Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Inaktiv

Apple in a Nutshell

För drygt tjugotusen kronor får du en Macbook Pro med Retina-skärm eller en monster spelmaskin för motsvarande pris så valet är enkelt men sen att de tar ytligare tvåtusen kronor för att byta ett batteri är skandal eller rent ut sagt bedrägeri. Är innerligt stolt att man aldrig spenderat en krona på överhypade produkter från Apple.

Permalänk
Medlem

För den summan datorn kostar tycker man ju att man borde vara berättigad att åtminstonde äga datorn och göra vad f*n man vill med den. Men till och med det känner Apple sig tvingade att sätta stopp för

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är så sött när folk skriver "Man får aldrig kritisera Apple!!!1111" när hela tråden är full med folk som klagar på att batteriet inte går att byta själv. Det är väl rätt uppenbart att det inte är jättetoppen att det inte går att byta batteri själv, men priset är inte konstigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

För drygt tjugotusen kronor får du Macbook Pro med Retina-skärm eller en monster spelmaskin för motsvarande pris, valet är enkelt...

Du kan få en ordentlig utlandsresa för de pengarna också. Valet är enkelt… (ja, det är enkelt för dig kanske, men få det inte att låta som alla skulle välja en speldator före nya MacBook Pro, får då är du trångsynt).

Apple-produkter är inte alls överhypade, återigen är det din åsikt, men det är knappast någon objektiv sanning. Begrips?

För övrigt så är det cirka 1000 cykler på batterierna i Apples bärbara sen de blev ”inbyggda” (altså inte kan bytas själv). Så det lär ta ett tag innan batteriet måste bytas:

”The built-in battery of your MacBook, MacBook Pro or MacBook Air is designed to deliver up to 1000 full charge and discharge cycles before it reaches 80 percent of its original capacity. In addition, Adaptive Charging reduces the wear and tear on the battery giving it a lifespan of up to 5 years.”

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Men jag håller med om att det är synd att man inte kan öppna och fixa lättare. Som med de andra modellerna där man i alla fall kunde komma åt hårddisk och minnen enkelt. Lite synd att de gått ifrån det i nya MacBook Pro.

På MacWorld.se där samma diskussion förs skrev en så här:

”Tror du verkligen Apple vill tjäna pengar på after sale service??? Alla företag vill slippa denna biten så mycket det bara går för det är ett logistiskt och administrativt helvete.

De har gjort konstruktionen som den är för att minimera utrymmesanvändning och minska kvalitetsproblem.”

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperu97:

Scumbag Apple. Allt för att tjäna pengar!

Wow, ett företag som vill tjäna pengar? TELL ME MORE, OH WISE ONE!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Wow, ett företag som vill tjäna pengar? TELL ME MORE, OH WISE ONE!

Din kommentar? Vad tillför den? Apple är annorlunda gentemot andra företag som vill tjäna på det sättet genom att hitta på att ut avgifter för till och med dom minsta småsakerna

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det stora problemet som jag ser det är att man blir av med datorn i X dagar och detta är mer det verkliga problemet. Kan man byta batteri själv enkelt blir man ju inte av med datorn överhuvudtaget.

Då många har MBP's i arbetet är det nog inte helt korkat att kunna utföra små serviceärenden på egen hand på komponenter som slits eller som man vill uppgradera om behoven ändras (ram....).

Ni som försvarar detta tycker jag är lite konstiga, varför inte bara erkänna att det är dålig design av hårdvara? Sen när är det bra att behöva gå med en dator till en verkstad? ...

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Vilka jäkla as Apple är alltså! Nu kan man inte ens byta batteriet längre! Allt för att tjäna pengar! För jag vill aldrig tjäna pengar, det är bara onda företag och personer som vill tjäna pengar! Jag ska leva på mamma och pappa medan jag sitter fastnitad framför skrivbordet och spelar WoW med min grymma speldator som är mycket billigare och bättre än en sketen MacBook Pro. Och vill jag sitta på stranden och spela WoW så är det inga som helst problem att förflytta min enormt braiga dator och stora skärm med massa pixlar i! Behöver bara köpa till en förlängingssladd på 2 km så är det fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Apple är annorlunda gentemot andra företag som vill tjäna på det sättet genom att hitta på att ut avgifter för till och med dom minsta småsakerna

Försöker du säga att Apple är de enda som försöker maximera sina vinst? Apple är inte värre något annat företag, skillnaden är att de lyckas ta betalat och folk fortsätter att köpa deras produkter.
Sen håller jag med om att det kan kännas surt att de tar ut en avgift och att det kan svida, men om det är som Fluf säger så är det helt ok för mig. Sen när det är dags att byta batteri då är det ändå dags att byta dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Din kommentar? Vad tillför den? Apple är annorlunda gentemot andra företag som vill tjäna på det sättet genom att hitta på att ut avgifter för till och med dom minsta småsakerna

Vad tillför hans kommentar då från första början? Försökte inte låta så nedlåtande men om han vill hoppa på the apple-hating bandwagon så får han i alla fall komma med någon vettig kritik.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Otroligt. Och Apples får beröm för sin design.

Kan nån bekräfta att batteriet ingår i det priset?

Permalänk
Skrivet av widL:

Det är inte bara design och byggkvalitet som Apple gör bra.

Deras touchpads (i kombination med OS X Lion eller senare) är än så länge utan konkurrens. Skärmarna i deras datorer är oftast mycket bättre än konkurrenterna (13" MBP undantagen). Bra, bakgrundsbelysta tangentbord är det heller inte alltför många konkurrenter som kan skryta med.

Uppgraderingar av OS:et är rejält mycket billigare än Microsofts diton, de har också annan professionell mjukvara som håller extremt hög standard, t ex Aperture, Logic och Final Cut, till en bråkdel av vad motsvarande kostar på en Windows-dator.

Där är några av fördelarna som du verkar ha glömt att nämna.

Var mer inriktad på hårdvara aspekten eftersom den är lättare att jämföra. Men ja, har faktiskt hört mycket gott om deras touchpads och hur bra dom är, har dock aldrig testat en själv, betyder ju dock inte att dom är dåliga. (ser dock inte detta som en tillräcklig orsak att gå över till MBP, finns ju möss/"pekplattor" att köpa till datorn)

Själv har jag iaf aldrig märkt något speciellt med apples skärmar eller deras bakgrunds belysta tangentbord, kan detta vara en åsikts fråga? Asus har (släpper) sin ultrabook med 1080p och ips panel (flera ultrabook tillverkare har hoppat på samma tåg) vilket jag personligen anser som bra på en laptop. Kan dock vara att du pratar om apples nya retina skärmar som sedan kostar därefter. Annars är det väl relativt vanliga skärmar/tangentbord jämte mot konkurrenterna? Är i och för sig en fråga om vad man prioriterar men personligen känns inte prisskillnaden värd uppgraderingen till en retina-display/tangentbordet/touchpad.

Sedan så går det ju att installera iOS på en pc, eller har jag missat något? Ifall det nu inte går så finns ju det motsvarande program till windows. Men detta, är jag ganska säker på, att är en åsiktsfråga. Huruvida man använder det programmet eller det programmet. Förstår nog att vissa professionella användare har just apple och deras specifika program, men detta betyder ju inte att det är det bästa alternativet, eller billigaste. Möjligtvis smidigaste? O andra sidan så vet jag inte om den "vanliga" apple konsumenten oftast köper en MBP just för att redigera i diverse film, 3d program?

Missta mig inte, jag försöker inte hacka ner på dig, men personligen ser jag inte idén att köpa en MBP (för 20 000kr) när du får motsvarande prestanda och en bra skärm (läs 1080p ips) för runt hälften av priset. Och alla dessa program som apple har, ja. Visst det kan löna sig för vissa att införskaffa sig en macbook pga detta, men de allra flesta håller ju dock inte på med 3d modellering eller Video redigering (och music redigering finns det ju massor av alternativ till, både för linux och windows) därav kommer, iaf jag, fram till slutsatsen att MBP inte är på något sätt ett värdigt köp om du inte jobbar med något av ovan nämnda program och är vana vid dom, eller att du verkligen vill ha en retina skärm.

Om man nu ska vara lite on topic så kan jag även tillägga att det går ju inte att byta ut komponenterna på egen hand, så ska du byta batteri (som tråden f.ö handlar om) så måste du skicka in dit dator till en "apple care center". Huruvida 200e är dyrt för detta eller ej, vet jag inte. Men att inte kunna inhandla batteriet själv och byta ut det själv ser jag, personligen, som en mycket mycket dålig grej. Har bytt batteri på flera laptops under min tid och även till bekanta och dom/jag har under tiden man väntat på att batteriet skall komma, helt enkelt bara använt datorn ipluggad. (samma gäller för övrigt om man uppgraderat ram, hårddiisk m.m).

TL;DR?
fördelarna med en MBP överväger inte prisskilnaden på en vanlig "windows" baserad dator.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Skrivet av NonnePonne:

fördelarna med en MBP överväger inte prisskilnaden på en vanlig "windows" baserad dator.

Jo.

Vissa tycker det i alla fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

För drygt tjugotusen kronor får du en Macbook Pro med Retina-skärm eller en monster spelmaskin för motsvarande pris så valet är enkelt men sen att de tar ytligare tvåtusen kronor för att byta ett batteri är skandal eller rent ut sagt bedrägeri. Är innerligt stolt att man aldrig spenderat en krona på överhypade produkter från Apple.

Fast en Apple har aldrig varit gjord för att vara en spelmaskin, utan för att vara det verktyg en dator egentligen är

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

OnT:

Tycker detta är en ganska liten spik i kistan som är sannolikheten att jag någonsin kommer köpa en mac men det är ändå så tråkigt och typiskt apple att inte ge kunden valmöjligheter och frihet.

OffT:

Skrivet av Leifson:

Fortsätter med biljämförelserna:

En Ferrari har inte mer prestanda i förhållande till sitt pris jämfört med en annan bil, men likt förbannat köper folk Ferraris ändå. Vad har en Ferrari då, som den billigare bilen inte har?

Design - En ferrari ser jävligt speciell ut, snygg, i mångas ögon. Samma med Mac.
Märke - Alla vet att en Ferrari är premium, kostar lite extra. Samma med Mac.

Det finns vissa brister i din liknelse...

En mac och en random pc har samma processor, grafikkrets, ljudkort, batteri osv.

Om skodan och ferrarin hade samma chassi(bilchassi inte samma sak som datorchassi) och samma motor, växellåda, bromsar osv. men bara olika kaross skulle din liknelse fungera fullt ut men detta är långt ifrån sanningen och alla(alla!) delar av en ferrari är dyrare att tillverka än på skodan.

ps. Jag vet att skärmen på en mac är bättre än de flesta pc:s och touchpaden är annorlunda men i det stora hela är skillnaden på komponenter väldigt liten.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Det är ju rent skratt retande !

Apple är sjuka och det har de alltid varit har ägt en telefon från dem och jag säger bara fuck apple !

De kan fan inte göra något riktigt!!!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jo.

Vissa tycker det i alla fall.

Var ju trotsallt min egen åsikt. Mycket klar över att vissa tycker det.
Ifall du ändå vill kommentera, så upplys med saker du tror jag inte visste. Att säga att vissa tycker det är ju som att säga att visa tycker om Memma. Själv avskyr jag memma :S

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NonnePonne:

Var mer inriktad på hårdvara aspekten eftersom den är lättare att jämföra. Men ja, har faktiskt hört mycket gott om deras touchpads och hur bra dom är, har dock aldrig testat en själv, betyder ju dock inte att dom är dåliga. (ser dock inte detta som en tillräcklig orsak att gå över till MBP, finns ju möss/"pekplattor" att köpa till datorn)

Själv har jag iaf aldrig märkt något speciellt med apples skärmar eller deras bakgrunds belysta tangentbord, kan detta vara en åsikts fråga? Asus har (släpper) sin ultrabook med 1080p och ips panel (flera ultrabook tillverkare har hoppat på samma tåg) vilket jag personligen anser som bra på en laptop. Kan dock vara att du pratar om apples nya retina skärmar som sedan kostar därefter. Annars är det väl relativt vanliga skärmar/tangentbord jämte mot konkurrenterna? Är i och för sig en fråga om vad man prioriterar men personligen känns inte prisskillnaden värd uppgraderingen till en retina-display/tangentbordet/touchpad.

Sedan så går det ju att installera iOS på en pc, eller har jag missat något? Ifall det nu inte går så finns ju det motsvarande program till windows. Men detta, är jag ganska säker på, att är en åsiktsfråga. Huruvida man använder det programmet eller det programmet. Förstår nog att vissa professionella användare har just apple och deras specifika program, men detta betyder ju inte att det är det bästa alternativet, eller billigaste. Möjligtvis smidigaste? O andra sidan så vet jag inte om den "vanliga" apple konsumenten oftast köper en MBP just för att redigera i diverse film, 3d program?

Missta mig inte, jag försöker inte hacka ner på dig, men personligen ser jag inte idén att köpa en MBP (för 20 000kr) när du får motsvarande prestanda och en bra skärm (läs 1080p ips) för runt hälften av priset. Och alla dessa program som apple har, ja. Visst det kan löna sig för vissa att införskaffa sig en macbook pga detta, men de allra flesta håller ju dock inte på med 3d modellering eller Video redigering (och music redigering finns det ju massor av alternativ till, både för linux och windows) därav kommer, iaf jag, fram till slutsatsen att MBP inte är på något sätt ett värdigt köp om du inte jobbar med något av ovan nämnda program och är vana vid dom, eller att du verkligen vill ha en retina skärm.

Tangentbordet är självklart till stor del en smaksak, men jag och många andra med mig tycker att Apple har väldigt bra tangentbord på sina bärbara.

Apples skärmar har alltid hållit mycket hög standard. Då talar jag om t ex ljusstyrka, kontrast, färgkvalitet, färgtemperatur o. dyl. Även när det gäller upplösning har de i många fall legat väldigt bra till. Asus nya Zenbooks konkurrerar inte med MBP, utan med MBA, och där ligger de numera före (finns visserligen inte att få tag på än).

Det går inte att installera OS X på en PC utan att köra "hackintosh", vilket är möjligt på ganska få PC:s.

Var menar du att du hittar en dator motsvarande nya MBP med retina för halva priset? Du verkar jämföra MBP:n med en Asus Zenbook, vilket knappast är en vettig jämförelse. Zenbooken är mindre, betydligt klenare, har sämre skärm, och kostar därmed ungefär hälften så mycket (vilket är fullt rimligt).

Det du skriver ang. mjukvaran stämmer, det är inte alla som behöver eller använder den, men det är en fördel som är värd att nämna när man pratar generella fördelar och nackdelar med Mac.

Permalänk

Täcks väl av garantin de första året iaf? Efter det gäller säkert Apple Care...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Känns som SweClockers verkar tycka dessa trådar är underhållande.
Tycker detta är löjligt för folk att starta bråk genom att dom tycker priset är för högt på något dom aldrig har tänkt tanken av att köpa?
Det är också alltid samma medlemmar som kommer in och ska trycka ner andra och starta bråk så fort det kommer något om Apple. Detta är äckligt.
Ni borde i alla fall kunna hålla en lugn och sansad konversation om artikeln utan gå in i "combat-mode".

Skrivet av Batman:

Din kommentar? Vad tillför den? Apple är annorlunda gentemot andra företag som vill tjäna på det sättet genom att hitta på att ut avgifter för till och med dom minsta småsakerna

Han försöker tillföra en kommentar där han trycker ner den andra medlemmen som la en onödig kommentar med att själv lägga en onödiga kommentar.
Han tillför inte med så mycket faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av NonnePonne:

Var ju trotsallt min egen åsikt. Mycket klar över att vissa tycker det.
Ifall du ändå vill kommentera, så upplys med saker du tror jag inte visste. Att säga att vissa tycker det är ju som att säga att visa tycker om Memma. Själv avskyr jag memma :S

Då kan man skriva ”jag tycker inte att fördelarna med Mac överväger nackdelarna”, eller något i den stilen. Inte skriva saker som om det man tycker vore generella sanningar. Men visst, det folk skriver är oftast deras egen åsikt. Tycker bara det är tråkigt när diskussionen blir onyanserad och man drar (till synses) icke-subjektiva slutsatser.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommie:

Det stora problemet som jag ser det är att man blir av med datorn i X dagar och detta är mer det verkliga problemet. Kan man byta batteri själv enkelt blir man ju inte av med datorn överhuvudtaget.

Då många har MBP's i arbetet är det nog inte helt korkat att kunna utföra små serviceärenden på egen hand på komponenter som slits eller som man vill uppgradera om behoven ändras (ram....).

Ni som försvarar detta tycker jag är lite konstiga, varför inte bara erkänna att det är dålig design av hårdvara? Sen när är det bra att behöva gå med en dator till en verkstad? ...

1. Helt korrekt, första vettiga motargumentet, gillar inte att skicka iväg min dator, speciellt inte som det är i princip omöjligt att ta ut hårddisken först.
2 & 3. Industridesigners och ingenjörer anställda av Apple eller forumanvändare på Sweclockers? Jag tror dessvärre att dålig design inte kan anses vara en korrekt bedömning. Om din TV pajjar, kollar du om det är minnena, parameter-ram, moderkort eller annan komponent som gått sönder? Nej du tar den tillbaka till återförsäljaren och får den lagad. Apple vill att deras datorer skall vara lika "okomplicerade" för deras kunder som konsumentelektronik (Consumer Electronics, osäker på svenskan). "It just works" du ska inte ens fundera på om det sitter ett batteri i eller inte, att veta vilka komponenter som används ger inget mervärde för konsumenten (enligt Apple). Tycker du att det är viktigare att kunna mecka än använda så skall du inte köpa Apple.

Permalänk
Skrivet av widL:

Tangentbordet är självklart till stor del en smaksak, men jag och många andra med mig tycker att Apple har väldigt bra tangentbord på sina bärbara.

Apples skärmar har alltid hållit mycket hög standard. Då talar jag om t ex ljusstyrka, kontrast, färgkvalitet, färgtemperatur o. dyl. Även när det gäller upplösning har de i många fall legat väldigt bra till. Asus nya Zenbooks konkurrerar inte med MBP, utan med MBA, och där ligger de numera före (finns visserligen inte att få tag på än).

Det går inte att installera OS X på en PC utan att köra "hackintosh", vilket är möjligt på ganska få PC:s.

Var menar du att du hittar en dator motsvarande nya MBP med retina för halva priset? Du verkar jämföra MBP:n med en Asus Zenbook, vilket knappast är en vettig jämförelse. Zenbooken är mindre, betydligt klenare, har sämre skärm, och kostar därmed ungefär hälften så mycket (vilket är fullt rimligt).

Det du skriver ang. mjukvaran stämmer, det är inte alla som behöver eller använder den, men det är en fördel som är värd att nämna när man pratar generella fördelar och nackdelar med Mac.

Allt annat verkar vi vara på samma bana på.
Men har aldrig påstått följande: "Var menar du att du hittar en dator motsvarande nya MBP med retina för halva priset?" det jag sagt och menar är dock: "men personligen ser jag inte idén att köpa en MBP (för 20 000kr) när du får motsvarande prestanda och en bra skärm (läs 1080p ips) för runt hälften av priset."

Kort och gått menar jag att motsvarande hårdvaru prestanda och en 1080p ips skärm för ~11000kr är mycket mer attraktivt än en MBP för ~22000kr där enda skillnaden i hårdvara är just Retina skärmen. Förutsätter vi, som jag i alla fall gör, att tangentbordet och touchpaden är semi irrelevanta.

(jag jobbar i alla fall inte med touchpaden när jag använder mig av en laptop, nej. Mus ska det nog vara. Sen "bra" tangentbord, bara den har fungerande knappar brukar det ju gå hem för de flesta). Om vi nu inte förutsätter att dom är irrelevanta så ser jag ändå inte att det skulle vara värt ~10000kr extra för tangentbord, touchpad och retina skärm.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem

Det är därför jag inte gillar Apples produkter. De går inte att meka med över huvud taget. Jag vill ha kontroll över mina grejer, datorer inkluderade. Apple riktar sig inte till teknikintresserade ingenjörer den saken är klar.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Det är därför jag inte gillar Apples produkter. De går inte att meka med över huvud taget. Jag vill ha kontroll över mina grejer, datorer inkluderade. Apple riktar sig inte till teknikintresserade ingenjörer den saken är klar.

Som nämnts i tråden gör andra tillverkare på liknande sätt med sina Ultrabooks. Att mecka runt i laptops är väl knappast något man brukar kunna göra så mycket? Apple riktar sig väl visst till teknikintresserade ingenjörer. Det beror på vad den teknikintresserade ingenjörer än intresserad av. Han kanske vill göra annat än att mecka med datorn i sig?

Onyanserade slutsatser är alldeles för vanligt här i världen, den saken är klar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se att Applehatarna som hänger på Sweclockers har tagit sin Ignorans till en ny nivå!!!
Börjar tro att mupparna från "Toms Hardware" har flyttat hit....

Känns som om moderatorerna skulle behöva vakna ut helgdvalan...

Koppla in hjärnan, klura på varför Apple har denna design på denna extremt tunna dator!
Klura på hur många % av användarna som byter batteri!
Klura på om ni själva är målgruppen för denna dator eller ens har råd med den? Troligen är svaret Nej!
i så fall! Varför spyr ni ut ert Applehat och galla i en tråd om en produkt som inte ens intresserar er?

Ska jag sitta och spy ut galla i artiklar om Stora Chassis från företag x t.ex. bara för att jag tycker de är idiotiska och helt onödiga? ...och så har jag en Mac Pro....;)

PS: ...och Nej, ni (många av Er) kritiserar inte Apple ni spyr ut galla och Applehat!!!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Då kan man skriva ”jag tycker inte att fördelarna med Mac överväger nackdelarna”, eller något i den stilen. Inte skriva saker som om det man tycker vore generella sanningar. Men visst, det folk skriver är oftast deras egen åsikt. Tycker bara det är tråkigt när diskussionen blir onyanserad och man drar (till synses) icke-subjektiva slutsatser.

Skulle du ha läst hela mitt inlägg så borde det ha kommit fram att sista meningen var en förkortning av allt jag skrev, därav; TL;DR i och med detta vore det ju ganska logiskt att det är min egen åsikt. Skall se till att vara tydligare i framtiden, är trotsallt internet. Misstag händer så lätt

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem

Googlade "95wh battery" och fick fram http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=489120. 2k låter rätt rimligt när man inkluderar en installation, speciellt när batteriet är så pass skräddarsytt.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NonnePonne:

Allt annat verkar vi vara på samma bana på.
Men har aldrig påstått följande: "Var menar du att du hittar en dator motsvarande nya MBP med retina för halva priset?" det jag sagt och menar är dock: "men personligen ser jag inte idén att köpa en MBP (för 20 000kr) när du får motsvarande prestanda och en bra skärm (läs 1080p ips) för runt hälften av priset."

Kort och gått menar jag att motsvarande hårdvaru prestanda och en 1080p ips skärm för ~11000kr är mycket mer attraktivt än en MBP för ~22000kr där enda skillnaden i hårdvara är just Retina skärmen. Förutsätter vi, som jag i alla fall gör, att tangentbordet och touchpaden är semi irrelevanta.

(jag jobbar i alla fall inte med touchpaden när jag använder mig av en laptop, nej. Mus ska det nog vara. Sen "bra" tangentbord, bara den har fungerande knappar brukar det ju gå hem för de flesta). Om vi nu inte förutsätter att dom är irrelevanta så ser jag ändå inte att det skulle vara värt ~10000kr extra för tangentbord, touchpad och retina skärm.

Fast du får ju inte motsvarande prestanda i en 13" Zenbook, eller hur? Du måste ha fått något om bakfoten, eller också missuppfattar jag dig igen. Det är inte bara retina-skärmen som skiljer den nya MBP:n från en Zenbook av nyare modell, vilket du säkert känner till.

Vad som är mest attraktivt för person X kan ju varken du eller jag avgöra!

Eftersom du aldrig testat touchpaden på en mac så kan jag som kuriosa nämna att jag innan jag skaffade min MBA väldigt gärna använde mus när jag satt vid en bärbar. Sen jag skaffade macen har jag inte saknat en mus en enda gång.

Skrivet av spda242:

Tråkigt att se att Applehatarna som hänger på Sweclockers har tagit sin Ignorans till en ny nivå!!!
Börjar tro att mupparna från "Toms Hardware" har flyttat hit....

Känns som om moderatorerna skulle behöva vakna ut helgdvalan...

Jag är vaken och alert! Vi "jobbar" för övrigt även på helger.

Kan hända att jag missat något, men jag tycker mig inte se några uppenbara regelbrott i tråden. Ignoranta kommentarer strider inte mot reglerna (även om jag ibland hade önskat det).

Anmäl gärna inlägg du tycker bryter mot våra regler, så tar jag eller någon annan en titt på det!

Permalänk
Medlem

ja vad ska man säga? jag är inte alls förvånad!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]