Nvidia Geforce GTX 660 Ti

Permalänk
Medlem

ser inte på nåt sätt hur detta skulle kunna ta över från 560ti som massornas spelkort, det är på tok för dyrt precis som flera andra skrivit. visst kommer priserna sjunka, men nvidia behöver ett bra kort för 2 tusen där 560 ti var herre på täppan bra länge tills amd kom med 7850, och från 3 tusen är det rätt långt ner dit.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

http://cdon.se/start/sommarrea/rabattstegen/500_kr_rabatt/
lägg i det i kundkorgen så vips blir priset 2790 kr för ett 7970

Det är använda kort dem säljer, just saying.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ser inte på nåt sätt hur detta skulle kunna ta över från 560ti som massornas spelkort, det är på tok för dyrt precis som flera andra skrivit. visst kommer priserna sjunka, men nvidia behöver ett bra kort för 2 tusen där 560 ti var herre på täppan bra länge tills amd kom med 7850, och från 3 tusen är det rätt långt ner dit.

Precis... Såg igår att jag kunde få ett 7870 för dryga 2200kr på CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Klart det fortfarande är relevant, ofta tar det flera månader för kort att falla i pris.

Nej, det tar flera månader för att tillverkaren ska göra prissänkningar visst, men kampanjer och så kommer oftast efter bara någon vecka. Titta i samma butik och utan kampanj och det är rätt stor skillnad i pris redan nu, på inet så är det 2700-3200 för 660Ti, medan det är 3300-4400 för GTX 670. Jämför imorgon och nästa vecka när fler butiker har dem i sortimentet, och jämför när kampanjerna går i gång. Det skiljer trots allt 100$ i rekommenderat pris på de båda.

Skrivet av Jonathanknet:

Seriöst vem köper ett sånt kort ? Man kan få ett gtx670 för 2999 kr eller ett 7950/7970 under för 2600-2800kr.
Kortet måste ner mot 2500kr för att det ska vara intressant

Som sagt, jämför inte kort med kampanj mot ett kort som inte är i kampanj.

Skrivet av Zotamedu:

Riktpris 560 Ti: 2300 kr vid lansering.
Riktpris 660 Ti: 3100 kr vid lansering.

Hur gick det där till?

Jag får inte riktpriset till 3100:- till att börja med, dessutom så är 660Ti mycket närmare eliten än vad GTX 560Ti var vid release.

Skrivet av Shakademus:

Från Inets hemsida

Rek. nätdelsstyrka 450 W

Kan det verkligen stämma?

De vet inte vad du har för processor t.ex. Om din dator i övrigt drar 200W och ditt 450W nätagg bara levererar 380W på 12V+-linan så är du redan nära gränsen med ett 660Ti.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

7950 är 30% bättre på 2033. Jädra superkort AMD gör! ;p.

Skickades från m.sweclockers.com

Majoriteten av alla PC spelare spelar BF3, Metro 2033 är en piss i havet om man jämför hur många som spelar det och sedan hur många som spelar BF3.
Så även om det är trevligt med bra prestanda i Metro så kommer det inte påverka kunderna lika mycket alls som bra prestanda i BF3, något som Nvidia verkar förstå men inte AMD.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

2 frågor ringer i min skalle.

1. Microstuttering? Har den höga skalningen skett på bekostnad av microstuttering ? 90-95% skalning i SLI får mig att misstänka att detta kort har mycket mer microstuttering
VILL SE EN TEST AV MICROSTUTTERING PÅ DETTA KORT

2. Priset ? Ok Nvidias "A good old tradition of love and hate" var väntat men... . Idag får man ett 7950 för 2516:- med SweC rabatten på CDON :http://cdon.se/hemelektronik/msi_radeon_hd7950_3gb_ddr5_pcie-18374111
Frågan är om inte det är ett bättre köp än: http://cdon.se/hemelektronik/nvidia_msi_gtx_660_ti_power_edition_2gb_ddr5_%2b_borderlands_2nvidia_msi_gtx_660_ti_power_edition_2gb_-21190111 för 2564:- med SweC rabatten.
7950 är mer överklocknings villigt och har tydligen fått bra drivrutiner med Catalyst 12.8 .
Hur som helst så om priset kommer ner till under 2400:- så kommer GTX660TI vara en vinnare annars..

Testet finns redan på sweclockers sen länge
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3038?k=32aca361ccc3d...

Precis som du säger är 7970 rätt hårt utsatt för MS. Lustigt nog har två 680s i SLI lika mycket MS som ett ensamt 7970.

Skrivet av xpanterx:

7950 är 30% bättre på 2033. Jädra superkort AMD gör! ;p.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast i ärlighetens namn kan man ju inte direkt säga att Metro 2033 är riktigt lika aktuellt som BF3, men du har ju såklart rätt i att ett spel inte kan säga vilket grafikkort som är starkast.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Nu ligger gtx 670 EVGA referens + borderlands 2 på 2700 kr på Inet.
Om jag inte redan hade 670 så skulle jag tycka att 2300 (grafikkort) + 400 (borderlands 2) är ett riktigt bra pris!
Och sen kommer ju priset gå ner. Så om 4 månader så borde kortet kosta ungefär 2000 och då kan man passa på att köra SLI!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Nej, det tar flera månader för att tillverkaren ska göra prissänkningar visst, men kampanjer och så kommer oftast efter bara någon vecka. Titta i samma butik och utan kampanj och det är rätt stor skillnad i pris redan nu, på inet så är det 2700-3200 för 660Ti, medan det är 3300-4400 för GTX 670. Jämför imorgon och nästa vecka när fler butiker har dem i sortimentet, och jämför när kampanjerna går i gång. Det skiljer trots allt 100$ i rekommenderat pris på de båda.

Som sagt, jämför inte kort med kampanj mot ett kort som inte är i kampanj.

Jag får inte riktpriset till 3100:- till att börja med, dessutom så är 660Ti mycket närmare eliten än vad GTX 560Ti var vid release.

De vet inte vad du har för processor t.ex. Om din dator i övrigt drar 200W och ditt 450W nätagg bara levererar 380W på 12V+-linan så är du redan nära gränsen med ett 660Ti.

Båda siffrorna är hämtade från Sweclockers uppgifter om riktpriser från respektive recension. Sen håller sig riktpriser inte så länge men det är stor prisskillnad, det går inte att förneka. Jag tycker det är himla synd att Nvidia inte vill släppa kort i mellansegmentet utan envisas med att fylla toppsegmentet med fler och fler kort med minimala skillnader. Gissar att det beror på att de bara har en krets och måste bina den som galningar. Fortfarande nyfiken på vad det är som håller tillbaks Nvidia.

Edit: Tittar vi på dollarpriset så skiljer det $50 mellan 560 Ti och 660 Ti. 560 Ti hade ett pris på $249 och 660 Ti har ett pris på $299.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av kira9204:

Det kallas bra och optimerade drivrutiner, något som nu AMD användare inte verkar känna till.
Det spelar ingen roll hur bra hårdvara man har om drivrutinerna är värdelösa, och om det är något som nVidia är riktigt vassa på så är det att göra bra drivrutiner och optimera dessa. Vilket också är anledningen till att deras kort nästan alltid presterar bättre än AMD kort i slutändan.

Nepp, när ett kort går sönder 3 gånger på 5 år, och drivrutinerna fungerar olidligt dåligt, då säger jag aldrig mer. Det Radeon X1950 kortet kunde dessutom kyssa tom mitt 8500GTs röv på samtliga punkter.
Brorsan sitter på 2x 9600GTs i SLI idag ser ingen anledning till att uppgradera idag, för att funkar så jäkla bra med dessa kort än idag!

Nu kanske ni tror att detta är några gamla historier och att dem har bättrat sig, men jag läser dagligen om problem, inte bara i Linux, med dessa kort. Mina kompisar körde förut på AMD men vi har alla mer eller mindre fått nog och håller oss mer till "Intel och nVidia hörnan".

Haters gonna hate men tro mig, det är verkligen värt dem extra hundralapparna i slutändan.

Det kallas optimerat spel, något som Nvidia användare behöver lära sig. Ett tips är att titta på Metro 2033 och sedan kan du ju klaga på "optimerade drivrutiner"

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumsnuten:

Alltid lika kul att köpa AMD;

Aha, behöver nya grafikkort; Kör nog på AMD (ger dem en chans till)..

Gtx 680; snabbare, nästan samma pris & stabila drivrutiner *Suck* mitt egna fel..

Gtx 670; Presterar lika bra, billigare & stabila drivrutiner *Jahapp, yippie för Amd, men men köpt är köpt..."

Gtx 660TI presterar nästan lika bra som CF 7970, billigare & stabila drivrutiner.

Ärligt talat, nu skitar jag i detta. Jag sitter fortfarande med halvkassa förbannade jävla CF 7970s som inte klarar av att ha en youtube flik uppe, VLC samt ett spel utan att insta-frysa hela datorn med ett sound loop, jag har väntat i ett halvår nu för att kunna bli av med en frysning som kommer mellan 30 sec efter uppstart till ca 15 timmar innan den fryser. Fortfarande förbannade grafik glitchar när jag scrollar i Google Chrome.

Sätter jag in mitt gamla 6990; Gtx 280; 5870 single; 5870CF då är det grönt ljus.

Kör jag in ett 7970 då är det rött.

TL;DR; Nästa kort jag köper blir Nvidia.

7970 CF presterar nästan som 680 SLI, lite mer kort för pengarna när man kan/kunde få det för ~2600kr på cdon?

Har även mer minne än 660Ti-680 och presterar ju bättre enligt prestandaindex, med marginal.

Vet inte vad du försöker säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

7970 CF presterar nästan som 680 SLI, lite mer kort för pengarna när man kan/kunde få det för ~2600kr på cdon?

Har även mer minne än 660Ti-680 och presterar ju bättre enligt prestandaindex, med marginal.

Vet inte vad du försöker säga

Om man köper två 7970 för närmare 8000KR vid release & fortfarande har problem med dem efter ett halvår så är det närmare värdelöst.

Hur ska korten kunna prestera när du konstant har problem med grafikbuggar, frysningar/soundloop etc?

Det är stor skillnad att titta på siffror & faktiskt sitta med de två korten.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Du får tänka på att det där är energiförbrukningen för hela systemet, inte för bara grafikkorten.

Det är väl klart som katten det är. Hur tänkte du att man skulle kunna mäta vad grafikkortet drar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Burks:

Det är väl klart som katten det är. Hur tänkte du att man skulle kunna mäta vad grafikkortet drar?

Det är ju bara att lägga en amperemeter på strömmatningen så får man reda på det. Ska räcka med en modifierad PCI-e riser och lite pill med PCI-e-kontakterna för att få exakta värden. Sen att det inte är värt besväret är en annan sak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju bara att lägga en amperemeter på strömmatningen så får man reda på det. Ska räcka med en modifierad PCI-e riser och lite pill med PCI-e-kontakterna för att få exakta värden. Sen att det inte är värt besväret är en annan sak.

På så sätt går det nog. Tänkte ej på det.

Skrivet av Wallman_91:

Jag upplyste bara en helt annan människa, men tack för att du citerade något så onödigt!

upplyste en annan? hur får du till det? Och hur var mitt inlägg onödigt när du uppenbarligen inte förstog mitt första inlägg?

Permalänk
Medlem

Ni som klagar över AMD's drivrutiner...vad gör ni egentligen på datorn? Har haft 7850 i ett par månader nu och det har funkat helt klockrent. Körde tidigare på ett GTX 470 som till slut gav upp efter att en rad olika anledningar och innan dess körde jag med ett X1800XT i några år. Inte en crash med AMD kortet och sporadiska felmeddelanden om kraschande drivrutiner från det gröna laget. Verkar vara lite av ett lotteri här...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Ni som klagar över AMD's drivrutiner...vad gör ni egentligen på datorn? Har haft 7850 i ett par månader nu och det har funkat helt klockrent. Körde tidigare på ett GTX 470 som till slut gav upp efter att en rad olika anledningar och innan dess körde jag med ett X1800XT i några år. Inte en crash med AMD kortet och sporadiska felmeddelanden om kraschande drivrutiner från det gröna laget. Verkar vara lite av ett lotteri här...

Håller med, mitt 7950 har jag inte haft ett ända problem med. Får se hur 12.8 fungerar

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumsnuten:

Om man köper två 7970 för närmare 8000KR vid release & fortfarande har problem med dem efter ett halvår så är det närmare värdelöst.

Hur ska korten kunna prestera när du konstant har problem med grafikbuggar, frysningar/soundloop etc?

Det är stor skillnad att titta på siffror & faktiskt sitta med de två korten.

Har tittat på gameplays och läst från privatpersoner att CF fungerar bra (för dem iaf).
Vad korten kostade för ½år sen är inte relevant när det kostar 5200 för 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Majoriteten av alla PC spelare spelar BF3, Metro 2033 är en piss i havet om man jämför hur många som spelar det och sedan hur många som spelar BF3.
Så även om det är trevligt med bra prestanda i Metro så kommer det inte påverka kunderna lika mycket alls som bra prestanda i BF3, något som Nvidia verkar förstå men inte AMD.

Det är inte att bara optimera drivrutinerna. Olika spel kan fungera olika bra med olika arkitekturer.
T.ex i Crysis Warhead var det väldigt jämt förra generationen mellan AMD och Nvidia medan AMD klart spöar kepler med sin senaste generation.

Permalänk
Medlem

önskar att jag hade haft pengar att byta upp från mitt 460,

Permalänk

Ser riktigt fint ut när priset har sjukt lite, vilket jag hoppas det gör Det kan ju inte kosta någon enstaka hundralapp mindre än storerbror... Synd på minnet bara om man vill köra flera skärmar, men då finns det andra alternativ (7970)

Permalänk
Medlem

Farväl 560Ti och dags att ta in en ny era mellanklass GPU, 660Ti.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

WIeeeeoHOooOO

Äntligen har det kommit! Ska bara vänta och ifall priser går ner lite, kanske genom kampanjer och reor, bara det går ner. ~3000 går ju inte och jag vill heller inte ha referenskortet från EVGA för 2,7. Lite för mycket för mig, 2,5 + Borderlands 2 från kanske ASUS hade varit perfekt

Permalänk
Medlem

Nu påverkar det tråkigt nog inte mig personligen eftersom jag redan har ett 7950dc2 top, får ju inte ens plats med ett till för crossfire, men tycker det här verkar lovande.

Kommer förhoppningsvis att dra ner priserna en bit då den verkar vara en väldigt bra konkurrent till 7950, vågar man hoppas på under 2400 för låt oss säga asus dc2 modeller(eftersom referensmodellerna verkar bli ovanliga) av 660ti och 7950 om en månad eller två(och att 7870 går ner ett par hundringar)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju bara att lägga en amperemeter på strömmatningen så får man reda på det. Ska räcka med en modifierad PCI-e riser och lite pill med PCI-e-kontakterna för att få exakta värden. Sen att det inte är värt besväret är en annan sak.

Jag har alltid undrat varför sweclockers envisas med att vara lata och köra på wattmeter. Meningslöst resultat, om andra hårdvarusidor klarar av att mäta strömförbrukningen (hardware.fr ex), varför kan inte ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Båda siffrorna är hämtade från Sweclockers uppgifter om riktpriser från respektive recension. Sen håller sig riktpriser inte så länge men det är stor prisskillnad, det går inte att förneka. Jag tycker det är himla synd att Nvidia inte vill släppa kort i mellansegmentet utan envisas med att fylla toppsegmentet med fler och fler kort med minimala skillnader. Gissar att det beror på att de bara har en krets och måste bina den som galningar. Fortfarande nyfiken på vad det är som håller tillbaks Nvidia.

Edit: Tittar vi på dollarpriset så skiljer det $50 mellan 560 Ti och 660 Ti. 560 Ti hade ett pris på $249 och 660 Ti har ett pris på $299.

Precis, tror sweclockers räknat lite olika. 50$ är inte farligt med tanke på hur nära 660Ti är toppkorten, och hur det står sig mot konkurrensen.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Testet finns redan på sweclockers sen länge
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3038?k=32aca361ccc3d...

Precis som du säger är 7970 rätt hårt utsatt för MS. Lustigt nog har två 680s i SLI lika mycket MS som ett ensamt 7970.

Fast i ärlighetens namn kan man ju inte direkt säga att Metro 2033 är riktigt lika aktuellt som BF3, men du har ju såklart rätt i att ett spel inte kan säga vilket grafikkort som är starkast.

Kan inte se bilden i min webbläsare (extremt suddig/grynig). Gissar på att den är från microstuttering testet som gjordes när GTX690 kom.
MEN där finnes inte GTX660TI med! Och med tanke på att GTX660TI skalar högre i procent än 670 och 680 med mindre minnes bredd så skulle en test av microstuttering vara intressant. AMDs problem med microstuttering verkade börja när man ökade skalningen till över 90%. Och där är GTX660TI nu.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

kan någon förklara för mig hur det överclockade asus kortet drar mindre ström änn referenskortet :d? jag kanske bara är dum nu med jag förstår inte hur det där funkar

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3175?k=ea289ae301c4e...

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Precis, tror sweclockers räknat lite olika. 50$ är inte farligt med tanke på hur nära 660Ti är toppkorten, och hur det står sig mot konkurrensen.

Fast med tanke på priset skulle detta nog varit ett 670 och nuvarande 670 skulle varit ett 670 Ti. Med en prislapp på $300 kan det ju knappast klassas som mellanklass utan det ligger fortfarande och leker i toppklassen. Det är till exempel samma pris som 6950 2 GB lanserades med och det var knappast ett mellanklasskort.

Så Nvidia fortsätter att släppa kort i toppklassen och de har slängt ut en hel hög i budgetklassen där mycket iof är Fermi men en del Kepler. Mellanklassen lyser dock fortfarande med sin frånvaro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Satt precis och undrade samma sak. Dessutom ligger dollarn lägre nu än den gjorde när 560Ti kom. 2400kr och NVidia hade sålt sina chip snabbare än de hade hunnit tillverka dem.

Det är exakt det som är problemet - tillgång och efterfrågan, my friend! Dock är det fullt möjligt att Nvidia får högre priser av sina tillverkare på grund av den låga dollarn, som i sin tur motverkar effekten av att dollarn står lågt i förhållande till kronan.

Permalänk
Medlem

För dyrt! Var i helvete är korten för 2000kr klassen?!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800