Modell av Iphone 5 fastnar på video

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sånn men har iphone hypen gott så långt att det måste postas "nyheter" på något som kanske inte har något med slutgiltiga produkten att göra? Vi kanske minns hur fruktansvärt fel mockupen från förra året blev? Ne sånt hör hemma på feber.se...

Så nu när jag grinat klart. Verkar sjukt opraktiskt att ha en avlång telefon, spec för mig med korta fingrar.... Hoppas Apple tar bort döytan runt skärmen med, dock blir den ju ännu mer avlång då...

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av Retrospective:

Hörlurs uttag där nere känns opraktiskt...

Gif som förklarar varför det är mest praktiskt att ha den där nere.

Finns det ens någon fördel att ha den där uppe?!
Att ha den där nere är säkrare, går snabbare, mindre risk för utsliten sladd, sladden kan inte hamna framför skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Gif som förklarar varför det är mest praktiskt att ha den där nere.
http://www.droid-life.com/wp-content/uploads/2012/05/headphon...

http://www.droid-life.com/wp-content/uploads/2012/05/headphon...

Finns det ens någon fördel att ha den där uppe?!
Att ha den där nere är säkrare, går snabbare, mindre risk för utsliten sladd, sladden kan inte hamna framför skärmen.

Förklara hur det är säkrare att ha den där nere.
Nej.
Nej.
Inte något man irriterar sig på direkt.
Inte emot att ha den där nere, ville bara säga det.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Skrivet av bjoen:

Förklara hur det är säkrare att ha den där nere.

Eftersom du inte behöver rotera den likt bild 2 så minskar risken att du skulle tappa den då du är stressad att ta upp den. Ex det ringer, ta upp telefonen fort, måste du då rotera den med en hand finns det såklart en betydlgit större risk att du tappar den än om den redan är i rätt grepp enligt bild ett.

Och det gäller inte bara när det ringer, kan finnas många tillfällen då man tar upp telefonen slarvigt eller gör det fort och då tappar den. Eller säg att du inte är nykter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolandGarros:

Om telefonen har en baksida med uppdelade färger som mockup telefonen kommer Jobs att vända sig i graven alternativt komma och hemsöka dom ansvariga som godkänt designen!

Nu var det ju väldigt extremt på just denna mockup då det ser ut som de blandat delar från den vita och svarta telefonen om man jämför med tidigare delar som visats upp.

Men att den har två färgtoner tror jag inte var någon de nödvändigtvis ville ha utan istället mer eller mindre blev tvingade till i och med att de valt aluminium på bakplattan. Gissningsvis är de två partierna uppe och nere något annat material (glas?) så att signaler kan nå antennerna som sitter på insidan (de som inte sitter i ramen runt telefonen).

Men jag håller med. Känns inte riktigt som något Steve skulle gillat, även om det sägs att han var väl insyltad även i denna generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

De enda två Android-dockor jag sett (jag är ointresserad av sådana och har bara sett de som vänner haft) använde endast micro-USB så jag vet inte vad du syftar på som måste läggas till. Jag har heller inte sett någon Android-telefon som har andra kontakter än micro-USB, 3,5mm och, i ett par förlegade fall, separat HDMI.

måste och måste, ingenting, särskilt om man nu inte ens är intresserad.

men grejen gällde ju även placeringen på USBn, inte bara att det var USB alls. sen tillkommer grejen med tex HDMI också ja, det finns dockor där dessa 2 portar även samsas med en 3.5-plugg, är alltså i stort sett obefintlig chans att den fungerar med en annan tillverkares telefon då dessa övriga pinnar spärrar även USB. inte ens samma tillverkares telfoner passar då det är få modeller som har allt detta, och det lika ofta är enbart för dessa som dockor finns till att börja med. funktinaliteten som en docka tillför ökar i proportion till krånglet den sparar av kontaktinkopplande, så är det bara en USB man vill koppla in minska det såklart istället i motsvarande grad.

gör detta helt klart vad som skiljer Apples kontakt samt därmed deras dockor från dessa andra nu?

Skrivet av smurfisen2k:

Finns det ens någon fördel att ha den där uppe?

kan tänka några undantagsfall, koppling till stereon eller i bilen. annars, nja..

de flesta vettiga rena mediaspelare har ju uttaget i botten också, så det säger väll det mesta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

i allt skrik om större skärmar så gjorde dem den längre. det blir ju större då, men blir det bara inte bars på sidan nu om man tittar på vanliga 16:9 klip?

känns som ett korkat sätt att göra skärmen "större"

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Eftersom du inte behöver rotera den likt bild 2 så minskar risken att du skulle tappa den då du är stressad att ta upp den. Ex det ringer, ta upp telefonen fort, måste du då rotera den med en hand finns det såklart en betydlgit större risk att du tappar den än om den redan är i rätt grepp enligt bild ett.

Och det gäller inte bara när det ringer, kan finnas många tillfällen då man tar upp telefonen slarvigt eller gör det fort och då tappar den. Eller säg att du inte är nykter!

Du behöver rotera telefonen i bild två eftersom du tar upp telefonen på fel sätt. Jag har aldrig behövt rotera en telefon på det sättet och jag har haft alla mina telefoner, sedan min Nokia 6150, med undersidan nedåt i fickorna (var rätt tvunget på tiden man hade antenn). Man börjar dra upp telefonen med pekfinger och tumme och när den åker upp hamnar den automatiskt rätt i handen.

I ditt exempel sticker telefonen upp en del och jag skulle nog säga att i en ficka där telefonen hamnar långt ner (jag har inga fickor där telefonen sticker upp) så är det lättare om toppen är uppåt för min tumme och pekfinger (som jag når bäst med) ska vara högt upp på telefonen och den kommer hamna så jag får handen ungefär där jag har den när jag använder den. Får jag bara grepp i övre delen av fickan är risken större att jag måste byta grepp efter jag fått upp den som har kontakten i botten eftersom jag fått grepp så lågt ner på telefonen.

Båda placeringarna är enkla att hantera, så det är en trivial sak, men som synes kan man tycka tvärtom mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

måste och måste, ingenting, särskilt om man nu inte ens är intresserad.

men grejen gällde ju även placeringen på USBn, inte bara att det var USB alls. sen tillkommer grejen med tex HDMI också ja, det finns dockor där dessa 2 portar även samsas med en 3.5-plugg, är alltså i stort sett obefintlig chans att den fungerar med en annan tillverkares telefon då dessa övriga pinnar spärrar även USB. inte ens samma tillverkares telfoner passar då det är få modeller som har allt detta, och det lika ofta är enbart för dessa som dockor finns till att börja med. funktinaliteten som en docka tillför ökar i proportion till krånglet den sparar av kontaktinkopplande, så är det bara en USB man vill koppla in minska det såklart istället i motsvarande grad.

gör detta helt klart vad som skiljer Apples kontakt samt därmed deras dockor från dessa andra nu?

Var det inte ett par år sedan det sist kom Android-telefoner som inte hade USB-porten i botten? HDMI används inte heller som enskilda portar längre vad jag vet då man kör HDMI via USB (micro-USB to HDMI-kabel). Det räcker alltså helt enkelt med en USB-kontakt på en docka, vilket är precis vad de Android-dockor som jag har sett har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

i allt skrik om större skärmar så gjorde dem den längre. det blir ju större då, men blir det bara inte bars på sidan nu om man tittar på vanliga 16:9 klip?

känns som ett korkat sätt att göra skärmen "större"

En gissning är att de valde den lösning som ger utvecklare minst problem. Nu kanske de kan låta gamla appar köra med sorgkanter uppe och nere och fortfarande fungera/se ut som på iPhone 4 medan appar anpassade för iPhone 5 kan utnyttja hela skärmen.

Hade valt att ändra upplösning på både bredden och höjden hade det förstört mycket av bakåtkompabiliteten och många appar skulle kanske se ut som skit på iPhone 5.

De kunde ha gjort det genom att dubbla upplösningen i både höjd och bredd igen som från 3GS -> 4 men det skulle ge en skärm med extremt hög pixeldensitet (ppi) så det hade knappast varit lönsamt (eller meningsfullt).

Ett tredje alternativ hade ju varit att göra skärmen större genom att behålla upplösningen och ta en skärm med lägre ppi men det hade sett som ett riktigt nederlag nu när de pushar "retina" så hårt

Skall bli intressant att se hur de har tänkt.

Permalänk
Skrivet av smurfisen2k:

Gif som förklarar varför det är mest praktiskt att ha den där nere.
http://www.droid-life.com/wp-content/uploads/2012/05/headphon...

http://www.droid-life.com/wp-content/uploads/2012/05/headphon...

Finns det ens någon fördel att ha den där uppe?!
Att ha den där nere är säkrare, går snabbare, mindre risk för utsliten sladd, sladden kan inte hamna framför skärmen.

herregud vad konstigt han tar upp luren när den sitter där uppe. Jag vänder aboslut inget med handen när jag tar upp den.
Jag tar upp den med pek fingret och tummen sen låter jag botten av mobilen glida neråt så den kommer in i handen.
Så sättet han visar som han gör det är fan bara ett idiotiskt sätt och har aldrig sett någon göra så.

Permalänk
Skrivet av Sockervadd:

herregud vad konstigt han tar upp luren när den sitter där uppe. Jag vänder aboslut inget med handen när jag tar upp den.
Jag tar upp den med pek fingret och tummen sen låter jag botten av mobilen glida neråt så den kommer in i handen.
Så sättet han visar som han gör det är fan bara ett idiotiskt sätt och har aldrig sett någon göra så.

Hur tar ni upp er plånbok? Det borde ju vara det mest naturliga sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Hur tar ni upp er plånbok? Det borde ju vara det mest naturliga sättet.

Har metalletui med kreditkort/ID i, tar upp mellan tummen och pekfingret och brukar av ren vana spinna runt den några varv med momentumet. Annars "knycker" upp den och fångar i handflatan, så man kör med mobilerna med. Att ha 3.5" i botten är bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Var det inte ett par år sedan det sist kom Android-telefoner som inte hade USB-porten i botten?

HDMI används inte heller som enskilda portar längre vad jag vet då man kör HDMI via USB (micro-USB to HDMI-kabel).

Det räcker alltså helt enkelt med en USB-kontakt på en docka, vilket är precis vad de Android-dockor som jag har sett har.

var alla Androider placerar sina kontakter orkar jag inte kolla upp, men nog finns det flera stycken väldigt mycket nyare än 2 år som har dem på långsidan. vare sig det gäller USB, HDMI, eller en av varje.

samma sak här. det finns faktiskt fortfarande fler modeller som har HDMI än det finns MHL-modeller verkar det.

samt en adapter kopplad till dockan och sen en sladd från adaptern till laddaren för att adaptern ska funka. så det kanske finns anledning till förra radens resultat..?

i vilket fall så passar fortfarande inte vilken docka som helt pga telefonernas utformning skiljer sig åt, (undantaget dockor som i princip bara består av en USB som sticker upp från en helt plan yta då, men hur stabil är en sån på en skala) vilket var min enkla poäng innan denna lilla rad av missuppfattningar började.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Inte en chans att det där är den riktiga. Kontakten för hörlurar i botten? Blockar effektivt att samtidigt plugga i telefonen i en stereo/förstärkare. Eller om man har den i bilen i någon laddare, saknar handsfree, och vill använda hörlurarna för att höra under ett samtal. Känns bara fel. Ska dom överge den design dom haft på den kontakten, känns inte troligt.

Samma gäller skruvarna på undersidan. Såg konstiga ut. Inte likt Apple att köra med så fula skruvar. Känns bara fel.

Sen saknades hål för löstagning av SIM-kortshållaren. Varför? Hur får man fram den? Trycker in den? Vore det inte lite för lätt att komma åt då? Är det inte troligt att det är därför som Apple valt att ha ett litet hål att sticka in ett speciellt "instrument" i när man vill ha loss det. Just för att det inte ska trilla ur när man håller på med mobilen, skriver sms, spelar, plockar i o ur den u fickan/fodralet/you name it?

Fel fel fel.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Var det inte ett par år sedan det sist kom Android-telefoner som inte hade USB-porten i botten? HDMI används inte heller som enskilda portar längre vad jag vet då man kör HDMI via USB (micro-USB to HDMI-kabel). Det räcker alltså helt enkelt med en USB-kontakt på en docka, vilket är precis vad de Android-dockor som jag har sett har.

Smartphons har inte funnits mer än ett par år. Iaf inte konkurrenterna till Apple. Dröjde väl minst ett halvår efter iPhones launch i 2007 innan konkurrenterna hade något ute på marknaden?

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Samma gäller skruvarna på undersidan. Såg konstiga ut. Inte likt Apple att köra med så fula skruvar. Känns bara fel.

det är en prototyp, de kan komma med fula skruvar, eller inga skruvar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

större skärm

Är det värt att skaffa denna ? eller kommer det komma typ en

iphone 5s ?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

kör en 4s idagens läge.. gillar designen på den. förutom metallen på sidorna.
och nya verkar få hela baksidan av metall. visst hållbarare men ett helvete för oss som har problem med nickel och dyl.
undrar vad för metall dom kommer köra baksidan i.. aluminum eller ?

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Avstängd

Jaha då blir det en Samsung galaxy S3 istället.Ser ingen större skillnad från min Iphone 4! Ja snacka om att sälja brödet om och om igen!
Har dom slut på ideer hos Apple? 3 generationer med samma design,sen hade man hoppats på bra mycket större skärm!Och tillåmed det är en besvikelse!

Om man nu tröttnat på sin iphone 4 , kommer 5an att kännas som en ny telefon? ehh nja

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Alla skaltillverkare måste vara superglada nu, nu måste alla som köper nya telefonen köpa ny skal!

Eftersom dom ändrat kontakten så måste alla tillbehörstillverkare vara superglada också, över att Apple använder en proprietär icke-standard kontakt som dom hela tiden byter och bryter bakåtkompatbilitet så alla puckade iphone ägare hela tiden måste punga ut med mera pengar för att köpa nya överdyra tillbehör.

De har haft samma kontakt i nästan tio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Varför måste du vända på luren i handen för att stoppa ner den? För mig är det naturliga att stoppa ner den med botten av både telefonen och handen nedåt (har jag alltid gjort, även innan man kunde lyssna på musik i telefonerna). Inte för att jag påstår att det är svårare att vrida runt handen och stoppa ner toppen först, jag ifrågasätter snarare tesen att det ena skulle vara svårare än det andra.

Ja, du måste vända luren i handen, eller lägga den i "rätt position" eller hur? Även om det handlar om en halv sekund extra så är det ett störande moment, iaf. för mig. Du kan ju inte med samma grepp som när du använder den bara stoppa ner den direkt i fickan? Särskilt inte om man har lite tajta fickor. Men framförallt så slipper man som jag sa tidigare en störande sladd.

Tro mig, Apple har inte designat den så bara för skojs skull. Det ligger en tanke bakom och antagligen är det just pga. dessa två anledningar. Varför dom i så fall inte gjorde så redan med första iPhone har jag inte den blekaste aning om.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Finner det lite roligt med 3.5mm kontakten
För några år sedan var det gnäll över att den var på undersidan på mobile samt att det var ett minustecken i reviews om den var där under dels för att laddkabeln kunde störa ut om man ladda och lyssna samtidigt plus att volymknapparna hamnade på fel sida när man tryckte med mobilen i fickan.

Nu återvänder apple till att ha den på undersidan och nu helt plötsligt är det så mycket bättre än att ha den där uppe.
Känns som vi konsumenter aldrig kan bli nöjda för när vi får som vi vill så gnäller vi över att det tidigare var bättre.
Nä apple släpper "new iphone 8ss" och återgår till att ha den där uppe igen kommer vi säga samma om att ha den där uppe emot där nere.

Finner det roligt att dom byter uttag till något smidigare än en avsmalnad lpt port men tråkigt att dom inte tar standarden micro usb.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Nej, det är flera skal som läckt med exakt den designen, och kretskortet till nya iPhone som också läckt passar perfekt i skalet, så det verkar vara äkta.

Det finns alltid möjlighet att någon trollar eller att Apple läckt falsk information, därför håller jag fast vid att det inte finns några bevis alls för att detta är den nya designen.

Permalänk
Medlem

iPhone 4 -> iPhone 4S -> iPhone 4S2.
När ska dom komma med en ny design förutom ca4 mm förändring på höjden på telefonen och lite flyttade anslutningar?
Same shit, diffrent hårdvara.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Skrivet av Operatören:

iPhone 4 -> iPhone 4S -> iPhone 4S2.
När ska dom komma med en ny design förutom ca4 mm förändring på höjden på telefonen och lite flyttade anslutningar?
Same shit, diffrent hårdvara.

Följer vi apples tradition så är det nog egentligen föga troligt att de kommer ändra designen. Visst tråkigt för de som måste visa att de köpt en ny dyr produkt, men vi andra som använder telefonen som ett verktyg, nja föga intressant. Fungerar designen så fungerar designen, tills dess att en bättre hittas.

En macbook air från 2008, alltså 4 år gammal, följer samma design som en helt ny macbook pro/air

Sedan är det såklart också viktigt för apple att bygga ett varumärke. Om de byter design är det som att börja om på noll igen, bara onödigt om det man har redan fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ollebro:

De har haft samma kontakt i nästan tio år.

Och nu när dom byter, så istället för att byta till en öppen väletablerad standard som USB som alla andra kör med så byter de från ett stängt proprietärt gränssnitt till ett annat stängt proprietärt gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken ny revolutionerande design....en golfklapp...

Permalänk
Medlem

Stämmer detta kan jag verkligen inte förstå hur dom tänker. FOLK VILL SE NYTT, oavsett hur grym den föregående designen är. Det är som om Ferrari skulle stoppa all sin utveckling av nya bilar för dom tycker 458 Italia är den ultimata sportbilen..

Jag kommer inte köpa den om den ser ut så, är ju förjävla ful. Inte blir det en S3 heller då jag hatar för stora telefoner. Får väl bli en Nokia

Permalänk
Medlem

Till folk vars "home" knapp inte funkar: Använd er av garantin eller reklamationsrätten. Sluta klaga.

Till alla er med spräckt glas. Kasta inte era telefoner i stenväggen eller använd ett skal.
SÅ jävla svårt är det inte.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"