Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur kommer det sig att Android säljer så bra om de skiter i operativsystem? Av de jag vet som köpt smartphone så tror jag alla är mycket medvetna om vilket operativ de valt

Och av många "Svenssons" jag känner så har det köpt en telefon som en säljare rekommenderat dem.
Långt ifrån majoriteten av alla som köper en telefon, dator eller överhuvudtaget någon elektronisk pryl har någon större kunskap om vad det är de köper.
(Nog för att många tror de gått och blivit teknikproffs för att de lyckats köpa en iPhone...)

Android är redan nya Symbian, så jag är glad över att Nokia som varit Symbian frälsta gått egen väg och inte följer fåren. Är nog tid för Nokia och sticka ut, annars kan det gå lika bra som det gick för Sony Ericsson (tänka sig, Sony som har Android telefoner nu, verkar också kicka massa folk och gå minus! Hur går det till?! De har ju Android (om man baserar allt som du tänker)).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av klk:

Hur kommer det sig att Android säljer så bra om de skiter i operativsystem? Av de jag vet som köpt smartphone så tror jag alla är mycket medvetna om vilket operativ de valt

Jaadu, för att en bra bit över halva smartphoneutbudet består av androidlurar kanske?

Av de jag vet är dom flesta också rätt medvetna. Men jag tror inte swecklockers medlemmar med omnejd är den mest representativa kundgruppen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Allt dom behöver göra är att lansera 3310 på nytt. Problem solved.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Om du nu står bakom ditt uttalande, var snäll och förklara för mig hur Lumians skärm är bättre än skärmen på en HTC One X.
Kan du inte det, så är ditt inlägg alltså en lögn och utstrålar endast ren fanboyism.

Vet inte vilken skärm som är bättre om man bara kollar på siffror men om man är ute i solen mycket så är nog lumian bättre (iaf vad man kan se på youtube videos).

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shocker:

Vet inte vilken skärm som är bättre om man bara kollar på siffror men om man är ute i solen mycket så är nog lumian bättre (iaf vad man kan se på youtube videos).

Fast då kommer Xperia P och knackar på dörren med sin "whitemagic" teknik, och helt plötsligt har vi ännu en skärm som slår Lumia 800.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det låter på dig som att utveckling är dåligt, och alla borde nöja sig med Nokias skitskärmar med 250PPI o PenTile.
Finns en anledning till att folk är arga på Samsung angående SGSIII, då den kör med PenTile.
306 PPI, men det blir egentligen lägre iom PenTile.
Inte nog med det, vit text mot svart bakgrund ser jävligt grötig ut, på alla telefoner med SAMOLED utan +, enda som kan hjälpa är att de har sjukt hög PPI, då blir det svårt att märka PenTile.
Men min Blade har högre PPI än en Lumia 800, så sluta framställa den som någon jävla gud.

Okej.... Har jag sagt något om Lumia 800? Jag har inte haft den i tankarna när jag skrev kommentarerna...

Permalänk
Skrivet av klk:

Måste fråga om det där med att telefon och snabbhet, när är det viktigt att mobilen skall vara så snabb samt skiljer det speciellt mycket? Enda gången jag själv kan uppskatta om det går lite snabbare är om man surfar på någon riktigt tung websida (prisjakt är ett exempel), annars har jag aldrig störts om att telefonen skulle vara långsam (har en N9). Vem kör tunga program på en mobil?

Det handlar inte om tunga program, jag syftar på gränssnittet. Jag gillar android och har haft de flesta toppmodellerna fram tills nu, men hur snabb processorn är och oavsett hur många kärnor så har det laggat i gränssnittet. Har man ett gäng startskärmar fyllda med ikoner och widgets så laggar det, punkt. Inte nödvändigtvis jättemycket, och ja det går att förbättra lite genom att byta launcher, men tillräckligt för att jag och många andra ska störa sig på det.

Så i det avseendet är WP7 oerhört mycket bättre, iOS också för den delen även om jag avskyr det i alla andra aspekter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Okej.... Har jag sagt något om Lumia 800? Jag har inte haft den i tankarna när jag skrev kommentarerna...

Nja, men du sa att 250 PPI är "superbra".

Och ursäkta för mitt sista uttalande, blev bara lite frustrerad över att alla sitter och skriker om hur grym Lumian är på alla sätt och vis, när det finns telefoner som slår den på alla sätt och vis.
Såg nu att du inte sagt något om Lumia i sig, så det sista jag skrev kan vi säga var inte riktat mot dig, utan mot tråden som helhet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Isåfall var det ju väldigt klantigt att satsa på windows phone eftersom den marknadsandelen var så mycket lägre (jämfört med symbian), de borde satsat på android

Somsagt, om du inte förstår att ett företag måste göra något när de ser på sin försäljning att den har minskat år efter år så tror jag inte att du är rätt person att diskutera och ännu mindre kritisera ett företags beslut. Om Nokia skulle väntat med att göra någonting tills alla Symbian telefoner försvunnit helt från marknaden skulle de definitivt ha gått i konkurs. De enda symbiantelefoner som säljer just nu är billiga "skittelefoner" som är populära främst i länder som Kina där folk inte har råd att köpa dyra smartphones. Nokia vill ta sig tillbaka i västvärlden där man kan sälja dyrare telefoner med bättre marginaler och där duger inte Symbian.

Skrivet av klk:

Hur kommer det sig att Android säljer så bra om de skiter i operativsystem? Av de jag vet som köpt smartphone så tror jag alla är mycket medvetna om vilket operativ de valt

För att om vi kollar på hur det har sett ut så har det funnits iPhone och en enorm massa med Android telefoner. De som inte vill ha iPhone har inte haft något annat vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Och av många "Svenssons" jag känner så har det köpt en telefon som en säljare rekommenderat dem.

Men där spelar operativet roll eftersom den som rekommenderar förmodligen har god koll på operavitet

Skrivet av Pnorberg:

Är nog tid för Nokia och sticka ut, annars kan det gå lika bra som det gick för Sony Ericsson (tänka sig, Sony som har Android telefoner nu, verkar också kicka massa folk och gå minus! Hur går det till?! De har ju Android (om man baserar allt som du tänker)).

Kallas för konkurrens, ser man till windows phone är det få som gör telefoner till det operavitet för lönsamheten är inte bra

Skrivet av infinity08:

Det handlar inte om tunga program, jag syftar på gränssnittet.

Kan det vara så att WP användarna framhåller snärtighet eftersom man där hela tiden måste hålla på och skrolla med fingrarna? WP utnyttjar inte ytorna så som de andra mobilerna gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men där spelar operativet roll eftersom den som rekommenderar förmodligen har god koll på operavitet

Kallas för konkurrens, ser man till windows phone är det få som gör telefoner till det operavitet för lönsamheten är inte bra

Öhm, de är säljare, som nu Lumia 900 blir prackad på av säljare i staterna, vad är skillnaden?
jag säger inte att Android skulle vara dåligt, för det är det inte, men när en ny Sony Xperia S som på papper är dubbelt så snabb som min Lumia 800 hackar, laggar och känns inte som någon större skillnad från Samsung Galaxy S, så känner jag inte riktigt förtjust i Android, hoppas verkligen på att ICS gör susen (gjorde dock inte det i min sambos Transformer).

Där sa du det själv, det kallas konkurrens, eller vill du att vi ska bara välja mellan Toyota och Volvo? Eller kanske HP och Lenovo? Konkurrens behövs på marknaden och det är bra att minst en till uppstickare finns och välja mellan! Annars blir det som på desktop marknaden, 90% Windows, fast kanske så du vill ha det? 90% använder Android?

Skrivet av klk:

Kan det vara så att WP användarna framhåller snärtighet eftersom man där hela tiden måste hålla på och skrolla med fingrarna? WP utnyttjar inte ytorna så som de andra mobilerna gör

Haha sultanbojan, nu börja du larva dig för mycket.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nja, men du sa att 250 PPI är "superbra".

Och ursäkta för mitt sista uttalande, blev bara lite frustrerad över att alla sitter och skriker om hur grym Lumian är på alla sätt och vis, när det finns telefoner som slår den på alla sätt och vis.
Såg nu att du inte sagt något om Lumia i sig, så det sista jag skrev kan vi säga var inte riktat mot dig, utan mot tråden som helhet.

Det är inte jag som tycker 250PPI är super bra, drog bara det som stog från GSMarena när man söker på telefoner där. Det lär vara en äldre tabell med äldre värderignar skulle jag tro då 250PPI inte är något med super att göra idag.

Men jag persolnigen tycker allt över 300PPI är inget att haka upp säg på direkt då (som sagt) paneltypen, färger, kontrast, storlek osv är viktigare då.

Skulle aldrig idag kunna tänka mig köpa en Lumia eller någon Windows telefon pga bland annat låg upplösningen som känns väldigt förlegad.

Permalänk
Avstängd

Har man bestämt i förhand att man inte gillar Windows Phone eller Nokia köper man inte en så klart.
Men faktum kvarstår att Nokias Lumia modeller får rätt bra kritik:
http://www.fastcodesign.com/1668907/no-joke-with-lumia-nokia-...
http://www.cio.com/article/703378/Nokia_Lumia_900_Why_It_s_th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Haha sultanbojan, nu börja du larva dig för mycket.

Beskriver bara vad jag uppfattade, hör till den typen som allra helst vill ha fysiskt tangentbord på mobilen men det verkar inte finnas på toppmodellerna.

Hur många olika tangentbord finns det på WP? menar att om man snabbt kan byta mellan olika varianter, det har räddat mig en del gånger från hjärnblödning på N9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nej det är mycket bättre med två snabba kärnor än 4 halvsnabba, och att program snart kommer bli mer flertrådade har jag svårt att se.
Titta bara på datormarknaden, tagit flera år innan spelen äntligen använder 4 kärnor, och än idag är det jättemånga som bara använder 2 eller liknande.

Hur kan du säga att det är mycket bättre? Det är bara till en fördel om man jämför Xperia S (Sonys senaste "Supertelefon");

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YzFbVv...

Man ser tydligt att kärnorna inte utnyttjas fullt ut, och att HTC's webbläsare är skräp behöver vi inte nämna.
Men att säga att det är mycket bättre har jag svårt att se då batteriet är bättre;
http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2012/04/htc-one-x-b...
(Nåja, 50mAH mer, men ändå. Det är 2 extra kärnor)

Men, det mest övertygande svaret mot ditt argument är ändå testet för enskilda kärnor:

http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2012/03/htc-one-x-l...

Att Xperian med sina 2 kärnor på 1.5 GHz får ~3 MFLOPS mer skulle jag knappast säga är övertygande...

Att Xperian är en otroligt kompetent telefon, håller jag med om. Jag är själv lite sugen på den Men att säga att det är mycket bättre är bara knasigt
One X är ingen supertelefon, absolut inte. Men den är bättre i det mesta jämfört med sina kusiner i dual-core klassen.
Är du intresserad, så finns hela rececentionen här:

http://www.swedroid.se/htc-one-x-recension/

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av klk:

Kan det vara så att WP användarna framhåller snärtighet eftersom man där hela tiden måste hålla på och skrolla med fingrarna? WP utnyttjar inte ytorna så som de andra mobilerna gör

Nej. WP är smidigare än något annat gränssnitt jag använt, vilket inkluderar de stora tillverkarnas på android, och även N9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Nej. WP är smidigare än något annat gränssnitt jag använt, vilket inkluderar de stora tillverkarnas på android, och även N9.

du har väl frökenfingrar?
färre rörelser och mindre fingrande som behövs är enligt mig bättre

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Och av många "Svenssons" jag känner så har det köpt en telefon som en säljare rekommenderat dem.
Långt ifrån majoriteten av alla som köper en telefon, dator eller överhuvudtaget någon elektronisk pryl har någon större kunskap om vad det är de köper.
(Nog för att många tror de gått och blivit teknikproffs för att de lyckats köpa en iPhone...)

Android är redan nya Symbian, så jag är glad över att Nokia som varit Symbian frälsta gått egen väg och inte följer fåren. Är nog tid för Nokia och sticka ut, annars kan det gå lika bra som det gick för Sony Ericsson (tänka sig, Sony som har Android telefoner nu, verkar också kicka massa folk och gå minus! Hur går det till?! De har ju Android (om man baserar allt som du tänker)).

Håller med dig om första stycket men andra? Vadå Sony går med förlust? Ja hela företaget gör det men TV divisionen är det som blöder mest pengar. På smartphone sidan ser det överlag bra ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av klk:

du har väl frökenfingrar?
färre rörelser och mindre fingrande som behövs är enligt mig bättre

Absolut, och jag upplever det som färre rörelser och fingrande än i Android.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperSverker:

Hur kan du säga att det är mycket bättre? Det är bara till en fördel om man jämför Xperia S (Sonys senaste "Supertelefon");

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YzFbVv...

Man ser tydligt att kärnorna inte utnyttjas fullt ut, och att HTC's webbläsare är skräp behöver vi inte nämna.
Men att säga att det är mycket bättre har jag svårt att se då batteriet är bättre;
http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2012/04/htc-one-x-b...
(Nåja, 50mAH mer, men ändå. Det är 2 extra kärnor)

Men, det mest övertygande svaret mot ditt argument är ändå testet för enskilda kärnor:

http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2012/03/htc-one-x-l...

Att Xperian med sina 2 kärnor på 1.5 GHz får ~3 MFLOPS mer skulle jag knappast säga är övertygande...

Att Xperian är en otroligt kompetent telefon, håller jag med om. Jag är själv lite sugen på den Men att säga att det är mycket bättre är bara knasigt
One X är ingen supertelefon, absolut inte. Men den är bättre i det mesta jämfört med sina kusiner i dual-core klassen.
Är du intresserad, så finns hela rececentionen här:

http://www.swedroid.se/htc-one-x-recension/

Jag sa inte att Xperia S var snabbare, Sony har varit riktigt dåliga på hårdvarufronten den senaste tiden, med relativt långsamma och strömslukande CPU'er.
Du jämför en modern Tegra 3 med en finfin gammal Snapdragon S3.
Varför inte ta den Snapdragon som ställs mot Tegra? Istället för en gammal plattform.
Läs och häpna. http://www.swedroid.se/htc-one-s-recension/
104 Mflops, att jämföra med One X löjligt låga 52 Mflops.
Dubbelt upp alltså, och dessutom utnyttjas 2 kärnor ibland idag på mobiler, 4 gör det nästan aldrig.
Så, det mest övertygande svaret mot ditt argument är ändå testet för enskilda kärnor där du medvetet jämför tegra 3 med en gammal CPU, och påstår att den är jättebra.
Men faktum är att om vi jämför 2 moderna CPU'er med varann, blir det lite annorlunda siffror, till min fördel.
Dessutom är Snapdragon S4 väldigt strömsnål, står fast vid mitt argument att i dagens läge är quadcore endast för troll och människor som inte vet bättre.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag sa inte att Xperia S var snabbare, Sony har varit riktigt dåliga på hårdvarufronten den senaste tiden, med relativt långsamma och strömslukande CPU'er.
Du jämför en modern Tegra 3 med en finfin gammal Snapdragon S3.
Varför inte ta den Snapdragon som ställs mot Tegra? Istället för en gammal plattform.
Läs och häpna. http://www.swedroid.se/htc-one-s-recension/
104 Mflops, att jämföra med One X löjligt låga 52 Mflops.
Dubbelt upp alltså, och dessutom utnyttjas 2 kärnor ibland idag på mobiler, 4 gör det nästan aldrig.
Så, det mest övertygande svaret mot ditt argument är ändå testet för enskilda kärnor där du medvetet jämför tegra 3 med en gammal CPU, och påstår att den är jättebra.
Men faktum är att om vi jämför 2 moderna CPU'er med varann, blir det lite annorlunda siffror, till min fördel.
Dessutom är Snapdragon S4 väldigt strömsnål, står fast vid mitt argument att i dagens läge är quadcore endast för troll och människor som inte vet bättre.

Ber om ursäkt, One S recencionen hade jag helt missat! (Trodde Xperia S var senaste dual-core telefonen som Swedroids recencerade)

Jag förstår dig, hade jag vetat om detta så hade jag antagligen tänkte lite extra ang. köpet. Men det som avgjorde att jag gick på One X istället för motsvarande var skärmen, ROM-minnet och avsaknaden av PenTile. Även ROM-utvecklingen var väldigt viktig för mig, då jag hatar Sense. Med ett flaggskepp så finns det bra mycket större chans att få tag i de bättre ROM'sen. (Cynagenmod9/MIUI/InsertCoin osv. InsertCoin fanns till telefonen 2 dagar efter release, så det var bara bra )
Jag gillar lite större skärmar, då jag tidigare satt på en mesig 3,7 tums 3GS, så kändes 4,7 tum helt perfekt.

Har lite recensioner att läsa igenom, och måste faktiskt be om ursäkt för mitt tidigare inlägg
One S ser onekligen intressant ut faktiskt...Får läsa hela recensionen.

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Håller med dig om första stycket men andra? Vadå Sony går med förlust? Ja hela företaget gör det men TV divisionen är det som blöder mest pengar. På smartphone sidan ser det överlag bra ut.

Skrev nog lite hastigt när jag skrev att de går minus. Var mest som en pik åt KLK som ignorerar vad som hände med vårat Svenska mobilföretag och att företag som Sony som bygger Android telefoner var nyligen tvungna och kicka 10.000 personer, men som annars ifrågasätter Nokias framtid bara nästa år.

Skrivet av klk:

Beskriver bara vad jag uppfattade, hör till den typen som allra helst vill ha fysiskt tangentbord på mobilen men det verkar inte finnas på toppmodellerna.

Hur många olika tangentbord finns det på WP? menar att om man snabbt kan byta mellan olika varianter, det har räddat mig en del gånger från hjärnblödning på N9

Nokia släpper alltid för eller senare en N-mobil med fysiskt tangentbord, i nuläget finns ingen, nej, men Nokia kommer garanterat komma med en Lumia modell med fysiskt tangentbord, när är bara frågan.

Annars finns Dell Venue Pro (dock ganska gammal telefon nu)

Eller HTC 7 pro

Dock så förstår jag inte riktigt varför det här skulle vara Nokias problem, hur många smartphones sedan 2011 har lanserats med fysisk tangentbord?

Sen, varför ignorerar du resten vad jag skrev och drar upp något helt annat? För vad har det här med säljare eller konkurrens och göra?
Du är verkligen en underlig filur och diskutera med, gör du så här utanför skärmen också? Så fort någon frågar dig eller svarar/kritiserar så byter du direkt samtalsämne och totalt ignorerar vad du tidigare sagt?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperSverker:

Ber om ursäkt, One S recencionen hade jag helt missat! (Trodde Xperia S var senaste dual-core telefonen som Swedroids recencerade)

Jag förstår dig, hade jag vetat om detta så hade jag antagligen tänkte lite extra ang. köpet. Men det som avgjorde att jag gick på One X istället för motsvarande var skärmen, ROM-minnet och avsaknaden av PenTile. Även ROM-utvecklingen var väldigt viktig för mig, då jag hatar Sense. Med ett flaggskepp så finns det bra mycket större chans att få tag i de bättre ROM'sen. (Cynagenmod9/MIUI/InsertCoin osv. InsertCoin fanns till telefonen 2 dagar efter release, så det var bara bra )
Jag gillar lite större skärmar, då jag tidigare satt på en mesig 3,7 tums 3GS, så kändes 4,7 tum helt perfekt.

Har lite recensioner att läsa igenom, och måste faktiskt be om ursäkt för mitt tidigare inlägg
One S ser onekligen intressant ut faktiskt...Får läsa hela recensionen.

Mvh

Jo One X är ju den överlägsna telefonen, men One S har bäst CPU, enligt mig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Dock så förstår jag inte riktigt varför det här skulle vara Nokias problem, hur många smartphones sedan 2011 har lanserats med fysisk tangentbord?

Det är inte någon som sagt att det är något företags problem, handlar mer om vilka som vill sälja den typen av mobiler till de kunder som vill ha tangentbord. Innan Nokia valde WP som enda operativ så var de fantastiska med att göra mobiler för mängder av olika användningsområden. Det försvann med WP

Skrivet av Pnorberg:

Sen, varför ignorerar du resten vad jag skrev och drar upp något helt annat? För vad har det här med säljare eller konkurrens och göra?
Du är verkligen en underlig filur och diskutera med, gör du så här utanför skärmen också? Så fort någon frågar dig eller svarar/kritiserar så byter du direkt samtalsämne och totalt ignorerar vad du tidigare sagt?

Orsaken till att jag inte svarade på det andra beror på att jag inte förstod relevansen i det angående trådens ämne. Tråden handlar om hur Nokia skall överleva, inte något krig mellan WP och andra operativ. Jag tycker också det är bra att det finns fler operativ och som jag skrivit tidigare så finns det säkert många där WP är det absolut bästa. För mig är det inte det bästa operavitet och det saknas dessutom några funktioner som jag använder näst intill dagligen.

Det jag anser att Nokia gjort bort sig totalt i är att de lagt alla äpplen i en enda korg. I en perfekt värld hade de satsat på Symbian, Meego Harmattan, Android och WP. Inga problem att göra det för ett så gigantiskt företag som Nokia var

Jag tror inte Nokia kan klara upp situationen om man fortsätter i samma spår. Som det ser ut nu finns det en enda ljuspunkt och det är "808 Pureview". Jag tror den kan sälja en hel del och de kan förmodligen också ta ut en hel del pengar för varje mobil med den. Men det är långt ifrån vad som behövs för att de skall komma på fötter.

Skrivet av infinity08:

Absolut, och jag upplever det som färre rörelser och fingrande än i Android.

Kör en 720p skärm så kommer du uppleva något helt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jo One X är ju den överlägsna telefonen, men One S har bäst CPU, enligt mig.

GPU'n är något vassare med.
Testade en rolig liten root-app som heter Core Control.

Qvadrant:

Gav mig dessa resultat:
(Quad)Total: 4917,CPU: 12840
(Tri)Total: 3959,CPU: 9579
(Dual)Total: 3318,CPU: 7268

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Orsaken till att jag inte svarade på det andra beror på att jag inte förstod relevansen i det angående trådens ämne. Tråden handlar om hur Nokia skall överleva, inte något krig mellan WP och andra operativ. Jag tycker också det är bra att det finns fler operativ och som jag skrivit tidigare så finns det säkert många där WP är det absolut bästa. För mig är det inte det bästa operavitet och det saknas dessutom några funktioner som jag använder näst intill dagligen.

Det jag anser att Nokia gjort bort sig totalt i är att de lagt alla äpplen i en enda korg. I en perfekt värld hade de satsat på Symbian, Meego Harmattan, Android och WP. Inga problem att göra det för ett så gigantiskt företag som Nokia var

Jag tror inte Nokia kan klara upp situationen om man fortsätter i samma spår. Som det ser ut nu finns det en enda ljuspunkt och det är "808 Pureview". Jag tror den kan sälja en hel del och de kan förmodligen också ta ut en hel del pengar för varje mobil med den. Men det är långt ifrån vad som behövs för att de skall komma på fötter.

Vänta nu? Så när du går utanför tråden så är det okej, men när någon svarar och ställer följdfrågor till det du sagt, då är det inte okej? Hmm...

Angående Nokias framtid tänker jag inte ens uttala mig då det helt enkelt är för tidigt för att säga något, Lumia modellerna har fått bra kritik sålt ok på vissa ställen, sämre på andra. Personligen tycker jag de borde ha WP7 och Meego, inget annat. Men Nokia har ju inte ens slutat med MeeGo, dock verkar det som att framtida linux baserade telefoner kommer vara i den lägre prissegmentet.
Sen angående WP7 vs Meego, har både en N9a samt en Lumia 800 i familjen och väljer jag 800 varje dag över N9an (bytte tillbaka till Lumian senast imorse efter nästan en veckas användning). Enda som jag tycker Lumian saknar som N9an har, är klockan och notifikationerna som syns när skärmen är låst.
Men ska vi sitta här och diskutera personliga åsikter om produkterna kommer vi ingenstans.
Det slutar bara med "din personliga åsikt är fel!" situation.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Angående Nokias framtid tänker jag inte ens uttala mig då det helt enkelt är för tidigt för att säga något, Lumia modellerna har fått bra kritik sålt ok på vissa ställen, sämre på andra. Personligen tycker jag de borde ha WP7 och Meego, inget annat.

Kan man räkna så kan man uttala sig för siffrorna talar ett mycket tydligt språk. Nokia kan få hur mycket bra kritik som helst för en del telefoner men så länge de inte säljer och säljer för bra pris så spelar det ingen roll. Dessutom skall man inte underskatta hur "påverkbara" de som testar mobiler blir när det också köps reklam på deras sajter. Nokia har ju vräkt ut pengar i reklam för lumia. Har själv en hel del erfarenhet inom den biten

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Fast då kommer Xperia P och knackar på dörren med sin "whitemagic" teknik, och helt plötsligt har vi ännu en skärm som slår Lumia 800.

Hur står sig Sonys WhiteMagic mot Nokias ClearBlack?

Permalänk
Avstängd

Det kanske inte går att komma så mycket längre i debatten. Men Nokia har inte alla ägg i Windows Phone:
http://www.engadget.com/2011/10/26/nokia-unveils-asha-series-...

http://conversations.nokia.com/2012/05/15/young-fast-and-fun-...

De har ett rätt brett sortiment som täcker både billiga, medium och toppklassmobiler. Visst det kommer alltid nya modeller som slår en äldre. iPhone 5 är på gång bland annat.
Men det betyder ju inte att Nokia sitter still i båten för det.
http://www.uberphones.com/2012/05/windows-phone-8-apollo-spot...

Att de skulle gå i konkurs för en dålig kvartalsrapport är nog rätt osanollikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murer:

Hur står sig Sonys WhiteMagic mot Nokias ClearBlack?

Sonys är ju RGBW, alltså med en extra subpixel som är vit.

http://www.theverge.com/2012/2/7/2781915/nokia-clearblack-dis...
Där är Clearblack, de verkar göra helt olika saker?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit