Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Kan bara upplysa att första bilden som Komplett visar är felaktig, det finns ingen passthru för el, andra bilden stämmer. Dessutom så är det på håret att man kan använda den i ett dubbeluttag, den bygger lite för mycket "uppåt". Men de funkar helt OK.

Det som visas på bilden är ett franskt uttag också så det blev ännu mer fel.

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Kan bara upplysa att första bilden som Komplett visar är felaktig, det finns ingen passthru för el, andra bilden stämmer. Dessutom så är det på håret att man kan använda den i ett dubbeluttag, den bygger lite för mycket "uppåt". Men de funkar helt OK.

Är något enormt sugen på dessa.
Läste lite om dem och folk påstår att man förlorar 50% hastighet, är det sant? och är det >troligtvis< märkbart sämre än med sladd?

Jag KAN dra sladd, men undviker det helst. Fungerar det här med andra ord i princip lika bra?

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Är något enormt sugen på dessa.
Läste lite om dem och folk påstår att man förlorar 50% hastighet, är det sant? och är det >troligtvis< märkbart sämre än med sladd?

Jag KAN dra sladd, men undviker det helst. Fungerar det här med andra ord i princip lika bra?

Beror väl på många faktorer, om du kopplar båda enheterna efter samma kabel och undviker typ elskåp så blir det väl bättre, om den måste korsa faser osv så kan det bli sämre (inte helt hundra här).
Har använt homeplug själv förut, hade en enhet i källaren och den andra på övervåningen i ett 2 våningshus som är från 30-talet eller så, och det var väl till och från, ibland kunde det vara bra hastighet/latens men oftast så tappade de kontakten med varandra lokalt, och latensen blev skyhög.

Så vi drog en nätverkskabel från källaren och upp till övervåningen istället.

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Är något enormt sugen på dessa.
Läste lite om dem och folk påstår att man förlorar 50% hastighet, är det sant? och är det >troligtvis< märkbart sämre än med sladd?

Jag KAN dra sladd, men undviker det helst. Fungerar det här med andra ord i princip lika bra?

Min erfarenhet är att testresultaten kan variera oerhört mycket (+-50%) mellan olika tillfällen. Att de helt tappar kontakten med varandra ibland är inget jag har varit med om. Jag skulle bara använda homeplug till datorn om det inte fanns minsta möjlighet att dra sladd. Om du däremot har tex. en nätverksskrivare eller annan utrustning som kräver uppkoppling där latens och hastighet inte är kritiskt är det ett bra alternativ.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Är något enormt sugen på dessa.
Läste lite om dem och folk påstår att man förlorar 50% hastighet, är det sant? och är det >troligtvis< märkbart sämre än med sladd?

Jag KAN dra sladd, men undviker det helst. Fungerar det här med andra ord i princip lika bra?

Det är garanterat sämre än med sladd om du kört ett modernt nät med gigabit. Då kan du som bäst räkna med att tappa hela 90% av max-hastigheten då du inte kan räkna med mer än 100Mbps under ideala förhållanden med "500Mbps"-standarden, och kanske 50Mbps med den äldre "200Mbps"-standarden.

Men samtidigt så beror det ju helt på vad du har för trafik i andra ändan. Om du bara vill ut på nätet och har 100Mbps där så har du i bästa fall ingen förlust alls. Har du 10Mbps ut så är det osannolikt att du märker någon skillnad mot sladd ens under dåliga förhållanden.

Så man kan inte säga något så generellt som att man förlorar 50% av hastigheten när "hastigheten" kan vara 10'000% (dvs 100 gånger) olika beroende på scenariot. (10Mbps internet vs 1Gbps mot en NAS t.ex.)

Permalänk
Medlem

Jag testade någon Netgear homeplug som var teoretiskt 300Mbit/s, i lägenhet med pluggarna 4 meter ifrån varandra mellan två väggar (även om elen går lite längre än så). Jag kom inte upp i högre än max 20Mbit/s. Inte i närheten av de 100/100 jag har mot nätet, eller de 1000 jag har i lokala. Jag skulle inte köpa några homeplugs utan öppet köp (vilket jag gjorde och lämnade tillbaks direkt).

Permalänk
Medlem

Och här tror man att man ska hitta en massa nya schyssta fyndtips, men så hittar man bara en massa diskussion!?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Skrivet av Entracte:

Och här tror man att man ska hitta en massa nya schyssta fyndtips, men så hittar man bara en massa diskussion!?

Kanske beror på att det är just diskussionstråden som du tittar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Är något enormt sugen på dessa.
Läste lite om dem och folk påstår att man förlorar 50% hastighet, är det sant? och är det >troligtvis< märkbart sämre än med sladd?

Jag KAN dra sladd, men undviker det helst. Fungerar det här med andra ord i princip lika bra?

Som någon annan skrev så varierar hastigheten och är märkbart lägre än med kabel.

500 Mb/s är maximal länkhastighet under ideala förhållanden och den faktiska länkhastigheten blir lägre. Sen ska man ha klart för sig att detta är typ som "wifi" över elnätet så precis som för wifi så försvinner en hel del i overhead.

Jag har provat två olika märken av 500 Mb/s powerline adaptrar i olika lägenheter. I min förra lägenhet provade ett par Netgear och de varierade mellan 120-150 Mb/s på den fysiska länken. Throughput låg väl kring 4-7 MByte/s. För det jag ville ha då så dög inte det.

I min nuvarande lägenhet har jag ett par TP-Link 500Mb/s och får typiskt 60-110 Mb/s länkhastighet. Vid större filkopieringar så ligger throughput på mellan 3-6 MByte/s och merparten av tiden på ca 5 MByte/s. Ping mellan två maskiner över länken är normalt 2-4ms med några spikar upp till 20ms. Som värst får jag något enstaka ping som tar 1500ms då och då.

För surfande och att kolla på film duger de bra. För spel on-line, tja, det beror väl på spelet, men om det funkar att spela över wifi så funkar det nog över powerline adaptrar.

PS. Kjell har flat (platt) TP kabel som är smidig att dra inomhus. Går ofta att gömma i springan mellan golv och vägg (under golvsockeln) eller mellan golv och golvsockel. Den går också att dra ovanpå golvsockeln och blir nästan "osynlig" om man har vita golvsocklar då.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av osbo22:

Samsung E1200 för 19:-
Bra att ha som extratelefon eller liknande, och 19 kr är ju inte så mycket!

http://www.phonehouse.se/Mobiltelefoner/Samsung/Samsung-E1200

Bra deal, men usel respons från phonehouse. Beställde den 28e, skickade ett mail för en vecka sedan och frågade hur lång tid det kommer ta innan jag kan tänkas få hämta ut de, inget svar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Kanske beror på att det är just diskussionstråden som du tittar i.

Helt rätt, my bad! :$

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Är något enormt sugen på dessa.
Läste lite om dem och folk påstår att man förlorar 50% hastighet, är det sant? och är det >troligtvis< märkbart sämre än med sladd?

Jag KAN dra sladd, men undviker det helst. Fungerar det här med andra ord i princip lika bra?

Köpte ett par Netgear 200mbps som noterar att via leds att hastigheten ska vara >80mbps men i verkligheten tar jag ut mindre än 5mbps var och hur jag än kopplar dom. Fixade en eliq för att mäta husets elförbrukning nån vecka efter jag fått netgears utrustning och använder då netgearpluggarna för att kunna placera eliq där jag vill.

Skulle aldrig få för mig att använda dessa till något krävande utan då är trådlöst ett betydligt bättre alternativ.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag har TP-Links Homeplugs, funkar alldeles utmärkt faktiskt... Visserligen har vi bara upp till 30mbps hemma, men jag får ut strax över 20, jämfört med de 15-17 jag fick ut med trådlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monster08:

10-års jubileum av Battlefield. Ladda ned Battlefield 1942 gratis på Origin!

http://blogs.battlefield.com/2012/11/download-bf1942-for-free...

Det var 10-års jubileum 2012 också.. precis som länken säger.

Aja, det är väl trevligt det dyker upp igen..?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Köpte ett par Netgear 200mbps som noterar att via leds att hastigheten ska vara >80mbps men i verkligheten tar jag ut mindre än 5mbps var och hur jag än kopplar dom. Fixade en eliq för att mäta husets elförbrukning nån vecka efter jag fått netgears utrustning och använder då netgearpluggarna för att kunna placera eliq där jag vill.

Skulle aldrig få för mig att använda dessa till något krävande utan då är trådlöst ett betydligt bättre alternativ.

För dig, med förutsättningarna i ditt hus.

Det går inte att säga något generellt gällande hur bra/dåligt det funkar förrän man testat dem på plats. För mig funkar det helt ok och klart bättre än mitt trådlösa.

Det finns många olika faktorer som spelar in.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var 10-års jubileum 2012 också.. precis som länken säger.

Aja, det är väl trevligt det dyker upp igen..?

Sen att spelet inte funkar med vista/win7/win8 är en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXxlGurrAlxXx:

Sen att spelet inte funkar med vista/win7/win8 är en annan sak

Om man laddar ner via origin så funkar det perfekt på Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel87:

Om man laddar ner via origin så funkar det perfekt på Windows 7.

Nej det gör det inte tyvärr :/ trist för jag ville spela det!
Har testat kompabilitetslägen inget funkar, finns en stor tråd på EAs officiella forum angående att b1942 inte vill starta men ingen lösning finnes där

Permalänk
Medlem
Skrivet av osbo22:

Samsung E1200 för 19:-
Bra att ha som extratelefon eller liknande, och 19 kr är ju inte så mycket!

http://www.phonehouse.se/Mobiltelefoner/Samsung/Samsung-E1200

För mig står det att den kostar 199 kr, är det bara jag som inte får den för 19 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Ok, för att alla bör hålla rent hemma, men känns dammsugare som lämpligt att tipsa om? Hemelektronik av alla de sorter går väl an, men vitvaror och hushållsapparater känns väl ändå som lite tveksamt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var 10-års jubileum 2012 också.. precis som länken säger.

Aja, det är väl trevligt det dyker upp igen..?

Har bytt länk nu. Det du säger stämmer, men ingen säger nej till gratis spel

Edit: Inlägget borttaget det finns med i tråden på sida 37 så mitt inlägg är borttaget nu. Kan tillläggas att jag fick ett mail för en dag sedan om detta "jubileum" och då kan man väl ändå anse att det fortfarande är aktuellt. Men men. Shit happens.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Ok, för att alla bör hålla rent hemma, men känns dammsugare som lämpligt att tipsa om? Hemelektronik av alla de sorter går väl an, men vitvaror och hushållsapparater känns väl ändå som lite tveksamt.

Har varit flera hushållsartiklar som tipsats om i fynd tråden tidigare.
Jag personligen uppskattar det, köpte rakaparaten sist för 199:- som kostar 700 annars. Inget jag hade sett annars.

Så tummen upp från mig.

Skrivet av xXxlGurrAlxXx:

Nej det gör det inte tyvärr :/ trist för jag ville spela det!
Har testat kompabilitetslägen inget funkar, finns en stor tråd på EAs officiella forum angående att b1942 inte vill starta men ingen lösning finnes där

Sorry what?
Jag har W7 64-bitars.
Installerade det ifrån origin och tryckte play. Fungerar utmärkt.
Behöver inte kladda med komp läge eller något.

Gjorde detta för 1h sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har varit flera hushållsartiklar som tipsats om i fynd tråden tidigare.
Jag personligen uppskattar det, köpte rakaparaten sist för 199:- som kostar 700 annars. Inget jag hade sett annars.

Så tummen upp från mig.

Sorry what?
Jag har W7 64-bitars.
Installerade det ifrån origin och tryckte play. Fungerar utmärkt.
Behöver inte kladda med komp läge eller något.

Gjorde detta för 1h sedan.

Har du spelat själva spelet också? Jag laddade ner förra gången det var gratis och jag fick inte heller det att fungera.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Har du spelat själva spelet också? Jag laddade ner förra gången det var gratis och jag fick inte heller det att fungera.

Ja jag spelade, inga problem.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av screamin-daemon:

WD Blue 750 GB 2.5" för 366:- inkl. frakt hos Inet (Kundvagn med fraktfritt) Närmaste ligger på 850:- enligt Prisjakt

Audio Pro Living LV.2E Trådlösa högtalare för 3333:- hos Elgiganten Närmaste enligt Prisjakt ligger på 4290:-

Canon EOS M 18-55mm IS systemkamera för 1990:- imorgon hos Elgiganten Närmaste enligt Prisjakt ligger på 2990:- (också Elgiganten så i princip ligger den närmaste på ca 3500)

Hårddisken verkar ha utgått?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Senaste macbook pro med retina skärm 4gb ram 128gb ssd, var kan man hitta denna som billigast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hengii:

Senaste macbook pro med retina skärm 4gb ram 128gb ssd, var kan man hitta denna som billigast?

prisjakt.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Hårddisken verkar ha utgått?

Jo var begränsat antal

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamin-daemon:

Canon EOS M 18-55mm IS och Speedlight EX90 Blixt systemkamera för 1990:- imorgon hos Elgiganten Närmaste enligt Prisjakt ligger på 2990:- (också Elgiganten så i princip ligger den närmaste på ca 3500)

Citerar en kille som skrev på Elgigantens Facebooksida. Vet inte huruvida detta stämmer men kanske något man bör ta hänsyn till om man är sugen på kameran.

"Det finns redan Canon EOS M2 ute med mycket bättre autofokus och wifi. Denna shockbox EOS M har mycket långsam fokus mekanik och tar längre tid att hitta ett motiv. Det är därför den ligger på SALE över hela världen. Canon och sina säljare vill tömma lagret på Canon EOS M kameror.Egentligen är det fel av Elgiganten att skriva i annons att det är systemkamera. Vilket är inte det. Det är en hybrid spegellös kompakt kamera. Skall du använda vanliga canon objektiv så måste man köpa en adapter för ca1200:-kr.Alla ni som köper denna kamera glöm inte att uppdatera firmware på den. Det blir lite lite bättre autofokus."

Permalänk
Medlem

När sänker Elgiganten priset på kameran? Den kostar fortfarande 3 000 hemsidan.