Nvidia Geforce GTX 660 Ti

Permalänk
Medlem

Nvidia har till 99% bättre optimerade drivrutiner till samtliga stor titlar. Man är väl inte fanboy bara för man erkänner dom faktiskt är bättre. har alltid haft nvidia sen 6600gt och aldrig har det strulat i några spel. Så skulle aldrig få tanken att ens testa amd. 3d vision är en annan orsak med.

Sen är folk så j-vla snåla. Skaffa ett jobb så har ni väl råd med ett grafikkort för 2-3k som är kaffepengar. Eller byt hobby? Geez. Typ 2-4 dagars jobb för ett gtx680.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nej jag spelar flera spel, men en hel del BF3, så prestandan i BF3 hade absolut påverkat mitt köp av grafikkort.
Nu sitter jag ju dock på ett gammalt 470 men planerar att uppgradera nästa år till nåt kort som klarar Rome II/Battlefield 4 på höga inställningar

Nej men sedär, köper grafikkort för att spela lite spel? Helt tappad bakom flötet asså..

Du nämner två spel där Köper man ett grafikkort ska man köpa ett som presterar bra i fler spel eftersom man kommer garanterat börja lira andra spel under tiden.

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Hmm man får inte Borderlands 2 i riktigt fodral va? Det är en liten plastficka endast va? Vill ju ha ett fordral i hyllan =P

Det är nog en digital version så ingenting att sätta i hyllan alltså.

Permalänk
Medlem

Hmm kanske byta mina GTX460 mot ett par GTX660...? Det borde bli en fin prestandaskjuts! Men som den allmänt rådande åsikten på forat verkar vara, bäst att vänta lite tills de kryper ner lite i pris... Gärna till under 2000:-

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Har väntat på detta kortet, och denna recensionen ända sen de första 600-korten började komma ut, men var är igentligen ljud mätningarna?

Hur står sig fläktarna jämfört med 670/680 varianternas motsvarigheter? Jag är framförallt intresserad av Asus variant...

Enl flera tester så är ASUS GTX 660 Ti med DC2 kylare ett av de tystaste korten....

Tänker nog oxå köpa ett sådant när priset om 1-2 månader droppat en del...förhoppningsvis....

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Enl flera tester så är ASUS GTX 660 Ti med DC2 kylare ett av de tystaste korten....

Tänker nog oxå köpa ett sådant när priset om 1-2 månader droppat en del...förhoppningsvis....

Okej, jo jag misstänkte det med tanke på hur de andra dc2 kylarna presterar, har du någon länk till specifika tester?

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Det är nog en digital version så ingenting att sätta i hyllan alltså.

Då får det vara. Hur ska man imponera på brudar utan fodral i hyllan?!?!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar kan man driva med KFA2's 660Ti? Står Nvidia surround på deras sida så max 3?
Har varit lojal mot Asus ett bra tag och flerskärmsstöd är det enda sättet jag tycker de svikit mellanklassen med så jag börjar bli nyfiken på KFA2 som tillverkare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Okej, nog för att övertaget för 660Ti är minimalt, men energieffektiviteten är bättre, där tittar jag på flera sidor eftersom man belastar med olika program och mäter olika, och i vissa test skiljer det upp till 50W mellan 7950 och 660Ti. Så drar man ett snitt på alla dessa test så ligger 660Ti betydligt bättre till mot 7950. Sedan då priset, drivrutiner och lite funktionalitet som skiljer. Så ser jag det inte som konstigt att 660Ti säljer bättre.

Om det går att undervolta 7950 kraftigt så kan jag tänka mig ett sådant. Men inte direkt sådant folk testar. :/

Många andra läser förbrukningen i Furmark, ett potentiellt skadligt test där Nvidia klockas ned för att skydda korten, Sweclockers förbrukning i 3DMark är mer rättvisande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BME:

Hur många skärmar kan man driva med KFA2's 660Ti? Står Nvidia surround på deras sida så max 3?
Har varit lojal mot Asus ett bra tag och flerskärmsstöd är det enda sättet jag tycker de svikit mellanklassen med så jag börjar bli nyfiken på KFA2 som tillverkare.

Antagligen 4 skärmar, varav 3 i suround.

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/08/16/IMG_9489.jpg?...

Gillar deras utblås, det bör tilåta att en hel del luft lämnar lådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Många andra läser förbrukningen i Furmark, ett potentiellt skadligt test där Nvidia klockas ned för att skydda korten, Sweclockers förbrukning i 3DMark är mer rättvisande.

Fast jag har tittat mest på speltester eftersom det är det som är det relevanta scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Majoriteten av alla PC spelare spelar BF3, Metro 2033 är en piss i havet om man jämför hur många som spelar det och sedan hur många som spelar BF3.
Så även om det är trevligt med bra prestanda i Metro så kommer det inte påverka kunderna lika mycket alls som bra prestanda i BF3, något som Nvidia verkar förstå men inte AMD.

Verkligen inte. Snarare en minoritet.

Sleeping dogs, Dirt3, Alien Colonial Mariens, Hitman Absolution, Alan Awake, Syndicate, Saints Row 3 och Deus Ex är så vitt jag vet AMD optimerade.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av kxdude:

Jag hade ständiga problem med 5870 med låsningar i alla spel jag testade... vissa oftare än andra. Nu har jag GTX670 och vipps inga som helst problem. Så har det alltid sett ut för mig med ett undantag för ATI 9800 PRO men det kortet hade jag så kort stund så jag han väll inte upptäcka alla problem med det kortet.

Min erfarenhet är helt klart att nVidia har mycket bättre drivrutiner... iaf stabilare än ATI/AMD. Men det verkar ju vara väldigt slumpmässigt det där när man läser runt på olika forum. Sen har jag lärt mig en sak den hårda vägen... man ska inte laga något som inte är trasigt!

För mig har det varit exakt tvärtom:P Bara problem med nvidia och nästan inga med ATI/AMD. Har ett gtx 560 ti och varannan dag måste jag starta om datorn då kortet låser sig i sparnings läge. Eller så kraschar drivrutierna sjukt ofta för mig.

Permalänk
Medlem

Scrolla fort upp och ner så ser ni hur det ser ut när fläktarna snurrar, haha
...fungerar kanske inte om ni har hög hz på skärmen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Granter:

._____.

Du är medveten om att 7970 ghz edition slår 680gtx, finns inget grafikkort som du får ut mer prestanda för pengarna atm en om du köper 7970 stock och klockar själv.

Jag har ett 7970 som jag har klockat till 1100 MHz och det klarar inte att hålla 60 fps på Ultra i BF3, vilket ett 670 gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Ja något att konkurrera med Radeon 7850 och 7770 vore något. GT 640 kanske blir ett intressant budget alternativ när det kommer med GDDR5.

Vet inte om vi behöver fler GT 640, räcker det inte med fyra olika kort varav ett är fermi? GDDR-versionen har ju funnits till OEM i flera månader men kan inte hitta några benchmarks på det vilket är lite tråkigt. Hur som helst ligger ju 640 DDR3 i en lite väl låg prisklass och får storsmisk av 7750. Tveksamt om uppgraderat minne räcker för att få upp det i klass med 7850. Det är 650 eller kanske 660 som jag och många andra sitter och väntar på. Tycker fortfarande att det är konstigt att Nvidia inte släpper något i prisklassen 2000 kr. Det är ju lite av en sweetspot för många som inte spelar så mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det är ju helt otroligt att Nvidias tredje bästa kort slår AMDs flaggskepp (om vi inte räknar GHz Edition då)!

Finns test ute som visar att 7970 klockat vinner över 680 överklockat! så förstår inte alla som säger att gtx680 är snabbast? Bara för 600 serien ger mer FPS i BF3?

Permalänk
Medlem

670 eller 660, 500 kronor skillnad är det värt kanske?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Riktpris 560 Ti: 2300 kr vid lansering.
Riktpris 660 Ti: 3100 kr vid lansering.

Hur gick det där till?

Jepp, knepig prissättning. Men det verkar generellt som båda tillverkarna lagt sig högre för kort i samma segment som föregående generation. (riktpris vid lansering alltså). Priserna kanske hamnade för lågt när de krigade som mest med pris...luktar prisöverenskommelse mellan de två...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av vegaman:

Finns test ute som visar att 7970 klockat vinner över 680 överklockat! så förstår inte alla som säger att gtx680 är snabbast? Bara för 600 serien ger mer FPS i BF3?

Ja, just därför. Jag spelar bara BF3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Ja, just därför. Jag spelar bara BF3.

Det är därför många tror att 680 och 670 är snabbare än 7970, bara för att nVidida presterar bättre i BF3...
Tycker att det är konstigt, att (visst, spelar nästan bara bf3 själv) 7970 som är ett mycket bra allroundkort som faktiskt presterar bättre än 680 i en del spel, inte får mer rekommendationer än t.ex 670 då det är något billigare och en bra bit före i prestandaindexet.

Vem vet vilka spel som lanserats om ett halvår och hur de olika korten presterar i dem? Kanske är AMD som är bättre i det spel som just då är "The shit"!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Slaktardej:

Det är därför många tror att 680 och 670 är snabbare än 7970, bara för att nVidida presterar bättre i BF3...
Tycker att det är konstigt, att (visst, spelar nästan bara bf3 själv) 7970 som är ett mycket bra allroundkort som faktiskt presterar bättre än 680 i en del spel, inte får mer rekommendationer än t.ex 670 då det är något billigare och en bra bit före i prestandaindexet.

Vem vet vilka spel som lanserats om ett halvår och hur de olika korten presterar i dem? Kanske är AMD som är bättre i det spel som just då är "The shit"!

Ja, det är synd, men AMD får skylla sig själva när de gör grafikkort som inte klarar av just BF3 på ett bra sätt. Jag har alltid tillhört det röda laget av någon anledning, och deras röda referenskylare passar bra in i mitt färgtema, men eftersom jag bara spelar BF3 kommer det nog bli Nvidia nästa gång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

funkar ett 660Ti i ett moderkort med PCI-E 1.0 slot

Permalänk

Det blev GTX 660TI VS HD 7950.

1. Prestandarden: Gtx 660TI vinner med en noslängd i 1920x1080 men förlorar med samma noslängd i 2560x1600. Desto högre upplösning du har, desto bättre är HD 7950.
Slutsats: Skärmen avgör! Om man har en 1920x1080 så är det GTX 660TI. Om du har en 2560x1600 eller 2560x1440 så är det HD 7950.

2. Överklockning och värme: HD 7950 drar mer ström men går att överklocka högre i procent räknat än GTX 660TI. I SweC original test av HD 7950 kunde man överklocka den upp till 40%. GHz edition är bara en "OEM" överklockning. Man kan själv gå ännu högre. GTX 660TI går inte lika högt men är svalare.
Slutsats: Kan du överklockning och har ett väl ventilerat chassie så HD7950 annars GTX 660TI

3. Drivrutiner och SLI/CF : Efter ha läst många olika forum inlägg så verkar AMDs problem med drivrutinerna verkar vara konflikter med andra program (har dock aldrig själv upplevt dem). Dock verkar AMD ha gjort framsteg med sina nya drivrutiner. Nvidia verkar ha bättre ordning på sina men långt ifrån perfekta. HD 7950 har högre skalning i CF än 660TI i SLI men har också mer microstuttering. OBS! GTX 660TI har fått högre skalning än tidigare så det finnes risk ökad microstuttering. VILL SE TEST PÅ GTX 660TIs MICROSTUTTERING! (hint hint till SweC red).
Slutsats: Har man en ren odlad spelmaskin så HD 7950. Kör man allround med sitt system så GTX 660TI.

4. Spel: BF3 är INTE världen största och viktigaste spel. MEN Frostbite 2 är viktig! Och det pga att EA har annonserat att den kommer i många spel i framtiden. Även CryENGINE och Unreal Engine är viktiga pga att många spel kommer att använda dessa. Framtids kompatibilitet är ordet. Även Skyrim och CIV 5 är viktiga pga GPGPU, som ofta används hårt i rollspel och strategi spel.
Slutsats: För hardcore FPS nätverks lirare så är det GTX 660TI som gäller. Och för hardcore rollspel lirare är det HD 7950.

5. Priset: INGET AV KORTEN ÄR MELLAN KLASS! Varken prismässigt eller presstandardmässigt. GTX 660TI är ~10% snabbare än 580 och ~60% snabbare än GTX 560TI ! Båda kostar ungefär lika mycket. GTX 660TI bygger på GK104 som från början var tänkt som GF114 ersättare men blev toppmodell. Tahiti Pro har funnits ute ett tag nu och borde ha fått sina utvecklingskostnader betalda nu. Båda har marginal för prissänkningar. Om man gissar på ett pris på 250$ inom ett par månader och en omräknings faktor på ca 8.5-9 (normalt när nyhetens behag är över) så borde man kunna få dem för 2200-2300:- i Oktober-November. Lite optimistiskt kanske men med lite priskrig så...
Slutsats: En intressant GPU höst väntar. Med lite tur kan man få SLI/CF 660TI/7950 för samma pris som 7970/680 kostade för några månader sedan!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

varför har ni uteslutit 6870 i era tester?.....

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tomhas:

Verkligen inte. Snarare en minoritet.

Sleeping dogs, Dirt3, Alien Colonial Mariens, Hitman Absolution, Alan Awake, Syndicate, Saints Row 3 och Deus Ex är så vitt jag vet AMD optimerade.

Shogun 2 också, där fungerar ju AMD jättebra.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att "gamla" 7950 och 7970 inte har minskat i pris. Om det inte sker så kommer AMD att få ännu ett dåligt kvatal att redovisa till sina aktieägare. Det måste hända något snarast.

7870= ca 1800:-
"gamla " 7950 ca 2000:-
och "gamla" 7970 ca 2700:-

Då kommer AMD att få svårt med att klara leveranserna men det borde vara ett angenämt problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

men WTF! Vad skulle meningen vara med detta? Som om Lamborghini's efterföljare till Gallardo skulle vara en Murcielago utan backspeglar eller nåt åt det hållet...

Vad sjutton är problemet med att släppa ett kort i 2000-2500kr klassen?

Permalänk
Medlem

Kan folk snälla sluta att hänvisa till sweclockers test av microstuttering? Det är ett bra test av ms i BF3! men inte mycket mer än så då det kan skilja mycket från spel till spel. Kolla då istället på Techreport som har med frametimes i alla sina recensioner, inte bara ett spel i en recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcooN:

funkar ett 660Ti i ett moderkort med PCI-E 1.0 slot

Det fungerar tydligen, men du förlorar mer prestanda än du vinner med ett lite sämre (pci-e 1.0) kort