Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då skulle jag vilja vända på det och fråga varför ni ens startar ett helgsnack om detta ämnet? Vi som håller på AMD får bara skriva vad ni tycker och de som skriver i stil med "alla företag är kriminella" för att försvara Intels handlingar får stå kvar?

Skrivet av sj6:

Du missar poängen

Ganska kraftigt med

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tror att AMD är lika ute ur leken som Intel var när dom lanserade sin P4:a, däremot tror jag att det på något sätt är bra med lite bakslag så man inte sitter på tronen & tror att man är oövervinnlig!.. Så AMD är garanterat tillbaka i labben precis som Intel var & i Intels fall hade dom som tur var Dothan & dess arkitektur att kika på.. Vad AMD har vet jag inte men något har dom säkert i byrålådan tror & hoppas jag, men men vem vet?

Detta är dock min högst subjektiva tanke om detta.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Finns inget som säger att de höjer priserna bara för att de skulle bli själva

Det är väldigt naivt att tro att Intel inte skulle höja priserna om de hade en monopolställning, inte minst med tanke på vad en sketen pentium kostade innan den serien övergavs pga AMDs (då) nyare processorer.

Det behövs flera aktörer på marknaden, både vad det gäller processorer och grafikkort.

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Ivy-bridge värmeproblem och Intels tekniska försprång har gjort att AMD hamnat i en egen kategori, men Intels försprång och högre priser som egentligen inte behövs prestandamässigt hjälper ändå AMD att bibehålla sin position i budgetsegmentet för de som har koll på hårdvara.

Jag tror att detta är kanske är ett av dom få chanser AMD kommer att ha mot intel. Tror inte det kommer att bli lättare att få mindre processoryta kylas lättare.

Permalänk
Medlem

AMD måste använda sin kunskap för att öppna upp nya marknader

AMD och Intel var ju jämförbara förr i tiden, sen i samband med att de köpte upp ATI gick det utför och de började istället sikta in sig på det lägre segmentets CPU.

Att de på GPU marknaden släppte 7000-serien så tidigt som de gjorde var för att de själva vet att de ligger riktigt dålig till och ville hinna sälja så mycket som möjligt innan Nvidia skulle släppa sin 600-serie. Det vill säga; det vi såg var ett dödsryck.

Sen i och med att ARM processorer är på uppsving tror jag AMD är körda även på lägre segmentets CPU.

Jag tror deras sista chans ligger i att satsa på riktigt billiga lösningar med integrerad grafik i processorn, vilket det känns som att de själva också vet. Vad tror ni? Vad borde de satsa på nu?

Jag tror inte Nvidia kommer licensera ut saker till Intel. Nvidia är redan för arga på Intel som tagit chipsetmarknaden från Nvidia.

Permalänk
Medlem

Har dom nå paypal, man kan bidra till. Vill se konkurrens

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Hjälpsam

Trinity har just släppts, det är dagar kvar innan vi kan köpa maskiner med Trinity.
HD7970M är kungen av mobila GPUer.
Tahiti 2 släpps snart.
Vishera till hösten.
AMD är långt i från uträknade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Har dom nå paypal, man kan bidra till. Vill se konkurrens

Hur skulle detta ge dem en anledning att skapa konkurrenskraftiga processorer? Det ända du kan göra är att köpa deras prosessorer när dem är konkurrenskraftiga.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr4y3r:

Att Intel är starkare än AMD på processorfronten kan väl alla hålla med om, men jag tycker nog att AMD är snäppet vassare inom grafikkort.

Sist jag kollade så gjorde inte Intel grafikkort, så det där var ju lite dålig jämnförelse, och sist jag kollade så var inte AMD vassare än Nvidia på grafikkorts fronten, bara kolla GTX 690 och se vad som hände där.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Fler aktörer till processormarknaden och comeback för AMD, snälla! Funderar på om ARM kommer ikapp X86 snart. Tegra 3 verkar ju närma sig prestandan som krävs i ett vanligt datorsystem. Windows finns ju redan för ARM så om några år följer väl programmen efter.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

AMD är iof fortfarande stark på server marknaden folk verkar glömma det (;

AMD ligger på ynka 5-6% av (x86) server marknaden.
Men ah.

Jag trodde AMD hade nått botten innan Bulldozer, men oj va fel jag hade. Prestandan per Watt är skrattretande.
Hade det inte varit för Llano så hade AMD gått mot en ganska säker död, dom måste nu verkligen lyckas med nästa generation desktop-processorer för att det ska gå att ta igen tappet innan det tar slut.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

"igen"? Amd har aldrig varit på toppen.

K8 vs netburst.
Synd bara att de inte fick sälja ordentligt pga intels fulspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Känns mer som man betalar för att sin fx processor ska komma i en kakburk med ett klistermärke som det står FX på. Det enda amd är bättre på än intel är marknadsföringen.

nu har du nog fått nått om bakfoten Intel är mycket större och syns otroligt mycket mer än amd

amd är usla på marknadsföring då det är i princip bara entusiaster som ens vet att amd finns.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Då skulle jag vilja vända på det och fråga varför ni ens startar ett helgsnack om detta ämnet? Vi som håller på AMD får bara skriva vad ni tycker och de som skriver i stil med "alla företag är kriminella" för att försvara Intels handlingar får stå kvar?

Ge dig nu, läs vad Andreas skriver och sluta leta dolda konspirationer. Du är välkommen att delta i diskussionen på vettigt vis, utan att ditt bidrag endast består av en uttjatad meme-bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Sist jag kollade så gjorde inte Intel grafikkort, så det där var ju lite dålig jämnförelse, och sist jag kollade så var inte AMD vassare än Nvidia på grafikkorts fronten, bara kolla GTX 690 och se vad som hände där.

Han menar typ "intergrerade" såklart!

Har gjort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Tror knappast det där är deras strategi medvetet, tror helt enkelt att Bulldozer bara gick åt helvete. Sen lyckades dem verkligen med 5850 och 5870, bara kollar vad dem går på marknaden idag så förstår man att det var en riktigt grym lansering.

Problemet är att AMD alltid ligger ett snäpp bakom Intel, och Intel kommer alltid kunna höja klockfrekvenserna på sina processorer rejält om AMD skulle hota på riktigt. Dock tror jag faktiskt AMD kan ha en chans nu, då Ivy Bridge var lite av en halvflopp om jag ska vara ärlig. Om Ivy Bridge hade gått lika mycket framåt som Den första och andra generationen av Intel Core så hade AMD varit körde om du frågar mig.

Jag minns den gången när 5000 serien kom ut alla blev imponerad att dem var tidiga med sin lansering av directX11och alla klagade på att det tog cirka 6mån innan nvidia kom ut med sitt directX11. Jag köpte själv en 5850 men det visade sig att grafikkortet var inte tillräckligt utvecklad för att hantera Tessellationen riktigt bra däremot gjorde nvidia det. När6000 serien kom ut då utnyttjade man tesselationen fyllt ut. Nä knappast strategisk medvetet eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att AMD gör helt rätt i att försöka integrera GPUn i CPUn och utnyttja GPUn i beräkningar och göra sig mer fria från x86, annars tror jag att de kommer rasa inom ett par år. Som någon skrev x86 börjar nog snart fasas ut i alla fall om vi vill se en fortsatt teknisk utveckling, x86 är faktiskt snart trettio år gammalt och redan då var x86 föråldrat jämfört med dåtidens digtal/VAX motsvarigheter.

Visa signatur

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Om jag inte minns fel så har faktiskt nVidia köpt alla dom teknikerna du talar om det var inte deras egna från början. PhysX vet jag med säkerhet att dom har köpt.

Jo det har dem säkert men AMD gör ju ingenting överhuvudtaget

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Avstängd

Många här har svårt att skilja på sitt intresse och andras intressen.

Saken är den att det är en minoritet som spelar, och av datorsystem som kostar över 10000 har Apple 91% av marknaden.

För en majoritet är dagens prestanda god nog. Marknaden för diskreta GPUer är förmodligen helt slut om ett par år.

Permalänk
Avstängd

Innan man deklarerar att någon är ute ur leken så borde man definiera vad "leken" är, eller?

Då prestanda faktiskt betyder mindre och mindre eftersom vi har prestanda för normalanvändaren oavsett vilken tillverkare man väljer. Energi och värmeutveckling i förhållande till prestanda tittar allt fler användare på och då blir det inte ett så självklart val längre.

Sedan tycker jag det är lite modigt av Sweclockers att öppna denna "can of worms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agdon:

Personligen tycker jag att AMD gör helt rätt i att försöka integrera GPUn i CPUn och utnyttja GPUn i beräkningar och göra sig mer fria från x86, annars tror jag att de kommer rasa inom ett par år. Som någon skrev x86 börjar nog snart fasas ut i alla fall om vi vill se en fortsatt teknisk utveckling, x86 är faktiskt snart trettio år gammalt och redan då var x86 föråldrat jämfört med dåtidens digtal/VAX motsvarigheter.

Det insåg faktiskt nog Intel redan innan år 2000, dom släppte juh IA-64 redan 2001. Fast någon hit blev den inte direkt om jag inte misstar mig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Eh? Nu får jag faktiskt fråga vad du menar här. De släppte alldeles nyligen sin nya GPU-arkitektur med 7000-serien. De utvecklar visst nytt! Samt att Trinity är på gång och verkar vara fruktansvärt stark som mediadator och för lättare spel. Riktigt bra batteritid också. Bulldozer är också en ny arkitektur men inte så optimerad eller särskilt bra än, dock inte helt dåligt i flertrådade program.

The world's first 28nm GPU architecture? oj det kallar jag nytt eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Jämför en AMD FX-8120 8-Core mot en intel i samma prisklass, alltså en Intel® Core i5-650. Man får alltså 6 kärnor till om man köper AMD.
Call me fanboy men det känns mer prisvärt

Fanboy, check.

i5 650 är en två generationer för gammal processor, och redan då var det en dålig jämförelse.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tänk om AMD ligger före Intel när det gäller t.ex:

  • Spelkonsoller (Microsoft o Sony)

  • APU's

  • Netbooks

  • Servers

  • Budgetdatorer (både kontors och speldatorer av lättare prislapp)

Då finns det Intel kvar i speldatorer, Apple-datorer och produktionsdatorer. Även fast den marknaden är stor så tror jag inte de kommer vara "enormt mycket större" om ovanstående lista fullföljs.

Du glömmer bort HP, acer och allt vad de heter som använder sig av intel för det mesta, antagligen för att skryta om att datorn innehåller "intel core".

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeAppz:

AMD som processor har länge varit död.. Deras bästa serie var första Athlon 1ghz, där regerade dem överklockning och hastighet osv. Dessutom har jag för mig att just med den serien tog de hjälp av nVidia med deras arkitektur vilket gjorde att de slog så hårt mot gamla Pentium modellerna. Men man kan inte leva hur länge som helst om man inte satsar seriöst på alla områden.

Är du go' eller?

Deras bäste serie var, och kommer antagligen alltid vara, A64 på socket 939. Även x2: orna var riktigt bra tills Intel släppte sin Core 2.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

jag hade amd tills i höstas då jag köpte en intel istället,och jag köper det bästa marknaden har att erbjuda,sen om det är en amd eller intel struntar jag i,jag tänker inte köpa amd produkter om dom är sämre än intel baraföratt..
den dagen amd släpper en bättre produkt så köper jag den

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Bara undrar varför du inte är nöjd med din 1090T? Supernöjd med min! Kan inte säga att den halkar efter någonstans..

Jag håller helt med. Jag satt och undrade på om att köpta Ivy Bridge ett tag, men sedan tänkte jag efter lite extra: Varför byta?
Det ända jag vunnit hade varit lägre strömförbrukning, och det var det verkligen inte värt. Prestandan i alla spel är knappt märkbar.

Phenom II får hänga på in i framtiden!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av mfm:

Fanboy, check.

i5 650 är en två generationer för gammal processor, och redan då var det en dålig jämförelse.

nej jag tycker att det är en bra jämförelse. Original kommentaren handlade om hurvida AMD var mer prisvärt än intel. Då tycker jag faktiskt att det är ganska relevant om man jämför två processorer i samma prisklass.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

nej jag tycker att det är en bra jämförelse. Original kommentaren handlade om hurvida AMD var mer prisvärt än intel. Då tycker jag faktiskt att det är ganska relevant om man jämför två processorer i samma prisklass.

Prisklass? Ska jag leta upp en gammal Socket A-processor från AMD och yra om vilken prisklass den är i? Helt irrelevant när den är End of Life och inte säljs av seriösa säljare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Alla marknadsandelar åt Intel, vår befriare!!

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |