Geforce GTX 690 anländer till testlabbet

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt kort, möjligen att kromprydnaden på fläkten kunde gått bort. Ser fram emot testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Bara ett kort? när börjar 2600K stock att flaska tror ni? Vid 690 SLI eller redan vid ett sånt monster?

I stock vid ett.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

I stock vid ett.

skulle inte tro det.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Men de 50% kanske vill veta från annat håll än tillverkarna (som självklart glorifierar sina produkter), att problemet är löst för en gång skull - så att samma 50% kanske vill gå över till SLI.

För så är det med mig, aldrig en chans i helvete att jag köper en SLI rigg när microstuttering uppstår.

Så...hur kan du klaga på att folk vill veta, övergår mitt förstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig i livet här med. Jag har gått på niten med sli/cfx två gånger. Första gången visste jag inget om MS eller problemen med två gpus. Andra gången var jag dumsnål och var därmed tvungen att köpa ett ytterligare kort för att få bort MS... Om ett kort kostar 1000$ så ska det inte lida av ting som sabbar spelupplevelsen totalt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/04/29/Game-performa...

Undrar vad för cpu som används här, verkar ju inte flaska mellan dom korten iaf?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man märker av microstuttering, har kört SLI ett år och inte märkt något? Kanske är trög..

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Har du sett ett GTX590 med eftermarknadskylare? Näh precis det finns inte.

ROG MARS II !

Det var i grunden en helt vanlig 590 dvs 2 x GF 110. Problemet med GF 110 var att i 580 hade ett TEORETISKT TDP värde på 244w. Dvs en 590 med samma hastighet som 580 krävde en kylare som klarade 488w ! Klara det med luft! Vattenkylning var i praktiken den en lösningen! Asus löste problemet med att testa och handplocka de GF110 kretsar som i vid test hade lägst TDP värde. Och sätta in en special kylare.

GK104 har ett teoretiskt TDP värde på 195w men vid tester har det visat sig att den ligger lägre. Mao du behöver en kylare som klara 350-400w för en OC 690. Det finnes:http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/449/accelero-twin-turbo-6990.html?c=2182
Denna modell är för 6990 men borde utan problem kunna modifieras till att passa på 690.

Sen har vi alltid kompletta vattenkylninga. PNY hade/har en för 580. Och med tanke på hur kompletta vattenkylningar har slagit igenom de sista åren så skulle det inte förvåna mig om det kommer en som liknar Corsairs H100 fast för Dual GPU. Och då lär överklockade 690/7990 bli vanliga.

Enda problemet med detta är att marknaden för 690/7990 är relativt liten. Att Nvidia och AMD satsar "dubbelmackor" pga prestige som hjälper att sälja de övriga korten. En jämnförelse med bilar : BMW 700-serie och Mercedes S-klass står för under 1% av deras försäljning. Ändå så satsar bolagen miljarder för att utveckla dem. Orsak: Det ger prestige som hjälper att sälja deras andra modeller. Samma sak med dubbel GPU korten från AMD och Nvidia.

Och på tal om prestige modeller. Asus ROG MARS ?? Eftersom GF104 har så relativt lågt TDP värde så undrar jag om ASUS kan låta bli att ta fram en MARS III. Och kommer MSI och Gigabyte kunna låta bli att svara ? Skulle inte alls förvåna mig om det kommer OC prestige modeller från alla 3! Och som vanligt kommer de att vara överpris för det sunda förnuftet, men ha-begäret! Och prestigen att ha världens snabbaste grafikkort. Måste erkänna att jag också känner ett visst sug. Hoppas att jag kan hålla imot. IQ vs EQ

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inget att satsa på för tillverkarna då det inte kommer var många alls som köper ett sådant här grafikkort oavsett kylare.

Vadårå? Det är väl den ultimata e-penisen att tillverka det fetaste grafikkortet på marknaden? Och sedan om man som konsument ska punga ut så mycket pengar för ett kort så är man nog villig att lägga lite extra på en bättre kylare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Fattar inte hur man märker av microstuttering, har kört SLI ett år och inte märkt något? Kanske är trög..

Leta inte. Så fort du ser det är det tyvärr kört

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Häftigt grabbar. Julafton rakt av

Permalänk
Medlem

Fin låda. När testar ni den?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santa-san:

Häftigt grabbar. Julafton rakt av

Det är bara synd att det kostar 8000-10 000kr för att det ska bli "Julafton"

Väldigt lite del kommer verkligen att köpa detta kortet! Men visst är det "julafton" på själva släppet. Det håller jag med om.
Alltid kul när utvecklingen går framåt!

Undrar hur hårdvaran ser ut om 1000år?

Hårdvaran är ju faktiskt inne på en väldigt tidig ålder. Man kan nästan säga att den just har lärt sig att stå

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NidoKing:

Gahh, hur kan man hålla i ett kort och ta på PCI-kontakterna. Borde vara kriminellt?

Varför då? Tänker du på ESD, eller?

Om man tar på bakplåten eller själva PCI-kontakten spelar ingen roll då sätt ur EDS perspektiv.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Synd att ni avslöjar redan i artikelbörjan att det är världens snabbaste, nu finns det ju ingen spänning i att läsa testet.

Haha det är väl ganska uppenbart att det kommer vara det snabbaste?

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Gahh, hur kan man hålla i ett kort och ta på PCI-kontakterna. Borde vara kriminellt?

Hahaha tala om att vara nojig, sen är det inte deras kort än då. Och tror att nvidia skulle ha råd om dom miste detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

I stock vid ett.

Troligen inte, vid 2 690 kanske flaskar en 2600k annars tvekar jag

Permalänk
Skrivet av Wully:

Troligen inte, vid 2 690 kanske flaskar en 2600k annars tvekar jag

Har för mig att de sa att deras överklockade 3960 flaskade 7970sli....

Permalänk
Medlem

nVIDIA vet verkligen hur man lanserar produkter.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av zillio:

SNÄLLA, snälla.. Testa kortet i surround med 4096x2160 x3. :/

Eller varför inte 5760x1080 som är lite vanligare å om jag inte minns fel så var deras "eyefinity/3d surround" i den upplösning med.?

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Har för mig att de sa att deras överklockade 3960 flaskade 7970sli....

Beror på spelet/en
I BF finns det säkert en chans att man flaskar cpun men i skyrim (som exempel) är det bara att glömma att cpun flaskas

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

skulle inte tro det.

Beror mycket på vad för spel det är, om CPUn kommer flaska.

Typ i shooters, så lär alltid grafikkortet flaska först.

Men i MMO och strategi spel så kommer CPUn flaska en del vid stock.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jääävlar vilken sexig look dom gav den! Inte som dom andra tråkiga stora plastlådorna. Kan inte vänta på att äga ett exemplar och byta upp mig från mitt 560 GTX!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Till er som längtar efter ett test:

Grafikkortet kommer prestera lite sämmre än dubbelt så bra som ett 680.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Till er som längtar efter ett test:

Grafikkortet kommer prestera lite sämmre än dubbelt så bra som ett 680.

Det jag vill veta och antar att andra vill veta med är hur det står till ned microstuttering, ljudnivå, strömförbrukning och andra saker man inte kan gissa sig till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Till er som längtar efter ett test:

Grafikkortet kommer prestera lite sämmre än dubbelt så bra som ett 680.

Inte svårt att lista ut då 690 är 2 underklockade 680 GPUer..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se om ni märker mindre microstuttering me detta kort, fast ni kanske inte får testa den nya mjukvaran.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av anon15480:

Till er som längtar efter ett test:

Grafikkortet kommer prestera lite sämmre än dubbelt så bra som ett 680.

Frågan är dock hur mycket sämre..

Permalänk

haha trälåda och kofot. Got to love them, Invidia

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mkt det kommer låta.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Priset är rätt avtändande och ett grafikkort för 8-9 papp blir nog aldrig aktuellt för särskilt många. Kul med snabba kort dock

Jag skulle aldrig betala mer än 2995 men så köper jag ett nytt nästan vid varje generations skifte också.

Att det ska ta sån lång tid att komma ut med ett GTX 670.

GTX 690 köps ju bara av 0,001% av kundmassan så varför lägga så stor energi på en lansering av det?!

Jag tycker att nVidia bär sej korkat åt men det har dom ju gjort i några års tid nu så det verkar hänga i.