Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte konstigt att win 8 har gått så dåligt, oavsett hur win 8 fanboysen vänt och vridit på "fördelarna" (som ingen kan njuta av ändå).

Dom tänkte sälja in (läs tvinga) folk till store= dom tjänar storkovan.

Men får hoppas nästa win dom lärt sig misstagen.

Storekonceptet hade fungerat lika bra/dåligt oavsett den dåliga designen i operativsystemet, det är ju så att tom telefoner börjar få grafikdelar som orkar med att visa ett snyggt skrivbord så varför man ska göra det så jäkla fult och platt på desktopdatorer och skylla på telefoner?
Det är bara en oerhört dålig påhittad anledning men nu är ju de värsta pajasarna borta och win går sakta åt rätt håll igen när det gäller design.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Storekonceptet hade fungerat lika bra/dåligt oavsett den dåliga designen i operativsystemet, det är ju så att tom telefoner börjar få grafikdelar som orkar med att visa ett snyggt skrivbord så varför man ska göra det så jäkla fult och platt på desktopdatorer och skylla på telefoner?
Det är bara en oerhört dålig påhittad anledning men nu är ju de värsta pajasarna borta och win går sakta åt rätt håll igen när det gäller design.

Jo, vet. Men ser den enda förklaringen till att stressa ut det till dektop.

Jag har provat vettigt rom ihop med lancher och ser snyggare ut än modern och så klart drar inte mycket ram och cpu. Så ja jag har redan insett det men var min teori varför ms gjorde detta i efterhand idiotiska beslut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

För min del har problemet med Win8 varit att desktop-gränssnittet är vidrigt fult, och att MS tagit bort min valmöjlighet att ändra det. Det är jag som betalar för den här programvaran och jag avskyr verkligen fasonerna att MS försöker bestämma hur det ska se ut på min skärm - tar bort mina val!

Vad jag talar om är Aero, färginställningar och startmenyn. Det fungerade toppen i Win7 - aldrig några problem - och är för mig helt totalt obegripligt varför man ödslat energi på att helt ta bort det ur koden! Företag lever av sina betalande kunder och gör klokast i att respektera dessa -- vi borde självklart ha fått dessa som valmöjligheter! Då hade Win8 varit en succé.

Orsaken till Win8 fiasko är psykologiska - kunder tycker inte om när deras valmöjligheter tas bort, så enkelt är det! Obegripligt hur man på MS varit så tjockskalliga att man inte lyckats begripa det... Idioter.

Classic shell hittade jag rätt fort, men Win8 var fortfarande så fult att jag vägrat "uppgradera". Och nu har jag hittat Aero Glass som för tillbaks Aero komplett till Win8 - -glaseffekt, glödande text och skuggningar exakt som det var i Win7 -- och då uppskattar jag helt plötsligt Win8! När jag äntligen fått tillbaks mitt desktop så har jag börjat uppskatta apparna - väderappen t ex är lysande. Den gör tyvärr inte vädret bättre ännu (men det kanske kommer i 8.2? - men den är fin! Nyheterna är också bra.

Tänk att så lite kan göra så stor skillnad, och betänk hur enormt mycket denna korkade prestige har kostat Microsoft?

Ja, det borde inte vara så svårt att räkna ut att kunderna blir förbannade när valmöjligheter försvinner. Speciellt inte för ett företag med miljardomsättning.

Det som kanske är allra mest förvånande är dock inte att de tog beslutet, utan att de avfärdat kritiken så länge, och att folk haft mage att prata om "bakåtsträvare" precis som om allt nytt är bättre per automatik, bara man vant sig. Så har det sällan varit tidigare. Folk var överens om att Vista var skit, och folk var överens om att sjuan var rockigt bra. Men nu finns det en grupp elitister som är övertygade om att det måste vara användarna det är fel på.

Det är bissart. Det finns inga dåliga användare, det finns bara dåliga system. Om användaren tycker att det är besvärligt att använda systemet, inte förstår hur systemet är tänkt att användas, eller på grund av okunskap får in skräp i systemet, så är det ALLTID systemets fel, aldrig användarens. Är man av en annan uppfattning bör man inte syssla med systemdesign.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Store är ingen handelsplats för program och spel, så är det bara. Microsoft själva är beroende av sådana som Steam för att släppa sina spel och det går ju inte att distribuera "desktop"-program eller spel via Windows Store. Hade de velat skapa en programbutik hade de gjort annorlunda, men Windows Runtime skrevs för deras mobila handhållna prylar så de har inte försökt. De har helt enkelt varit upptagna med deras mobila strategi och nu måste de komma på sätt att göra Windows 8.X användbart för företag, därav uppgraderingarna de jobbar med eller som redan har kommit. Sen är det inte som att de som väntade på XP SP2 gjorde något fel. Uppgraderingar/uppdateringar ändrar ofta egenskaperna ganska stort.

7an var annorlunda, i arkitekturen var det ingen större uppdatering och drivrutiner med mera fanns innan release och företag, myndigheter och alla andra migrerar till det i princip omedelbart. Första versionen var ganska bra, och servicepack (drygt 18 månader efter RTM) var ingen feature-uppdatering direkt och allt fungera i princip innan detta. Så det var inget man behövde vänta på. Här kan man hålla ut lite, beroende på vad det gäller. Konsumenter får dock det som följer med datorerna, för man måste ändå tänka på att de flesta datorer som säljs är bärbara. De som har stationära som de sitter och spelar på har ofta bärbara också, osv. De kan till skillnad från företag inte nedgradera. Inte för att det ska behövas när de jobbat lite mer med det och släppt uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Vi såg förra månaden att Windows 8.1 hade gått om Windows 8, enligt Clicky.com. Hittade nu en ny källa, statcounter.com, som ju också har dyngvis med dygnsvis data; ja, det är jag, jag bytte id. Här nedan är en graf baserad på deras data som visar att Windows 8.1 ännu inte passerat Windows 8, femtitretton månader efter releasen, vilket ändå är helt gratis.

Mitt omdöme om Windows 8, Windows 8.1 och Windows 8.1 med Update kvarstår. Varje gång jag slår på det så svider det i ögonen och i andra kroppsdelar. Hur får man bort suddiga menyer?! Det är nåt med DPI-skiten. Jag vet att man kan högerklicka (ja, högerklicka, på ett touch-os ... puckade utvecklare) och välja bort skit-suddet. Men hur fan gör man med menyer som poppar upp hårdprogrammerat inifrån programmet? Beats me. Finns säkert någon video hos någon entusiastisk ModernUI-fan...

Nog om det, här är grafen, vilken annars i stort liknar data från clicky.com, med skillnaden att Windows 8.1 fortfarande inte gått om Windows 8...

Ett litet, försiktigt skutt när Update kom... Antiklimax? Ja.

Windows 8.2? Nej, den kommer inte heller förändra något. Det blir Windows 9, hösten 2015 som får göra jobbet, vilket alla sansade har nämnt dussintals med gånger här i tråden.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Uppdatera Windows NU - annars blir du utan support!

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.78516

Ja, kollar man den länken inser man att så lät det år 2006, för åtta år sedan, för Windows XP.

Citat:

Nu är det lite mer än två år sedan Microsoft släppte sitt andra säkerhetspaket till Windows XP. Det innebär att det nu, enligt företagets policy, är dags att avsluta supporten för föregångaren Service Pack 1.

Det låter likadant idag.

Microsoft's latest countdown: Update Windows 8.1 before Tuesday

http://www.computerworld.com/s/article/9248875/Microsoft_s_la...

Citat:

Next week's seven-bulletin slate, including critical fixes for IE and Windows, won't reach 8.1 unless April's Update has been applied

Samtidigt, XP har fortfarande dubbelt så många användare som Windows 8

trots att all support upphörde för två månade sedan.

Vi har tidigare sett att Windows är starkt vid specialanvändning som steam.com. Men, betänk också att Windows verkar förlora mark i andra segment, till Apple!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Samtidigt, XP har fortfarande dubbelt så många användare som Windows 8
trots att all support upphörde för två månade sedan.

Tror nog att Microsofts ledning och aktieägare har anledning att verkligen oroa sig nu. Det började nog med att majoriteten av mobil/surfplatte/dator köpare inte ville köpa det som Microsoft hade att sälja.

Fast nu verkar det som kunder inte längre bryr sig om Microsoft, man har tappat förtroendet för att MS skulle kunna presentera något som skulle vara det bästa och vara värt pengarna.
(Vet att SwedClockers är ett M$ fanboy fäste, antagligen har ca:30-35% av medlemmarna en Winphone och/eller Win/WinRT surfplatta. Vilket saknar motstycke i den riktiga världen).

Har alltid trott MS misslyckanden med Metro/Modern/Touch First UI:t, berodde på att det var så genomskinligt att man gjorde det för att man hade nära nog monopol på skrivbordsdator OS och ville snabbt tjäna pengar på guldgruvor som mobiler och Surfplattor.

UI:t på WinPhone, Surfplatte-OS:en och Win8.x är så otroligt extremt, antingen lockar det till köp eller så vänder man ryggen till.
Med tanke på mobiler och surfplattors och Win8.x marknadsandelar, så har de flesta vänt Microsoft ryggen.

Microsoft säger: -"Skrota WinXP, Köp Win8.x". Marknaden behåller WinXP och bryr sig inte om Win8.
Så har Microsoft tappat mycket förtroende som kommer märkas i minskade försäljning, många år framåt.
Frågan är, kommer något DatorOS från Microsoft kan komma upp i marknadsandelar som WinXP och Win7 nådde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

UX på WP är inte extremt, det är inte särskilt annorlunda alls. Tyvärr har WP7.X spåret dödat dem där. Du kunde ju inte göra native-appar tills WP8 kom, tills SDK:t kom vintern 2012. För många företagsfeatures fick du vänta till WP8.1 och det har bara släppts en telefon med det skarpt än så länge, och det var nu några veckor sedan i maj. De missade utvecklarna, spelutvecklarna osv. T.o.m. företag de investerade i som B&N gav upp att göra WP och Store-appar. Är först med 8.1 du börjar få API-paritet mellan WP och Windows Runtime (Store) på 8.X. Först nu utvecklarna kan börja ta det seriöst, men många har redan blivit brända två gånger och ger upp. Finns en anledning till Microsofts Android-forkspår med Nokia X.

Sen har inte all XP-support upphört, myndigheter och andra stora företag betalar för nya hotfixes/uppdateringar. Flera embedded/inbyggnadsvarianter, t.ex. kassasystem eller inom industrin har support fram till 2019. De flesta på webben är däremot osupportade. Att W8.X vägrar klättra beror dels på att många av maskinerna som säljs idag (med W8.X-licens) säljs till företag som nedgraderar till deras standard plattform. Dels på att både W8 och Server 2012 var så pass ofärdiga och fick en uppdatering som gjorde de till ett helt nytt operativsystem inom ett år. Nu börjar säkert företag ta det mer seriöst, men även de som utvärderar 8.1 nu kanske håller ut tills W9 kommer ändå. Kanske hoppas på något W7-ögonblick, med en mer polerad produkt. Eller så kanske de tar språnget när vi får en icke-helskärmsmeny om den nu kommer som uppdatering till 8.1. Konsumenter får i princip köra det som kommer förinstallerat, det är inte säkert de stödjer nedgradering på konsumentmaskinerna ens. Servicepacks känns inte riktigt relevant att referera till här, det krävs alltid det senaste för support, tredjepartsstöd för Windows 8/NT6.2 har t.ex. börjat ges upp till förmån för NT 6.3-baserade. Microsofts support för Windows 8 upphör 12 januari 2016, de räknar istället in 8.1 i samma livscykel trotts att en del maskiner som kan köra 8 inte kan köra 8.1. De äldre SPs support brukar upphöra efter 24 månader vid ett nytt SP, SP3 till XP kom 2008. SP1 blev ersatt redan 2004, ca 24 månader innan artikeln. Artikeln hade lika gärna kunnat handla om att du måste uppdatera Windows 8 till 8.1 annars förlorar du supporten.

För de som bygger ihop sina egna maskiner finns fortfarande otillåten användning av Windows 7 OEM, även om retail slutat säljas. OEM förutom just till Windows 8 med personal use-licensen (försvann med 8.1) får inte installeras på egenbyggda maskiner. Microsoft slutar sälja Windows 7 Home Premium OEM senare i år. Sedan retail försvann har butiker pekat kunder som egentligen inte ska köra OEM-versionen dit. De har alltså kunnat välja bort W8.X. Andra har utnyttjat gamla eller pirat för att nedgradera en del av W8.X-maskinerna. Andra kör W8.1 nöjda. Det säljs bara inte så hemskt mycket till konsumenter längre. Tablet-PCs som de existerat de senaste 12 åren är inte tänkt att konkurrera med surfplattor, och det räcker inte riktigt med bay-trail för att det ska göra det. Det är ett undersegment till bärbara datorer, ofta med aktiv digitizer och penna som används som ersättare till andra formfaktorer av bärbara datorer. Det finns ett intresse där, men inte från den stora massan. Surfplattor både användningsområde, batteritid och app-stöd är helt enkelt iOS eller Android, det går inte att använda en med Windows på samma sätt. Så det är klart folk som vill ha surfplattor och köpa in de dessa ekosystem också gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Microsoft säger: -"Skrota WinXP, Köp Win8.x". Marknaden behåller WinXP och bryr sig inte om Win8.
Så har Microsoft tappat mycket förtroende som kommer märkas i minskade försäljning, många år framåt.
Frågan är, kommer något DatorOS från Microsoft kan komma upp i marknadsandelar som WinXP och Win7 nådde.

Det enda som behövs för att Microsoft skall lyckas med nästa OS är en redig startmeny. OM de återinför den, så lyckas de. Annars kommer de snart ha skapat ett nytt XP i Windows 7, och när windows 7 blir för gammalt väljer folk något annat som mer liknar det som de vill ha. Zorin eller Linux mint t. ex. Särskillt nu när Steam kör hårt på Linux.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Debian-baserade SteamOS är inget val, det ämnar inte för att vara något desktop-OS. Det är ännu inte lanserat, och de skulle ha en lång rad utmaningar om de vill göra det bredare. Vill du spela går W8.X utmärkt för den delen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

UX på WP är inte extremt, det är inte särskilt annorlunda alls. Tyvärr har WP7.X spåret dödat dem där.

Med anledning av Androids extrema framgångar och deras desktop influerade (minus Win95 typ av startmeny)UI:n, skulle ett Win7 användargränssnitt på WP varit en vinnarformel för MS, i synnerhet på storskärms mobiler (phablets) och surfplattor. För att inte tala om vilka försäljnings hinder som skulle undvikits genom att inte välja Metro/Modern/Touch First/UX användargränssnitt för datorOS.
Fast de som gör Startmenyer för Win8, klagar ju inte.

Ställ er frågan, om WindowsPhone och WinRT hade haft ett Win7 liknande UI. Hur skulle det funka med på en 4-6" skärm på mobiler eller en Windows surfplatta. Väldigt bra och smidigt, skulle jag tro. Funkade utmärkt på WM 6.1 att ha en startmeny på pyttsmå skärmar och veka processorer.

Fortfarande skulle Microsofts bloatware som packas in i Windows varit en het potatis fortfarande, få se hur bloatware i Win9 kommer tas mot.
Det allra mesta av MS bloatware har som funktion att generera efter köpet vinster åt Microsoft som exempelvis Bing.

Citat:

För de som bygger ihop sina egna maskiner finns fortfarande otillåten användning av Windows 7 OEM, även om retail slutat säljas.

Win7 finns fortfarande till försäljning.
http://mini-itx.se/programvara-c-77.html?osCsid=20a881e09672b5c5b1175482c7d22176 Fast det kan ju vara att huvudelen av Mini-ITXs kunder inte är några finniga tonårs Gamers.

Att Win8.x, WinRT och WP har en stor användarbas bland just Swedclockers användare, förändrar ingenting, då Swedclockers är ett mycket litet forum ...och världen är så stor så stor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej nu ljuger du fafne, det är OEM-versioner (de slutar säljas av Microsoft 31 oktober 2014 när det inte gäller pro) retail har inte sålts på länge nu. Dessa får inte användas till hemmabyggen utan bara av små systembyggare.

Swipa åt sidan är inga problem på mobiler, det är allt bakom, SDK med plattformsbyte och allt åt utvecklarna de fallera med. Du swipar åt sidan på Android och flera andra system också. Att konceptet skiljer sig betyder inte så mycket där.

Permalänk
Medlem

Windows 8 sabbade min Linux-upplevelse igår.

Jag gick in via min Linux desktop till http://www.sl.se och ser att de har ny ful layout som liknar ... Windows 8 - aaaaarrrgghh

Nåväl, värre är att skiten fungerar inte. Drop-down menyer mm. Jag testar både Firefox och Chrome allt i KDE

Jag bråttom och går över över till Linux lillebror Android på min Samsung Note 3. Där fungerar det direkt.

Hela layouten med menyer på SL:s sida stinker Modern UI.

Ja ja jag inser också att de flesta användarna har mobil.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Windows 8 sabbade min Linux-upplevelse igår.

Jag gick in via min Linux desktop till http://www.sl.se och ser att de har ny ful layout som liknar ... Windows 8 - aaaaarrrgghh

Nåväl, värre är att skiten fungerar inte. Drop-down menyer mm. Jag testar både Firefox och Chrome allt i KDE

Jag bråttom och går över över till Linux lillebror Android på min Samsung Note 3. Där fungerar det direkt.

Hela layouten med menyer på SL:s sida stinker Modern UI.

Ja ja jag inser också att de flesta användarna har mobil.

Jo, det är ju verkligen MS/Windows fel att SL har gjort en ny layout som inte fungerar på din dator...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är ju verkligen MS/Windows fel att SL har gjort en ny layout som inte fungerar på din dator...

Självklart är det det eftersom MS pressar på med den asfula platta designen och hippsterdesigners är lättpåverkade och använder skiten till en massa saker för att vara "inne"
Förändring före funktion, det är ungefär lika illa som missbruket av Flash och annan teknik som gör att saker inte är statiska på hemsidor.
TRAMS !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Windows 8 sabbade min Linux-upplevelse igår.

Jag gick in via min Linux desktop till http://www.sl.se och ser att de har ny ful layout som liknar ... Windows 8 - aaaaarrrgghh

Nåväl, värre är att skiten fungerar inte. Drop-down menyer mm. Jag testar både Firefox och Chrome allt i KDE

Jag bråttom och går över över till Linux lillebror Android på min Samsung Note 3. Där fungerar det direkt.

Hela layouten med menyer på SL:s sida stinker Modern UI.

Ja ja jag inser också att de flesta användarna har mobil.

Man ser det där lite var stans tyvärr. Även min favorit PDFläsare Foxit liknar Windows 8 för mycket numera och det är en anledning att jag kör en äldre version. Konstigt att jag inte sett några spel som ser ut som Windows 8 än

Såg förresten att Mr Windows 8 (strejf) blivit avstängd igen. På livstid denna gång?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Självklart är det det eftersom MS pressar på med den asfula platta designen och hippsterdesigners är lättpåverkade och använder skiten till en massa saker för att vara "inne"
Förändring före funktion, det är ungefär lika illa som missbruket av Flash och annan teknik som gör att saker inte är statiska på hemsidor.
TRAMS !

Precis. För platt minimalistisk design fanns inte innan Windows 8, eller vänta nu. Metro är inspirerat av formspråket hos skyltar och kartor på offentliga platser, de som har haft en platt design hur länge som helst. Beck var en pionjär när han gjorde om Londons tunnelbanekarta 1931 till en platt minimalistisk design som framhöll funktionalitet framför korrekthet eller att efterlikna verkligheten. Gränssnitt har inspirerats av detta i princip så länge vi har haft grafiska gränssnitt.

Sen håller jag förstås med om att all platt och minimalistisk design inte är bra, men det har inget med MS att göra. SL har jag ingen direkt erfarenhet av, men sidan ser helt ok ut vid en första anblick. Däremot exempelvis Telias mobilsidor, varje gång jag behöver använda dem blir jag misstänksam att det skulle vara någon form av phishing-försök då allt ser så amatörmässigt ut. MS sidor och program med denna typ av design tycker jag dock fungerar utmärkt och de känns inte amatörmässiga eller som phishing på nåt sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Precis. För platt minimalistisk design fanns inte innan Windows 8, eller vänta nu. Metro är inspirerat av formspråket hos skyltar och kartor på offentliga platser, de som har haft en platt design hur länge som helst. Beck var en pionjär när han gjorde om Londons tunnelbanekarta 1931 till en platt minimalistisk design som framhöll funktionalitet framför korrekthet eller att efterlikna verkligheten. Gränssnitt har inspirerats av detta i princip så länge vi har haft grafiska gränssnitt.

Sen håller jag förstås med om att all platt och minimalistisk design inte är bra, men det har inget med MS att göra. SL har jag ingen direkt erfarenhet av, men sidan ser helt ok ut vid en första anblick. Däremot exempelvis Telias mobilsidor, varje gång jag behöver använda dem blir jag misstänksam att det skulle vara någon form av phishing-försök då allt ser så amatörmässigt ut. MS sidor och program med denna typ av design tycker jag dock fungerar utmärkt och de känns inte amatörmässiga eller som phishing på nåt sätt.

Jag har sällan behövt klicka på skyltar och tidningar.

Design bör göra saker mer lättanvända och där har MS missat katastrofalt med win 8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej nu ljuger du fafne, det är OEM-versioner (de slutar säljas av Microsoft 31 oktober 2014 när det inte gäller pro) retail har inte sålts på länge nu. Dessa får inte användas till hemmabyggen utan bara av små systembyggare.

Swipa åt sidan är inga problem på mobiler, det är allt bakom, SDK med plattformsbyte och allt åt utvecklarna de fallera med. Du swipar åt sidan på Android och flera andra system också. Att konceptet skiljer sig betyder inte så mycket där.

Man känner andra genom sig själv [Ett gammalt svenskt ordspråk].
Det andra stycket i ditt inlägg, förstår jag inge av, var det mig du svarade?.

Du skrev att det inte såldes några lagliga Win7, längre men det gör det. Jag länkade till och med till en svensk butik som säljer Win7.

Nu är det inte aktuellt för mig att köpa något Windows längre. Android och Chromebook på stora mobiler och surfplattor och "Netbooks" löser en del av behovet och Linux löser resten på stationära och bärbara.
Har bestämt att köra Win7 på datorerna tills de är slutkörda eller omoderna eller Win7 blir oanvändbart. Fast nog kliar det i fingrarna att installera Linux eller kanske till och med BSD redan nu.

Att köpa program/nyare versioner för Windows är inte heller aktuellt, nya gratisprogram är helt OK. Dock tvingades vi att köpa Shareware programmet FileSerch EX 1.0.9, eftersom Win7s egna sökfunktion lämnar en hel del att önska men man får vara glad att Bing inte finns i Win7...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Man känner andra genom sig själv [Ett gammalt svenskt ordspråk].
Det andra stycket i ditt inlägg, förstår jag inge av, var det mig du svarade?.

Du skrev att det inte såldes några lagliga Win7, längre men det gör det. Jag länkade till och med till en svensk butik som säljer Win7.

...

Eller så kan du prova att läsa det du citerar/svarar på.

För nej det skrev jag inte. Retail säljs inte, OEM säljs av betydligt mer etablerade återförsäljare – men är inget som får användas till hemmabyggen om du inte låter någon annan bygga burken.

Skrivet av Petterk:

...
För de som bygger ihop sina egna maskiner finns fortfarande otillåten användning av Windows 7 OEM, även om retail slutat säljas. OEM förutom just till Windows 8 med personal use-licensen (försvann med 8.1) får inte installeras på egenbyggda maskiner. Microsoft slutar sälja Windows 7 Home Premium OEM senare i år. Sedan retail försvann har butiker pekat kunder som egentligen inte ska köra OEM-versionen dit. De har alltså kunnat välja bort W8.X. ...

Detta svarade du på.

Retail/FPP var en egen version – en fullversion. OEM är för systembyggare och bara 8 hade initialt personal use-licensen, men den togs bort med 8.1 [1]. 8.1 finns i OEM och full-version, ingen uppgraderingsversion. ESD är numera fullversion, ESD för 8 var uppgraderingsversion.

OEM W7HP Sv – http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843280
OEM W7HP En – http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843244
OEM W7P Sv – http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843254
OEM W7P En – http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843263
(64-bit, motsvarande för 32)

Retail W7HP – http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477915 / http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477914
Retail W7P – http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477917 / http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477916

Så ser du ganska snabbt att Microsoft inte längre säljer det och konsekvensen av att det inte längre finns i handeln. Microsoft slutade sälja retail under 2013. Företag köper W8.X Pro med nedgraderingsrättigheter och drabbas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det andra stycket i ditt inlägg, förstår jag inge av, var det mig du svarade?.

Var det du som påstod att allt skulle vara desktop-influerat och att det skulle vara några problem att förstå UI på Windows Phone? Jo det var det ju. Att man har vissa menyer och funktioner genom att svepa åt sidorna är inget problem, det har du på de andra plattformarna också. Konceptet på telefonerna går inte lika långt som på skrivbordet och är det enda gränssnittet du har.

Redigering, referensen till datordax på W7HP eng kan jag informera om är fel. Det är OEM https://datordax.se/tagsearch/355=Beskrivning=Operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Windows 8 sabbade min Linux-upplevelse igår.

Jag gick in via min Linux desktop till http://www.sl.se och ser att de har ny ful layout som liknar ... Windows 8 - aaaaarrrgghh

Nåväl, värre är att skiten fungerar inte. Drop-down menyer mm. Jag testar både Firefox och Chrome allt i KDE

Jag bråttom och går över över till Linux lillebror Android på min Samsung Note 3. Där fungerar det direkt.

Hela layouten med menyer på SL:s sida stinker Modern UI.

Ja ja jag inser också att de flesta användarna har mobil.

Nu får du fan ta och ge dig. Ja deras nya hemsida suger. Men så jäkla likt Modern UI är det inte. Det är helt enkelt en mobilanpassad sida. Tycker du att den är så lik Modern UI så bör du skaffa ett par glasögon.

Det här gör direkt att det blir omöjligt att ta dig det minsta seriöst då det bevisar att du bara är ute efter att hata på Microsoft.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Nu får du fan ta och ge dig. Ja deras nya hemsida suger. Men så jäkla likt Modern UI är det inte. Det är helt enkelt en mobilanpassad sida. Tycker du att den är så lik Modern UI så bör du skaffa ett par glasögon.

Det här gör direkt att det blir omöjligt att ta dig det minsta seriöst då det bevisar att du bara är ute efter att hata på Microsoft.

Jo, den liknar Windows 8/Modern UI i tänket - att desktop-användare får väl anpassa sig.

Jag hatar inte Microsoft, bara föraktar de som drev igenom att både mobil- och desktop-användare måste ha samma fyrkantiga gränssnitt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jo, den liknar Windows 8/Modern UI i tänket - att desktop-användare får väl anpassa sig.

Jag hatar inte Microsoft, bara föraktar de som drev igenom att både mobil- och desktop-användare måste ha samma fyrkantiga gränssnitt.

Microsoft var bara först, de är ledande inom design och resten av världen följer efter nu. Apple (MacOSX/iOS) Google (Android/ChromeOS) blir plattare och mer anpassat för små pekskärmar. Det samma gäller de flesta webbsiter i hela världen som anpassar sina webbsidor så att de ska fungera bra på små enheter med pekskärm, dvs ett platt och tydligt gränssnitt.

Till slut kommer du troligtvis bli tvungen att förakta så mycket att du helt enkelt får sluta använda elektronikprylar. Så ser den "hemska" #framtiden ut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft var bara först, de är ledande inom design och resten av världen följer efter nu. Apple (MacOSX/iOS) Google (Android/ChromeOS) blir plattare och mer anpassat för små pekskärmar. Det samma gäller de flesta webbsiter i hela världen som anpassar sina webbsidor så att de ska fungera bra på små enheter med pekskärm, dvs ett platt och tydligt gränssnitt.

Till slut kommer du troligtvis bli tvungen att förakta så mycket att du helt enkelt får sluta använda elektronikprylar. Så ser den "hemska" #framtiden ut.

Men stopp nu, ett företag som först utvecklar ribbongränssnittet och sedan ett GUI som mest påminner om Duplo kan inte på några som helst villkor vara ledande inom design. De är däremot så stora så att den grå massan bara följer med utan att tänka.

Jag håller till viss del med sAAb om SL, det fungerar inte så bra på en 27-tums skärm, det blir galet stort men på mobilen blir det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Men stopp nu, ett företag som först utvecklar ribbongränssnittet och sedan ett GUI som mest påminner om Duplo kan inte på några som helst villkor vara ledande inom design. De är däremot så stora så att den grå massan bara följer med utan att tänka.

Jag håller till viss del med sAAb om SL, det fungerar inte så bra på en 27-tums skärm, det blir galet stort men på mobilen blir det bra.

I just det här fallet är de inte ledande inom design, de tittade bara i backspegeln. Platt design är faktiskt en trend på återtåg som jag tror övriga hade följt efter oavsett vad Microsoft gjort och inte gjort. Jag är nog inte ensam att läsa på många håll i stil med "Microsoft created flat design" "Microsoft was first with flat design" etc... Att de var "först" med ett gränssnitt utan toningar och glasimitation är idag rätt irrelevant för den delen, det gick ju inget vidare med deras idé av platt design med facit i hand. Men designelementen m.m. var de inte först med. Det går ett halvt sekel bakåt. Googla (fanboys, binga) "Swiss Design" så får ni se. Står till och med refererat på Wikipediasidan.

Argumentet att Microsoft skapade platt design är därför totalt bortkastat. Här är det roliga med det, det är bara desillusionerade fanboys som kläcker ur sig det här. Inte ens Microsoft själva attackerar någon av konkurrenterna med att hävda att de är först, varför inte om det är så jävla viktigt? För att deras designers vet, olikt korkade fanboys, att de inte var först med att använda en enfärgad rektangel i design eller först den formen av typografi det använder.

Skillnaden mellan "ny design" och plagiat är ofta jäkligt hårfin. Hade Samsung kopierat en skärmdump av metro och bytt "start" mot "menu" som enda ändring och kallat det sin egen design, det är ett plagiat. Att i något försvar hävda att alla stulit ens favorits design förblir löjligt. I de fall vi sett idag, det är inte en fråga om kopiering eller plagiat. Framförallt IOS7/8 är inte ens jämförbart med Winphone 8.1 (först vid den här iterationen är det systemet ikapp konkurrenterna).

Ska man sammanfatta det kort, var Microsoft först med ett operativsystemsgränssnitt med platta designelement. Ja. Var de först med platt design som formspråk? Nej. Var de framgångsrika med sin tappning av detta formspråk? Nej. Hade de varit det hade de redan vid Zune MP3-spelaren varit en konkurrent med iPod. Det var den spelaren aldrig, för att inte tala om "kin-telefonerna" som också hade en annan tappning av platt "socialt" gränssnitt.

Sen om någon har lite koll på design så gjorde den tyske typografen Erik Spiekermann några designförslag åt Apple 1992.
http://spiekermann.com/en/flat-design-was-here-before/

För att sjunka till vissas nivå här <fanboy_rant>OMAGAAADD MICROSOFT STOLE FLATT FLAT DESIGN FOM APPLE, THEY WERE FIRST!!!!</fanboy_rant>

Vad vill jag ha sagt med det här lite längre inlägget? Framförallt till folk som tror att alla härmar Microsoft's design att detta argument är rent och skärt skitsnack. The end.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag avskyr fortfarande ribbons och som jag tidigare tydligt påpekat, metro på stora, icke-pekskärmar.

Jag tycker mig bestämt minnas när jag tittade på Apples presentation att interfacet hade smak av Aero och inte alls var otydligt och platt som modern ui, utan hade genomskinlighet så att man fick en känsla av djup. Jag kanske minns fel, men intrycket var ett helt annat och betydligt bättre och jag använder inte ens Apple längre, öht.

Att kalla Microsoft för "ledande inom design" känns för mig som att kalla Sverigedemokraterna för ledande inom invandringspolitik. Visst, på ett sätt är de ledande, men ljusår från något jag vill vara en del av.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Håller på att uppgradera min dator nu, och har inhandlat win 8.1. Jag har läst endel att första versionen skulle vara skit, men 8.1 ska vara bra, så tiden var inne nu att satsa på något nytt, Vill ju inte ha senaste inom hårdvara och köra ett os som är massa år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft var bara först, de är ledande inom design och resten av världen följer efter nu. Apple (MacOSX/iOS) Google (Android/ChromeOS) blir plattare och mer anpassat för små pekskärmar. Det samma gäller de flesta webbsiter i hela världen som anpassar sina webbsidor så att de ska fungera bra på små enheter med pekskärm, dvs ett platt och tydligt gränssnitt.

Till slut kommer du troligtvis bli tvungen att förakta så mycket att du helt enkelt får sluta använda elektronikprylar. Så ser den "hemska" #framtiden ut.

Njae, du behöver inte vara orolig.

Civilization V släpptes för Linux för några timmar sedan, http://steamcommunity.com/app/8930

Elektronikprylarna fick nytt liv! Ok, en del av dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Så nu var Microsoft först med att ta webben (ordentligt) till små pekskärmar, först med responsiv webbdesign, först med platta gränssnitt för pekskärm, o.s.v. Ja det var en jävla parodi det. Dålig responsiv webbdesign har vi helt utan Microsoft när 19/20 smarta mobiler är något annat, när i stort sett alla surfplattor är något annat, tyvärr och då tyvärr på att vi har dåliga sidor men vi har också några bra med eller utan Microsoft. Det är verkligen Microsofts mobila prylar som driver utvecklingen där när de är närmast obefintliga och inte ens behöver finnas med i ekvationen mer som en plattform att testa på (då skrivbordet egentligen) för webbutvecklarna, om de inte råkat investera i en .NET-plattform – då är de beroende på serversidan (och OS för utvecklingen) som är väldigt långt ifrån något försök att göra intåg på pekskärmsdrivna prylar. Microsoft försöker ju fortfarande göra intåg här. Så länge de inte gör det är de inte riktigt med och driver eller ens en plattform vi upplever t.ex. mobilwebben på.

När Microsoft slår av semi-transparens i Windows så inför Apple det i OS X. Och Windows Runtime-gränssnittet är inte hela operativsystemet och konceptet, du har fortfarande Win32 (som WinRT körs ovanpå) med ett tema väldigt likt föregående versioner, med vidareutveckling av Windows traditionella gränssnittsparagdimer och apier, med vidareutveckling av ribbon o.s.v, inte Store-UI:t överallt. Det är ju inte heller Modern-språket responsiva siter försöker efterapa. De misslyckas mer eller mindre med att koncentrera och ta användarna till det faktiska innehållet däremot. Webben är ganska platt eftersom det är enklast att designa så, men minimalistisk design är inte att göra det svårt att uppleva innehåll i löpande text, eller göra krångliga bildvisare som hoppar upp på sidan när man klickar. Eller att ta bort traditionella metoder att navigera. Är gränssnittet i vägen för arbetsuppgiften är det inte minimalistiskt. På mobilsidan så implementerar de samma program som på iOS och Android på WP så där behöver vi egentligen inte prata om design, WP får anpassa sig och de implementerar den stil och de element de vill ha. Sen att UI rensas upp på konkurrerande (etablerade) spelare på mobil/platt-sidan efter tid av skeuomorphism och låt-gå, som ger ett väldigt delat och skilt intryck beroende på vilket program man kör är ganska självklart, det blir svårt att hålla ihop det annars. Att enkelt är fräscht har inte Microsoft visat vägen för där. Microsoft o andra sidan har ännu inte fått sina olika gränssnitt att samsas. Något de kommer jobba med iterativt de närmaste åren. För deras strategi är inte två olika plattformar för två marknader utan en plattform mer eller mindre. Ska utvecklare på skrivbordet använda Windows Runtime så kommer de behöva göra vanliga skrivbordsprogram som upplevs som vilket program på ett skrivbordsoperativ som helst, då kan det inte finnas för stora krockar där. Microsoft går inte riktigt mot att du ska kunna peka och svepa överallt. Den missvisande reklamen de producera har nog redan fått sur eftersmak, den världen de ville visa finns inte, pekskärmsstödet kan inte riktigt sälja där, men det betyder också att det finns gott om enkla förbättringar att göra och mycket att arbeta med.