Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Minnen mm

Här har du ett bra minne.

http://www.inet.se/produkt/5315261/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1600mhz-so-dimm-vengeance

Sedan för att överkliocka skulle jag rekomendera Nvidia Inspector, smidigare än Afterburner just nu i alla fall. Du ser vad boost clocks blir mm.

http://downloads.guru3d.com/NVIDIA-Inspector-1.9.6.6-download-2612.html

Stefan93: Ett tips i all välmening, lite radbrytningar skulle inte skada.. sedan har den faktiskt en Blu-Ray brännare i sig tom. Men du säger du har SIM kortsplats? det saknas på min, står det inte "No UTMS" på din låda, eller menar du det faktiskt sitter ett 3G modem i din, har du testat?

Skrivet av Malm123:

Någon som vet vilka RAM minnen man kan använda? Tänker nog köpa en 1x4gb och sätta in istället för den som är 2gb så man får 8gb.

Om man kollar i CPU-Z så står det DDR3, PC3-12800 (800MHz) men jag hittar fan inga minnen med 800MHz, någon som vet vart man kan hitta?

Edit: Är det någon som kan bekräfta att dom faktiskt HAR fått ett 3G modem i sin modell, ska ju finnas i både I3 och I7, men det kan vara tänkt för annan marknad än EU.

Permalänk
Medlem

Läs tråden...

Om du kikat lite tidigare i tråden så finns det länkar till grafikkortet ett flertal gånger där diu kan se hur den presterar i olika spel.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-640M-LE.72199.0.html

På den siten finns allt du behöver veta.

Skrivet av Purjolöken:

Hej,

Jag lånar tråden lite och Undrar vilken modell som räcker för att köra spel i hon, dota2, sc2 samt lol klassen? (gärna på high dock ej krav på tex sc2 mdn hon och dota iallafall)
Den jag har nu, en hp probook 4520s dör stup i kvarten och fläktarna spinner så man tror att datorn ska lyfta och flyga iväg när jag spelar och måste köra tex hon i low.

Men vilket var bäst nu igen?
Grafikkort: NVIDIA® GeForce® GT 640M LE 
Eller
Grafikkort: nVidia® GeForce® GT 525M 1GB 

Tack för ordet

Ps
Är denna i samma klass som fujitsun?
http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5742g_i3-380m_4gb_320_15%...
Ds

Permalänk

Hej och tack för ditt svar
Ser ut att klara hon utan problem men förstår inte om 15tumsdatorns kort är vassare?
Sen verkar 640 lätt att klocka vilket även en sopa som jag borde klara

Permalänk
Medlem

Fujitsu ar nog bast for det priset for de som undrar. Den Acer ar definitivt mycket samre an Fujitsu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

Någon som vet vilka RAM minnen man kan använda? Tänker nog köpa en 1x4gb och sätta in istället för den som är 2gb så man får 8gb.

Om man kollar i CPU-Z så står det DDR3, PC3-12800 (800MHz) men jag hittar fan inga minnen med 800MHz, någon som vet vart man kan hitta?

Köp inte 800 mhz. Har fått förklarat för mig att i och med att det är två slots så delar de upp kockfrekvensen. Du ska leta efter PC3-12800 1600Mhz. Men ibland är minnena ändå inte kompatibla.

Permalänk
Medlem

Du menar ett exakt sådant minne som jag länkade 4 poster upp...

Corsair Vengeance 4Gb, 1600Mhz / PC12800

Edit: Jag köpte 2 st för att ha lika, och dom kommer idag med lite tur. Men jag kan inte tänka mig det skulle var vara något problem att blanda med den 4Gb som redan sitter i, men jag kan testa först om någon är intresserad.

http://www.inet.se/produkt/5315261/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1600mhz-so-dimm-vengeance

Skrivet av zlackern:

Köp inte 800 mhz. Har fått förklarat för mig att i och med att det är två slots så delar de upp kockfrekvensen. Du ska leta efter PC3-12800 1600Mhz. Men ibland är minnena ändå inte kompatibla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Den här laptopen är nog det bästa man kan få för 7 tusen kronor .. den har en Blu-Ray läsare, full HD upplösning en I7 processor (Ivy bridge må jag tillägga det är det dom senaste Alienware datorerna har) 6 GB DDR3 Ram minne, 17.3 tums skärm , Anti glare display det betyder då att från vilket stå punkt du står ifrån eller om du tar ner/upp skärmen ser du fortfarande hela bilden ist för att du ser andra färger. 3 x 3.0 USB portar + en E-Sata/USB 2.0 port. hdmi,vga,rj45 portar ganska standard . ett bra grafikkort för att spela dom flesta spelen och även BF3 på medium kanske .. bra märke på hddn (western digital blue caviar 500 gb) inte skit som toshiba/hitachi som går sönder efter ett par år, Full HD cam bra mic, plus att man kan använda sig av ett 3G/4G nätverkskort där man sätter bara in ett simkort ist för att använda sig av ett USB för att få 3G nät plus att den har bluetooth, en grej jag verkligen gillade i och med att jag är en som alltid byter bort standard kylpastan på allt och alla varor jag får med en CPU/GPU är att man tar bara bort bakpanelen så kan man ta ut fläkten för att rengöra ifall att damm samlats plus att HELA kylflänsen lr w/e är gjord i koppar inte den där skiten där det är en metal platta och sen en lite bit koppar som sedan leder bort skiten. det enda jag skulle fixa ifall jag hade den här datorn (en kompis har köpt den och den är GRYM med en Plextor M3 Pro SSD) det är att lägga in en SSD enhet. en till grej är att jag skulle ominstallera windows 7 (clean copy) sedan fixa alla drivers + anti virus program + office + youcam mjukvaran som medföljer och sedan byta kylpasta om man kan göra det. allt som allt grym dator för pengarna kollat ÖVERALLT det billigaste jag hittar är Asus http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1333892 och den har ett 630M inte ett 640M LE plus att den kanske inte har samma bakpanel som jag gillar. enda sökkriterierna jag skrev in på prisjakt var Intel + Quad Core + 1920x1080 och då var det här den billigaste med en 3610QM processor (ivy bridge) . kollat även blocket och hittar inte en dator me ivy bridge eller bättre GPU för 7 tusen kronor samt att jag kollat mediamarkt och andra butiker som inte lägger ut sina varor på deras websites .. well jag har bara talat bra om datorn och det är nog för att det finns inget NEGATIVT att säga så för alla hatare som inte gillar den .. your nuts .. för alla som gillar den good for you! Cy@

Jag är imponerad av hur många punkter du använt.

Är det någon annan som varit med om att fläktarna växlar mellan att vara högljudda och jätte tysta med ungefär en halv sekunds mellanrum?

Permalänk

Jag vill tacka för de fina kommentarerna och höga nivån på inläggen i tråden.

Behöver framförallt burken för att arbeta, word excel (inga tunga grejer) samt att spela gw 2, lol, firefall å dylikt, inte bf3.
Tänker mig att om jag kommer undan med medium inställningar.
Klarar jag mig bra med i3an eller ska man smacka på med i7an?

Angående skillnaden i pengar, 2 500 så tänker jag bara att jag kan spara dem eller köpa något annat kul.

Tack igen för givande kommentarer.

p.s. ska försöka klocka efter guiden i tråden samt installera en sån där snabb hdd. d.s.

// Alfons & Molgan

Permalänk

Är jag retarderad eller blir det ett GT 640M om man klockar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zsingo:

Jag är imponerad av hur många punkter du använt.

Är det någon annan som varit med om att fläktarna växlar mellan att vara högljudda och jätte tysta med ungefär en halv sekunds mellanrum?

Tror det är samma problem som för min kompis dator, även om han inte har samma modell. Det är faktiskt rätt konstigt och lite störande att den ska slå av och på hela tiden. Kan inte vara så eco-friendly som dom skryter med. Vilka energiinställningar kör du på? Gå till (motsvarande för den svenska):
Control Panel --> Hardware and Sound --> Power options --> Change Plan settings --> Change advanced power settings

Klicka på "Processor power management" och sätt system cooling policy till active. Efter ett tag går min fläkt igång på den låga hastigheten. Datorn blir aldrig helt tyst men jag tycker skönare än att fläkten ska gå igång och stänga av sig själv. Jag kör på balanced, men borde gå med high performance också.

Det finns också en annan kylningsprincip man kan ändra i BIOS men har inte provat det.

En annan grej eventuellt. Då jag kollade på high performance inställningarna så var minimim processor state på 50% på high performance. Jag fattar inte varför den skulle behöva vara så hög. Den kan man sänka till 5% eller till och med 0%.

EDIT: Då jag skulle kolla en annan grej i BIOS såg jag att min fläkt var satt på normal där och inte silent som jag trodde. Det är nog den som skiljer, du har på silent och jag har på normal.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Purjolöken:

Är jag retarderad eller blir det ett GT 640M om man klockar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket upplägg

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Är jag retarderad eller blir det ett GT 640M om man klockar det?

Skickades från m.sweclockers.com

True dat

Om någon fixar VBIOS åt mig så låser jag upp OC potential och då får vi nästan en GTX 660M (saknar GDDR5)

Permalänk
Skrivet av cub31993:

True dat

Om någon fixar VBIOS åt mig så låser jag upp OC potential och då får vi nästan en GTX 660M (saknar GDDR5)

Kommer det gå att göra tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo, det borde gå fast Fujitsu har inga BIOS med VBIOS update som är tillgängliga för allmänheten. De BIOS som går att ladda ner har inte VBIOS i sig så det enda vi kan göra är att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Hej,

Jag lånar tråden lite och Undrar vilken modell som räcker för att köra spel i hon, dota2, sc2 samt lol klassen? (gärna på high dock ej krav på tex sc2 mdn hon och dota iallafall)
Den jag har nu, en hp probook 4520s dör stup i kvarten och fläktarna spinner så man tror att datorn ska lyfta och flyga iväg när jag spelar och måste köra tex hon i low.

Men vilket var bäst nu igen?
Grafikkort: NVIDIA® GeForce® GT 640M LE 
Eller
Grafikkort: nVidia® GeForce® GT 525M 1GB 
Samt vad förlorar man på att ta 17 tum mot 15tummaren?
Tack för ordet

Ps
Är denna i samma klass som fujitsun?
http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5742g_i3-380m_4gb_320_15%...
Ds

Vill bara svara med att säga att Fujitsun dödar den där datorn och att ett 640m le är mycket bättre än ett 525m 1gb jag har sj kört LoL med datorn (ungefär som dota/HoN) och den klarar VERY HIGH aka Ultra utan problem!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Här har du ett bra minne.

http://www.inet.se/produkt/5315261/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1600mhz-so-dimm-vengeance

Sedan för att överkliocka skulle jag rekomendera Nvidia Inspector, smidigare än Afterburner just nu i alla fall. Du ser vad boost clocks blir mm.

http://downloads.guru3d.com/NVIDIA-Inspector-1.9.6.6-download-2612.html

Stefan93: Ett tips i all välmening, lite radbrytningar skulle inte skada.. sedan har den faktiskt en Blu-Ray brännare i sig tom. Men du säger du har SIM kortsplats? det saknas på min, står det inte "No UTMS" på din låda, eller menar du det faktiskt sitter ett 3G modem i din, har du testat?

Edit: Är det någon som kan bekräfta att dom faktiskt HAR fått ett 3G modem i sin modell, ska ju finnas i både I3 och I7, men det kan vara tänkt för annan marknad än EU.

Optional spot för ett 3G kort om du märker så har du 2 sladdar samt en docking spot för att lägga in ett 3G/4G kort!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Vill bara svara med att säga att Fujitsun dödar den där datorn och att ett 640m le är mycket bättre än ett 525m 1gb jag har sj kört LoL med datorn (ungefär som dota/HoN) och den klarar VERY HIGH aka Ultra utan problem!

Tack för ditt svar
Tror jag köper en på måndag, förutsatt att du menar 17tummaren för 4500?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Några oseriösa inlägg har raderats.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Den här laptopen är nog det bästa man kan få för 7 tusen kronor .. den har en Blu-Ray läsare, full HD upplösning en I7 processor (Ivy bridge må jag tillägga det är det dom senaste Alienware datorerna har) 6 GB DDR3 Ram minne, 17.3 tums skärm , Anti glare display det betyder då att från vilket stå punkt du står ifrån eller om du tar ner/upp skärmen ser du fortfarande hela bilden ist för att du ser andra färger. 3 x 3.0 USB portar + en E-Sata/USB 2.0 port. hdmi,vga,rj45 portar ganska standard . ett bra grafikkort för att spela dom flesta spelen och även BF3 på medium kanske .. bra märke på hddn (western digital blue caviar 500 gb) inte skit som toshiba/hitachi som går sönder efter ett par år, Full HD cam bra mic, plus att man kan använda sig av ett 3G/4G nätverkskort där man sätter bara in ett simkort ist för att använda sig av ett USB för att få 3G nät plus att den har bluetooth, en grej jag verkligen gillade i och med att jag är en som alltid byter bort standard kylpastan på allt och alla varor jag får med en CPU/GPU är att man tar bara bort bakpanelen så kan man ta ut fläkten för att rengöra ifall att damm samlats plus att HELA kylflänsen lr w/e är gjord i koppar inte den där skiten där det är en metal platta och sen en lite bit koppar som sedan leder bort skiten. det enda jag skulle fixa ifall jag hade den här datorn (en kompis har köpt den och den är GRYM med en Plextor M3 Pro SSD) det är att lägga in en SSD enhet. en till grej är att jag skulle ominstallera windows 7 (clean copy) sedan fixa alla drivers + anti virus program + office + youcam mjukvaran som medföljer och sedan byta kylpasta om man kan göra det. allt som allt grym dator för pengarna kollat ÖVERALLT det billigaste jag hittar är Asus http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1333892 och den har ett 630M inte ett 640M LE plus att den kanske inte har samma bakpanel som jag gillar. enda sökkriterierna jag skrev in på prisjakt var Intel + Quad Core + 1920x1080 och då var det här den billigaste med en 3610QM processor (ivy bridge) . kollat även blocket och hittar inte en dator me ivy bridge eller bättre GPU för 7 tusen kronor samt att jag kollat mediamarkt och andra butiker som inte lägger ut sina varor på deras websites .. well jag har bara talat bra om datorn och det är nog för att det finns inget NEGATIVT att säga så för alla hatare som inte gillar den .. your nuts .. för alla som gillar den good for you! Cy@

Jag håller med det här är en jättebra dator för pengarna och jag tror Fujitsu kommer sälja en hel del och lite till - jag skulle inte bli förvånad om konkurrenterna får hjärtklappning snart ;). Det enda jag inte är riktigt säker på är hur fläktarna låter, några inlägg nämnde störande fläktljud och några nämnde att den var helt tyst.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

För min del så är den helt tyst, den börjar låta något då den börjar använda GeForce

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min är nästintill knäpptyst när man kör på ECO energialternativet, men då klockas också processorn ner till 0,8GHz.
Kör jag på "hög prestanda" (2.3GHz) går fläkten igång relativt ofta, men den är absolut inte högljudd.
Enl Coretemp ligger temperaturen på 55 grader i snitt. Lite varmt kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan är nu om inte Acer Aspire V3 är ett bra alternativ om man känner att man klarar sig med 15.6" istället för 17" samt en lägre upplösning på skärmen och inte behöver blu-ray.

Den har dock ett 640m istället för 640m LE vilket kan ha lite högre överklockningsutrymme. Priset är ju också 1000 kr billigare nu när CDON har höjt priset.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla med er om ni stött på samma problem som jag. Jag har haft datorn i en vecka nu och har börjat få meddelande om att processen Microsoft Windows inte fungerar och frågar om jag vill avsluta processen. Känns inte så jättebra. ;/ har ni stött på detta tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har börjat en dialog med cdon, men det är ju helg så... Yeah.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Frågan är nu om inte Acer Aspire V3 är ett bra alternativ om man känner att man klarar sig med 15.6" istället för 17" samt en lägre upplösning på skärmen och inte behöver blu-ray.

Den har dock ett 640m istället för 640m LE vilket kan ha lite högre överklockningsutrymme. Priset är ju också 1000 kr billigare nu när CDON har höjt priset.

Den är säkert helt ok, men den har bara 1 usb 3.0, ingen E-Sata (Kanske ingen deal-breaker för de flesta, men jag använder den dagligen), ej dubbla HD-Bays (Raid möjlighet är inte illa att ha i en laptop för prestanda eller säkerhet, vilket man nu vill ha), ingen vga out mm. Så det känns som man ändå får en hel del mer på Lifebooken (Blu-Ray brännare är guld för backups)

Ok visst, vissa gillar ju inte panelen i dessa, (Jag upplever inga problem, och sitter på en U3011 som primär) och om det nu skulle visa sig den där 1366 x 768 panelen är en mycket bra IPS t.e.x. så fine, men den där upplösningen är bara för dåligt 2012, t.o.m. min gamla 17 tums laptop från 2003 har 1440*900.

Dock självklart, om det är ett fullt 640M med GDDR5 och inte GDDR3 så är det runt 20% bättre än 640 LE. Men när ett modbart VGA bios kommer ut till allmänt släpp kan man utan problem modda LE kortet till 1000Mhz Core.

Skrivet av Portalen:

Tänkte kolla med er om ni stött på samma problem som jag. Jag har haft datorn i en vecka nu och har börjat få meddelande om att processen Microsoft Windows inte fungerar och frågar om jag vill avsluta processen. Känns inte så jättebra. ;/ har ni stött på detta tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta kan ju vara precis vadsomhelst, kan ju lika gärna vara ett mjukvaruproblem eller ett virus. Kan ju vara värt att testa en reinstall och se om problemmen finns där direkt efter installationen.

Kör du med OS som kom med eller installerat ett eget? egen SSD eller standard drive?

Permalänk
Medlem

Det var förinstallerat och den mekaniska driven. Jag försökte att ominstallera, men det stod att inga hårddiskar gick att välja. Men tack för tipset iaf

Permalänk
Medlem

konstig dator

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga en grej ang HDMI om någon vet.

Laptop: Fujitsu Siemens NH532
TV: Samsung LE32S71B

Problemet:

I laptopen så står det att HDMI utgången är 1.4a, fungerar det med en 1.4 kabel då?

På TVn så kollar ju runt överallt och även i manualen, det står ingenstans vad det är för version på HDMI uttaget, men tror TVn kom ut någonstans runt 2007.

Tror ni det funkar med en 1.4 kabel då till TVn?

Tack

-------

Även en till fråga, testade installera WoW och det är väldigt konstigt, jag ligger på ca 30 FPS exakt hela tiden även fast jag väljer low eller high, samma om jag sätter av och på V-sync, någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Angående att köra med dubbla HDD så undrar jag en sak. Om man gör sådana dära backup dvd på systemet, byter ur HDD till en SSD och sedan startar om med backup-dvd i som om man skulle göra en system restore. Då borde man kunna få hela systemet så som det var fast på SSD:n. Stämmer det?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Malm123 kan du köra 3dmark vantage också?

Här kommer från 3DMarkVantage då!

Om man kollar runt på laptops från Inet där de ibland har lagt till 3DMark Vantage poäng så ligger denna i klass med bärbara för ca 10-11000, riktigt bra för 6888kr (inkl. SSD).