Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zin:

Det sista vi behöver nu när marknaden är på topp är att ett ensamt företag som Intel får monopol och priserna stiger. Ser helst att både AMD och Intel finns på marknaden pga denna anledning. Båda företag erbjuder produkter för många ändamål, vore synd om AMD skulle gå i botten.

Finns inget som säger att de höjer priserna bara för att de skulle bli själva

Skrivet av anon142735:

Tycker intel är för dyra känns som man betalar för märket.. Så håller tummarna för Amd!

Du får vad du betalar för och till skillnad från AMD så levererar i alla fall Intel sin utlovade prestanda

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Eftersom Både AMD och Intel har CPU:er i alla prisklasser och Intel i nuläget regerar mellan till hög-klassen så förstår jag inte vad du menar med att man "betalar för märket"?

Typisk AMD-fanboy kommentar, om AMD faktiskt var prisvärdare skulle aldrig någon ens tänka tanken på "Helgsnack: Är AMD ute ur leken?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Eftersom Både AMD och Intel har CPU:er i alla prisklasser och Intel i nuläget regerar mellan till hög-klassen så förstår jag inte vad du menar med att man "betalar för märket"?

AMD FX-8150 X8 Funkar lika bra som i7 och amd är bilgare!

Permalänk

Jag handlar AMD och kommer så att fortsätta och det är del för att intel baserade moderkort har så jäkla dålig kvalitet på chip seten. Vet inte hur många mb:s jag har fått byta både privat och i jobb, men procent satsen väger över att AMD baserade kort är bättre och håller längre. Det är ju ett plus att AMD:s produkter är billigare med. Jag hoppas verkligen att AMD studsar tillbaka för vi behöver både Intel och AMD. Det blir förmånligare för oss kunder.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

För Gamers som endast kör ett grafikkort ser jag ingen anledning att skaffa en asdyr intel ist för en AMD om jag ska vara ärlig
Som ni ser i spex nedan så har jag en gammal AMD och den funkar bra för mig i BF3 på high i 60 stablia fps. Själv håller jag hårt i mina pengar och skulle aldrig köpa en intel om jag bara ska ha burken till att spela på. Visst, jag erkänner att jag är AMD-fanboy men jag känner att jag inte behöver mer prestanda än jag har i dagsläget om jag bara ska spela

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

AMD FX-8150 X8 Funkar lika bra som i7 och amd är bilgare!

Ehhh...?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Absurd:

Finns inget som säger att de höjer priserna bara för att de skulle bli själva

Du får vad du betalar för och till skillnad från AMD så levererar i alla fall Intel sin utlovade prestanda

Sant, Men tycker ändå att Amd funkar lika bra som Intel men nästa köp blir Intel iaf

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Klart du säger det sistnämnda du kör väl Intel? Precis som att jag kör AMD. Dessutom är AMD mer prisvärt enligt mig vilket är den största anledningen.

Nej dags att hämta popcornen och följa denna tråden istället!

Jag skulle också säga det sistnämnda. Jag har kört både AMD och Intel. Vad man har för processor just nu är inte relevant, inser du inte det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4.0:

Typisk AMD-fanboy kommentar, om AMD faktiskt var prisvärdare skulle aldrig någon ens tänka tanken på "Helgsnack: Är AMD ute ur leken?"

Är inte AMD-fanboy.. Ska köpa i7 till nästa bygge..

Permalänk

Och så raderar ni mitt inlägg?

Med vilken motivering?

Varför startar ni ens ett sånt här "helgsnack" för att påvisa att Intel är bäst?

Är det vad allt handlar om?

Förklaring från moderator tack ska ni fortsätta att radera inlägg utan anledning kan ni ta bort hela denna tråden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av 4.0:

Typisk AMD-fanboy kommentar, om AMD faktiskt var prisvärdare skulle aldrig någon ens tänka tanken på "Helgsnack: Är AMD ute ur leken?"

Jämför en AMD FX-8120 8-Core mot en intel i samma prisklass, alltså en Intel® Core i5-650. Man får alltså 6 kärnor till om man köper AMD.
Call me fanboy men det känns mer prisvärt

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

AMD är iof fortfarande stark på server marknaden folk verkar glömma det (;

Därför att de faktiskt inte är starka på servermarknaden?

http://www.trefis.com/stock/amd/articles/108685/amd-looks-to-recoup-lost-server-market-share-with-arm/2012-03-15

(Ber om ursäkt för länken, men jag har inte tid att leta efter någon bättre källa. Det viktiga står där i alla fall).

Dessutom så kommer inte utvecklingen att avstanna helt om AMD går i konkurs. Intels största konkurrent är fortfarande Intel och för att upprätthålla sin omsättning behöver de ha argument för att folk ska köpa nya processorer. Däremot så kommer utvecklingstakten minska och priserna öka till viss del.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av ACR83:

Problemet med AMD och ATI är att det inte utvecklar något nytt.
AMDs strategi är att använda gammal teknik så länge så möjligt och piffa upp det med fler kärnor och höjer mhz så det ser mer attraktivt på papper.
ATI enda strategi är att vara ute med sina grafikkort så tidigt så möjligt och skryta med att man är först med den senaste DirectX eller mindre nanometer men inget eget jo Eyefinity med det hade varit roligare om det satsade mer på ny mjukvara som 3dvision.cuda.PhysX. Ray tracing osv det är bara billig knep att komma på något nytt.

Om jag inte minns fel så har faktiskt nVidia köpt alla dom teknikerna du talar om det var inte deras egna från början. PhysX vet jag med säkerhet att dom har köpt.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Swedish Berserk:

Och så raderar ni mitt inlägg?

Med vilken motivering?

Varför startar ni ens ett sånt här "helgsnack" för att påvisa att Intel är bäst?

Är det vad allt handlar om?

Förklaring från moderator tack ska ni fortsätta att radera inlägg utan anledning kan ni ta bort hela denna tråden.

Ska du vara med i diskussionen får du producera något mer givande än en bildlänk, eller som det står i reglerna "Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna." SweClockers är inte 4chan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Absurd:

1. Finns inget som säger att de höjer priserna bara för att de skulle bli själva

2.Du får vad du betalar för och till skillnad från AMD så levererar i alla fall Intel sin utlovade prestanda

1. Här håller jag inte med. Ett företag med monopol kan vara livsfarligt. Två företag som kämpar mot varandra tvingas även att leverera riktigt bra produkter, något Intel inte skulle behöve anstränga sig för om AMD gav upp.

2. Håller helt klart med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Jämför en AMD FX-8120 8-Core mot en intel i samma prisklass, alltså en Intel® Core i5-650. Man får alltså 6 kärnor till om man köper AMD.
Call me fanboy men det känns mer prisvärt

Även om en Intel är lika bra eller bättre med mindre krav på effekt och håller sig svalare?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 4.0:

Typisk AMD-fanboy kommentar, om AMD faktiskt var prisvärdare skulle aldrig någon ens tänka tanken på "Helgsnack: Är AMD ute ur leken?"

Ursäkta?! Isåfall skulle jag väl vara en Intel-fanboy
Jag sa ju "Intel regerar mellan till högklassen så varför betalar man för märket?"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Är inte AMD-fanboy.. Ska köpa i7 till nästa bygge..

Du sa ju nyss att AMD FX-8150 X8 var lika bra som ''I7'' fast billigare?

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Därför att de faktiskt inte är starka på servermarknaden?

http://www.trefis.com/stock/amd/articles/108685/amd-looks-to-recoup-lost-server-market-share-with-arm/2012-03-15

(Ber om ursäkt för länken, men jag har inte tid att leta efter någon bättre källa. Det viktiga står där i alla fall).

Dessutom så kommer inte utvecklingen att avstanna helt om AMD går i konkurs. Intels största konkurrent är fortfarande Intel och för att upprätthålla sin omsättning behöver de ha argument för att folk ska köpa nya processorer. Däremot så kommer utvecklingstakten minska och priserna öka till viss del.

På superdator marknaden så är det lite tvärt om där är det IBM och AMD som ligger bra till

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Ska du vara med i diskussionen får du producera något mer givande än en bildlänk, eller som det står i reglerna "Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna." SweClockers är inte 4chan.

Då skulle jag vilja vända på det och fråga varför ni ens startar ett helgsnack om detta ämnet? Vi som håller på AMD får bara skriva vad ni tycker och de som skriver i stil med "alla företag är kriminella" för att försvara Intels handlingar får stå kvar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

Problemet med AMD och ATI är att det inte utvecklar något nytt.
AMDs strategi är att använda gammal teknik så länge så möjligt och piffa upp det med fler kärnor och höjer mhz så det ser mer attraktivt på papper.
ATI enda strategi är att vara ute med sina grafikkort så tidigt så möjligt och skryta med att man är först med den senaste DirectX eller mindre nanometer men inget eget jo Eyefinity med det hade varit roligare om det satsade mer på ny mjukvara som 3dvision.cuda.PhysX. Ray tracing osv det är bara billig knep att komma på något nytt.

Eh? Nu får jag faktiskt fråga vad du menar här. De släppte alldeles nyligen sin nya GPU-arkitektur med 7000-serien. De utvecklar visst nytt! Samt att Trinity är på gång och verkar vara fruktansvärt stark som mediadator och för lättare spel. Riktigt bra batteritid också. Bulldozer är också en ny arkitektur men inte så optimerad eller särskilt bra än, dock inte helt dåligt i flertrådade program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tänk om AMD ligger före Intel när det gäller t.ex:

  • Spelkonsoller (Microsoft o Sony)

  • [/*]

  • APU's

  • [/*]

  • Netbooks

  • [/*]

  • Servers

  • [/*]

  • Budgetdatorer (både kontors och speldatorer av lättare prislapp)

  • [/*]

Då finns det Intel kvar i speldatorer, Apple-datorer och produktionsdatorer. Även fast den marknaden är stor så tror jag inte de kommer vara "enormt mycket större" om ovanstående lista fullföljs.

Visserligen, men Intel gör ju även SSDs och nätverkskretsar (och säkert något mer, minns inte).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då skulle jag vilja vända på det och fråga varför ni ens startar ett helgsnack om detta ämnet? Vi som håller på AMD får bara skriva vad ni tycker och de som skriver i stil med "alla företag är kriminella" för att försvara Intels handlingar får stå kvar?

Du missar poängen

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte AMD är ute ur leken men de har all anledning att börja oroa sig för framtiden för de har inte oändligt med pengar, även det säljs grafikkort och processorer, att hålla sig själva flytande.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tompa1122:

Du sa ju nyss att AMD FX-8150 X8 var lika bra som ''I7'' fast billigare?

Ja men ska ändå köpa I7..

Permalänk
Inaktiv

Det känns som insändaren har läst http://news.cnet.com/8301-1001_3-57448692-92/is-amd-still-rel...

AMD kommer fortfarande vara relevant som en konkurrent till Intel på x86-baserade processorer. AMD har alltid varit liten och de verkar fortfarande ligga kvar runt 20% av marknaden vilket är som det har brukat vara tidigare med. AMD har även deras grafikkretsar vilka konkurrerar med Nvidias Geforce. Företaget kan fortfarande lansera produkter även om CPU'erna inte riktigt är ikapp Intels produkter. GPU-mässigt står de sig fortfarande bra mot Nvidia även om de får anses vara besegrade i effektivitet med nuvarande serien, fortfarande snabba och kompetenta kort. Både Llano och Brazos har ju accepterats rätt väl bland datortillverkare och jag ser inget som antyder att nya generationen med blandannat Trinity skulle göra sämre ifrån sig.

Den stora frågan, som jag även påpekade i HardOCP's tråd, är huruvida x86 fortfarande är och kommer vara relevant. Allt fler skaffar ARM-baserade enheter (surfplattor och mobiler) och förr eller senare kommer ju även notebooks och desktopsystem komma med ARM-processorer. Dessa borde kunna bli betydligt billigare än främst Intels, men även AMDs, lösningar och kommer säkert plocka marknadsandelar ganska fort. Speciellt i U-länder då, men också bland prismedvetna och dessa som faktiskt inser att de redan kan göra allt vardagligt med ett ARM-system. Glöm inte bort att blandannat Nvidia arbetar/har arbetat med att få ett ARM-system för desktop-datorer. I och med Windows 8 behövs heller inte ett x86-baserat system (för RT).

Jag tvivlar på att AMD återigen drar ifrån Intel likt de gjorde i början av 00-talet men Nvidia är det rätt troligt att de drar förbi i någon kommande grafikkortsgeneration. Igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

AMD AMD AMD!!!!!!

Kom igen nu, upp på toppen igen AMD!!

"igen"? Amd har aldrig varit på toppen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tänkte bara inflika att Intels intergrerade gpu inte har problem med frekvensbyte för video uppspelning som många påstår, har haft htpc i väldigt många år & kört nVidia & ATi/AMD blandat fram & tillbaka, Intel funkar precis lika bra idag om inte bättre, nu kör jag med en i3 2125 i min burk & använder dess HD3000, funkar prima på allt material, 23,976, 24, 25, 29,97 etc etc, just 23,976 funkar faktiskt bättre än på nVidias gpu:er för min del, tokstabil uppspelning och perfekt synk.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Tycker intel är för dyra känns som man betalar för märket.. Så håller tummarna för Amd!

Känns mer som man betalar för att sin fx processor ska komma i en kakburk med ett klistermärke som det står FX på. Det enda amd är bättre på än intel är marknadsföringen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Förstår inte riktigt detta hat mot Bulldozer processorn (FX). Min gissning är att majoriteten av de som talar illa om den ej ens varit i närheten av en dator med den CPU av denna typ. Har själv kört en FX-8120 nu sedan december är fruktansvärt nöjd. Allt jag ber den göra klarar den med glans, om det så är spel av tyngre kaliber så som Battlefield 3, omkoda filmer eller vad som helst egentligen. Visst tittar man endast på graferna som återfinns i recensioner så ser det ganska mörkt ut, men att använda den är en dröm. Har haft ett flertal datorer med Intel tidigare samt AMD.

Den (Bulldozer) har helt enkelt inga fördelar mot i5/i7, därav hat. Självklart kan du vara nöjd med din CPU i dagsläget och det är klart att en ny CPU idag i 2000-krs klassen kommer att klara av allt man kastar åt den, men det intressanta är hur det ser ut om 2-3 år, och det är därför graferna i recensioner är så viktiga. För dom visar vilken CPU som kommer att klara BF4 (eller insert random game om 2-3 år) och vilken CPU som kommer behövas bytas ut för att kunna köra det.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional