Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem

Jag är knappast känd i mina kretsar att förespråka Apple-produkter, snarare tvärtom. Skulle själv aldrig någonsin få för mig att köpa skitet...

Men! I det här fallet tycker tycker jag prissättningen är klart rimlig - faktiskt på gränsen till billig med tanke på att det är ett batteri på 8500 mAh!

Vad som däremot får mina nackhår att resa sig är konstruktionen. Oavsett om hjärtat klappar för äpplet eller ej, så finns det väl ändå ingen människa med lite vett som kan försvara limmet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batman:

Varför inte? båda är väl kläder eller? Båda är väl bilar? Din bil är du ju fri att uppgradera, serva och göra vad du vill med, medans du är bunden till samma hårdvara utan möjlighet till uppgradering på egen hand. Apple hindrar folk från att byta upp sig, eller uppgradera sig. Går man tillbaks till grundfrågan, så hur pass svårt och jobbigt ska det behöva vara att byta ett batteri tycker du?

Om batteriet potentiellt är en bomb om det byts på fel sätt, så tycker jag det ska vara svårt som fan. Läs Fluf's inlägg, de ger en intressant aspekt på frågan.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pnorberg:

Och varför skulle inte anordningen som håller fast batteriet med skruvar kunna aggera som hårdskal? Det syns redan nu att batteriet inte tar i ena delen av chassit och lämnar några millimeter luft (eller om det är något där i botten vet jag inte, men likaväl kan anordningen sköta det).

Sen är jag även lite kritisk till det du säger, så du menar att batteriet måste konstant ha kontakt med chassit, annars är det en bomb?
Skeptisk:
http://guide-images.ifixit.net/igi/ALDqXyUNeJTWCycT.large

Du ser hur hårt batteriet är där, han böjer upp det med en tunn metall linjal. Den böjningen är en explosionsrisk ja. Den skall ligga kloss an mot chassit.
Det han gör med linjalen hade jag ALDRIG gjort och är riktigt farligt.

Här är ett LiPo för hobbybruk avsett att sitta i tex RC helikopter eller flygplan (de får lite stryk och är inte lika oskyddade som de i MBP/MBA/Zenbook).

Läs på om risker med LiPo batterier tack.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Man får också anta att Apple har gjort det svårt med mening och byta batteriet då dom skulle få en rad stämmningar när folk förlorar fingrarna när det är dags och byta batteriet..

Jo det är en möjlig förklaring.
Fast jag tycker ju att det borde gå under naturligt urval om folk som inte har en aning om vad de gör går in och pillar på oskyddade litium batterier...

Dock är det inte försvarbart att limma fast dem, finns ju bevisligen en del plats i chassit som hade kunnat användas.
Väldigt tråkigt att utvecklingen går mer mot att vara helt låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du ser hur hårt batteriet är där, han böjer upp det med en tunn metall linjal. Den böjningen är en explosionsrisk ja. Den skall ligga kloss an mot chassit.
Det han gör med linjalen hade jag ALDRIG gjort och är riktigt farligt.

Här är ett LiPo för hobbybruk avsett att sitta i tex RC helikopter eller flygplan (de får lite stryk och är inte lika oskyddade som de i MBP/MBA/Zenbook).

http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU&feature=player_emb...

Läs på om risker med LiPo batterier tack.

Innan du svara så visade jag även en bild på en Macbook Air som har så som jag tänkte:

Verkar funka där? Så varför inte på Macbook Pro?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Om batteriet potentiellt är en bomb om det byts på fel sätt, så tycker jag det ska vara svårt som fan. Läs Fluf's inlägg, de ger en intressant aspekt på frågan.

Ta inte batteriet som relevans för att rubriken anger det. Ta HD, minne, whatever. Det är fult spel oavsett av dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pnorberg:

Innan du svara så visade jag även en bild på en Macbook Air som har så som jag tänkte:

http://guide-images.ifixit.net/igi/Ct5umHFIgaydDF6M.large

Verkar funka där? Så varför inte på Macbook Pro?

Upprepar igen, Samma gäller MBA, MBP och Zenbook och flera andra Ultrabooks.

Du kanske har noterat iFixit har en hel del specialverktyg och lyckas demontera en hel del saker som majoriteten av användare inte skulle göra.

Att utan rätt utrustning och göra det på korrekt sätt är brand/explosionsrisk med en MBA eller MBP eller någon av de andra bärbara datorer som använder oskyddade LiPo batterier för att maximera effekt/vikt&volym.

Vänligen läs på om riskerna med LiPo batterier

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Jag har gått in ett antal gånger på varför man inte bör mecka med LiPo batterier själv, senaste här;
#12371799

I kort, för att få ner vikten och volymen på datorn till de format som de har (och ingen annan har kommit i närheten av med motsvarande prestanda) har man använt chassit som skydd till LiPo batteriet istället för att ha ett hårdskal runt och tappa en hel del vikt/volym på köpet.

LiPo batteriet är nära på gelatina på insidan och förvrängs strukturen så har du en överhängande explosions och brandrisk.

Av hälsoskäl skall du inte öppna en dator som innehåller LiPo batterier utan hårda skal, till exempel MBP, MBA Zenbook eller övriga ultrabooks.

Utan rätt verktyg är det risk att du bränner händer och ansiktet av dig. Tycker det är OK att kräva att en tekniker tar hand om det då.

Om du föredrar en liknande dator som du kan mecka i så kan du alltid välja en EliteBook till samma pris som har motsvarande processor, QuadroGPU, väger 50% mer och är dubbelt så tjock.

Helt OK tradeoff för vad man får.

Jag vet hur Litiumbatterier fungerar men faktum kvarstår, Apple har byggt ett system där batterierna inte går att byta själv vilket medför en stor kostnad för användarna. De har tidigare haft flera designer med löstagbart batteri och många andra tillverkare klarar av systemet utan problem. Så ja det är en tradeoff, Apple satsar allt på att bli tunna vilket gör det dyrt att köpa in och dyrt att serva. Poängen är att det är dyrt och det är Apple som har sett till att det är dyrt. Det hade inte varit några större problem att lägga ett plastskydd runt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Så byta batteri kostar 1500 SEK i kina, 500 var ingen stor skillnad (för kina)!

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

TL:DR - Priset för byte av batteriet är helt rimligt med tanke på batteriet och arbetskostnaden samt varför det behövs en tekniker.

Och konsekvensen är att det plötsligt krävs en utbildad tekniker att byta batteri (med lim...) för att ägare av Apples produkter verkar ju aldrig riktigt få till det där med att byta batteri själva utan att starta en brand. Det får vem som helst att hånle.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Upprepar igen, Samma gäller MBA, MBP och Zenbook och flera andra Ultrabooks.

Du kanske har noterat iFixit har en hel del specialverktyg och lyckas demontera en hel del saker som majoriteten av användare inte skulle göra.

Att utan rätt utrustning och göra det på korrekt sätt är brand/explosionsrisk med en MBA eller MBP eller någon av de andra bärbara datorer som använder oskyddade LiPo batterier för att maximera effekt/vikt&volym.

Vänligen läs på om riskerna med LiPo batterier

Men du verkar ju ignorera bilden totalt. Ser du inte att batteriet är löstagbart tackvare skruvar? Spela roll om den sprängs som en bomb eller inte, det är en konstruktion som gör det lätt och byta batteriet. Ignorera totalt i att Anders Andersson går och pillar där för om Anders Andersson pillar i en Macbook Air så kommer inte lite lim stoppa honom från att skruva i en MBP retina.

Macbook Pro Retina har fastlimmat batteriet, det har inte Macbook Air.

Jag har även sett det fetstila nu flera gånger, har du inget annat och komma med så behöver du inte svara. Men det syns solklart i MBA att den lösning jag prata om är fullt möjlig i MBP retina, allt snack om att datorn skulle bli tunnare med lim är en skröna efter man studerar bilderna som ifixit har lagt upp.

Så istället för att citera mig med samma om och om igen, svara varför inte batteriet är fastlimmat i MBA?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Fullt resonabelt pris.

Med tanke på vad datorn kostar att köpa (ca 20.000), så är priset för ett batteribyte inte mer än rimligt på cirka 10% av summan. Jag tror det kostar mer, rent procentuellt, att byta batteri på andra laptops, och ser därför inte problemet. Som exempel; Att byta delar på och reparera en Ferrari kostar betydligt mer än att göra detsamma på en Skoda, trots att det rimligen borde handla om relativt lika kostnader i material. Att serva premiumprodukter kostar mer än att serva Svensson-produkter.

Och ni som tycker att man borde byta batteri själva - ni har aldrig funderat över om det kanske finns någon mer anledning till VARFÖR det är så? (Förutom att Apple är onda, yadda yadda) Det är ju precis likadant här som med iPhone. Batteriets position i datorn är krånglig att nå, för att designen ska kunna bli så bra som möjligt. (Precis som med iPhone), och därför krävs det kunnig personal för att kunna byta detta utan att skada andra komponenter. Det är alltså MER jobb att byta ett batteri på en av dessa, jämfört med en "vanlig" laptop, och därför kostar det också mer. Högst rimligt.

Fortsätter med biljämförelserna:

En Ferrari har inte mer prestanda i förhållande till sitt pris jämfört med en annan bil, men likt förbannat köper folk Ferraris ändå. Vad har en Ferrari då, som den billigare bilen inte har?

Design - En ferrari ser jävligt speciell ut, snygg, i mångas ögon. Samma med Mac.
Märke - Alla vet att en Ferrari är premium, kostar lite extra. Samma med Mac.

Jag måste ju säga att dina biljämförelser är...briljanta för oss som är emot macismen

Jag tror att de flesta här inte är så upprörda över priset, för det är, som du säger bara knappt 10% av nypris.
Det som jag tror folk blir arga över, är just att Apple limmar och skruvar i batteriet, för att kunna ta extra för att byta det. Dem skapar en efterfrågan, för att kunna tjäna en extra hacka.

Det är just detta som gör att jag (personlig åsikt) innerligt o-gillar Apple som företag. Istället för att ge sina kunder bästa möjliga för ett bra pris, så skapar man problem på problem för kunden, som man självklart tar extra betalt för att byta. Ett batteri är en förbrukningsvara, självklart måste man ta betalt för att byta det, men man behöver inte göra det omöjligt för oss andra att byta batteri om man nu vill göra det själv. Det ska finnas alternativ.

(Ja, jag vet att folk som köper Macbooks köper dem för att slippa pilla själva, men ändå)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Hycklare?

iPhone har ju EXAKT samma grej, mycket krångel med att byta batteri, och inget vanliga människor ger sig på att göra själva. Men nu är det alltså för jävligt, när det är i en laptop?

Jag har bytt batteri i min iphone, köpte nytt av ebay inga problem bara lossa alla skruvar du hittar så e du där och kan enkelt byta ut. tror de gick på en circa 100 kronor...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag måste ju säga att dina biljämförelser är...briljanta för oss som är emot macismen

Jag tror att de flesta här inte är så upprörda över priset, för det är, som du säger bara knappt 10% av nypris.
Det som jag tror folk blir arga över, är just att Apple limmar och skruvar i batteriet, för att kunna ta extra för att byta det. Dem skapar en efterfrågan, för att kunna tjäna en extra hacka.

Det är just detta som gör att jag (personlig åsikt) innerligt o-gillar Apple som företag. Istället för att ge sina kunder bästa möjliga för ett bra pris, så skapar man problem på problem för kunden, som man självklart tar extra betalt för att byta. Ett batteri är en förbrukningsvara, självklart måste man ta betalt för att byta det, men man behöver inte göra det omöjligt för oss andra att byta batteri om man nu vill göra det själv. Det ska finnas alternativ.

(Ja, jag vet att folk som köper Macbooks köper dem för att slippa pilla själva, men ändå)

Att tjäna så mycket som möjligt är alla företags mål, finns nog inget vettigt företag där ute vars mål är att vara så snälla som möjligt mot kunderna, allt handlar om att tjäna pengar. Företagen som har utbytbart batteri har det inte för att vara schyssta, utan för att det ska kunna ses som en funktion, vilket gör att de kan öka priset.

Skrivet av Nickieponken:

Jag har bytt batteri i min iphone, köpte nytt av ebay inga problem bara lossa alla skruvar du hittar så e du där och kan enkelt byta ut. tror de gick på en circa 100 kronor...

Varför tror du jag skrev "vanliga människor"? Jag syftar inte på den teknikintresserade och kunnige, jag syftar på Sven Svensson, som inte kan eller bryr sig om teknik, och vill att mobilen "bara ska funka".

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Fullt resonabelt pris.

Med tanke på vad datorn kostar att köpa (ca 20.000), så är priset för ett batteribyte inte mer än rimligt på cirka 10% av summan. Jag tror det kostar mer, rent procentuellt, att byta batteri på andra laptops, och ser därför inte problemet. Som exempel; Att byta delar på och reparera en Ferrari kostar betydligt mer än att göra detsamma på en Skoda, trots att det rimligen borde handla om relativt lika kostnader i material. Att serva premiumprodukter kostar mer än att serva Svensson-produkter.

Och ni som tycker att man borde byta batteri själva - ni har aldrig funderat över om det kanske finns någon mer anledning till VARFÖR det är så? (Förutom att Apple är onda, yadda yadda) Det är ju precis likadant här som med iPhone. Batteriets position i datorn är krånglig att nå, för att designen ska kunna bli så bra som möjligt. (Precis som med iPhone), och därför krävs det kunnig personal för att kunna byta detta utan att skada andra komponenter. Det är alltså MER jobb att byta ett batteri på en av dessa, jämfört med en "vanlig" laptop, och därför kostar det också mer. Högst rimligt.

Fortsätter med biljämförelserna:

En Ferrari har inte mer prestanda i förhållande till sitt pris jämfört med en annan bil, men likt förbannat köper folk Ferraris ändå. Vad har en Ferrari då, som den billigare bilen inte har?

Design - En ferrari ser jävligt speciell ut, snygg, i mångas ögon. Samma med Mac.
Märke - Alla vet att en Ferrari är premium, kostar lite extra. Samma med Mac.

Problemet folk brukar ha med apple är just att du oftast får sämre hårdvara (prestanda) än motsvarande laptop från andra märken, t.ex asus, acer etc.
Säger inte att apple är dåligt, dom gör lyxvaror. Precis som ferrari gör. Men oftast om du köper en ferrari så förväntar du dig nog att dess prestanda överstiger en lada från 90-talet. Eller en volvo från 2005 (lite väl itagna exempel, hoppas poänge kommer fram). Dyra bilmärken som ferrari är inte bara för designen, utan för prestandan och allt annat LYX man får med (testas ju i vind tunnlar för att få aerodynamiken perfekt m.m)

Därav tycker jag din jämförelse med apple och ferrari är helt åt skogen. För äpple köper du endast för designen (och eventuellt robust material) och inget annat.
En t.ex Ferrari köper du för rå prestanda, snygghet, aerodynamiken, "far superior electronic devices" etc, byggstandarden. m.m.

ser du skillnaden?

edit: stavfel

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Skönt att veta att vi har det så bra i Sverige att vi har tid/ork att bli upprörda över såna här saker...

På sätt och vis, men beteendet är otroligt förkastligt eftersom det förkortar livslängden på en produkt som tagit en stor mängd ändliga resurser i anspråk, och orsakat en rejäl dos föroreningar i sin tillverkning. En manick med inbyggt och svårbytbart batteri är ju i stort sett värdelös på andrahandsmarknaden, t ex. Detta är inget s k I-landsproblem utan en allmänt sett global strategi för undergång på lång sikt. Resten av världen skriker och kämpar för att nå den levnadsstandard som vi har i väst, och det är fullständigt ohållbart med det konsumtionsmönster vi har idag.

Hur svårt kan det vara att helt enkelt klämma fast ett batteri inuti ett riktigt tajt chassi?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NonnePonne:

Problemet folk brukar ha med apple är just att du oftast får sämre hårdvara (prestanda) än motsvarande laptop från andra märken, t.ex asus, acer etc.
Säger inte att apple är dåligt, dom gör lyxvaror. Precis som ferrari gör. Men oftast om du köper en ferrari så förväntar du dig nog att dess prestanda överstiger en lada från 90-talet. Eller en volvo från 2005 (lite väl itagna exempel, hoppas poänge kommer fram). Dyra bilmärken som ferrari är inte bara för designen, utan för prestandan och allt annat LYX man får med (testas ju i vind tunnlar för att få aerodynamiken perfekt m.m)

Därav tycker jag din jämförelse med apple och ferrari är helt åt skogen. För äpple köper du endast för designen (och eventuellt robust material) och inget annat.
En t.ex Ferrari köper du för rå prestanda, snygghet, aerodynamiken, "far superior electronic devices" etc, byggstandarden. m.m.

ser du skillnaden?

edit: stavfel

Det är inte bara design och byggkvalitet som Apple gör bra.

Deras touchpads (i kombination med OS X Lion eller senare) är än så länge utan konkurrens. Skärmarna i deras datorer är oftast mycket bättre än konkurrenterna (13" MBP undantagen). Bra, bakgrundsbelysta tangentbord är det heller inte alltför många konkurrenter som kan skryta med.

Uppgraderingar av OS:et är rejält mycket billigare än Microsofts diton, de har också annan professionell mjukvara som håller extremt hög standard, t ex Aperture, Logic och Final Cut, till en bråkdel av vad motsvarande kostar på en Windows-dator.

Där är några av fördelarna som du verkar ha glömt att nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Inte alls farligt! hur mycket tar Dell tex för att byta batteri?

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet. jag menar också, hur ofta byter man batteri? en gång i månaden?

700-1200 beroende på modell tar hp, dell och lenovo på dustin vid en snabb koll. Det batteriet du får då byter du snabbare än du får upp det ur kartongen.

Permalänk
Avstängd

Ser absolut inget problem i detta, förstår inte varför folk som aldrig ens tänkt köpa den blir upprörda

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Problemet folk brukar ha med apple är just att du oftast får sämre hårdvara (prestanda) än motsvarande laptop från andra märken, t.ex asus, acer etc.
Säger inte att apple är dåligt, dom gör lyxvaror. Precis som ferrari gör. Men oftast om du köper en ferrari så förväntar du dig nog att dess prestanda överstiger en lada från 90-talet. Eller en volvo från 2005 (lite väl itagna exempel, hoppas poänge kommer fram). Dyra bilmärken som ferrari är inte bara för designen, utan för prestandan och allt annat LYX man får med (testas ju i vind tunnlar för att få aerodynamiken perfekt m.m)

Därav tycker jag din jämförelse med apple och ferrari är helt åt skogen. För äpple köper du endast för designen (och eventuellt robust material) och inget annat.
En t.ex Ferrari köper du för rå prestanda, snygghet, aerodynamiken, "far superior electronic devices" etc, byggstandarden. m.m.

ser du skillnaden?

edit: stavfel

För att inte tala om att Ferrari handbyggs i Italien medan Apples produkter sätts ihop i Asien som allt annat elektronik.
Det bästa är, har man ingen större kunskap om bilar, jämför inte då det med datorer, eller överhuvudtaget, jämför inte bilar med datorer. De är så haltande.
Vill ni jämföra något, jämför en Audi A4 (t.ex. MBP) med en VW Passat (valfri PC) egentligen samma bilar men ringarna på Audin gör att bilen kostar mer (t.ex. Audi A4 har modellbeteckning Bx (x står för siffra, t.ex. B4, B5 osv), likaså VW Passat och delar på samma delar, b.la. bottenplatta), nypris A4, startar från 284 500kr, nypris Passat startar från 244 900kr. Så gott som samma bilar och brukar ha samma motorer samt reservdelar. På äldre Audi kan du köpa billigare VW delar och sätta dem i en Audi som passar (även tvärtom), köper du däremot reservdelar med fyra ringar på så kostar det lite mer. Vet dock inte hur väl det fungerar idag, men har VAG bilarna samma drivlina så brukar det oftast gå.

Eller varför inte äldre Camaro och Firebird? Olika utseende men ganska snarlika bilar (på äldre modeller går det och byta front från ena modellen till andra) men Firebirden var lite dyrare än Camaron i grundpris.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

De e klart. De fyller skiten med lim och skruvar ihop det med skruvar av variant special special delux så att folk inte kan göra simpla ingrepp som detta. Då kan de ta hur mycket betalt de vill. Det är väl ingen nyhet att Apple är specialister på det heh...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Otroligt. Konsumenter som bara accepterar eller tom. försvarar sådana här omständigheter (efter att de väl blivit medvetna om dom) borde ju omyndigförklaras.

Helt ärligt, på den nivån tycker jag faktiskt det hela ligger.

Permalänk
Medlem

Skönt att man slipper detta bekymmer:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Skönt att man aldrig kommer att behöva byta nått hos Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Scumbag Apple. Allt för att tjäna pengar!

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zotamedu:

Jag vet hur Litiumbatterier fungerar men faktum kvarstår, Apple har byggt ett system där batterierna inte går att byta själv vilket medför en stor kostnad för användarna. De har tidigare haft flera designer med löstagbart batteri och många andra tillverkare klarar av systemet utan problem. Så ja det är en tradeoff, Apple satsar allt på att bli tunna vilket gör det dyrt att köpa in och dyrt att serva. Poängen är att det är dyrt och det är Apple som har sett till att det är dyrt. Det hade inte varit några större problem att lägga ett plastskydd runt.

Skrivet av Solaris:

Och konsekvensen är att det plötsligt krävs en utbildad tekniker att byta batteri (med lim...) för att ägare av Apples produkter verkar ju aldrig riktigt få till det där med att byta batteri själva utan att starta en brand. Det får vem som helst att hånle.

För apples nya bärbara

Och Samsungs Ultrabooks

Och ASUS Zenbooks

Etc.

Varför det är limmat tillskillnad från MBA kan jag inte svarat på då jag inte designat det.

En ultratunn bärbar med LiPo skall du inte skruva i, oavsett tillverkare.

Så om ni skall basha Apple, fortsätt gärna och basha ASUS, Samsung, Toshiba med flera som tillverkar Ultrabooks och liknande bärbara med inbyggda LiPo batterier.

Att det skulle innebära stora merkostnader för användarna är jag väldigt skeptisk till, så länge det är en vettig last och laddbalanserare som styr cellerna så håller batteriet med största sannolikhet tillräckligt hög prestanda tillräckligt länge för att du skall bli intresserad av att uppgradera datorn av andra anledningar innan batteriet är nere på obrukbar livslängd. Och jämför inte med din gamla bärbara som är 5år gammal, det batteriet bygger på helt annan teknik.

Om det är riskabla batterier som krävs för att komma ner i storlek med bibehållen eller förbättrad kapacitet, då är jag fine med att jag inte kan meka med det själv.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Hur ofta har du bytt ett batteri på en Mac om jag får fråga?

Jag har aldrig ägt en mac, men batterier är batterier och på min HP har jag bytt batteri 1 gång.

Det var gratis eftersom HP skickade mig ett, under garantitiden.
Men jag var utan dator i 0 sekunder och kunde byta själv utan problem så även om jag hade fått köpa ett batteri själv hade det varit både billigare och jag hade inte behövt vara av med datorn i hur lång tid det nu tar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Helt sinnessjukt!
Jag fattar inte hur man kan limma fast en sådan viktig komponent som batteriet, är det nåt som byts ofta är det ta mig fan batteriet.
Och ytterligare än en gång blir vi i europa fistade upp i älvdalen när det kommer till den logiska och enkla valuta omvandligen:

Byta batteri i USA = 199$ (DOLLAR) = 1393,24kr
Byta batteri inom EU = 199€ (Euro) = 1759,50kr
Räknat med dagens kurs hos www.valuta.se

Steam logik all over the place.

Men herregud, hur lång tid ska det ta för folk att förstå att amerikanska priser alltid anges utan moms, medan det i EU anges med moms.

Ex:
$199*1,08=$215 =1500kr (8%moms)
€199 =1759kr (ca 20-25%moms)

Det som gör att det är dyrare i EU är alltså vår höga moms, vilket vi inte kan skylla på några andra utom våra politiker för. Alltså inte Apples fel. När man dessutom räknar bort momsen i EU blir det 1759*0,80=1407kr. Detta är vad apple tjänar på ett batteri i EU(minus interna kostnader.) I USA tjänar apple som du skrev 1393kr minus interna kostnader. Alltså är priset detsamma i EU som USA.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Hycklare?

iPhone har ju EXAKT samma grej, mycket krångel med att byta batteri, och inget vanliga människor ger sig på att göra själva. Men nu är det alltså för jävligt, när det är i en laptop?

folk hinner spräcka sina iphones först innan batteriet tar slut.