Permalänk

Dags att Damma ur datorn..

Hej, jag undrar hur jag ska göra nu när jag ska öppna mitt chassi och damma ur den, har provat utan munstycke på min dammsugare och tycker det är värdelöst, jag har blåst i den med munnen också och tycker det är mycket effektivt. Nu undrar jag om jag ska göra det ännu mer effektivt, genom att använda min fars kompressor han har hemma hos sig. Jag skulle vilja ha synpunkter på hur om jag ska göra detta, om det är extremt farligt för datorn? Eller hur ni skulle göra eller hur ni gör själva. Berätta för mig hur ni rengör era och gärna säg till mig om det finns en möjlighet att använda kompressorn. Eller avstå från det.

tack på förhand

MVH Marcus

Permalänk
Medlem

Kolla in helgsnack.
Själv brukar jag blåsa in luft med en hårfön (kall luft), fast jag har en bärbar.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du ska använda en kompressor behöver den något som rensar luften från olja och fukt, annars blåser den sådant på datorn. En dammsugare ska du absolut inte använda då de skapar statisk elektricitet som kan skada dina komponenter.

Permalänk
Medlem

Om du använder en kompressor (som jag gör) tänk då på att hålla fast fläktarna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tryckluft att att föredra, håll i fläktarna bara så de inte snurrar när du blåser dem.

Generellt skall man inte använda dammsugare inne i datorn då den genererar en massa statisk elektricitet som skadar datorn.

Blåsa förhand är nog bra för att förbättra lungekapasiteten med det kommer en massas fukt med när du blåser.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har använt dammsugaren sen min första dator inte skadat nått hittills. Överdriva är folk duktiga på.

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av smecken16:

Har använt dammsugaren sen min första dator inte skadat nått hittills. Överdriva är folk duktiga på.

Jag har kört bil rejält packad, det är ungefär lika smart som att ha dammsugarn i datorn. Dessutom går det bra för mågna i många år, vissa dör direkt. Ingen av dom är bra eller att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smecken16:

Har använt dammsugaren sen min första dator inte skadat nått hittills. Överdriva är folk duktiga på.

Indeed. Det har gått från att "det finns en möjlig chans att det kanske vid sällsynta tillfällen kan uppstå sådan statist elektricitet att det skadar komponenterna" till "dammsug inte för då uppstår en massa statisk elektricitet".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av smecken16:

Har använt dammsugaren sen min första dator inte skadat nått hittills. Överdriva är folk duktiga på.

Tror dom menar att det KAN hända,skulle inte säga att dom överdriver!

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk funkar alldeles ypperligt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av smecken16:

Har använt dammsugaren sen min första dator inte skadat nått hittills. Överdriva är folk duktiga på.

Är det överdrift när det finns en risk att komponenterna skadas? varför ens ta risker när det finns andra bättre och lätta alternativ att göra det på? Jag skulle i alla fall inte vilja ta risken att betala en dyr kostnad för hur jag städar min dator.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har skaffat en sådan här, inte provat än dock. Fri från olja och har ingen tank
http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hp-200055

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

kompressor tycker jag fungerar bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Är det överdrift när det finns en risk att komponenterna skadas? varför ens ta risker när det finns andra bättre och lätta alternativ att göra det på? Jag skulle i alla fall inte vilja ta risken att betala en dyr kostnad för hur jag städar min dator.

Precis, varför ens ta risken när man lagt ner tusentals kronor på sin dator när en burk tryckluft kostar under 100 kronor. Det är bara dumdristigt.

Permalänk
Medlem

Det är dumsnålt att inte unna sig en Luft-på-burk för 50-100kr när man bökar runt i en dator som är värd 10 000+.
Även om det går bra 49ggr av 50ggr det inte som att det är värt risken.
Jag skulle även akta mig för använda kompressor eller hårfön.

Permalänk
Medlem

Så länge som du har ett gummi/plastmunstycke på dammsugaren så skall det inte vara någon fara.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Jag har dödat 2 nätagg genom att dammsuga inne i datorn.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Varför ska man hålla i fläktarna om man blåser med tryckluft? Gör väl inget om de börjar snurra?

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Använder kompressorn som står i källaren. Ut med 5 slang och blåser rent på baksidan av huset. Hålla i fläktarna får man tänka på. Även inte köra på max med kompressorn heller.

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Varför ska man hålla i fläktarna om man blåser med tryckluft? Gör väl inget om de börjar snurra?

De kan då börja snurra snabbare än vad som är tänkt och du pajar dem, de blir rätt högt varvtal när du kör med tryckluft

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Så länge som du har ett gummi/plastmunstycke på dammsugaren så skall det inte vara någon fara.

fel, det är just plast som är bra på att alstra statisk elektricitet! likaså gummi, du vet, gnugga håret mot en ballong, lots of it!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Skrivet av Elightz:

fel, det är just plast som är bra på att alstra statisk elektricitet! likaså gummi, du vet, gnugga håret mot en ballong, lots of it!

På tal om plast och gummi såg den här på biltema...
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Har skaffat en sådan här, inte provat än dock. Fri från olja och har ingen tank
http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hp-200055

Använder just denna modell! Haft den i snart 2 år, funkar prima!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Yepp den är nice, har den också perfekt för lägenheten, städa datorn, pumpa cykeln och lite sådant smått ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

De kan då börja snurra snabbare än vad som är tänkt och du pajar dem, de blir rätt högt varvtal när du kör med tryckluft

För att inte tala om att även fläktarna kan alstra statisk elektricitet om tvingas snurra för snabbt, de blir som en liten generator och är de då kopplade till moderkortet så går denna laddning rakt in där.
Inget som måste hända men risken finns.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

använder tryckluft varje gång jag blåser datorn och det fungerar utmärkt. Villdu vara försiktig så sätt något tyg framför utblåset om du är rädd för att fukt ska skada din dator.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4