Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt detta hat mot Bulldozer processorn (FX). Min gissning är att majoriteten av de som talar illa om den ej ens varit i närheten av en dator med den CPU av denna typ. Har själv kört en FX-8120 nu sedan december är fruktansvärt nöjd. Allt jag ber den göra klarar den med glans, om det så är spel av tyngre kaliber så som Battlefield 3, omkoda filmer eller vad som helst egentligen. Visst tittar man endast på graferna som återfinns i recensioner så ser det ganska mörkt ut, men att använda den är en dröm. Har haft ett flertal datorer med Intel tidigare samt AMD.

Trinity är en mycket intressant plattform som säkert kommer bli en storsäljare för AMD. Lite intresserad av att bygga ett sådant system själv, då till min morsa, vars dator börjar bli gammal. Hon spelar inte, det hon gör är använder internet och bygger hemsidor samt bildbehandling. Så ett Trinity system verkar vara den mest prisvärda vägen att gå.

På grafikkortsfronten tror jag AMD kommer att fortsätta in utveckling av energisnåla men kraftfulla grafikkort. Nu med övergången från månadsenlig uppgradering av drivrutiner till att istället satsa på mer sällan men mer innehållsrika släpp. Tror jag att det bara kan bli bättre.

Men för att sammanfatta; nej jag tror inte AMD är ute ur leken. Deras nya satsning kommer säkerligen innebära att företaget på sikt kommer på fötter igen. Kanske de då på allvar kan ta upp kampen med Intel igen. Man kan ju hoppas iaf.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Om jag får skifta fokus från produkterna och titta på företaget som helhet så ser det bättre ut för AMD än någonsin.

* De har precis gjort sig fria från Globalfoundries och slipper tyngas ner av fabrikutvecklingskostnader som de gjort under mycket lång tid. De har också lyckats gjort sig fria från Intel i det avseendet att de nu kan tillverka x86 i vilka fabriker de vill. (t.ex. Brazos hos TSMC) Kan använda TSMC, GF, Samsung etc för framtida produkter utan att behöva ta risken med processutveckling.

* De olika rättsprocesserna som Intel förlorat i USA, EU och Asien sätter AMD i en mycket bättre position och de kommer ha lättare att förhandla med OEM:s nu när "anden är ur flaskan" och Intel måste vara försiktiga.

* De har tagit sig igenom en tung och jobbig omstrukturering där många fått sparken, tråkigt men det behövdes och kommer vara positivt i längden (tror jag)

Permalänk
Medlem

Det roliga är också att GTX 680 hette 670 Ti innan lansering. Nvidia hade alltså tänkt göra ett värre kort men de hade redan överstigit AMD i prestanda så det behövdes inte
Och APUer är inte särskilt intressant då man behöver inte mer än HD 4000 för vardagligt arbete och om man ska spela så räcker GPU delen ändå inte till för att man ska få en njutbar spelupplevelse.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Inte helt otroligt att IBM slår ihop med/köper upp AMD då de har haft en del samarbeten sinsemellan. Borde inte heller vara svårt för dem ekonomiskt då IBM har dubbla omsättningen av intel och nästan 20x omsättningen av AMD.

Intel har dubbla omsättningen av Intel, ja, men när det gäller vinsten är det ganska lika:

IBM (19)
Omsättning: 106,916 miljarder dollar
Vinst: 15,855 mijarder dollar

Intel (51)
Omsättning: 53,999 miljader dollar
Vinst: 12,942 miljarder dollar

Källa: http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune500/2012/full_l...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

AMD som processor har länge varit död.. Deras bästa serie var första Athlon 1ghz, där regerade dem överklockning och hastighet osv. Dessutom har jag för mig att just med den serien tog de hjälp av nVidia med deras arkitektur vilket gjorde att de slog så hårt mot gamla Pentium modellerna. Men man kan inte leva hur länge som helst om man inte satsar seriöst på alla områden.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Svårt att säga. Förmodligen kommer det att ta ett tag för dem att återhämta sig efter alla fiaskon nyligen, men vi får hoppas att de klarar sig. De har ju Piledriver och framförallt Excavator som ser sjukt intressant ut.

Personligen köper jag AMD av princip. Intel har inte nått dit de är idag på ett juste sätt, och att köpa från dem skulle ge mig dåligt samvete. Dessutom gillar jag AMD eftersom de brukar behålla samma sockel bra mycket längre än intel. Det finns fler som tänker som jag så nej, det är inte kört.

Dåligt samvete? Skojar du! Köper AMD av princip? Men sluta.....Är man entusiast så finns det bara ett val!! Och det är det bästa!

Jag skulle aldrig tillåta att samvetet och princip komma före prestanda! Själv tycker jag bara det är dumt!! Jag hoppar till det som är bäst, och så mycket dyrare var det det inte om man tänker på vad man får för pengarna!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Nästa veckas helgsnack.

"Borde man köpa från kriminella företag?"

Hade varit en intressant fråga att snacka om.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Intel har dubbla omsättningen av Intel, ja, men när det gäller vinsten är det ganska lika:

IBM (19)
Omsättning: 106,916 miljarder dollar
Vinst: 15,855 mijarder dollar

Intel (51)
Omsättning: 53,999 miljader dollar
Vinst: 12,942 miljarder dollar

Källa: http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune500/2012/full_l...

Hoppsan, där blev du visst lite för entusiastisk va? Det ska vara miljoner dollar, inte miljarder

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nästa veckas helgsnack.

"Borde man köpa från kriminella företag?"

Hade varit en intressant fråga att snacka om.

Den här åsikten tycker jag är intressant, då den kommer upp varenda gång som folk pratar om varför de väljer AMD framför Intel.
Jag undrar hur mycket Intels affärsmetoder fått AMD att hamna i den position de befinner sig på idag och hur mycket som AMD har sig själva att skylla för. Jag tror att det mycket handlar om det sistnämnda. AMD har haft massvis med avhopp från företaget, enorma problem med tillverkningsprocesser och utebliven prestanda från de cpu:s de släppt. Jag vet att jag läst en intervju med en ingenjör (tror det var denna) där han pratar om ett företag i kris som snarare satsar på att vinkla fakta än att tillverka bra produkter.
Grejen var väl att Core2 i kombination med ett nära samarbete med mjukvarutillverkare visade sig vara helt rätt taktik för Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Hoppsan, där blev du visst lite för entusiastisk va? Det ska vara miljoner dollar, inte miljarder

Det är nog dags att lära sig skillnaden mellan en punkt och ett komma i engelskan respektive svenskan för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktusblad:

Den här åsikten tycker jag är intressant, då den kommer upp varenda gång som folk pratar om varför de väljer AMD framför Intel.
Jag undrar hur mycket Intels affärsmetoder fått AMD att hamna i den position de befinner sig på idag och hur mycket som AMD har sig själva att skylla för. Jag tror att det mycket handlar om det sistnämnda. AMD har haft massvis med avhopp från företaget, enorma problem med tillverkningsprocesser och utebliven prestanda från de cpu:s de släppt. Jag vet att jag läst en intervju med en ingenjör (tror det var denna) där han pratar om ett företag i kris som snarare satsar på att vinkla fakta än att tillverka bra produkter.
Grejen var väl att Core2 i kombination med ett nära samarbete med mjukvarutillverkare visade sig vara helt rätt taktik för Intel?

Fast jag har läst domarna och åtalen. Under hela perioden 2002-2006 ville ALLA oem använda mer AMD i sina servrar, notebooks, desktops etc. Anledningen till att de inte gjorde det var för Intel missbrukade sin makt och hotade och utpressade oem:erna på ett sätt som inte är lagligt. Rekommenderar dig verkligen att googla upp domarna och läsa, man får se interna mail inom HP, Dell, Intel osv. De var verkligen livrädda för intel.

Permalänk

tror nog att om man har ett Mitx moderkort och vill ha en kraftig gpu men ändå slippa att skaffa ett grafikkort så är trinity ett extremt bra alternativ. dock att få ström till det kan ju bli lite jobbigt kanske om man har ett förminskat nätagg?

Permalänk
Skrivet av Kaktusblad:

Den här åsikten tycker jag är intressant, då den kommer upp varenda gång som folk pratar om varför de väljer AMD framför Intel.
Jag undrar hur mycket Intels affärsmetoder fått AMD att hamna i den position de befinner sig på idag och hur mycket som AMD har sig själva att skylla för. Jag tror att det mycket handlar om det sistnämnda. AMD har haft massvis med avhopp från företaget, enorma problem med tillverkningsprocesser och utebliven prestanda från de cpu:s de släppt. Jag vet att jag läst en intervju med en ingenjör (tror det var denna) där han pratar om ett företag i kris som snarare satsar på att vinkla fakta än att tillverka bra produkter.
Grejen var väl att Core2 i kombination med ett nära samarbete med mjukvarutillverkare visade sig vara helt rätt taktik för Intel?

Klart du säger det sistnämnda du kör väl Intel? Precis som att jag kör AMD. Dessutom är AMD mer prisvärt enligt mig vilket är den största anledningen.

Nej dags att hämta popcornen och följa denna tråden istället!

Undra om man får posta GIF här?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Dåligt samvete? Skojar du! Köper AMD av princip? Men sluta.....Är man entusiast så finns det bara ett val!! Och det är det bästa!

Jag skulle aldrig tillåta att samvetet och princip komma före prestanda! Själv tycker jag bara det är dumt!! Jag hoppar till det som är bäst, och så mycket dyrare var det det inte om man tänker på vad man får för pengarna!

Vissa handlar väl efter hjärtat..
Typ som att köpa ekologisk mjölk osv, rättvisemärkt osv.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nästa veckas helgsnack.

"Borde man köpa från kriminella företag?"

Hade varit en intressant fråga att snacka om.

Fast det är ju inte tråden handlar om vad jag förstår utan om AMD vill/kan återhämta sig. Jag tror på långväga avveckling av alla prestandaprocessorer och att AMD kommer satsa allt på APUer i framtiden oavsett segment. Det kan gå deras väg om det är gynnsamt att avlasta CPU med GPU men blir det inte så så blir nog AMD bara närvarade i notebooks och hos OEM.

De har alltid hävdat att produkterna är snabba nog åt majoriteten men som bekant är så är vi inte vanliga konsumenter här. Vissa är hardcore gamers och vill spela i 2560*1600+ med högsta detaljnivån och då duger inte en Trinity-baserad lösning, andra vill överklocka fullt och då räcker inte heller en lösning som är bra nog för de flesta men som inte är gjord för extrem strömförbrukning och en tredje grupp där jag ingår är i behov av bäst CPU-prestanda då vi uteslutande använder program som belastar denna hårt.

Så AMD är säkert inte ute ur leken för vanliga konsumenter men för prestanda-entusiaster? Mycket sannolikt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

AMD har bekymmer inte bara på bordsdatormarknaden, utan även på serversidan.

Johan De Gelas på Anandtech har nyligen utgett en mycket detaljerad artikel (om jag räknat rätt, på 12 sidor) om just vad som gick snett med Bulldozer/Piledriver och hur AMD skulle kunna avhjälpa problemen. Artikeln handlar visserligen mest om Opteron, men den är också relevant för processorer i bordsdatorer. För egen del drabbas jag av ett annat problem med AMDs produkter, nämligen GPU:erna - jag skulle gärna vilja uppgradera grafikkortet i huvudburken med en nyare AMD-kort, men eftersom jag för det mesta kör GNU/Linux och AMD:s drivrutinerna för Linux lämnar en hel del övrigt att önska får det nog blir det gröna laget när det äntligen blir av. Hur som helst hoppas jag verkligen att AMD kommer upp med en bra justering av Piledriver-chipsen, så att processorkampen med Intel kan återupptas på ett värdigt sätt. Annars får vi hoppas att någon annan dyker upp med en helt ny högpresterande CPU - alternativet med Intel som ensam herre på täppan är knappast önskvärt....

Henri

Permalänk
Medlem

jag tycker absolut det funkar bra på amd, och jag själv sitter på en lite äldre amd.
Joo visst intel presterar ju bättre i spel (det kan vi nog nästan alla vara överens om) men tror man inte märker någon större skillnad egentligen.
Men vi kan ju också säga att alla som köper en prolle, "slänger" ju inte in den bara för spel, utan många gör ju annat också som amd är bättre på.

Och trinity är en ginial processor, perfekt för bf2 datorn eller kanske en kraftfullare htpc:)

Och netbook och ultabook, vad är skillnaden egentligen? jag skulle aldrig köpa ultrabook före netbook så länge inte pris/prestanda var bättre förståss.

Ursäkta för "halvbra" skrivet, men tror jag fick med mina tankar iallfall:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Svårt att säga. Förmodligen kommer det att ta ett tag för dem att återhämta sig efter alla fiaskon nyligen, men vi får hoppas att de klarar sig. De har ju Piledriver och framförallt Excavator som ser sjukt intressant ut.

Personligen köper jag AMD av princip. Intel har inte nått dit de är idag på ett juste sätt, och att köpa från dem skulle ge mig dåligt samvete. Dessutom gillar jag AMD eftersom de brukar behålla samma sockel bra mycket längre än intel. Det finns fler som tänker som jag så nej, det är inte kört.

Inget stort företag har kommit dit de är på ett juste sätt, kommer du sluta köpa något som inte är tillverkat av din granne nu?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvilPuppy:

Hoppsan, där blev du visst lite för entusiastisk va? Det ska vara miljoner dollar, inte miljarder

Och jag hoppas att du vet att 1000 miljoner är 1 miljard, så läs listan igen och läs den rätt denna gång

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nästa veckas helgsnack.

"Borde man köpa från kriminella företag?"

Hade varit en intressant fråga att snacka om.

Du menar som AMD, som försöker muta sig in? Eller räknar du bara företag som har åkt dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nästa veckas helgsnack.

"Borde man köpa från kriminella företag?"

Hade varit en intressant fråga att snacka om.

Då är det inte många företag kvar att handla grejer från

Permalänk
Medlem

AMD har problem, inte för att de inte kan konkurrera i vissa segment utan för att Intel har bättre marknadsföring! Kan inte minnas att jag såg reklam för AMD på TV senast, men Intel inside loggan som blinkar förbi i slutet på random dator reklam ser man allt som oftast. Den som inte har koll köper Intel för att det har man ju hört talas om det måste vara bra, AMD? vad är det för konstigt budget märke säkrast att ta Intel det vet man fungerar.

Skrivet av Eltarion:

Trinity är en mycket intressant plattform som säkert kommer bli en storsäljare för AMD. Lite intresserad av att bygga ett sådant system själv, då till min morsa, vars dator börjar bli gammal. Hon spelar inte, det hon gör är använder internet och bygger hemsidor samt bildbehandling. Så ett Trinity system verkar vara den mest prisvärda vägen att gå.

Om man inte har spel ambitioner så duger ju även Intel grafik gott, och varför ska man då välja den sämre CPU:n?
Håller med om att Trinity är en intressant plattform, men på samma sätt som AMD säger att CPU:n är tillräckligt bra i Trinity för normalanvändaren, är GPU:n i Ivybridge tillräckligt bra för den som inte spelar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Intel har inte en chans inom grafikmarknaden? Där är det AMD och Nvidia som levererar, hur tänkte ni när ni säger Intel?
HD 4000 är ju inget att hänga i granen om man jämför med kommande Trinity, AMD externa grafikkort eller Nvidias externa grafikkort.

Vad jag syftade på med vem som leder så tänkte jag på amd vs nvidia.
Då syftar detta endast på ledaren av prestanda.
Intel har den största marknadsandelen.

Sedan heter det diskreta grafikkort...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Problemet med AMD och ATI är att det inte utvecklar något nytt.
AMDs strategi är att använda gammal teknik så länge så möjligt och piffa upp det med fler kärnor och höjer mhz så det ser mer attraktivt på papper.
ATI enda strategi är att vara ute med sina grafikkort så tidigt så möjligt och skryta med att man är först med den senaste DirectX eller mindre nanometer men inget eget jo Eyefinity med det hade varit roligare om det satsade mer på ny mjukvara som 3dvision.cuda.PhysX. Ray tracing osv det är bara billig knep att komma på något nytt.

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

AMD är iof fortfarande stark på server marknaden folk verkar glömma det (;

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Det sista vi behöver nu när marknaden är på topp är att ett ensamt företag som Intel får monopol och priserna stiger. Ser helst att både AMD och Intel finns på marknaden pga denna anledning. Båda företag erbjuder produkter för många ändamål, vore synd om AMD skulle gå i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

Problemet med AMD och ATI är att det inte utvecklar något nytt.
AMDs strategi är att använda gammal teknik så länge så möjligt och piffa upp det med fler kärnor och höjer mhz så det ser mer attraktivt på papper.
ATI enda strategi är att vara ute med sina grafikkort så tidigt så möjligt och skryta med att man är först med den senaste DirectX eller mindre nanometer men inget eget jo Eyefinity med det hade varit roligare om det satsade mer på ny mjukvara som 3dvision.cuda.PhysX. Ray tracing osv det är bara billig knep att komma på något nytt.

Tror knappast det där är deras strategi medvetet, tror helt enkelt att Bulldozer bara gick åt helvete. Sen lyckades dem verkligen med 5850 och 5870, bara kollar vad dem går på marknaden idag så förstår man att det var en riktigt grym lansering.

Problemet är att AMD alltid ligger ett snäpp bakom Intel, och Intel kommer alltid kunna höja klockfrekvenserna på sina processorer rejält om AMD skulle hota på riktigt. Dock tror jag faktiskt AMD kan ha en chans nu, då Ivy Bridge var lite av en halvflopp om jag ska vara ärlig. Om Ivy Bridge hade gått lika mycket framåt som Den första och andra generationen av Intel Core så hade AMD varit körde om du frågar mig.

Permalänk
Inaktiv

Tycker intel är för dyra känns som man betalar för märket.. Så håller tummarna för Amd!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon142735:

Tycker intel är för dyra känns som man betalar för märket.. Så håller tummarna för Amd!

Eftersom Både AMD och Intel har CPU:er i alla prisklasser och Intel i nuläget regerar mellan till hög-klassen så förstår jag inte vad du menar med att man "betalar för märket"?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag dom är ute ur leken när det gäller CPU. På GPU-sidan så hänger dom helt klart med.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650