar ett gratis nätagg

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Dom kanske tackar dig för din feedback och skickar ett gratis nätagg

Om jag ens får någon respons så blir jag lycklig..
Har inga sånna förhoppningar.. Jag hoppas jag är en av miljoner som mailbombar dom just nu
Ett Hantol nätagg kunde ju vara lite charmigt att ha hemma faktiskt. Inte för användning utan för skräck och varnagel till mina vilda battingar: "akta er, annars får ni en cementklump i huvet!"

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus