Geforce GTX 690 anländer till testlabbet

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

Varför skulle man köpa det här kortet? finns det nåt spel som är för krävande för ett 680 så man behöver lägga ut 10k för ett 690?

entusiaster som lägger hela sin lön på datorkomponenter osv. finns väl de som lägger bra mindre än hela sin lön, trots sådana här inköp också.

varför man gör det vet du nog själv, sedan om det är dumt eller ej kan man tvista länge om, men ett bra samhällsbeteende är det nog inte säger miljöforskare osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aMp:

Jag har ALDRIG märkt det på mitt 5970 jag haft 2-3 år och spelat FPS-spel seriöst som CS 1.6 och Battlefield BC2 framgångsrikt. Och jag är väldigt kräsen och märker direkt om fps sjunker eller om det hackar till.

Jag skulle nog säga (utan att ha fakta eller erfarenhet av det) att det inte är ett problem på nyare grafikkort. Har svårt att tro att det enbart är mitt 5970 som är perfekt

Samma perfektion som att en CS-spelare aldrig skulle köra annat än 100 fps och bojkottar allt utom 120hz skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Samma perfektion som att en CS-spelare aldrig skulle köra annat än 100 fps och bojkottar allt utom 120hz skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Neee, 100Hz skärm ska set vara! För annars jittrar det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Breddas:

Neee, 100Hz skärm ska set vara! För annars jittrar det.

There you go.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Vad menar du med detta? 690 finns ju inte att köpa i butik. Så på så sätt skiljer det sig inget mot t. ex. lanseringen av Ivy Bridge eller 7970. Och i inget av de fallen så gjorde Sweclockers en egen nyhetsartikel om att "Nu minsann har vi fått in Ivy Bridge för test, de levererades i en vanlig papplåda!"

I tidigare fall så har ju grejjerna skickats innan lansering med en NDA på sig istället ??
Så lite speciellt är det allt och kräver en nyhet.
Dessutom så uppskattas det ju, folk blir glada av att läsa sådant här och det är dessutom smarriga bilder.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Sluta tjata om micro stuttering..Det problemet är löst..Men nu ska varenda kotte som vill framstå som sakkunnig ändå fråga sig om hur det är med micro stuttering..om 5 personer i samma tråd undrar det, är det då verkligen nödvändigt att skriva samma sak igen?
Kan ge mig f*n på att 50 % av dom som undrar inte ens kör i SLI..

Jag håller mig hyfsat uppdaterad, inte jättemycket.
Men är microstuttering löst?
För vilka kort gäller det?

Jag har själv inte upplevt det och intresserar mig inte för SLI/Crossfire.
Men som den nörd jag är tycker jag ändå om att ha lite koll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aragon:

Fast det du säger stämmer ju inte heller. Bär personen på en statisk laddning ( tagit av sig en jacka eller liknade) så laddar han ur den när han tar i elementet, sedan att det inte hjälper mot uppbyggnaden av en ny urladdning är ju en annan sak.

/Aragon

Nej du har fel. Det där är tydligen en väldigt seg myt att ta död på. Det som är relevant är potentialskillnader och du vill ha samma potential som kortet du jobbar med. Har du en laddning på 10 kV och kortet en laddning på 5 kV så kommer du kunna på en urladdning om du pillar på kortet eftersom det är en potentialskillnad på 5 kV. Tar du sen i ett element och jordar dig så du får samma potential som elementet, vi kallar det 0 V även om det beror på referenspunk. Då har du fortfarande exakt samma potentialskillnad mot kortet som innan fast med omvänt tecken så nyttan med att pilla på elementet har varit exakt noll.

Så kan vi få slippa höra direkta felaktigeheter i framtiden? Det är inte så himla komplicerat. Ska du köra antistatarband ska kort och armband vara kopplade till gemensam nolla. Sen kan den nollan befinna sig ett par hundra tusen volt över potentialen i ditt element eller jordledaren i vägguttaget men det spelar ingen roll så länge du och grafikkortet har samma potential kommer det inte bli någon urladdning från dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Gahh, hur kan man hålla i ett kort och ta på PCI-kontakterna. Borde vara kriminellt?

PCI-kontakterna är gjorda på ett sätt så att de kan tas på, på ändarna så är det inget guld så om man håller i änden av PCI delen så nuddar man knappt några kontakter.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej du har fel. Det där är tydligen en väldigt seg myt att ta död på. Det som är relevant är potentialskillnader och du vill ha samma potential som kortet du jobbar med. Har du en laddning på 10 kV och kortet en laddning på 5 kV så kommer du kunna på en urladdning om du pillar på kortet eftersom det är en potentialskillnad på 5 kV. Tar du sen i ett element och jordar dig så du får samma potential som elementet, vi kallar det 0 V även om det beror på referenspunk. Då har du fortfarande exakt samma potentialskillnad mot kortet som innan fast med omvänt tecken så nyttan med att pilla på elementet har varit exakt noll.

Så kan vi få slippa höra direkta felaktigeheter i framtiden? Det är inte så himla komplicerat. Ska du köra antistatarband ska kort och armband vara kopplade till gemensam nolla. Sen kan den nollan befinna sig ett par hundra tusen volt över potentialen i ditt element eller jordledaren i vägguttaget men det spelar ingen roll så länge du och grafikkortet har samma potential kommer det inte bli någon urladdning från dig.

Men hur får man exakt samma potential som grafikkortet man tar på?
Jag menar vad hænder ifall du tar ut kortet och håller i den samtidigt som man bær en ESD armband.
Kommer grafikkortet verkligen ha samma potential som chassit nær den inte har kontakt med den længre?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppoolliiss:

PCI-kontakterna är gjorda på ett sätt så att de kan tas på, på ändarna så är det inget guld så om man håller i änden av PCI delen så nuddar man knappt några kontakter.

Fel! Man ska inte ta på några kontakter eller komponenter. Att vara laddad och komma nära en kontakt kan ge upphov till laddningar också.

Idag har man som tillverkare blivit tvungna att sätta massa ESD-skydd på de flesta kontakter eftersom hemma-noobs inte har vett nog att använda ESD- utrustning eller hålla i kylare/backplate/hörn på korten. Men dessa kretsar kan själva gå sönder och inte skydda nästa gång.

De flesta ESD är smygande: Blåskärmar ibland t.ex. Se gärna filmen jag länkar till i min sign.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det är bara synd att det kostar 8000-10 000kr för att det ska bli "Julafton"

Väldigt lite del kommer verkligen att köpa detta kortet! Men visst är det "julafton" på själva släppet. Det håller jag med om.
Alltid kul när utvecklingen går framåt!

Undrar hur hårdvaran ser ut om 1000år?

Hårdvaran är ju faktiskt inne på en väldigt tidig ålder. Man kan nästan säga att den just har lärt sig att stå

Ja alltså vår kära redaktion behöver nog inte betala för kortet, därav julafton hehe
Sen tycker jag att detta kepler känns som nån slags brytpunkt i utvecklingen för grafikkort, med strömförbrukning, värme och rätt stor skillnad i kapacitet från förra generationen. Framtiden lovar verkligen gott

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Fel! Man ska inte ta på några kontakter eller komponenter. Att vara laddad och komma nära en kontakt kan ge upphov till laddningar också.

Idag har man som tillverkare blivit tvungna att sätta massa ESD-skydd på de flesta kontakter eftersom hemma-noobs inte har vett nog att använda ESD- utrustning eller hålla i kylare/backplate/hörn på korten. Men dessa kretsar kan själva gå sönder och inte skydda nästa gång.

De flesta ESD är smygande: Blåskärmar ibland t.ex. Se gärna filmen jag länkar till i min sign.

Det är väll upp till var och en hur man behandlar sina grejor. Alla är inte ESD nojiga så detta ämne har tagit upp så många gånger och att börja älta om detta igen blir tröttsamt.

Permalänk
Medlem

vänta lite nu det är samma potential eller åtminstone väldigt nära då skyddsjorden och element/diskho mm ligger mot samma jordpunkt.
så om du ska plocka ur komponenter ur datorn du har hemma borde det rimligen räcka att ta i elementet för att ligga på samma potential.
Det kan vara skillnad om du ska montera nya komponenter som ej varit anslutna till samma jordpunkt, men annars räcker det med elementet/diskho/kran
för att tillfälligt hamna på samma potential
(Detta gäller för dom som har jordade uttag eller då haft datorn på annat sett ansluten till samma jordpunkt )

Sedan att det är rekommenderat att alltid använda antistatarband håller jag fullt med om då det räcker att röra sig för att hamna på en annan potential igen)

Så vad var det du sa? Kan vi få slippa höra direkta felaktigheter i framtiden;-)

/Aragon

Skrivet av Zotamedu:

Nej du har fel. Det där är tydligen en väldigt seg myt att ta död på. Det som är relevant är potentialskillnader och du vill ha samma potential som kortet du jobbar med. Har du en laddning på 10 kV och kortet en laddning på 5 kV så kommer du kunna på en urladdning om du pillar på kortet eftersom det är en potentialskillnad på 5 kV. Tar du sen i ett element och jordar dig så du får samma potential som elementet, vi kallar det 0 V även om det beror på referenspunk. Då har du fortfarande exakt samma potentialskillnad mot kortet som innan fast med omvänt tecken så nyttan med att pilla på elementet har varit exakt noll.

Så kan vi få slippa höra direkta felaktigeheter i framtiden? Det är inte så himla komplicerat. Ska du köra antistatarband ska kort och armband vara kopplade till gemensam nolla. Sen kan den nollan befinna sig ett par hundra tusen volt över potentialen i ditt element eller jordledaren i vägguttaget men det spelar ingen roll så länge du och grafikkortet har samma potential kommer det inte bli någon urladdning från dig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Suck, den här eviga ESD nojjan är lika svår att få bort som "människan kan inte se mer än 24 FPS" myten. Herregud, är man avjoniserad (och prylen man grejar med) är det ingen fara för ESD, PUNKT. Mystiska halsband, fula armband, skumma mönster ritade på kroppen eller att endast pilla på elektriska prylar i fullmåne behövs INTE. Avjoniserad = win, så enkelt är det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aragon:

vänta lite nu det är samma potential eller åtminstone väldigt nära då skyddsjorden och element/diskho mm ligger mot samma jordpunkt.
så om du ska plocka ur komponenter ur datorn du har hemma borde det rimligen räcka att ta i elementet för att ligga på samma potential.
Det kan vara skillnad om du ska montera nya komponenter som ej varit anslutna till samma jordpunkt, men annars räcker det med elementet/diskho/kran
för att tillfälligt hamna på samma potential
(Detta gäller för dom som har jordade uttag eller då haft datorn på annat sett ansluten till samma jordpunkt )

Sedan att det är rekommenderat att alltid använda antistatarband håller jag fullt med om då det räcker att röra sig för att hamna på en annan potential igen)

Så vad var det du sa? Kan vi få slippa höra direkta felaktigheter i framtiden;-)

/Aragon

Fast du utgår fortfarande från att komponenten har samma potential som ett element. Varför i hela friden skulle ett grafikkort som legat i en trälåda i en bil ha samma potential som ett element? Det är ju ingen garanti att datorn ligger på samma potential heller eftersom jordade uttag inte är så vanligt som man kunde önska. Det var inte så länge sedan det började bli standard med jordade uttag överallt. Jag har inga jordade uttag i mitt rum och det här huset är byggt 1991. Poängen är att du och komponenten ska ha noll eller nära noll potentiallskillnad. Vad sen spisen, chassit eller elementet har för potential spelar inte så stor roll. Fast ska du ta ut ett befintligt grafikkort ur lådan så ska det rimligtvis räcka med att hålla i chassit men det var ju inte riktigt det som var läget här. Det som folk verkar ha svårt för är att det handlar om en potentialskillnad. Alla verkar tro att jord är något magiskt som gör att alltid blir noll.

Nu handskas jag ytters sällan med ESD och elektronik men däremot inom pyroteknik samt petrokemisk industrin. Kan ju ta ett exempel från verkligheten då där en kille testade vad som krävdes för att tända en eltändare för fyrverkeripjäser med statisk elektrisitet. Han satte sig i bilen och rullade kanske 30 meter. Sedan lutade han sig ur bilen och nuddade en eltändare mot ett järnstaket och eltändaren small av. Så i det här fallet var staketet nolla och etändaren hade en laddning. Hade då jag stått utanför och hållit i staketet hade jag varit nolla men jag hade fortfarande kunna trigga eltändaren om jag fick den från killen i bilen eftersom eltändaren i sig hade mycket högre laddning än jag.

Sen finns det självklart gränser över hur paranoid man behöver vara men jag tycker att om man ska ta en risk att skita i att använda ESD-armband, som jag själv gör till exempel, så ska man ju ta beslutet på rätt grunder istället för att göra massa andra saker och tro sig vara lika skyddad som med ett ESD-armband.

Skrivet av Uzor:

Men hur får man exakt samma potential som grafikkortet man tar på?
Jag menar vad hænder ifall du tar ut kortet och håller i den samtidigt som man bær en ESD armband.
Kommer grafikkortet verkligen ha samma potential som chassit nær den inte har kontakt med den længre?

Armbandet ska ju naturligt vis vara kopplat till det man vill utjämna potentialen mot.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast du utgår fortfarande från att komponenten har samma potential som ett element. Varför i hela friden skulle ett grafikkort som legat i en trälåda i en bil ha samma potential som ett element? Det är ju ingen garanti att datorn ligger på samma potential heller eftersom jordade uttag inte är så vanligt som man kunde önska. Det var inte så länge sedan det började bli standard med jordade uttag överallt. Jag har inga jordade uttag i mitt rum och det här huset är byggt 1991. Poängen är att du och komponenten ska ha noll eller nära noll potentiallskillnad. Vad sen spisen, chassit eller elementet har för potential spelar inte så stor roll. Fast ska du ta ut ett befintligt grafikkort ur lådan så ska det rimligtvis räcka med att hålla i chassit men det var ju inte riktigt det som var läget här. Det som folk verkar ha svårt för är att det handlar om en potentialskillnad. Alla verkar tro att jord är något magiskt som gör att alltid blir noll.

Nu handskas jag ytters sällan med ESD och elektronik men däremot inom pyroteknik samt petrokemisk industrin. Kan ju ta ett exempel från verkligheten då där en kille testade vad som krävdes för att tända en eltändare för fyrverkeripjäser med statisk elektrisitet. Han satte sig i bilen och rullade kanske 30 meter. Sedan lutade han sig ur bilen och nuddade en eltändare mot ett järnstaket och eltändaren small av. Så i det här fallet var staketet nolla och etändaren hade en laddning. Hade då jag stått utanför och hållit i staketet hade jag varit nolla men jag hade fortfarande kunna trigga eltändaren om jag fick den från killen i bilen eftersom eltändaren i sig hade mycket högre laddning än jag.

Sen finns det självklart gränser över hur paranoid man behöver vara men jag tycker att om man ska ta en risk att skita i att använda ESD-armband, som jag själv gör till exempel, så ska man ju ta beslutet på rätt grunder istället för att göra massa andra saker och tro sig vara lika skyddad som med ett ESD-armband.

Armbandet ska ju naturligt vis vara kopplat till det man vill utjämna potentialen mot.

Så nær jag ska ta ut ett grafikkort ur ett paket, måste jag då koppla ESD klæmman till grafikkortet før att kunna ta på det?

EDIT: ursækta att jag har norsk layout och att jag går offtopic men vill veta ifall jag har gjort fel hela tiden genom att endast koppla klæmman till chassit.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast du utgår fortfarande från att komponenten har samma potential som ett element. Varför i hela friden skulle ett grafikkort som legat i en trälåda i en bil ha samma potential som ett element? Det är ju ingen garanti att datorn ligger på samma potential heller eftersom jordade uttag inte är så vanligt som man kunde önska. Det var inte så länge sedan det började bli standard med jordade uttag överallt. Jag har inga jordade uttag i mitt rum och det här huset är byggt 1991. Poängen är att du och komponenten ska ha noll eller nära noll potentiallskillnad. Vad sen spisen, chassit eller elementet har för potential spelar inte så stor roll. Fast ska du ta ut ett befintligt grafikkort ur lådan så ska det rimligtvis räcka med att hålla i chassit men det var ju inte riktigt det som var läget här. Det som folk verkar ha svårt för är att det handlar om en potentialskillnad. Alla verkar tro att jord är något magiskt som gör att alltid blir noll.

Nu handskas jag ytters sällan med ESD och elektronik men däremot inom pyroteknik samt petrokemisk industrin. Kan ju ta ett exempel från verkligheten då där en kille testade vad som krävdes för att tända en eltändare för fyrverkeripjäser med statisk elektrisitet. Han satte sig i bilen och rullade kanske 30 meter. Sedan lutade han sig ur bilen och nuddade en eltändare mot ett järnstaket och eltändaren small av. Så i det här fallet var staketet nolla och etändaren hade en laddning. Hade då jag stått utanför och hållit i staketet hade jag varit nolla men jag hade fortfarande kunna trigga eltändaren om jag fick den från killen i bilen eftersom eltändaren i sig hade mycket högre laddning än jag.

Sen finns det självklart gränser över hur paranoid man behöver vara men jag tycker att om man ska ta en risk att skita i att använda ESD-armband, som jag själv gör till exempel, så ska man ju ta beslutet på rätt grunder istället för att göra massa andra saker och tro sig vara lika skyddad som med ett ESD-armban

Armbandet ska ju naturligt vis vara kopplat till det man vill utjämna potentialen mot.

Hej

Om du testa att läsa vad jag skriver i svaret till dig då blir allt bättre.

Sedan var mitt första inlägg inte så bra i med jag förutsatte att personen hade jordat hemma.
Jag läste aldrig hela tråden (har fortfarade inte gjort det och jag jag borde kanske läsa hela tråden först)

Läs vad jag skrev och återkomm gärna om du nu skulle anse att det är fel så kan jag rätta dig igen;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aragon:

Hej

Om du testa att läsa vad jag skriver i svaret till dig då blir allt bättre.

Sedan var mitt första inlägg inte så bra i med jag förutsatte att personen hade jordat hemma.
Jag läste aldrig hela tråden (har fortfarade inte gjort det och jag jag borde kanske läsa hela tråden först)

Läs vad jag skrev och återkomm gärna om du nu skulle anse att det är fel så kan jag rätta dig igen;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade generellt. Hela poängen med att hålla på med antistarband är för att jag som pillar på elektroniken och elektroniken ska ha samma potential. Det är inte mer magiskt än så. Att börja blanda in element och jordade uttag som fortfarande är sällsynt i de rum man har datorer är ju bara att blanda in specialfall. Grunden är att du och grafikkortet och sedan även datorn ska ha samma potential, alltså noll potentialskillnad. Visst kan man jorda sig mot ett element men då ska dator och grafikkortet också jordas mot samma element om man ska vara helt säker. Är det inte lättare att bara koppla ihop dig själv med dator och grafikort och hoppa över elementet helt?

Min poäng är att det bästa är att folk vet hur det fungerar egentligen, så kan de ta genvägarna sen istället för att bara få höra genvägarna för då kanske de inte alltid fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sällan jag tycker detta (eller ens bryr mig), men väldigt snyggt kort!

Permalänk

Angående ESD.
det sägs att man ej bör dra ur usb sladdar när datorn är igång eller ta ur högtalar kontakten ur moderkortet varför?
om jag har ett ESD amrnband kopplat till metall i chassit sedan tar ut moderkortet ur påsen placerar den i cahssit och skruvar fast den, sedan tar grafikortet och skruvar i den.
Kand de då ha drabbats av detta?
om jag tar ur grafikkortet utna esd har den då fått en skada?

jag är heeelt noobish om ESD

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Priset är rätt avtändande och ett grafikkort för 8-9 papp blir nog aldrig aktuellt för särskilt många. Kul med snabba kort dock

Om du bar visste...

Permalänk
Medlem

Hej igen

det är sant som du skriver att % är det fortfarande inte en överväldigande andel av hushållen som installerat skyddsjord i alla rum.
Det är också egentligen mycket konstigt att det fortfarande är så med tanke på alla eldolyckor som skulle ha undvikits om man gjort det. nu är det visligen lag på det sedan 1994 (har jag för mig) men det gäller bara nybyggen.
när det gäller vad jag menar när jag skriver så är det dom sagt om du saknar esd band eller en kabelbit och du har jordat hemma som det fungerar att ta i samma jord punkt.

/Aragon

Skrivet av Zotamedu:

Jag menade generellt. Hela poängen med att hålla på med antistarband är för att jag som pillar på elektroniken och elektroniken ska ha samma potential. Det är inte mer magiskt än så. Att börja blanda in element och jordade uttag som fortfarande är sällsynt i de rum man har datorer är ju bara att blanda in specialfall. Grunden är att du och grafikkortet och sedan även datorn ska ha samma potential, alltså noll potentialskillnad. Visst kan man jorda sig mot ett element men då ska dator och grafikkortet också jordas mot samma element om man ska vara helt säker. Är det inte lättare att bara koppla ihop dig själv med dator och grafikort och hoppa över elementet helt?

Min poäng är att det bästa är att folk vet hur det fungerar egentligen, så kan de ta genvägarna sen istället för att bara få höra genvägarna för då kanske de inte alltid fungerar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Suck, den här eviga ESD nojjan är lika svår att få bort som "människan kan inte se mer än 24 FPS" myten. Herregud, är man avjoniserad (och prylen man grejar med) är det ingen fara för ESD, PUNKT. Mystiska halsband, fula armband, skumma mönster ritade på kroppen eller att endast pilla på elektriska prylar i fullmåne behövs INTE. Avjoniserad = win, så enkelt är det.

My thoughts exactly.

Finns det ingen skillnad i spänninspotential blir det ingen ström och då är det heller ingen fara.

Om man är nojjig bör man inte ha på sig något gjort av polyester, sedan tar man tag i metaldelen på ett element och rör sedan vid datachassiet - du är nu avjoniserad och har samma laddning som datorn och kan pyssla i lugn och ro.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Blir inge mer grafikkorts köp för min del från Inet, men ja vi får hoppas att den här fläkten klarar minst 2 år iallafall, om inte så är det ju bara att slänga och köpa nytt eller hur ;)?

Fläkt ??? Kör vatten kyl så kan ni glömma fläktens kvalitet.. Ett prestanda kort ska vatten block och kylas rejält!

Mitt 570 kort blev ruggiga 50 grader vid många timmars tungt spelande .. Det vill jag inte uppleva igen. Nee aldrig mer fläkt kylning.
Max 35 grader vid tung belastning så har man grafik länge.. Och har radiator vid inblås samt utsug i burken så 8st radiator fläktar på 20% är tystare än de flesta burkar och inget kallare än max 40 grader på sommaren. Fläkt på grafikkort går bort..

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

Varför skulle man köpa det här kortet? finns det nåt spel som är för krävande för ett 680 så man behöver lägga ut 10k för ett 690?

Om du behöver fråga så visar du bara att du inte fattar vad det handlar om! När det gäller att ha extra grafik power.
Allt flyter bättre o så får man all ögongodis utan störningar. O det betalar jag gärna extra för så SLI är vad som gäller..

Permalänk
Medlem

Varför har den tre DVI-kontakter? Känns som ett konstigt val...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Givetvis kommer det att komma eftermarknadskylare! Arctic, Zalman mm arbetar nog redan på sådana. Och DCII, Twin frozer mm varianterna kommer. Min gissning: när AMD släpper sin 7990! Nu gällde det att få ut kortet så snabbt som möjligt. Att ta fram och framför allt testa ut 3 parts kylare tar tid. Nvidia kommer fm att tillåta OC varianter, de har dom alltid gjort det innan. Som sagt fm när AMD 7990 kommer! DS

Ytterst få eftermarknads kylare tillverkades för senaste dubbelmackan från Nvidia (590:an), bara en och annan med vatten kylning kom ut vad jag vet och anledningen är förmodligen att kortet då som nu är dyrt och ämnat för en liten kundkrets gentemot övriga singel kortet i serien. Inte heller partner tillverkarna kom ut med något eget och dom behövde inte, 590 kylaren som ser likadan ut som den på 690 och fungerar utmärkt så länge man inte pillar allt för mycket på frekvenser och spänningar som även 580:an led av, dessutom har kylaren en låg ljudnivå vilket man inte långa vägar kan säga om AMD's motsvarighet. Att man toastade 590 kort i början berodde mest på en felaktig driver som även Nvidia varnade för.

Kortet ser onekligen gedigen och genomarbetad ut, om den presterar bra inom alla områden så ser jag ingen anledning att ändra referensmodellen som också ser förbaskat bra ut för de som bryr sej om den saken.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KingCobra:

Suck, den här eviga ESD nojjan är lika svår att få bort som "människan kan inte se mer än 24 FPS" myten. Herregud, är man avjoniserad (och prylen man grejar med) är det ingen fara för ESD, PUNKT. Mystiska halsband, fula armband, skumma mönster ritade på kroppen eller att endast pilla på elektriska prylar i fullmåne behövs INTE. Avjoniserad = win, så enkelt är det.

Avjonisera gör man med vatten och inte grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Suck, den här eviga ESD nojjan är lika svår att få bort som "människan kan inte se mer än 24 FPS" myten. Herregud, är man avjoniserad (och prylen man grejar med) är det ingen fara för ESD, PUNKT. Mystiska halsband, fula armband, skumma mönster ritade på kroppen eller att endast pilla på elektriska prylar i fullmåne behövs INTE. Avjoniserad = win, så enkelt är det.

Du har fel - det finns inget att diskutera. Det är ungefär lika 2012 att påstå att ESD inte är något problem som att säga att jorden är platt. Det är väl dokumenterade, väl forskat och det finns bra vedertagna metoder för att hantera det. Att säga att ESD inte finns och inte är något problem är enbart löjligt då fenomen är teknisk, vetenskapligt och industriellt vederlagt sedan lång tid tillbaka.

Permalänk
Medlem

Weeiii, jag vill ha lite siffror nu!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/