Geforce GTX 690 anländer till testlabbet

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt med en trälåda och inga klistermärken!

Lite för dyrt för en annan men skulle man få med kotot och trälåda när man köper i butik så vore det en riktigt kul grej! Inte bara en PR-launch grej.
Antar att detta inte blir någon extrem volym som säljs så varför inte sticka ut ordentligt även med förpackningen.

Fast det kanske dom inte vågar för om en kund får en sticka i fingret i USA blir dom väl stämda på några tiotals miljoner...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundiin:

Snygg design på kortet!

Personligen tycker jag att det ska vara en backplate, grafikkortet skall väl ändå kosta ca 8500:-?

Tänkte på exakt samma sak. Plåten har ju visat sig kyla någon grad eller två, och skydder dessutom kortets baksida något.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det ser inte ut att vara i plast iaf
http://www.youtube.com/watch?v=d0PZyh0YrtM

Haha fifan va bäst!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Var väl länge sen ett så bra och snyggt kort imponerade så lite som detta, det är för dyrt och med för lite minne, och 2x680 ger mer prestanda till antagligen inte högre pris.

Men medger att kortet var snyggt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Det ser inte ut att vara i plast iaf
http://www.youtube.com/watch?v=d0PZyh0YrtM

hahahahah vilken lirare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Menar ni alltså att vi inte kommer att kunna få tag i GTX 690 med eftermarknadskylare? Det känns ju extremt korkat, men om de inte ens tillåter andra klistermärken....

Har du sett ett GTX590 med eftermarknadskylare? Näh precis det finns inte.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mooter:

Kolla in www.techreport.com när de kör sitt test. De har utvecklat en riktigt bra metodik för grafikkortstest. Vill man ha de djupare sanningarna får man gå till techreport

Tack för tipset, underbar läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Kolla in www.techreport.com när de kör sitt test. De har utvecklat en riktigt bra metodik för grafikkortstest. Vill man ha de djupare sanningarna får man gå till techreport

Japp. Techreport och Hardcop är de som utför bäst test
Techreport i och med att de är så tekniska och hardcop då de berättar om sin subjektiva upplevelse på ett utförligt sätt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Menar ni alltså att vi inte kommer att kunna få tag i GTX 690 med eftermarknadskylare? Det känns ju extremt korkat, men om de inte ens tillåter andra klistermärken....

Givetvis kommer det att komma eftermarknadskylare! Arctic, Zalman mm arbetar nog redan på sådana. Och DCII, Twin frozer mm varianterna kommer. Min gissning: när AMD släpper sin 7990! Nu gällde det att få ut kortet så snabbt som möjligt. Att ta fram och framför allt testa ut 3 parts kylare tar tid. Nvidia kommer fm att tillåta OC varianter, de har dom alltid gjort det innan. Som sagt fm när AMD 7990 kommer!

Skrivet av muSashi:

Ser mycket trevligt ut :), när dyker recensionen upp av ASUS GeForce GTX 680 2GB Direct CU II TOP OC som ni visade upp i senaste fredagspanelen?
.

Gissning: Att den finnes med när den stora testen kommer. Att kunna jämnföra med 690 med DCII mm varianterna av 680 SLI ger mer kött på benen. (om SweC har tillgång till 2x DCII)

PS
Såg att det var Andreas som skrev artikeln. hehe . Hoppas att jonas och Emil jobbar så svetten lackar. DS

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Japp. Techreport och Hardcop är de som utför bäst test
Techreport i och med att de är så tekniska och hardcop då de berättar om sin subjektiva upplevelse på ett utförligt sätt.

Precis! Här är ett bra exempel när de testar grafikkort i Batman Arkham City. http://techreport.com/articles.x/22705/3
HD7850 och GTX570 får båda 40FPS vilket alltså de flesta hade tolkat som exakt lika bra resultat. Men kollar man "99th percentile frame time" och "time spent beyond 50ms" ser man att GTX570 kommer vara betydligt hackigare och ryckigare i verkligheten trots samma medelfps.

Här är en som hoppas att Sweclockers vill ta till sig denna metod!

Permalänk

samtidigt så känns det som att hela grafikkortsmarknaden står och trampar..
jag menar..
jag köpte mitt 275OC kort för...ja det måste vara två år sen säkert,och jag fixar fortfarande crysis 2,battlefield 3,batman arkham city,rage och alla nyaste spelen utan problem. okej om nu någon halvobskyr shader av något slag inte finns med,men inget någon märker om det inte påtalas.
så de här nya korten som kommer,dom kan ju knappast utnyttjas till sin fullaste kapacitet..eller?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Blir inge mer grafikkorts köp för min del från Inet, men ja vi får hoppas att den här fläkten klarar minst 2 år iallafall, om inte så är det ju bara att slänga och köpa nytt eller hur ;)?

FFS, håll det i din egen tråd...

Ont: Fint kort! hoppas bara priset sjunker om någon månad eller så

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Det silvriga var otroligt snyggt, fattas bara en silvrig backplate som jag tycker nvidia kunde haft på.

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

De har dock sagt att det ska vara löst med Kepler.

"Kepler introduces hardware based frame rate metering, a technology that helps to minimize stuttering. In SLI mode, two GPUs share the workload by operating on successive frames; one GPU works on the current frame while the other GPU works on the next frame. But because the workload of each frame is different, the two GPUs will complete their frames at different times. Sending the frames to the monitor at varying intervals can result in perceived stuttering.

The GeForce GTX 690 features a metering mechanism (similar to a traffic meter for a freeway entrance) to regulate the flow of frames. By monitoring and smoothing out any disparities in how frames are issued to the monitor, frame rates feel smoother and more consistent."
Källa: http://www.geforce.com/whats-new/articles/article-keynote/#sf4056679

Dold text

Nu är detta enbart spekulering, men det låter som att de saktar ner den snabbaste bildrutan så att den matchar den långsammaste. Detta bör ju rimligen innebära input lag, lite som man upplever Vsync.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

samtidigt så känns det som att hela grafikkortsmarknaden står och trampar..
jag menar..
jag köpte mitt 275OC kort för...ja det måste vara två år sen säkert,och jag fixar fortfarande crysis 2,battlefield 3,batman arkham city,rage och alla nyaste spelen utan problem. okej om nu någon halvobskyr shader av något slag inte finns med,men inget någon märker om det inte påtalas.
så de här nya korten som kommer,dom kan ju knappast utnyttjas till sin fullaste kapacitet..eller?

Jag är lite inne på samma linje där, jag kör fortfarande med mitt XFX 8800 GTX 768mb kort och de flesta spelen kör jag på max inställningar i 1920x1080.
Det klart att tex crysis 2 inte går att lira i Ultra men är det verkligen värt 5000:-??
känns som att spelen (grafiken) inte utvecklas i samma takt som grafikkorten tyvär:/

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag är lite inne på samma linje där, jag kör fortfarande med mitt XFX 8800 GTX 768mb kort och de flesta spelen kör jag på max inställningar i 1920x1080.
Det klart att tex crysis 2 inte går att lira i Ultra men är det verkligen värt 5000:-??
känns som att spelen (grafiken) inte utvecklas i samma takt som grafikkorten tyvär:/

Ni båda är inne på samma spår, hårdvaran ligger före mjukvaran enkelt uttryckt.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Behövs eftermarknadskylare om referensdesignen är perfekt?

Aluminium, tyst, överklockar själv, estetiskt... De satte verkligen ribban högt! Måste vara ett rekord för en referensdesign?

Micro stuttering. Det är frågan...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Sluta tjata om micro stuttering..Det problemet är löst..Men nu ska varenda kotte som vill framstå som sakkunnig ändå fråga sig om hur det är med micro stuttering..om 5 personer i samma tråd undrar det, är det då verkligen nödvändigt att skriva samma sak igen?
Kan ge mig f*n på att 50 % av dom som undrar inte ens kör i SLI..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fredag:

Behövs eftermarknadskylare om referensdesignen är perfekt?

Aluminium, tyst, överklockar själv, estetiskt... De satte verkligen ribban högt! Måste vara ett rekord för en referensdesign?

Micro stuttering. Det är frågan...

Man känner typ nästan ingen microsuttering med high end kort det är dock större chans på lägre budget kort.

Men måste se hur det presterar mot 3x 680 mot 2x 690

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Har du sett ett GTX590 med eftermarknadskylare? Näh precis det finns inte.

Clearly you don't know that EVGA exist.. ta reda på fakta innan du postar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Trevligt, längtar till testet! Som någon/några skrev, synd att de skickade ut korten för recension så sent så att de inte kunde dyka upp i samband eller strax efter lanseringen!

Det ni på Sweclockers skriver att Nvidia håller hårt i tillverkarna mot att ändra designen genom att sätta på egna klistermärken, är det något som kommer förhindra att det kommer överklockade modeller, modeller med kanske 4 GB effektivt minne (8GB totalt) och/eller bättre kylare?

Isf är det ju riktigt trist! Man kan ju anta att de som köper topp-kort som detta förmodligen använder högre upplösningar, som 2560*1440/1600px eller spelar med tre skärmar vilket slukar prestanda.

Med 2GB GDDR5-minne i sådana upplösningar kommer grafikminnet inte räcka till i högsta inställningar i några av dagens spel (BF3 @ 1920*1080 Ultra drar enligt Sweclockers test 1,5GB grafikminne), då 2560*1440 som jag kör i är 52% "tyngre" att driva, mot en 22" @ 1680*1050 om man räknar till antalet pixlar som grafikkortet måste rita upp. Grafikminnet lär då passera kortets effektiva 2GB och leda till "onödig" prestandaförlust. Och om det är så med dagens spel, hur blir det då med morgondagens?

Jag planerar att köpa ny dator baserat på LGA2011 med 3930K (nu när Ivy Bridge var en besvikelse, ett riktigt tyst "tock"), ett högpresterande moderkort samt 32GB 1600 MHz-minne. Vad det blir för grafikkort vet jag inte än. Men det står mellan GTX 680 SLI eller GTX 690. GTX 690 är nog bara intressant om det kommer en 4GB-variant som presterar bra, har bra överklockningspotential samt har bra kylare från stock (tvivel på det) eller förhoppningsvis att partnertillverkarna kommer med sina egna, oftast alltid bättre varianter.

Kommer det inga GTX 690 med dubbelt minne samt aftermarket-kylare tyckare jag Nvidia skjuter sig själva i foten tbho...

Jag har gjort ett Excel-dokument över hur krävande olika upplösningar är:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

går loss på 1200€ antar jag? säkert trevligt kort, och visst jag är entusiast. men det blir nog 7970 för min del endå, man måste ju ha någon form av budget och graffikkort hinner bll gamla samma dag man köper dem så.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

Sluta tjata om micro stuttering..Det problemet är löst..Men nu ska varenda kotte som vill framstå som sakkunnig ändå fråga sig om hur det är med micro stuttering..om 5 personer i samma tråd undrar det, är det då verkligen nödvändigt att skriva samma sak igen?
Kan ge mig f*n på att 50 % av dom som undrar inte ens kör i SLI..

Men de 50% kanske vill veta från annat håll än tillverkarna (som självklart glorifierar sina produkter), att problemet är löst för en gång skull - så att samma 50% kanske vill gå över till SLI.

För så är det med mig, aldrig en chans i helvete att jag köper en SLI rigg när microstuttering uppstår.

Så...hur kan du klaga på att folk vill veta, övergår mitt förstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Sluta tjata om micro stuttering..Det problemet är löst..Men nu ska varenda kotte som vill framstå som sakkunnig ändå fråga sig om hur det är med micro stuttering..om 5 personer i samma tråd undrar det, är det då verkligen nödvändigt att skriva samma sak igen?
Kan ge mig f*n på att 50 % av dom som undrar inte ens kör i SLI..

Med tanke på den trevliga tonen i ditt svar så verkar detta va något som har lösts, testats och publicerats sen länge?
Har du någon länk till ett bra test då jag personligen verkligen vill veta mer, micro stuttering va för mig varit ett stort problem när jag testade CF så jag fick sälja av mitt andra kort.

Jag spelar endast med 3 skärmar i 5760x1080 så vill gärna ha möjlighet att kunna köra med SLI eller CF i framtiden så om nvidia löst detta så bli nästa kort ett 680GTX.

Mvh Jonas

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Gahh, hur kan man hålla i ett kort och ta på PCI-kontakterna. Borde vara kriminellt?

Man håller ju inte kontakterna, det är bara död pcb längst ut.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Inga klistermärken eller dekaler. Betyder det sistnämnda då även att de inte får fräsa gravera in sitt namn heller?

Permalänk

Jag röstar också för att sweclockers borde testa microstuttering.

Permalänk
Medlem

Var det 7maj detta kort skulle släppas?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

SNÄLLA, snälla.. Testa kortet i surround med 2560x1440 x3. :/

SNÄLLA, snälla.. Testa kortet i surround med 4096x2160 x3. :/

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Bara ett kort? när börjar 2600K stock att flaska tror ni? Vid 690 SLI eller redan vid ett sånt monster?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -