Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

1. Helt korrekt, första vettiga motargumentet, gillar inte att skicka iväg min dator, speciellt inte som det är i princip omöjligt att ta ut hårddisken först.
2 & 3. Industridesigners och ingenjörer anställda av Apple eller forumanvändare på Sweclockers? Jag tror dessvärre att dålig design inte kan anses vara en korrekt bedömning. Om din TV pajjar, kollar du om det är minnena, parameter-ram, moderkort eller annan komponent som gått sönder? Nej du tar den tillbaka till återförsäljaren och får den lagad. Apple vill att deras datorer skall vara lika "okomplicerade" för deras kunder som konsumentelektronik (Consumer Electronics, osäker på svenskan). "It just works" du ska inte ens fundera på om det sitter ett batteri i eller inte, att veta vilka komponenter som används ger inget mervärde för konsumenten (enligt Apple). Tycker du att det är viktigare att kunna mecka än använda så skall du inte köpa Apple.

Jag förstår vad du säger men det går väl inte att förneka att bara för att man KAN öppna laptopen och, om man har kunskapen, reparera den själv blir det väl inte mer komplicerat för den som föredrar att inte göra det och istället skicka iväg den?

Jag förstår också varför Apple gör det designvalet då det helt klart betalar sig.

Vi kan väl avsluta med att säga att det är inte dålig design (den gör ju exakt det Apple faktiskt vill, konsumenten får betala genom näsan.) Det är rövhålsdesign, man gör något som inte måste vara väldigt dyrt väldigt dyrt. Om Apple verkligen ville göra det användarvänligt kunde de väl satt batteriet på ett liknande sätt som på många andra laptops så det helt enkelt bara är att öppna en spärr och byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Som nämnts i tråden gör andra tillverkare på liknande sätt med sina Ultrabooks. Att mecka runt i laptops är väl knappast något man brukar kunna göra så mycket? Apple riktar sig väl visst till teknikintresserade ingenjörer. Det beror på vad den teknikintresserade ingenjörer än intresserad av. Han kanske vill göra annat än att mecka med datorn i sig?

Onyanserade slutsatser är alldeles för vanligt här i världen, den saken är klar.

Hoppsan! Där trampade man visst någon på en öm tå. Här gäller att träda fram med varsamhet. Ber tusen gånger om ursäkt om du blev stött i kanten. MEN jag tror nog ändå att Apple snarare riktar sig till teknikrädda esteter än ingenjörer som inte drar sig för att titta "under huven" så att säga.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

*Tar fram popcorn*

Måste förbereda med lite snacks innan måndags-underhållningen (läsa igenom all flaming)

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NonnePonne:

Allt annat verkar vi vara på samma bana på.
Men har aldrig påstått följande: "Var menar du att du hittar en dator motsvarande nya MBP med retina för halva priset?" det jag sagt och menar är dock: "men personligen ser jag inte idén att köpa en MBP (för 20 000kr) när du får motsvarande prestanda och en bra skärm (läs 1080p ips) för runt hälften av priset."

Kort och gått menar jag att motsvarande hårdvaru prestanda och en 1080p ips skärm för ~11000kr är mycket mer attraktivt än en MBP för ~22000kr där enda skillnaden i hårdvara är just Retina skärmen. Förutsätter vi, som jag i alla fall gör, att tangentbordet och touchpaden är semi irrelevanta.

(jag jobbar i alla fall inte med touchpaden när jag använder mig av en laptop, nej. Mus ska det nog vara. Sen "bra" tangentbord, bara den har fungerande knappar brukar det ju gå hem för de flesta). Om vi nu inte förutsätter att dom är irrelevanta så ser jag ändå inte att det skulle vara värt ~10000kr extra för tangentbord, touchpad och retina skärm.

Godis, jag har letat en hel del men inte lyckats hitta motsvarande prestanda med OK skärm i runt 2Kg klassen, vilken syftar du på?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av QL:

Hoppsan! Där trampade man visst någon på en öm tå. Här gäller att träda fram med varsamhet. Ber tusen gånger om ursäkt om du blev stött i kanten. MEN jag tror nog ändå att Apple snarare riktar sig till teknikrädda esteter än ingenjörer som inte drar sig för att titta "under huven" så att säga.

Ja, tån som hela tiden får läsa onyanserade slutsatser på internet är rätt öm.
Sista meningen håller jag absolut med med om. De riktar sig mer till användare som inte bryr sig så mycket vad som är under skalet och prestanda ”på pappret”. Men det betyder inte att det inte finns teknikintresserade som uppskattar Apples grejor.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Tråkigt att se att Applehatarna som hänger på Sweclockers har tagit sin Ignorans till en ny nivå!!!
Börjar tro att mupparna från "Toms Hardware" har flyttat hit....

Nej, det är bara så att fler har blivit mer medvetna om vad dom köper för sina pengar.

Permalänk
Medlem

Sweclockers i ett nötskal säger jag. Fyfan vilket gnäll om priset för att byta batteri. Tror ni att det krävs en examerad kemist för att få bort lite lim? Om svaret är ja. Då är priset billigt. Om svaret är nej. Då är det lätt att göra själv.

Edit: kom nu inte och nämn skruvarna som man får bort hur lätt som helst ändå. Om inte så kommer verktyg finnas att köpa för 99:-.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Nej, det är bara så att fler har blivit mer medvetna om vad dom köper för sina pengar.

Du menar att de som tycker Apple är skit och aldrig skulle kunna tänka sig att köpa en enda Apple-produkt ändå har erfarenhet av grejorna? Låter inte det något motsägelsefullt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Man får väl helt enkelt skylla sig själv om man köper en Mac.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

haha, lite absurt är det allt. dessutom tycker jag sånt här går mot allt vad miljötänk och användarvänlighet heter. borde ju redan finnas EU-förbud mot sånt här fö.

om de absolut ville tjäna på batteribytet så kunde de ju istället försett varje dator med en egen nyckel så de kunde iaf öppna själva utan arkeologimetoder..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om Apple ens byter batteri, eller om dom bara för över HDD'n till en annan burk och skickar tillbaka.

Ska man göra en bil jämnförelse så skulle Ingen köpa en bil där däcken är fastlimmade och inte går att byta. (fast vem vet, om Apple börjar göra bilar så kanske....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du menar att de som tycker Apple är skit och aldrig skulle kunna tänka sig att köpa en enda Apple-produkt ändå har erfarenhet av grejorna? Låter inte det något motsägelsefullt?

Nej jag menar det jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men det betyder inte att det inte finns teknikintresserade som uppskattar Apples grejor.

Nej, det kan väl finnas en och annan udda fågel. Observera nyanseringen här
Känns ruttet att meningen är att man ska hiva hela härket i soptunnan när batteriet är slut. Själv är jag inne på det tredje batteriet i min laptop.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Vad otippat att typ 90% av alla som klagar här redan sen tidigare i MPB-trådarna tydligt gjort det klart och tydligt att de ändå aldrig skulle köpa MBP.

Håller med Tomjuts första inlägg, denna "nyhet" känns bara som den publiserades för att spä på "flame war" här på sweclockers. Det pris som Apple tar för att byta ut batteri är typ i linje med andra företag och att det inte gick att byta själv visste vi redan tidigare. Så förstår inte nyhetsvärdet för denna artikel?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Oneliners och tramsiga animerade GIF:ar undanbedes.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RobCar:

Nej, det är bara så att fler har blivit mer medvetna om vad dom köper för sina pengar.

Snarare tvärt om skulle jag vilja säga. På 80talet visste man precis vad som var under huven, 386 -> Pentium4 eller AthlonXP, konsumenterna visste ganska väl vad det var för hårdvara.

I dag är prestandan i en dator eller telefon god nog för de flesta användare, det är inte längre intressant för den breda massan om hur många GHz det är eller annat. Vad man köper är en upplevelse, Apple var tidigare än de flesta andra på att presentera produkterna med syfte och känsla snarare än specifikation. Se HTC de senaste åren till exempel, de har gått ifrån att snacka om spec på telefonerna utan pratar om upplevelsen med HTC-Sense och vilken målgrupp de olika telefonerna passar.

Jag är själv otroligt teknikintresserad, spelar på en fet PC, har en MBA som resekompis, kör Linux på HTPC'n etc samt jobbat i datorbranchen ett bra tag nu. Är ingen fanboy åt något håll men har inga problem att uppskatta och förstå olika synpunkter.

Trenden bland både köpare (och uppenbart säljare) är som sagt att man söker en funktion eller upplevelse, inte en teknisk specifikation. Majoriteten bryr sig inte ett skit om det är den senaste generationen dittan eller duttan bara det löser mina uppgifter på ett bekvämt sätt.

Absoluta majoriteten som köper en dator, brödrost, bil, TV eller telefon i dag använder den tills den inte längre uppfyller behoven eller går sönder. Om den går sönder innan behoven växt om prylen ser man vad det kostar att reparera och sedan lämnar in den för lagning eller köper en ny. Så enkelt är det.

Vi som skruvar i datorer är en absolut minoritet, på samma sätt som de som handbygger sina egna förstärkare, eller mekar med gamla bilar och så vidare. Kika på de vanligaste konsumentprodukterna där ute, vet du vad det sitter för panel i din TV, eller vad det är för tändningssystem i din bil?

De som tror att syftet med Apples svårlagade hårdvara är att sätta käppar i hjulen för de som själva mekar med datorerna bör se sig om och fundera på hur stor marknadsandel vi egentligen står för. Apple omsatte 108 Miljarder USD förra året, om du tror att de lägger R&D pengar på att försvåra för entusiaster och nerdar misstar du dig grovt.

Att en ny dator är meckig att reparera är en större belastning för tillverkaren än dig. Som någon nämde tidigare så är logistiken och administrationen sällan värt det. Kan i min vildaste fantasi inte tänka mig att Apple har gjort det besvärligt att laga datorn för att tjäna pengar. Snarare designat den så att det skall passa så stor del av målgruppen som möjligt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Dom är duktiga på att ta betalt för ingenting.

Snart inser väl folk att dom inte får vad dom betalar för.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Android har inget med tråden att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad otippat att typ 90% av alla som klagar här redan sen tidigare i MPB-trådarna tydligt gjort det klart och tydligt att de ändå aldrig skulle köpa MBP.

Håller med Tomjuts första inlägg, denna "nyhet" känns bara som den publiserades för att spä på "flame war" här på sweclockers. Det pris som Apple tar för att byta ut batteri är typ i linje med andra företag och att det inte gick att byta själv visste vi redan tidigare. Så förstår inte nyhetsvärdet för denna artikel?

Vadå denna "nyhet" känns bara som den publiserades för att spä på "flame war" här på sweclockers. Du är fullt medveten om att i stort sett hela Redaktionen/Moderatorerna på Swec har Mac som dom sitter o jobbar vid va?

Nä, det såkallade "flame war" är det medlemmarna som står för!

Och är det så, att du inte förstår nyhetsvärdet. Så kanske ordet upplysning ringer lite!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

säljer dom datorerna för 20-25k skall man få sånt gratis om det går sönder i minst 5 år!!!

men deras saker är bra det har jagej klagat på de jag klagar på e priset

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Kvarstår ju dock att Apple medvetet skapar ett problem för att sedan kunna ta betalt för det. Tror vilken normalbegåvad människa som helst kan byta ett batteri i en dator. Finns exakt 0 fördelar med att limma fast batteriet.

Medvetet skapar ett problem? De skapar ju inte batteriet för att jävlas med folk, för få få ner tunnheten på datorn tar de bort höljet på batteriet, samma som med air sen över tre år tillbaka men det verkar folk missat. Samma som att det av någon anledning inte uppmärksammats att t.ex Acer har modeller med inbyggt batteri...

Jag gillar Apples produkter, knappast att jag gillar alla deras tilltag men att läsa kommentarer på t.ex swec eller feber är ju fan skrämmande. Givetvis kan man bry sig om nyheter och produkter man inte äger själv men hetsen över Apple måste det som någon skrev finnas en medicinsk diagnos för (för båda läger)...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QL:

Hoppsan! Där trampade man visst någon på en öm tå. Här gäller att träda fram med varsamhet. Ber tusen gånger om ursäkt om du blev stött i kanten. MEN jag tror nog ändå att Apple snarare riktar sig till teknikrädda esteter än ingenjörer som inte drar sig för att titta "under huven" så att säga.

De gör datorer för folk som vill använda den som dator, inte vända den upp och ner för att skruva i den till ingen nytta. Hur mycket RAM etc. du vill ha väljer du vid beställning av den när du konfigurerar ditt köp, så du avgör själv från början, väljer du för "lite" då så är väl inte det Apples fel

Skrivet av lang666:

Dom är duktiga på att ta betalt för ingenting.

Snart inser väl folk att dom inte får vad dom betalar för.

Du får exakt det du betalar för

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av widL:

Fast du får ju inte motsvarande prestanda i en 13" Zenbook, eller hur? Du måste ha fått något om bakfoten, eller också missuppfattar jag dig igen. Det är inte bara retina-skärmen som skiljer den nya MBP:n från en Zenbook av nyare modell, vilket du säkert känner till.

Vad som är mest attraktivt för person X kan ju varken du eller jag avgöra!

Eftersom du aldrig testat touchpaden på en mac så kan jag som kuriosa nämna att jag innan jag skaffade min MBA väldigt gärna använde mus när jag satt vid en bärbar. Sen jag skaffade macen har jag inte saknat en mus en enda gång.

Jag är vaken och alert! Vi "jobbar" för övrigt även på helger.

Kan hända att jag missat något, men jag tycker mig inte se några uppenbara regelbrott i tråden. Ignoranta kommentarer strider inte mot reglerna (även om jag ibland hade önskat det).

Anmäl gärna inlägg du tycker bryter mot våra regler, så tar jag eller någon annan en titt på det!

Bara för att jag en gång refererade till asus zenbook är det ju såklart inte denna jag hela tiden jämför med. Dessutom är asusen på 11.6" eller 13.3" vilket gör att en jämförelse blir aningen svårare. Poänget med asus jämförelsen var mest skärmen varav huvudpoänget går lite mer mot det (kanske?) luddiga: "det finns tillverkare som faktiskt gör bra skärmar inte bara dessa ~1336x700" om ändå inte 2880x1800. Nu är ju dock Apple först med retina-2880x1800 så därav kan dom fläska på priset lite.

Efter lite snabb jämförelse så hittade jag (att det nu råka bli en asus är ren slump) första datorn med 650m och quadcore i7 processor: (finsk hemsida, därav euro)

Asus 15.6":
N56VZ-S4026V, Core i7-3610QM, 6GB, 750GB, GT 650M, BR, Win 7 Home Premium 1229.00 €
+ Samsung 256GB 830 Series SSD-kiintolevy, 2.5", SATA III, Bulk 232 €
= 1460€ eventuellt 2gb extra ram för ~50€ o vi e uppe i 1510€

Apple:
15-inch: 2.3GHz Retina display, 2.3GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.3GHz, 8GB 1600MHz memory, 256GB flash storage1,
Intel HD Graphics4000, NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
2.349,00 €

prisskillnaden blir runt 800e för en retina display, tangentbord + pekplatta (aningen tunnare och snyggare design). Förvisso är inte denna asus en ultrabook men vad jag kan komma ihåg finns det ultrabooks med grafikkort i 650 klassen eller i alla fall på kommande. Man får ju komma ihåg att dessa nya apple datorer är just det, nya.

Min åsikt/poäng/tanke håller jag mig nog fortfarande till. 800 euro extra för tangentbord, retina skräm och pekplatta ser jag nog inte som berättigat/prisvärt och skulle därav inte rekommendera en MBP till någon.

Orsaken till allt detta till synes trams jag skriver är för att jag helt enkelt inte förstår varför folk köper denna produkt. Jag kan svagt förstå, men inte hålla med om sådanna personer som använder den professionelt till final cut, 3d modelering och andra tunga redigerings program. Men vanliga personer som behöver en dator? Vet dom ens vad en retina display är?

Det som därför är lite dystert, enligt mig, är att jag ser personer via jobb eller skola som använder MBP/MBA och när jag frågar dom vad datorn används till så är det oftast surfande och kanske lite enkla matematiska beräkningar (som för övrigt windows och linux har umtärkta progam för, t.ex. mathlab) och film/music. Om jag sedan sätter uppföljar fråga till detta så kommer det oftast att "apple" är så unikt och coolt o designen e underbar o what not. Samt att vissa t.o.m tror att man behöver mac för att använda itunes för att kunna uppdatera sin ipod eller ens kunna ladda ipoden.

I ett nötskal så är jag väl störd på att vanliga svenssons blir semi-lurade till att köpa en produkt som kostar i runda slängar 50% mer än windows(linux) motsvarigheter.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Snarare tvärt om skulle jag vilja säga. På 80talet visste man precis vad som var under huven, 386 -> Pentium4 eller AthlonXP, konsumenterna visste ganska väl vad det var för hårdvara.

Om den går sönder innan behoven växt om prylen ser man vad det kostar att reparera och sedan lämnar in den för lagning eller köper en ny. Så enkelt är det.

Vi som skruvar i datorer är en absolut minoritet, på samma sätt som de som handbygger sina egna förstärkare, eller mekar med gamla bilar och så vidare. Kika på de vanligaste konsumentprodukterna där ute, vet du vad det sitter för panel i din TV, eller vad det är för tändningssystem i din bil?

De som tror att syftet med Apples svårlagade hårdvara är att sätta käppar i hjulen för de som själva mekar med datorerna bör se sig om och fundera på hur stor marknadsandel vi egentligen står för. Apple omsatte 108 Miljarder USD förra året, om du tror att de lägger R&D pengar på att försvåra för entusiaster och nerdar misstar du dig grovt. Att en ny dator är meckig att reparera är en större belastning för tillverkaren än dig. Som någon nämde tidigare så är logistiken och administrationen sällan värt det. Kan i min vildaste fantasi inte tänka mig att Apple har gjort det besvärligt att laga datorn för att tjäna pengar. Snarare designat den så att det skall passa så stor del av målgruppen som möjligt.

Cyrix ffs!

ja alla kanske inte slänger en apparat för 20 papp efter år när den är kass. fast jag tror de flesta också ser inskick som ett betydligt jobbigare förfarande än att bara beställa ett nytt eller be nån i närheten fixa det, iaf i Sverige. för att "man lämnar bara in" does not compute på de flest håll här, och "flest" menar jag nu efter den enda Äppelhandlarn i landet ska öppna. alternativet är då att buda saker fram och tillbaka, även med smidiga plocka up lösningar är det en jobbig metod som kräver att man sparat kartonger eller fixar egna som godkänns för frakt med ansvar.

jo jag vet visserligen allt det där, men jag tror ändå att de medvetet gjort vissa saker så förbaskat krånglig för att deras verkstad ska tjäna ett större syfte. seriöst, det finns lika lite anledning att göra det krångligt att byta batteri som att göra det att byta positionsljus, och det är fullständigt uppenbart att det gör i många fall. även folk som inte vet sånt borde kunna få byta en enkel slitagedel som inte påverkar bilens integritet nått större själva.

jo det stämmer säkert. jag tror bara de inte riktigt tänkt igenom de flesta, eller vad det kommer innebära riktigt.

det vore fö inte speciellt svårt att designa ett användarutbytbart skallöst batteri.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Bara för att jag en gång refererade till asus zenbook är det ju såklart inte denna jag hela tiden jämför med. Dessutom är asusen på 11.6" eller 13.3" vilket gör att en jämförelse blir aningen svårare. Poänget med asus jämförelsen var mest skärmen varav huvudpoänget går lite mer mot det (kanske?) luddiga: "det finns tillverkare som faktiskt gör bra skärmar inte bara dessa ~1336x700" om ändå inte 2880x1800. Nu är ju dock Apple först med retina-2880x1800 så därav kan dom fläska på priset lite.

Efter lite snabb jämförelse så hittade jag (att det nu råka bli en asus är ren slump) första datorn med 650m och quadcore i7 processor: (finsk hemsida, därav euro)

Asus 15.6":
N56VZ-S4026V, Core i7-3610QM, 6GB, 750GB, GT 650M, BR, Win 7 Home Premium 1229.00 €
+ Samsung 256GB 830 Series SSD-kiintolevy, 2.5", SATA III, Bulk 232 €
= 1460€ eventuellt 2gb extra ram för ~50€ o vi e uppe i 1510€

Apple:
15-inch: 2.3GHz Retina display, 2.3GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.3GHz, 8GB 1600MHz memory, 256GB flash storage1,
Intel HD Graphics4000, NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
2.349,00 €

prisskillnaden blir runt 800e för en retina display, tangentbord + pekplatta (aningen tunnare och snyggare design). Förvisso är inte denna asus en ultrabook men vad jag kan komma ihåg finns det ultrabooks med grafikkort i 650 klassen eller i alla fall på kommande. Man får ju komma ihåg att dessa nya apple datorer är just det, nya.

Min åsikt/poäng/tanke håller jag mig nog fortfarande till. 800 euro extra för tangentbord, retina skräm och pekplatta ser jag nog inte som berättigat/prisvärt och skulle därav inte rekommendera en MBP till någon.

Orsaken till allt detta till synes trams jag skriver är för att jag helt enkelt inte förstår varför folk köper denna produkt. Jag kan svagt förstå, men inte hålla med om sådanna personer som använder den professionelt till final cut, 3d modelering och andra tunga redigerings program. Men vanliga personer som behöver en dator? Vet dom ens vad en retina display är?

Det som därför är lite dystert, enligt mig, är att jag ser personer via jobb eller skola som använder MBP/MBA och när jag frågar dom vad datorn används till så är det oftast surfande och kanske lite enkla matematiska beräkningar (som för övrigt windows och linux har umtärkta progam för, t.ex. mathlab) och film/music. Om jag sedan sätter uppföljar fråga till detta så kommer det oftast att "apple" är så unikt och coolt o designen e underbar o what not. Samt att vissa t.o.m tror att man behöver mac för att använda itunes för att kunna uppdatera sin ipod eller ens kunna ladda ipoden.

I ett nötskal så är jag väl störd på att vanliga svenssons blir semi-lurade till att köpa en produkt som kostar i runda slängar 50% mer än windows(linux) motsvarigheter.

Du glömde det dom flesta betalar för!!
Och det är inte det du skriver, utan det är OS!! Själva smidigheten att jobba med en Apple dator är just OS!

(och nä , jag äger ingen ny appledator) Men jag fattar dom som köper OCH jag dömer dom INTE!

Klart man kan ha allt av alla världar, vissa saker kostar, vissa inte!! Så har det alltid varit, fattar inte vad som är vårt att fatta!
Dom som köper en vet vad dom ger sig in på!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Du glömde det dom flesta betalar för!!
Och det är inte det du skriver, utan det är OS!! Själva smidigheten att jobba med en Apple dator är just OS!

(och nä , jag äger ingen ny appledator) Men jag fattar dom som köper OCH jag dömer dom INTE!

Klart man kan ha allt av alla världar, vissa saker kostar, vissa inte!! Så har det alltid varit, fattar inte vad som är vårt att fatta!
Dom som köper en vet vad dom ger sig in på!

Problemet, som jag förövrigt tog upp i inlägget du citerade, är väl just att vanliga svensson oftast just INTE vet vad dom ger sig in på...

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem

Dyrt och onödigt. Men sen är ju frågan hur ofta man ens byter batteri i laptopen? Ungefär när det är dags att köpa en ny laptop.

Permalänk
Medlem

Ja än är inte den sista idioten född..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Wow, ett företag som vill tjäna pengar? TELL ME MORE, OH WISE ONE!

Ja, Apple tar minst det dubbla än vad värdet för produkten är. Det är skillnad på att tjäna pengar genom att blåsa folk och ta extra betalt för småsaker som att byta batteri och att tjäna pengar på att sälja en dator som du kan få göra vad du vill med.

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Asus 15.6":
N56VZ-S4026V, Core i7-3610QM, 6GB, 750GB, GT 650M, BR, Win 7 Home Premium 1229.00 €
+ Samsung 256GB 830 Series SSD-kiintolevy, 2.5", SATA III, Bulk 232 €
= 1460€ eventuellt 2gb extra ram för ~50€ o vi e uppe i 1510€

Apple:
15-inch: 2.3GHz Retina display, 2.3GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.3GHz, 8GB 1600MHz memory, 256GB flash storage1,
Intel HD Graphics4000, NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
2.349,00 €

prisskillnaden blir runt 800e för en retina display, tangentbord + pekplatta (aningen tunnare och snyggare design). Förvisso är inte denna asus en ultrabook men vad jag kan komma ihåg finns det ultrabooks med grafikkort i 650 klassen eller i alla fall på kommande. Man får ju komma ihåg att dessa nya apple datorer är just det, nya.

Om uppgifterna på prisjakt stämmer har faktiskt asusen hela 97% större volym och 0,7 kg högre vikt.