Överlever Nokia 2013?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Att de skulle gå i konkurs för en dålig kvartalsrapport är nog rätt osanollikt.

Om man tittar på utvecklingen och lägger på lite slutledningsförmåga så är det svårt och inte oroa sig. Om man dessutom lyssnat på de prognoser nokia gjort tidigare och sedan ser utfallet, då blir det än tydligare

Permalänk
Avstängd

De är inte ensamma, de har en stark partner i Microsoft:
http://betanews.com/2012/01/26/microsoft-invests-1-billion-to...

http://www.firstpost.com/tech/will-microsoft-be-able-to-help-...

I det här fallet är Nokia så pass viktigt för MS att de skulle nog hellre köpa upp företaget än att låta dem gå omkull.
Man ska ha i tanke att Tango och Apollo uppdateringarna kommer att generera i nya modeller också:

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

I det här fallet är Nokia så pass viktigt för MS att de skulle nog hellre köpa upp företaget än att låta dem gå omkull.
Man ska ha i tanke att Tango och Apollo uppdateringarna kommer att generera i nya modeller också:

I realiteten äger redan Microsoft Nokia och de har fått dem extremt billigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

I realiteten äger redan Microsoft Nokia och de har fått dem extremt billigt

Det beror på hur man ser på det. Vilket går tillbaka till ursprungsfrågan om Nokia överlever 2013.
Jag tror knappast att Microsoft investerar en massa pengar i Nokia för att sedan låta dem gå under.
http://www.keprtv.com/news/tech/Nokia-Microsoft-invest-24-mil...

"Microsoft is already paying Nokia $1 billion a year to use its software on Lumia smartphones. And investment bankers familiar with the technology sector said the support could extend well beyond that amount, if Nokia's problems intensify.

"I don't see Microsoft owning Nokia, but it would definitely provide financing to the tune of a couple of billion dollars," said one veteran technology banker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

"I don't see Microsoft owning Nokia, but it would definitely provide financing to the tune of a couple of billion dollars," said one veteran technology banker."

Nokia betalar för deras operativ, man kanske kan säga att Microsoft supportar Nokia med gratis operativsystem och villkoret är att Nokia går "all in" för Microsoft. Det får bära eller brista

Microsoft Windows Phone 7: Reasons for Failure. Part II

Permalänk
Avstängd

http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2011/may/25/windows...

http://thenextweb.com/mobile/2012/04/22/androids-image-proble...

http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-900-wins-best-smartphone-o...

Jag tror Nokias satsning ger frukt på sikt. Med tanke att de bara är i början på sin Windows Phone resa så har särskilt Lumia 900 modellen fått gott mottagande.
I vilket fall som helst vore det ändå försent att börja med Android samt gå tillbaks till Megoo, eller Symbian.

Permalänk
Avstängd

Om WP är så stora i Kina betyder det att deras marknads andelar på andra marknader är än mindre än de 5-6% som WP fanboisen skryter om, hela tiden.

Förutom Nokia finns det ju ett halvdussin eller dussinet jämt med tillverkare som kränger WP7, WP7.5 och kommer kränga WP8 mobiler. Microsoft är ju desperata och gör (nästan) allt för att WP ska överleva efter 2013.
Varför skulle Nokia tjäna på en ökad marknadsandel för WinPhone?

Intressant tråd, fast är själv en som aldrig köper produkter från EuroZonen och undviker att köpa från EU företag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Sonys är ju RGBW, alltså med en extra subpixel som är vit.

http://www.theverge.com/2012/2/7/2781915/nokia-clearblack-dis...
Där är Clearblack, de verkar göra helt olika saker?

Eftersom det var synlighet i direkt solljus som diskuterades och du verkade ha stenkoll på ämnet så frågar jag dig nu om WhiteMagick eller ClearBlack är bäst i solljus.

ClearBlack är en teknik som bland annat ger mindre reflektion av ljus ifrån omgivningen, vilket innebär att man ser mer på displayen. Jag har jämfört Min Lumia 800 med en N8 som saknar denna teknik och skillnaden är klart märkbar.

Ifrån din länk:
"The technology involves a pair of filters which help to reduce the amount of ambient light that the screen reflects"

EDIT: Nu vet jag ju att du faktiskt skrev att Xperia P slår Lumia 800. Det jag nu vill att du skall fundera över är om du skrev detta enbart för att Sony råkar ha en teknik som heter WhiteMagic (som ger bättre prestanda än ClearBlack enligt dig, eller?) eller för att du faktiskt har prövat och jämfört. Själv har jag ingen aning vilken som är bäst av dem två, det enda jag vet är att Lumia 800 haft bäst skärmprestanda i direkt solljus av alla lurar jag ägt, dvs inga som helst problem att använda den i direkt solljus. Behöver aldrig skymma skärmen med handen eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Om WP är så stora i Kina betyder det att deras marknads andelar på andra marknader är än mindre än de 5-6% som WP fanboisen skryter om, hela tiden.

Förutom Nokia finns det ju ett halvdussin eller dussinet jämt med tillverkare som kränger WP7, WP7.5 och kommer kränga WP8 mobiler. Microsoft är ju desperata och gör (nästan) allt för att WP ska överleva efter 2013.
Varför skulle Nokia tjäna på en ökad marknadsandel för WinPhone?

Intressant tråd, fast är själv en som aldrig köper produkter från EuroZonen och undviker att köpa från EU företag.

Hmm vad käkar du då om du inte köper något från EU länder?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murer:

Eftersom det var synlighet i direkt solljus som diskuterades och du verkade ha stenkoll på ämnet så frågar jag dig nu om WhiteMagick eller ClearBlack är bäst i solljus.

ClearBlack är en teknik som bland annat ger mindre reflektion av ljus ifrån omgivningen, vilket innebär att man ser mer på displayen. Jag har jämfört Min Lumia 800 med en N8 som saknar denna teknik och skillnaden är klart märkbar.

Ifrån din länk:
"The technology involves a pair of filters which help to reduce the amount of ambient light that the screen reflects"

http://www.swedroid.se/sony-xperia-p-recension/#bildskarm

Jag skulle säga whitemagic, då det sparar väldigt mycket batteri, samt fungerar riktigt bra.
Titta på testet som jag länkade så får du en uppfattning om hur det fungerar.

Jag kan dock inte ge några exakta siffror eller liknande, då jag inte äger någon av enheterna (Lumia 800, Xperia P) och kunde dessutom inte hitta någon jämförelse mellan de två.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

http://www.swedroid.se/sony-xperia-p-recension/#bildskarm

Jag skulle säga whitemagic, då det sparar väldigt mycket batteri, samt fungerar riktigt bra.
Titta på testet som jag länkade så får du en uppfattning om hur det fungerar.

Jag kan dock inte ge några exakta siffror eller liknande, då jag inte äger någon av enheterna (Lumia 800, Xperia P) och kunde dessutom inte hitta någon jämförelse mellan de två.

Det var faktiskt väldigt fint. Skulle vara kul att se en jämförelse mellan den och Lumia 800. Jag vill dock nästan kunna säga baserat på bilderna i recensionen att de är ungefär lika bra. Men det är dels svårt att avgöra via en bild, och kanske är jag liiite partisk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Hmm vad käkar du då om du inte köper något från EU länder?

Vad i helvetet har vad jag äter för påverkan på Nokias framtid? Djävla stolle. Håll dina dumma Off-topic inlägg för dig själv.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fanboys hit och fanboys dit, så fort man köper en sak som inte passar någon annan så är man tydligen fanboy, vad är det som gör dem som klagar till mindre fanboys för det de valt att köpa?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Åh herregud vad alla klagar på Nokia hela tiden.

Jag tror att anledningen till att de eventuellt kursar är för att de inte har något planerat åldrande. En Nokia går ALDRIG sönder. En iPhone.... Min iPod Touch har bytits ut 6 ggr nu för fabriksfel, att den också går sönder av att man tappar den på golvet är ju en annan sak... Eller kanske inte, jävla billiga saker som säljs dyrt iPods. Nokia borde inte va så bra helt enkelt. Hade Nokia varit lika kassa som Apple så hade de inte kursat. If you know what im saying

Permalänk
Medlem

Kan detta stämma?

http://mynokiablog.com/2012/05/21/marko-ahtisaari-and-stephen...

Citat:

After reading everything and some comments there. Look like Elop try to return to QT ecosystem which was planned before he entered Nokia. The QT ecosystem which should be initiated by N9 but sadly being halted. He try to squeeze QT in WP8 after realizing that it is difficult for WP to become the third ecosystem. That’s why he never mentioned about WP ecosystem anymore. Anyone notice that?

Nokia have seen the downfall of Symbian in 2009 and that is why the QT ecosystem was developed in first place. 2009-2011 was the transition time for Nokia from Symbian/S40 to MeGoo/Meltemi with QT based ecosystem. Starting with N9, Nokia should have start harvesting the seeds that they have planted in 2009 or earlier like PureView, fully touch UI, wonderful phone design and QT apps. Perfect combination that have been planned carefully to put back Nokia on top.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusNeuman:

Åh herregud vad alla klagar på Nokia hela tiden.

Jag tror att anledningen till att de eventuellt kursar är för att de inte har något planerat åldrande. En Nokia går ALDRIG sönder. En iPhone.... Min iPod Touch har bytits ut 6 ggr nu för fabriksfel, att den också går sönder av att man tappar den på golvet är ju en annan sak... Eller kanske inte, jävla billiga saker som säljs dyrt iPods. Nokia borde inte va så bra helt enkelt. Hade Nokia varit lika kassa som Apple så hade de inte kursat. If you know what im saying

Jag håller med om att Nokia är jävligt hållbara men jag håller inte riktigt med om att iPhone går sönder så lätt, min har åkt i golvet antal gånger utan att något har gått sönder, den har utsatts för min 4-åriga sons hårda lekar (de är allt utom snälla) utan att något hänt, måndagsexemplar finns hos alla tillverkare sen är telefoner iofs inte gjorda för att slängas runt med...tror absolut inte att Nokia kommer att kursa, som jag sagt tidigare i tråden att de åkt ner på andra plats är inte hela världen, i så fall skulle ju LG och Motorola ha kursat för länge sedan

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd

De flesta av mina mobiler har hållit bra. Har mest bytt för att jag har blivit less på dem. Fast en som är dyr vill man ju behålla längre så klart.
En annan aspekt på varför inte Nokia valde Android kan ju ha att göra med patentbråk, i synnerhet i USA:
http://www.zdnet.com/blog/mobile-news/friday-folly-htc-change...
http://betanews.com/2012/05/08/oracles-fight-with-google-over...

Med Microsofts starka patentportfölj undviks sådant lättare:
http://www.svd.se/naringsliv/microsoft-koper-patent-for-11-mi...

De flesta länder accepterar inte mjukvarupatent som USA gör, men vill man slå igenom där (som Nokia har för avsikt att göra) får man acceptera saker som det är.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murer:

Det var faktiskt väldigt fint. Skulle vara kul att se en jämförelse mellan den och Lumia 800. Jag vill dock nästan kunna säga baserat på bilderna i recensionen att de är ungefär lika bra. Men det är dels svårt att avgöra via en bild, och kanske är jag liiite partisk.

Jo jag kan ju inte säga att någon ser så mycket bättre ut, men blir så jävla lack på alla i tråden som sitter och skriker om hur Nokia är bäst på allt, när det verkligen inte är så.
Helt galet att man kan gå från toppen till botten så snabbt enligt mig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

En del här verkar ha svalt hela betet som herr klk lagt ut.

För att förtydliga:

Han trollar. Han gillar att trolla. Och han trollar med er.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Avstängd

Trots det går Nokia dåligt, de har satsat på ett OS som har 5-6% av världsmarknaden.

Tror det bara är en tidsfråga innan Nokia köps upp av en asiatisk koncern.
1. Ericsson
2. Siemens
3. Nokia

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Trots det går Nokia dåligt, de har satsat på ett OS som har 5-6% av världsmarknaden.

Tror det bara är en tidsfråga innan Nokia köps upp av en asiatisk koncern.
1. Ericsson
2. Siemens
3. Nokia

jaha? Alternativet var att satsa på android (som redan hade väletablerade aktörer) eller köra symbian som har ett dåligt rykte eller satsa på meego som är ännu mindre än 5-6% av marknaden. Du kan ju inte på allvar tro att WP7 satsningen skulle vända nokias förluster till vinst på så kort tid är la ett halvår sedan lumia 800 släpptes:) Det tar nog längre tid än så för att se om det var ett bra eller dåligt beslut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

jaha? Alternativet var att satsa på android (som redan hade väletablerade aktörer) eller köra symbian som har ett dåligt rykte eller satsa på meego som är ännu mindre än 5-6% av marknaden. Du kan ju inte på allvar tro att WP7 satsningen skulle vända nokias förluster till vinst på så kort tid är la ett halvår sedan lumia 800 släpptes:) Det tar nog längre tid än så för att se om det var ett bra eller dåligt beslut.

Precis

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Nokia har fallit ur listan över världens mest uppskattade varumärken.

Citat:

Som bäst låg Nokia på en åttonde plats år 2008, men nu finns mobiljätten inte längre med i Topp 100 på forskningsinstitutet Millward Browns varumärkesranking.

Permalänk
Medlem

Lyckas de få ut en apollo-mobil med pureview inom kort så har de en storsäljare iaf. Sedan om det räcker eller inte återstår att se. De lyckas väl inte göra någon vinst i det lägre prissegmentet nu för tiden?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Källa? Har för det mesta upplevt det själv... Och läst lite titt och tätt lite var som helst där folk har skämtat eller skrivit om något som någon tog det som rasistiskt -_-

Åh jag orkar inteeeeeeee

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Angående att Nokia säljer många lumia i Kina så finns en del fakta här: http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/05/paging-t...

Vad jag lyckas tolka ser det förjävla risigt ut för bolaget

Permalänk
Skrivet av klk:

Angående att Nokia säljer många lumia i Kina så finns en del fakta här: http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/05/paging-t...

Vad jag lyckas tolka ser det förjävla risigt ut för bolaget

Vad jag ska skratta åt dig om ett år när du ser hur fel du har. Förmodligen vet du det innerst inne redan.

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Åh jag orkar inteeeeeeee

varför citerade du då ?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

varför citerade du då ?

Ambivalens..

Detta är extremt offtopic, men det kan väl vara lite kul.

Jag tycker mig se och höra många som påbörjar eller avslutar uttalanden med att gardera sig mot rasism, "Jag är ju inte rasist, men ..." eller "..., men jag är ju inte rasist!". Det är ju (tycker jag) förstås jättefint att alla verkar vara överens om att rasism är något dåligt och att man vill markera sitt avstånd mot det, men om man nu är så säker på att man inte är rasist, varifrån kommer behovet att uttrycka det?

Du gjorde ungefär en så bred generalisering som det öht är möjligt att göra genom att referera till Nokias konkurrenter och prospektiva uppköpare som "asiaterna". Asiater är en relativt stor och divers grupp människor och det lämnade öppet för mycket tolkning vad du faktiskt menade. Man skulle förstås kunna läsa in en hel del stereotyper i ditt uttalande (asiater som hårt arbetande, utstuderade, lite omänskliga t ex), men just för att det du skrev var så väldigt svepande så blir det svårt att alls förstå vad du menade. Jag är inte så säker på att du vet vad du menade heller.

Så varför ens gardera sig, om du nu är säker på att du inte är rasist och ditt uttalande inte innehöll någon specifik rasism? Det är här det blir intressant, för jag tror att många har väldigt diffusa begrepp om vad som faktiskt är stereotyper, fördomar eller ens rasism.

Kan inte du försöka definiera de tre orden så kan jag fortsätta mitt oändliga svammel sen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Vad jag ska skratta åt dig om ett år när du ser hur fel du har. Förmodligen vet du det innerst inne redan.

Jag hoppas verkligen att du får skratta åt mig, däremot tror jag inte jag har fel. Inget som pekar på det i alla fall