Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NonnePonne:

Problemet, som jag förövrigt tog upp i inlägget du citerade, är väl just att vanliga svensson oftast just INTE vet vad dom ger sig in på...

De vet ofta vad de ger sig in på, men de prioriterar andra saker än du och jag, exempelvis ett OS som är i stort sett befriat från virus och liknande, en välbyggd dator som håller länge och som dessutom har ett väldigt bra andrahandsvärde (en ofta förbisedd och enorm fördel med Mac) och i många fall lockar designen också.

Ang. din jämförelse med Asus N56 så är det helt klart en vettig jämförelse. N56:an verkar vara en riktigt fin dator till ett vettigt pris. Dock saknar den, vilket du redan konstaterat, många saker som en Mac ger. Även om du personligen inte verkar erkänna de mjukvarumässiga fördelarna så finns även de där, och andrahandsvärdet ska man inte glömma bort. Kika på Blocket vad en 2-3 år gammal Mac säljs för, så ser du att Macar går för ungefär 40-50% av nypriset, vilket är oerhört bra för att vara en dator.

Jag tycker att vi börjar runda av vår diskussion, för egentligen har den inte så mycket med den här nyheten att göra. Vi får helt enkelt agree to disagree tror jag, och konstatera att Mac har många fördelar, men att det är långt ifrån alla som berörs av och är villiga att betala för dessa.

Permalänk
Skrivet av Tatari:

Om uppgifterna på prisjakt stämmer har faktiskt asusen hela 97% större volym och 0,7 kg högre vikt.

syftet med jämförelsen var f.ö. egentligen inte storlek eller vikt utan pris/prestanda. Kanske bara måste inse att folk är beredda att betala för att ha det absolut "bästa" utan att inse vad dom betalar extra för... Grym värld vi lever i

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZitreXx:

Medvetet skapar ett problem? De skapar ju inte batteriet för att jävlas med folk, för få få ner tunnheten på datorn tar de bort höljet på batteriet, samma som med air sen över tre år tillbaka men det verkar folk missat. Samma som att det av någon anledning inte uppmärksammats att t.ex Acer har modeller med inbyggt batteri...

Jag gillar Apples produkter, knappast att jag gillar alla deras tilltag men att läsa kommentarer på t.ex swec eller feber är ju fan skrämmande. Givetvis kan man bry sig om nyheter och produkter man inte äger själv men hetsen över Apple måste det som någon skrev finnas en medicinsk diagnos för (för båda läger)...

Som jag sagt tidigare finns det tunnare datorer med samma/bättre spec. Det finns absolut inget som tvingar de att limma batteriet. ett par skruvar skulle funka exakt likadant. Vist finns det produkter med inbyggda batterier men de går att byta själv på ett lätt sätt. Finns inget som motiverar de att löda eller limma fast saker. Datorn blir INTE tunnare av det.

Jag gillar också vissa av apples produkter och jag skrev även tidigare, om en annan tillverkare gjort likadant så hade jag blivit lika uppretad. Men nu handlar denna just om MBP så.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av widL:

De vet ofta vad de ger sig in på, men de prioriterar andra saker än du och jag, exempelvis ett OS som är i stort sett befriat från virus och liknande, en välbyggd dator som håller länge och som dessutom har ett väldigt bra andrahandsvärde (en ofta förbisedd och enorm fördel med Mac) och i många fall lockar designen också.

Ang. din jämförelse med Asus N56 så är det helt klart en vettig jämförelse. N56:an verkar vara en riktigt fin dator till ett vettigt pris. Dock saknar den, vilket du redan konstaterat, många saker som en Mac ger. Även om du personligen inte verkar erkänna de mjukvarumässiga fördelarna så finns även de där, och andrahandsvärdet ska man inte glömma bort. Kika på Blocket vad en 2-3 år gammal Mac säljs för, så ser du att Macar går för ungefär 40-50% av nypriset, vilket är oerhört bra för att vara en dator.

Jag tycker att vi börjar runda av vår diskussion, för egentligen har den inte så mycket med den här nyheten att göra. Vi får helt enkelt agree to disagree tror jag, och konstatera att Mac har många fördelar, men att det är långt ifrån alla som berörs av och är villiga att betala för dessa.

ah. men. fan. okej... :/
Kanske är best att vi avslutar det här, agree to disagree som du säger. Svag känsla av att vi ändå inte skulle uppnå något revolutionerande med att fortsätta detta

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Dyrt och onödigt. Men sen är ju frågan hur ofta man ens byter batteri i laptopen? Ungefär när det är dags att köpa en ny laptop.

beror ju på användaren dock. farsan är 2-3 år inne på sitt andra Macboks-batteri, skulle inte förvåna om det hinns med ett tredjes livslängd med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om ens Apple tjänar många ören på detta.. skulle snarare tro att de går med förlust.

Låt säga att de har ett bra fraktavtal, 10 EUR i vardera riktningen när datorn ska skickas.
Sen kan vi säga att det tar en halvtimma att göra detta. En ganska normal timpenning (lön, lokaler, utrustning, förbrukningsmaterial) kan tänkas uppgå till 30-40 EUR.
Lägg till lite administration och hantering, 10 EUR till
Sen ett nytt batteri.. 80-100 EUR

Totalt kostar det dem nånstans i närheten av 140-170 EUR. Utan moms...

Jag kan knappast påstå att det är någon lysande affär för dem, snarare en ren förlustaffär. Eftermarknadsprylar och tillbehör brukar ha en bit över 100% marginal för att det ska vara lönsamt att pyssla med inom de flesta branscher och datorbranschen är en av de som är duktigast på att ta betalt.

Lägg sen till att batteriet "ska" klara av 1000 laddningscykler. Det är en komplett urladdning varje dag i tre år. Använder man datorn så flitigt så lär de flesta redan ha hunnit byta ut den, antingen av prestandabrist eller att den är allmänt sliten och slutkörd .

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vadå denna "nyhet" känns bara som den publiserades för att spä på "flame war" här på sweclockers. Du är fullt medveten om att i stort sett hela Redaktionen/Moderatorerna på Swec har Mac som dom sitter o jobbar vid va?

Vad har det med saken att göra? Macworld skriver inte sällan artiklar de vet med sig att det inte kommer leda till konstruktiva diskussioner men ändå så lägger de ut dem. De vill såklart ha trafik och mycket diskussion på sin sida.

Denna artikel bidrar inte med något nytt värt att lägga ut som en ny artikel enligt mig. Så gott som allt som kommer upp här har redan diskuterats i "iFixit tar isär nya MBP"-artikeln. Den artikeln var värd en post på förstasidan, då det fanns mycket att diskutera i den nyheten. Hur vida man tycker det är värt att få en lite tunnare dator men utan möjlighet att byta ut delar själv osv.

Denna däremot bidrar inte med något utan tar upp där den andra lämnade av typ...och folk fick ännu en tråd att skriva "ytterligare ett skäl att hata Apple...". Hade det varit så att det inte överhuvudtaget gick att byta batteri, att det bara vara att slänga den eller att det skulle kosta 10k eller nåt för att byta kanske det funnits poäng med tråden men så är inte fallet.

Permalänk
Medlem

HAha 2 papp för att byta batteri sedan batterikostnaden på ytterligare 2k ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dom är duktiga på att ta betalt för ingenting.

Snart inser väl folk att dom inte får vad dom betalar för.

Du får gärna länka till en Windows laptop med samma funktioner och med OSX för samma pris. Nu får ni Applehatare ta och lägga ner ert trams. En treåring har högre högre kvalité på sitt snack än vad ni har.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Folk på detta forum verkar tro att li-ion batteri måste omgärdas av millimetervis av stål och hanteras som nitroglycerin.

Visst är de mer ömtåliga än andra batterier och visst kan de explodera vid fysiskt våld. Med detta sagt så exploderar inte ett li-ion av att du tappar det. Det exploderar inte av att du trycker på det normalt. Fyskisk våld kan döda batteriet men får det sällan att explodera. Li-ion exploderar endast när det överhettas. Överhetting uppstår vid hetta, överladdning, kortslutning eller om du punkterar den.

Värt att nämna är att över batteriena i den nya MacBook har ett skal. Tunnt kanske men likväl nog för att klara även fumliga användare. Dessutom är en fastlimmning av batteriet något som snarare skulle få folk att dra, slita och trycka i batteriet. Satt den i skruvar skulle det inte vara ett problem.

TLDR;
Batteriet är inte fastlimmat för någon sorts säkerhetsfunktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NonnePonne:

Problemet, som jag förövrigt tog upp i inlägget du citerade, är väl just att vanliga svensson oftast just INTE vet vad dom ger sig in på...

De riktar sig inte till vanliga "Svensson", de har de aldrig gjort

Skrivet av Jesperu97:

Ja, Apple tar minst det dubbla än vad värdet för produkten är. Det är skillnad på att tjäna pengar genom att blåsa folk och ta extra betalt för småsaker som att byta batteri och att tjäna pengar på att sälja en dator som du kan få göra vad du vill med.

Det gör Ferrari och Rolls Royce med (+andra "lyxbilar"), förutom att både dem och Apple inte gör ett hafsjobb när de tillverkar sina saker

Skrivet av moire:

HAha 2 papp för att byta batteri sedan batterikostnaden på ytterligare 2k ?

Ööööh, allt är inkluderat i priset "The price of the replacement battery includes installation of your new battery and environmentally responsible disposal of your depleted battery."

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

199 Euro? Lät inte så farligt tycker jag, HP tog 3400 för att byta batteri på min laptop som hade ett uppskattat (enligt mig) värde på 250 kr -.- Skulle köpt en ny istället men ville verkligen ha den datorn pga innehållet, ung och dum antar jag. Det är jag fortfarande iof.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OSkar000:

Frågan är om ens Apple tjänar många ören på detta.. skulle snarare tro att de går med förlust.

Låt säga att de har ett bra fraktavtal, 10 EUR i vardera riktningen när datorn ska skickas.
Sen kan vi säga att det tar en halvtimma att göra detta. En ganska normal timpenning (lön, lokaler, utrustning, förbrukningsmaterial) kan tänkas uppgå till 30-40 EUR.
Lägg till lite administration och hantering, 10 EUR till
Sen ett nytt batteri.. 80-100 EUR

Totalt kostar det dem nånstans i närheten av 140-170 EUR. Utan moms...

Jag kan knappast påstå att det är någon lysande affär för dem, snarare en ren förlustaffär. Eftermarknadsprylar och tillbehör brukar ha en bit över 100% marginal för att det ska vara lönsamt att pyssla med inom de flesta branscher och datorbranschen är en av de som är duktigast på att ta betalt.

Lägg sen till att batteriet "ska" klara av 1000 laddningscykler. Det är en komplett urladdning varje dag i tre år. Använder man datorn så flitigt så lär de flesta redan ha hunnit byta ut den, antingen av prestandabrist eller att den är allmänt sliten och slutkörd .

Tack Oskar,

Tänkte precis skriva liknande inlägg

Det är alldeles för många som faktiskt tror att Apple skulle tjäna några som helst pengar på detta. De enda som får in lite på det är serviceverkstäderna som så gott som aldrig tillhör Apple själva.

De som fortfarande tror att Apple har designat limmade batterier för att tjäna pengar på service, vänligen räck upp en hand.
(statistiskt borde ungefär hälften av de som postad i denna tråden räcka upp en hand nu?)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Trode ocker var olagligt i svergie ...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av eXim:

Trode ocker var olagligt i svergie ...

Vänligen visa en kalkyl på hur detta är ocker tack.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Absurd:

De riktar sig inte till vanliga "Svensson", de har de aldrig gjort

Det gör Ferrari och Rolls Royce med (+andra "lyxbilar"), förutom att både dem och Apple inte gör ett hafsjobb när de tillverkar sina saker

Ööööh, allt är inkluderat i priset "The price of the replacement battery includes installation of your new battery and environmentally responsible disposal of your depleted battery."

Att det nu inte riktar sig mot vanliga svensons är ju jätte bra. Men tyvärr så råkar det vara så att vanliga svensson också köper dessa laptops och är säkerligen en stor del av alla MBP konsumerare. Läs hela/alla mina inlägg så ser du vad jag menar, kanske...

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomas_skane:

Folk på detta forum verkar tro att li-ion batteri måste omgärdas av millimetervis av stål och hanteras som nitroglycerin.

Visst är de mer ömtåliga än andra batterier och visst kan de explodera vid fysiskt våld. Med detta sagt så exploderar inte ett li-ion av att du tappar det. Det exploderar inte av att du trycker på det normalt. Fyskisk våld kan döda batteriet men får det sällan att explodera. Li-ion exploderar endast när det överhettas. Överhetting uppstår vid hetta, överladdning, kortslutning eller om du punkterar den.

Värt att nämna är att över batteriena i den nya MacBook har ett skal. Tunnt kanske men likväl nog för att klara även fumliga användare. Dessutom är en fastlimmning av batteriet något som snarare skulle få folk att dra, slita och trycka i batteriet. Satt den i skruvar skulle det inte vara ett problem.

TLDR;
Batteriet är inte fastlimmat för någon sorts säkerhetsfunktion.

Det är inte litium-ion batterier som diskuteras här, det är litium-ion polymer. Det är väsentlig skillnad i hur stabila de två är vid yttre påverkan.

Li-ion är den typ av batteri som de allra flest a laptopar har, i alla fall de med utbytbara batterier.

Jag har en del LiPo batterier hemma för hobby bruk och haft ett par svullna för mig.Tack och lov har ingen exploderat ännu, men det är en tidsfråga i hobbyn.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Att det nu inte riktar sig mot vanliga svensons är ju jätte bra. Men tyvärr så råkar det vara så att vanliga svensson också köper dessa laptops och är säkerligen en stor del av alla MBP konsumerare. Läs hela/alla mina inlägg så ser du vad jag menar, kanske...

Har man råd att köpa en laptop för 18 000 har man råd att byta batteri om 4 år. Min Mac fyller 2 och har batteritid på MINST 4 timmar, helt ok då den utlovade 6 när den var ny.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Tråkigt att se att Applehatarna som hänger på Sweclockers har tagit sin Ignorans till en ny nivå!!!
Börjar tro att mupparna från "Toms Hardware" har flyttat hit....

Känns som om moderatorerna skulle behöva vakna ut helgdvalan...

Koppla in hjärnan, klura på varför Apple har denna design på denna extremt tunna dator!
Klura på hur många % av användarna som byter batteri!
Klura på om ni själva är målgruppen för denna dator eller ens har råd med den? Troligen är svaret Nej!
i så fall! Varför spyr ni ut ert Applehat och galla i en tråd om en produkt som inte ens intresserar er?

Ska jag sitta och spy ut galla i artiklar om Stora Chassis från företag x t.ex. bara för att jag tycker de är idiotiska och helt onödiga? ...och så har jag en Mac Pro....;)

PS: ...och Nej, ni (många av Er) kritiserar inte Apple ni spyr ut galla och Applehat!!!

Tidigare versioner hade detta inte, du kan även se om du läser posterna här att de mycket väl kunnat haft samma design som tidigare.
Hur många som bytter batteri? Kan säga det blir många när man har haft sin laptop i flera år.
Har råd med datorn? Vad spelar det för roll? Kan man inte ha en åsikt när ett företag avsiktligt limmar fast komponenter för att användarna inte sedan skall kunna byta ut dessa själv utan hänvisas till en service station som tar pengarna för bytet?

Nästa gång jag säljer dig en produkt så kommer jag vara extremt säker på att jag drar ut epoxi på alla komponenter och sedan hänvisar till en polares verkstad som kan byta simkortet för dig för en liten summa pengar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Detta är ju först efter garantn gått ut. Frågan är ju dock om Apple har samma garanti på batteriet som på datorn, någon kunnig får gärna svara på detta.

Annars är ju inte själva kostnaden så hög gämfört med vad ett extra batteri kostar till många andra datorer. Då har jag dock fördelen att kunna ha mitt gammla sämmre batteri i reserv och slipper lämna ifrån mig datorn för att byta batteri.

Med tanke på priset på datorn riktar den sig förmodligen till företagskunder och Mac entusiaster. Ingen av dessa vill väll egentligen bli av med datorn i 1-2 veckor för att byta batteri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Skillnaden är dock att det är busenkelt att fixa ett nytt gratis batteri från DELL. Ring de inom den 1 åriga garantigränsen de har för batterier och säg att det laddar ur på 20 min, du uppger batteriets nummer och om 3 dagar har du en nytt batteri som du själ kan byta samt behålla det gamla (som självklart inte är trasigt). Blev mer konsumentrådgivning här men det funkar klockrent. Sitter med 4 fungerande batterier till min mini 10

Så du ringer och ljuger till kundtjänsten och utnyttjar deras goodwill till egen vinning? Sorry men de tycker jag är riktigt grisigt beteende och hoppas du är ensam om att bete dig som en idiot. Sedan att du sitter här och rekommenderar andra att bete sig som dig gör de hela bara ännu grisigare.

Fy fan säger jag bara.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Låt säga att de har ett bra fraktavtal, 10 EUR i vardera riktningen när datorn ska skickas.
Sen kan vi säga att det tar en halvtimma att göra detta. En ganska normal timpenning (lön, lokaler, utrustning, förbrukningsmaterial) kan tänkas uppgå till 30-40 EUR.
Lägg till lite administration och hantering, 10 EUR till
Sen ett nytt batteri.. 80-100 EUR

Totalt kostar det dem nånstans i närheten av 140-170 EUR. Utan moms...

Jag kan knappast påstå att det är någon lysande affär för dem, snarare en ren förlustaffär. Eftermarknadsprylar och tillbehör brukar ha en bit över 100% marginal för att det ska vara lönsamt att pyssla med inom de flesta branscher och datorbranschen är en av de som är duktigast på att ta betalt.

Lägg sen till att batteriet "ska" klara av 1000 laddningscykler. Det är en komplett urladdning varje dag i tre år. Använder man datorn så flitigt så lär de flesta redan ha hunnit byta ut den, antingen av prestandabrist eller att den är allmänt sliten och slutkörd .

nja.. 10 med tanke på hur små pakten har varit till de flesta av deras produkter skulle allt vara ett riktigt dåligt avtal isf. och batteriet i sig kostar ju inte Apple 100, det är ju nära vad man som kund kan få det för. säg 40 istället så är det nog närmare sanningen.

höftar till med knappt hälften då. det blir då en ganska god vinst för den tjänstbaserad delen av det hela. plus bonusen att ingen köper piratbatterier.

exakt! detta i sig motsäger ju att det skulle kosta så mycket. anledningen att det finns många som enbart sysslar med batteri och toner-försäljning är sannolikt att marginalerna är riktigt bra, det är inget konstigt att företagen själva gärna tar över den marknaden.

fast som jag sa tidigare, detta gäller inte många, kanske de flesta, "vardagsanvändare", och särskilt då inte de med just Mac.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Frågan är om ens Apple tjänar många ören på detta.. skulle snarare tro att de går med förlust.

Låt säga att de har ett bra fraktavtal, 10 EUR i vardera riktningen när datorn ska skickas.
Sen kan vi säga att det tar en halvtimma att göra detta. En ganska normal timpenning (lön, lokaler, utrustning, förbrukningsmaterial) kan tänkas uppgå till 30-40 EUR.
Lägg till lite administration och hantering, 10 EUR till
Sen ett nytt batteri.. 80-100 EUR

Totalt kostar det dem nånstans i närheten av 140-170 EUR. Utan moms...

Jag kan knappast påstå att det är någon lysande affär för dem, snarare en ren förlustaffär. Eftermarknadsprylar och tillbehör brukar ha en bit över 100% marginal för att det ska vara lönsamt att pyssla med inom de flesta branscher och datorbranschen är en av de som är duktigast på att ta betalt.

Lägg sen till att batteriet "ska" klara av 1000 laddningscykler. Det är en komplett urladdning varje dag i tre år. Använder man datorn så flitigt så lär de flesta redan ha hunnit byta ut den, antingen av prestandabrist eller att den är allmänt sliten och slutkörd .

Glöm heller inte att de fraktar allt med UPS fram till din dörr och att all service utförs i Holland, en sådan simpel sak som ett par hörlurar fick jag utbytta av Apple, skrev en skadeanmälan på deras hemsida på fredagen, på måndagen stod UPS och knackade på min dörr, då hade hörlurarna skickats med flyg från Holland, hämtats av UPS på Arlanda, kört upp dem till mig i Dalarna, gett mig paketet och ett tomt frankerat & vadderat kuvert jag skulle stoppa i de trasiga lurarna i och skicka med UPS-budet som skulle köra det till Arlanda igen för att de skulle skickas ner till Holland, ALLA serviceärenden görs i Holland och de har garanti på att från det du skickar in produkten så ska du ha den hemma hos dig inom 7 dagar

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

DELL skickar ett nytt på posten till dig så du själv kan byta..

Fantastiskt bra. Man behöver inte vara utan dator i 5 veckor och sura för att verkstaden har mycket att gör. Bara öppna locket och plugga in.

Läser att någon tycker att en 23 000 kr dator är slängbar i soporna efter 2 år (medellivslängden för batterier). Är det en typisk Apple-ägare?

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Som jag sagt tidigare finns det tunnare datorer med samma/bättre spec. Det finns absolut inget som tvingar de att limma batteriet. ett par skruvar skulle funka exakt likadant. Vist finns det produkter med inbyggda batterier men de går att byta själv på ett lätt sätt. Finns inget som motiverar de att löda eller limma fast saker. Datorn blir INTE tunnare av det.

Jag gillar också vissa av apples produkter och jag skrev även tidigare, om en annan tillverkare gjort likadant så hade jag blivit lika uppretad. Men nu handlar denna just om MBP så.

Ja specsen är väl en sak men just att trycka in så mycket batterikapacitet som möjligt utan att bygga volym... Men jag håller med om att en kontakt istället för lödning ska inte vara något problem. Att klistra förstår jag då det är lösa battericeller även om de säkert kunnat lista ut en alternativ fastsättning.
Och nu varierar det givetvis från märke och modell men jag skruvade senast idag i en Acer och det var inget "lätt" över att komma åt det batteriet heller, mycket skruvning men batteriet sitter ju däremot fast på ett bättre/lättare sätt då...

Men det är ju det som är grejen, en sån här lösning är ju piss för framförallt DIYs (dvs swec ragemob), för den gemene och främst företag är prisskillanden ingen direkt grej mot tidigare då denne ändå lämnar in datorn på service...

Men för att tala emot mig själv så det jag ogillar med detta är att det gör mer och mer som med t.ex bilar, dvs du måste lämna in den på service för minsta lilla. Priset för utveckling kan man tycka men för oss DIYs är det sjukt trist...

Permalänk
Medlem

Damn, saftigt :/

Man undrar ju hur mycket av detta som beror på själva hårdvaran och hur mycket som blir extra arbetskostnad på grund av konstruktionen.

Hade jag fått välja mellan att dra runt på en dator som var 2mm tjockare och en aning tyngre varje dag men där det var 500kr billigare (mindre dyrt ) så hade jag LÄTT valt den dyrare men tunnare maskinen . Antagligen för att jag antar att jag bara behöver betala en sådan avgift en gång under datorns livstid (har aldrig behövt byta ett batteri på mina laptops *peppar peppar*).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Har man råd att köpa en laptop för 18 000 har man råd att byta batteri om 4 år. Min Mac fyller 2 och har batteritid på MINST 4 timmar, helt ok då den utlovade 6 när den var ny.

Tack för att du visar att även du inte läser mitt/mina inlägg. Att du inte läser hela tråden är väl förståeligt, men att kommentera på ett inlägg som hade sitt syfte att citera ett annat inlägg vars bakgrund kom från ett 3:e inlägg är väl lite för trångsynt för att jag ska kunna låta det gå. Läs, fundera och sedan skriv. Följ dessa steg så slipper vi sådanna här missförståelser i framtiden.

För övrigt kostar väl MBP 22000kr, och inlägget du citerade tog upp ämnet: "huruvida vanliga svensson köper MBP." Hoppas du hänger med nu

För att övergå lite mer till on topic så är det egentligen inte själva batteri tiden det är prat om, det är mer idén av att inte kunna byta ut den själv och på det sättet spara tid. Att det inte går att byta ut ram eller hd'n gör ju inte saken precis bättre det heller. Huruvida detta nu är för att spara utrymme eller för Apple att tjäna pengar diskuteras vilt i denna tråd.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Det är inte svårt att undvika halva mitt påstående va? Säg mig vilken dator ska du köpa om du vill kunna mecka lite själv vid eventuella problem men samtidigt köra OSX? Hacintosh är inget alternativ. Det finns ej dvs man har inget val

Allright, jag ska förklara lite bättre vad jag menar:

Du har två alternativ när det gäller 13" Mac:

* Macbook Pro 13"
* Macbook Air 13"

Det du väljer mellan är:

MBP: Bättre prestanda, större möjligheter att uppgradera/reparera själv och marginellt fler anslutningsmöjligheter + DVD, men större format än MBA.
MBA: Mindre prestanda, värre möjligheter att uppgradera/reparera själv och färre anslutningsmöjligheter, ingen DVD men den är betydligt mindre och smidigare.

När konsumenterna väljer MBA (som dessutom är dyrare, iaf senast jag kollade) framför MBP, blir kontentan att man säger att man offrar gärna det ovan för att få datorn i ett smidigare format.

Är du med på vad jag menar med att det är vi konsumenter som visar vad det är vi värdesätter genom vad vi väljer? Vissa människor valde MBA för att den skeppades med SSD, andra valde den för att den hade annan upplösning, whatever, för tillverkaren så spelar det mindre roll för det enda de ser är antalet sålda maskiner.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

För apples nya bärbara

Och Samsungs Ultrabooks

Och ASUS Zenbooks

Etc.

Varför det är limmat tillskillnad från MBA kan jag inte svarat på då jag inte designat det.

En ultratunn bärbar med LiPo skall du inte skruva i, oavsett tillverkare.

Så om ni skall basha Apple, fortsätt gärna och basha ASUS, Samsung, Toshiba med flera som tillverkar Ultrabooks och liknande bärbara med inbyggda LiPo batterier.

Att det skulle innebära stora merkostnader för användarna är jag väldigt skeptisk till, så länge det är en vettig last och laddbalanserare som styr cellerna så håller batteriet med största sannolikhet tillräckligt hög prestanda tillräckligt länge för att du skall bli intresserad av att uppgradera datorn av andra anledningar innan batteriet är nere på obrukbar livslängd. Och jämför inte med din gamla bärbara som är 5år gammal, det batteriet bygger på helt annan teknik.

Om det är riskabla batterier som krävs för att komma ner i storlek med bibehållen eller förbättrad kapacitet, då är jag fine med att jag inte kan meka med det själv.

Nu hänger jag inte alls med. Det har suttit batteirier med Li-kemi i laptopar i det senaste årtiondet och det har fungerat fint att skruva i dem hittills. Eller ja, de flesta behöver man inte skruva upp för att byta då batteriet ofta sitter löst på utsidan vilket har många andra fördelar, till exempel är det lätt att göra laptopen strömlös för att förhindra katastrof när man spiller en kopp kaffe i den. Googlade lite och Zenbook har ett löstagbart batteri om man skruvar loss baksidan som sitter med ett gäng torx. Där ligger li-polcellerna i en plastlåda som de brukar. Mobiltelefoner har också haft löstagbara li-polbatterier hur länge som helst och där måste man ofta ta ur batteriet för att byta SIM-kort och förvånansvärt ofta också minneskort.

Det finns väl egentligen bara två anledningar att göra som Apple har gjort. Antingen är det för att spara plats eftersom det faktiskt går att spara någon stackars millimeter på att hoppa över plastskalet. Eller så är det ytterligare ett steg i att låsa upp konsumenter för det är ett dyrare system. Det är billigare att bara klicka i ett färdigt batteri än att sitta och montera massa småceller. Skulle gissa på att det är en kombination men det är bara spekulationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Snarare är apple fanboys som visar upp ett sjukligt beteende, det här är en oroande och farlig utveckling vi ser.

- Man får aldrig kritisera Apple, dom som gör det ska angripas direkt
- Man får aldrig ifrågasätta vad Apple gör, även om dom lurar sina kunder så är det på något märkligt sätt "bra", det är ju trots allt Apple.

Den här sortens blind acceptans (som gäller alla företag men som är störst/tydligast kring Apple) försvagar konsumentens roll men bidrar även till en försämrad teknisk förståelse.

Jag upplever det exakt omvända.

Rabiata tattare som vrålar i falsett i kommentarsfältet i samband med ALLA Applenyheter.

Allt Apple gör ska kritiseras
Man får aldrig tycka att Apple gör något bra

Skickades från m.sweclockers.com