ASUS G55 - Den stora tråden

Permalänk

min hoppar in i bios och vill boota från dvdn. öppnar man dvd-släden och trycker av den sen på den så startar den. Rätt skumt. fått allt att fungera med en clean installation utom snabbknapparna och backlighten till tangentbordet. annars tror jag allt lirar.

Har inte uppdaterat bios.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fått hem min G55 nu men har inte hunnit testa så mycket. Överlag ett bra intryck men ljudet skorrar och låter rätt illa, hoppas det löser sig med andra drivrutiner.
Tänkte först skaffa en mSATA ssd, men efter att ha sett hur pass illa den sitter till blir jag lite tveksam.

Två frågor som jag hoppas någon kan svara på:

1. Finns det några svenska butiker som säljer SSD Caddy?

2. Om jag vill göra en clean installation av windows 7, fungerar medföljande "product key" med en standard "Windows 7 Home Premium" disc eller måste det vara någon Asus oem?

Permalänk

inte alls 100, men det jag fått fram verkar vara att det ska vara 12.7mm caddy, som ersätter dvdn.

Jag har inte gjort mer än test lossat på dvdn för att kolla att det var sata kontakt på den ( så det inte var någe special)
satt med en skruv, under locket(2skruv) som är för hårddisk och ram, kan säkert få tag i snabbare SSD billigare om du kör en 2.5tummare. behöver du inte dvdn så är det ju bara skaffa en caddy. Men har ej köpt en själv än. skriver i om jag köper en, att det passar mm. Kanske får räcka med min 120ssd. får se inte klar med allt än. Jag hade dock en skarp win 7 pro. så vet ej hur du löser att få en clean utan bloatware

Permalänk
Medlem

atiba:

Angående din andra fråga ska det i alla fall vara lugnt. Din produktnyckel gäller Windows, inte specifikt den blotware-fyllda version av Windows som tillverkare skeppar med. Har själv aldrig haft något problem att installera en ren version med den produktnyckel jag fått med en dator, inte heller då jag hade en Asus G53.

Permalänk
Medlem

Angående mSATA'n platsen så kommer du bara åt den genom att häva garantin, det samma gäller 2 av DDR3 platserna om man funderar på att stoppa i 32GB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Angående mSATA'n platsen så kommer du bara åt den genom att häva garantin, det samma gäller 2 av DDR3 platserna om man funderar på att stoppa i 32GB minne.

Ursäkta svenskan men hur fan hade dom tänkt här då? Att man skulle lämna in datorn så fort man skulle sätta in detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Ursäkta svenskan men hur fan hade dom tänkt här då? Att man skulle lämna in datorn så fort man skulle sätta in detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det så kan du i vissa länder konfigurera vilka delar du vill ha i när du beställer den, annars köpa en färdig konfigurerad med msata och 16GB. Inget av dessa alternativ verkar finnas på en svenska marknaden i dagsläget. Blir att försöka hitta en caddy för egen del och 4x4GB får räcka gott å väl.

Permalänk

Jag snackade med Alina Systems och de tog 195:- för att sätta i en mSATA SSD.
Väldigt överkommligt enligt mig. De är ju rekommenderade av Asus så det borde inte bryta garantin.

En egen fråga: Är det någon som kör nyare drivruntiner till grafikkortet?
Jag har 296 nu men 300 finns ju ute men inte på varken nVidias eller Asus hemsida.
Kommer de snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Jag snackade med Alina Systems och de tog 195:- för att sätta i en mSATA SSD.
Väldigt överkommligt enligt mig. De är ju rekommenderade av Asus så det borde inte bryta garantin.

En egen fråga: Är det någon som kör nyare drivruntiner till grafikkortet?
Jag har 296 nu men 300 finns ju ute men inte på varken nVidias eller Asus hemsida.
Kommer de snart?

Finns en beta 304.48 drivers ute om du vill testa: http://www.nvidia.com/object/notebook-win7-winvista-304.48-be...

Permalänk
Medlem

har Asus G55VW-S1020V dubbla HDD platser som den äldre Asus G53SW-SZ047V hade ?
såg på någon sida att de stod att den bara hade plats för 1 HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Så jävla ballt med drivisar till denna datorn! Drog hem dessa och får bara att denna drivrutin är inte kompatibel med detta grafikkortet!!!

Kan någon modifiera dessa tror att det är så att 660m inte står med i ini filen eller vad det nu heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindb:

har Asus G55VW-S1020V dubbla HDD platser som den äldre Asus G53SW-SZ047V hade ?
såg på någon sida att de stod att den bara hade plats för 1 HDD

G55 har desvärre bara plats för en hdd. G75 har plats för 2st dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Så jävla ballt med drivisar till denna datorn! Drog hem dessa och får bara att denna drivrutin är inte kompatibel med detta grafikkortet!!!

Kan någon modifiera dessa tror att det är så att 660m inte står med i ini filen eller vad det nu heter

Ska testa dessa drivrutiner själv vid tillfälle men skumt att de inte funkar med 660m för det kortet står ju med i listan.

[Edit] Verkar dock som att det bara är vissa g55'or/660m som betan inte funkar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Ska testa dessa drivrutiner själv vid tillfälle men skumt att de inte funkar med 660m för det kortet står ju med i listan.

[edit] Verkar dock som att det bara är vissa g55'or/660m som betan inte funkar med.

Fick det att funka tilm slut med en speciell fil som jag hittade på nätet. Och jag tyckte det drivrutinen va skit bra för diablo iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

G55 har desvärre bara plats för en hdd. G75 har plats för 2st dock.

Där har du fel den har ju en msata plats med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gurra101:

Där har du fel den har ju en msata plats med.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast en mSATA plats är ju inte direkt en hårddiskplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Fast en mSATA plats är ju inte direkt en hårddiskplats.

nja sant men det e ju en hårddisk du kan sätta där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Fick det att funka tilm slut med en speciell fil som jag hittade på nätet. Och jag tyckte det drivrutinen va skit bra för diablo iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

nice, nvidia ska nu även ha updaterat drivrutinerna så de ska funka med alla 600m serie kort.

"We updated the driver packages this morning, all 600m cards should now be supported."

Permalänk
Skrivet av Gurra101:

nja sant men det e ju en hårddisk du kan sätta där

Nja, du kan sätta en mSATA SSD. En vanlig hårddisk kommer inte få plats så jag har förstått det.

Skrivet av Mahje:

nice, nvidia ska nu även ha updaterat drivrutinerna så de ska funka med alla 600m serie kort.

"We updated the driver packages this morning, all 600m cards should now be supported."

Riktigt nice! Efterlängtat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Nja, du kan sätta en mSATA SSD. En vanlig hårddisk kommer inte få plats så jag har förstått det.

Riktigt nice! Efterlängtat!

Intressant fråga om en msata ssd använder hddplatsen, vad jag sett på bilder från moderkortet så verkar msata porten ligga brevid hddplatsen iallefall men det betyder förvisso inte att den placeras där.

Angående beta drivrutinerna så var ja tvungen å testa att lägga in dem inatt och det var inga problem.

[Edit] Det lutar faktiskt åt att en msata ssd inte hindrar att man använder 2.5 platsen samtidigt. Så köper du G55'an med en verkstadsmonterad ssd på msata sloten så ser det ut som att det är möjligt att ha 2 diskar i utan att man häver garantin lr använder en hddcaddy istället för DVD/BR.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men om jag köper en ssd disk och slänger in hur gör jag smidigast för att få in windows igen. Kan ju dra hem windows men fick man med en windows nyckel??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Dum fråga kanske men om jag köper en ssd disk och slänger in hur gör jag smidigast för att få in windows igen. Kan ju dra hem windows men fick man med en windows nyckel??

Skickades från m.sweclockers.com

Starta datorn, bränn ASUS backup-skivorna, sätt i disken och sätt i skivorna. Var så jag gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Dum fråga kanske men om jag köper en ssd disk och slänger in hur gör jag smidigast för att få in windows igen. Kan ju dra hem windows men fick man med en windows nyckel??

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en windwos 7 home premium nyckel på undersidan av g55'an nedanför serie/modell beteckningen.

Antingen så gör du en backup och kör från den men då får du väl med allt bloatware som datorn är fullproppat med lr så lägger du in windows cleant.
Tänker du köra en clean install så se till att det är windows home premium sp1 du lägger in annars tror jag nyckeln inte funkar då det inte är samma version datorn levereras med, har för mig att jag läst detta någonstans om g55'an.

Permalänk
Skrivet av Mahje:

Intressant fråga om en msata ssd använder hddplatsen, vad jag sett på bilder från moderkortet så verkar msata porten ligga brevid hddplatsen iallefall men det betyder förvisso inte att den placeras där.

Angående beta drivrutinerna så var ja tvungen å testa att lägga in dem inatt och det var inga problem.

[Edit] Det lutar faktiskt åt att en msata ssd inte hindrar att man använder 2.5 platsen samtidigt. Så köper du G55'an med en verkstadsmonterad ssd på msata sloten så ser det ut som att det är möjligt att ha 2 diskar i utan att man häver garantin lr använder en hddcaddy istället för DVD/BR.

Så här är det:

Man kan ha 1st vanlig HDD 2,5" + 1st mSATA SSD samtidigt.

Det går INTE att ha en vanlig SSD + vanlig HDD.

Det GÅR att ha en vanlig SSD och en mSATA SSD.

Alla med på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahje:

Antingen så gör du en backup och kör från den men då får du väl med allt bloatware som datorn är fullproppat med lr så lägger du in windows cleant.
Tänker du köra en clean install så se till att det är windows home premium sp1 du lägger in annars tror jag nyckeln inte funkar då det inte är samma version datorn levereras med, har för mig att jag läst detta någonstans om g55'an.

Mja, det är inte så mycket skit som följer med, det lilla som finns kan man rensa ut den. Mest meckigt att fixa drivisar från ASUS hemsida tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hej en fråga till er som har denna. Jo i invidia inspector så säger den att min klockhastighet på minnena är 2500mhz och det ligger den på i spel stämmer detta? Om ni koller era med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Hej en fråga till er som har denna. Jo i invidia inspector så säger den att min klockhastighet på minnena är 2500mhz och det ligger den på i spel stämmer detta? Om ni koller era med?

Låter som att det stämmer, körde en furmark bench för att kolla tempsen:

Factory:

OC:

Permalänk
Skrivet av BackSmack:

Så här är det:

Man kan ha 1st vanlig HDD 2,5" + 1st mSATA SSD samtidigt.

Det går INTE att ha en vanlig SSD + vanlig HDD.

Det GÅR att ha en vanlig SSD och en mSATA SSD.

Alla med på det?

Kör du en hdd-caddy så går det att ha 2st 2.5tummare ssd´s eller vanliga.
Även en m-sata

Permalänk
Skrivet av jamespond:

Kör du en hdd-caddy så går det att ha 2st 2.5tummare ssd´s eller vanliga.
Även en m-sata

Självfallet. Jag menade så klart i orginalutförande.