Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

http://www.synaptics.com/resources/drivers
Den stödjs inte officiellt av Fujitsu. Den gick att installera och använda på min kompis Fujitsu av en annan modell.

Tyvärr fungerar tvåfingers-scroll riktigt dåligt med den drivaren. Man får scrolla, vänta lite och sedan kan man scrolla igen. Det tillsammans med fläkten som driver mig till vansinne vid idle gör att jag komma att returnera datorn. Skärmens grynighet hade jag kunnat leva med för den här pengen, men om datorn inte ens är användbar vid idle så kommer den inte att bli långvarig. Det var dessutom ett väldigt jobbigt ljud i fläkten.

Får återgå till min 6 år gamla HP NX6325 som arbetshäst...

Permalänk
Medlem

Udda med din fläkt där. Jag har min i silent läge och testade just att slå igång en film utan ljud för att få cpun att bli lite varm, och ta decibelmätaren. Får i princip inte ens utslag på mätaren även om jag håller den direkt mot datorn.

Jag upplever min som mycket tyst, även vid spel så går fläkten knappt igång på mitt exemplar i alla fall. Körde 1h Starcraft 2 igår, CPU var då ca 70 grader varm och GPU 63, och det är överklockat.

Skrivet av fredl:

Tyvärr fungerar tvåfingers-scroll riktigt dåligt med den drivaren. Man får scrolla, vänta lite och sedan kan man scrolla igen. Det tillsammans med fläkten som driver mig till vansinne vid idle gör att jag komma att returnera datorn. Skärmens grynighet hade jag kunnat leva med för den här pengen, men om datorn inte ens är användbar vid idle så kommer den inte att bli långvarig. Det var dessutom ett väldigt jobbigt ljud i fläkten.

Får återgå till min 6 år gamla HP NX6325 som arbetshäst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Udda med din fläkt där. Jag har min i silent läge och testade just att slå igång en film utan ljud för att få cpun att bli lite varm, och ta decibelmätaren. Får i princip inte ens utslag på mätaren även om jag håller den direkt mot datorn.

Jag upplever min som mycket tyst, även vid spel så går fläkten knappt igång på mitt exemplar i alla fall. Körde 1h Starcraft 2 igår, CPU var då ca 70 grader varm och GPU 63, och det är överklockat.

Då har du ett mycket bättre exemplar än min. Enligt speedfan så ligger min processor på runt 50 grader i idle och varvar upp och ner ganska ofta.

Permalänk
Medlem

En ovanligt dum fråga. Men satt det någon "plastpåse" kring själva datorn när ni fick era NH 532 (utom plastfilmen som ligger på locket). Det var frun som packade upp den och hon minns inte om den fanns eller om hon kastade någon "påse". Tror knappt att datorn låg direkt i frigolitskyddet utan något om. Eller?

Permalänk
Medlem

Till min va det en påse iaf.. Fick datorn idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Till min va det en påse iaf.. Fick datorn idag

Ok... Jaja. Då är den borta. Tack :-/

Permalänk
Medlem

Uppföljning om återskick

Det känns lite som en monolog. Kanske ingen är intresserad. Men om någon är, detta är (förhoppningsvis) slutet på historien ang att skicka tillbaka datorn (som jag startat och "installerat"):

Svar 2012-07-31 16:18

Citat:

Hej, Niclas

Tack för att du kontaktade oss.

Naturligtvis är du välkommen att returnera din produkt. Vi vill att du tänker på följande innan du returnerar din produkt:

Vi rekommenderar att du returnerar varan i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget. Produkten får inte ha några repor eller på något annat sätt se använd ut.

Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan packa originalkartongen i en annan kartong.
Det är viktigt att du returnerar varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av denna, fram och baksida) till nedan adress då det kommer påskynda hanteringen. Glöm inte att fylla i orsaken till returen på fakturans baksida.

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!

CDON AB
C/O Order Hemelektronik AB
Makadamgatan 14
254 64 Helsingborg

Vi kan i dagsläget inte ta emot paket via Schenker privpak.

Fråga 2012-07-31 16:30

Citat:

Tack för svaret. Det var ingen kommentar på återställningsavgiften. Då blir det alltså ingen sådan i detta fall enligt vad jag skrev ovan?

Svar 2012-07-31 16:32

Citat:

Hej Niclas

Nej, du kan bortse ifrån återställningsavgiften i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Här har ni bild på baksidan av datorn med luckan avtagen, så ni som är osäkra på SSD plats.

Orginal HDD längst ner till vänster, sen var det en ledig plats till höger för antingen en 2.5'' HDD eller SSD.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av theninth:

Det känns lite som en monolog. Kanske ingen är intresserad. Men om någon är, detta är (förhoppningsvis) slutet på historien ang att skicka tillbaka datorn (som jag startat och "installerat"):

Svar 2012-07-31 16:18

Fråga 2012-07-31 16:30

Svar 2012-07-31 16:32

Jodå, intresset finns.

Skrivet av Malm123:

Här har ni bild på baksidan av datorn med luckan avtagen, så ni som är osäkra på SSD plats.

Orginal HDD längst ner till vänster, sen var det en ledig plats till höger för antingen en 2.5'' HDD eller SSD.

http://i.imgur.com/PJD7y.jpg

Bra bild, tackar!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Modellen med i3 kostar nu 4490kr och modellen med i7 kostar 6990kr.

Är väldigt nöjd med min dator! Inget att klaga på, väldigt prisvärd dator.

Permalänk
Medlem

Köpte en till min mor har haft den några dagar och lekt med. Installerade om den på en ssd.
Idag lämnade jag iväg den saknar den redan .

Permalänk
Medlem

Har nu suttit ett par timmar med min i3:a. Än så länge är jag riktigt nöjd
Lite minus finns det med datorn, men för det priset kan man se mellan fingrarna.
HD:n låter lite. Oregelbundet susande/brusande. Men däremot är fläktarna riktigt tysta när de väl är igång.
Ljudet ur högtalarna är inte mycket att hurra för. Under första timmen datorn va igång blev strömadaptern glödhet, men det är den inte längre. Kan ha med att batteriet laddades?

Sen kan jag hålla med om att panelen ser lite "suddig" ut. Iaf om man är van med en glossy tidigare. Inget jag stör mig så mkt på.
Hade dessutom något knas med ett antal "döda" pixlar vågrätt över skärmen under installationen, men det försvann efter en kort stund.
Kort sagt är det en kanondator för det priset. Hoppas bara den håller nu

Permalänk

Skulle du kunna kolla om det finns en extra plats för en ssd? Det är ju ingen som riktigt har kunnat svara på detta än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aggudabbu:

Skulle du kunna kolla om det finns en extra plats för en ssd? Det är ju ingen som riktigt har kunnat svara på detta än

Ser du inte bilden 5 kommentarer upp?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Ser du inte bilden 5 kommentarer upp?

Den är på i7an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Den är på i7an.

Det har bekräftats på båda versionerna att det finns två hårddiskplatser.

Permalänk
Medlem

upload pictures
3D Mark 11 för i3 varianten pimpad med intel 120 gb SSD och 6GB RAM. Körde basic edition i läge P med stretch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Udda med din fläkt där. Jag har min i silent läge och testade just att slå igång en film utan ljud för att få cpun att bli lite varm, och ta decibelmätaren. Får i princip inte ens utslag på mätaren även om jag håller den direkt mot datorn.

Jag upplever min som mycket tyst, även vid spel så går fläkten knappt igång på mitt exemplar i alla fall. Körde 1h Starcraft 2 igår, CPU var då ca 70 grader varm och GPU 63, och det är överklockat.

Hur har du klockat grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booney:

Hur har du klockat grafikkortet?

Yes, +200 på Gpu och Minne till att börja med. Det verkar inte påverka tempraturer alls. Som länkat tidigare i tråden så finns det mods till folk med Vaio och 640 LE som har GPUn över 1000 utan problem.

GPUn ligger hela tiden mellan 60-64 grader (Oavsett clock) och det är med fläkten ställt i silentläge i bios. Jag skulle tro 900Mhz inte skulle vara något problem värmemässigt. Klocka gav väldigt mycket med I7an då flaskhalsen i datorn helt klart är 640 LE kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Yes, +200 på Gpu och Minne till att börja med. Det verkar inte påverka tempraturer alls. Som länkat tidigare i tråden så finns det mods till folk med Vaio och 640 LE som har GPUn över 1000 utan problem.

GPUn ligger hela tiden mellan 60-64 grader (Oavsett clock) och det är med fläkten ställt i silentläge i bios. Jag skulle tro 900Mhz inte skulle vara något problem värmemässigt. Klocka gav väldigt mycket med I7an då flaskhalsen i datorn helt klart är 640 LE kortet.

Hehe, följdfråga: HUR har du överklockat ditt grafikkort? xP
Jag lyckas inte få Afterburner att klocka core över 530 även fast jag tillåtit överklockning i .cfg-filen. Den hittar inte drivrutinen heller, är det ett problem?
(Har aldrig gjort det här förut).

Antar att det betyder 700 MHz på core och 1100 MHz på minnet?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Min NH532 (Core i3 version):

Jag har överklockat GPU med +135MHz / +200MHz (core/minne), men kan inte gå förbi det i Afterburner. Finns det något sätt att passera en corefrekvens gräns?

Permalänk
Medlem

Bios mod

Vad jag vet går det bara att komma över 135Mhz Core med moddat bios, vilket jag gjort själv. Dock inget man ger sig på om man inte har koll då ett felsteg brickar datorn.

Men för er som vill grotta i det http://forum.notebookreview.com/sony/677079-sony-vaio-s-bios-mod-gt640m-le.html Som länkades tidigare.

Skrivet av Booney:

Hehe, följdfråga: HUR har du överklockat ditt grafikkort? xP
Jag lyckas inte få Afterburner att klocka core över 530 även fast jag tillåtit överklockning i .cfg-filen. Den hittar inte drivrutinen heller, är det ett problem?
(Har aldrig gjort det här förut).

Antar att det betyder 700 MHz på core och 1100 MHz på minnet?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Fast det är ju Sonys BIOS som förmodligen inte fungerar med vår Fujitsu, eller?

Permalänk
Medlem

Nej nej, ofc inte! ^^

Men om man kan modda biosfiler kan man se vad han gjort mot vanliga bios och sedan fixa det på sina egna. Men det är helt på eget bevåg man gör det. Vet man ej hur man ska göra ska man låta bli, bättre vänta på afterburner mm som låser upp den begränsningen, då taket på overclock verkar vara något som kommit i senare nvidia drivare.

Permalänk
Medlem

Jag letadet efter VBIOS i det nyaste BIOS 1.12a men kunde inte hitta det... Några tips?

Permalänk
Medlem

Är nog en hel del skillander på bios för din I3a och min I7a, olika generationer på CPU mm, Tex har ju du HD3000 och jag HD4000.

Men allt du behöver finns här http://forum.techinferno.com/forum.php

Bara söka, fråga, testa deras tool kanske. Men som sagt, går något fel så är det stor risk för bye bye dator...

Skrivet av cub31993:

Jag letadet efter VBIOS i det nyaste BIOS 1.12a men kunde inte hitta det... Några tips?

Permalänk
Medlem

Kan du ladda upp din BIOS, det är samma för alla NH532

Permalänk

Fråga till er med i3:an, vad ligger era temperaturer på, både gpu och cpu, och både i idle och när ni pressar dom.
Idle ligger min Gpu runt 45 och cpu runt 55-60 ska den verkligen gå så varm i idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostfriaRobin:

Fråga till er med i3:an, vad ligger era temperaturer på, både gpu och cpu, och både i idle och när ni pressar dom.
Idle ligger min Gpu runt 45 och cpu runt 55-60 ska den verkligen gå så varm i idle?

Min i3:a idlar på cirka 50 grader men så har jag ju problem med fläkten också. Vore kul att se siffror från de som säger sig ha en tyst dator i idle.

Permalänk
Skrivet av fredl:

Min i3:a idlar på cirka 50 grader men så har jag ju problem med fläkten också. Vore kul att se siffror från de som säger sig ha en tyst dator i idle.

Min dator är tyst men idlar runt 50-55 vilket känns lite väl varmt.