Vilken smartphone? Runt 4-6k

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bjajjull:

Har du sett drop test på HTC One? Inte unibody där inte...
Aluminiumet kan bli skadat och ändra form, det är svårt med plast. Det åker av och blir repor men det är bara att sätta på.
Jag tycker i alla fall bäst om plast även om det känns billigt.

Det beror helt på sammansättningen av aluminiumet samt om det är ytbehandlat på något sätt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har sälv haft en android mobil nu innan min iphone 5. Var nöjd med båda fast måste säga att Ipohnen håller sig "ny" längre och gillar den mer för apparna som jag tycker är det viktigaste när man väljer däremellan. Även om android må ha fler appar så finns det betydligt fler skräpappar, appar som kostar på android brukar också vara dyrare än motsvarigheten på applestore, doc. är även fler grattis och reklamfinansierade på android

Glömde även, om jag skulle valt idag så skulle det blivigt alltingen Ipohne eller på andoridsidan xperia Z (som är liiite för stor) eller HTC One även som ipohnen har en ganska skön premium känsla. Hoppas detta hjälpte

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sten1930:

Har sälv haft en android mobil nu innan min iphone 5. Var nöjd med båda fast måste säga att Ipohnen håller sig "ny" längre och gillar den mer för apparna som jag tycker är det viktigaste när man väljer däremellan. Även om android må ha fler appar så finns det betydligt fler skräpappar, appar som kostar på android brukar också vara dyrare än motsvarigheten på applestore, doc. är även fler grattis och reklamfinansierade på android

Glömde även, om jag skulle valt idag så skulle det blivigt alltingen Ipohne eller på andoridsidan xperia Z (som är liiite för stor) eller HTC One även som ipohnen har en ganska skön premium känsla. Hoppas detta hjälpte

Gått över till android från iOS, tycker allt är bättre här, även hårdvaran.
Läste nånstans att Google sparkat ut 60.000 appar ur google play i samband med den senaste uppdateringen av appen för att rensa bort all "skit".

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BoToss:

Gått över till android från iOS, tycker allt är bättre här, även hårdvaran.
Läste nånstans att Google sparkat ut 60.000 appar ur google play i samband med den senaste uppdateringen av appen för att rensa bort all "skit".

Det finns fortfarande mycket skräp, även om det finns väldigt mycket bra också. Synd bara att vissa multiplattformsappar, spotify t.ex, verkar vara bättre på iOS än hos Android.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Gått över till android från iOS, tycker allt är bättre här, även hårdvaran.
Läste nånstans att Google sparkat ut 60.000 appar ur google play i samband med den senaste uppdateringen av appen för att rensa bort all "skit".

Skrivet av Dunder:

Det finns fortfarande mycket skräp, även om det finns väldigt mycket bra också. Synd bara att vissa multiplattformsappar, spotify t.ex, verkar vara bättre på iOS än hos Android.

Trodde jag också, men ta en titt på Windows Phone så hittar ni inga riktiga program alls utan bara fulmeck som vill ha era kontouppgifter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Petterk:

Trodde jag också, men ta en titt på Windows Phone så hittar ni inga riktiga program alls utan bara fulmeck som vill ha era kontouppgifter.

Har tyvärr inte fått pröva windows phone ännu, så det kan jag inte uttala mig om

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har tyvärr inte fått pröva windows phone ännu, så det kan jag inte uttala mig om

Alla affärer till telefonsystemen går att kolla via webben. Bara sök för sånt som varit självklart hos iOS och Android sen 2009-10 och du blir lätt chockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Gått över till android från iOS, tycker allt är bättre här, även hårdvaran.
Läste nånstans att Google sparkat ut 60.000 appar ur google play i samband med den senaste uppdateringen av appen för att rensa bort all "skit".

Min poäng var inte att starta "krig" mellan Ios och android. poängen var mot argumentet att "andoroid har snart fler appar än Ios" som inte riktigt funkar när så många appar på android var skit, och just om de tar bort 60 000 blir det ju ett stort steg bakåt i mängd. just nu leder ju apple store i både kvantitet och jämnstälda på kvalitét då?
Nu när du nämnde hårdvara, de går inte riktigt att jämföra android och Ios då Iphones hårdvara håller sig ny längre eftersom den inte blir "gammal" när det kommer 1 ny ipohne varje år, så är även Ipohnes applikationer bättre optimerade då utvecklare bara behöver anpassa det till den aktuella iphone. Medans på android när utvecklare måste ha det funktionellt till ett flertal olika typer av enheter... På samma benchmarks för Ios och Android presterar nämligen Iphone lika bra/bättre trots att hårdvaran är betydligt bättre hos android. som ex. galaxy S3 vs Ipohne 5 benchmark se här

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakkes:

Klarar det visst

Du och din fantasivärld kanske

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Har sälv haft en android mobil nu innan min iphone 5. Var nöjd med båda fast måste säga att Ipohnen håller sig "ny" längre och gillar den mer för apparna som jag tycker är det viktigaste när man väljer däremellan. Även om android må ha fler appar så finns det betydligt fler skräpappar, appar som kostar på android brukar också vara dyrare än motsvarigheten på applestore, doc. är även fler grattis och reklamfinansierade på android

Glömde även, om jag skulle valt idag så skulle det blivigt alltingen Ipohne eller på andoridsidan xperia Z (som är liiite för stor) eller HTC One även som ipohnen har en ganska skön premium känsla. Hoppas detta hjälpte

Hej tack för ditt svar håller helt med dig, Ska jag vänta på Iphone 5s eller slå till en Iphone 5 nu?? Varför rekommenderade du inte mig Galaxy S4/S3?? för att den är plastig?? Skulle du valt en Iphone 5/s eller en Sony Z??? Har hört att Sony Z är dålig men den har fått väldigt bra omdömen av folk speciellt skärmen är dålig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av maxishine:

Hej tack för ditt svar håller helt med dig, Ska jag vänta på Iphone 5s eller slå till en Iphone 5 nu?? Varför rekommenderade du inte mig Galaxy S4/S3?? för att den är plastig?? Skulle du valt en Iphone 5/s eller en Sony Z??? Har hört att Sony Z är dålig men den har fått väldigt bra omdömen av folk speciellt skärmen är dålig.

Är det inte lättare att läsa några recensioner och se vilken som verkar passa dig bäst?

Spalta upp de tre allra viktigaste punkterna just för dig, sen kollar du vilken mobil som presterar bäst på de tre punkterna och sen köper du den!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sten1930:

Min poäng var inte att starta "krig" mellan Ios och android. poängen var mot argumentet att "andoroid har snart fler appar än Ios" som inte riktigt funkar när så många appar på android var skit, och just om de tar bort 60 000 blir det ju ett stort steg bakåt i mängd. just nu leder ju apple store i både kvantitet och jämnstälda på kvalitét då?
Nu när du nämnde hårdvara, de går inte riktigt att jämföra android och Ios då Iphones hårdvara håller sig ny längre eftersom den inte blir "gammal" när det kommer 1 ny ipohne varje år, så är även Ipohnes applikationer bättre optimerade då utvecklare bara behöver anpassa det till den aktuella iphone. Medans på android när utvecklare måste ha det funktionellt till ett flertal olika typer av enheter... På samma benchmarks för Ios och Android presterar nämligen Iphone lika bra/bättre trots att hårdvaran är betydligt bättre hos android. som ex. galaxy S3 vs Ipohne 5 benchmark se här

Inte min heller.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxishine:

Hej tack för ditt svar håller helt med dig, Ska jag vänta på Iphone 5s eller slå till en Iphone 5 nu?? Varför rekommenderade du inte mig Galaxy S4/S3?? för att den är plastig?? Skulle du valt en Iphone 5/s eller en Sony Z??? Har hört att Sony Z är dålig men den har fått väldigt bra omdömen av folk speciellt skärmen är dålig.

Själv tycker jag inte kvalitets känslan lever upp till resten av telefonen hos S3:an, förmodligen kommer även S4 följa det spåret. Sony xperia Z fick ju 10 av 10 i betyg av M3, men den kändes även ganska bra i butik. Annars om det inte är så bråttom kan du ju vänta och se hur nästa Iphone blir innan du bestämer dig? kommer säkert ny spännande Android också tills dess?
Sen ska man inte lyssna på högljudda rykten för mycket, ex. det var mycket prat om att Iphone 5 svarta skulle repa sig lätt, men själv har jag inget märkt... och att den skulle bli böjd i backfickan,folk sprider vidare dessa rykten efter att någon bloggare sagt något... även här på swec, så man ska vara kritiskt till dessa typer av påståenden

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Själv tycker jag inte kvalitets känslan lever upp till resten av telefonen hos S3:an, förmodligen kommer även S4 följa det spåret. Sony xperia Z fick ju 10 av 10 i betyg av M3, men den kändes även ganska bra i butik. Annars om det inte är så bråttom kan du ju vänta och se hur nästa Iphone blir innan du bestämer dig? kommer säkert ny spännande Android också tills dess?
Sen ska man inte lyssna på högljudda rykten för mycket, ex. det var mycket prat om att Iphone 5 svarta skulle repa sig lätt, men själv har jag inget märkt... och att den skulle bli böjd i backfickan,folk sprider vidare dessa rykten efter att någon bloggare sagt något... även här på swec, så man ska vara kritiskt till dessa typer av påståenden

Kommer nya Android joo då det kommer men i nästa år. Jo kommer Iphone 6 också nästa år. Jag orkar inte vänta ett år till. Blir en snart :D.
Sen när man ser att många har röstat på Galaxy S4 gör ju mig sugen att slå till en sån. Eller blir det Iphone 5 som gäller. Kanske Sony Z kritiken dom har fått på sin skärm. Själv tycker jag att touch knapparna lägger för nära varandra så händer att man råka trycka på fel knapp-.- Vet inte varför folk tycker om Sony Z så mycket??
Sony har aldrig varit top konkurent, men det verkar att det har gått bra för dom i år men kommer dock förlora mot Apple/ Samsung igen . Bara Apple och Samsung som ligger top i smartphones ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Själv tycker jag inte kvalitets känslan lever upp till resten av telefonen hos S3:an, förmodligen kommer även S4 följa det spåret. Sony xperia Z fick ju 10 av 10 i betyg av M3, men den kändes även ganska bra i butik. Annars om det inte är så bråttom kan du ju vänta och se hur nästa Iphone blir innan du bestämer dig? kommer säkert ny spännande Android också tills dess?
Sen ska man inte lyssna på högljudda rykten för mycket, ex. det var mycket prat om att Iphone 5 svarta skulle repa sig lätt, men själv har jag inget märkt... och att den skulle bli böjd i backfickan,folk sprider vidare dessa rykten efter att någon bloggare sagt något... även här på swec, så man ska vara kritiskt till dessa typer av påståenden

Jag har testat S4:an och det var ganska stor skillnad på kvalitén jämfört med S3:an. Den har inte samma känsla överhuvudtaget skulle jag säga, i stort sett så kändes allt annorlunda. Något litet som vibrationen (hade en mer S2 känsla än S3) till att telefonen i helhet kändes riktigt bra byggd, även fast det är en väldigt liten skillnad gällande måtten så var det en lagom stor skillnad på passformen i handen (lite mer fyrkantigare än tidigare modell) om du frågar mig. Plasten känns mycket bättre på S4:an än vad den gör på S3:an, och jag kommer strax att byta från Xperia Z till SGS4. Nu har jag inte tagit upp allting men jag tänkte bara svara på din "kvalitets"- fråga(?)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av maxishine:

Kommer nya Android joo då det kommer men i nästa år.

Du tror att det dröjer ett helt år innan det kommer nya Android-mobiler?!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Du tror att det dröjer ett helt år innan det kommer nya Android-mobiler?!

Jaa highend smartphones mmh som Galaxy S5 och Sony ja tillverkarnas flaggskepp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baxee:

Nope. Hade lumia 800. Aldrig igen. Flyter bra. Men apparna är katastrof.

Men den hade ju WP 7.5 och det var ju förkastligt, det är ingen hemlighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxishine:

Jaa highend smartphones mmh som Galaxy S5 och Sony ja tillverkarnas flaggskepp.

Lär väl sannolikt dyka upp fler high-end modeller med SoC som kör Cortex A15 (Tegra 4 t ex) innan året är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxishine:

Kommer nya Android joo då det kommer men i nästa år. Jo kommer Iphone 6 också nästa år. Jag orkar inte vänta ett år till. Blir en snart :D.
Sen när man ser att många har röstat på Galaxy S4 gör ju mig sugen att slå till en sån. Eller blir det Iphone 5 som gäller. Kanske Sony Z kritiken dom har fått på sin skärm. Själv tycker jag att touch knapparna lägger för nära varandra så händer att man råka trycka på fel knapp-.- Vet inte varför folk tycker om Sony Z så mycket??
Sony har aldrig varit top konkurent, men det verkar att det har gått bra för dom i år men kommer dock förlora mot Apple/ Samsung igen . Bara Apple och Samsung som ligger top i smartphones ^^

Vad ingen nämner är att iPhone 5 skärmen inte ens håller 720p HD standard nu när alla nya androider håller 1080p HD standard...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

iPhone 4S! Snyggaste mobilen hittills. Har allt du kan kräva, senaste versionen av OS, 8mp kamera, 64Gb internminne, billig att byta knäckt glas på.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hdjb1:

Vad ingen nämner är att iPhone 5 skärmen inte ens håller 720p HD standard nu när alla nya androider håller 1080p HD standard...

Och?! Det är fortfarande en telefon, ingen superduper högupplöst bioduk, med andra ord en skärm för 720p HD eller 1080p HD är helt jävla meningslöst på en telefon, kameran filmar i 1080p och det är bara att visa på en större skärm sen

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av maxishine:

Jaa highend smartphones mmh som Galaxy S5 och Sony ja tillverkarnas flaggskepp.

Det kommer antagligen annonseras en ny Nexus snart, och Motorola var också i farten med något nytt...

Så nej, det kommer inte dröja ett år.

Skrivet av Justbecause:

1080p HD är helt jävla meningslöst på en telefon

Nej, verkligen inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

Vad ingen nämner är att iPhone 5 skärmen inte ens håller 720p HD standard nu när alla nya androider håller 1080p HD standard...

Det viktiga för hur bra skärmen ser ut är ju PPI, inte upplösningen i sig och iPhone fullt tillräcklig på den punkten. 1080P på 4" är bortkastat, börjar bli som megapixel racet i kameror.

Permalänk
Medlem

Har iPhone5 . Jämfört med android så känns det lite stängt. Men den är stabil som tusan inte behövt starta om den mer än när det kommit uppdateringar . Innan när jag hade android fick man ju starta om den minst en gång i veckan för att den skulle hålla sig fräsch . iPhone bara funkar utan strul. Köp någon android om du tycker det inte räcker med att ändra bakgrundsbild och flytta runt ikoner. Köp iPhone om du är bekväm av dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det viktiga för hur bra skärmen ser ut är ju PPI, inte upplösningen i sig och iPhone fullt tillräcklig på den punkten. 1080P på 4" är bortkastat, börjar bli som megapixel racet i kameror.

Eller som material-race eller som tunnhets-racet eller gpu-racet .. ja allt i princip?
Alla ser skillnad som har normal syn på normal 720p och 1080p skärm och och de flesta 1080p är på 5" gör upplevelsen ännu bättre för ögonen sen om det gör mobilen förstor för en del är en annan sak.

De flesta 1080p mobiler har ju runt 100PPI högre/skarpare om inte mer än iPhone 5.

HTC One har endast 4MP och 3 gånger större sensor än de normala om jag inte minns fel.
Det har ju visat sig att bilden inte blev så mycket bättre, lite fördel i dåligt ljus annars gör de fler MP i random kameror bilden bydligt bättre och detaljrikare.

Permalänk

Htc one har jag precis beställt, helt klart den intressantaste telefonen i dagsläget, synd bara att den inte kommer med 64 gig till norden.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av S_Z:

Det viktiga för hur bra skärmen ser ut är ju PPI, inte upplösningen i sig och iPhone fullt tillräcklig på den punkten. 1080P på 4" är bortkastat, börjar bli som megapixel racet i kameror.

En högre upplösning ställer krav på snabbare hårdvara, vilket snabbar på utvecklingen. Inget jag tackar nej till, i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast

Har du möjlighet att öka din budget med nån krona så kommer ju Padfone Infinity ut vilken dag som helst... sitter själv bara o väntar på att mitt ab ska blir "förlängningsbart" så jag kan lägga beslag på en sån

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=padfone%20infinity&af...