Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag ser att du inte orkat läsa det som betan skrev. Jag förstår dig, det var knappt jag orkade läsa det själv.
Det hela handlar inte om bevismetod utan om var bevisbördan ligger, och det är också det som länkarna handlade om.

För att sammanfatta det kort.
betan har just visat med det han själv skriver, och med en wikilänk, att bevisbördan för det han och du påstår ligger hos er själva.

Så nu sitter jag här och väntar på att något konkret skall komma från er som visar att ni har rätt och inte bara ett allmänt troende och tyckande. Tro får man göra i kyrkan brukar det ju heta, så det är kanske där ni båda ska hålla hus.

PS. Ursäkta den sista meningen men kunde inte låta bli.

Återigen förstår du inte var bevisbördan ligger.

Ingenstans finns informationen om att 3xSR ska hjälpa med de problem du påstår finnas. Du presenterar din teori "3xSR löser "korslänkar"". Du har nu presenterat din teori (hypotes), för att den ska anses vara sann måste bevis för den presenteras. Det är detta som det står i länkarna jag länkade tidigare.

Din teori kan inte anses, eller antas, stämma förrens du har bevis för den. Jag tror inte något, jag avfärdar din teori tills du kan presentera bevis.

"Om en alternativ hypotes presenteras inom vetenskap så är det förespråkarna för denna hypotes som har bevisbördan gentemot den etablerade hypotesen.
När man inom vetenskap diskuterar huruvida ett fenomen existerar, så brukar den som förespråkar existensen ha bevisbördan, eftersom det i allmänhet är lättare att bevisa existens än icke-existens."

För att förklara texten:
Eftersom det inte står någonstans att 3xSR ska hjälpa mot problem i WP eller "korslänkar", är det alltså teorin om att 3xSR inte gör något som är det etablerade.

Du har en hypotes/teori om att 3xSR löser problem med "korslänkar". Du är alltså förespråkaren för den nya hypotesen.

Med det jag skrev i tankerna läs texten från Wikipedia igen.

Återigen har du svårt att diskutera det hela sakligt och presentera bevis som stödjer din teori utan att skriva något nedlåtande och irrelevant.

Permalänk
Medlem

Irriterande att alla spel hamnade i bokstavsmenyn, hur tar man bort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Irriterande att alla spel hamnade i bokstavsmenyn, hur tar man bort det?

Avinstallerar spelen.
Går inte att få bort spelen från listan på något annat sätt i WP 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag säger att 4 SR är det som gäller. Jag har lika lite täckning för det som Wicke, så jag är beredd på mot hugg.

SR är säkert av godo, men att det skulle finna någon magisk gräns vid just 3, får bevisas om någon hävdar det, kan inte detta bevisas, så kan man inte hävda att detta är det ultimata, man kan rekommendera det då man själv fått bra resultat, men inte lägga fram det som en vedertagen sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Betan skrev:
"Äntligen kommer vi någonstans". plus en väldig massa text i två inlägg.

Betan, jag kan gärna diskutera med dig om olika detaljer om du vill, no problem, men först måste jag säga:

Om du nu har så stora problem med den befintliga kunskapen (det är inte jag som hittat på 3xSR som länkarna visat) så får du väl först ta kontakt med HP som har metoden i sin manual eller med Microsoft-moderatorn som rekommenderade den, jag har INGENTING med det att göra. Om du nu dessutom har problem med vad Nokias SR gör får du väl ta kontakt med Nokia om detta och inte med mig.

The messenger requests that he please not be shot. Thank You.

Eftersom det är DU som kommer med de NYA påståendena om att ovanstående kunskap inte längre gäller, får du faktiskt ta och presentera något som stöder detta, vilket jag också sagt från dag 1.
Eftersom du hitills inte kunnat det, (du har haft lång tid på dig vid det här laget), får dina hypoterser tills vidare betraktas som ogrundade.

En sak ska jag emellertid ge dig rätt i, dagens kondensatorer är bättre än de gamla. Det kanske är därför, som det idag i de flesta fall räcker med 2XSR i stället för en hel drös SR som det krävdes tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag säger att 4 SR är det som gäller. Jag har lika lite täckning för det som Wicke, så jag är beredd på mot hugg.

SR är säkert av godo, men att det skulle finna någon magisk gräns vid just 3, får bevisas om någon hävdar det, kan inte detta bevisas, så kan man inte hävda att detta är det ultimata, man kan rekommendera det då man själv fått bra resultat, men inte lägga fram det som en vedertagen sanning.

Ingen har påstått att det ligger någon magisk gräns vid 3 SR.
Det är det "magiska", (som du utrycker dig), ligger i att du upprepar funktionen, inget annat.

Observera du också att detta är inget som jag har hittat på, det har praktiserats under hejdlöst många år.

Permalänk

Jag ser ändå en logik i det wickman säger.
Syftet med softreset är ju ändå att tömma kontakten till batteriet helt.
Gör man det fler gånger får mobilen mer tid "utan batteri".

Sen om det funkar eller inte låter jag vara osagt. Men det finns en form av logik i det.
MAO - hypotesten är intressant. Men jag håller med betan om att bevisbördan ligger på dig, Wickman.
Nå, du har ju länkat till lite manualer. Men inget som är relevant till "dagens teknologi" och därför blir det fel.
Om vi vänder på steken, så finns det ju en anledning till att dessa tips INTE finns med i dagens manualer. Varför det, tro?
Kom man på att det varken gjorde av eller an? Eller att något annat egentligen låg som bakgrund till problemlösningen och inte 3XSR?

Round 1.
FIGHT!

Personligen gjorde jag en HR på min 920 en gång, brickade den nästan (fastnade på kugghjulen i 2 dygn).
Då satt jag och softresetade den gång på gång på gång, tillslut hoppade den igång.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Jag ser ändå en logik i det wickman säger.
Syftet med softreset är ju ändå att tömma kontakten till batteriet helt.
Gör man det fler gånger får mobilen mer tid "utan batteri".

Tänk på bara att det är en förenklad liknelse du tar upp och inte fakta.

Skrivet av lucifer579:

Sen om det funkar eller inte låter jag vara osagt. Men det finns en form av logik i det.

Motsäger inte detta det du säger i slutet av inlägget?

Skrivet av lucifer579:

MAO - hypotesten är intressant. Men jag håller med betan om att bevisbördan ligger på dig, Wickman.

Usch då, det låter ju som om att om jag säger att det är bättre att vattna gräsmattan på kvällen istället för på dagen och du säger "nej", så ska jag "bevisa" mitt påstående trots att det jag säger är etablerad kunskap. Det stämmer ju inte med Wikipedia.

Skrivet av lucifer579:

Nå, du har ju länkat till lite manualer. Men inget som är relevant till "dagens teknologi" och därför blir det fel.

Det där låter ju lite som Framfabs Jonas Birgerson när han basunerade ut att "den nya ekonomin" är inte samma sak som den "gamla ekonomin". Ja, vi vet att han hade fel.

Skrivet av lucifer579:

Om vi vänder på steken, så finns det ju en anledning till att dessa tips INTE finns med i dagens manualer. Varför det, tro?
Kom man på att det varken gjorde av eller an? Eller att något annat egentligen låg som bakgrund till problemlösningen och inte 3XSR?

Det där är en intressant fråga, det blir något för betan att ta reda på eftersom bevisbördan ligger hos honom.

Skrivet av lucifer579:

Round 1.
FIGHT!

Nu hade ju jag inte tänk mig att fightas direk, jag är bara en simpel budbärare.

Skrivet av lucifer579:

Personligen gjorde jag en HR på min 920 en gång, brickade den nästan (fastnade på kugghjulen i 2 dygn).
Då satt jag och softresetade den gång på gång på gång, tillslut hoppade den igång.

Se man på, "gång på gång på gång SR" var alltså det enda som löste problemet säger du? Då kanske det inte är så stor skillnad på "dagens teknologi" och den "gamla" då trots allt? Tack för att du postade detta.

Undrar hur betan ställer sig till detta faktum? I hans värld kan vi nog inte vara säkra på att du verkligen gjorde en multi SR, eftersom ingen annan såg det?
Eller också var det troligen något annat som i själva verket löste problemet, som att du exempelvis slog telefonen i bordet av ren ilska och den hoppade igång på grund av det.

Permalänk

Snälla herrar moderatorer kan ni inte göra en separat tråd om multipla soft resets vara eller inte vara!?
Som jag fattar så är det här inte direkt kopplat till enbart Nokia 920,utan gäller även andra modeller.

Permalänk
Medlem

Problemet är just att det rekommenderas av Wickman, även till 920, trots att det inte finns några bevis över att metoden fungerar. .

Som att påstå att Gud finns, och sedan säga att vi ska bevisa att han inte finns. Logik = noll.

Att sedan dra upp länkar, som inte ens är relevant till vad han säger(förutom ett inlägg av en snubbe på ett forum, som bevis), är ju lite komiskt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Tänk på bara att det är en förenklad liknelse du tar upp och inte fakta.

Motsäger inte detta det du säger i slutet av inlägget?

Usch då, det låter ju som om att om jag säger att det är bättre att vattna gräsmattan på kvällen istället för på dagen och du säger "nej", så ska jag "bevisa" mitt påstående trots att det jag säger är etablerad kunskap. Det stämmer ju inte med Wikipedia.

Det där låter ju lite som Framfabs Jonas Birgerson när han basunerade ut att "den nya ekonomin" är inte samma sak som den "gamla ekonomin". Ja, vi vet att han hade fel.

Det där är en intressant fråga, det blir något för betan att ta reda på eftersom bevisbördan ligger hos honom.

Nu hade ju jag inte tänk mig att fightas direk, jag är bara en simpel budbärare.

Se man på, "gång på gång på gång SR" var alltså det enda som löste problemet säger du? Då kanske det inte är så stor skillnad på "dagens teknologi" och den "gamla" då trots allt? Tack för att du postade detta.

Undrar hur betan ställer sig till detta faktum? I hans värld kan vi nog inte vara säkra på att du verkligen gjorde en multi SR, eftersom ingen annan såg det?
Eller också var det troligen något annat som i själva verket löste problemet, som att du exempelvis slog telefonen i bordet av ren ilska och den hoppade igång på grund av det.

Tråkigt att du inte lyckats förstå det där med bevisbördan. Försök att läsa det jag skrev tidigare igen så kanske det klarnar.

Jag hade också problemet med att min Lumia 920 fastande på kugghjul efter en hard reset (om jag minns rätt). De soft resets jag gjorde utfördes på ett annat sätt. Jag gjorde en soft reset, väntade kanske 10 minuter för att se om det fungerade, hade telefonen fastnat på kugghjulen gjorde jag en ny soft reset, detta upprepade jag tills telefonen tog sig förbi kugghjulen. Detta sätt är något annat än det du tror på. Jag tror att det var så lucifer579 också gjorde men väntar gärna på svar från lucifer.

Manualerna du länkade innan har inte att göra med det vi diskuterar mer än att flertalet soft resets nämns, finns ingen liknelse annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Är det några här som har 920 utan dp som inte har fått Cyan?
Jag har sökt manuellt några ggr.
Har Elgigantens Norska variant men det var någon här som hade fått uppdateringen som också hade en Norsk!?

Jag är i samma sits. Hur söker jag ens efter Cyan manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Jag är i samma sits. Hur söker jag ens efter Cyan manuellt?

Inställningar -> Telefonuppdatering -> sök, eller något liknande står det på en knapp.

Nokia Software Recovery Tool (rensar all din data) kan annars funka att få in Cyan med, dubbelkolla i så fall bara att det verkligen är Cyan innan eftersom all personlig data tas bort och vore tråkigt att göra och vara kvar på Black/8.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Inställningar -> Telefonuppdatering -> sök, eller något liknande står det på en knapp.

Nokia Software Recovery Tool (rensar all din data) kan annars funka att få in Cyan med, dubbelkolla i så fall bara att det verkligen är Cyan innan eftersom all personlig data tas bort och vore tråkigt att göra och vara kvar på Black/8.0.

Manuella sökningen hittade inget.
Med Software Recovery Tool hittar den "software version 3051.40000.1349.0004", högst osäker på om det är Cyan?

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Irriterande att alla spel hamnade i bokstavsmenyn, hur tar man bort det?

Jag la in alla spel i barnhörnan, då har jag allt sånt samlat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Manuella sökningen hittade inget.
Med Software Recovery Tool hittar den "software version 3051.40000.1349.0004", högst osäker på om det är Cyan?

Jag tror tyvärr att det där är Black.

Lumia 920 Country variant 3051.50009.1424.0021. Ska vara Cyan.
http://www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-softw...

Du borde kunna jämföra det med versionnummret på firmware som är i din telefon nu. Ska stå under "about"/om i inställningar.

Det verkar alltså som det är flera med Elgigantens norska 920 som inte får Cyan än? Men tror det bara är att vänta ett litet tag till tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag tror tyvärr att det där är Black.

Lumia 920 Country variant 3051.50009.1424.0021. Ska vara Cyan.
http://www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-softw...

Du borde kunna jämföra det med versionnummret på firmware som är i din telefon nu. Ska stå under "about"/om i inställningar.

Det verkar alltså som det är flera med Elgigantens norska 920 som inte får Cyan än? Men tror det bara är att vänta ett litet tag till tyvärr.

Ok, tack för hjälpen. Antar att jag kan vänta en stund till och hoppas det dyker upp snart.

Permalänk
Medlem

Dessa norska 920 från Elgiganten som inte får Cyan, är det samma som de sålde ut för 1490:- vid årsskiftet?
Jag har en sådan som inte heller får uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helios:

Dessa norska 920 från Elgiganten som inte får Cyan, är det samma som de sålde ut för 1490:- vid årsskiftet?
Jag har en sådan som inte heller får uppdateringen.

Köpte min från Electroworld i november, med norska som defaultspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helios:

Dessa norska 920 från Elgiganten som inte får Cyan, är det samma som de sålde ut för 1490:- vid årsskiftet?
Jag har en sådan som inte heller får uppdateringen.

Ja precis, det stämmer. Enligt Nokia själva bör vi få uppdateringen innan eller under måndag.

Källa: Nokia Sverige på Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Ja precis, det stämmer. Enligt Nokia själva bör vi få uppdateringen innan eller under måndag.

Källa: Nokia Sverige på Facebook

Ah toppen, tack för länken.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag skrev tidigare har min 920 blivit som ny, eller t o m snabbare än vad den var från början i och med övergången till 8.1.

Någon mer som upplever samma sak? Börjar vackla lite om jag verkligen ska skaffa en iPhone 6 nu, speciellt som jag tappar gratis Here maps&drive som jag använder mycket. Innan uppdateringen var telefonen lite seg i vissa lägen. Frågan är om en vanlig reset gjort samma sak (och problemet återkommer) eller om koden i 8.1 verkligen är förbättrad?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som jag skrev tidigare har min 920 blivit som ny, eller t o m snabbare än vad den var från början i och med övergången till 8.1.

Någon mer som upplever samma sak? Börjar vackla lite om jag verkligen ska skaffa en iPhone 6 nu, speciellt som jag tappar gratis Here maps&drive som jag använder mycket. Innan uppdateringen var telefonen lite seg i vissa lägen. Frågan är om en vanlig reset gjort samma sak (och problemet återkommer) eller om koden i 8.1 verkligen är förbättrad?

Är du nöjd är det ju onödigt att skaffa en iphone 6 bättre att vänta på 6s eller 7 alternativt lumia 940. Själv ska jag nog behålla min till denna perioden nästa år om den håller så länge vilket inte mina telefoner brukar göra..

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som jag skrev tidigare har min 920 blivit som ny, eller t o m snabbare än vad den var från början i och med övergången till 8.1.

Någon mer som upplever samma sak? Börjar vackla lite om jag verkligen ska skaffa en iPhone 6 nu, speciellt som jag tappar gratis Here maps&drive som jag använder mycket. Innan uppdateringen var telefonen lite seg i vissa lägen. Frågan är om en vanlig reset gjort samma sak (och problemet återkommer) eller om koden i 8.1 verkligen är förbättrad?

jag upplever precis samma sak och att batteritiden blivit mycket bättre"

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Hej,
Sitter i samma sits som ni andra med Lumia 920 operatör CV Scandinavia, ingen Cyan i sikte så långt ögat kan nå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagalund:

Hej,
Sitter i samma sits som ni andra med Lumia 920 operatör CV Scandinavia, ingen Cyan i sikte så långt ögat kan nå.

Fortfarande inte tillgänglig för mig heller. Sägs komma idag. Om inte, skall vi kontakta Nokia igen. Tråkigt värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagalund:

Hej,
Sitter i samma sits som ni andra med Lumia 920 operatör CV Scandinavia, ingen Cyan i sikte så långt ögat kan nå.

Skrivet av Cable:

Fortfarande inte tillgänglig för mig heller. Sägs komma idag. Om inte, skall vi kontakta Nokia igen. Tråkigt värre.

Samma här. Är inte jätteimponerad just nu.

Permalänk
Medlem

Hej!

Förutom lagget i menyerna som jag nämnde tidigare har jag även upptäckt några andra konstiga grejer.
Facebook verkar inte integrerat i meddelanden längre? Får alltså inte mina Facebookmeddelanden i inkorgen längre och kan heller inte sätta chat-status där. Ska det vara så?
Har även märkt att textmarkören nu endast har en liten ring under sig när man vill flytta den. Mycket krångligare att flytta den mellan ord och bokstäver än förut.

Permalänk
Medlem

Mailade Nokia men de besvärar sig inte med att svara, nästa telefon blir för min del något annat än Nokia.

Permalänk
Medlem

Jag fick uppdateringen till 8.1 igår och det känns som min 920 förlängde sitt liv ytterligare ett år :).

Även jag inte upplevde telefonen som seg före 8.1 så blev den betydligt rappare efter uppdateringen, Internet Explorer blev klart snabbare och den genomskinliga menyn (eller vad man ska kalla det) gjorde en hel del för intrycket - även om detta egentligen inte tillför någon till telefonens funktion.

/Erik