ASUS G55 - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Tack för svar, men då avbeställer jag inte utan väntar och ser om dessa fungerar annars är det ju bara att skicka tillbaka.

Nu vet jag inte vilka HyperX du beställde om det var blu lr pnp men både de körs i cl9 och såvitt jag vet så körs de interna minnena i cl11. Tror detta kommer resultera i att de nedklockas. Har de inte skickat minnena så kan du ju avbeställa ifall du inte vill chansa.

Kan tilläga att mina körs nedklockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Nu vet jag inte vilka HyperX du beställde om det var blu lr pnp men både de körs i cl9 och såvitt jag vet så körs de interna minnena i cl11. Tror detta kommer resultera i att de nedklockas. Har de inte skickat minnena så kan du ju avbeställa ifall du inte vill chansa.

CL9, 1.5V, 2 x 4GB, 204pin, Intel X.M.P, Unbuffered - Sådär står det..antar att det är varken blu lr pnp? då det står XMP?
Kan faktiskt nada om minnen, men då kanske jag skall beställa dessa istället då som är rekommenderade för denna dator?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752029 , dessa är ju även billigare med så de gör ju inte mig något :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

CL9, 1.5V, 2 x 4GB, 204pin, Intel X.M.P, Unbuffered - Sådär står det..antar att det är varken blu lr pnp? då det står XMP?
Kan faktiskt nada om minnen, men då kanske jag skall beställa dessa istället då som är rekommenderade för denna dator?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752029 , dessa är ju även billigare med så de gör ju inte mig något :).

Fel av mig angående namnen på hyperx minnena; borde vara genesis och genesis: pnp, dock så är genesis blå därav blandade jag ihop dem med namnet hyperX blu, genesis: pnp är grå. Spelar ingen roll igentligen

Jag har ingen aning om det är någon skillnad i performance om man kör de rekommenderade minnena i 1600 cl11 jämnfört med nedklockade till cl9 1333. Men då vet du ju iallefall att de kommer funka.

Vart hittade du föressten att de är rekommenderade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Fel av mig angående namnen på hyperx minnena; borde vara genesis och genesis: pnp, dock så är genesis blå därav blandade jag ihop dem med namnet hyperX blu, genesis: pnp är grå. Spelar ingen roll igentligen

Jag har ingen aning om det är någon skillnad i performance om man kör de rekommenderade minnena i 1600 cl11 jämnfört med nedklockade till cl9 1333. Men då vet du ju iallefall att de kommer funka.

Vart hittade du föressten att de är rekommenderade?

Attans så gick det inte att ändra order utan då måste jag avbeställa hela ordern och det är bara för drygt.
Jag testar med dessa som jag beställt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632713
och fungerar det inte så får jag skicka tillbaka i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Attans så gick det inte att ändra order utan då måste jag avbeställa hela ordern och det är bara för drygt.
Jag testar med dessa som jag beställt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632713
och fungerar det inte så får jag skicka tillbaka i efterhand.

Tror som sagt inte att det kommer vara några problem utan att de bara klockas ner. Mina körs i 1333Mhz cl9.
Ska dessutom finnas några options i bios för ram'n på g55'an, kan dock inte bekräfta detta då jag inte tittat.

Du borde ju kunna ringa till dem och ändra ordern såvida den inte gått till packning eller skickats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Tror som sagt inte att det kommer vara några problem utan att de bara klockas ner. Mina körs i 1333Mhz cl9.
Ska dessutom finnas några options i bios för ram'n på g55'an, kan dock inte bekräfta detta då jag inte tittat.

Du borde ju kunna ringa till dem och ändra ordern såvida den inte gått till packning eller skickats.

Jag ringde och som sagt det gick inte. Men vad händer när dom nerklockas då? Blir dom sämre eller kan man leva med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Jag ringde och som sagt det gick inte. Men vad händer när dom nerklockas då? Blir dom sämre eller kan man leva med det?

Enligt diverse poster på rog forumet så nej du kommer inte märka skillnad på g55'an om du kör 1333 eller 1600Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Enligt diverse poster på rog forumet så nej du kommer inte märka skillnad på g55'an om du kör 1333 eller 1600Mhz.

Åter igen, tack!

Permalänk
Medlem

Hej

Undrar om någon vet hur man sätter på belysningen på tangentbordet igen?

För det stängs av när jag tex sätter datorn i sleep mode och sätter på den igen.

Funkar inte att höja belysningen

Permalänk
Medlem

Du kanske har det i battery saving mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM6WET:

Du kanske har det i battery saving mode?

Nej kikat där hittar inget men tack ändå

Permalänk

Hejsan!
Ska nog köpa mig en G55 till jul, som en liten present till mig själv

Har sett två modeller av den, den för 14,5k på webhallen och den för 13,5k på komplett?
Det enda som skiljer där är 16gbvs12gb minne? Samt en 128gb ssd på den dyrare? Eller är det något mer som skiljer?
Då är det väll "bara" att köpa till 4gb minne samt en SSD så har man den dyrare modellen?

Hur knepigt är det isåfall att föra över OS till SSD? (har inte så bra koll på sånt)

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Hejsan!
Ska nog köpa mig en G55 till jul, som en liten present till mig själv

Har sett två modeller av den, den för 14,5k på webhallen och den för 13,5k på komplett?
Det enda som skiljer där är 16gbvs12gb minne? Samt en 128gb ssd på den dyrare? Eller är det något mer som skiljer?
Då är det väll "bara" att köpa till 4gb minne samt en SSD så har man den dyrare modellen?

Hur knepigt är det isåfall att föra över OS till SSD? (har inte så bra koll på sånt)

Den hos Webhallen har en msata ssd(120GB) och en mekanisk hdd(750GB). Dvs 2st diskar vilket du enbart kan få ifall du köper den med denna setup eller väljer att häva din garanti vid annan modell(eller lämnar in den till en asusgodkänd verkstad).

Den hos Komplett har en 750GB hybriddisk(8GBflash), den har 12GB ram ala' 4gb kakor så du har bara en plats ledig. Du kommer få en 4GB sticka över om du uppgraderar denna till 16GB.

Den hos webhallen verkar ha en dvdbrännare medans den hos komplett har en Blu-ray/DVD±RW-kombo.

Sedan finns det ju andra modeller av g55 också där du kan uppgradera minne och hdd för ett kanske lite billigare alternativ.

Att installera win7 på nya disken är inget problem om du väljer å gå den vägen, kolla http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7... och nyckeln hittar du under din dator. Sedan behöver du bara ringa ett samtal för att aktivera din nyckel med den nya hårdvaran.

Permalänk
Medlem

En sak du ska tänka på är att SSDn kan vara partierad.
Köpte min G75:à på webhallen förra veckning som skulle vara 128Gb SSD och 750Gb mekanisk men båda drivarna var förpartierade. Lite surt....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM6WET:

En sak du ska tänka på är att SSDn kan vara partierad.
Köpte min G75:à på webhallen förra veckning som skulle vara 128Gb SSD och 750Gb mekanisk men båda drivarna var förpartierade. Lite surt....

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ju skumt att båda hdd's var partierade, kan ju förstå att en av diskarna är det med en recovery partition. Vad låg det på de olika partitionerna då utöver system och recovery?

Permalänk

Mjaha jojo är med på att garantin upphävs och så om man väljer o slänga in en ssd själv... Fast jag är inte JÄTTEkräsen, så kanske inte behöver en SSD ändå...

Hmm...men om man har en slot ledig för minne...och sätter in en sticka på 4gb, hur har man en sticka över? Kan man inte ha 4 stickor på 4gb vardera?

Vad för andra modeller?

Fint

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Låter ju skumt att båda hdd's var partierade, kan ju förstå att en av diskarna är det med en recovery partition. Vad låg det på de olika partitionerna då utöver system och recovery?

På C: (SSD) Låg allt.... 19,3Gb ledigt av 64. Blir inte mycket över sen med Office Pro+, Windowsuppdateringar, ca 1000 mejl om dagen med mera.
På D: (SSD) Låg ingenting
På F: och G: (Mekanisk HD) fanns ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Mjaha jojo är med på att garantin upphävs och så om man väljer o slänga in en ssd själv... Fast jag är inte JÄTTEkräsen, så kanske inte behöver en SSD ändå...

Hmm...men om man har en slot ledig för minne...och sätter in en sticka på 4gb, hur har man en sticka över? Kan man inte ha 4 stickor på 4gb vardera?

Vad för andra modeller?

Fint

Du häver ingen garanti om du stoppar i en sata ssd istället för den mekaniska disken. Det är om du ska ha 2diskar i samtidigt som denna problematik uppstår.

Jo men du pratar ju om att köpa ram minne och då köper du dem i par, dvs 2st. Och då har du 5stickor totalt då det sitter 3st i varav 1 som du kommer åt. Kompabilitetsmässigt så brukar ram funka bättre om de är av samma sort, åtminstone i paren.

Vet att webhallen har tex en med en i5'a istället för en i7'a men tror den vanligaste varianten på g55'an är:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1178819
Den kan du ju uppgradera med en ssd och ram minne tex så får du någorlunda liknande setup. Det är vad jag själv har gjort.
Men om du inte håller på med tex simulering/rendering eller liknande beräkningstunga processer så märker du ingen skillnad mellan 8 och 16GB om du tex bara kommer spela på den. Men ram kostar ju å andra sidan inte många hundralappar så..
Skillnaden mot Webhallen blir då en hdd mindre men 2000-3000kr billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM6WET:

På C: (SSD) Låg allt.... 19,3Gb ledigt av 64. Blir inte mycket över sen med Office Pro+, Windowsuppdateringar, ca 1000 mejl om dagen med mera.
På D: (SSD) Låg ingenting
På F: och G: (Mekanisk HD) fanns ingenting.

Skumt som attan, låter ju nästan som att någon pillat med den men å andra sidan så kanske de på automatik partionerar alla hdd's. Men då borde ju inte allt ligga på C:?

Permalänk

Ah jo det var isåfall 2 diskar jag tänkte mig Men det blir la inte än isåfall... För mig känns SSD bara dyrt och onödigt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752029 Den har komplett listad som "tillbehör" på G55an

Ahnä för mig blir det gaming som är det mest krävande på datorn så

EDIT: Annars skulle man väll kunna köpa den här, och sen köpa till 8gig minne? Fast då får man inte blu-ray spelare? (men det är ändå inte viktigt för mig) http://www.pricerunner.se/pl/27-2809279/Baerbara-datorer/ASUS...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Tror att inom en snar framtid kommer spel på BD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Ah jo det var isåfall 2 diskar jag tänkte mig Men det blir la inte än isåfall... För mig känns SSD bara dyrt och onödigt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752029 Den har komplett listad som "tillbehör" på G55an

Ahnä för mig blir det gaming som är det mest krävande på datorn så

EDIT: Annars skulle man väll kunna köpa den här, och sen köpa till 8gig minne? Fast då får man inte blu-ray spelare? (men det är ändå inte viktigt för mig) http://www.pricerunner.se/pl/27-2809279/Baerbara-datorer/ASUS...

Ja det är samma g55'a som jag länkade.

Angående ram minnena så har de har samma CAS latency som de interna så de kommer köras i 1600Mhz.
Du kanske tycker det blir fördyrt med en större ssd om du ska game'a men ssd är väldigt trevligt.

BR skiter jag personligen fullständigt i, är en flopp i mina ögon och ser inget kommande behov av det.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag är inne på att införskaffa mig en G55, framför allt för spel men även för musik, film.

Jag var inne och tittade lite på webbhallens hemsida och såg att det nu släpps en ny version med windows 8 och lite bättre prossesor. Någon som anser att man skall sattsa på den nya versionen, eller skall jag slå till på den med windows 7?

Sedan undrar jag om någon vet om priserna på dessa datorer brukar gå ner runt jul?

/ tackar för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffes:

Hej!
Jag är inne på att införskaffa mig en G55, framför allt för spel men även för musik, film.

Jag var inne och tittade lite på webbhallens hemsida och såg att det nu släpps en ny version med windows 8 och lite bättre prossesor. Någon som anser att man skall sattsa på den nya versionen, eller skall jag slå till på den med windows 7?

Sedan undrar jag om någon vet om priserna på dessa datorer brukar gå ner runt jul?

/ tackar för svar

1500kr mer för 100Mhz mer, win8 och 1333Mhz minnen istället 1600Mhz(kan ju dock vara ett skrivfel hos webhallen). Win8 kan du uppgradera till för 140kr så då äre 1360kr för 100Mhz och slöare minnen(inget du kommer märka av, men ändå).

Personligen så tycker jag inte det är värt de pengarna.

[EDIT]: Nu är ju spec'n hos webhallen lite bristfällig men det kan vara så att denna G55'a har thunderbolt istället för sin mini-displayport så det gör den dårå lite mera attraktiv iallefall om det nu är så. Varför jag tror detta är att de varit på ingående sedan juli men inte sett några ännu.
[EDIT2]: Dock så är inte thunderbolt listat på asus nordic under g55'an så antagligen har den inte det.

Angående kampanjerbjudanden så äre ju lite svårt å avgöra vad som kommer komma men vet att g55'an och g75'an har under sommaren och en bit in på hösten funnits i kampanjer hos ett antal återförsäljare där komplett har haft väldigt ofta under sina "crazy weeks".
Kollar du prisutvecklingen på prisjakt så ser du att billigaste priset varit runt 10000kr(sept-okt) och den kostar 10500kr idagsläget.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret och mycket intressant läsning!

G75 har ett 670m kort med 3 gb minne, är det att föredra i gämförelse med 660m 2gb kortet? G75 är lite dyrare och skärmstoleken spelar mig inte så stor roll.

Om något spel skulle kräva att jag klockar mitt 660m kort så borde vell det kunna konkurera med ett 670 kort i "orginalutförande", men jag är lite osäker vad grafikkortets minnen har för betydelse.

/

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffes:

Tackar för svaret och mycket intressant läsning!

G75 har ett 670m kort med 3 gb minne, är det att föredra i gämförelse med 660m 2gb kortet? G75 är lite dyrare och skärmstoleken spelar mig inte så stor roll.

Om något spel skulle kräva att jag klockar mitt 660m kort så borde vell det kunna konkurera med ett 670 kort i "orginalutförande", men jag är lite osäker vad grafikkortets minnen har för betydelse.

/

För att göra det ännu svårare för dig så kommer G75VX offentliggöras strax, ryktet säger någongång efter 26okt. Den kommer bland annat ha ett GTX670MX kort som ska vara 17% snabbare än GTX670M som i sin tur är 10-15% snabbare än GTX660M. 670MX är precis som 660M kepler och ska avlösa de äldre fermi 670M.

Men sedan kommer det ju ta ännu längre innan de börjar säljas i sverige så det kanske blir en lång väntan.

Ang 1gb mer grafikminne så kan det kanske göra skillnad vid gaming i högre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ge för en begagnad g55 med gtx660m?

Visa signatur

Clevo p150em. 3610qm, 7970m, 8gb ram, intel 520 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheby7a:

Vad ska man ge för en begagnad g55 med gtx660m?

Som säljare skulle jag nog personligen vilja ha en 8k iallefall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Som säljare skulle jag nog personligen vilja ha en 8k iallefall.

Så 7k är bra pris?

Visa signatur

Clevo p150em. 3610qm, 7970m, 8gb ram, intel 520 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheby7a:

Så 7k är bra pris?

Ja det skulle jag tycka var ett skäligt pris då du borde ha runt 1,5års garanti kvar och nypris ligger väl på 10500kr.

[EDIT]: Observera att det finns en g55 med i5'a, 500GB hdd och 4gb minnr(den har dessutom bara 2st slots) för 9500kr. Denna hade jag inte betalat 7000kr för.

Så kolla upp vilken konfig av g55'a det är du ska köpa, för alla har 660M.