Windows 8.1 "Blue" kan låta användaren starta direkt till skrivbordet

Permalänk
Sötast

Nä men.. Ska vi få ett operativsystem för datorer... på våra datorer?

Undrar vilka galna idéer Microsoft ska komma på härnäst!

Tangenbord med knappar? Skärmar med bild? Hörlurar som spelar upp ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Kom just o tänka på denna bilden, tycker den stämmer ganska bra.
http://coreight.com/sites/default/files/windows8_troll.jpg

Glömde Win 2000 , vilket gör att 8an inte blir bajs, förövrigt jävligt dålig bild.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har använt w8 sedan det släpptes och saknar inte starmenyn alls. Och det där med att använda tredjepart. Man gör ju det med en massa program tex photoshop & chrome (hur många använder Paint och IE?). Inget konstigt att använde tredjepart. Start 8 är väl bra för de som saknar startmenyn.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Aero kommer de fasen inte ta tillbaka hoppas jag iaf!

Jag tänker mig att Aero är otroligt viktigt att kunna använda eftersom företag kanske inte vill utbilda personal på ett nytt gränssnitt. Det kan inte kosta många hårddisksektorer att behålla det.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Kom just o tänka på denna bilden, tycker den stämmer ganska bra.
http://coreight.com/sites/default/files/windows8_troll.jpg

Ja trollface passar ju rätt bra med tanke på att dom inte ens har med alla Windowsversioner.. Var är 98SE? 2000? NT4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag tänker mig att Aero är otroligt viktigt att kunna använda eftersom företag kanske inte vill utbilda personal på ett nytt gränssnitt. Det kan inte kosta många hårddisksektorer att behålla det.

Gränssnittet fungerar ju likadant utan Aero..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Två saker jag vill se igen:
- Möjlighet att se ledigt utrymme i varje enhet utan att kolla i egenskaper
- Möjlighet att byta bakgrundsfärg i windows explorer från vitt.

Ledigt utrymme ser man ju redan? Eller var menar du att man inte ser det?

Permalänk
Medlem

Jag saknar faktiskt inte startmenyn för 5 öre.
För mig är modernui det "nya skrivbordet". Jag startar mina program via ikonen precis som på det klasiska skrivbordet. Rensa bort allt onödigt win8 "lull-lull".

Det jag saknar är Global sökning och det verkar ju det bli.

Kan desktop appen autostartas, fine, då kanske man inte behöver två "skrivbord"
Kan erkänna att jag va mäkta frustrerad över win8 dom första veckorna innan man lärt sig hitta. Kortkommandon har inte varit min grejj, jag är mer en musklickare

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zidern:

Ledigt utrymme ser man ju redan? Eller var menar du att man inte ser det?

Förr i tiden så såg man ledigt utrymme som default...

Men den togs bort eftersom det ska ge ångest hos vissa användare. Man fördummar och gör det nödvändigt att gå in i egenskaper för en partition för att se mängden ledigt utrymme. Bara dumt.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itproui/th...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shockwave:

Kom just o tänka på denna bilden, tycker den stämmer ganska bra.
http://coreight.com/sites/default/files/windows8_troll.jpg

Synd bara att de glömt 9 versioner av windows på den bilden... Nån liten 14-åring som gjort den förmodar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det är ju några fler som tycker att det är misslyckat...så det ligger nog något i det han säger.

Och jag tycker om det så "att flera tycker..." leder dig vart? att folk tycker olika?...

Saken är den (enligt mig) att det nya UIt är just det "nytt" och folk har inte vant sig än.. Sen är hela win8 för inriktat mot touch vilket inte hjälper med en nedåtgående desktop/laptop marknad...
Sen är även mycket annat som är korkat gjort, som hur lång tid det tar att stänga av maskinen... Kommer ihåg att det var ett av minusen för Vista...varför återintroducera ett så ogillat moment...

Men Microsoft kanske jobbar iterativt, ser vad som fungerar och vad folk hatar mest och sen släpper "Nya perfekta OSet som får dig att glömma det gamla..."
(PS. har faktiskt kört i stort sett samtliga Win 3.1->8 i varierande mängd och en del av dem är rent ut sagt horribla... Och numera är Win XP inte bra, hatar att gå till jobbets XP burkar fast har man otur kan det bli den ensamma Vista burken, yuck...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Kom just o tänka på denna bilden, tycker den stämmer ganska bra.
http://coreight.com/sites/default/files/windows8_troll.jpg

Din bild har inte bara fel, den är väldigt uttjatad med!

Precis som hela denna diskussionen i tråden, kriget mellan 7:an & 8:an.

"jag gillar 7:an, du är kass som gillar 8:an"
eller
"jag gillar 8:an, du är kass som gillar 7:an"
eller
"jag gillar båda, du är kass som inte fattar"

etc etc.....

Själv sitter jag på det som jag trivs med, och det är, herregud!!
Det är istort sett alla
Jag är kass
Jag gillar alla. ja jag gör verkligen det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det är ju några fler som tycker att det är misslyckat...så det ligger nog något i det han säger.

Måhända att det kan vara så, men jag kverulerade snarare på att han antydde att alla tycker som honom därav ska alla byta tillbaka. Det finns även en inte lika högljudd grupp som tycker om det nya utseendet och vill stanna på det. Det enda jag vill ändra i win8 är sökfuntionen, då jag håller med om att en vanlig sökning betyder allt, och att man ska specificera sig efteråt om det så skulle behövas. Men det är i mina ögon fortfarande bättre än win 7.

Permalänk

Låt oss välja...

Jag tänker vägra använda något annat än Win 7 tills när micro$oft presenterar ett OS där jag har ett VAL.
Punkt slut.
Jag vill att Microsoft själva ska vara så ödmjuka att de låter mig välja om jag vill ha startmeny eller "Metro".
Försök inte tvinga på mig något om jag inte vill....
Jag vill att alla ska ha valmöjligheten i den produkt de köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

När var det previewversionen av Blue skulle släppas? Juni?

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Skrivet av Zidern:

Gränssnittet fungerar ju likadant utan Aero..

Okej.

Jag ser en viss skillnad.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Skippa startskärm och lägg till en startmeny som man kan ändra språk på.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Och jag tycker om det så "att flera tycker..." leder dig vart? att folk tycker olika?...

Saken är den (enligt mig) att det nya UIt är just det "nytt" och folk har inte vant sig än.. Sen är hela win8 för inriktat mot touch vilket inte hjälper med en nedåtgående desktop/laptop marknad...
Sen är även mycket annat som är korkat gjort, som hur lång tid det tar att stänga av maskinen... Kommer ihåg att det var ett av minusen för Vista...varför återintroducera ett så ogillat moment...

Men Microsoft kanske jobbar iterativt, ser vad som fungerar och vad folk hatar mest och sen släpper "Nya perfekta OSet som får dig att glömma det gamla..."
(PS. har faktiskt kört i stort sett samtliga Win 3.1->8 i varierande mängd och en del av dem är rent ut sagt horribla... Och numera är Win XP inte bra, hatar att gå till jobbets XP burkar fast har man otur kan det bli den ensamma Vista burken, yuck...)

Skrivet av haxmannen:

Måhända att det kan vara så, men jag kverulerade snarare på att han antydde att alla tycker som honom därav ska alla byta tillbaka. Det finns även en inte lika högljudd grupp som tycker om det nya utseendet och vill stanna på det. Det enda jag vill ändra i win8 är sökfuntionen, då jag håller med om att en vanlig sökning betyder allt, och att man ska specificera sig efteråt om det så skulle behövas. Men det är i mina ögon fortfarande bättre än win 7.

Om man tittar på försäljningssiffrorna så borde det vara något som Microsoft har misslyckats med ändå i lanseringen av Windows 8. Även om det säkert finns en grupp som absolut tycker att Windows 8 är bra. Det dumma är att man inte får välja själv vad som passar bäst utan att man blir påtvingad vissa saker om man vill köra Windows 8. Det är exakt därför många behåller Windows 7. Att försäljningssiffrorna ser så pass bra ut som dom gör är för att väldigt många nya datorer kommer med Windows 8.

Men men, vi får väl se vad Windows Blue kommer med och vad det gör för försäljningssiffrorna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Som dom sa i fredagspanelen, varför ska dom ta BORT saker.
Ändra för all del men låt det vara valfritt hur man vill använda det, det finns INGEN fördel att bara ta bort och tvinga folk till nytt dom kanske inte tycker om.

Saker ska vara valfria, inte påtvingade. Så enkelt är det.

Permalänk
Skrivet av endosavenros:

usch vad härligt det skulle va

Jag håller med dig!
Usch vad härligt det skulle va haha

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

När de menar att man startar från skrivbordet. Får man startmenyn då?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tillbaka med Win7 startmenyn

Innan den är tillbaka kommer vi inte att uppgradera våra 15 000 klienter.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag ska be till gud på mina bara knän varje dag om att detta blir sant och att startmenyn införs igen, så törs jag uppgradera från Win 7.

Hoppas de lanser DirectX12 med så blir det solklart val att uppgradera + sätta fart på spel och hårdvaruutvecklingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Jag tycker inte att Win 95 var så hemskt för att hamna i samma klass som Me, Vista och 8an. 8an är ett bra OS om det inte vore så att Microsoft envisades med att tvinga på oss Metro eller vad fan dom nu vill kalla det, men pga den orsaken så är det i överlag ett dåligt OS. Win 2000 fanns dessutom inte ens med och det var ett riktigt bra OS, och Win XP var väldigt buggigt i början. Det var inte förrän SP2 som XP blev ett riktigt bra OS.

Tanken med bilden är underhållande och kan säkert stämma för vissa, men jag personligen kan inte relatera till den helt och hållet då jag gillade Win 2000 skarpt och var inget större fan av XP förrän SP2.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker win 8 är totalt överlägset win 7? ;X Visst modern UI är kasst och man borde kunna stänga av det. Men kör själv med startdock start8 för att få win 7 startmeny och start direkt mot skrivbordet. Även om modern UI är skandal så är stabiliteten och prestandan värt det jämte win 7.. Kört win 8 sen det kom ut och aldrig ens petat på modern UI förutom missklick någon gång.

Permalänk
Medlem

Om det nu kommer gå gå starta i skrivbordsläge och söka globalt, i hela datorn, vad är då skillnaden jämfört med w7? Vad är argumentet för att byta till w8? Mycket snabbare? Personligen är jag lite tveksam pga min känsla är att spel och program fortfarande är mer optimerade för w7, am I wrong?

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det går dock emot vad som tidigare sagts...

http://www.sweclockers.com/nyhet/16741-windows-blue-build-936...

OnT: Hoppas på att det släpps innan ens MSDNAA försvinner, ifall det nu skulle kosta pengar.

Va kommer MSDNAA att försvinna? Ersätts det med Dreamspark Premium eller?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Tycker Win 8 är nice. Klickar bara på skrivbord när man loggar in. Sen starknappen klarar jag mig utan, använde den endå aldrig i 7an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Aero kommer de fasen inte ta tillbaka hoppas jag iaf!

Det hoppas jag, nästan så att jag inte installerar om Windows saknar Aero.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Orici:

Va kommer MSDNAA att försvinna? Ersätts det med Dreamspark Premium eller?

Nej nej nej, men jag kommer inte längre vara student

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.