Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Med fläktar, flänsar och knepiga utrymmen är många datorer veritabla dammsamlare och det ställer till problem när sommarvärmen gör sig påmind. Anders ber om hjälp i kampen mot lorten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar dammsuga fronten samt synliga fläktar utanpå chassit sen blåsa rent ute i garaget med tryckluft :]
Fungerar för moi!

Permalänk
Medlem

Gör samma som Träpuben Funkar mycket bra!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Har alltid kört med tryckluft, kan de vara farligt? Och vad menas med ESD-säker? ;O
Tidigare satte jag dammsugar munstycket emot alla fläktar som satt på chassit, varje gång jag städar rummet.
En gång om året öppnar jag upp burken och uppgraderar lite delar, samtidigt så gör jag en hel städning med borstar och tryckluft

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Köp ny dator oftare så blir det inte dammigt hehe

Permalänk
Avstängd

ja juste min osynliga trycklufts pump i mitt fantasi garage som alla har

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Varför inte dammsugare?
Jag använder alltid damsugare och jag har inte haft något problem med mina datorer.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tryckluft är överlägset bäst

Köpte en liten kompressor på Jula för runt 1000:- eftersom flaskorna blåser odugligt och räcker knappt något.

Ni som köper kompressor eller lånar, se till att den är oljefri. Långt ofrån alla kompressorer är oljefria.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Dammsufare och mikrofiberduk funkar jättebra till utvändig rengöring av lådan och dammfiltren. Invändigt blir det tryckluft på burk eftersom jag hört för många skräckhistorier om dammsugare och statisk elektricitet. Dammfilter är bra grejer. Dom tar det värsta och förlänger tiden mellan dom gånger man ändå måste öppna lådan och göra rent ordentligt.
Kostnaden för tryckluft på burk är inte så stor med tanke på hur sällan man behöver använda den. Men visst skulle jag vilja ha ett garage och en kompressor.

Utvändiga fingeravtryck och annat "guck" tar jag bort med lite isopropylalkohol. Samma som jag tar bort kylpasta med.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Om man inte har en trycklufts pump då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Varför inte dammsugare?
Jag använder alltid damsugare och jag har inte haft något problem med mina datorer.

Finns hur många trådar som helst om det här på SweC så använd sökfunktionen så får du ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Om man inte har en trycklufts pump då?

Det är detta jag tror att vi ska diskutera, för oss som bor i en lägenhet eller dylikt, vilket är det bästa sättet att Städa en dator, om man inte har en kompressor hemma?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Tryckluft är överlägset bäst

Oja, å inte att glömma 24/7 så här bär man in slangen in i rummet å drar på.

Btw sweclockers, bilden som ni la upp. Inte lite skitig dator, har väl sett sådant i nätagg då man rengjort dator åt kompisar men aldrig ens i närheten av så mycke damm vid cpu

Skrivet av mille666:

Det är detta jag tror att vi ska diskutera, för oss som bor i en lägenhet eller dylikt, vilket är det bästa sättet att Städa en dator, om man inte har en kompressor hemma?

En liten kompressor kostar 500:- för denna kan du pumpa luft i badbollen, cykeln samt bildäck å även blåsa rent din dator.
Vill man inte bekosta sig en sådan summa är å stänga av dator å fram med dammsugare men dock att betänka över skade risk ang ESD som nämnts i hundratals trådar redan.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Tar av sidorna på datorn, spänner fast den på takräcket, kör jävligt fort..
Är det fortfarande grisigt så tar man tvätt-tunneln på Q8..

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Entusiast

Har den till kameran och dator. Sen är dammfiltret i Antec 300 rätt bra också. Plockar mycket skit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tar ett varv runt dammfiltren i chassit med dammsugaren varje gång jag städer rummet (varannan vecka ungefär). Tryckluft på burk för att blåsa rent kylflänsar i grafikkort/cpufläkt när temperaturerna börjar sticka iväg 3-4 grader högre än normalt. Tangentbord och mus gör jag rent med Yes diskmedel, vatten och fuktig trasa, försiktigt så det inte droppar :). Bästa tipset är väl att städa lite då och då så man slipper storstäda

Permalänk
Medlem

Har dammfilter överallt där fläktarna blåser in, så mycket damm i datorn får jag aldrig.
Däremot så blir fronten på mitt HAF 912 Plus väldigt dammigt, och väldigt fort. Där tar jag bara dammsugaren

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kompressor + ett hushåll som städas varannan dag = win.

Sen dammfilter på alla insug i datorn ofc.

Permalänk
Medlem

lossar på dammfiltret i fronten och damsuger, lossar på sidopanelen och dammsuger fläkthålet sen tar jag tryckluft på burk för insidan av datorn

Permalänk
Medlem

När jag gör rent grafikkort och kylflänsar så använder jag ett sugrör och blåser samtidigt som jag borstar med en fin pensel.
Det går bra tycker jag, men en hel dator med sugrör.....phu.
Däremot när man fixar en dator åt en som röker inne så sitter skiten som en gegga, och då får man använda topz och elektronikspray först.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

men om du använder en kompressor är det fukt i luften, därför vissa använder en (glömt namn) för att ta bort fukten när dom använder airbrush med kompressorn. Kan det vara ett problem?

Permalänk
Medlem

Jag suger bara ur dammfiltren med dammsugaren, det får duga, om datorn börjar få höga temps brukar jag skruva bort CPU kylaren/GPU kylaren och rengöra men sen jag skaffade dammfilter har det aldrig behövts.
Rengjorde med dammsugare/tryckluft inne i datorn förut när jag hade mitt gamla Antec 900, dock med långt smalt plaströr på själva slangen (när jag använde dammsugaren), hade aldrig problem med det men nu behövs det aldrig.

Dock när folk säger det är farligt att städa inne med dammsugaren vet jag inte va dom menar, jag brukade bara städa inre fläktar, inte så att man drog den över moderkortet precis.

Permalänk
Medlem

Drar bara tops på övre delen av kylaren där 95% av allt damm samlas på min cpu och gfx, en gång i månaden ungefär.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Dammsuger luftfiltren resten tar jag med tryckluft ibland

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Själv så köpte jag ett airbrush-kit för att lära mig å lacka lite... kör den lilla kompressorn för att blåsa rent (självklart med avfuktare) samt damsugare, plus cyberclean på tangentbord/mus varje vecka, vet inte om det är overkill men det är ju ingen risk för damm iaf.

har ju självklart dammfilter med

glömde filtren
Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem

uuuugh posta gore sådär i titeln, man mår ju illa av att titta på det.

Permalänk
Medlem

jag kör kompressor när jag skall putsa ur komponenterna i datorn, kom ihåg att inte låta fläktarna snurra. Men nu när jag inte har nån kompressor tillgänglig så använder jag damsugare för att suga ur filtrena och det duger för alla insug har filter på sig. När det väl är dags att damma ur insidan så får jag hämta kompressor.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Medlem

om man nu inte har tillgång till en kompressor, så är tryckluft på burk ett bra val. tror att det kommer i dom flesta fallen med en förlängare (ett plast rör) som är otroligt effektivt när man vill komma åt på dom svåra ställena.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra tryckluft på burk. Finns den någorlunda billig flaska inne på netonnet som heter Air Duster PRF 4-44 som funkar fin fint.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Efter att ha öppnat chassit tar jag ett par djupa andetag och blåser bort skiten. Done!

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.