Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nitroid:

TV-licensen i tyskland har tydligen spårat ur ännu mer än i sverige:

"A reform of the licence fee is due to come into effect in 2013, from when every household will have to pay the fee, even if it has no radio, TV or computer. The only people exempted from these fees will be the very poor or the disabled."

http://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence#Germany

Det tar nog inte länge innan det blir så i sverige också, eftersom alla har ju "TV" (dator/smartphone)

Kanske är det tvärtom, det har spårat ut mindre. Det är åtminstone en rak och ärlig hållning, där det i klartext förklaras att varje hushåll ska bidra. Sedan går det naturligtvis att diskutera hur rättvist det är att storhushåll på så sätt rabatteras.

Problemet med Radiotjänst, i alla fall från mitt perspektiv, är inte att alla hushåll efter beslut av högre instans eller omarbetning av lagen kan bli betalningsskyldiga, utan på hur vaga tolkningsgrunder det nu görs. Hur bra är det för samhällsordningen att beslutande organ är ambivalenta och inte tycks vilja ta i frågan, organisationen som tillhandahåller tjänsterna väntar på beslutet som inte tycks komma medan Radiotjänst kör sitt eget juridiska race? Rättssamhället bygger delvis på att spelreglerna är satta, och ibland kan det t o m vara viktigare än hur rättvisa reglerna är. Till detta ska läggas konkurrerande företag som erbjuder olika nättjänster, och som nu uppenbarligen kommer i kläm när Radiotjänst anser nätet också tillhöra deras distributionsnät.

Jag kan vara helt ute och cykla, men det ser ut att finnas långt viktigare frågor än anti- och sympatier för SVT/SR/UR, eller om och hur SVT/SR/UR ska finansieras.

Permalänk
Skrivet av leijon89:

Då får den göra det, jag vägrar betala.

Och då kommer du inte få några abbonemang, inga lån, du kommer tom få svårt att få en lägenhet om ingen kan borga för dig för dom kollar om du har betalningsanmärkningar.
Bättre att göra som andra sagt och betala och sen säga upp då isf.
Lyckas du ta dig ur så får du tillbaka dom pengar du betalat från den dagen du sagt upp.
Om du inte betalar till kronofogden så kommer dom utmäta din inkomst så då kommer du iaf betala den vare sig du vill eller inte + dom extra avgifter kronofogden tar och då blir det över 1000:- i kvartalet per faktura.
Samlas räkningarna på hög och blir större summor så kommer dom även göra utmätningar på dina tillgångar som t.ex bil eller saker i ditt hem.
När du väl är fri så tar det ytterligare 3 år innan du blir av med anmärkningarna.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag är en person som föredrar att ha stor kontroll över mina utgifter. Jag undviker att ta saker på avbetalning eller låna.
Det ska betalas kontant. Vill jag köpa något så får jag helt enkelt spara.
Det värsta som finns, tycker jag, är att höra nya kuvert dimpa ner i brevlådan varje månad med betingad ångest och
fasa över nyckelord som "krav, förfallodatum, indrivning, uthysning, piskning, ränta, dröjsmålsränta etc". Det finns säkert andra
som som kanske studerar, är ensamstående småbarnsföräldrar eller arbetslösa med knaper inkomst och behöver strama åt med utgifter.

Jag har valt bort TV. Senast jag ägde en TV
var 2003. Nu blir det dock svårt att välja att stå utanför.

Det som är ytterst oroande med hela den här maffiaindrivningen från Radiotjänst är att om man vill vara helt avgiftsfri så får man ta avstånd från informationssamhället helt och hållet. Ingen telefon, dator eller TV. Du måste alltså vara licensierad för att kunna mottaga information, utan vilken du inte klarar dig utan i dagens samhälle. Det är ytterst oroande att ett staten ger laga rätt åt ett ett fristående bolag att kontrollera medborgarnas tillgång till information. Det är statscensur på entreprenad. "Yttrandefrihet omfattar rätten att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning."

Jag kommer aldrig betala en enda krona till Radiotjänst. De kan dra åt helvete. De kommer få slita mina pengar från my cold dead hands.

Permalänk

Ni gör ju som ni vill men att låta det gå till Kronofogden är det dummaste ni kan göra och går det dit så slipper ni inte undan iaf för all inkomst över existensminimum kommer gå till Kronofogden tills skulden är betald.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guergelmajs:

Läste på mig om det du sa om "kan" och "är avsedd för" och visst stämmer det Hittade dock detta också "I juridisk mening är därför även s.k. smarta mobiltelefoner, som har möjlighet att ta emot tv-utsändningar via internet avgiftspliktiga." (http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgift...)

Detta tillsammans med det du precis skrev kan sammanfattas med att RIKAB tolkar lagarna på sitt sätt och skiter i vad det egentligen står. Jag tycker i alla fall inte att min telefon är avsedd att kolla på TV med.

"Avsedd för" kan dock tolkas olika, vilket RIKAB då gjort. Avsedd för TV-mottagning kan betyda att den är främst tillverkad i det syftet att visa TV, men kan även göra andra saker. Det kan också betyda att den är tillverkad så att den KAN göra det. Då är min mobil helt plötslig avsedd som mordvapen, fildelningsserver, miljöhot och massa andra olagliga saker, den är avsedd till det eftersom man KAN göra alla dessa saker med den.

"Kan" och "avsedd för" blir därför i princip identiska och man skulle därför behöva ta reda på vad "avsedd för" exakt står för och ta reda på om i mitt fall samsung har tillverkat min mobil för att vara avsedd att kolla på TV med eller om avsikten var att kunna surfa och ladda ner appar och TV-kollandet kom som en "bonus" eller bi-effekt

Rimligt. Högst rimligt. Jag hade kanske sett till vad det generella användningsområdet är och därifrån dragit slutsatser om vad "avsedd för" innebär. Har funderat lite på formuleringen sedan innan och är inte riktigt färdig med tankeprocessen här ännu. Men antag att det är tillverkarna/säljarna som bestämmer detta. Då hade jag gärna sett att de fått eventuellt användningsområde fastställt specifikt från tillverkaren innan de faktiskt kan kräva in avgifter för olika prylar.

Oavsett hur formuleringen tolkas så har radiotjänst inte gjort riktigt rätt för sig än så länge.

• Vill de tolka "avsedd för" efter hur varje användare använder sin pryl så går många enheter bort till skillnad mot hur de idag förhåller sig. det här alternativet fungerar väl inte riktigt i praktiken heller då bedömningen om man är avgiftsförpliktigad görs av användaren själv från fall till fall... Alla skulle komma med undanflykter.
• Vill de tolka "avsedd för" som det generella användningsområdet så går också en del enhetstyper bort. Det generella användningsområdet för en telefon är knappast att kolla på TV.
• Vill de som sagt tolka "avsedd för" utifrån vad tillverkarna har sagt så får de först kolla med tillverkarna för varje enskild enhet vad prylen är avsedd för och detta har såklart inte gjorts.

Som jag ser det har radiotjänst snarare valt att själv vrida formuleringen till "kan brukas för". Inget annat stämmer ju över ens med deras handlande. Och det är väl inge vidare snyggt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Kanske är det tvärtom, det har spårat ut mindre. Det är åtminstone en rak och ärlig hållning, där det i klartext förklaras att varje hushåll ska bidra. Sedan går det naturligtvis att diskutera hur rättvist det är att storhushåll på så sätt rabatteras.

Problemet med Radiotjänst, i alla fall från mitt perspektiv, är inte att alla hushåll efter beslut av högre instans eller omarbetning av lagen kan bli betalningsskyldiga, utan på hur vaga tolkningsgrunder det nu görs. Hur bra är det för samhällsordningen att beslutande organ är ambivalenta och inte tycks vilja ta i frågan, organisationen som tillhandahåller tjänsterna väntar på beslutet som inte tycks komma medan Radiotjänst kör sitt eget juridiska race? Rättssamhället bygger delvis på att spelreglerna är satta, och ibland kan det t o m vara viktigare än hur rättvisa reglerna är. Till detta ska läggas konkurrerande företag som erbjuder olika nättjänster, och som nu uppenbarligen kommer i kläm när Radiotjänst anser nätet också tillhöra deras distributionsnät.

Jag kan vara helt ute och cykla, men det ser ut att finnas långt viktigare frågor än anti- och sympatier för SVT/SR/UR, eller om och hur SVT/SR/UR ska finansieras.

Det här, mina damer och herrar, kan vara tråden bästa inlägg så här långt. Mitt i prick!

Permalänk

Men kör inte själva kanalerna med multicast dvs den skickar ut till alla och behöver inte skicka strömmen mer än 1 gång från deras server.
Visst det sker fortfarande på begäran men så fungerar en tuner också den tar inte emot signalen förrän du begär att tunern ska ta emot just den och den frekvensen.
För själva On demand materialet så är det unicast däremot.
Sen så kan vidaresändning också innebära vidaresändning ut på internet och behöver inte vara just i en kabeltv kabel.
Sen så spelar väl de ingen roll om signalen är förändrat eller inte det är ju t.ex analoga sändningar hos Comhem med för att nämna ett exempel.
Hur man ska tolka lagen med formuleringen "avsedd för" kan man däremot diskutera.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Hur bra är det för samhällsordningen att beslutande organ är ambivalenta och inte tycks vilja ta i frågan, organisationen som tillhandahåller tjänsterna väntar på beslutet som inte tycks komma medan Radiotjänst kör sitt eget juridiska race? Rättssamhället bygger delvis på att spelreglerna är satta, och ibland kan det t o m vara viktigare än hur rättvisa reglerna är.

En intressant och mycket viktg aspekt. En som bör vara enkel att förstå för regering och rättsvårdande myndigheter.

Om Ekot och andra media tog det här greppet så skulle det sätta ett rejält tryck på vederbörande att inte längre tiga still.

Permalänk
Medlem

Det är ju riktigt pinsamt av Radio/TV tjänst att utvidga licensensen på det här sättet! Vet inte hur mycket det kostar att dra runt SVT, UR och SR men det känns någonstans som att det blir en jäkla massa pengar som trillar in varje år till Radiotjänst. Blir lite att dom jagar små pengarna nu... kanske VD:n är på väg mot pension så fallskärmen måste sparas ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Men kör inte själva kanalerna med multicast dvs den skickar ut till alla och behöver inte skicka strömmen mer än 1 gång från deras server.
Visst det sker fortfarande på begäran men så fungerar en tuner också den tar inte emot signalen förrän du begär att tunern ska ta emot just den och den frekvensen.
För själva On demand materialet så är det unicast däremot.
Sen så kan vidaresändning också innebära vidaresändning ut på internet och behöver inte vara just i en kabeltv kabel.
Sen så spelar väl de ingen roll om signalen är förändrat eller inte det är ju t.ex analoga sändningar hos Comhem med för att nämna ett exempel.
Hur man ska tolka lagen med formuleringen "avsedd för" kan man däremot diskutera.

Det är nog unicast det handlar om ändå.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Vad sägs om att alla som har tv/dator/padda/smartphone/badrumsvåg med internetuppkoppling ska slängas i finkan för barnporr då det finns tillgängligt för alla, även om man inte vill kolla på det.

Jag har absolut inget emot att betala för mig, jag tar del av svt ibland och tycker de har en del bra program och sportsatsningar men jag blir rent av förbannad när människor som aktivt valt att inte ha en tv ska tvingas betala för en telefonjävel.

Permalänk
Medlem

server eller fax

Vad gäller om man bara har en fax hemma då ?

Eller en server .minecraft typ ?

Eller en server som bara stor och gör mängder av beräkningar för forskning ?

Permalänk
Skrivet av spaceslee:

Problemet är som jag precis nämnt att om du börjar öronmärka skattesatser, varför ska då inte andra 'viktigare' saker öronmärkas? Jag tror vi kan se en argumentation i stil med "sjukvård är viktigt, vi måste öronmärka si och så många procent för den", "Äldrevård är viktigt" etc.

Till slut kommer vi ha en massa öronmärkta procent i lagen, och när vi inte har fler procent att nalla från då upphör syftet med öronmärkning.

Har vi en avgift, då utgör den inte någon procent i skatten som man kan låna ifrån. Fattar du?

Vi har sett just detta hända i Nederländerna. Varför skulle det inte hända i Sverige...?

Om du tror det kommer utgöra ett problem att det heter skatt och inte avgift, för det är i princip samma sak. Så fortsätt kalla det avgift då, men ändra avgiften så det gäller alla och att storleken baseras på ens totala inkomst eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molor:

Eller en server som bara stor och gör mängder av beräkningar för forskning ?

Jag tror det är samma som gäller där, att enligt radiotjänsten är en server synonymt med en TV, eftersom en server är en dator, och en dator är en TV.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Jag tror det är samma som gäller där, att enligt radiotjänsten är en server synonymt med en TV, eftersom en server är en dator, och en dator är en TV.

Vad med en NAS? Var drar de gränsen? Tycker det är bra tragiskt alltihop jag. :/

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newklear:

Sluta upp med den falska moralpaniken...

Använder man inte en tjänst, ska man inte betala för tjänsten, punkt, vare sig det är för att man inte vill/kan/behöver.

Har man TV så ska man betala, även om man inte ser SVT. Allt annat kan det vara kodspärr på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ni kan chatta med Radiotjänst kl 14 idag på Aftonbladet så bara passa på och grilla dom lite

http://www.aftonbladet.se/debatt/article16373084.ab

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Stisse72:

Har man TV så ska man betala, även om man inte ser SVT. Allt annat kan det vara kodspärr på.

Nej, det tycker jag inte att man inte ska... Kodspärra SVTs skräp och släng tv-avgiften i soptunnan, den finns bara kvar för att SVT är sjukt giriga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Skickade detta till radiotjänst.

"Hej! Jag har läst många negativa kommentarer överallt på nätet om att det kommer krävas tv-avgift för datorer, surfplattor m.m som kan ta del av ert utbud på nätet. Hur kommer det sig att ni väljer att tvinga folk som inte vill ta del av ert utbud, betala tv-avgift. När det tekniskt bör gå att lösa det så att endast dom som betalar får tillgång till det? Exempelvis en kod på räkningen."

Fick som svar.

"Hej

Tror du har missuppfattat hur det ligger till Radiotjänst administrerar den lagstadgade avgift vi har i Sverige för innehav av Tvmottagare den lagen styrs av riksdag och regering. Vi har alltså inget med kanalbolagens utsändningar att göra

Lagen har funnits i sin nuvarande teknikneutrala form sedan 2007 det är alltså ingen ny lag . Dock har radiotjänst att invänta ett schemalagt utbud via internet innan vi ansett datorer/surfplattor som avgiftspliktig utrustning . vilket nu har skett med TV4s släpp i slutet av 2012 och SVTs släpp i februari.

En dator/surfplatta är avgiftspliktig även om den också kan användas för annat ändamål. Begreppet ”avsedd” innebär att det är tillräckligt att ett av dessa användningsområden är att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program. (I prop. 2005/06:112 s 92).

Med vänlig hälsning

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

Kundtjänst

Sören Carlsson"

Permalänk
Medlem

Gäller detta även om man inte har något internetabbonemang skrivit på sig, men äger en dator?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Skickade detta till radiotjänst.

"Hej! Jag har läst många negativa kommentarer överallt på nätet om att det kommer krävas tv-avgift för datorer, surfplattor m.m som kan ta del av ert utbud på nätet. Hur kommer det sig att ni väljer att tvinga folk som inte vill ta del av ert utbud, betala tv-avgift. När det tekniskt bör gå att lösa det så att endast dom som betalar får tillgång till det? Exempelvis en kod på räkningen."
Fick som svar.

"Hej

Tror du har missuppfattat hur det ligger till Radiotjänst administrerar den lagstadgade avgift vi har i Sverige för innehav av Tvmottagare den lagen styrs av riksdag och regering. Vi har alltså inget med kanalbolagens utsändningar att göra

Lagen har funnits i sin nuvarande teknikneutrala form sedan 2007 det är alltså ingen ny lag . Dock har radiotjänst att invänta ett schemalagt utbud via internet innan vi ansett datorer/surfplattor som avgiftspliktig utrustning . vilket nu har skett med TV4s släpp i slutet av 2012 och SVTs släpp i februari.

En dator/surfplatta är avgiftspliktig även om den också kan användas för annat ändamål. Begreppet ”avsedd” innebär att det är tillräckligt att ett av dessa användningsområden är att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program. (I prop. 2005/06:112 s 92).

Med vänlig hälsning

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

Kundtjänst

Sören Carlsson"

Vackert att de brydde sig om att svara, många stoppar det i cylinderarkivet och glömmer det hela.
Det fanns lite beskrivet i propen men i huvudsak avsågs mediacenterdatorer med inbyggda tv-kort. Fanns också exempel på typ mobiltelefoner men det finns inge tv-sändning på dessa så det var inget problem (då). Något ställningstagande finns inte om hur det ska vara om tv går att ta emot på mobil, om den inte är speciellt gjord för tv-mottagning. Det finns inget i den propen som säger att en dator är avsedd för tv-mottagning. Däremot är definitionen ordet avsedd kursiverad och är förmodligen ett huvudord i meningen.

Det finns en sak till och det är att det ska finnas bara 1 avgift för att se på de publika tv-programmen, och vi har en bredbandsavgift också. De som har telefon har i allmänhet också en månadsavgift.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Proposition...

Propositionen var antagen också så den beskriver det som blev när det gäller §2.

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt vad det är jag betalar för ärligt talat. Svt får väl sina pengar från radiotjänst. Eller? Tv4 får sina från reklam? Eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Något ställningstagande finns inte om hur det ska vara om tv går att ta emot på mobil, om den inte är speciellt gjord för tv-mottagning. Det finns inget i den propen som säger att en dator är avsedd för tv-mottagning. Däremot är definitionen ordet avsedd kursiverad och är förmodligen ett huvudord i meningen.

s93:
"En dator utan särskilt TV-kort och utan annan anslutning än det öppna Internet, mobiltelefoner och andra mobila enheter kan därför i dag endast ta emot utdrag ur vissa program och kan därför inte heller anses utgöra en TV-mottagare i lagens mening."

Ett ställningstagande enligt mig: Pga de inte kan motta några sändningar så omfattas de inte. Skulle de kunna ta motta sändningar så omfattas de.

Iofs fullt möjligt att en motsatsvis tolkning inte var avsedd och att andra kriterier måste vara uppfyllda. Det finns en mängd formuleringar i propositionen som talar både för och mot denna tolkning.

Jag personligen tycker att det talar för att uttalandet ska kunna tolkas på ett sätt som idag likställer en smartphone/mediaplatta med en tv-mottagare. Detta pga det framgår vikten av public service och att denna finansieras av avgifter, vilka ska tas ut på ett teknikneutralt sätt för att se till att trygga finansieringen trots "teknisk[...] utveckling[...] och ändrade beteendemönster hos TV-tittarna".

Dock så blir man ju lite sur att de "kidnappar" internet, som används till så mycket annat. Tror även (likt dig) att ordvalet "avsedd" kommer spela en stol roll i kommande domstolsprocess. Inte helt omöjligt att man kommer skilja på vanliga datorer (som har så mycket kreativa arbetsområden) och surfplattor/smartphones (vilka är mer av en konsumtionspryl).

Klart är i vart fall att rättsläget är "oklart" Hoppas svt kan sända domstolsförfarandet "live" över radio/nätet

Permalänk
Medlem

Jag äger en kökskniv. Den är avsedd att skära mat med. Den kan även användas för att skär blommor och snören. Den har många användningsområden. Det är olagligt att inneha knivar som är avsedda att användas för mord De knivarna är speciellt utformade för mord då de är stabila och skyddar användaren från skärskador.

Nu har en lagtolkare på Knivtjänst sett att vanliga köksknivar kan användas vid mord. Därför är nu alla knivar speciellt avsedda för mord oavsett vad det är för typ av kniv. Polisen ska därför samla in alla knivar inom kort och gripa alla knivägare för planerat mord.

Permalänk
Medlem

haha såg debatt igår, så var det om licensen osv.

en person: "jag vill att det ska vara så att man betalar för t.ex dom program man vill se" "tex jag vill inte betala för melodifestivalen osv"

Så var det någon på radiotjänst "men vem ska då betala det?"
haha, han insåg väl att ingen skulle frivilligt vilja betala för melodifestivalen, så ska det låta osv.

http://www.svtplay.se/debatt

"18:10 - hot kampanj"

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

haha såg debatt igår, så var det om licensen osv.

en person: "jag vill att det ska vara så att man betalar för t.ex dom program man vill se" "tex jag vill inte betala för melodifestivalen osv"

Så var det någon på radiotjänst "men vem ska då betala det?"
haha, han insåg väl att ingen skulle frivilligt vilja betala för melodifestivalen, så ska det låta osv.

http://www.svtplay.se/debatt

"18:10 - hot kampanj"

jag lovar att kanal 3, 5, 6 eller vad det nu finns lätt skulle kunna sköta en finansiering av melodifestivalen. Det är ju trots allt där den faktiskt hör hemma

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

jag lovar att kanal 3, 5, 6 eller vad det nu finns lätt skulle kunna sköta en finansiering av melodifestivalen. Det är ju trots allt där den faktiskt hör hemma

Håller helt med. Ren underhållning (om man nu tycker melodifestivalen är det ) hör inte hemma på public service i min mening. Dit hör däremot dokumentärer, sammhällsgranskande program som plus, debatt osv samt givetvis nyheter.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Håller helt med. Ren underhållning (om man nu tycker melodifestivalen är det ) hör inte hemma på public service i min mening. Dit hör däremot dokumentärer, sammhällsgranskande program som plus, debatt osv samt givetvis nyheter.

Ja. Jag förstår ju poängen med att SVT har visat underhållning, en gång i tiden stod dom för hela Sveriges TV-utbud, men tja, det var ju ett litet tag sedan läget såg ut så. Dags att dom uppdaterar sin roll till att passa in i nutiden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja. Jag förstår ju poängen med att SVT har visat underhållning, en gång i tiden stod dom för hela Sveriges TV-utbud, men tja, det var ju ett litet tag sedan läget såg ut så. Dags att dom uppdaterar sin roll till att passa in i nutiden.

Precis, i början av 80-talet och tidigare så var det många som inte hade annat än SVT och då fanns det ju en poäng med underhållningsprogram. Idag när det finns över 100 kanaler att välja på så borde SVT göras om till endast det som borde tillhöra public service.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580