Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem

Batterisparfunktionen

Idag kom uppdateringen 8.1 allt verkar fungera som det ska.
Men appen battrisparfunktionen vill inte starta igång. Den öppnar sig i en sekund sen stänger den ner sig.
Något annan som fått samma problem?
//Bangis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bangis:

Idag kom uppdateringen 8.1 allt verkar fungera som det ska.
Men appen battrisparfunktionen vill inte starta igång. Den öppnar sig i en sekund sen stänger den ner sig.
Något annan som fått samma problem?
//Bangis

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du har provat starta om telefonen? Alternativt uppdatera battery sense. Har för mig att det kom en uppdatering till den appen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag har fått en 8.1 förberedande uppdatering på 5MB ikväll. Tyvärr har jag inte tillgång Wifi just nu så jag kan inte ladda ner 8.1 som den verkar hitta nu efter den "förberedande" uppdateringen.

Kom ju även någon mindre till oss som kör DP.
Såg dock att via Nokia recovery tool så fanns Nokia Cyan tillgänglig för min 920. Så blir till att återställa telefonen och köra in Update 1 via DP-programmet imorgon.

Orkar inte vänta tills dom får ordning på en fix.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Niiice, äntligen fick även vi den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Antar att du har provat starta om telefonen? Alternativt uppdatera battery sense. Har för mig att det kom en uppdatering till den appen.

Det är inte battery sense, utan den nya appen batterisparfunktionen som kom med uppdateringen 8.1. Som ligger i menyraden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som köpt 930 och vet hur batteritiden är på dom sporadiska tömmningar eller är sånt åtgärdat?Kör själv 920 och är mycket nöjd förutom att batteritiden varierar grymt mycket från dag till dag även vid samma användande!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Någon fler än jag som upplever att telefonen blivit laggig efter 8.1? Menyer och liknande flyter inte alls på långa vägar lika bra som förut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Kom ju även någon mindre till oss som kör DP.
Såg dock att via Nokia recovery tool så fanns Nokia Cyan tillgänglig för min 920. Så blir till att återställa telefonen och köra in Update 1 via DP-programmet imorgon.

Orkar inte vänta tills dom får ordning på en fix.

Blir samma stuk här. Håller på att backa upp telefonen nu - och ska göra hela proceduren efter.

Återkommer med resultat. Ska bli kul att få se om det blir några förändringar prestandamässigt, med Cyan och Update 1 (och uppdateringen från igår).

Permalänk

Efter uppdateringen till Cyan så kan jag inte kolla på youtube eller andra filmklipp på nätet längre.
Någon mer med samma problem?

Märker nu även att aktiva program hänger sig och stängs av. Verkar inte så roligt det här...

Permalänk
Medlem

Min vill inte bli uppdaterad. Är det inte meningen att alla ska få samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bknec:

Min vill inte bli uppdaterad. Är det inte meningen att alla ska få samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du Developer Preview installerat? I så fall är det det som är problemet. Du måste nedgradera till WP8 för att få Cyan, och sedan uppdatera till Update 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Har du Developer Preview installerat? I så fall är det det som är problemet. Du måste nedgradera till WP8 för att få Cyan, och sedan uppdatera till Update 1.

Nej dp har jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Upptäckte nu att jag har massor av missade samtal.
Ljudet fungerar inte längre, den vibrerar inte ens.
Wifi tog nog 1h innan telefonen ville ansluta till mitt hemmanät.
Jag är inte glad just nu.
Går ju inte ens ringa med aset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caprice666:

Efter uppdateringen till Cyan så kan jag inte kolla på youtube eller andra filmklipp på nätet längre.
Någon mer med samma problem?

Märker nu även att aktiva program hänger sig och stängs av. Verkar inte så roligt det här...

Skrivet av caprice666:

Upptäckte nu att jag har massor av missade samtal.
Ljudet fungerar inte längre, den vibrerar inte ens.
Wifi tog nog 1h innan telefonen ville ansluta till mitt hemmanät.
Jag är inte glad just nu.
Går ju inte ens ringa med aset.

Din telefon verkar vara korslänkad.

1) Prova att göra en 3XSR alltså tre stycken Soft Resets på raken. Denna åtgärd gör lite mer saker än enbart en enstaka SR. Glöm inte att hålla in Volym+Power ända till dess att skärmen blir svart (och vibrerar), släpper du för tidigt sker bara en vanlig omstart. Det kan hända att du blir tvungen att logga in på MS-kontot igen efter denna operation.

2) Skulle 1) inte hjälpa har du med all säkerhet även korslänkade filer i apparaten, då hjälper enbart en Hard Reset. En HR är ingen stor grej med 8.1 då du får tillbaka "allt" som det var innan, gör en fullständig backup först bara.

Permalänk
Medlem

Det är rätt lustigt med det där påståendet om tre soft reset på raken. Det ger inte en enda träff på Google utanför Swec så vitt jag kan se.

Logiskt är det inte heller. Inte händer det något annorlunda bara för att en dator startas om tre gånger istället för en. Eller skulle telefonen ha en räknare som känner av att "nu har jag blivit omstartar tre gånger inom två minuter, dags att göra något nytt"?

Men för all del, det gör väl ingen skada heller så kör på.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Din telefon verkar vara korslänkad.

1) Prova att göra en 3XSR alltså tre stycken Soft Resets på raken. Denna åtgärd gör lite mer saker än enbart en enstaka SR. Glöm inte att hålla in Volym+Power ända till dess att skärmen blir svart (och vibrerar), släpper du för tidigt sker bara en vanlig omstart. Det kan hända att du blir tvungen att logga in på MS-kontot igen efter denna operation.

2) Skulle 1) inte hjälpa har du med all säkerhet även korslänkade filer i apparaten, då hjälper enbart en Hard Reset. En HR är ingen stor grej med 8.1 då du får tillbaka "allt" som det var innan, gör en fullständig backup först bara.

3xSR gör inte mer än med en soft reset. Inte sett någon annan skriva att det är en metod som hjälper.

Skrivet av caprice666:

Upptäckte nu att jag har massor av missade samtal.
Ljudet fungerar inte längre, den vibrerar inte ens.
Wifi tog nog 1h innan telefonen ville ansluta till mitt hemmanät.
Jag är inte glad just nu.
Går ju inte ens ringa med aset.

Har du testat att starta om, om du har det har du testat med EN soft reset?

Skrivet av caprice666:

Efter uppdateringen till Cyan så kan jag inte kolla på youtube eller andra filmklipp på nätet längre.
Någon mer med samma problem?

Märker nu även att aktiva program hänger sig och stängs av. Verkar inte så roligt det här...

Har du starta om alternativt gjort en soft reset? Ang. youtube har du senaste versionen av youtube-appen?

Permalänk

Jag har testat med 3 soft reset, utan framgång.
Ska testa hard reset strax.
Vad exakt är det som händer vid en hard reset? Blir den som den var från fabriken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av caprice666:

Jag har testat med 3 soft reset, utan framgång.
Ska testa hard reset strax.
Vad exakt är det som händer vid en hard reset? Blir den som den var från fabriken?

För 3xSR inte gör något mer än 1xSR.

Den tar bort all din data. Inte ritkgit som från fabriken men nästan, du får gå genom samma steg som när den var ny men du har (förhoppningsvis) en backup du kan välja. Men har du 8.1 installerat går telefonen inte tillbaka till 8.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

3xSR gör inte mer än med en soft reset.

Vi har diskuterat detta i en annan tråd och uttalandet ovan, visade det sig, har du inget belägg för.

3XSR är en gammal beprövad metod som idag kanske fallit i glömska. Man kunde då det begav sig till och med se den i vissa tillverkares manualer. Att metoden gör mer än bara en SR på en Lumia idag kan man t.ex se märka genom att 3XSR tar bort inloggningen till MS-kontot vilket inte 1XSR gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Vi har diskuterat detta i en annan tråd och uttalandet ovan, visade det sig, har du inget belägg för.

3XSR är en gammal beprövad metod som idag kanske fallit i glömska. Man kunde då det begav sig till och med se den i vissa tillverkares manualer. Att metoden gör mer än bara en SR på en Lumia idag kan man t.ex se märka genom att 3XSR tar bort inloggningen till MS-kontot vilket inte 1XSR gör.

Som jag, och flera, har påpekat är det du som först kom med påståendet att det fungerar och att det är andra som har kommit på det. Jag har fortfarande inte sett någon källa till påståendet eller att det skulle ha hjälpt någon. Detta är som du ville ha det, långt ifrån något som är av forskningsstandard.

Jag väntar fortfarande på någon form av bevis för att du ska ha rätt.

Permalänk

Det var en hard reset som behövdes för att fixa min lur.
Stort tack till Wickman för rådiga svar.
Mvh Caprice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Vi har diskuterat detta i en annan tråd och uttalandet ovan, visade det sig, har du inget belägg för.

3XSR är en gammal beprövad metod som idag kanske fallit i glömska. Man kunde då det begav sig till och med se den i vissa tillverkares manualer. Att metoden gör mer än bara en SR på en Lumia idag kan man t.ex se märka genom att 3XSR tar bort inloggningen till MS-kontot vilket inte 1XSR gör.

Skrivet av betan:

Som jag, och flera, har påpekat är det du som först kom med påståendet att det fungerar och att det är andra som har kommit på det. Jag har fortfarande inte sett någon källa till påståendet eller att det skulle ha hjälpt någon. Detta är som du ville ha det, långt ifrån något som är av forskningsstandard.

Jag väntar fortfarande på någon form av bevis för att du ska ha rätt.

Jag var faktiskt tvungen att sätta mig och googla på olika kombinationer och formuleringar av 3xSR och jag hittade ingenting utom Wickmans inlägg. Inte ens gammal info om den gamla beprövade metoden. Jag tar gärna emot faktiska lästips.

Inloggningen till MS-kontot försvann för övrigt inte nu när jag gjorde 3xSR i direkt följd. Inget försvann så vitt jag kunde se. Märkligt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag var faktiskt tvungen att sätta mig och googla på olika kombinationer och formuleringar av 3xSR och jag hittade ingenting utom Wickmans inlägg. Inte ens gammal info om den gamla beprövade metoden. Jag tar gärna emot faktiska lästips.

Inloggningen till MS-kontot försvann för övrigt inte nu när jag gjorde 3xSR i direkt följd. Inget försvann så vitt jag kunde se. Märkligt.

Jag har också försökt googla men inte heller hittat något. Har ej heller fått se något som styrker påståendet trots att jag och andra har frågat flera gånger.

Permalänk
Skrivet av martini:

Någon fler än jag som upplever att telefonen blivit laggig efter 8.1? Menyer och liknande flyter inte alls på långa vägar lika bra som förut...

Tvärt om tycker snarare min är rappare än tidigare. Explorer är jag riktigt nöjd med nu.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med uppdateringen förutom att följande inte fungerar som det ska:
- Doubletap to wake
- Sneak peek

.. Sedan tycker jag att dom kunde slängt in en inställning för att avaktivera blankskärm vid samtal med tanke på alla som haft problem med detta. Verkar dock fungera bättre nu men inte riktigt 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bangis:

Det är inte battery sense, utan den nya appen batterisparfunktionen som kom med uppdateringen 8.1. Som ligger i menyraden.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att den hette så på engelska. Det har dock kommit en uppdatering till batterisparfunktionen. Det som är som bra nu med wp 8.1. Att ms kan uppdatera delar av os:et direkt via store.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Som jag, och flera, har påpekat är det du som först kom med påståendet att det fungerar och att det är andra som har kommit på det. Jag har fortfarande inte sett någon källa till påståendet eller att det skulle ha hjälpt någon. Detta är som du ville ha det, långt ifrån något som är av forskningsstandard.
Jag väntar fortfarande på någon form av bevis för att du ska ha rätt.

Skrivet av Rattnalle:

Jag var faktiskt tvungen att sätta mig och googla på olika kombinationer och formuleringar av 3xSR och jag hittade ingenting utom Wickmans inlägg. Inte ens gammal info om den gamla beprövade metoden. Jag tar gärna emot faktiska lästips.
Inloggningen till MS-kontot försvann för övrigt inte nu när jag gjorde 3xSR i direkt följd. Inget försvann så vitt jag kunde se. Märkligt.

Till Betan:
Om jag säger att jorden är rund och du påstår: "nej, den är platt", eller om jag påstår att man ska vattna en gräsmatta på kvällen och inte på dagen och du påstår att: "nej, det spelar ingen roll".
Anser jag faktiskt att bevisbördan för att lägga fram de nya rönen/(dina tro) i dessa fall ligger hos dig.

Du kan emellertid inte göra som du gjorde i den förra tråden i ett försök att "bevisa" att denna metod inte fungerar med att hänvisa till ett fall med en person som hade korslänkade filer.
Man måste veta i vilka fall denna metod kan ha effekt och i vilka fall den inte kan ha det.

Du säger vidare att "flera" andra tror som du.
Jag vet inte, men kanske ni är för unga för att ha varit med "då det begav sig" och därför aldrig hört talas om detta?
Lyssna då exemplevis på Jhonjensen i den andra tråden när han säger att detta var något man gjorde frekvent under PSA-tiden. Eller ta in, att tillvekare på den tiden hade denna metod i sina manualer.
Tror faktiskt inte att tillverkarna satt och hittade på alltsammans bara för att de tyckte det var kul.

Hur som helst med detta, jag förmedlar som sagt bara vad andra sagt tidigare och har dessutom provat det själv vid flera tillfällen och kan konstatera att något mer händer i alla fall då man gör 3XSR än då man bara gör 1XSR och det är tillräckligt för mig.
Vad är föresten problemet med att göra ytterligare två SR efter den första? Är du rädd för att få en fingerledsfraktur?

Till Rattanalle:
Inget ska försvinna om du gör en 3XSR, i så fall är något verkligen fel. Vad jag har observerat dock är att om man gör en 3XSR direkt efter en uppdatering "kan" MS-inloggningen försvinna. I min lur gör den alltid det.

Vidare finns ju tyvärr inte allt på Google. Google är ju dessutom färskvara, gamla siter läggs ned, produkter tas bort osv. Förr fick man ju lära sig mycket med mun till mun metoden, mail, vad som fanns att läsa, vad som sas på jobbet osv och allt las dessutom inte upp på nätet.

Tidigare när jag letade på detta tema hittade jag faktiskt en urgammal manual som jag "tror" jag sparade, så åtminstone den finns nog kvar därute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caprice666:

Det var en hard reset som behövdes för att fixa min lur.
Stort tack till Wickman för rådiga svar.
Mvh Caprice

Härligt att det fixade sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Tvärt om tycker snarare min är rappare än tidigare. Explorer är jag riktigt nöjd med nu.

Skumt, min laggar som fan när man scrollar i menyer, flyter inte alls....

Permalänk
Medlem

Någon som har tips hur man får telefonen att förstå att det finns uppdatering? Jag har en "norsk" 920 från elgiganten. Har aldrig använt DP eller nått sånt.