ASUS G55 - Den stora tråden

Permalänk

FYI alla G55 ägare, Nvidia har släppt nya drivrutiner, inte hunnit prova än dock men det var tamefan på tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av fl90:

Nu till några nya frågor.

Bryter man garantin om man stoppar i en ssd disk.

Någon som har stoppat i en Samsung 830 och kan kommentera lite hur det funkar med enheten i.

Vad skulle ni rekommendera en helt ny installation av OS på disken eller kan man klona den som satt i för att få med återställnings delen av disken.

Och om man vill dra hem ett nytt rent OS från Microsoft hur gör man då?

Tacksam för alla svar och kommentarer i frågan eftersom jag är helt bortblåst när det gäller bärbara datorer.

Nej du bryter ingen garanti om du byter ut hdd'n, är bara en lucka på undersidan du öppnar. Du hittar även 2 tomma ramplatser på samma ställe om du ska stoppa i mer ram. Det är om du själv vill stoppa i en mSATA disk som du bryter garantin då den platsen sitter knepigt.

Jag har stoppat i en samsung 830 i min och den blev mycke snabbare som förväntat. Har inte gjort några tester eftersom jag är nöjd med resultatet och känner inge behov av att titta på siffror för att få det bekräftat.
Ska du köpa en 830 så se till å köpa en med Notebook kit. Detta pågrund av att samsung 830 är bara 7mm tjock till skillnad mot 9,5mm som 2,5" platsen är gjord för. Kit'et innehåller då en spacer på 2,5mm så den passar och en SATA till usb adapter vilket är nice om du ska flytta grejjor diskarna imellan efter du installerat windows. Du får även med norton ghost att stoppa i garderoben.

Fördelen med att installera nytt istället för att klona vad jag kan tycka är att du slipper allt asus junk som är förinstallerat. Bara plocka det du vill ha från asus skivan som följer med lr tanka hem det från nätet för nyare releaser, se download länk några poster högre upp i denna tråd.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
Kan inte bli enklare, bara följa sweclockers guiden och ta hem home premium SP1 x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helas:

FYI alla G55 ägare, Nvidia har släppt nya drivrutiner, inte hunnit prova än dock men det var tamefan på tiden

Kör på dessa nu men märker ingen större skillnad mot 306.någonting beta drivarna jag körde innan. Men gott att det äntligen finns nya WHQL drivers.

http://www.nvidia.com/object/notebook-win8-win7-winvista-64bi...

Permalänk
Medlem

Halloj.
Har nyligen köpt en G55 från ASUS. Och tänkte sätta i en SSD i den. Men funderar, på om det är HDDn som sitter i det vänstra nedre hörnet? Och vart det är msata disken kan få plats?
Har inte öppnat mer än just det hörner just nu.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

G55 ser riktigt intressant ut, G75 också i för sig men för stor skärm i mitt tycke. Kan Asus.David svara om garantin verkligen bryts om man installerar en mSATA själv? Eller bör man låta ÅF göra det åt en?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

"The mSATA socket and two additional SO-DIMM ports are not user-accessible (if you want to retain your warranty) so should be upgraded by an official ASUS rep or decided on before purchase."
http://rog.asus.com/111602012/g-series-laptops/g55vw-upgrade-...

Bilder på var msata'n sitter:
http://joapal.wordpress.com/2012/05/14/msata-in-asus-g55/

Permalänk
Medlem

Damn. Då kanske jag måste skicka in den till ASUS för att fixa det. Urkh. Jobbigt.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Damn. Då kanske jag måste skicka in den till ASUS för att fixa det. Urkh. Jobbigt.

Har du skickat in den ännu?
Tänkte om du har fått något pris på arbete samt val av ssd som skall installeras..?

Edit:

Kanske en aning dum fråga men grafikkortet är ett gtx660m och intels i7 3:gen (vilket är bra) - Men hur länge kommer grafikkortet orka hålla med innan den blir allt för föråldrad att den inte orkar spela krävande spel?

Jag funderar nämligen på att köpa antigen versionen med 750gb hdd och8 gb ram.
Men för endast 2700:- tillägg får jag en ssd 128gb samt 16gb ram vilket gör att jag inte behöver lämna in på service för att få installerat en ssd. (Vill självklart behålla garantin)

Hur skulle ni andra resonera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Har du skickat in den ännu?
Tänkte om du har fått något pris på arbete samt val av ssd som skall installeras..?

Edit:

Kanske en aning dum fråga men grafikkortet är ett gtx660m och intels i7 3:gen (vilket är bra) - Men hur länge kommer grafikkortet orka hålla med innan den blir allt för föråldrad att den inte orkar spela krävande spel?

Jag funderar nämligen på att köpa antigen versionen med 750gb hdd och8 gb ram.
Men för endast 2700:- tillägg får jag en ssd 128gb samt 16gb ram vilket gör att jag inte behöver lämna in på service för att få installerat en ssd. (Vill självklart behålla garantin)

Hur skulle ni andra resonera?

Du behöver inte skicka in den för att installera en ssd, utan det är om du vill ha en mSATA disk. En 120/128GB SSD får du ju för 600-800kr och 2x 4GB so-dimm för 400-500kr, dvs runt 1300kr om du gör jobbet själv.

Permalänk
Medlem

Råkade skapa en tråd angående köpråd, men kan kanske få hjälp här istället?

Var förbi en lokal datorbutik här i Stockholm som hade ett erbjudande på Asus G55 den med 750GB hårddisken för 9.999:-
blev riktigt sugen på att köpa den och därför vänder jag mig hit för rekommendationer, är det värt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Du behöver inte skicka in den för att installera en ssd, utan det är om du vill ha en mSATA disk. En 120/128GB SSD får du ju för 600-800kr och 2x 4GB so-dimm för 400-500kr, dvs runt 1300kr om du gör jobbet själv.

Jo men nu talar jag om mSata ;P
Skulle jag installera mSata själv bryter jag min garanti. Webhallen har en för 15K som är g55 "värsting" med 750 hdd + ssd. Samt 16gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av samer:

Råkade skapa en tråd angående köpråd, men kan kanske få hjälp här istället?

Var förbi en lokal datorbutik här i Stockholm som hade ett erbjudande på Asus G55 den med 750GB hårddisken för 9.999:-
blev riktigt sugen på att köpa den och därför vänder jag mig hit för rekommendationer, är det värt?

Tack på förhand!

Låter som ett bra pris om det är i7'an med 8gb minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Jo men nu talar jag om mSata ;P
Skulle jag installera mSata själv bryter jag min garanti. Webhallen har en för 15K som är g55 "värsting" med 750 hdd + ssd. Samt 16gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Sett fyndet?: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161601-asus_g55vw-s10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Låter som ett bra pris om det är i7'an med 8gb minne.

Japp, det är den! De hade ett par kvar så då gäller det nog att slå till, 9999:-. En datorbutik i Sundbyberg ifall någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Whaat? Men Mahje. Tack ska du ha!
Och fyndklass 3 så frågan är ju hur pass sliten den är. Jag tar o ringer webban o hör och pass bra den ser ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av samer:

Japp, det är den! De hade ett par kvar så då gäller det nog att slå till, 9999:-. En datorbutik i Sundbyberg ifall någon är intresserad.

Är det fyndvara eller en kampanj? Närmaste butiken för mig är Malmö så det är ganska kört xD.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Det är en kampanj, jag kan ställa upp och skicka den till dig eller kolla om de har möjlighet att skicka den mot fraktkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samer:

Det är en kampanj, jag kan ställa upp och skicka den till dig eller kolla om de har möjlighet att skicka den mot fraktkostnad.

Ah, riktigt schysst! Men ska nog avvakta lite, blir klyddigt med garanti på det avståndet, de råkar inte ha någon hemsida?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Ingen fara alls :), kan kolla upp det, har handlat via dem ett par år nu, kan återkomma med PM imorgon med all info ifall du är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samer:

Ingen fara alls :), kan kolla upp det, har handlat via dem ett par år nu, kan återkomma med PM imorgon med all info ifall du är intresserad.

Det uppskattas!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Har du skickat in den ännu?
Tänkte om du har fått något pris på arbete samt val av ssd som skall installeras..?

Edit:

Kanske en aning dum fråga men grafikkortet är ett gtx660m och intels i7 3:gen (vilket är bra) - Men hur länge kommer grafikkortet orka hålla med innan den blir allt för föråldrad att den inte orkar spela krävande spel?

Jag funderar nämligen på att köpa antigen versionen med 750gb hdd och8 gb ram.
Men för endast 2700:- tillägg får jag en ssd 128gb samt 16gb ram vilket gör att jag inte behöver lämna in på service för att få installerat en ssd. (Vill självklart behålla garantin)

Hur skulle ni andra resonera?

Har inte skickat in den. Och kommer troligen inte göra det. Kom på att man kan ju använda en "hdd caddy" och helt enkelt ta bort läsaren och sätta in den och så har man en SSD.
Men får se. Måste spara ihop lite pengar först nu.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus G55 idag och är väldigt nöjd :D, ren kvalité och vilken prestanda! Fick datorn för 9900:- och det ser jag som ett kap, butiken hade några kvar på lager när jag frågade. i7an 8GB ram med 750GB HDD, tänkte också köpa en hdd caddy och stoppa i en SSD och kanske uppgradera minnet till 16GB då det inte är många hundralappar det handlar om.

Permalänk

Nu kanske jag hamnar på fel ställe men "Den stora tråden" kändes som en samlingstråd. Tjoa till annars så får jag ta bort posten.

Hursomhaver. Inhandlade en G55 i början av juni. Från början fungerade allt prima (utom att mcafee behövde avinstalleras p.g.a. vansinnesspikes och det allmänna problemet med subwoofers - men det kan jag leva med). Efter några veckor började jag höra ett tjutande ljud vilket successivt blev högre och högre ju längre tiden gick. Detta sammanföll med att datorn kom upp i temp och den ena fläkten sparkade igång. (Jag tror det är GPUn - har inte lyckats lista ut detta då jag inte kan få varvtal på fläktar med ex. hwinfo64). Detta resulterade i att jag lämnade in datorn för service och fick fläkten utbytt. Personalen var väldigt trevlig men det tog några veckor att få den tillbaka.

Hursomhaver.. bara någon vecka/några veckor därefter börjar samma problem uppkomma igen. Den här gången har jag temporärt löst problemet genom att använda en gammal kylplatta på maxfräs så att fläkten inte ska starta överhuvud.
Jag har fått ett tips om att det kan röra sig om felaktiga fästen eller något sådant som gör att fläkten "tar i" någonstans eller wobblar lite men jag är inte säker på att jag förstod.

I sammanhanget kan nämnas att tjutet är väsentligt högre än vad man kan vänta sig av en fläkt och låter mer åt hållet gammal testbild nattetid. Man kan känna vibrationer i datorn när den drar igång på max och man kan även genom trycka ned på mitten av bakstycket (bakom skärmen) få ljudet att upphöra tills man släpper igen.

Min fråga är nu vad jag bör göra. Jag är väldigt nöjd med datorn i övrigt och vill gärna ha den kvar. Jag har dock ingen lust att fortsätta använda datorn i månadsintervaller där den är inne på service i tre vekor hela tiden. Någon som har några tips för hur jag bör uppge felbeskrivning?

Permalänk
Medlem

Hej alla. Jag har precis köpt denna dator med 8 gb och 750 gb hdd. Jag har självklart tänkt att uppgradera mig till en samsung 830 256 ssd då det verkar som det bästa alternativet i ssd väg med tanke på priset. Ram minnet verkar det som 8gb räcker långt ett tag till, man kan ju alltid köpa nya senare.
Jag har en liten fråga till er som köpt denna produkt. Varför ingår det inga 3d glasögon? Det står att den skall kunna köra 3d? Varför vara så pass snål att inte skicka med det? Jag har kollat på x antal unboxing videos från andra länder där dom får både ryggsäck, mus och 3d glasögon och även för bra mycket billigare priser, varför skall sverige alltid vara så j*vla snåla?

Nu är det inte så att jag måste ha 3d etc. utan det är mest principen.
Förövrigt är jag mycket nöjd, inte alls mycket bloatware utan det verkar mest vara vettiga program.
Batteritiden är ju verkligen inte den bästa men vad kan man vänta sig då den är mest anpassad för spel.
Ska bli kul att se hur mycket den egentligen pallar med.

Men iaf i det stora hela är jag extremt nöjd då den ser ut som en stilren liten spelmaskin.
En liten till fråga till er som har bytt ssd disk, kan man använda den andra disken alltså 750gb disken i sin stationära om man köper en såkallad 2.5 tums bracket?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Hej alla. Jag har precis köpt denna dator med 8 gb och 750 gb hdd. Jag har självklart tänkt att uppgradera mig till en samsung 830 256 ssd då det verkar som det bästa alternativet i ssd väg med tanke på priset. Ram minnet verkar det som 8gb räcker långt ett tag till, man kan ju alltid köpa nya senare.
Jag har en liten fråga till er som köpt denna produkt. Varför ingår det inga 3d glasögon? Det står att den skall kunna köra 3d? Varför vara så pass snål att inte skicka med det? Jag har kollat på x antal unboxing videos från andra länder där dom får både ryggsäck, mus och 3d glasögon och även för bra mycket billigare priser, varför skall sverige alltid vara så j*vla snåla?

Nu är det inte så att jag måste ha 3d etc. utan det är mest principen.
Förövrigt är jag mycket nöjd, inte alls mycket bloatware utan det verkar mest vara vettiga program.
Batteritiden är ju verkligen inte den bästa men vad kan man vänta sig då den är mest anpassad för spel.
Ska bli kul att se hur mycket den egentligen pallar med.

Men iaf i det stora hela är jag extremt nöjd då den ser ut som en stilren liten spelmaskin.
En liten till fråga till er som har bytt ssd disk, kan man använda den andra disken alltså 750gb disken i sin stationära om man köper en såkallad 2.5 tums bracket?

Tack på förhand.

Anledningen till att det inte följer med glasögon är att skärmen inte är anpassat för det.
Det är skillnad på "3d ready" och "3d capable" där "3d ready" konfigurationen kommer med en 120Hz LCD och glasögon.
Vill du ha 3d så måste du alltså ha en rog som har en sådan skärm och är ganska säker på att de skeppas med glasögon.
Såvitt jag förstått det så finns det inga asus GTX660M konfigurationer med 120hz skärm, därav inga g55'or som är "3d ready", ingen source på detta dock.

Däremot så klarar grafikkortet av att skicka till en extern skärm som klarar 3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av picklejam:

Nu kanske jag hamnar på fel ställe men "Den stora tråden" kändes som en samlingstråd. Tjoa till annars så får jag ta bort posten.

Hursomhaver. Inhandlade en G55 i början av juni. Från början fungerade allt prima (utom att mcafee behövde avinstalleras p.g.a. vansinnesspikes och det allmänna problemet med subwoofers - men det kan jag leva med). Efter några veckor började jag höra ett tjutande ljud vilket successivt blev högre och högre ju längre tiden gick. Detta sammanföll med att datorn kom upp i temp och den ena fläkten sparkade igång. (Jag tror det är GPUn - har inte lyckats lista ut detta då jag inte kan få varvtal på fläktar med ex. hwinfo64). Detta resulterade i att jag lämnade in datorn för service och fick fläkten utbytt. Personalen var väldigt trevlig men det tog några veckor att få den tillbaka.

Hursomhaver.. bara någon vecka/några veckor därefter börjar samma problem uppkomma igen. Den här gången har jag temporärt löst problemet genom att använda en gammal kylplatta på maxfräs så att fläkten inte ska starta överhuvud.
Jag har fått ett tips om att det kan röra sig om felaktiga fästen eller något sådant som gör att fläkten "tar i" någonstans eller wobblar lite men jag är inte säker på att jag förstod.

I sammanhanget kan nämnas att tjutet är väsentligt högre än vad man kan vänta sig av en fläkt och låter mer åt hållet gammal testbild nattetid. Man kan känna vibrationer i datorn när den drar igång på max och man kan även genom trycka ned på mitten av bakstycket (bakom skärmen) få ljudet att upphöra tills man släpper igen.

Min fråga är nu vad jag bör göra. Jag är väldigt nöjd med datorn i övrigt och vill gärna ha den kvar. Jag har dock ingen lust att fortsätta använda datorn i månadsintervaller där den är inne på service i tre vekor hela tiden. Någon som har några tips för hur jag bör uppge felbeskrivning?

Har själv börjat höra ett missljud vid tyngre användning men valt att inte bry mig om det än. Vill precis som dig inte vara utan datorn i ett antal veckor, speciellt inte om de inte lyckas åtgärda problemet. Kanske att du kan stärka din felbeskrivning om du lyckas spela in missljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Anledningen till att det inte följer med glasögon är att skärmen inte är anpassat för det.
Det är skillnad på "3d ready" och "3d capable" där "3d ready" konfigurationen kommer med en 120Hz LCD och glasögon.
Vill du ha 3d så måste du alltså ha en rog som har en sådan skärm och är ganska säker på att de skeppas med glasögon.
Såvitt jag förstått det så finns det inga asus GTX660M konfigurationer med 120hz skärm, därav inga g55'or som är "3d ready", ingen source på detta dock.

Däremot så klarar grafikkortet av att skicka till en extern skärm som klarar 3d.

Ja självklart borde jag ha insett att det var så det låg till, jag ringde webhallen och fick de förklarat för mig med.
Men som sagt så var det inte alls väsentligt och jag är glad att de inte är 3d då 3d är riktigt uselt fortfarande, (förutom i vissa spel på ps3).

Men tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Mahje: Du kanske kan svara på min fråga som jag skapade en helt ny tråd för. Men uppenbarligen är det ingen här på forumet som innehåller den expertis jag är i behov av.

Har precis beställt en samsung 830 ssd disk 256 gb. Jag inhandlade min dator på Webhallen och dom sa att denna dator är utrustad för att kunna ha 2 diskar inne samtidigt, detta är jag inte intresserad av utan jag har tänkt att stoppa in den 750 gb till min stationära istället med en 2.5 till 3.5 tums bracket.
Har även beställt minne Kingston HyperX DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB 2x4gb så jag har totallt 16 gb ram då jag kommer använda tunga program som cad etc som käkar ram minne till frukost.

Men min fråga är kommer detta ram minne att fungera? Jag pratade som sagt nyligen med Webhallen och dom rekommendera något helt annat minne, vad tror ni? Har jag beställt ett okompatibelt ram minne?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Mahje: Du kanske kan svara på min fråga som jag skapade en helt ny tråd för. Men uppenbarligen är det ingen här på forumet som innehåller den expertis jag är i behov av.

Har precis beställt en samsung 830 ssd disk 256 gb. Jag inhandlade min dator på Webhallen och dom sa att denna dator är utrustad för att kunna ha 2 diskar inne samtidigt, detta är jag inte intresserad av utan jag har tänkt att stoppa in den 750 gb till min stationära istället med en 2.5 till 3.5 tums bracket.
Har även beställt minne Kingston HyperX DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB 2x4gb så jag har totallt 16 gb ram då jag kommer använda tunga program som cad etc som käkar ram minne till frukost.

Men min fråga är kommer detta ram minne att fungera? Jag pratade som sagt nyligen med Webhallen och dom rekommendera något helt annat minne, vad tror ni? Har jag beställt ett okompatibelt ram minne?

Tack på förhand.

Är givetvis svårt å säga om de kommer funka men ser ingen anledning till att de inte skulle, själv så köpte jag 2x4GB Corsair Vengeance SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz.
Tror det värsta som kan hända är att de nerklockas och körs i 1333MHz, inget du bör märka av ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Är givetvis svårt å säga om de kommer funka men ser ingen anledning till att de inte skulle, själv så köpte jag 2x4GB Corsair Vengeance SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz.
Tror det värsta som kan hända är att de nerklockas och körs i 1333MHz, inget du bör märka av ändå.

Tack för svar, men då avbeställer jag inte utan väntar och ser om dessa fungerar annars är det ju bara att skicka tillbaka.