Nu rasar Apple aktien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nedgången för Apple är nog bara början. Androidläget knappar in och konkurrensen blir hårdare på många fronter och nivåer inom datateknik. Svårt att se hur Apple skall kunna komma med så mycket revolutionerande nyheter framöver. Förhoppningsvis har PC och Androidlägret lärt sig av sina misstag i början.

Apple har två vägar att gå 1. Minska priset = lägre vinst 2. Fortsätta med sina höga priser och se försäljningen minska = lägre vinst.

Svårt att se att folk kommer fortsätta att ha råd att köpa Apples produkter med deras överpriser i dessa dåliga tider.

Jag har svårt att se att Apple skulle ändra sin prissättning. De har alltid legat i premiumsegmentet och de kommer nog fortsätta göra det även om försäljningen skulle minska (vilket ju inte är fallet än så länge även om marknadsandelarna minskar, viktigt att komma ihåg).

Bara se hur det är på Mac sidan. Trots att de har väldigt liten del av marknaden jämfört med Microsoft och de andra PC-tillverkarna ligger de kvar i premiumsegmentet. Tidigare hade de ju plast-macbooken som instegsmodell men t o m den la de ju ner.

Så några sänkta priser tror jag knappast vi får se.

Sen måste jag tillägga att det intressant att läsa kommentarer som "de gör inget revolutionerande, de är inte innovativa" osv. Varför kommer detta upp nästan bara när det gäller Apple. Hur in innovativa är de övriga tillverkarna? Fanns en kommentar i artikeln i första inlägget där någon expert klagar på iPad Mini och säger "att göra en mindre version av sin egen produkt är inte innovativt". Nej, det kanske det inte är men varför måste allt vara innovativt och revolutionerande?

Hur många tablet-versioner av galaxy serien har de inte gjorts? Någon som kan hålla räkningen? Varför ser man inte folk klaga på hur lite innovativt Samsung, LG, Motorola, Sony och de flesta andra tillverkarna är. Jag menar de flesta nya modeller är bara större och snabbare versioner av deras tidigare modeller. Precis som iPhones.

Den enda företaget som jag anser varit lite innovativa på sista tiden är Nokia (och till viss del Microsoft som står för OS:et). De har vågat sig på lite roliga nyheter och de skall de definitivt ha cred för. Gör det automatiskt deras telefon till den bästa? Nej, inte enligt mig men de vågar allafall ge sig på lite nyheter.

Permalänk
Medlem

Iphone 5 kommer sälja mer än någon annan Iphone någonsin, som vanligt är det brist på Iphones.
Sen kvittar det om tekniknördarna på swec inte tycker iphone är innovativt längre etc, det är inte vi/ni som är den stora marknaden av köpare, utan extremt löjligt låg %

Och nej apple kommer inte direkt minska priset, för varför ska dom?
Deras försäljing ökar typ alltid på varje produkt dom släpper.

Sorry till alla haters men apple kommer vara med i gamet och ligga i toppskitet i alla framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Efterfrågan ni pratar om är bevisligen påhittad, hade den funnits så hade ju aktien toppat istället... Att folk får beställa sina lurar och vänta är ju strategiskt affärssinne.

Absolut, för när ett företag inte kan producera produkter till efterfrågan så är det alltid strategiskt, precis som ex översvämningarna så det var omöjligt att möta efterfrågan på HDD så var det strategiskt, dom hade egentligen lika mycket produktion.

För det är så alla industrier i världen fungerar, dom producerar inte det för dom är smarta, har inget med brist på produkter, produktion etc.

herregud alltså.

Sen är det bara bättre om alla tillverkare hade legat runt samma nivå, Nokia ex har ju varit döende i flera år nu, inget man vill se försvinna för dom levererar skräp.
Nu kanske äntligen dom kan börja jobba upp sig igen.
Ericsson försvan pga deras skräp, sony ericsson har haft det extremt tufft.

Aktörer som LG osv har försvunnit mycket ifrån vissa marknader som svenska ex.

Ingen vill ha apple totaldomminerande, inte heller en aktör som samsung, nokia etc.

Men såklart, idioter på sweclockers tror det, apple dyrkare och android dyrkare är samma skit, lika korkade bägge delarna.

Att man ens går in o kommenterar här
Folk är så förlorade så de finns inte.

Permalänk

Vad jag förstått så har aktien varit kraftigt övervärderad - substans har saknats och kursen har varit spekulationsdriven. Inte konstigt med en korrigering.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Iphone 5 kommer sälja mer än någon annan Iphone någonsin, som vanligt är det brist på Iphones.
Sen kvittar det om tekniknördarna på swec inte tycker iphone är innovativt längre etc, det är inte vi/ni som är den stora marknaden av köpare, utan extremt löjligt låg %

Och nej apple kommer inte direkt minska priset, för varför ska dom?
Deras försäljing ökar typ alltid på varje produkt dom släpper.

Sorry till alla haters men apple kommer vara med i gamet och ligga i toppskitet i alla framtid.

Att säga att Apple kommer ligga i toppskiktet i all framtid är nog det mest ignoranta i denna tråd, hittils. Ganska uppenbart att du är en fanboy.

Apple kommer falla. Apple har skapat en bubbla. Man kan inte vara världens största företag (sett till börsvärde) särskilt länge om man inte har något att göra med saker som får ett samhälle att fungera.

Du kallar folk korkade men du kommer in här med absolut noll uppfattning om hur världen och dess ekonomi fungerar.

Ericsson var en gång störst i världen på telefoner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Svårt att dra en tydlig gräns när en aktie är övervärderad innan bubblan spricker. Men jag kan se en hel del potential för en bubbla här. Bara det enkla faktum att de är högst värderade av alla företag när de inte har en enda produkt som är nödvändig för ett samhälle är en indikator. Apples produkter kan gå out of fashion och har inte politiskt inflytande som exempelvis oljebolag, banker eller infrastrukturbolag kan ha.
När apples aktie stiger så snabbt trots att de redan är störst och genom att endast sälja "vill ha" produkter ringer det i en och annan varningsklocka för mig oavsett om de har bra avkastning eller ej.
Thats my 5 cents.

Det samma gäller H&M, är H&M en bubbla? Nokia var en gång i tiden värderat till 80 gånger sin vinst. Det är en hyfsad risk

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd

Det är lätt att tro att Apple och Steve Jobs har varit ofelbara.
Så är inte fallet:
http://www.pcworld.com/article/169752/1997_Steve_Jobs_Was_Wro...

Svackor kommer och går.
Nog överlever Apple men kanske inte blir så dominerande längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Vad jag förstått så har aktien varit kraftigt övervärderad - substans har saknats och kursen har varit spekulationsdriven. Inte konstigt med en korrigering.

Men du, tillsammans med resten av Sweclockers hjärntrust, har ju inte förstått. Sett till de vinster Apple faktiskt gör så är aktien rimligt värderad. Bl.a. Googles och Facebooks marknadsvärden är å andra sidan ur samma perspektiv för höga – men vi hör aldrig några pubertala skrik från Swestockers att "nu spricker androidbubblan", "nu kan det bara gå neråt" eller andra infantila och obildade kommentarer så snart Android kommer på tal.

Permalänk
Medlem

Är apples produkter värda sitt pris?
Det finns risk att det är flera och flera som har genomskådat reklamen, och går till andra tillverkare.
Nu när tex smartphone, surfplattor mm. inte är en nyhet längre, så blir det en pryl som andra, och det är inte lika intressant längre.
Eller har jag missat nått?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Är apples produkter värda sitt pris?
Det finns risk att det är flera och flera som har genomskådat reklamen, och går till andra tillverkare.
Nu när tex smartphone, surfplattor mm. inte är en nyhet längre, så blir det en pryl som andra, och det är inte lika intressant längre.
Eller har jag missat nått?

Ingen annan lever upp till sama nivå av byggkvalité och helhet. Funderar på att köpa en iphone just av den anledningen

Sen undrar jag en sak till. Många snackar om Apples reklam? Jag har aldrig ens sett en Apple reklam i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ingen annan lever upp till sama nivå av byggkvalité och helhet. Funderar på att köpa en iphone just av den anledningen

Hm... är inte riktigt säker på det...
Har flera runt mig som har/haft trasiga iphones, men eftersom det är flera som har, så blir ju flera trasiga oxå %tuellt sett
Byggkvalitén står ju kineserna för som tillverkar apparaterna i samma fabriker som alla andra konkurenter oxå gör.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Hm... är inte riktigt säker på det...
Har flera runt mig som har/haft trasiga iphones, men eftersom det är flera som har, så blir ju flera trasiga oxå %tuellt sett
Byggkvalitén står ju kineserna för som tillverkar apparaterna i samma fabriker som alla andra konkurenter oxå gör.

Klart. Men INGEN android eller något annat os telefon har haft samma kvalité känsla.

Permalänk
Medlem

Jo min HTC One

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Klart. Men INGEN android eller något annat os telefon har haft samma kvalité känsla.

Om jag säger att Nokia Lumia 800 är en betydligt trevligare telefon och har ett mycket bättre operativsystem än valfri iPhone, vad säger du då? Att jag har fel?
Du talar som att det vore fakta, medan du baserar allt på en personlig åsikt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Om jag säger att Nokia Lumia 800 är en betydligt trevligare telefon och har ett mycket bättre operativsystem än valfri iPhone, vad säger du då? Att jag har fel?
Du talar som att det vore fakta, medan du baserar allt på en personlig åsikt.

Jag har själv en Nokia N9. Du har rätt att tycka så, men kvalité har man inte riktigt olika åsikter om. Tycker du tex att en knarrig Galaxy S3 är av hög kvalité så antar jag väl att du får tycka så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jag har själv en Nokia N9. Du har rätt att tycka så, men kvalité har man inte riktigt olika åsikter om. Tycker du tex att en knarrig Galaxy S3 är av hög kvalité så antar jag väl att du får tycka så.

Eftersom kvalité enligt dig inte är subjektivt kan du väl vara snäll och definiera det så alla vet vad det är?

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Varför anser du att Apples börsvärde är övervärderat och varför verkar du anse att din åsikt är mer korrekt än de "värdelösa analytikernas" åsikter? Jag kan inte se att Apple i dagsläget är övervärderat då de tjänar ruskiga mängder med pengar. Finns ju trots allt svenska bolag som mer eller mindre anses vara folkaktier med högre värdering i förhållande till vinst.

Skrivet av NiV3Rt:

Det samma gäller H&M, är H&M en bubbla? Nokia var en gång i tiden värderat till 80 gånger sin vinst. Det är en hyfsad risk

Jag antar att du syftar främst på H&M även i dit första inlägg. Det går liksom inte riktigt att jämföra. H&M har en ENORM organisk tillväxt där man årligen öppnar ~15% nya butiker ock kommer kunna göra det i många år till innan det är lika vanlig i resten av världen som det är i Sverige och Tyskland. Apple kan omöjligt växa på det viset utan att börja konkurrera inom helt andra områden.
Dock tycker jag att Apples nya värdering med ett P/E på 12.39 ser rätt okej ut. Det är en ganska genomsnittlig värdering för ett stort stabilt och bra bolag.
Nu tror jag Apple varken kommer växa eller krympa särskilt mycket inom dom närmsta åren men techaktier är alltid lite extra riskabelt eftersom det svänger så kraftigt i den branschen. Därför så skulle jag vilja se aktien sjunka ytterligare 10% innan jag skulle se den som köpvärd.

Skrivet av dr. Dunkel:

Vad jag förstått så har aktien varit kraftigt övervärderad - substans har saknats och kursen har varit spekulationsdriven. Inte konstigt med en korrigering.

Ja. Helt riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jag har själv en Nokia N9. Du har rätt att tycka så, men kvalité har man inte riktigt olika åsikter om. Tycker du tex att en knarrig Galaxy S3 är av hög kvalité så antar jag väl att du får tycka så.

Köpte ett par provisoriska hörlurar till sambon för 49kr, dessa är gjorda i aluminium och känns betydligt bättre än vanliga plast, men har de bra ljud? Nej, dugligt ljud för 49kr? ja. Är det då kvalité för att de är gjorda av aluminium?

Som Jika skrev, definiera gärna vad du anser vara kvalité.

Har jag förövrigt sagt att S3 är av hög kvalité eller ens nämnt telefonen?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Köpte ett par provisoriska hörlurar till sambon för 49kr, dessa är gjorda i aluminium och känns betydligt bättre än vanliga plast, men har de bra ljud? Nej, dugligt ljud för 49kr? ja. Är det då kvalité för att de är gjorda av aluminium?

Som Jika skrev, definiera gärna vad du anser vara kvalité.

Har jag förövrigt sagt att S3 är av hög kvalité eller ens nämnt telefonen?

Många hade också förmodligen tyckt ljudet var bättre om priset var högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StoffeNyblad:

Jag antar att du syftar främst på H&M även i dit första inlägg. Det går liksom inte riktigt att jämföra. H&M har en ENORM organisk tillväxt där man årligen öppnar ~15% nya butiker ock kommer kunna göra det i många år till innan det är lika vanlig i resten av världen som det är i Sverige och Tyskland. Apple kan omöjligt växa på det viset utan att börja konkurrera inom helt andra områden.
Dock tycker jag att Apples nya värdering med ett P/E på 12.39 ser rätt okej ut. Det är en ganska genomsnittlig värdering för ett stort stabilt och bra bolag.
Nu tror jag Apple varken kommer växa eller krympa särskilt mycket inom dom närmsta åren men techaktier är alltid lite extra riskabelt eftersom det svänger så kraftigt i den branschen. Därför så skulle jag vilja se aktien sjunka ytterligare 10% innan jag skulle se den som köpvärd.

Ja. Helt riktigt.

Rullande P/E 12,39 , Forward P/E 9,32 (ratio för nästa års prognostiserade vinst). Det är en kraftigt komprimerad P/E ratio. Att kalla det övervärderat kräver alltså en ordentlig motivering.

Ett problem med Apple-aktien att bolaget utgör över 4% av marknadsvärdet för S&P 500. Det innebär att t.ex. pensionsfonder som placerar i index måste ha 4-5% av portföljen Apple, många kan anse att det är för hög risk vilket håller tillbaka kursen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NiV3Rt:

Det samma gäller H&M, är H&M en bubbla? Nokia var en gång i tiden värderat till 80 gånger sin vinst. Det är en hyfsad risk

Nu läste du nog inte hela mitt inlägg. Tyckte själv att jag var ganska tydlig med att inte säga att mode måste vara förknippat med övervärdering utan att det handlade om flera faktorer samtidigt...
Men visst, jag hade varit lika misstänksam mot H & M om de gjort samma häpnadsväckande resa som apple gjort på börsen senaste åren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu läste du nog inte hela mitt inlägg. Tyckte själv att jag var ganska tydlig med att inte säga att mode måste vara förknippat med övervärdering utan att det handlade om flera faktorer samtidigt...
Men visst, jag hade varit lika misstänksam mot H & M om de gjort samma häpnadsväckande resa som apple gjort på börsen senaste åren.

En bubbla är i min värld när ett bolag är värderat enormt högt utan att kunna visa upp några vinster för att kunna motivera värderingen. Både Nokia och Ericsson har varit där, samt en mängd olika andra bolag. Mig veterligen har Apples värdering genom tiderna stigit i takt med vinsten och inte grundats på fantasier om framtida vinster. Men visst kan man fundera på ifall Apple kan fortsätta samma expanderingstakt. Det är också det marknaden idag gör vilket också har resulterat i en värdering med förväntningar på nolltillväxt eller lite mer på sin höjd under de kommande åren. Det är en hög risk iom att det är ett teknikbolag, men någon bubbla kan jag inte se.

När det gäller H&M så kan man väl inte säga annat än att de också genom tiderna har gjort en hel sjuk resa. De har år efter år visat stabil tillväxt samt ökat utdelningen. Det jag ville peka på lite är att H&M i förhållande till vinst är högre värderat än Apple utan att för den sakens skull bli kallat för bubbla. Frågan är om det är värt? Personligen tycker jag det

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd

iPhone 5s kanske inte är så långt borta:
http://www.idg.se/2.1085/1.476538/iphone-5s-slapps-redan-till...

Ovanligt för Apple att släppa nåt så snabbt i så fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

iPhone 5s kanske inte är så långt borta:
http://www.idg.se/2.1085/1.476538/iphone-5s-slapps-redan-till...

Ovanligt för Apple att släppa nåt så snabbt i så fall.

Jag har redan sagt att i6:an kommer "om ett år", detta var i slutet av september...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Är det inte en reaktion på att Samsung sätter hårt mot hårt och höjer priset på alla iPhone 5 komponenter de tillverkar?

http://www.idg.se/2.1085/1.476507/samsung-satter-kappar-i-hju...

Det har ju varit på gång ett tag nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimrood:

Är det inte en reaktion på att Samsung sätter hårt mot hårt och höjer priset på alla iPhone 5 komponenter de tillverkar?

http://www.idg.se/2.1085/1.476507/samsung-satter-kappar-i-hju...

Det har ju varit på gång ett tag nu.

"Det ni tar genom rättsalen tar vi tillbaka genom hårdvaran"...
Snart kan man faktiskt visa en viss ödmjukhet med apples prissättning.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

iPhone 5s kanske inte är så långt borta:
http://www.idg.se/2.1085/1.476538/iphone-5s-slapps-redan-till...

Ovanligt för Apple att släppa nåt så snabbt i så fall.

Som artikeln säger, denna källa har knappast varit pålitligt tidigare.

Ser inte riktigt anledningen att de skulle släppa en ny iPhone så tidigt. iPad (4) släppte de med största sannolikhet så tidigt inpå förra för att få ut lightningkontakten även för iPad. Sen var A6X en trevlig bonus, de kunde byta ut den enorma och strömtörstiga A5X mot en dubbelt så snabba och mindre krets i A6X.

Samma anledning ser jag inte att man skulle göra med iPhone. A6 är redan snabb så det räcker och blir över och strömsnål. Att de exempelvis skulle släppa en ny iPhone med A7 SoC och den nya generationen Power VR kretsar med Rouge känns meningslöst så länge inte konkurrenterna presenterar något värre.

Om något skulle det kanske vara som när de släppte Verizon-modellen av iPhone 4 i USA, fast i detta fall då en annan version med andra LTE frekvenser.

Skrivet av Nimrood:

Är det inte en reaktion på att Samsung sätter hårt mot hårt och höjer priset på alla iPhone 5 komponenter de tillverkar?

http://www.idg.se/2.1085/1.476507/samsung-satter-kappar-i-hju...

Det har ju varit på gång ett tag nu.

Inte helt säker på det. Skulle lika gärna kunna vara en naturlig prisökning. Samsung sägs vara tydliga med att hålla isär sina avdelningar med en "internal firewall". Just för att bråket som mobilavdelningen har med Apple inte skall falla över på komponenttillverkningsdelen. Källa: http://www.theverge.com/2012/8/27/3272032/samsung-apple-compo...

Men Apple verkar ju å andra sidan inte bry sig om denna uppdelning eftersom de varit rätt tydliga med att de vill gå i från att vara beroende av Samsung. Så vem vet...

Edit:

Förövrigt är det nu bara Samsung som Apple bråkar med bland smartphonestillverkarna nu (bortsätt från att Motorola/Google är på Apple) då Apple och HTC har kommit överrens med varandra nu och gjort en patentöverenskommelse för tio år framåt.

Bra gjort av båda parter! Ju mindre patenttjafs desto bättre!

Permalänk
Medlem

Jobs var en stor del av Apple och det känns som att hans bortgång faktiskt påverkar företaget.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Google har oxå tappat den senaste tiden men det har de flesta företag gjort. Att börsen går upp och ner är väl inget nytt. Det finns så många aspekter i varför aktier dyker. När vi ändå talar om det har Nokia stigit till ett värde högre än en påse chips per aktie än ?

Det jag har sett så sålde Android 75% av alla smartphones i Q3 och 2012, så det kan jag inte hålla med om?
Samsung sålde fler telefoner än vad Apple gjorde?

Snabb edit*

Länk och källa här
Eller syftar du på aktien?

F.ö så som vanligt med dessa trådar så är det folk som säger att android suger och apple är skit, men jag kan väl inte säga annat än att båda suger.
Även om min HoX tuffar på som bara den, med massa custom-saker så nog inte en sak i mjukvaran är stock, så saknar jag fortfarande min K800i

Överlägset bästa telefonen jag haft, och antagligen kommer någonsin ha. Haka inte upp er på Apple vs världen, utan köp den telefon ni vill ha, och va nöjda med det. Jag använder android för att det passar mig bäst Jag gillar förändring, IOS är allt för tråkigt för mig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

börsvärdet sjunker väl för att de börjat göra utdelningar också? i vilket fall har ju apple en rätt bra värdering jämfört med andra vad jag läst

iphone x verkar ju inte riktigt uppfinna hjulet för varje ny release dock. kanske krävs nått nytt