Nu rasar Apple aktien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Det finns alltid de som kommer att köpa apple oavsett men även apple måste nu inse att pris/prestanda är det primära och sänka sina priser.
Sötebrödsdagarna är över och aktien kommer fortsätta att sjunka om det inte tar sitt förnuft till fånga, alltså, sälja prylar till höga priser i tron om att det är kvalitet och "premium"...
Hur "fin" man än tycker att ens produkt är så måste folk KÖPA den om man ska överleva och ingen vill betala mer för mindre längre, folk har vaknat, bevisligen.

Varför skulle de sänka sina priser så länge deras strategi uppenbarligen fungerar? De säljer långtifrån mest telefoner i branchen men drar in klart mest pengar av alla och det är vad som spelar någon roll i slutändan för ett företag.

Apple har aldrig brytt sig om att de inte säljer mest av alla tillverkare. Se på deras datorer, har alltid varit i skuggan av Microsoft/PC-tillverkare men har trotts det snarare gått åt andra hållet de senaste åren och lagt ner deras budget modeller (som plast-macbooken t ex).

Nä, jag varken tror eller hoppas att vi får se Apple släppa budget-prylar de närmsta åren. Det finns redan så många andra tillverkare i det segmentet. Jag betalar gärna för det där lilla extra, bra prestanda i en snygg, smidig helhetsförpackning med ett OS som jag gillar.

Aktiener är aktier, de går upp och de går ner...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

De behöver bara samma genomslagskraft som när iPhone eller iPad kom, för att de ska bli succé. Förmodligen har någon annat företag prövat på detta men sannerligen floppat. Apple kan leverera hela vägen, de vet vi.

Pengar finns alltid, folk är otroligt lätt köpta inklusive mig!

Ska de in och dessutom lyckas i TV-branchen så måste de vara billiga. Genomslagskraften finns inte idag och folk ser inte saliga ut när de hör att apple ska släppa en ny produkt, snarare tvärtom, de himlar med ögonen istället...som med ipad 4...
För ett genomslag så krävs först och främst en prissättning som tilltalar slutkunden och sekundärt så kan de liksom MS föga tilltalande Zune skippa itunes med dess extremhögerfasoner... Vilket tydligen (kanske) kommer iofs men tydligen blir det FORTFARANDE inte drag and drop...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

S. Jobs hade en vision. Nu är han i Nagijala och hans efterföljare har inte en aning om vad de skall göra. Apple har som många säger, haft sin storhetstid, nu vänder vi blicken mot nästa...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Går inte att tjäna pengar på tvapparater. De kommer aldrig göra ngn tv. Möjligtvis en ordentlig tvobx men där är de redan långt efter så jag tror inte på det heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Går inte att tjäna pengar på tvapparater. De kommer aldrig göra ngn tv. Möjligtvis en ordentlig tvobx men där är de redan långt efter så jag tror inte på det heller.

Jag kan se att det finns pengar att "tjäna" eller ja, att de säljer TV inom prisramen men inte till de ockerpriserna de haft hittills. För aktiens skull så är det positivt om de har flera marknader i sitt namn med som sagts innan, de ska sälja också och inte inbilla folk att de levererar "premium", det fungerar inte längre om man inte är en inbiten sektmedlem.
I USA säljer man nu ut i5 i lågbudet och det fungerar hyfsat för aktien eller håller aktien vid liv iaf...
2.000.000.000.000 minus (-) på tre månader och efter lanseringen av i5 (i4XL) på ett företag som förutspåddes nå 1.000.000.000.000.000 inom snar framtid bådar inte gott...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Jag kan se att det finns pengar att "tjäna" eller ja, att de säljer TV inom prisramen men inte till de ockerpriserna de haft hittills. För aktiens skull så är det positivt om de har flera marknader i sitt namn med som sagts innan, de ska sälja också och inte inbilla folk att de levererar "premium", det fungerar inte längre om man inte är en inbiten sektmedlem.
I USA säljer man nu ut i5 som lågbudet och det fungerar hyfsat för aktien eller håller aktien vid liv iaf...
2.000.000.000.000 minus (-) på tre månader och efter lanseringen av i5 (i4XL) på ett företag som förutspåddes nå 1.000.000.000.000.000 inom snar framtid bådar inte gott...

Lägg ner. En företag säljer abonnemangsbunda iPhone 5 billigare än andra i USA. Andra tillverkares telefoner, som Nokias 920 säljs ändå större rabatteringar med abonnemang. Det enda som är onormalt är att Apple inte brukar tillåta rabatteringar förrän produkten är minst 6 månader gamla, alltså lite tidigare än normalt. Men de säljer ju knappast dåligt i USA. Denna färska statistik säger tvärt om att det sålts fler iPhones än Android telefoner de senaste månaderna: http://9to5mac.com/2012/12/21/report-iphone-captures-record-5...

Citat:

Apple has reached a major milestone in the US by passing the 50% share mark for the first time, with further gains expected to be made during December.

De sålde lika många iPhone 5 i Kina under första helgen som de sålde iPhone 4S under hela senaste kvartalet, trots att de inte säljs av Kinas största operatör än.

Citat:

The iPhone 5's weekend sales here nearly equaled the sales of the phone's predecessor, the iPhone 4S, for all of the third quarter in the country. Apple sold 2.1 million iPhone 4S handsets in China in the quarter, according to research firm Analysys International

Länk: http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324677204578184...

Så du kan nog vänta med ditt "gloom and doom"-snack ett tag till skulle jag tro...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Att säga att Apple kommer ligga i toppskiktet i all framtid är nog det mest ignoranta i denna tråd, hittils. Ganska uppenbart att du är en fanboy.

Apple kommer falla. Apple har skapat en bubbla. Man kan inte vara världens största företag (sett till börsvärde) särskilt länge om man inte har något att göra med saker som får ett samhälle att fungera.

Du kallar folk korkade men du kommer in här med absolut noll uppfattning om hur världen och dess ekonomi fungerar.

Ericsson var en gång störst i världen på telefoner..

Amen broder.

Aktien har varit nere i $502 och "experter" menar att om den kommer under $500 så skapas det panik och den kommer att störtdyka... Tur att man sålt sina aktier redan i mitten av September till en bra förtjänst.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Folk har sagt det många gånger förut "Apple gräver sin egen grav"

Först så menade Apple att Apple var bäst
När de insåg de började tappa marknadsandelar de panik och stämde _allt_ de kunde i detta solsystemet, istället för att innovera.
När de inte var nöjda med det så började de försöka stämma saker de inte hade befogenhet för och förorade mer och mer. De fick dålig publicitet och framstod som sviniga.

Sen kom Samsung och satte en 10Poängare i marknadsföring, "Samsung Galaxy S3 the new, better iPhone."
Vid detta skedet då Samsung gick ut hårt på marknadsföringen så hade Apple redan retat upp inte bara den stora massan, utan även en del av sina egna kunder på grund av deras snofsighet och översittarattityd.

Samsung släpper en stor och ståtlig mobil med flera nya funktioner, medans Apple släpper en ny design, igen, gång efter gång... Lansering efter lansering med nästan inga nyheter eller innovationer. Folk som aldrig ens tänkt på, eller känt till Android fick nu upp ögonen för detta.

Efter en viss tystnad från google så släpper de nu Nexus 4, 7, 10. Boom, Headshot.

Snart är det WP vs Android.

Bland de bästa inläggen jag läst här.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

Eller så handlar det om mycket mer än bra marknadsföring...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Att Apples aktie går ner nu är väll inget oväntat, den har varit oerhört övervärderad under lång tid. För att den ska bibehålla detta värde måste apple i stort sett skapa en helt ny produkt av nått slag vart 2-3 år (dvs en helt ny pryl som inte finns idag). Apple har haft ett extremt högt börsvärde som inte alls speglat deras omsättning eller vinst i förhållande.

Så klart dem tappar nu inget kostigt alls :).

Permalänk
Medlem

Hade S4:an inte känts som en plastig Koreansk leksak så kanske jag hade köpt en. Iphone has the premium feel

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Apple minskar också i Kina:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.516488/ovantat-trogt-for-appl...

Håller med om denna kommentar som jag såg på SVD:

Jag tror många Kineser, av naturliga skäl, inser mer än många Amerikaner, faran av överstatlig kontroll och censur på mobiltelefoner.
Sedan finns det säkert en hel del andra faktorer.

a) Utbudet av nya mobiler är större i Kina, såsom Xiaomi, Huawei, Lenovo med flera som "äger" iPhones i pris/prestanda racet, förutom Samsung etc. och de andra "väst"-telefonerna.

b) Tekniska mognaden är avsevärt mycket högre bland yngre kineser, än i USA, EU, där utbildning och kompetens halkat efter.

c) Andra krav på telefonerna, för resande, privat/företag etc. såsom t.ex. Dubbla simkort (extremt vanligt på telefoner i Kina, som Apple inte erbjuder) m.m.

Överlag tycker jag Apple ska vara extremt oroade över att deras telefoner dissas på den största och mest växande mobilmarknaden. Det visar att man gör något allvarligt fel med sitt iOS!
Jag tror inte Apples "one-size-fits-all" funkar i Kina, där utbud och konkurrens gör att folk helt enkelt blir kräsnare och kräver en telefon som är "skräddarsydd".

Min egen tanke ligger också på storleken.

Om man ser här i väst tror jag en iPhone 5 med 4" tums skärm numera ses som "liten" när så många har blivit vana med storlekar mellan 4,5" och 5" tum också.
Om Apple inte anpassar sig relativt snabbt tror jag de får stora problem.

Permalänk

Kommer ihåg när folk sa att Apple var världens mest värdefulla bolag.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Går inte att tjäna pengar på tvapparater. De kommer aldrig göra ngn tv. Möjligtvis en ordentlig tvobx men där är de redan långt efter så jag tror inte på det heller.

Jag tror Apple faktiskt kan tjäna pengar på TV men jag tror inte det kommer handla om samma pengar som mobil- och plattemarknaden. Dels kan dom ta mer betalt för en TV än vad andra bolag kan göra. Och sen kan dom få in fler folk i iTunes och App store för att få mer inkomst även det hållet. Skumt att det tagit så lång tid för dom att få fram en ipod i TV format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Hade S4:an inte känts som en plastig Koreansk leksak så kanske jag hade köpt en. Iphone has the premium feel

Köp en HTC One då?

Det är det som är det fina med android, det finns flera alternativ.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Hade S4:an inte känts som en plastig Koreansk leksak så kanske jag hade köpt en. Iphone has the premium feel

Varför skaffade du inte HTC One? Telefonen har också premium känsla.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Haha läst mycket dumheter i denna tråd. Apple-fanboysen försöker med alla medel försvara detta skitföretag.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Mobilgurun Tomi Ahonen tror iPhone har haft sin peak såvida de inte splittrar upp iPhone i flera storlekar/prisklasser:
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013/07/apple-q2...

Håller väl inte med honom i allt men i den saken tror jag han har rätt. Vi får se vad Tim Cook gör.

Permalänk

Hur man ens vill hålla i en Samsung Galaxy S4...
Tycker iPhone 5 är MYCKET bättre än de andra krafs mobilerna, 5 är inget man behöver bry sig i att går sönder, den håller då fan för allt!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris64:

Att Apples aktie går ner nu är väll inget oväntat, den har varit oerhört övervärderad under lång tid. För att den ska bibehålla detta värde måste apple i stort sett skapa en helt ny produkt av nått slag vart 2-3 år (dvs en helt ny pryl som inte finns idag). Apple har haft ett extremt högt börsvärde som inte alls speglat deras omsättning eller vinst i förhållande.

Så klart dem tappar nu inget kostigt alls :).

Vet inte om du märkte att detta är en gammal tråd eller att det helt enkelt berodde på ovetskap. Efter presentationen av Apples delårsrapport har aktien ökat med 5.2%.

Källa: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/apple-gladjeamne...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Hur man ens vill hålla i en Samsung Galaxy S4...
Tycker iPhone 5 är MYCKET bättre än de andra krafs mobilerna, 5 är inget man behöver bry sig i att går sönder, den håller då fan för allt!

Men som många andra säger så finns det flera Android mobiler än Galaxy S4.. Tror inte att en Iphone håller för vatten som en Xperia Z gör? Kanske dåligt exempel men ni förstår hur jag menar. Ni kan inte bara jämföra Iphone mot en Android mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Hur man ens vill hålla i en Samsung Galaxy S4...
Tycker iPhone 5 är MYCKET bättre än de andra krafs mobilerna, 5 är inget man behöver bry sig i att går sönder, den håller då fan för allt!

Tycker precis tvärt om. iPhone har länge varit en oergonomisk kantig metallklump. Hur man ens vill hålla i den...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Det mest roliga är att man kan knappt använda en iPhone 5 utan att ladda telefonen 2ggr per dag. Hellre tillverka en som klarar att hantera fler antal timmar än ha lite bättre det där och ska vara smalare.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Tycker precis tvärt om. iPhone har länge varit en oergonomisk kantig metallklump. Hur man ens vill hålla i den...

Nej nej nej nej, alla vet ju att apple har RUNDADE kanter, som de också uppfan. De har ju trotsallt patent på de.... eller?

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Nej nej nej nej, alla vet ju att apple har RUNDADE kanter, som de också uppfan. De har ju trotsallt patent på de.... eller?

Hehe. Hörnen jepp, men resten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det mest roliga är att man kan knappt använda en iPhone 5 utan att ladda telefonen 2ggr per dag. Hellre tillverka en som klarar att hantera fler antal timmar än ha lite bättre det där och ska vara smalare.

Du borde lämna in din telefon för det är uppenbarligen något fel på den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför skaffade du inte HTC One? Telefonen har också premium känsla.

Då bra mycket mer premium känsla än iPhone. Snyggare dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det mest roliga är att man kan knappt använda en iPhone 5 utan att ladda telefonen 2ggr per dag. Hellre tillverka en som klarar att hantera fler antal timmar än ha lite bättre det där och ska vara smalare.

Suta youtuba och sitta på FB hela dagarna så funkar det. jag laddar min på natten och klarar mig hur bra som helst hela dagen, då har jag musik igång bra mkt och använder både FB och Mail, samt att barnen spelar på den.

Lämna in din för det är fel på den..

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Hur man ens vill hålla i en Samsung Galaxy S4...
Tycker iPhone 5 är MYCKET bättre än de andra krafs mobilerna, 5 är inget man behöver bry sig i att går sönder, den håller då fan för allt!

Har aldrig sett en Iphone som inte har en feeeeeet spricka i skärmen
Och sen finns det ju alternativ för Android.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Haha läst mycket dumheter i denna tråd. Apple-fanboysen försöker med alla medel försvara detta skitföretag.

Jo.

Argumenten från dessa fanatiker haglar kring hur mycket iPhone säljer (pengar igen alltså som måttstock), inte hur den står sig mot konkurrenterna då den framstår som en relik i det avseendet.
För mig räckte det att läsa om Apples affärsmetoder för att jag skulle portförbjuda deras produkter här hemma. WP8 och Android som gäller i dagsläget, bättre kompatibilitet och friare handhavande.

Har lagt in aktien i GoogleNow och ser man det senaste årets kurva så ser det dystert ut. Kan inte se att iOS7 eller klockor/TV/annat skrot kan putta den uppåt igen.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...