Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk

skulle detta inte va om intel

Visa signatur

mobbo: gigabyte 990fx ud3 cpu: amd atlon ll x4 965BE @ 3,4 Gh gpu: msi 560ti psu : cooler master 650W
hdd1: 80GB 2,5 tum hdd2: 500GB wd black chassie: FD r3 os: windows 7

Permalänk
Medlem

Klart man köper det bästa som finns o få tag på, (bäst för spel dvs) När jag köpte datorn i sign var intel bäst på cpu:er och amd bäst på gpuer. Min tidigare dator hade en amd cpu och nvidia gpu!

AMD kommer nog alltid vara lite efter intel, eftersom intel är så otroligt mycket större (har mer pengar). Men tycker amd har en hel del bra grejjer oxå, tex min htpc är en E-350, funkar jättebra, och är billig/prisvärd.

Tror inte man måste ha bäst prestanda för att ligga med i spelet, så länge man har ett bra mid/low-end sortiment och fördelaktiga priser. Vore mycket illa om amd la ner, då skulle vi inte ha någon som pressar intel. Monopol är ALDRIG bra.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Hoppas dom slår igenom med nåt, orka att Intel ska monopol på CPU marknaden.

Haha jag föredrar Intel men det är sant. Det måste finnas en konkurrent. Annars så blir alla CPUer riktigt dyra. Kolla bara på hårddiskarna nuförtiden. Lite väl högt pris, inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

nej jag tycker att det är en bra jämförelse. Original kommentaren handlade om hurvida AMD var mer prisvärt än intel. Då tycker jag faktiskt att det är ganska relevant om man jämför två processorer i samma prisklass.

Antingen trollar du eller så är du bara urbota korkad. Ta en processor i samma prisklass från en aktuell arkitektur d.v.s. socket 1155.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ACR83:

Jag minns den gången när 5000 serien kom ut alla blev imponerad att dem var tidiga med sin lansering av directX11och alla klagade på att det tog cirka 6mån innan nvidia kom ut med sitt directX11. Jag köpte själv en 5850 men det visade sig att grafikkortet var inte tillräckligt utvecklad för att hantera Tessellationen riktigt bra däremot gjorde nvidia det. När6000 serien kom ut då utnyttjade man tesselationen fyllt ut. Nä knappast strategisk medvetet eller?

Vilka spel är det som ditt HD5850 inte fixar tesseleringen på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Iwar:

Klart man köper det bästa som finns o få tag på, (bäst för spel dvs) När jag köpte datorn i sign var intel bäst på cpu:er och amd bäst på gpuer. Min tidigare dator hade en amd cpu och nvidia gpu!

AMD kommer nog alltid vara lite efter intel, eftersom intel är så otroligt mycket större (har mer pengar). Men tycker amd har en hel del bra grejjer oxå, tex min htpc är en E-350, funkar jättebra, och är billig/prisvärd.

Tror inte man måste ha bäst prestanda för att ligga med i spelet, så länge man har ett bra mid/low-end sortiment och fördelaktiga priser. Vore mycket illa om amd la ner, då skulle vi inte ha någon som pressar intel. Monopol är ALDRIG bra.

Man köper det som ger tillräckliga prestanda och uppfyller de behov man har.
I annat fall är Koeningsegg för 10 miljoner styck, det givna valet när man köper bil.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag AMD har kommit för långt bakom när de kommer dom högre prestanda segmenten för att kunna komma ifatt Intel igen, men som sagt inget är omöjligt.
Sen satsar dom ju på med nya sina GPU och APU lösningar vilket är populära så tror att de finns en framtid för AMD men kanske inte i lika mycket i cpu segmentet som tidigare i dom högre prestanda klasserna utan mer i budget/medel marknaden kommer förmodligen APU regera, sen har dom ju fortfarande sina populära grafikkort.

Skulle man frågat mig i slutet av förra året/början på de här skulle jag säkert sagt att det var prisvärt med en phenom II propp nu kan jag inte säga det längre på samma sätt med tanke på att även om FX serien har överklocknings potential drar dom för mycket ström och avger för mycket värme för att det ska vara prisvärt enligt min mening.
Cpun är dock strömsnålare än en x6 1100T i stock utförande och ungefär lika snabb ibland snabbare(flertrådade applikationer) samt bättre minneskontroller.
Källhänvisning till det ovan: http://www.tomshardware.co.uk/forum/321936-10-phenom-1100t-ve...

Personligen skulle jag nog aldrig sätta en AMD CPU i min main rigg för tillfället men jag skulle säkerligen inte ha något problem att ha det i min HTPC, Laptop eller kanske till och med server.

Tycker det e ganska komiskt när man läser delar av tråden med de stora okunnigheten som vissa uppvisar, vill man nu framföra vad man tycker kan man väll iallafall vara påläst på det man pratar om och inte bara skriva "den e bättre för den har fler kärnor eller högre klockfrekvens".

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det är väl absolut inget konstigt att den tidigare härskaren blir petad från tronen vid teknikskiften, eller vad man nu ska kalla det. Det sker på precis alla utvecklingsintensiva marknader. Om något tycker jag nästan det är onaturligt att AMD och Intel legat mer eller mindre jämsides så många år tidigare, utan att detta skett.

Det är alldeles för tidigt att räkna ut AMD. Det vi ser är bara branschens dynamik, det är nog bara en tidsfråga innan det svänger och det börjar spekuleras i att Intel är nere för räkning, för att åter igen se historien upprepa sig, och bli oroliga för AMD:s framtid. Och så vidare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Många här har svårt att skilja på sitt intresse och andras intressen.

Saken är den att det är en minoritet som spelar, och av datorsystem som kostar över 10000 har Apple 91% av marknaden.

För en majoritet är dagens prestanda god nog. Marknaden för diskreta GPUer är förmodligen helt slut om ett par år.

Det är inte alls en minoritet som spelar. Idag är e-sport och annat en verklighet som var helt omöjlig när jag var ung. Om nu en viss typ av grafik skulle räcka till alla så skulle alla köpa konsoller och ingen alls spela på datorer men så vet vi inte är fallet då konsollerna helt enkelt inte är kraftfulla nog för att tillfredsställa alla spelares behov och det kommer bli mycket värre när 4K och 8K blir standard för skärmar.

Sen är det inte bara appleanvändare som är i behov av kraftfulla workstations utan även professionella användare vilket är främsta fallet till att processorer som 6-kärniga Coreprocessorer finns. Sen gör du återigen misstaget att tala utifrån majoritetens behov istället för de behov som finns på det entusiastforum du diskuterar på-

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tror den stora massan hellre köper en dator med Intel processor än AMD, pga av reklamen från intels sida. Intels logo med i3/5/7 är ju med i varje dator annons. Det gör att fler dator tillverkare väljer Intel processorer, vilket gör att AMD får mindre pengar och kommer efter i forskning på nya snabbare, billigare processorer.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Ge dig nu, läs vad Andreas skriver och sluta leta dolda konspirationer. Du är välkommen att delta i diskussionen på vettigt vis, utan att ditt bidrag endast består av en uttjatad meme-bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du själv att tråden håller en bra nivå? Varför tror du jag svarat som jag gjort i denna tråden? Det är som gjort för att bli fanboy krig mellan Intel och AMD anhängare och ni postar den. Förväntade ni er att det skulle hållas en bra nivå på diskussionen?

Sen för att svara på frågan om AMD är "ute ur leken" så säger jag nej. De har kommit tillbaka med sina Fusion APU:er och Bulldozer börjar hitta rätt i pris. Man har Trinity påväg och VIshera senare i år. Sen på grafikkortsmarknaden brukar det svänga och nu håller Nvidia i taktpinnen. Men som sagt AMD är i en bra position enligt mig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Min sista AMD CPU var en gammal 6000+ och efter det har det bara varit Intel, jag tycker AMD har varit efter och ute ur leken en mycket lång tid, men som sagt som budget CPU är AMD forfarande ett bra val.

Även om Sony och Microsoft skulle köra AMD i sina konsoler kommer AMD inte gå om Intel, Intel är så enormt mycket större.

Amd måste dock ha fördelar med något iaf när det gäller konsol utformning annars skulle inte både Microsoft och Sony ha det i sina kommande.

Permalänk
Medlem

tråkigt för oss konsumenter om AMD skulle dra sig tillbaka helt från high end marknaden. hade hellre väntat nått år extra på en bra processor från amd än deras bulldozer som man hört så länge om som visade sig vara skräp och hade extremt få ljusa sidor mot intel.

hoppas AMD skrotar bulldozer snabbare än kvickt och väljer än annan väg än dom gör nu. moduler med väldigt låg IPC fungerar uppenbarligen inte för marknaden som den ser ut idag. sedan är ju värmeutvecklingen och strömförbrukningen vid klockning ett rent skämt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam

Angående GTX680 "överlägsenhet" över HD7970, det är ingen större prestandaskillnad mellan korten, skillnaden är att HD7970 går att köpa och att det har 3GB minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Är inte AMD-fanboy.. Ska köpa i7 till nästa bygge..

Varför det om man "bara betalar för märket"?

Skrivet av kvicksilv3r:

Jämför en AMD FX-8120 8-Core mot en intel i samma prisklass, alltså en Intel® Core i5-650. Man får alltså 6 kärnor till om man köper AMD.
Call me fanboy men det känns mer prisvärt

Håller med dig i det där exemplet, fast det är nog den enda prisklassen AMD är prisvärdare i. Om du lägger på 500 till så är intel ett bättre alternativ igen, tar du bort från budgeten borde du inte ens tänka tanken på att köpa nytt. Intel har ingen billig quadcore, och AMDs 4 kärniga presterar extremt ruttet för att vara nya. En Q9550 ligger på samma nivå som AMDs quad cores säger ju en del.

Skrivet av Sisyfos:

Ursäkta?! Isåfall skulle jag väl vara en Intel-fanboy
Jag sa ju "Intel regerar mellan till högklassen så varför betalar man för märket?"

Om trådens namn var "Helgsnack: Är Intel ute ur leken?" och priserna/prestandan var omvänd och du påstod att man bara betalade för märket för intel så hade du varit en fanboy. Betala för märket = Fanboy, och i dagsläget är det oftast AMD man får betala extra för samma prestanda, särskilt efter överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vilka spel är det som ditt HD5850 inte fixar tesseleringen på?

spel med tesseleringen funkar utan problem men inte fullt ut som det borde har varit nvidia 460GTX utnyttjar directx11 bättre när det gäller den biten

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag gärna betalat AMD lite extra för en sämre prolle än Intels, bara för att jag hejjar på Underdogen...
Nu är det dock så stor skillnad så det e inte ens o tänka på.

Permalänk
Skrivet av smacked:

Visserligen, men Intel gör ju även SSDs och nätverkskretsar (och säkert något mer, minns inte).

Skickades från m.sweclockers.com

Nätverks kretsar gör amd med, plus de flesta remote access kort till servers, styr kretsar på raid kort av den lite dyrare sorten mm. Jag har faktist ett Intel raid kort dar det sitter en styr krets från AMD

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Personligen hade jag gärna betalat AMD lite extra för en sämre prolle än Intels, bara för att jag hejjar på Underdogen...
Nu är det dock så stor skillnad så det e inte ens o tänka på.

Skillnaden är inte så stor som graferna säger om man kör sin skärm i full hd så märker man knappt skillnaden vid tex spel. Då är det ju inte cpun som jobbar så mycket utan gpun

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Intel har ingen billig quadcore,

Jo, i3 2100 men vissa här har inte fattat...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Man köper det som ger tillräckliga prestanda och uppfyller de behov man har.
I annat fall är Koeningsegg för 10 miljoner styck, det givna valet när man köper bil.

Japp för den går minsann på etanol hehe

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jo, i3 2100 men vissa här har inte fattat...

Det är en dualcore med hyperthreading, hur som helst är prestandan rutten. Har man så ont om pengar att man inte har råd med en fx-8120 som minst ska man fan inte köpa nytt till en stationär dator. Begagnat marknaden kryllar med allt från Q9550 till i5 2500k för samma eller bättre pris, och från Phenom II 955 till 1100T/fx 8120/50. Extremt enkelt att hitta processorer med moderkort som är i en helt annan dimension ur ett pris/prestanda perspektiv jämfört med en i3 2100 eller en ny fx 4100. Lyckas du spara 500 på processor/moderkort så betyder det i princip 500kr till att lägga på grafikkortet, vilket ofta gör stor skillnad i spel med en tight budget.

Kort sagt är fx-8120 den enda AMD processorn jag kan rekommendera till någon för en stationär dator oavsett om vi snackar spel/kontorsarbete/whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktusblad:

Den här åsikten tycker jag är intressant, då den kommer upp varenda gång som folk pratar om varför de väljer AMD framför Intel.
Jag undrar hur mycket Intels affärsmetoder fått AMD att hamna i den position de befinner sig på idag och hur mycket som AMD har sig själva att skylla för. Jag tror att det mycket handlar om det sistnämnda. AMD har haft massvis med avhopp från företaget, enorma problem med tillverkningsprocesser och utebliven prestanda från de cpu:s de släppt. Jag vet att jag läst en intervju med en ingenjör (tror det var denna) där han pratar om ett företag i kris som snarare satsar på att vinkla fakta än att tillverka bra produkter.
Grejen var väl att Core2 i kombination med ett nära samarbete med mjukvarutillverkare visade sig vara helt rätt taktik för Intel?

Vad tror du själv hade hänt om AMD fått sälja då dom låg på topp? Hade dom haft bättre ekonomi? Varför tror du folk lämnar ett företag? Är det ett företag i kris som inte har samma resurser att satsa. Blir det då ett företag som är mer benägna att chansa?

Det har varit väldigt avgörande. Tänk dig själv att veta att du är bättre men ändå så är det någon annan som vinner? Det är aldrig bra för ett företag och skadeståndet som till slut betalades ut täckte på inget sätt förlusten för AMD.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av mfm:

Prisklass? Ska jag leta upp en gammal Socket A-processor från AMD och yra om vilken prisklass den är i? Helt irrelevant när den är End of Life och inte säljs av seriösa säljare.

Komplett.se är ganska seriösa IMO sen tog jag en relativt high-end cpu från amd och jämförde med en i samma prisklass från intel. Fattar inte vad som är inkorrekt i den jämförelsen.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av ACR83:

Jo det har dem säkert men AMD gör ju ingenting överhuvudtaget

All teknik som AMDs gpuer har stöd för har dom utvecklare till AMD kör öppna standarder och hjälper dessa med utveckling.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

"igen"? Amd har aldrig varit på toppen.

Du har inte hängt med i svängarna speciellt länge va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ACR83:

Problemet med AMD och ATI är att det inte utvecklar något nytt.
AMDs strategi är att använda gammal teknik så länge så möjligt och piffa upp det med fler kärnor och höjer mhz så det ser mer attraktivt på papper.
ATI enda strategi är att vara ute med sina grafikkort så tidigt så möjligt och skryta med att man är först med den senaste DirectX eller mindre nanometer men inget eget jo Eyefinity med det hade varit roligare om det satsade mer på ny mjukvara som 3dvision.cuda.PhysX. Ray tracing osv det är bara billig knep att komma på något nytt.

Bara kolla med DirectX 10.1, de var AMD/ATi först ut med..vänta nu, de var de enda, inte ens spelutvecklarna ville använda det, så det var ju bra att ATi hade stöd för något som inte användes av någon

Skrivet av Henkka:

Det är väldigt naivt att tro att Intel inte skulle höja priserna om de hade en monopolställning, inte minst med tanke på vad en sketen pentium kostade innan den serien övergavs pga AMDs (då) nyare processorer.

Det behövs flera aktörer på marknaden, både vad det gäller processorer och grafikkort.

De skulle inte behöva höja priserna, de skulle få 30-40% fler kunder (gamla AMD anhängare) och de vill fortfarande sälja till den vanliga konsumenten och inte bara till företag, om de höjde skulle de bli en total bojkott och det skulle de förlora på

Skrivet av Startrance:

Sist jag kollade så gjorde inte Intel grafikkort, så det där var ju lite dålig jämnförelse, och sist jag kollade så var inte AMD vassare än Nvidia på grafikkorts fronten, bara kolla GTX 690 och se vad som hände där.

Intel gör grafikkretsar som oftast sitter i Laptops

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

I ett möjligt scenario på sikt där AMD drar sig ur processor-marknaden. Hur kommer USA och andra länder ställa sig till det monopol de kommer att besitta? Flera länder bland annat USA har lagar för att stoppa att detta händer.
Någon jurist på forumet som vet? Vore intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

De skulle inte behöva höja priserna, de skulle få 30-40% fler kunder (gamla AMD anhängare) och de vill fortfarande sälja till den vanliga konsumenten och inte bara till företag, om de höjde skulle de bli en total bojkott och det skulle de förlora på

Ganska vågat påstående angående bojkott. Man får inte glömma att Intel är ett företag, och företag försöker enbart tjäna pengar. Intel har sen dem släppte i5 750 kunnat höja prestandan på sina processorer rejält med hjälp av klockfrekvenserna, något dem däremot inte gjorde då i5 750 redan sålde bra då den var minst lika prisvärd som AMDs motsvarigheter. Monopol är inte bra för konsumenterna, och att tro att inte Intel inte kommer utnyttja monopolet om dem får det är extremt optimistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

det hade varit roligare om det satsade mer på ny mjukvara som 3dvision.cuda.PhysX.

Vill du att AMD ska ha CUDA?

Läs på lite om hur respektive grafikkort är uppbygt och fungerar ^^