Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Skrivet av Malm123:

Här kommer från 3DMarkVantage då!

http://i.imgur.com/KnarN.jpg

Om man kollar runt på laptops från Inet där de ibland har lagt till 3DMark Vantage poäng så ligger denna i klass med bärbara för ca 10-11000, riktigt bra för 6888kr (inkl. SSD).

Jag får ca 4500 i p-gpu och ca 5500 totalt på min 7670 så det var inte dåliga värden från 640LE fast dom verkar lite väl höga - har du klockat upp den över 625Mhz?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag får ca 4500 i p-gpu och ca 5500 totalt på min 7670 så det var inte dåliga värden från 640LE fast dom verkar lite väl höga - har du klockat upp den över 625Mhz?

Nix, körde med MSI Afterburner till max, +135 MHz i core sen +195MHz i memory clock tog jag, så ligger väll på 635 MHz tror jag då!

Permalänk
Skrivet av Malm123:

Nix, körde med MSI Afterburner till max, +135 MHz i core sen +195MHz i memory clock tog jag, så ligger väll på 635 MHz tror jag då!

Fujitsu'n verkar gå att överklocka ganska rejält tyvärr är min Toshiba helt låst inte ens afterburner fungerar. Kan du köra en helt oklockad vantage runda så kan jag jämföra med min icke-överklockningsbara Toshiba?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Köpte precis den billigare varianten med i3:an och köpte samtidigt Intel 330 120 GB SSD på cdon.
Surt att man missade priset under 4k...men men känns som bra deal ändå.

Kan någon vänlig själ skriva hur man installerar OS på SSD:n på smidigaste sätt nu när dator och SSD är orörda.
Tänker såklart använda mekaniska disken som lagringsdisk.
Vet nämligen att det kan bli problem på en stationär om man har mer än en hårddisk/SSD inkopplad vid installation av Windows.

Ett svar hade varit mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem

hej jag undrade bara snabbt om någon som har fått hem datorn skulle kunna göra ett album i galleriet på datorn jag tror många av oss skulle uppskatta det.

Visa signatur

FUCK GOOGLE ASK SWECLOCKERS!! (forum)

Permalänk

Kan jag spela Guild wars 2 med medium inställningar på den billiga varianten ?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att 640M klarar av GW2.

Skillnader mellan i3 och i7 i spelprestanda är inte så stora, då i3 har 4 trådar och använder de på ett bra sätt. Det blir viss skillnad i spel med avancerade fysik eller CAD och kompilatorer.

Permalänk
Skrivet av cub31993:

Det verkar som att 640M klarar av GW2.

Skillnader mellan i3 och i7 i spelprestanda är inte så stora, då i3 har 4 trådar och använder de på ett bra sätt. Det blir viss skillnad i spel med avancerade fysik eller CAD och kompilatorer.

Gött!

Permalänk
Medlem

Tyckte jag hade dålig FPS i wow, jag hade inte batteriinställning på Hög Prestanda utan på Balanserat.... kan nog få mer poäng i 3DMark06 och Vantage nu om jag testar med den inställningen! Bilder kommer senare. Kanske en utan overclock med.

Edit: Fick samma resultat som innan, antar att programmet slår på Hög prestanda då, men jag är ändå nöjd att jag har bättre FPS i spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinkansen:

Köpte precis den billigare varianten med i3:an och köpte samtidigt Intel 330 120 GB SSD på cdon.
Surt att man missade priset under 4k...men men känns som bra deal ändå.

Kan någon vänlig själ skriva hur man installerar OS på SSD:n på smidigaste sätt nu när dator och SSD är orörda.
Tänker såklart använda mekaniska disken som lagringsdisk.
Vet nämligen att det kan bli problem på en stationär om man har mer än en hårddisk/SSD inkopplad vid installation av Windows.

Ett svar hade varit mycket uppskattat!

Kolla min post

#12549231

Jag kan nästan sätta pengar på att det fungerar.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

i3:an eller i7:an

Tja satt och läste tråden igår och landade i att jag måste köpa någon av datorerna.
Nu till frågan, det känns som om båda datorerna är lite felbalanserade? eller har jag fel. i3:an känns underdimensionerad via proggen och i7:an känns för snabb för grafikkortet?

Har jag rätt? vilken skulle ni köpa det skiljer ju ändå 2500 mellan datorerna idag på CDON.se är det värt att lägga lite mer för i7:an eller är grafikkortet för dåligt??

Aja i vilket fall som helst så sugen att jag redan beställt i7:an och i3:an verkar slut men man kan ju alltid byta

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Roflan:

Tja satt och läste tråden igår och landade i att jag måste köpa någon av datorerna.
Nu till frågan, det känns som om båda datorerna är lite felbalanserade? eller har jag fel. i3:an känns underdimensionerad via proggen och i7:an känns för snabb för grafikkortet?

Har jag rätt? vilken skulle ni köpa det skiljer ju ändå 2500 mellan datorerna idag på CDON.se är det värt att lägga lite mer för i7:an eller är grafikkortet för dåligt??

Aja i vilket fall som helst så sugen att jag redan beställt i7:an och i3:an verkar slut men man kan ju alltid byta

Finns i7or med betydligt sämre/inget grafikkort, tycker inte det är så extremt åt något håll egentligen förutom att prislapparna är bra på båda.
Helt personligt om man tycker cpu-kraften på i7an behövs eller inte, sen är ju bland annat blu-ray på i7an en bonus.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Bluray i en laptop är lite overkill men det kan vara bara jag

i3:an är en bra CPU för vanlig användare, i7:an är mer för t.ex. spelutvecklare, CAD, osv.

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad man ska göra. Ska du göra ens det minsta som äter lite CPU kraft så totalt krossar I7an I3an. Jag gör en del videokodning, remux av mina egna Blurays mm. Och då är det en väldigt stor skillnad.

Allt handlar ju om vad man ska ha laptopen till. Jag tycker man kan göra en jämmförelse med en bil, visst du kanske klarar dig på modellen med 75 hästar istället för 175, men när du väl behöver dom där 100 extra är du väldigt glad du har dom, och då tycker man nog priset var väl motiverat. Och som jag skrev tidigare, för backups är Blu-Ray DL RW en höjdare.

Det många glömmer är att I7an även har single/dual thread turbo boost ända upp till 3.2-3.3Ghz för 1-2 trådade program, som många spel. Medans I3an är helt låst vid standard clock.

Lite snabba siffror från Notebookcheck.

3Dmark06 Avg Cpu: I3 (2500), I7 (6000)
PC Mark Vantage Avg CPU: I3 (5400), I7 (13000)
3Dmark Vantage Avg CPU: I3 (6600), I7 (23000)

Sista där är alltså en skillnad på nästan 400%... That is all!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Allt beror på vad man ska göra. Ska du göra ens det minsta som äter lite CPU kraft så totalt krossar I7an I3an. Jag gör en del videokodning, remux av mina egna Blurays mm. Och då är det en väldigt stor skillnad.

Allt handlar ju om vad man ska ha laptopen till. Jag tycker man kan göra en jämmförelse med en bil, visst du kanske klarar dig på modellen med 75 hästar istället för 175, men när du väl behöver dom där 100 extra är du väldigt glad du har dom, och då tycker man nog priset var väl motiverat. Och som jag skrev tidigare, för backups är Blu-Ray DL RW en höjdare.

Det många glömmer är att I7an även har single/dual thread turbo boost ända upp till 3.2-3.3Ghz för 1-2 trådade program, som många spel. Medans I3an är helt låst vid standard clock.

Lite snabba siffror från Notebookcheck.

3Dmark06 Avg Cpu: I3 (2500), I7 (6000)
PC Mark Vantage Avg CPU: I3 (5400), I7 (13000)
3Dmark Vantage Avg CPU: I3 (6600), I7 (23000)

Sista där är alltså en skillnad på nästan 400%... That is all!

Det blir en skillnad på nästan 300% om jag inte tänker snurrigt. Utklassning i vilket fall som helst :P. Men 3dmark mäter väl också den integrerade grafiken, och där gör 3:e gen i7 med intel hd 4000 en stor skillnad jämfört med 2:a gen i3 med hd3000. Då blir det lite missvisande för Fujitsu-datorerna.

Permalänk
Medlem

Ok då, 363% blir det väl om vi ska vara noga... ^^ (Tror jag...)

Men det är inte bara det testet. Kikar man lite mer på Notebookcheck och jämför så är det totalt utklassning i alla tester, oftast med en faktor av 2.5-4.

Cinebench R11.5: CPU Multi 64Bit: I3 (2.2) I7 (6.2)
Cinebench R10: Rendering Multiple CPUs 64Bit: I3 (8270) I7 (20671)

Visst alla sitter inte i Cinebench, men poängen som detta visar är den massiva skillanden i raw power mellan dessa CPUs.

Jag har som svårt att motivera varför man skulle köpa I3an även om man bara ska spela. Det är 2 helt olika generationer av CPUs. Äldre I3a är på 35W från Q1 2011 och sedan I7an från Q2 2012 som har så mycket mer kraft, men är ändå på bara 45W. Jag kan tycka man då kanske tänker lite lite snålt inför framtiden.

För även om man nu bara ska spela är I7an snabbare med, speciellt då den klockar upp i 3.3Ghz i turbo. Och när det väl går att låsa upp 640 LE till 1000Mhz Core kommer kraften i I7an skina ännu mer och totallt springa ifrån I3an.

Så förutom priset så kan jag ej se någon direkt bra motivering varför man skulle shoppa I3an, bättre lägga dom där extra pengarna för att vara lite mer framtidssäker i alla fall, men det är ju ofc bara min egen åsikt

Skrivet av zlackern:

Det blir en skillnad på nästan 300% om jag inte tänker snurrigt. Utklassning i vilket fall som helst :P. Men 3dmark mäter väl också den integrerade grafiken, och där gör 3:e gen i7 med intel hd 4000 en stor skillnad jämfört med 2:a gen i3 med hd3000. Då blir det lite missvisande för Fujitsu-datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Så förutom priset så kan jag ej se någon direkt bra motivering varför man skulle shoppa I3an, bättre lägga dom där extra pengarna för att vara lite mer framtidssäker i alla fall, men det är ju ofc bara min egen åsikt

Jag var "småsnål" och köpte i3an. Har inte känt att processorn flaskat än, men datorns kvalitetskänsla i övrigt gör att jag, i efterhand, skulle satsat på i7an. 2500kr är typ prisskillnaden på processorerna. Och jag som köpte i3an då i7an fortfarande kostade 6000... Jaja, får väl skylla på att man är fattig student eller något annat dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booney:

Jag var "småsnål" och köpte i3an. Har inte känt att processorn flaskat än, men datorns kvalitetskänsla i övrigt gör att jag, i efterhand, skulle satsat på i7an. 2500kr är typ prisskillnaden på processorerna. Och jag som köpte i3an då i7an fortfarande kostade 6000... Jaja, får väl skylla på att man är fattig student eller något annat dumt.

Jag säger inte att det är ett dåligt köp med I3an, verkligen inte. Men att inte känna att den flaskar är ett väldigt subjektivt intryck och beror ju helt på vad man gör och jämför med. Ska du göra något CPU intensivt kommer det gå 2-4 ggr snabbare med I7an mot I3an.

För skojs skull ska jag rippa en DVD med Handbrake ikväll och jämföra de 2, det är så att en kompis köpte I3an nämligen.

Men om man köpte I7an för 6k när den låg för det gjorde man ett riktigt kap!

Edit: Lite nyfiken, köper verkligen folk denna för att ha den som "surfdator" ?. För mig är ju en 17 tummare en desktop replacement, och en sådan vill man ju ha lite power i, den känns ju inte som en "ligga i soffan o slappa" med dator".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Ok då, 363% blir det väl om vi ska vara noga... ^^ (Tror jag...)

Men det är inte bara det testet. Kikar man lite mer på Notebookcheck och jämför så är det totalt utklassning i alla tester, oftast med en faktor av 2.5-4.

Cinebench R11.5: CPU Multi 64Bit: I3 (2.2) I7 (6.2)
Cinebench R10: Rendering Multiple CPUs 64Bit: I3 (8270) I7 (20671)

Visst alla sitter inte i Cinebench, men poängen som detta visar är den massiva skillanden i raw power mellan dessa CPUs.

Jag har som svårt att motivera varför man skulle köpa I3an även om man bara ska spela. Det är 2 helt olika generationer av CPUs. Äldre I3a är på 35W från Q1 2011 och sedan I7an från Q2 2012 som har så mycket mer kraft, men är ändå på bara 45W. Jag kan tycka man då kanske tänker lite lite snålt inför framtiden.

För även om man nu bara ska spela är I7an snabbare med, speciellt då den klockar upp i 3.3Ghz i turbo. Och när det väl går att låsa upp 640 LE till 1000Mhz Core kommer kraften i I7an skina ännu mer och totallt springa ifrån I3an.

Så förutom priset så kan jag ej se någon direkt bra motivering varför man skulle shoppa I3an, bättre lägga dom där extra pengarna för att vara lite mer framtidssäker i alla fall, men det är ju ofc bara min egen åsikt

Jag är lite petig nu, men du skrev skillnaden :P. Skillnaden blir 250% cirka. En dator som har 100% bättre poäng är ju på ca 13k, 200% bättre på 19k och en som är 300% bättre är på 25-26k.

Absolut, om man räknar framtidssäkring så är det ett givet val. Synd att inte fler speltester gör mer cpu-benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Edit: Lite nyfiken, köper verkligen folk denna för att ha den som "surfdator" ?. För mig är ju en 17 tummare en desktop replacement, och en sådan vill man ju ha lite power i, den känns ju inte som en "ligga i soffan o slappa" med dator".

Jag köpte i7an för att använda till skolarbete, tex AutoCAD, SolidWorks, 3D moduleringsprogram osv.

Men hur gick det med ramminnena du köpte? Jag skickade ett PM till dig men du svara inte Gick det att använda den 4xGB som du länka tillsammans med den 4xGB som sitter i?

Permalänk
Medlem

Sorry, jag glömde att testa just blanda, slet ut båda i farten och tryckte in dom 2 nya, och det funkar bra i alla fall. Vid tillfälle ska jag testa blanda.

Men jag kan inte se att det skulle vara några större problem.

Skrivet av Malm123:

Jag köpte i7an för att använda till skolarbete, tex AutoCAD, SolidWorks, 3D moduleringsprogram osv.

Men hur gick det med ramminnena du köpte? Jag skickade ett PM till dig men du svara inte Gick det att använda den 4xGB som du länka tillsammans med den 4xGB som sitter i?

Permalänk
Medlem

Okej!

Tror du det går o sätta in en sån här då? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650412#extra

Så man får ut 12GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekomendera att försöka pressa in det där minnet, det är nämligen till stationära datorer

Det blir en sådan här du ska ha.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752033&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Skrivet av Malm123:

Okej!

Tror du det går o sätta in en sån här då? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650412#extra

Så man får ut 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

Jag köpte i7an för att använda till skolarbete, tex AutoCAD, SolidWorks, 3D moduleringsprogram osv.

Men hur gick det med ramminnena du köpte? Jag skickade ett PM till dig men du svara inte Gick det att använda den 4xGB som du länka tillsammans med den 4xGB som sitter i?

Jag kör på ursprungliga och ett 4 gb corsair vengeance 1600 mhz, funkar fint

Permalänk

Vänligen assistera mig med att fatta.

i7ans processor är typ 300% bättre än i3an.

Men detta spelar inte så stor roll när det gäller för att 3dkortet är viktigast ?!

Och de har typ samma 3dkort i båda burkarna?

P.S. I3an är slut för tillfället hos CDON D.S.

Permalänk
Medlem

Ska vi prata ren CPU prestanda så ja, I7an är nog 2.5-4 ggr snabbare i rå kraft.

Men än en gång, det beror på VAD man ska göra med med datorn, är man bara ute efter lite slösurf och kolla lite film mm, spela lite spel så räcker det väl med I3an.

Men nej, jag håller inte med om att det inte skulle vara skillnad i spel mellan I3 och I7 varianten, p.g.a. av det enkla faktumet att i spel så stannar I3an på 2.3Ghz och I7an går upp till 3.3Ghz t.o.m. och han en nyare och effektivare design. Sedan hur stor skillnad det gör om du inte klockar upp grafikkortet utan bara kör standard kan jag inte svara på än (I standard clocks med I7an är det 640 LE kortet som är flaskhals), men en I7a med ett 640 LE kort som man låst upp till 1Ghz Core tex är det mycket kraftigare än en I3a med samma uppplåsning.

Ang. det jag läste tidigare om att du ska lira GW2 så måste du helt enkelt googla tester där dom testar GW2 med ett 640 LE och en I3-I7, om det nu går att hitta än.

Edit: Och missade att du skrev att I3an är slut...

Skrivet av Alfonsaberg:

Vänligen assistera mig med att fatta.

i7ans processor är typ 300% bättre än i3an.

Men detta spelar inte så stor roll när det gäller för att 3dkortet är viktigast ?!

Och de har typ samma 3dkort i båda burkarna?

P.S. i3an finns inte med på CDONS hemsida längre D.S.

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Kolla min post

#12549231

Jag kan nästan sätta pengar på att det fungerar.

Min obekräftade plan är att göra följande:

Montera bort HDD:n
Montera in SSD på samma plats där HDD:n suttit
Installera Win7
Montera HDD i den andra sloten
Formatera HDD

Edit: Nu har jag gjort enligt ovanstående. Funkade riktigt bra. Enda problemet var sista punkten, formatera HDD. Jag trodde den disken skulle vara tom, fräsch, ny och orörd men det var en handfull återställningspartitioner i olika storlekar på den som jag inte kunde ta bort i diskhantering. Då gick jag in på kommandotolken som administratör och tog bort alla partitioner manuellt med diskpart. Nu har jag bara en stor partition, så som jag vill ha det.
Hoppas detta kan hjälpa någon i liknande sits.
Sorry om det var för mycket off-topic!

Permalänk
Medlem

Låter som den bästa metoden!

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Visst, om du har äkta Windows skiva så... Annars så följer det med en äkta Windows med datorn och om Du inte har en äkta windows (och vill ha det till din nya dator) så får du testa att göra som jag skrev i ett tidigare inlägg.

MVH

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Har ni nån uppfattning om batteritiden vid kontorsanvändning/surf?