Windows 8.1 "Blue" kan låta användaren starta direkt till skrivbordet

Permalänk
Medlem

Startmenyn är sak samma för mig om dom skippar men jag skulle gärna se en förbättring vad gäller hantering av appar i desktop miljö, nuvarande system känns långt ifrån optimalt och faktiskt rätt oflexibelt. Bara sättet att stänga en app genom att dra ner fönstret mha musen känns för mig instinktivt fel, så jag skulle gärna se en möjlighet att kunna stänga en app mha "krysset".

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Är du seriös nu?

Ja, ditt tidigare inlägg gick inte att tolka.

Skrivet av Oneone:

Jag säger att det är ett problem med aktivering av Aero vilket innebär att med vissa modeller, speciellet bärbara så aktiveras inte alltid Aero gränssnittet med automatik utan man får göra en speciallösning så att alla användare blir nöjda och får Aero.

Okej. Detta har jag aldrig upptäckt. För mig har Aero-gränssnittet varit standard så fort grafikkortsdrivrutiner installerats.

Skrivet av Oneone:

Något annat som ställer till det med Aero och spel och när man kör i fullskärmsläge och till exempel alt-tabbar fram och tillbaka kan få Aero gränssnittet att växla mellan vanligt utseende och Aero utseende vilket resulterar i att drivrutinen kan krasha, vilket också resulterar i att ditt spel krashar. Sen finns det mer problem du kan väll googla lite på det

Detta problem beror på att det finns för lite arbetsminne och, som du skriver, dåliga drivrutiner.

Skrivet av Oneone:

Jo det tror jag med majoriteten av alla användare både företag,kommuner samt vanliga användare kör åtminstånde office 2010 idag så det borde inte vara ett problem inte vad jag har upplevt iaf.

Kan du då tänka dig varför företag avstår från Windows 8? Det blir ett nytt gränssnitt att lära sig, vilket tar tid och kostar pengar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tycker du inte att det är ett märkligt resonemang? Att man ska lyckas locka över användare från ett operativsystem till ett annat genom att göra det nya operativsystemet mer likt det gamla? Varför ska jag välja Windows 8 om det fungerar och ser ut på samma sätt som Windows 7?

Ditt problem med här är att du fortfarande är så desillusionerad att du tror Modern UI är en förbättring från föregående. Det är det inte under några omständigheter. Windows 8 är det på ett tekniskt plan, det kan vi alla köpa. Men gränssnittet Modern UI är en dålig idé i teorin och har visat sig vara en dålig idé i praktiken, det vet vi nu. Kanske får vi aldrig se Startmenyn som vi är vana att se den igen, men ALLT är bättre än en fullskärms, pekskärmsanpassad och kompromissad "app-drawer".

Jag låter det vara osagt hur modern UI är på plattor då jag inte testat en Win-platta. Inte intresserad av dem heller som dem är nu. I min mening behöver Microsoft separera enheterna och anpassa ett OS för varje plattform. För så här långt är hybrididén fortfarande ett fantasiprojekt som underpresterat nått kopiöst. Så vad Ozzed m.fl. säkert menar är att han vill se något som är en förbättring av startmenyn, inte en försämring som Modern UI. Du tycker självklart Modern UI är en förbättring, annars skulle du inte leka Microsoft-evangelist på den nivå du gör. Men den åsikten är ni få på det stora hela som delar och den har stjälpt mer än den hjälpt Microsoft.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Wow, tack Microsoft, vad snälla ni är som inte totalt skiter i er användarbas. Ni har bara tappat två år på det här. Fast det var tydligen för mycket begärt att inte vilja bli inlåst i Microsoft Store.

Den stora frågan är: kan Steve Ballmer sitta kvar? Han har uppenbarligen inget omdöme alls.

Nu var det inte Steve Balmer som pushade för Modern UI, utan Steven Sinofsky, och han fick sparken kort efter release.

Skrivet av strejf:

Tycker du inte att det är ett märkligt resonemang? Att man ska lyckas locka över användare från ett operativsystem till ett annat genom att göra det nya operativsystemet mer likt det gamla? Varför ska jag välja Windows 8 om det fungerar och ser ut på samma sätt som Windows 7?

Du har själv gjort en lång lista på förbättringar. Det borde räcka för de flesta. Grejen är att Modern UI är en dealbreaker för många. DVS; man vägrar installera Windows 8 oavsett övriga förbättringar sålänge startmenyn saknas/Modern UI inte är valbart. Den användargruppen skulle uppgradera, och den är stor.

Det har ju konstaterats att Windows 8 rentav var en av anledningarna till nedgången i PC försäljningen. Det verkar logiskt att anta att folk låtit bli att köpa ny dator för att de inte vill ha Modern UI som finns i Windows 8, eller? Eller vet du någon annan del av Windows 8 som får tillräckligt många att låta bli att köpa en dator med Windows 8 för att det skall vara en bidragande orsak till nedgången? Jag kommer inte på någon.

Observera att jag inte sagt att Windows 8 var den enda orsaken, men en bidragande, som flera tidningar konstaterat. DVS nedgången hade inte varit lika kraftig om det inte hade varit för Windows 8, säger de.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det har ju konstaterats att Windows 8 rentav var en av anledningarna till nedgången i PC försäljningen.

Har det verkligen det?

http://www.computerworld.com/s/article/9238404/Don_t_blame_Wi...

Skrivet av Ozzed:

Nu var det inte Steve Balmer som pushade för Modern UI, utan Steven Sinofsky, och han fick sparken kort efter release.

Du ger dig aldrig va?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Var är Windows 2000?= Good
Förövrigt tyckte jag att Win98 =shit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Var är Windows 2000?= Good
Förövrigt tyckte jag att Win98 =shit

Ja alltså, vem kör Windows 98 idag och tycker att det är bra? Sjukt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Apple minskade mindre än Microsoft. Apple har inte Windows 8 i sitt sortiment heller så jag förstår inte hur det är relevant. De verkar mest greppa efter halmstrån.

Citat:

Du ger dig aldrig va?

Nej. Och inte du heller uppenbarligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ditt problem med här är att du fortfarande är så desillusionerad att du tror Modern UI är en förbättring från föregående. Det är det inte under några omständigheter. Windows 8 är det på ett tekniskt plan, det kan vi alla köpa. Men gränssnittet Modern UI är en dålig idé i teorin och har visat sig vara en dålig idé i praktiken, det vet vi nu. Kanske får vi aldrig se Startmenyn som vi är vana att se den igen, men ALLT är bättre än en fullskärms, pekskärmsanpassad och kompromissad "app-drawer".

Hur ofta klickar du själv på startmenyn?
När du väl öppnar startmenyn är det då för att navigera i de underbara undermenyerna eller för att slentrianmässigt winknapp-skrivakort-tryck enter och starta ett program? Något som för övrigt fortfarande fungerar på nästan samma vis.

Om du tar ett steg tillbaka och ser Metro som ett sätt att även kunna starta telefonapplikationer i din dator istället för fullskärmsstartmenyn som inte går att avsluta, är det fortfarande en dålig ide?

Sen gillar man inte de nya är det ju bara att stanna kvar i Windows 7.
Windows XP har ju fyllt tonåring och säkerhetspatchas fortfarande, och det finns inga indikationer på att MS inte skulle bli tvingade att hålla liv i 7an lika länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur ofta klickar du själv på startmenyn?
När du väl öppnar startmenyn är det då för att navigera i de underbara undermenyerna eller för att slentrianmässigt winknapp-skrivakort-tryck enter och starta ett program? Något som för övrigt fortfarande fungerar på nästan samma vis.

Om du tar ett steg tillbaka och ser Metro som ett sätt att även kunna starta telefonapplikationer i din dator istället för fullskärmsstartmenyn som inte går att avsluta, är det fortfarande en dålig ide?

Sen gillar man inte de nya är det ju bara att stanna kvar i Windows 7.
Windows XP har ju fyllt tonåring och säkerhetspatchas fortfarande, och det finns inga indikationer på att MS inte skulle bli tvingade att hålla liv i 7an lika länge.

Samma trötta argument. Jag borstar tänderna TVÅ gånger om dagen, två minuter åt gången, alltså inte särskillt lång tid, men nog fan vill jag att det ska vara en behaglig upplevelse oavsett?

Kan du snälla förklara varför du och andra verkar tycka att en dålig upplevelse är ursäktad bara för att den är ovanlig? För mig kvittar det om jag använder startmenyn en gång om dagen eller en gång i minuten. Jag vill ändå inte att det ska vara en obekväm upplevelse.

Ja jag vet att det inte var mig du svarade, men det är endå intressant att veta varför du tycker en dålig upplevelse är ok bara för att det sker sällan. Du gillar ju uppenbarligen startskärmen, men om andra tycker den är dålig blir den väl inte mindre dålig bara för att man inte använder den särskillt ofta? Förklara gärna hur du resonerar här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Ja, ditt tidigare inlägg gick inte att tolka.

Okej. Detta har jag aldrig upptäckt. För mig har Aero-gränssnittet varit standard så fort grafikkortsdrivrutiner installerats.

Det är problem om du kör CM 2012 med MDT 2012.

Detta problem beror på att det finns för lite arbetsminne och, som du skriver, dåliga drivrutiner.

Det stämmer inte.

Kan du då tänka dig varför företag avstår från Windows 8? Det blir ett nytt gränssnitt att lära sig, vilket tar tid och kostar pengar.

Absolut det vet jag redan , men nu snackade vi Ribbons i Explorer som inte är en lika stor förändring som själva startskärmen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur ofta klickar du själv på startmenyn?
När du väl öppnar startmenyn är det då för att navigera i de underbara undermenyerna eller för att slentrianmässigt winknapp-skrivakort-tryck enter och starta ett program? Något som för övrigt fortfarande fungerar på nästan samma vis.

Irrelevant vad jag gör. Vill du nu ha ett barnsligt svar så se denna som exempel: http://msmvps.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/CommunityServ... Skillnad mot modern UI är minimalistisk, lägger sig inte ivägen och lätt överskådlig. Modern UI är inget av detta. Ställer in och sorterar det viktigaste på liknande sätt så jag når det mest relevanta. Att fråga hur "ofta någon klickar" i menyn är väldigt liten del av problematiken.

Skrivet av henkiii:

Om du tar ett steg tillbaka och ser Metro som ett sätt att även kunna starta telefonapplikationer i din dator istället för fullskärmsstartmenyn som inte går att avsluta, är det fortfarande en dålig ide?

Vari hela friden är det en bra idé och var är nyttan? Fel saker på fel plattform.

Skrivet av henkiii:

Sen gillar man inte de nya är det ju bara att stanna kvar i Windows 7. Windows XP har ju fyllt tonåring och säkerhetspatchas fortfarande, och det finns inga indikationer på att MS inte skulle bli tvingade att hålla liv i 7an lika länge.

Det enda vi vet är att Windows 8 har floppat. Vad som är historiskt är inte så intressant som det här. Microsoft står säkert nu i valet och kvalet att köra på med Modern UI och riskera än mer dåliga recensioner/försäljningar eller backa, tänka om, hitta en lösning som är bättre än den taffliga kompromiss som inte gett någon framgång.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Apple minskade mindre än Microsoft. Apple har inte Windows 8 i sitt sortiment heller så jag förstår inte hur det är relevant. De verkar mest greppa efter halmstrån.

Det är relevant av exakt den anledningen, att Apple inte har Windows 8 i sitt sortiment. Den största delen av minskningen har alltså inte med Windows 8 att göra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur det går att försvara modern UI som det ser ut idag. Försäljningsstatistiken talar sitt tydliga språk och VÄLDIGT många ser problem med modern UI, då menar jag potentiella användare.

Sen att det finns en grupp människor som välkomnar modern UI och tycker att det är bra är väl ingen konstigt det heller, så är det ju alltid. Allt som är nytt är superbra för att det just är nytt...eller?!

De som verkligen sätter sig ner och analyserar istället för att välkomna allt nytt med öppna armar bara för att det är nytt ser att det finns stora brister i modern UI och att det inte finns en valmöjlighet är bara löjligt. Om nu modern UI är så bra och självklart, varför väljer inte fler att välkomna Windows 8 eftersom det annars är så bra? Varför är inte försäljningssiffrorna bättre?

Jo åter igen, vi vet att det finns en grupp modern UI-kramare, men det betyder inte att det är bra för den stora massan. Det betyder att dessa människor välkomnar nya saker och välkomnar det utan någon form utav kritiskt tänkande. Eller så vill de helt enkelt bara vara en motpol mot alla de som är kritiska.

Något som inte går att argumentera mot är att det ligger något i kritiken mot modern UI, annars skulle försäljningen ser betydligt bättre ut, hur skulle det annars gå att förklara? Några förslag?

Det går inte att vinna marknadsandelar genom att försöka locka surfplattegenerationen med en surfplattelook på ett desktopsystem som skall användas som arbetsverktyg snarare än ett underhållningsverktyg. Det känns i min värld som att det är exakt det som modern UI är ett försök till, ett misslyckat sådant. Hade det varit en valmöjlighet istället så hade det nog tagits mot bättre.

Vad skulle Microsoft förlora på att inte ha med modern UI över huvud taget?
Vad skulle Microsoft vinna på att inte ha med modern UI över huvud taget?

Om nu Windows Blue ger möjligheten att välja bort modern UI, vad säger det om modern UI?
Om nu Windows Blue ger möjligheten att välja bort modern UI, vad säger det om Microsoft?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är relevant av exakt den anledningen, att Apple inte har Windows 8 i sitt sortiment. Den största delen av minskningen har alltså inte med Windows 8 att göra.

Apple minskade med ca 7.5%. PC-segmentet totalt minskade med ca 14%. Så nej, det är inte relevant. Eller vet du något som välrenomerade analysfirmor inte vet?

De där 6.5% behöver fortfarande en förklaring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple minskade med ca 7.5%. PC-segmentet totalt minskade med ca 14%. Så nej, det är inte relevant. Eller vet du något som välrenomerade analysfirmor inte vet?

De där 6.5% behöver fortfarande en förklaring.

Helt olika kundsegment så vette tusan om man kan göra jämförelser så enkelt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Helt olika kundsegment så vette tusan om man kan göra jämförelser så enkelt.

Det är säkert ingen enkel jämförelse. Jag har bara svårt att se att man kan vifta bort vad analysfirmorna säger. De säger ju att Windows 8 är en bidragande orsak till raset. Det måste ju betyda att den grupp som aktivt valt att låta bli att köpa ny PC just på grund av Windows 8 är så pass stor att det gör avtryck i statistiken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

8.1 (Blue) rättar till felen i Windows 8.
Så Windows 8 är lite som Vista, medan 8.1 blir kanske lite som Windows 7 låter det som.

Startskärmen är jobbig.
Men med Group Policies tror jag det var så kan man slå av startskärmen som man måste trycka enter för att komma förbi.
Och med Classic Shell så kan man logga in direkt till skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är säkert ingen enkel jämförelse. Jag har bara svårt att se att man kan vifta bort vad analysfirmorna säger. De säger ju att Windows 8 är en bidragande orsak till raset. Det måste ju betyda att den grupp som aktivt valt att låta bli att köpa ny PC just på grund av Windows 8 är så pass stor att det gör avtryck i statistiken.

Säger inte att man skall vifta bort det men samtidigt gör man det allt för lätt för sig om man tror att man direkt kan jämföra Apple's försäljningstapp med det på PC sidan. Förmodligen är tappet på PC störst bland de billigare datorerna där Apple egentligen inte konkurrerar med annat än surfplattor och det är också i det segmentet där de mest priskänsliga kunderna finns.
Iom att surfplattorna börjar bli allmänt populära så finns det därför en stor chans att de kunder som är mer känsliga för prissättning istället kommer välja en surfplatta för samma pengar över en bärbar.

Edit: RT-plattorna är så här långt tyvärr lite av fiaskon, men mycket av det beror på att de produkter som erbjuds inte bara har kraftigt fel prissättning utan också att de är sämre hårdvarumässigt. Tillgången har varit rätt usel också (iaf vad gäller Surface).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Säger inte att man skall vifta bort det men samtidigt gör man det allt för lätt för sig om man tror att man direkt kan jämföra Apple's försäljningstapp med det på PC sidan. Förmodligen är tappet på PC störst bland de billigare datorerna där Apple egentligen inte konkurrerar med annat än surfplattor och det är också i det segmentet där de mest priskänsliga kunderna finns.
Iom att surfplattorna börjar bli allmänt populära så finns det därför en stor chans att de kunder som är mer känsliga för prissättning istället kommer välja en surfplatta för samma pengar över en bärbar.

Ja, det kan vara en del i det. Men det utesluter ju inte att även en betydande del av de som köper billiga datorer låtit bli eftersom de kommer med Windows 8, och istället köpt en billig surfplatta. Det finns flera nättidningar som hävdar att Windows 8 skyndar på övergången från PC till surfplattor snarare än bromsar den. Och ska vi tro Microsofts underleverantörer och titta till statistiken så är det ju inte en surfplatta med Windows 8/RT de flesta köper.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är som sagt inte bara privatpersoner som klagar på W8:

http://www.nordichardware.se/Mjukvara/samsungchef-qwindows-8-...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Legendarisk

När vill man göra något annat än starta flera program efter att ha loggat in?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

När vill man göra något annat än starta flera program efter att ha loggat in?

Skickades från m.sweclockers.com

Hört talas om autostart-mappen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

jag stannar på windows 7. w8 känns så fel i allt.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Ozzed:

Hört talas om autostart-mappen?

Bara relevant för de saker man gör exakt likadant varje gång. Metro sparar klick på mitt tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där ser man vad olika uppfattning man kan ha. Jag tycker det är fulare, långsammare och klumpigare.. Och så tar det upp en massa plats. Man kan visserligen inaktivera det med hjälp av registret eller något program eller hur det var men så himla svårt kan det väl inte vara att sätta dit en kryssruta så att folk får välja, Microsoft? Koden finns ju redan där uppenbarligen.

Bara så du vet så kan du minimera den. Alltså att den bara ska synas när du vill använda den. Ungefär som folk som döljer startmenyn. Det går. Kan du sluta tänka fel där iaf ...

Skrivet av LemonIllusion:

Jag sitter bara och väntar på att MS ska återinföra start-menyn och hävda att det är något helt nytt.

Det är väl Apple som gör det? Uppfinna multitaskning igen bland annat ....

Skrivet av Kaleid:

Två saker jag vill se igen:
- Möjlighet att se ledigt utrymme i varje enhet utan att kolla i egenskaper
- Möjlighet att byta bakgrundsfärg i windows explorer från vitt.

Jag har kört Windows 8 sen start och även Server 2012. Jag kan se ledigt utrymme på mina diskar.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

Bara relevant för de saker man gör exakt likadant varje gång. Metro sparar klick på mitt tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra för dig. Men det hade knappast skadat dig eller någon annan om Startmenyn varit ett alternativ för de som ville ha det, eller hur?

Skrivet av car2ns:

Bara så du vet så kan du minimera den. Alltså att den bara ska synas när du vill använda den. Ungefär som folk som döljer startmenyn. Det går. Kan du sluta tänka fel där iaf ...

Det innebär i så fall fler klick när man väl vill använda det, vilket känns bakvänt och fel. De gamla klassika menyerna tycker jag varken är i vägen eller inbjuder till onödigt klickande när man väl använder men, och de går att minimera om man inte vill ha dem synliga, för den delen. Så hur exakt tänker jag "fel"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det innebär i så fall fler klick när man väl vill använda det, vilket känns bakvänt och fel. De gamla klassika menyerna tycker jag varken är i vägen eller inbjuder till onödigt klickande när man väl använder men, och de går att minimera om man inte vill ha dem synliga, för den delen. Så hur exakt tänker jag "fel"?

Vänta nu, du säger att Ribbon som är dolt ger mer klick? Vad gör då inte menyer som alltid är dolt? Det blir ju exakt lika många klick? Fast istället för en meny som glider ner, så glider det ner en Ribbon. Tillvägagångssättet är ju exakt likadant.

För en del saker ger Ribbon faktiskt mindre klick. Ta t ex att du vill se dolda filer eller filändelser. I Win7, måste du ju först klicka på Tools sen Folderoption och därefter på Taben View. Efter det klickar man i att man vill se dolda filer eller filändelser.

I Windows 8 och Server 2012 om du har Ribbon dolt år det bara klicka på View och sen klicka en gång till på det du vill se. Dolda filer eller filändelser. Jag får det till 2 klick i ribbon och 5 klick för "menyer". Du måste ju klicka på Okej oxå i Windows 7 ... Eller Apply och Sen okej, då blir det helt plötsligt 6 klick.

Finns fler exempel som även skapa ny mapp blir betydligt enklare med Ribbon.

Så berätta igen, hur du får det till fler klick för Ribbon?

Jag tror inte du har provat Windows 8. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vänta nu, du säger att Ribbon som är dolt ger mer klick? Vad gör då inte menyer som alltid är dolt? Det blir ju exakt lika många klick? Fast istället för en meny som glider ner, så glider det ner en Ribbon. Tillvägagångssättet är ju exakt likadant.

För en del saker ger Ribbon faktiskt mindre klick. Ta t ex att du vill se dolda filer eller filändelser. I Win7, måste du ju först klicka på Tools sen Folderoption och därefter på Taben View. Efter det klickar man i att man vill se dolda filer eller filändelser.

I Windows 8 och Server 2012 om du har Ribbon dolt år det bara klicka på View och sen klicka en gång till på det du vill se. Dolda filer eller filändelser. Jag får det till 2 klick i ribbon och 5 klick för "menyer". Du måste ju klicka på Okej oxå i Windows 7 ... Eller Apply och Sen okej, då blir det helt plötsligt 6 klick.

Finns fler exempel som även skapa ny mapp blir betydligt enklare med Ribbon.

Så berätta igen, hur du får det till fler klick för Ribbon?

Jag tror inte du har provat Windows 8. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ny mapp är ett klick i W7 eller W8, oavsett ribbon eller toolbar, och jo då. Jag har använt Windows 8. Ca 2h om dagen sedan consumer preview, så var du får det ifrån vet jag inte.

Bevisligen finns ju koden kvar för att stoppa tillbaka menyerna, och då borde det få vara valbart. Visst går det att vänja sig vid Ribbon men det borde inte vara upp till Microsoft vad jag gillar och inte. Sedan så jo, du har rätt i att exemplet du tar upp innebär fler klick i menyerna jämfört med ribbon, men som sagt det är en smaksak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ny mapp är ett klick i W7 eller W8, oavsett ribbon eller toolbar, och jo då. Jag har använt Windows 8. Ca 2h om dagen sedan consumer preview, så var du får det ifrån vet jag inte.

Bevisligen finns ju koden kvar för att stoppa tillbaka menyerna, och då borde det få vara valbart. Visst går det att vänja sig vid Ribbon men det borde inte vara upp till Microsoft vad jag gillar och inte. Sedan så jo, du har rätt i att exemplet du tar upp innebär fler klick i menyerna jämfört med ribbon, men som sagt det är en smaksak.

I Windows 8 är det ett klick om man har Ribbon synligt. Hur gör du för att skapa en mapp med ett klick i Windows 7?

Jo att det ska vara valbart, det håller jag med om, men att folk blir så upprörda över en sån sak, det tycker jag är fel. Speciellt när bevisen för att en del saker blir lättare och snabbare med Ribbon. Som t ex visa dolda filer. Det kanske man inte alltid vill ha på hos alla, utan bara ibland. Då blir det betydligt lättare med Ribbon att slå på och av det än i Windows 7.

Jag vet inte hur många gånger jag varit hemma hos folk och ska felsöka nåt, ibland behöver man leta i dolda mappar efter något och då har jag iaf svorit över hur långt bort just den bocken är i Windows 7 burkar. Men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB