Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av bknec:

Någon som har tips hur man får telefonen att förstå att det finns uppdatering? Jag har en "norsk" 920 från elgiganten. Har aldrig använt DP eller nått sånt.

hmm, jag har också en norsk från elgiganten, men min hittade uppdateringen.
Kan iofs bero på att jag drog in den svenska första uppdateringen (Black eller vad den nu hette)

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av bknec:

Någon som har tips hur man får telefonen att förstå att det finns uppdatering? Jag har en "norsk" 920 från elgiganten. Har aldrig använt DP eller nått sånt.

Ställa om region och språk kanske?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Till Betan:
Om jag säger att jorden är rund och du påstår: "nej, den är platt", eller om jag påstår att man ska vattna en gräsmatta på kvällen och inte på dagen och du påstår att: "nej, det spelar ingen roll".
Anser jag faktiskt att bevisbördan för att lägga fram de nya rönen/(dina tro) i dessa fall ligger hos dig.

Du kan emellertid inte göra som du gjorde i den förra tråden i ett försök att "bevisa" att denna metod inte fungerar med att hänvisa till ett fall med en person som hade korslänkade filer.
Man måste veta i vilka fall denna metod kan ha effekt och i vilka fall den inte kan ha det.

Du säger vidare att "flera" andra tror som du.
Jag vet inte, men kanske ni är för unga för att ha varit med "då det begav sig" och därför aldrig hört talas om detta?
Lyssna då exemplevis på Jhonjensen i den andra tråden när han säger att detta var något man gjorde frekvent under PSA-tiden. Eller ta in, att tillvekare på den tiden hade denna metod i sina manualer.
Tror faktiskt inte att tillverkarna satt och hittade på alltsammans bara för att de tyckte det var kul.

Hur som helst med detta, jag förmedlar som sagt bara vad andra sagt tidigare och har dessutom provat det själv vid flera tillfällen och kan konstatera att något mer händer i alla fall då man gör 3XSR än då man bara gör 1XSR och det är tillräckligt för mig.
Vad är föresten problemet med att göra ytterligare två SR efter den första? Är du rädd för att få en fingerledsfraktur?

Till Rattanalle:
Inget ska försvinna om du gör en 3XSR, i så fall är något verkligen fel. Vad jag har observerat dock är att om man gör en 3XSR direkt efter en uppdatering "kan" MS-inloggningen försvinna. I min lur gör den alltid det.

Vidare finns ju tyvärr inte allt på Google. Google är ju dessutom färskvara, gamla siter läggs ned, produkter tas bort osv. Förr fick man ju lära sig mycket med mun till mun metoden, mail, vad som fanns att läsa, vad som sas på jobbet osv och allt las dessutom inte upp på nätet.

Tidigare när jag letade på detta tema hittade jag faktiskt en urgammal manual som jag "tror" jag sparade, så åtminstone den finns nog kvar därute.

Jag har inte sett någon fått sina problem lösta med din metod. Du har rekommenderat den flera gånger men finns inget som tyder på att det är din metod som har hjälpt. Eftersom ingen annan använder den metoden tyder det också på att den inte fungerar, hade det varit en bra metod som fungerade hade den varit använd och rekommenderad.

Du har fortfarande inte lyckats presentera något bevis för att det skulle funka. Men vi börjar komma någonstans nu, första gången jag ser att du specificerar vad som måste vara orsaken. Är det möjligt att bekfräfta om felet beror på "korslänkade filer" innan 3xSR eller är det endast möjligt genom att göra 3xSR och se om det fungerar?

Att bara srkiva att vi är för unga är inte på något sätt ett bevis för att det du påstår fungerar. Att ta till ålder, kön eller något annat biologiskt istället för att lägga fram bevis tyder snarare på att metod faktiskt inte fungerar och du försöker skylla på annat istället för att presentera dina bevis. Om metoden fanns/finns i manualer kan du ju börja med att visa det.

Återigen tar du till andra metoder istället för att presentera bevis. "Är du rädd för att få en fingerledsfraktur?" om en fraktur uppstår genom att trycka på två lätta knappar måste det bero på en sjukdom. Men huruvida jag skulle vara rädd för det eller ej har inget att göra med om din metod fungerar eller inte. Jag kan lika gärna skriva, vad är problemet att göra 10xSR till efter den första?

Men problemet hjälpte inte caprice666, men han kanske hade fel typ av fel som alla andra hitills?

Om du jämför med att påstå att jorden är rund, så kunde de som påstog det faktiskt lägga fram bevis. Bevisbördan ligger hos den som kommer med nya påståenden. Du har fel när det gäller bevisbördan, vilket jag påpekat flera gånger. Här är bevis för att jag har rätt:

Detta skriver Wikipedia om bevisbördan:
"Om en alternativ hypotes presenteras inom vetenskap så är det förespråkarna för denna hypotes som har bevisbördan gentemot den etablerade hypotesen.

När man inom vetenskap diskuterar huruvida ett fenomen existerar, så brukar den som förespråkar existensen ha bevisbördan, eftersom det i allmänhet är lättare att bevisa existens än icke-existens."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisb%C3%B6rda#Bevisb.C3.B6rda_...

"Scientific inquiry is intended to be as objective as possible in order to minimize bias. Another basic expectation is the documentation, archiving and sharing of all data collected or produced and of the methodologies used so they may be available for careful scrutiny and attempts by other scientists to reproduce and verify them. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

"In everyday usage, "theory" often refers to a hunch or a speculation. When people say, "I have a theory about why that happened," they are often drawing a conclusion based on fragmentary or inconclusive evidence.
...
In science, a "fact" typically refers to an observation, measurement, or other form of evidence that can be expected to occur the same way under similar circumstances. However, scientists also use the term "fact" to refer to a scientific explanation that has been tested and confirmed so many times that there is no longer a compelling reason to keep testing it or looking for additional examples.
"
http://www.nas.edu/evolution/TheoryOrFact.html

Dold text

Du har flera gånger skrivit att det inte är du som har kommit på metoden och nu skriver du att det är en gammal metod, vid förra diskussionen skrev du: "Jag ska väl också för rättvisans skull säga att det inte är jag som har kommit på det här med 3xSR, utan det har andra gjort på andra forum.". Så du får gärna visa dessa andra ställen som har kommit på det.

Tips, vill du framstå som seriös och trovärdig. Presentera bevis och sluta med att skriva saker som:
"Är du rädd för att få en fingerledsfraktur?"
"Då får vi nog ta och placera det påståendet i korgen för: "Fria fantasier emanerade från betans hjärna""
"Har inte Vättenrundan redan varit?? För nu är du verkligen ute och cyklar. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av bknec:

Någon som har tips hur man får telefonen att förstå att det finns uppdatering? Jag har en "norsk" 920 från elgiganten. Har aldrig använt DP eller nått sånt.

Kör Nokias Recovery Tool

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bknec:

Någon som har tips hur man får telefonen att förstå att det finns uppdatering? Jag har en "norsk" 920 från elgiganten. Har aldrig använt DP eller nått sånt.

Det är skumt, uppdateringen är ju tillgänglig i Norge också. För att ta det lätta först: Har du manuellt sökt efter uppdatering? Vilken version har din telefon nu? Testat starta om och sökt efter uppdatering manuellt?

Skrivet av linde:

Ställa om region och språk kanske?

Att ändra språk och region i OS:et ändrar inte vilken region telefonen kollar efter uppdatering. Det ligger i ROM och går endast att ändra på genom att flasha in ny sådan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linde:

Ställa om region och språk kanske?

Det har ingen betydelse. Uppdateringarna är knutna till telefonens firmware. Nu vet inte jag om den norska CVn är publikt släppt men det är den som gäller.

Edit: Missade att betan svarat..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Features som saknas

Skrivet av Bangis:

Idag kom uppdateringen 8.1 allt verkar fungera som det ska.
Men appen battrisparfunktionen vill inte starta igång. Den öppnar sig i en sekund sen stänger den ner sig.
Något annan som fått samma problem?
//Bangis

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, riktigt fint att den dök upp till slut!
Har inga problem med batterispar, ev att batterispar segade lite vid första starten.

Några saker som fattas mot featurelistan som jag upptäckt än så länge:

- Cortana (ingen nyhet att det saknas)

- Word Flow
- Quiet Hours
- ...

rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Japp, riktigt fint att den dök upp till slut!
Har inga problem med batterispar, ev att batterispar segade lite vid första starten.

Några saker som fattas mot featurelistan som jag upptäckt än så länge:

- Cortana (ingen nyhet att det saknas)

- Word Flow
- Quiet Hours
- ...

Word flow: Endast engelska tangentbord. Tydligen några till: http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/basics/feature-a...
Quie hours: Endast med Cortana. Jag tror en uppdatering för ett tag sedan ska ha gjort det möjligt att använda utan Cortana men inte säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, tackar! Det förklarar saken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kör Nokias Recovery Tool

Okej tack för tipset. Läste dock att NSRT tar bort allt personligt innehåll på telefonen, vilket jag ju inte är så sugen på. Så jag ger det någon dag till innan jag provar det.

Jag kör Black nu och självklart har jag provat att manuellt söka efter uppdatering.

Permalänk
Medlem

Min Lumia 925 som nyligen fått 8.1 cyan vill inte ansluta till min 920 wifi, andra enheter funkar att ansluta, vad är kruxet?

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

71% kvar efter 16tim med normalt surfande!Efter win 8.1!Hoppas det håller i sig

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Hedersmedlem

Fick WP 8.1 idag efter egen sökning, annars hade det inte hänt något.

Något som direkt förstörde upplevelsen var att det inte finns komma på skärmtangentbordet längre utan man måste växla till siffror. Om inte någon har en snabb lösning på detta så åker jag och köper en annan telefon i morgon (och det blir inte Windows Phone).

Edit: Av någon outgrundlig anledning fanns det ett val, "visa kommatecken när det finns", som inte var ibockat. Varför? Fail Microsoft. Vem har nytta av en 5mm bredare mellanslagstangent istället för komma?

Edit2: För er som inte uppdaterat än: Det gick i två steg när jag väl satt igång sökningen. Först en 8.0****** som förberedande uppdatering (ca 10-15min) och sedan 8.1 (20-30min). Därefter en drös med app-uppdateringar som tog minst lika lång tid. Dessutom fungerade det inte först, utan jag var tvungen att ange födelsedatum (microsoft påstod att det inte fanns angivet, mycket konstigt) och lösen till kontot som tydligen försvunnit. Därefter fick jag starta uppdateringarna manuellt igen och därefter kördes det färdigt utan min inblandning.

Edit3:

Citat:

Word Flow. The following on-screen languages support Word Flow: Arabic, Dutch, English (UK and US), Finnish, French, German, Italian, Polish, Portuguese (Brazil), Russian, Spanish (Mexico and Spain), Turkish, Ukrainian.

Verkligen? Finska, ukrainska och turkiska men inte svenska. Inte heller finns Cortana. Är det någon som vet om något av dessa två är tänkta att komma till svenska telefoner?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fick WP 8.1 idag efter egen sökning, annars hade det inte hänt något.

Något som direkt förstörde upplevelsen var att det inte finns komma på skärmtangentbordet längre utan man måste växla till siffror. Om inte någon har en snabb lösning på detta så åker jag och köper en annan telefon i morgon (och det blir inte Windows Phone).

Edit: Av någon outgrundlig anledning fanns det ett val, "visa kommatecken när det finns", som inte var ibockat. Varför? Fail Microsoft. Vem har nytta av en 5mm bredare mellanslagstangent istället för komma?

Edit2: För er som inte uppdaterat än: Det gick i två steg när jag väl satt igång sökningen. Först en 8.0****** som förberedande uppdatering (ca 10-15min) och sedan 8.1 (20-30min). Därefter en drös med app-uppdateringar som tog minst lika lång tid. Dessutom fungerade det inte först, utan jag var tvungen att ange födelsedatum (microsoft påstod att det inte fanns angivet, mycket konstigt) och lösen till kontot som tydligen försvunnit. Därefter fick jag starta uppdateringarna manuellt igen och därefter kördes det färdigt utan min inblandning.

Edit3:
Verkligen? Finska, ukrainska och turkiska men inte svenska. Inte heller finns Cortana. Är det någon som vet om något av dessa två är tänkta att komma till svenska telefoner?

För mig funka det hur bra som helst inget konstigt!?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till 8.1 i går. Men kan varken sända eller ta emot mediafiler efter uppdateringen

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lvpumpen:

Uppdaterade till 8.1 i går. Men kan varken sända eller ta emot mediafiler efter uppdateringen

Tacksam för hjälp

Prova att göra en 3XSR.
Funkar inte det är det HR som gäller.

För mer info se inlägg #11894.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Prova att göra en 3XSR.
Funkar inte det är det HR som gäller.

För mer info se inlägg #11894.

En soft reset räcker, om det nu skulle vara det som är problemet. Ge oss bevis på att dom "andra 2" skulle göra någon nytta om du ska tipsa om 3st hela tiden.

Ivpumpen, prova byt operatör och sedan byter du tillbaka till den du har igen. Var det som strulade på min mors telefon. Alltså inne på åtkomstpunkt under inställningarna.

Hårdvaru reset tror jag inte heller hjälper i det här fallet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Prova att göra en 3XSR.
Funkar inte det är det HR som gäller.

För mer info se inlägg #11894.

3xSR är fortfarande ett påhitt som inte hjälper.

Skrivet av lvpumpen:

Uppdaterade till 8.1 i går. Men kan varken sända eller ta emot mediafiler efter uppdateringen

Tacksam för hjälp

Gissar att du menar skicka och ta emot via MMS?

Provat omstart, en soft reset, har du senaste uppdatering av OS och system-apparna?

Om du har ställt in APN manuellt:
"- Edit Internet/MMS APN to change the name, save, then change the name back and save"
+ omstart ska ha hjälpt några.

"
I did this and it fixed my MMS issues.
Settings -> Cellular -> For Limited Wi-Fi Connectivity - change to use cellular data."

Du kan prova att manuellt ställa in instälningarna för MMS.

Sista: hard reset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag har inte sett någon fått sina problem lösta med din metod. Du har rekommenderat den flera gånger men finns inget som tyder på att det är din metod som har hjälpt. Eftersom ingen annan använder den metoden tyder det också på att den inte fungerar, hade det varit en bra metod som fungerade hade den varit använd och rekommenderad.
Du har fortfarande inte lyckats presentera något bevis för att det skulle funka. Men vi börjar komma någonstans nu, första gången jag ser att du specificerar vad som måste vara orsaken. Är det möjligt att bekfräfta om felet beror på "korslänkade filer" innan 3xSR eller är det endast möjligt genom att göra 3xSR och se om det fungerar?
Att bara srkiva att vi är för unga är inte på något sätt ett bevis för att det du påstår fungerar. Att ta till ålder, kön eller något annat biologiskt istället för att lägga fram bevis tyder snarare på att metod faktiskt inte fungerar och du försöker skylla på annat istället för att presentera dina bevis. Om metoden fanns/finns i manualer kan du ju börja med att visa det.
Återigen tar du till andra metoder istället för att presentera bevis. "Är du rädd för att få en fingerledsfraktur?" om en fraktur uppstår genom att trycka på två lätta knappar måste det bero på en sjukdom. Men huruvida jag skulle vara rädd för det eller ej har inget att göra med om din metod fungerar eller inte. Jag kan lika gärna skriva, vad är problemet att göra 10xSR till efter den första?
Men problemet hjälpte inte caprice666, men han kanske hade fel typ av fel som alla andra hitills?
Om du jämför med att påstå att jorden är rund, så kunde de som påstog det faktiskt lägga fram bevis. Bevisbördan ligger hos den som kommer med nya påståenden. Du har fel när det gäller bevisbördan, vilket jag påpekat flera gånger. Här är bevis för att jag har rätt:

Detta skriver Wikipedia om bevisbördan:
"Om en alternativ hypotes presenteras inom vetenskap så är det förespråkarna för denna hypotes som har bevisbördan gentemot den etablerade hypotesen.
När man inom vetenskap diskuterar huruvida ett fenomen existerar, så brukar den som förespråkar existensen ha bevisbördan, eftersom det i allmänhet är lättare att bevisa existens än icke-existens."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisb%C3%B6rda#Bevisb.C3.B6rda_...
"Scientific inquiry is intended to be as objective as possible in order to minimize bias. Another basic expectation is the documentation, archiving and sharing of all data collected or produced and of the methodologies used so they may be available for careful scrutiny and attempts by other scientists to reproduce and verify them. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

"In everyday usage, "theory" often refers to a hunch or a speculation. When people say, "I have a theory about why that happened," they are often drawing a conclusion based on fragmentary or inconclusive evidence.
...
In science, a "fact" typically refers to an observation, measurement, or other form of evidence that can be expected to occur the same way under similar circumstances. However, scientists also use the term "fact" to refer to a scientific explanation that has been tested and confirmed so many times that there is no longer a compelling reason to keep testing it or looking for additional examples.
"
http://www.nas.edu/evolution/TheoryOrFact.html

Dold text

Du har flera gånger skrivit att det inte är du som har kommit på metoden och nu skriver du att det är en gammal metod, vid förra diskussionen skrev du: "Jag ska väl också för rättvisans skull säga att det inte är jag som har kommit på det här med 3xSR, utan det har andra gjort på andra forum.". Så du får gärna visa dessa andra ställen som har kommit på det.
Tips, vill du framstå som seriös och trovärdig. Presentera bevis och sluta med att skriva saker som:
"Är du rädd för att få en fingerledsfraktur?"
"Då får vi nog ta och placera det påståendet i korgen för: "Fria fantasier emanerade från betans hjärna""
"Har inte Vättenrundan redan varit?? För nu är du verkligen ute och cyklar. "

Oh My God, du fortsätter att mala på i denna fråga.

Ursäkta om jag låter raljerande, men om man aldrig har hört talas om 3XSR, är man antingen för ung eller också har man inte varit med tillräckligt länge.

Om jag påstår att jorden är rund och du påstår att den är platt så anser du alltså att det är jag som skall komma med bevis för att den är rund trots att det redan visats på 1400-talet? Tänk om skrifterna inte finns upplagda på nätet vad gör man då? Jag har bara nätet att tillgå. Så är det med många saker, allt finns inte på nätet.

Emellertid gjorde jag en liten sökning åt dig angående 3XSR utan någon förhoppning att hitta något. Döm om min förvåning att det faktiskt fortfarande finns en del att hitta i detta ämne.

Nedanstående 3 länkar bevisar ingenting bara att begreppet existerar och rekommenderas.
En manual av HP. Bläddra ned till "Power Down Reset" punkt 3.
http://kb.hpwebos.com/wps/portal/kb/common/article/887_en.htm...
En till manual av Tokenworks. sid 17 punkt 3
http://www.idvisor.com/support/CardVisor_Hardware_Mag_BC_Rev1...
En MS-moderator Jack Cook som ordinerar detta.
http://answers.microsoft.com/en-us/winphone/forum/wp6n-sync/m...

Denna länk visar att 1XSR inte är lika med 2XSR, vilket min och andras erfarenhet också säger.
http://forums.webosnation.com/palm-windows-mobile-devices-app...

Här en person som blivit hjälpt av 2XSR. inlägg #2
http://forums.thoughtsmedia.com/f406/windows-mobile-5-alarm-i...

Här ytterligare en person Darrel som blivit hjälpt. (Två inlägg från honom i denna tråd).
http://www.gps-forums.net/ique3600-memory-everything-lost-3-t...

För min del avslutar jag nu den här diskussionen med att beskriva vad man ska förvänta sig av 3XSR och vilka fel 3XSR kan avhjälpa främst för nya personer som läser detta och aldrig hört talas om det tidigare.

1) 3XSR är ingen helig graal som botar cancer och ger dig ett evigt liv, om nu någon trott detta.

2) 3XSR löser inga andra problem än de som en 1XSR från början är tänkt att avhjälpa, (men som den ibland inte gör)

3) Det är den andra softresetten på raken som är den viktiga, den tredje är i de flesta fall inte nödvändig utan är mer som en ytterligare en säkerhet för att "det tar ordentligt".

4) 3XSR åtgärdar i första hand "mjuka korslänkar". Hard Resets åtgärdar "hårda korslänkar". se nedan.

5) På ett datorsystem uppstår med jämna mellanrum så kallade korslänkar, (olika pekare som pekar på fel saker). Dessa kan uppstå efter långvarigt användande, installation och avinstallation av appar/program, strömavbrott, blåskärmar, felaktigt handhavande, låsningar osv. och sist men inte minst VID UPPDATERINGAR AV OS och FIRMWARE.
Dessa korslänkar är av två typer, vi kan kalla dem "mjuka" och "hårda". De mjuka ligger i systemets primärminne och kan åtgärdas genom att bryta strömmen till detta, men då måste också systemets alla kondensatorer laddas ur så att dessa inte ligger och smygförsörjer primärminnet med ström. De "hårda" ligger lagrade i filer (så kallade "korslänkade filer") och åtgärdas inte med att bryta strömmen. Några exempel på problem som korslänkar kan ge upphov till: Program/Appar fungerar inte som de ska, OS:et uppträder konstigt, saker upphör att fungera, OS:et börjar lagga, batteriet börjar tokdränera, osv, osv.

6) Korslänkar är Guds straff till teknikanvändarna. På 90-talet fick användarna av datorer ta hand om dessa helt själva. Idag från och med XP:s lancering ligger handhavandet inbyggt i OS:et men det kan ibland trots det uppstå en och annan. På telefoner däremot, som inte har lika avancerade OS förekommer de frekvent fortfarande.

7) För att komma med en liknelse. Tänk på en 1XSR som att det är samma sak som ta ur batteriet och därefter snabbt sätta in det igen. Tänk på en 3XSR som att det är samma sak som att ta ur batteriet och därefter ha det uttaget ett tag innan det sätts in igen. Med 1XSR är det inte säkert att alla kondensatorer "hinner" ladda ur medans med en 3XSR ökar sannolikheten för detta.

8) Det är jättebra att ni som postar om diverse problem på forumet först berättar om ni har gjort en 3XSR eller inte, eftersom man då enkelt kan utesluta om telefonen har har drabbats av mjuka korslänkar eller inte.

9) Det är bra att göra en 3xSR (eller en 1XSR) ibland då och då även om man inte upplever några problem, det ökar sannolikheten för ett problemfritt handhavande.

PS. Alldeles för mycket text egentligen om en ren skitgrej, men betan trycker ju på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

En soft reset räcker, om det nu skulle vara det som är problemet. Ge oss bevis på att dom "andra 2" skulle göra någon nytta om du ska tipsa om 3st hela tiden.

Ivpumpen, prova byt operatör och sedan byter du tillbaka till den du har igen. Var det som strulade på min mors telefon. Alltså inne på åtkomstpunkt under inställningarna.

Hårdvaru reset tror jag inte heller hjälper i det här fallet.

Tack för tipset! Jag har försökt att lösa mitt Internet delningsproblem, utan att lyckas.

Jag har installerat Cyan, via Nokia recovery tool och då kom problemet att inte kunna dela Internet längre. Jag bytte från Telia 4g till Telia 3g och tillbaka igen och då fungerade delningen. Enkelt.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Oh My God, du fortsätter att mala på i denna fråga.

Ursäkta om jag låter raljerande, men om man aldrig har hört talas om 3XSR, är man antingen för ung eller också har man inte varit med tillräckligt länge.

Om jag påstår att jorden är rund och du påstår att den är platt så anser du alltså att det är jag som skall komma med bevis för att den är rund trots att det redan visats på 1400-talet? Tänk om skrifterna inte finns upplagda på nätet vad gör man då? Jag har bara nätet att tillgå. Så är det med många saker, allt finns inte på nätet.

Som sagt var. Ingen av länkarna bevisar någonting överhuvudtaget. Förstår inte ens varför dom länkades ens från första början. Förlorade ytterligare 5min av mitt liv.
Har jag aldrig hört något som skulle avhjälpas av 3 softreset. Känns bara fel att det ska spridas "tips" på hur man avlöser ett problem som inte hjälper överhuvudtaget.
Bevis på att jorden är rund finns ju även idag t.ex. bilder som NASA har tagit.

Om jag skulle köra med ditt resonemang Wickman skulle jag kunna påstå att det finns Marsmänniskor. Det bevisade man på 1300-talet men det finns inget att tillgå på nätet. Du är för ung eller så har du inte varit med tillräckligt länge.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Lagg efter 8.1

Tänkte bara stämma av igen:
Är det ingen som upplever att telefonen blivit laggig efter 8.1? När jag scrollar i menyerna är det inget flyt alls längre. När man scrollar verkar det nästan som att skärmen är uppdelad i två delar för det blir som en linje mitt i skärmen som inte riktigt hänger med.
Någon som har något tips? Är verkligen inte sugen på hard reset....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Som sagt var. Ingen av länkarna bevisar någonting överhuvudtaget. Förstår inte ens varför dom länkades ens från första början. Förlorade ytterligare 5min av mitt liv.
Har jag aldrig hört något som skulle avhjälpas av 3 softreset. Känns bara fel att det ska spridas "tips" på hur man avlöser ett problem som inte hjälper överhuvudtaget.
Bevis på att jorden är rund finns ju även idag t.ex. bilder som NASA har tagit.

Om jag skulle köra med ditt resonemang Wickman skulle jag kunna påstå att det finns Marsmänniskor. Det bevisade man på 1300-talet men det finns inget att tillgå på nätet. Du är för ung eller så har du inte varit med tillräckligt länge.

Skrivet av martini:

Tänkte bara stämma av igen:
Är det ingen som upplever att telefonen blivit laggig efter 8.1? När jag scrollar i menyerna är det inget flyt alls längre. När man scrollar verkar det nästan som att skärmen är uppdelad i två delar för det blir som en linje mitt i skärmen som inte riktigt hänger med.
Någon som har något tips? Är verkligen inte sugen på hard reset....

Min telefon blev som ny, nästan rappare än jag startade den första gången.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Min telefon blev som ny, nästan rappare än jag startade den första gången.

Haha, jaha. Vet inte om jag ska tycka att det är bra eller dåligt....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martini:

Haha, jaha. Vet inte om jag ska tycka att det är bra eller dåligt....

Jag har dock aldrig meckat in några andra programvaror eller uppdateringar än de som skickas ut automatiskt eller kan köpas via store. Kanske något sådant som gör att din spökar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har dock aldrig meckat in några andra programvaror eller uppdateringar än de som skickas ut automatiskt eller kan köpas via store. Kanske något sådant som gör att din spökar?

Jag har inte heller meckat utan bara kört orginal, så beror inte på det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det några här som har 920 utan dp som inte har fått Cyan?
Jag har sökt manuellt några ggr.
Har Elgigantens Norska variant men det var någon här som hade fått uppdateringen som också hade en Norsk!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Som sagt var. Ingen av länkarna bevisar någonting överhuvudtaget. Förstår inte ens varför dom länkades ens från första början. Förlorade ytterligare 5min av mitt liv.
Har jag aldrig hört något som skulle avhjälpas av 3 softreset. Känns bara fel att det ska spridas "tips" på hur man avlöser ett problem som inte hjälper överhuvudtaget.
Bevis på att jorden är rund finns ju även idag t.ex. bilder som NASA har tagit.

Om jag skulle köra med ditt resonemang Wickman skulle jag kunna påstå att det finns Marsmänniskor. Det bevisade man på 1300-talet men det finns inget att tillgå på nätet. Du är för ung eller så har du inte varit med tillräckligt länge.

Jag ser att du inte orkat läsa det som betan skrev. Jag förstår dig, det var knappt jag orkade läsa det själv.
Det hela handlar inte om bevismetod utan om var bevisbördan ligger, och det är också det som länkarna handlade om.

För att sammanfatta det kort.
betan har just visat med det han själv skriver, och med en wikilänk, att bevisbördan för det han och du påstår ligger hos er själva.

Så nu sitter jag här och väntar på att något konkret skall komma från er som visar att ni har rätt och inte bara ett allmänt troende och tyckande. Tro får man göra i kyrkan brukar det ju heta, så det är kanske där ni båda ska hålla hus.

PS. Ursäkta den sista meningen men kunde inte låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Är det några här som har 920 utan dp som inte har fått Cyan?
Jag har sökt manuellt några ggr.
Har Elgigantens Norska variant men det var någon här som hade fått uppdateringen som också hade en Norsk!?

Exakt det problemet hade jag när jag satt och väntade på Black. Den fanns ute på hemsidan, andra hade fått den men inte jag, mycket frustrerande. Till slut kom den i alla fall utan att jag behövde göra något annat än att skriva om det på Nokias Facebook-sida.
De har någon konstig uppdateringsordning som man inte blir klok på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Oh My God, du fortsätter att mala på i denna fråga.

Ursäkta om jag låter raljerande, men om man aldrig har hört talas om 3XSR, är man antingen för ung eller också har man inte varit med tillräckligt länge.

Om jag påstår att jorden är rund och du påstår att den är platt så anser du alltså att det är jag som skall komma med bevis för att den är rund trots att det redan visats på 1400-talet? Tänk om skrifterna inte finns upplagda på nätet vad gör man då? Jag har bara nätet att tillgå. Så är det med många saker, allt finns inte på nätet.

Emellertid gjorde jag en liten sökning åt dig angående 3XSR utan någon förhoppning att hitta något. Döm om min förvåning att det faktiskt fortfarande finns en del att hitta i detta ämne.

Nedanstående 3 länkar bevisar ingenting bara att begreppet existerar och rekommenderas.
En manual av HP. Bläddra ned till "Power Down Reset" punkt 3.
http://kb.hpwebos.com/wps/portal/kb/common/article/887_en.htm...
En till manual av Tokenworks. sid 17 punkt 3
http://www.idvisor.com/support/CardVisor_Hardware_Mag_BC_Rev1...
En MS-moderator Jack Cook som ordinerar detta.
http://answers.microsoft.com/en-us/winphone/forum/wp6n-sync/m...

Denna länk visar att 1XSR inte är lika med 2XSR, vilket min och andras erfarenhet också säger.
http://forums.webosnation.com/palm-windows-mobile-devices-app...

Här en person som blivit hjälpt av 2XSR. inlägg #2
http://forums.thoughtsmedia.com/f406/windows-mobile-5-alarm-i...

Här ytterligare en person Darrel som blivit hjälpt. (Två inlägg från honom i denna tråd).
http://www.gps-forums.net/ique3600-memory-everything-lost-3-t...

För min del avslutar jag nu den här diskussionen med att beskriva vad man ska förvänta sig av 3XSR och vilka fel 3XSR kan avhjälpa främst för nya personer som läser detta och aldrig hört talas om det tidigare.

1) 3XSR är ingen helig graal som botar cancer och ger dig ett evigt liv, om nu någon trott detta.

2) 3XSR löser inga andra problem än de som en 1XSR från början är tänkt att avhjälpa, (men som den ibland inte gör)

3) Det är den andra softresetten på raken som är den viktiga, den tredje är i de flesta fall inte nödvändig utan är mer som en ytterligare en säkerhet för att "det tar ordentligt".

4) 3XSR åtgärdar i första hand "mjuka korslänkar". Hard Resets åtgärdar "hårda korslänkar". se nedan.

5) På ett datorsystem uppstår med jämna mellanrum så kallade korslänkar, (olika pekare som pekar på fel saker). Dessa kan uppstå efter långvarigt användande, installation och avinstallation av appar/program, strömavbrott, blåskärmar, felaktigt handhavande, låsningar osv. och sist men inte minst VID UPPDATERINGAR AV OS och FIRMWARE.
Dessa korslänkar är av två typer, vi kan kalla dem "mjuka" och "hårda". De mjuka ligger i systemets primärminne och kan åtgärdas genom att bryta strömmen till detta, men då måste också systemets alla kondensatorer laddas ur så att dessa inte ligger och smygförsörjer primärminnet med ström. De "hårda" ligger lagrade i filer (så kallade "korslänkade filer") och åtgärdas inte med att bryta strömmen. Några exempel på problem som korslänkar kan ge upphov till: Program/Appar fungerar inte som de ska, OS:et uppträder konstigt, saker upphör att fungera, OS:et börjar lagga, batteriet börjar tokdränera, osv, osv.

6) Korslänkar är Guds straff till teknikanvändarna. På 90-talet fick användarna av datorer ta hand om dessa helt själva. Idag från och med XP:s lancering ligger handhavandet inbyggt i OS:et men det kan ibland trots det uppstå en och annan. På telefoner däremot, som inte har lika avancerade OS förekommer de frekvent fortfarande.

7) För att komma med en liknelse. Tänk på en 1XSR som att det är samma sak som ta ur batteriet och därefter snabbt sätta in det igen. Tänk på en 3XSR som att det är samma sak som att ta ur batteriet och därefter ha det uttaget ett tag innan det sätts in igen. Med 1XSR är det inte säkert att alla kondensatorer "hinner" ladda ur medans med en 3XSR ökar sannolikheten för detta.

8) Det är jättebra att ni som postar om diverse problem på forumet först berättar om ni har gjort en 3XSR eller inte, eftersom man då enkelt kan utesluta om telefonen har har drabbats av mjuka korslänkar eller inte.

9) Det är bra att göra en 3xSR (eller en 1XSR) ibland då och då även om man inte upplever några problem, det ökar sannolikheten för ett problemfritt handhavande.

PS. Alldeles för mycket text egentligen om en ren skitgrej, men betan trycker ju på.

Äntligen kommer vi någonstans.

Läs länkarna jag la i "spoiler"-tagg i förra inlägget så kanske det klarnar lite hur bevis och teorier hänger ihop. Du kan inte förvänta dig att andra tror på dig om du inte har något som stödjer dina teorier. Hade jag kommit med teorin att jorden var platt idag så ja, då hade jag förväntats presentera bevis eftersom jag har en "ny" teori, en som inte allmänt är sedd som en sanning. Nu är "jorden är platt" en väldigt enkel sak att motbevisa.

Ja, jag "trycker på" eftersom du inte har kunnat presentera någon form av bevis som stödjer din teori. Att jag inte tror och följer dina teorier utan någon form av uppbackning är inte konstigt. Källkritik borde många vara bättre på.

Om texterna inte finns på nätet kan du hänvisa till den tryckta texten, inte svårare än så. Har du inte tillgång till den tryckta texten så har du inget som styrker din teori och du kan då inte förvänta dig att den ska anses vara sann.

Angående dina länkar så visst, fenomenet flera soft reset finns tydligen utanför Sweclockers. Men tyvärr bevisar ingen av dem att din teori stämmer. Du kan se mitt inlägg i andra tråden om varför men kortfattad. Att någon skriver "Two soft resets in a row was the only thing which sorted it out ." säger ingenting om vad för åtgärder personen har försökt med innan. Kanske var det bara en soft reset som behvödes men han gjorde två i rad bara för att. Alltså kan vi inte dra slutsatsen att din teori är sann. Kom ihåg att du var du som först skrev att du ville ha "forskningslänkar" av mig så speciellt med samma krav på dig är din teori fortfarande inte bevisad.

Pekare börjar inte peka på fel saker helt plötsligt. Pekar som pekar fel tyder på att programmet inte är korrekt skrivet. Du får gärna utveckla det du kallar "hårda korslänkar". "Trasiga"/felaktiga pekare i minnet fixas med hjälp av en omstart, behövs inte en soft reset för det.

Skillnaderna mellan kärnorna i WP8 och W8 är inte så stora (Android - Linux har vädligt mycket gemensamt också). Att påstå att "korslänkar" uppstår frekvent på ett modernt smartphone OS är inte korrekt. Fel uppstår ja, men inte frekvent.

De kondensatorer som idag används töms väldigt fort, det är inte som förr, utveckling har gått frammåt och andra delar används. Teorier som "stäng av datorn i 10-30 sekunder" finns fortfarande men är inte nödvändigt i dag på en dator.

8) Gäller all typ av felsköning och försök att fixa problet som har gjorts.