Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Inaktiv

min dator står i3a oöppnad i hallen!

Lite frågor angående SSD kort, är rätt ny på området...

Vilket är det smidigaste sättet att koppla in SSDn (intel 330) och ha OS på den samt använda den mekaniska hårddisken som lagring?
Kan man installera OS på den mekaniska och sen klona över, eller måste man installera direkt?

Samt finns garantin kvar i i3an om jag skruvar upp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145492:

min dator står i3a oöppnad i hallen!

Lite frågor angående SSD kort, är rätt ny på området...

Vilket är det smidigaste sättet att koppla in SSDn (intel 330) och ha OS på den samt använda den mekaniska hårddisken som lagring?
Kan man installera OS på den mekaniska och sen klona över, eller måste man installera direkt?

Samt finns garantin kvar i i3an om jag skruvar upp den?

Jag ringde Fujitsu och frågade om garantin blev kvar och de sa ja, men bara om du gör det på rätt sätt, går det sönder så gör den inte.

Jag fixade så att det förinstallerade OS funkade sen satte in SSD så den funka med, sen tog jag ur HDDn, och satte SSDn i första "sloten", formaterade den och ändrade bios till ACIP eller något, sen installerade OS med skivan du har fått med, sen har jag en extern hållare till HDDn som jag satte in den i och rensade den, sen satte i den i datorn igen.

Enda problemet för mig var att jag fick fel skiva med drivrutiner så jag var tvungen att installera dem manuellt och ladda ner via deras hemsida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostfriaRobin:

Min dator är tyst men idlar runt 50-55 vilket känns lite väl varmt.

Samma här. 50-55 ligger min med på, och min dator är i det närmaste knäpptyst...

Permalänk
Skrivet av Resorb:

Samma här. 50-55 ligger min med på, och min dator är i det närmaste knäpptyst...

Ok det är kanske standard för den här modellen då, borde ju inte vara någon fara då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostfriaRobin:

Ok det är ganska standard för den här modellen då, borde ju inte vara någon fara då!

Nej det får vi hoppas på Min Acer låg aldrig under 50, men då va fläktarna på HELA tiden. Sen dog den efter 2 mån iof

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Malm123:

Jag ringde Fujitsu och frågade om garantin blev kvar och de sa ja, men bara om du gör det på rätt sätt, går det sönder så gör den inte.

Jag fixade så att det förinstallerade OS funkade sen satte in SSD så den funka med, sen tog jag ur HDDn, och satte SSDn i första "sloten", formaterade den och ändrade bios till ACIP eller något, sen installerade OS med skivan du har fått med, sen har jag en extern hållare till HDDn som jag satte in den i och rensade den, sen satte i den i datorn igen.

Enda problemet för mig var att jag fick fel skiva med drivrutiner så jag var tvungen att installera dem manuellt och ladda ner via deras hemsida..

Bra, då är det lugnt alltså

Okej!, men om vi säger att jag först installerar SSD med skivan så att det funkar, och bootar från den osv, kan jag då formatera HDDn genom att jag kör operativsystemet från SSDn, eller måste jag boota från HDDn utan SSD hårddisken i och formatera den vägen?
Eller finns det någon enkel väg med kloning via Intels program som följer med rentav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Då har du ett mycket bättre exemplar än min. Enligt speedfan så ligger min processor på runt 50 grader i idle och varvar upp och ner ganska ofta.

Jag får delvis ta tillbaka det där med fläktarna på min dator. Av någon anledning hade jag inte tänkt på att att den körde på Fujitsus ECO energialternativ, så det va inte konstigt att den va tyst, och fläktarna nästan aldrig gick igång.

Bytte energialternativet till "hög prestanda", och då varvar den upp/slår av relativt ofta.

I ECO ligger klockas processorn ner till 0.8 GHz, och i hög prestanda ligger den på 2.3 GHz. Dock tycker jag inte fläkten låter mycket alls jämfört med andra datorer jag ägt. Så det är inget jag stör mig på.

Permalänk
Avstängd

Lägger upp bilder för de nyfikna

Så mycket man kan få för 3989kr!

Permalänk
Medlem

Väldigt cool presentation!
Om någon undrar så är jag j**ligt nöjd med min Fujitsu! Det är väldigt mycket man får för endast 3990kr Efter överklockning går det att spela till exempel Crysis 2 med nästan alla settings på Extreme, 1080p och AAx0!

Permalänk
Medlem

'hur går det med battlefield 3?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ghost93:

'hur går det med battlefield 3?

njee inte på flytande helt men annars fungerar det (low).

Permalänk
Medlem

Vad är GPU denna laptopen?

Permalänk
Medlem

Suck...

Nä men det står ju bara i princip på varje sida vilken GPU som är i dessa, en 640M LE... ^^

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-640M-LE.72199.0.html

Skrivet av Ghost93:

Vad är GPU denna laptopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Nä men det står ju bara på varje sida i princip vilken GPU som är i dessa, en 640M LE... ^^

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-640M-LE.72199.0.html

Nämen ska jag köpa denna? har en dator och kan inte beställa en ny nu när jag är utomlands och jobbar. Fan vad otur jag har

Permalänk
Medlem

Läs tråden...

Du kanske ska börja med att läsa igenom dom första 6 sidorna med intryck mm som folk har av datorn, kan vara ett bra utgångsläge...

Skrivet av Ghost93:

Nämen ska jag köpa denna? har en dator och kan inte beställa en ny nu när jag är utomlands och jobbar. Fan vad otur jag har

Permalänk
Medlem

Fick datorn idag, i7an. Fungerar ypperligt bra. Men kan nog säga att en SSD är att rekomendera, hårddisken i den verkar lite i slöaste laget(eller så har jag bara blivit bortskämd av min egna dators ssd).

En annan sak jag märkte va att NVIDIAs drivrutiner inte automatiskt hittar grafikkortet, utan man får manuelt bläddra fram det bland beta-driverna. 640M LE verkar inte ha fått än stabil release ännu.

Hårddisken man fick till va lite lustigt partionerad också, men det kanske finns en anledning. Den jag fick hade 3st dolda för recovery, och en synlig för "drivers". onödigt många kan jag tycka, men nåja, jag dolde "drivers" partitionen genom att ta bort enhetsbeteckningen, dom andra recovery partitionerna tordes jag inte röra på

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gnisch:

Fick datorn idag, i7an. Fungerar ypperligt bra. Men kan nog säga att en SSD är att rekomendera, hårddisken i den verkar lite i slöaste laget(eller så har jag bara blivit bortskämd av min egna dators ssd).

En annan sak jag märkte va att NVIDIAs drivrutiner inte automatiskt hittar grafikkortet, utan man får manuelt bläddra fram det bland beta-driverna. 640M LE verkar inte ha fått än stabil release ännu.

Hårddisken man fick till va lite lustigt partionerad också, men det kanske finns en anledning. Den jag fick hade 3st dolda för recovery, och en synlig för "drivers". onödigt många kan jag tycka, men nåja, jag dolde "drivers" partitionen genom att ta bort enhetsbeteckningen, dom andra recovery partitionerna tordes jag inte röra på

Enligt nvidia kommer drivrutiner (WHQL) till 640LE 2012 Q4.

Annars finns BETA http://www.geforce.com/drivers/results/46429 om någon undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

njee inte på flytande helt men annars fungerar det (low).

Efter överklockning går det även att spela med/high. Jag vill kunna överklocka mer än +135MHz, då kommer det att glida fint på high-inställningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cub31993:

Efter överklockning går det även att spela med/high. Jag vill kunna överklocka mer än +135MHz, då kommer det att glida fint på high-inställningar

Det vet jag ju att överklockning kan ge bättre resultatet men stock är en väldigt viktig punkt också.

Permalänk
Medlem

Fick datorn inställd på RAID i BIOS kom jag ihåg nu, ni andra också?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Fick datorn inställd på RAID i BIOS kom jag ihåg nu, ni andra också?

Jag fick det iaf.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gnisch:

Fick datorn inställd på RAID i BIOS kom jag ihåg nu, ni andra också?

Jepp.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Fick datorn inställd på RAID i BIOS kom jag ihåg nu, ni andra också?

Dum fråga Vad innebär det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Resorb:

Dum fråga Vad innebär det?

själv är jag inte så jätte kunnig heller (rätta mig ifall jag har fel), det innebär att 2 eller fler diskar sammankopplas mjukvaruvist sätt då det kan handla om fördubbla prestanda eller mer eller mindre som en backup ifall om en av hdd går sönder så har du fortfarande filerna kvar på den andra hdd.

Permalänk
Medlem

Nu har min polare varit här och slängt i en intel 330 ssd 120gb. det går SJUKT mycket snabbare, VÄÄÄÄRRT..

Nu undrar jag hur man överklockar grafikkort/Processor? vilka program , kan någon länka eller skicka i PM.. och hur försiktig ska ja va ? :0)

(Har i7an om det spelar någon roll)

Visa signatur

Okunning och vill lära mig, Hjälp! ;)

Permalänk
Medlem

För alla som är intresserade i att överklocka GPU, det ni behöver:

GPU-Z, för att kunna kontrollera om nya clocks fungerar.
MSI Afterburner, för att överklocka själva GPU. (OBS att det endast går att ha +135MHz/Core)

-Man kan direkt sätta +135MHz på core då alla NH532 bör klara av det utan något skillnad i temperatur eller strömförbrukning.
-Pilla gärna med minnesfrekvens, min dator klarar av att ha +200MHz dvs. 1100MHz. Här gäller det att testa olika stabila lägen då VRAM monterade i 640m LE är inte så bra och man kan anta att de flesta kommer inte kunna att klara av mer än 1200MHz.

För alla som vill överklocka CPU, det går inte tyvärr, inget metod jag hade testad hade fungerat.

Vi kan vänta tills Fujitsu släpper något vettig BIOS med VGA BIOS, då kan jag eller någon annan pilla lite med den för att låsa upp "bättre" överklockning för GPU och möjliggöra CPU O/C.

Permalänk
Medlem

Okej, testade detta med att överklocka med MSI Afterburner, valde +135 MHZ i core sen +195 i Memory, dock så ändras inte värdena i CPU-Z för mig, utan står fortfarande 405 MHZ. Men på 3dMark06 var det skillnad, så antar att det funkade! Installerade även de nya beta drivers till kortet.

Ca 2000 mer poäng, mitt gamla resultat ser ni nedanför denna bild.

Tack för hjälpen med att överklocka :=)

Skrivet av Malm123:

Gjorde test med 3dMark06

Jag använder en SSD till operativsystemet, kan någon snäll själ kunna köra samma program fast ni har HDDn till OS? Se vilken skillnad det blir!

Någon som vet hur man överklockar kortet?

http://i.imgur.com/VmqZg.jpg

l

Permalänk
Medlem

Bästa datorn för pengarna

Den här laptopen är nog det bästa man kan få för 7 tusen kronor .. den har en Blu-Ray läsare, full HD upplösning en I7 processor (Ivy bridge må jag tillägga det är det dom senaste Alienware datorerna har) 6 GB DDR3 Ram minne, 17.3 tums skärm , Anti glare display det betyder då att från vilket stå punkt du står ifrån eller om du tar ner/upp skärmen ser du fortfarande hela bilden ist för att du ser andra färger. 3 x 3.0 USB portar + en E-Sata/USB 2.0 port. hdmi,vga,rj45 portar ganska standard . ett bra grafikkort för att spela dom flesta spelen och även BF3 på medium kanske .. bra märke på hddn (western digital blue caviar 500 gb) inte skit som toshiba/hitachi som går sönder efter ett par år, Full HD cam bra mic, plus att man kan använda sig av ett 3G/4G nätverkskort där man sätter bara in ett simkort ist för att använda sig av ett USB för att få 3G nät plus att den har bluetooth, en grej jag verkligen gillade i och med att jag är en som alltid byter bort standard kylpastan på allt och alla varor jag får med en CPU/GPU är att man tar bara bort bakpanelen så kan man ta ut fläkten för att rengöra ifall att damm samlats plus att HELA kylflänsen lr w/e är gjord i koppar inte den där skiten där det är en metal platta och sen en lite bit koppar som sedan leder bort skiten. det enda jag skulle fixa ifall jag hade den här datorn (en kompis har köpt den och den är GRYM med en Plextor M3 Pro SSD) det är att lägga in en SSD enhet. en till grej är att jag skulle ominstallera windows 7 (clean copy) sedan fixa alla drivers + anti virus program + office + youcam mjukvaran som medföljer och sedan byta kylpasta om man kan göra det. allt som allt grym dator för pengarna kollat ÖVERALLT det billigaste jag hittar är Asus http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1333892 och den har ett 630M inte ett 640M LE plus att den kanske inte har samma bakpanel som jag gillar. enda sökkriterierna jag skrev in på prisjakt var Intel + Quad Core + 1920x1080 och då var det här den billigaste med en 3610QM processor (ivy bridge) . kollat även blocket och hittar inte en dator me ivy bridge eller bättre GPU för 7 tusen kronor samt att jag kollat mediamarkt och andra butiker som inte lägger ut sina varor på deras websites .. well jag har bara talat bra om datorn och det är nog för att det finns inget NEGATIVT att säga så för alla hatare som inte gillar den .. your nuts .. för alla som gillar den good for you! Cy@

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Hej,

Jag lånar tråden lite och Undrar vilken modell som räcker för att köra spel i hon, dota2, sc2 samt lol klassen? (gärna på high dock ej krav på tex sc2 mdn hon och dota iallafall)
Den jag har nu, en hp probook 4520s dör stup i kvarten och fläktarna spinner så man tror att datorn ska lyfta och flyga iväg när jag spelar och måste köra tex hon i low.

Men vilket var bäst nu igen?
Grafikkort: NVIDIA® GeForce® GT 640M LE 
Eller
Grafikkort: nVidia® GeForce® GT 525M 1GB 
Samt vad förlorar man på att ta 17 tum mot 15tummaren?
Tack för ordet

Ps
Är denna i samma klass som fujitsun?
http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5742g_i3-380m_4gb_320_15%...
Ds

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka RAM minnen man kan använda? Tänker nog köpa en 1x4gb och sätta in istället för den som är 2gb så man får 8gb.

Om man kollar i CPU-Z så står det DDR3, PC3-12800 (800MHz) men jag hittar fan inga minnen med 800MHz, någon som vet vart man kan hitta?