Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Komplett.se är ganska seriösa IMO sen tog jag en relativt high-end cpu från amd och jämförde med en i samma prisklass från intel. Fattar inte vad som är inkorrekt i den jämförelsen.

Hur kan den vara i en prisklass om Intel har slutat sälja den för länge sedan? Komplett har sex stycken kvar i lager som de inte blivit av med, säljer de slut kommer de aldrig i lager igen.

En i3 kostar 1000 kr och i5 kostar 1600, get over it.

Skrivet av 4.0:

Det är en dualcore med hyperthreading, hur som helst är prestandan rutten. Har man så ont om pengar att man inte har råd med en fx-8120 som minst ska man fan inte köpa nytt till en stationär dator. Begagnat marknaden kryllar med allt från Q9550 till i5 2500k för samma eller bättre pris, och från Phenom II 955 till 1100T/fx 8120/50. Extremt enkelt att hitta processorer med moderkort som är i en helt annan dimension ur ett pris/prestanda perspektiv jämfört med en i3 2100 eller en ny fx 4100. Lyckas du spara 500 på processor/moderkort så betyder det i princip 500kr till att lägga på grafikkortet, vilket ofta gör stor skillnad i spel med en tight budget.

Kort sagt är fx-8120 den enda AMD processorn jag kan rekommendera till någon för en stationär dator oavsett om vi snackar spel/kontorsarbete/whatever.

Prestandan är typ samma som Phenom II X4 965 som rekommenderas 100 ggr om dagen på Sweclockers (inte minst av alla AMD-talibaner som skriver i den här tråden) fast 1155 är en mycket mer strömsnål och upgraderbar plattform.

För samma pris som en 8120 plus kanske en hundralapp får man ju en bättre i5a.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Komplett.se är ganska seriösa IMO sen tog jag en relativt high-end cpu från amd och jämförde med en i samma prisklass från intel. Fattar inte vad som är inkorrekt i den jämförelsen.

Klart du inte fattar då du vinklar jämförelsen till AMD:s fördel då du använder den senaste processorn från AMD och en 2 generationer gammal i5 med 2 kärnor...

Detta gör dig till en idiot.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

majoriteten av alla posts verkar vara Intel och Nvidia Fanboys som verkligen hatar AMD.

Det Först är Bulldozer som alla säger är ett misslyckande, från vad som lovades, jo. Det är en ny Arkitektur som i Längden som kan gynna AMD om de får det att funka lika bra som motsvarande intel chips, Intel har Fördelen att de redan börjar gå in i 14 NM Vilket AMD måste ta sig till inom det närmaste året om de ska kunna komma tillbaka till Toppen, vilket de förmodligen inte kommer, AMD kommer att vara budget chips på CPU sidan de kommande 5 åren.

jag är rätt säker på att AMD kommer att röra sig emot och Flörta med surfplattor, mobiler etc.

Grafikkorts Delen Går AMD starkt Framåt, de ligger 4 månader före Nvidia och kommer förmodligen att lansera nästa GPU serie innan Jul, Jag har haft ett par Få problem med mitt 7970 dock inte som inte kunde fixas. 12.6 beta Drivarna är Värda att testa Fixade Skyrim för mig. Microstuttering lagg har jag upplevt några få gånger dock så har det funkat att starta om applikationen, sedan 12.6 betan har jag inte haft några problem.

jag har även haft i Jämförelse med Sweclockers BF3 test mycket Bättre FPS än vad de fick och då sitter jag inte med en lika bra CPU, har haft 115 FPS i samma test scen Högsta FPS, minsta FPS 60+ rullandes i full ultra 1080p.

AMD har haft sin 7000 serie ute sedan 2011 och har haft den ute en 3-4 månader längre än NVidia och Nvidias Svar har inte övertygat allt för mycket, visst 20-30 bättre watt GTX 680 vs 7970, 7970 har dock 1Gb mer Vram Vilket i längden kommer att göra det till ett bättre kort.

Anyways Haters gonna hate.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Om piledriver levererar 10-20% bättre prestanda med 10-20% lägre strömförbrukning är AMD med i matchen igen. Det är egentligen inget större fel på Bulldozer men den drar för mycket ström och presterar aningen dåligt i singeltrådat.

Llano
Trinity
Brazos

alla dessa serier är prisvärda och konkurrenskraftiga. Jag är inte orolig för AMDs framtid men däremot är nog kriget om prestandatronen över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Haha jag föredrar Intel men det är sant. Det måste finnas en konkurrent. Annars så blir alla CPUer riktigt dyra. Kolla bara på hårddiskarna nuförtiden. Lite väl högt pris, inte sant?

Precis det jag menar.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Vi sweclolockare och andra likande sidor i världen kansske inte står för så mycket av den totala försäljningen av cpuer. Det vi dock har och tyvärr gör är att vidarförmedla vår tekniska kunskap vidare. Ofta blir det då i enkla termer. Vi vet att intel är snabbare och förmedlar då detta vidare. Sedan att amd system duger i de flesta system som sedan gemeneman köper tänker de inte på. Utan kör på det gamla inmyntade Intel inside. Egentligen är det med andra ord tack vare bla sådana som oss som mid/low end systemen som faktiskt är de som säljer mest hamnar hos intel när de egentligen skulle gå lika bra med ett amd system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Prestandan är typ samma som Phenom II X4 965 som rekommenderas 100 ggr om dagen på Sweclockers (inte minst av alla AMD-talibaner som skriver i den här tråden) fast 1155 är en mycket mer strömsnål och upgraderbar plattform.

För samma pris som en 8120 plus kanske en hundralapp får man ju en bättre i5a.

Om man rekommenderar någon att köpa en ny 965 är man en AMD-taliban helt klart för att citera dig.

Och det angående fx-8120 och i5:a, jag skrev exakt samma sak för någon sida sen. Man faktumet kvarstår att Intel inte har ett skit att sätta emot fx-8120 för samma pris, du måste lägga till 2-300 åtminstone för processorn, och antagligen 100-200 för moderkortet för att få en i5:a. I vissa fall är det väldigt dumt att lägga dem där 300-500kr extra på processorn/moderkortet. Fast som jag säger, fx-8120 är den enda AMD processorn som borde sälja överhuvudtaget till stationära, och det i väldigt begränsad prisklass. Jag skulle också hellre ta en fx-8120 över en normal i5:a, prestandan EFTER överklockning är vad som räknas i mina ögon och jag tycker att dem flesta här på Sweclockers borde vara ute efter samma sak.

Skrivet av _Merc_:

majoriteten av alla posts verkar vara Intel och Nvidia Fanboys som verkligen hatar AMD.

Dem flesta föredrar Nvidia över AMD grafikkort, men det tycker jag känns ganska bra skäl till. Alla AMD kort jag har ägt har jag haft problem med drivers på och konstiga buggar, Nvidia har även CUDA. Kan även tillägga att jag äger ett AMD grafikkort idag, HD 5850. Jag köper det som har bäst pris/prestanda ratio på marknaden, och om det är extremt jämt mellan Nvidia och AMD kommer jag alltid välja Nvidia. AMD har alltid haft ruttna drivers om du frågar mig.

Intel vs AMD, skulle säga att det är precis tvärtom där däremot. Det kryllar med AMD fanboys, men dem flesta som köper intel gör det faktiskt för att det är det bättre valet. i5 750 är en mycket bättre processor än phenom II 965 om du frågar mig tex, ändå är nog Phenom II 965 MINST lika populär här på sweclockers. Även AMDs äldre hexacores är populära utan anledning om du frågar mig.

AMD prestanda EFTER klockning har varit rutten jämfört med Intel sen Intel släppte Core 2 rentav. Bulldozer överklockar faktiskt helt ok, men fx-4100 och fx-6100 presterar ju hel ruttet. Och kvar bli alltså fx-8120, som återigen bara är vettig i en väldigt smal prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

majoriteten av alla posts verkar vara Intel och Nvidia Fanboys som verkligen hatar AMD.

Det Först är Bulldozer som alla säger är ett misslyckande, från vad som lovades, jo. Det är en ny Arkitektur som i Längden som kan gynna AMD om de får det att funka lika bra som motsvarande intel chips, Intel har Fördelen att de redan börjar gå in i 14 NM Vilket AMD måste ta sig till inom det närmaste året om de ska kunna komma tillbaka till Toppen, vilket de förmodligen inte kommer, AMD kommer att vara budget chips på CPU sidan de kommande 5 åren.

jag är rätt säker på att AMD kommer att röra sig emot och Flörta med surfplattor, mobiler etc.

Grafikkorts Delen Går AMD starkt Framåt, de ligger 4 månader före Nvidia och kommer förmodligen att lansera nästa GPU serie innan Jul, Jag har haft ett par Få problem med mitt 7970 dock inte som inte kunde fixas. 12.6 beta Drivarna är Värda att testa Fixade Skyrim för mig. Microstuttering lagg har jag upplevt några få gånger dock så har det funkat att starta om applikationen, sedan 12.6 betan har jag inte haft några problem.

jag har även haft i Jämförelse med Sweclockers BF3 test mycket Bättre FPS än vad de fick och då sitter jag inte med en lika bra CPU, har haft 115 FPS i samma test scen Högsta FPS, minsta FPS 60+ rullandes i full ultra 1080p.

AMD har haft sin 7000 serie ute sedan 2011 och har haft den ute en 3-4 månader längre än NVidia och Nvidias Svar har inte övertygat allt för mycket, visst 20-30 bättre watt GTX 680 vs 7970, 7970 har dock 1Gb mer Vram Vilket i längden kommer att göra det till ett bättre kort.

Anyways Haters gonna hate.

Tycker du har tolkat in för mycket av vad fanboy är. De flesta i denna tråd som jag sett som fanboys är i så fall de där som klamrar sig fast vid att Bulldozer HADE KUNNAT BLI en bra processorserie. Ja det är det ingen som sagt emot men faktan är nu att Intel har en fruktansvärt stark processoruppsättning, stabila arkitekturer, låga temperaturer och låg strömförbrukning. Till detta så håller de priserna, enligt mig på en rimlig nivå även att de är i stort sett tre generationer före AMD.

Att AMD haft 7000-serien ute i 3-4 månader är ju inte till deras fördel då de fortfarande (!) dras med strul med drivare. Jag har läst en hel del inlägg på forumet som påpekar att de fortfarande väntar på en uppsättning fungerande drivrutiner. Så ska du fortfarande skryta med detta? nVidias kort i 600-serien fungerar än så länge utan större strul. Och nej jag påstår inte att nVidia är perfekta, bara att ditt argument för 7000-serien är irrelevant då det är mycket som spelar in.

Och ja, jag hatar.

Skrivet av rullekorn82:

Om piledriver levererar 10-20% bättre prestanda med 10-20% lägre strömförbrukning är AMD med i matchen igen. Det är egentligen inget större fel på Bulldozer men den drar för mycket ström och presterar aningen dåligt i singeltrådat.

Llano
Trinity
Brazos

alla dessa serier är prisvärda och konkurrenskraftiga. Jag är inte orolig för AMDs framtid men däremot är nog kriget om prestandatronen över.

Detta tror och hoppas jag också på. Det är framförallt värme och strömförbrukningen som måste ner därefter kan de jaga Intel i prestanda då prestandan som redan finns idag räcker långt. Men som det ser ut just nu så är förhållandet mellan pris/strömförbrukning/värme/prestanda så vinner Intel, varenda jävla dag i veckan.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Dom har ju själva sagt att dom inte ska tävla med Intel i CPU prestanda så men AMD har ju alltid varit budget och det verkar dom vara så bra på, så dom är ju inte ur leken direkt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

AMD POWER!

billiga är dom o vem behöver en i7 för o surfa ? tvivlar på att man ser någon skillnad på en amd burk o intel burk i ett blindtest... dvs samma grafikkort i båda burkarna... men själv sitter man ju bara på ett 5870 så där är ju min flaskhalsen...

Permalänk
Medlem

AMD överlever. Det har AMD redan gjort nu i flera år även fast Intel ligger före. Ingen av oss vet ens hur AMD:s budget ser ut eller vilken strategi AMD har inför framtiden. AMD gjorde även ett strategiskt val när de köpte ATi vilket i sig inbringar några "miljoner" i intäkter.

Permalänk
Medlem

AMD är tyvärr Skoda mot Intel BMW. De har själva satt sig in den positionen. Svårt att ta sig ur den nu.
Vi får leva med det

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Snarare Opel än Skoda. Och ja när det kommer till cpu så är dom ute ur leken.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Jag köpte för första gången en Intel hade inget val, AMD har varit en besvikelse länge nu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag tror Sweclockers är fel sida att fråga om man vill ha en rättvis bild av vilka som är störst av AMD och Intel. Bara för att Intel ligger före AMD rent prestandamässigt så är det många som tycker att deras produkter är skit, men på den breda marknaden för konsumentelektronik så är AMD bra mycket större och ofta mer prisvärda än vad de är för entusiasterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

I ett möjligt scenario på sikt där AMD drar sig ur processor-marknaden. Hur kommer USA och andra länder ställa sig till det monopol de kommer att besitta? Flera länder bland annat USA har lagar för att stoppa att detta händer.
Någon jurist på forumet som vet? Vore intressant att veta.

Det är visserligen inte så troligt, och jag är ingen jurist.

MEN, det är faktiskt ganska enkelt att räkna ut vad som kommer hända i USA om AMD skulle tvingas ge upp helt. USA är inte så nådiga vad gäller monopol på produkter som de själva(militär, myndigheter etc.) som ekonomin i stort är beroende av.

Antingen skulle federala myndigheter helt enkelt stycka upp Intel i flera konkurrerande företag och placera olika utvecklingsteam och fabriker i olika företag - vilket Intel nog helst vill undvika.

Mer troligt är att de tvingar Intel att dela med sig av x86 licensen till andra företag, kanske även annan intellektuell egendom i form av processordesign.
Mest troligt är då att licensen hamnar hos Amerikanska företag som IBM, Qualcomm, Texas Instruments, Motorola etc.. Men om ingen av dom visar intresse är det inte omöjligt att det hamnar hos Samsung eller nån, men det tror jag inte.

I slutändan är det faktiskt så att om AMD Verkligen skulle hamna illa till och t.ex. riskera konkurs. Då hade Intel pumpat in pengar i AMD, de överlever faktiskt inte i nuvarande form utan en konkurrent. Ett exempel är ju när Apple var konkursfärdigt och Microsoft höll dom vid liv eftersom de var rädda för statens styckyxa.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Du har inte hängt med i svängarna speciellt länge va?

Tror han menar vem som sålt mest. Amd har aldrig vad jag vet varit nummer 1 där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Dåligt samvete? Skojar du! Köper AMD av princip? Men sluta.....Är man entusiast så finns det bara ett val!! Och det är det bästa!

Jag skulle aldrig tillåta att samvetet och princip komma före prestanda! Själv tycker jag bara det är dumt!! Jag hoppar till det som är bäst, och så mycket dyrare var det det inte om man tänker på vad man får för pengarna!

Det var väldigt vad du tar i... Trampade jag på en öm tå? Självklart får var och en köpa vad de vill. Personligen tycker jag inte man får så mycket mer för pengarna faktiskt, eftersom man måste byta i princip hela systemet så fort intel byter generation. Återigen, jag säger inte att AMD har de snabbaste processorerna, men de känns som det snälla företaget i sammanhanget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Du..

Du borde kolla över din "åsikt". Har haft AMD jag med, förberedde mig med ett AM3+ moderkort för bulldozer, men har jag köpt en bulldozer? Nepp. Processorn är värdelös.

Hade kunnat köpa den för att jag har en AMD965 på 3.4ghz, men jag är en som gillar att överklocka, då hade elpriset här hemma ökat brutalt mycket säkerligen och i slutändan hade det inte varit värt det.

Din åsikt om Bulldozer... sigh. Hoppas inte du sprider falsk fakta om att AMD är bra också.

Han sprider inga falska fakta om Bulldozer utan det är hans åskit och det borde du respektera. Vill du inte ha Bulldozer, köp inte den. Du säger att Processorn är värdelös. Det håller jag inte med dig, den presterar kanske inte lika bra jämför med en intel cpu i samma klass men värdelös är den definitiv inte och det kan jag verkligen garantera dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Inget stort företag har kommit dit de är på ett juste sätt, kommer du sluta köpa något som inte är tillverkat av din granne nu?

För att du droppar ett påstående utan minsta källhänvisning? Nej knappast. Jag betraktar allt och alla som goda tills motsatsen är bevisad. intel har bevisat att de är ett elakt företag, därför köper jag inget av dem. AMD är ett av de företagen jag ännu inte kunnat hitta något ont i, så jag ser inga problem i att köpa från dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg tiderna med AMD FX-50/60(?) processorerna.. de va tider de när kampen om prestandakronan var intressant att följa, nu är de bara ointressant.

Permalänk
Medlem

Kanske borde lägga ner skitsnacket.

Jag har haft många AMD Cpuer i mina datorer. Och en sak skall ni som inte fattar veta.

AMD har ALLTID varit en underdog. K6-2 skulle ju bli P2-dödaren. Men den kom inte nära. Amds nitch har alltid varit "mycket för kronan".
Min första amd var en 486 DX4 120 Mhz. Den gick inte att jämföra med intels 486:or. Men det var änå ett gött rigg på den tiden!

Den enda gången jag kan minnas att AMD har varit tekniskt överlägsna var med K7:an och några år framöver. När intel tog på sig hårdhanskarna och kastade ut Core2Duo så var storhetstiden för AMD över.

Men ni måste fråga er. Är AMDs processorer dåliga bara för att intel är bättre? Får man inte ganska mycket processor för någon ynka tusenlapp? Visst i3:an är bättre än en fx 4100, men sen kan du ju titta på totalkostnaden. Moderkorten med Amd-kretsar brukar ge enormt mycket för pengarna. Om man skall ALDRIG glömma plattformen. Kan ju få en 8120, USB3, SATA3, Crossfire-stöd, 4 DIMMplatser för runt 2000:- på komplett. Det är sjukt mycket dator för pengarna.

Jag är ingen "fanboy". Men jag vet att en värld utan AMD är väldigt mörk. Även för Intel-anhängare.

Vet inte vad medelåldern är på detta forum. Men minns ingen hypen som Intel körde med när de skulle lansera P4:an i sin första tappning!? fosterstadie-Hyperthreading va ordet som ekade i etern. Vilket skräp-processor det var. Dyr. Dyra RAMBUS minnen skulle den ha med. Och de gav inte något större lyft. Detta var en betydligt mer pinsam flopp än vad bulldozern någonsin har varit. Till och med P3:an var bättre per Mhz.

Har sett benchmarks hit och dit. Bulldozern är en bra CPU. Punkt slut.
Är en Lexus en dålig bil för att det finns en ferrari?

Sen att folk blir arga för att marknadsavdelningen hos AMD överdrev lite för mycket, det kanske jag förstår, men ändå inte.
Om ni jobbar inom en större koncern så vet ni att tillverkar-ingenjör-sidan oftast knappt pratar med säljar-marknadsföringsteamen.

Och AMD måste precis som alla andra företag UTAN FULA MONOPOL köra hård marknadföring för att inte försvinna.

Och sen sade trådskaparen att liano var dålig?! Har denne överhuvudtaget använt en sådan? Man får ett välbalanserat rigg för ca 3000:-, som funkar till alla spel om man är ärlig mot sig själv och sänker detaljerna. Jag har två. Jag VET.
Vilket ordentligt spel kunde jag inte spela på dessa burkar?! Och föresten. Liano har räddat AMD. Och FX säljer ändå bra. Slut på lager efter lager stup i kvarten. Visst om man tycker att en CPU är viktigare än grafiken, och har dålig ekonomi, så kan man köpa sin i3:a och njuta av intels HD graphics.

En sak till:

Ni kommer väl ihåg att AMD köpt upp ATI?! AMDs grafikavdelning/ATI kickar idag extremt hård rumpa.

Jag vill inte basha Intel. Dom är pionärer och utan dem hade världen sett annorlunda ut idag. De har släppt riktiga milstolpar till processorer. Men det finns fortfarande alternativ som man kan motivera.

Tackar för mig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Snusfri

Alla som tror att det skulle se mörkt ut och att Intel skulle sluta/sakta ner på utvecklingen om AMD försvann har inte mycket koll.

Kunder (dit räknas inte vi Svenssons) kommer fortsatt att kräva allt snabbare CPU's för våra datorer.
De stora kunderna som forskningsanstalter, OEM-tillverkare osv kommer att kräva allt snabbare CPU's så det kommer inte att stagnera alls,

Visst, kanske blir CPU's lite dyrare, men det är inte mycket som kommer att märkas.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Ptjaa.. Frågar ni mig så är det väl svårt för någon att veta hur det kommer se ut om 2-3 år.
Fan, kanske skuttar ekonomin i botten och så har ingen råd att köpa dator helt plötsligt

Haha, ne men ärligt jag tror det är lite svårt att spekulera i om det är "slutspelat/lekt för AMD" ...
Slut tror jag verkligen inte att det är.

Kommer nog komma något nytt och spännande från AMD i fortsättningen också ^.^
Go underdog :<

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag undrar verkligen vilka spel vissa personer här spelar där inte AMD (framförallt CPUer) hänger med i.

Jag har en x4 som är en arkitektur som introducerades 2008 och ett 6950 som kör en arkitektur från 2010.
Dessa två herrar MAXAR Crysis och spelar BF3 på High blandat med Ultra i 60 fps stadigt. Är det verkligen så dåligt?

Sen verkar de flesta glömma (medvetet?) ivy bridge som i mina ögon är en flopp. Minimal prestanda ökning och en GPU del som med nöd och näppe slår gamla Llano på fingrarna.

Skulle vilja vända på det lite. Tänk om APUer är framtiden, om GPU delen är det viktigaste. Då håller Intel på att bli akterseglade.

Sluta stirra er blinda på grafer och benchmarker. Imo har AMD aldrig varit med i "LEKEN" lika mycket som nu. De har verkligen ALLT att vinna.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Ang. GPU Ge AMD lite tid när det gäller nästa iteration av GCN kommer vara mycket bättre, ungefär som nVidias 2:a iteration av Fermi. Är inte orolig för AMD och GPU sidan.

Processorerna. Bulldozer är nog som namnet säger. Inget man vill ha om man vill tävla mot intels Ferrari
En arkitektur som nog inte är helt genomtänkt, gör om gör rätt.
Glöm ej att AMD ledde stort över Intel under P4 och Pentium D tiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Jag hoppas att vi kan få IBM till processormarknaden. Det skulle ha varit väldigt intressant.

IBM är redan på processormarknaden fast för processorer baserade på POWER arkitekturen.
IBM har inte en x86 licens, och vet inte hur villiga Intel är att ge dom en.
Men IBM skulle kunna försöka med POWER på desktop eller köpa upp en ARM licens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

IBM är redan på processormarknaden fast för processorer baserade på POWER arkitekturen.
IBM har inte en x86 licens, och vet inte hur villiga Intel är att ge dom en.
Men IBM skulle kunna försöka med POWER på desktop eller köpa upp en ARM licens.

jasså? vad har ibm för processorer? det har jag missat
i3? i5? eller kanske i7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

jasså? vad har ibm för processorer? det har jag missat
i3? i5? eller kanske i7?

Power7

Sen alla processorer inom IBM:s allians såklart. Cell, Xenon, Broadway, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

jasså? vad har ibm för processorer? det har jag missat
i3? i5? eller kanske i7?

De har väl PowerPC? De som Apple körde länge innan de gick över till intel.

Och Gamecube, Xbox 360 och Plastation 3 är alla PowerPC baserade?

IBM sen gör de en del för servermarknaden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies