ASUS G55 - Den stora tråden

Permalänk
Medlem

Ni som uppgraderat minnet, vilket SO-DIMM köpte ni?.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Går i tankarna på att köpa en g55 eller en N56VZ. Vad är det som skiljer sig egentligen förutom grafikkortet och kylningen? Verkar inte vara många fps som skiljer sig.

Datorn ska användas till spel samt slösurfning i knäet, då antar jag att g55 blir aningen klumpigare än N56VZ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkurt:

Går i tankarna på att köpa en g55 eller en N56VZ. Vad är det som skiljer sig egentligen förutom grafikkortet och kylningen? Verkar inte vara många fps som skiljer sig.

Datorn ska användas till spel samt slösurfning i knäet, då antar jag att g55 blir aningen klumpigare än N56VZ?

Bra fråga, undrar jag också!

Permalänk
Medlem

Skiljer ändå relativt mycket i FPS mellan de två korten. För den som kommer spela mycket är G55 ett givet val av dessa två. Är man mer av en casual gamer kan kanske N56VZ vara intressant.

Permalänk
Skrivet av KristoferO:

Skiljer ändå relativt mycket i FPS mellan de två korten. För den som kommer spela mycket är G55 ett givet val av dessa två. Är man mer av en casual gamer kan kanske N56VZ vara intressant.

Skiljer det så pass mycket så man bör lägga till de extra 1500 kronorna? Hur är g55 att ligga i sängen med jämfört med N65VZ? Klumpigare?

Permalänk

g55 går att få med swecl rabatt på alina. 10990, dom på tradera har tagit slut. Har polare som står och stampar men handlar aldrig! är väl ungefär vad en n56 går lös på. med 650 kortet. men dom har ddr3 i 650kortet. det är ddr5 på 660 i g55an. om jag inte minnns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkurt:

Skiljer det så pass mycket så man bör lägga till de extra 1500 kronorna? Hur är g55 att ligga i sängen med jämfört med N65VZ? Klumpigare?

När jag har min g55'a i sängen så använder jag kartongen den kom i å ställa den på.. Ventilationen sitter baktill och känns inte som en höjdare att blockera den med täcket/madrassen när du spelar.

G55'an är en reäl och stabil klump, inget du svänger omkring med men lätt värt prestandan. Köpte min på tradera från alina för 10.690kr och känns som man fick mycke prestanda för det. Om du kan få den för 10.990kr med sweclock rabatt som jamespond säger så känns det som en betydligt bättre deal än N56'an för samma pengar.

Största skillnaden som tidigare påpekat i tråden är väl grafikkortet men även 4 minnes platser och en snabbare disk(även om endel påstår att 7200rpm'arn i går som en 5400rpm. Du får dock en blueray till N65'an. Men kylningen till G55 är ju riktigt bra, hur den är till N56'an vet jag inte.

Angående 650M vs 660M så vad jag förstått det är det väldigt lite skillnad på dem typ 10-15%, ungefär liknande skillnad som 660m och 670m.
Personligen hade jag gärna köpt en g55'a med 670m istället för 660m om det funnits.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M.71887.0.h...
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-660M.71859.0....
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic...

Är du osäker på storlekarna så försök ta dig till en butik där du kan klämma på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Ni som uppgraderat minnet, vilket SO-DIMM köpte ni?.

Har inte uppgraderat än men kommer köpa http://cdon.se/hemelektronik/corsair_vengeance_so-dimm_ddr3_p... såfort de kommit in. De finns billigare och i lager på andra ställen men ska handla lite annat junk samtidigt så därför jag väntar.

Varför jag har valt dem är för att jag tyckte mig se någon annan i denna tråd köra med dem så då har jag inte orkat grotta ner mig i alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamespond:

g55 går att få med swecl rabatt på alina. 10990, dom på tradera har tagit slut. Har polare som står och stampar men handlar aldrig! är väl ungefär vad en n56 går lös på. med 650 kortet. men dom har ddr3 i 650kortet. det är ddr5 på 660 i g55an. om jag inte minnns fel.

N56an går att få för 9968 på dustin om msn är student
Värt att tänka på är att n56 väger 2.7kg och g55 väger 3.8 kg.
Jag lirar bf3 på min nyinköpa n56a med auto-inställningar(strax över medium) utan det minsta lagg kunde inte varit mer nöjd.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Har själv köpt mig en g55vw men nu har ja precis fått allt att fungera som det ska(som jag vill) och bytt till ssd disk osv. Provade att spela lite bf3 och såg att cpu gick upp i 65grader ganska direkt och tänkte att är inte det lite för högt för cpu? Jag provspelade endast i 10-15min och hade normal rumstemp. Gpu gick upp i ca 60-70 den också men det är väll ändå helt ok för gpu i en bärbar? har som sagt formaterat och installerat om allt så som jag vill ha det så jag vet inte om nåt "fläktstyrnings-program" fattas/saknas nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejdär:

Har själv köpt mig en g55vw men nu har ja precis fått allt att fungera som det ska(som jag vill) och bytt till ssd disk osv. Provade att spela lite bf3 och såg att cpu gick upp i 65grader ganska direkt och tänkte att är inte det lite för högt för cpu? Jag provspelade endast i 10-15min och hade normal rumstemp. Gpu gick upp i ca 60-70 den också men det är väll ändå helt ok för gpu i en bärbar? har som sagt formaterat och installerat om allt så som jag vill ha det så jag vet inte om nåt "fläktstyrnings-program" fattas/saknas nu?

Kan bara bekräfta gpu tempsen eftersom ja bara kollat det på min men 60-70 låter bra. Finns g55'or med dåligt applicerad kylpasta som ger en gpu temp runt 80-90.

Permalänk

nån som testat att klocka sin g55 med 660 kort? står överallt att man ska kunna klocka kortet rätt bra.

bytte till SSD i min, men kommer till bios startskärmen.
kanske missat nån inställning. nån mer som fått det? kört in win 7 pro retail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Kan bara bekräfta gpu tempsen eftersom ja bara kollat det på min men 60-70 låter bra. Finns g55'or med dåligt applicerad kylpasta som ger en gpu temp runt 80-90.

Ok, jo jag tyckte själv att gpu temps såg bra ut, men som sagt cpu oroar mig lite. Eftersom jag har installerat om mitt så har ja inte kvar programmet för högtalarna alltså equalizer och liknande, någon som kan ta reda på vad de heter så kan ja ladda ner det igen? Eller funkar det att installera realtek HD fast det ej är original programmet?

Permalänk
Medlem

Via HD Audio Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejdär:

Ok, jo jag tyckte själv att gpu temps såg bra ut, men som sagt cpu oroar mig lite. Eftersom jag har installerat om mitt så har ja inte kvar programmet för högtalarna alltså equalizer och liknande, någon som kan ta reda på vad de heter så kan ja ladda ner det igen? Eller funkar det att installera realtek HD fast det ej är original programmet?

Om du upplever att det sprakar i högtalarna med via drivarna så äre bättre å köra windows standard. Har fått dra ner ljudnivån på ett antal ställen för att få de att sluta spraka.
Du har ju drivrutinerna på skivan som följde med.

Permalänk
Medlem

hej hur får man hotkeysen att funka? Likaså tangentbordsbelysningen? Har installerat senaste ATK paketet.

Permalänk
Medlem

Komplett säljer den för 9.995:- under helgen. Dock så har den en 500GB hdd.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744849#extra

Permalänk
Medlem

Vill ha men två och en halv lax mer änn erbjudandet.. mmmm

Permalänk
Medlem

Det enda som är kasst på denna datorn är högtalarna! Skitkassa!

Permalänk
Medlem

Tittar själv på en Asus G55VW på inet just nu, och har förstått att om jag skall få en ssd alls måste jag antingen offra hela standardhårddisken, eller skaffa nån slags hållare för ssd'n och offra dvd-läsaren.
Eftersom jag har behov av en dvdläsare på laptopen blir det antagligen att jag bara använder ssd'n.

1. Tror ni att jag kan få en asus g55vw billigare om jag beställer den utan hårddisk, och sedan fixar en ssd separat som jag installerar själv? Kanske inte går med windows alls då, eftersom jag kanske måste utgå från det färdiginstallerade paketet först, och sedan göra bytet själv.
Tråkigt bara att jag inte har användning då av 7200r 750gig hårddisken efter bytet
------
2. mSata har jag ingen erfarenhet av alls, är det en annorlunda hårddisk som passar där som är dyr? Får en ssd plats i en sådan? Eller är de jämnbra med vanliga ssd?
------
Förstår oxå att alla drivrutiner skall vara ute nu äntligen till grafikkortet, och att det inte skall finnas några direkta barnsjukdomar med denna burk i nuläge, så jag är bra sugen

3. behövs en 16 eller 17 tums väska för att rymma datorn?
------
Det fanns ju 3 modeller vad jag har sett, och vad jag förstår är det bara hårddisken som är annorlunda samt bray spelare.
billigast: 500gig och dvd spelare
medel: 750gig och dvd spelare <---- den som är i denna tråd.
dyrast: 750gig och bray spelare

4. Visst borde det vara smartast av mig att köpa den billigaste av de 3 valen (vart det nu än är i dagsläget) och sedan byta ut 500gigaren mot en ssd som jag vill ha? Det är väl inga andra ändringar mellan de 3 datorerna?
------
5. Den enda 2,5 hårddiskplatsen som datorn har, är det den snabbaste typen? (kommer inte ihåg om det är 3.0, SATA 3, USB 3, eller vad det nu heter, men den snabbaste just nu som maximerar SSD'n mest i alla fall)
------

Återigen tack alla på sweclockers, ni hjälpte mig för ett år sedan när jag satte ihop min stationära dator, som fungerar perfekt fortfarande. (bortsätt från den ssd jag valde som dog 1 gång och krävde komplett ominstallation av allt igen, fast det har bara hänt 1 gång )

Visa signatur

i5 2500k, msi p67a-gd55, Noctua NH-U12P SE2, 8gb g-skill, 60gb ssd v2, 1tb samsung, gigabyte gtx 570 oc, corsair tx 650, FD r3 med 2insug fram och 2ut på bak/upp. Win 7 64.

Permalänk

Kolla några av dessa mSATA SSD som går att få in i G55 och använd den andra HDD som lagringsdisk. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893#rparams=l=s92470989

17" väska/ryggsäck är att rekomendera för G55.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Kolla några av dessa mSATA SSD som går att få in i G55 och använd den andra HDD som lagringsdisk. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893#rparams=l=s92470989

17" väska/ryggsäck är att rekomendera för G55.

Ok, intressant, mSATA ssd ser ut som ett litet kretskort, och då förstår jag att det rör sig om något helt annat än en vanlig SSD.
Hur fungerar dessa i prestanda jämfört med vanliga då? Är de egentligen lite sämre eller?
Om de i själva verket är jämnsnabba så blire att skruva isär sin g55vw ifall jag köper en, och stoppa in mSSD'n och behålla ursprungs hårddisken.

Tack för 17tums väskförslaget, trodde detsamma faktiskt.

Visa signatur

i5 2500k, msi p67a-gd55, Noctua NH-U12P SE2, 8gb g-skill, 60gb ssd v2, 1tb samsung, gigabyte gtx 570 oc, corsair tx 650, FD r3 med 2insug fram och 2ut på bak/upp. Win 7 64.

Permalänk
Medlem

Hej jag har precis köpt en Asus G55VW( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744849#extra) och när jag startar den så är skärmens belysning jätte låg och händer inget när jag jag använder snabb knapparna eller går in i Windows och ändrar inställningarna. Har testat att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet men hjälpte ej.
Tacksam för hjälp!
P.s om det är fel att lägga upp det på denna tråd så rätta mig gärna.

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO: AMD 1055T OC 3.8Ghz: Corsair Cooling Hydro H50: corsair 8Gb 1333MHz: Sapphire Radeon HD 5850 VAPOR-X: Western Digital Caviar Green 2TB*2: Corsair TX 750W 80+.

Permalänk

kommer gtx 680m tro till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexis:

Tittar själv på en Asus G55VW på inet just nu, och har förstått att om jag skall få en ssd alls måste jag antingen offra hela standardhårddisken, eller skaffa nån slags hållare för ssd'n och offra dvd-läsaren.
Eftersom jag har behov av en dvdläsare på laptopen blir det antagligen att jag bara använder ssd'n.

1. Tror ni att jag kan få en asus g55vw billigare om jag beställer den utan hårddisk, och sedan fixar en ssd separat som jag installerar själv? Kanske inte går med windows alls då, eftersom jag kanske måste utgå från det färdiginstallerade paketet först, och sedan göra bytet själv.
Tråkigt bara att jag inte har användning då av 7200r 750gig hårddisken efter bytet
------
2. mSata har jag ingen erfarenhet av alls, är det en annorlunda hårddisk som passar där som är dyr? Får en ssd plats i en sådan? Eller är de jämnbra med vanliga ssd?
------
Förstår oxå att alla drivrutiner skall vara ute nu äntligen till grafikkortet, och att det inte skall finnas några direkta barnsjukdomar med denna burk i nuläge, så jag är bra sugen

3. behövs en 16 eller 17 tums väska för att rymma datorn?
------
Det fanns ju 3 modeller vad jag har sett, och vad jag förstår är det bara hårddisken som är annorlunda samt bray spelare.
billigast: 500gig och dvd spelare
medel: 750gig och dvd spelare <---- den som är i denna tråd.
dyrast: 750gig och bray spelare

4. Visst borde det vara smartast av mig att köpa den billigaste av de 3 valen (vart det nu än är i dagsläget) och sedan byta ut 500gigaren mot en ssd som jag vill ha? Det är väl inga andra ändringar mellan de 3 datorerna?
------
5. Den enda 2,5 hårddiskplatsen som datorn har, är det den snabbaste typen? (kommer inte ihåg om det är 3.0, SATA 3, USB 3, eller vad det nu heter, men den snabbaste just nu som maximerar SSD'n mest i alla fall)
------

Återigen tack alla på sweclockers, ni hjälpte mig för ett år sedan när jag satte ihop min stationära dator, som fungerar perfekt fortfarande. (bortsätt från den ssd jag valde som dog 1 gång och krävde komplett ominstallation av allt igen, fast det har bara hänt 1 gång )

MSata porten sitter dessvärre på ovansidan av moderkortet, dvs mot tangentbordet. Detta gör det jobbigt att komma åt den och du måste dessvärre häva din garanti i processen.
Vill du ha en mSata disk i så se till att prata med butiken om de kan stoppa i en msata disk utan att häva garantin.

Hddplatsen är sata3. G55'an har 4st USB3 portar så har du behov av lagringsutrymme så kan du köra en extern hdd. Du kan ju köpa till ett skal till hdd'n som följer med och ha den som extern om du stoppar i en ssd.

Inge problem med att byta disk själv, se bara till att du installerar samma version av windows som på den gamla disken.
Finns guider här på forumet för hur du installerar windows från ett usbminne, där finns även länkar till vart du hämtar hem de olika windows versionerna. Hämta hem Windows Home Premium SP1 då det är samma version g55'an skeppas med. Windows Key står på undersidan av laptop'n.
Efter installation så måste du aktivera din windows7 key och det gör du enkelt via telefon.

Sedan är det som du skriver ingen skillnad mellan de 3 konfigurationerna förutom hdd och dvd/BR spelare.

Asus g55 och g75 har under sommaren funnits med i flertalet kampanjer så håll ögonen öppna efter en "bra deal", dock så verkar de har avtagit nu efter sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fl90:

Hej jag har precis köpt en Asus G55VW( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744849#extra) och när jag startar den så är skärmens belysning jätte låg och händer inget när jag jag använder snabb knapparna eller går in i Windows och ändrar inställningarna. Har testat att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet men hjälpte ej.
Tacksam för hjälp!
P.s om det är fel att lägga upp det på denna tråd så rätta mig gärna.

Testa å installera om ATK package från skivan som följde med.
alt ta hem "ATKACPI driver and hotkey-related utilities" från http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=G55VW&p=... ligger under utilities.

Hjälper inte det så gör en factory restore, tryck ner f9 vid asus splash screen'n och välj "Recover Windows to the first Partition". Observera att allt installeras om så gör en backup på sådant du vill ha kvar.

Fortfarande problem så kontakta komplett å få den utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Det enda som är kasst på denna datorn är högtalarna! Skitkassa!

Håller med, ljudet är hemskt men mycke beror även på de otroligt kassa VIA HD drivisarna, har sett det rekommenderat på flera ställen att kasta dem åt helvete och köra på standard windows. Vilket jag även själv gjorde tills jag installerade om windows7 och kör på VIA HD för jag inte lyckats få windows standard å funka igen..

Har dock kommit nya VIA HD drivisar så ska testa om de ändrar något. http://www.station-drivers.com/telechargement/via/audio/via_a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

MSata porten sitter dessvärre på ovansidan av moderkortet, dvs mot tangentbordet. Detta gör det jobbigt att komma åt den och du måste dessvärre häva din garanti i processen.
Vill du ha en mSata disk i så se till att prata med butiken om de kan stoppa i en msata disk utan att häva garantin.

Hddplatsen är sata3. G55'an har 4st USB3 portar så har du behov av lagringsutrymme så kan du köra en extern hdd. Du kan ju köpa till ett skal till hdd'n som följer med och ha den som extern om du stoppar i en ssd.

Inge problem med att byta disk själv, se bara till att du installerar samma version av windows som på den gamla disken.
Finns guider här på forumet för hur du installerar windows från ett usbminne, där finns även länkar till vart du hämtar hem de olika windows versionerna. Hämta hem Windows Home Premium SP1 då det är samma version g55'an skeppas med. Windows Key står på undersidan av laptop'n.
Efter installation så måste du aktivera din windows7 key och det gör du enkelt via telefon.

Sedan är det som du skriver ingen skillnad mellan de 3 konfigurationerna förutom hdd och dvd/BR spelare.

Asus g55 och g75 har under sommaren funnits med i flertalet kampanjer så håll ögonen öppna efter en "bra deal", dock så verkar de har avtagit nu efter sommaren.

Ok, bra, tack för all hjälp, jag kommer nog be dem installera mSATA SSD:n åt mig om garantin är kvar, och att jag väntar på ett riktigt najs deal!
Windows förflyttningen är också bra att veta, blir en jobbig dag att läsa på om hur man gör/utföra allt rätt, men sen ska de va skönt Speciellt med en liten SSD som gör allt snabbt!
Tack igen.

Visa signatur

i5 2500k, msi p67a-gd55, Noctua NH-U12P SE2, 8gb g-skill, 60gb ssd v2, 1tb samsung, gigabyte gtx 570 oc, corsair tx 650, FD r3 med 2insug fram och 2ut på bak/upp. Win 7 64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Testa å installera om ATK package från skivan som följde med.
alt ta hem "ATKACPI driver and hotkey-related utilities" från http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=G55VW&p=... ligger under utilities.

Hjälper inte det så gör en factory restore, tryck ner f9 vid asus splash screen'n och välj "Recover Windows to the first Partition". Observera att allt installeras om så gör en backup på sådant du vill ha kvar.

Fortfarande problem så kontakta komplett å få den utbytt.

Tack så mycket för hjälpen det blev å byta.

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO: AMD 1055T OC 3.8Ghz: Corsair Cooling Hydro H50: corsair 8Gb 1333MHz: Sapphire Radeon HD 5850 VAPOR-X: Western Digital Caviar Green 2TB*2: Corsair TX 750W 80+.

Permalänk
Medlem

SSD

Nu till några nya frågor.

Bryter man garantin om man stoppar i en ssd disk.

Någon som har stoppat i en Samsung 830 och kan kommentera lite hur det funkar med enheten i.

Vad skulle ni rekommendera en helt ny installation av OS på disken eller kan man klona den som satt i för att få med återställnings delen av disken.

Och om man vill dra hem ett nytt rent OS från Microsoft hur gör man då?

Tacksam för alla svar och kommentarer i frågan eftersom jag är helt bortblåst när det gäller bärbara datorer.

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO: AMD 1055T OC 3.8Ghz: Corsair Cooling Hydro H50: corsair 8Gb 1333MHz: Sapphire Radeon HD 5850 VAPOR-X: Western Digital Caviar Green 2TB*2: Corsair TX 750W 80+.