Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Medlem

Skumt, har du prores codec installerat, kör du PC eller Mac?

Permalänk
Medlem

Hmm, nej det vet jag inte.. Ska kolla upp detta! Inte använt Premiere på säkert över 1 år ..

Edit: Har en PC..

Mvh

Permalänk
Medlem

Konstigt nog måste man ibland ladda in QuickTime player på Wintendo för att saker som detta ska funka.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Konstigt nog måste man ibland ladda in QuickTime player på Wintendo för att saker som detta ska funka.

// A

Haha, så var det, galet! Hade läst någonstans om detta men bortfärdat detta som jibberisch då det lät så knasigt.. Men tack hursom, nu har jag både video och ljud!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Haha, så var det, galet! Hade läst någonstans om detta men bortfärdat detta som jibberisch då det lät så knasigt.. Men tack hursom, nu har jag både video och ljud!

Mvh

Grymt!

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Blackmagic representerat i Musikhjälpens teknikrum

Permalänk
Medlem

Coolt!
Nu vet jag väl iofs redan svaret men kan det vara så att du har kvar din BMCC?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

2.5k? Nä tyvärr, men jag kommer köpa en så fort jag ser en riktigt billig MFT.

Permalänk
Medlem

Har vi lagt kameran på hyllan för jul?
Själv hoppas jag på att filma första snön imorgon.

Idag hann jag iallafall med lite gammal hederlig unboxing med BMPCn ,

Permalänk
Medlem

Precis som föra året så har solen inte synts till på evigheter. Och precis som då så beslutade jag att bara dra ut på stan o filma så fort den titta fram.
Då slog det mig att det kund bli en kul och annorlunda jämförelse.

Side by Side,

BMPCC,

BMPC4K,

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har vi lagt kameran på hyllan för jul?
Själv hoppas jag på att filma första snön imorgon.

Idag hann jag iallafall med lite gammal hederlig unboxing med BMPCn ,
https://www.youtube.com/watch?v=oN21U_0h3RE

Haha. Snyggt. En trevlig unboxing det där
Jag har kameran i högsta hugg. Filmade de återstående scenerna av den där musikvideon jag la ut här för ett tag sedan.
Sen förväntar jag mig att min nyinhandlade Glidecam HD 2000 dyker upp idag. Då blir det ett jävla springande och tränande

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Haha. Snyggt. En trevlig unboxing det där
Jag har kameran i högsta hugg. Filmade de återstående scenerna av den där musikvideon jag la ut här för ett tag sedan.
Sen förväntar jag mig att min nyinhandlade Glidecam HD 2000 dyker upp idag. Då blir det ett jävla springande och tränande

trevligt, får säga vad du tycker om den o visa lite. Är ju intressant att se hur det ser ut innan och efter träning så man har en referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Haha. Snyggt. En trevlig unboxing det där
Jag har kameran i högsta hugg. Filmade de återstående scenerna av den där musikvideon jag la ut här för ett tag sedan.
Sen förväntar jag mig att min nyinhandlade Glidecam HD 2000 dyker upp idag. Då blir det ett jävla springande och tränande

Fasen. Jag hade ju en Steadicam Merlin att kränga till dig...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Mattias:

Är detta med solen och (som på filmen, billjusena) ett problem fortfarande med 4K-kameran?
Jag är fn. inne på spåret att hålla mig kvar på BMD..

Satte upp en typisk hollywoodstudio hemma med 3200K fram och 5500K bakom för att ge filmic i färgerna och skintones osv vart underbara med BMPCC och not so much med FDR-AX100. Iaf med en simpel grade. Mycket lättare att arbeta med med BMPCC..

AX100:an gav rödtint och medelst såpass bra ljus finns risken att varenda detalj syns för mycket. För mycket skärpa..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Mattias:

https://www.youtube.com/watch?v=DAfylY94IPQ

Är detta med solen och (som på filmen, billjusena) ett problem fortfarande med 4K-kameran?
Jag är fn. inne på spåret att hålla mig kvar på BMD..

Satte upp en typisk hollywoodstudio hemma med 3200K fram och 5500K bakom för att ge filmic i färgerna och skintones osv vart underbara med BMPCC och not so much med FDR-AX100. Iaf med en simpel grade. Mycket lättare att arbeta med med BMPCC..

AX100:an gav rödtint och medelst såpass bra ljus finns risken att varenda detalj syns för mycket. För mycket skärpa..

// A

Det är kvar men det är inte något större problem. Jag har råkat ut för det en gång av misstag och en gång med flit.

I min wakeboard video så är det av misstag och upptäckte det först i redigeringen. Valde att inte fixa det eftersom det var ett kameratest.

I min senaste video såg jag tydligt att det skulle bli så men behöll exponeringen och fixade det lätt i redigeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är kvar men det är inte något större problem. Jag har råkat ut för det en gång av misstag och en gång med flit.

I min wakeboard video så är det av misstag och upptäckte det först i redigeringen. Valde att inte fixa det eftersom det var ett kameratest.

I min senaste video såg jag tydligt att det skulle bli så men behöll exponeringen och fixade det lätt i redigeringen.

Jag är inte orolig att inte kunna få bort det. Är nog minsta problemet. Är mer ute efter om det var kvar eller ej..

Enligt flera är kameran bra i lowlight efter FPN-problemet då man kan dra på ett par-tre f-stops i post utan att skada materialet. Hur upplever du? Behöver du skjuta raw för att få kameran att göra bra ifrån sig?

Behöver veta lite bra och dåliga sidor av den för att ta ställning.

Just nu står det mellan BMPC4K, FS700 + 7Q och FS7...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag är inte orolig att inte kunna få bort det. Är nog minsta problemet. Är mer ute efter om det var kvar eller ej..

Enligt flera är kameran bra i lowlight efter FPN-problemet då man kan dra på ett par-tre f-stops i post utan att skada materialet. Hur upplever du? Behöver du skjuta raw för att få kameran att göra bra ifrån sig?

Behöver veta lite bra och dåliga sidor av den för att ta ställning.

Just nu står det mellan BMPC4K, FS700 + 7Q och FS7...

// A

Den ser ju inte i mörkret direkt men någon FPN har jag inte sett röken av.
Jag har filmat förvånansvärt lite Raw med den. Ångrar att jag inte gjorde det igår eftersom en kille på BMC hävdar att den får minst ett extra stop DR då. Nyfiken på om det är sant.
Kan ju tillägga att det lägsta bländarvärde jag testat är 2.6 och är nöjd. Borde skaffa i vart fall en niffty fiffty o testa 1.6 (får lite extra i bmd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den ser ju inte i mörkret direkt men någon FPN har jag inte sett röken av.
Jag har filmat förvånansvärt lite Raw med den. Ångrar att jag inte gjorde det igår eftersom en kille på BMC hävdar att den får minst ett extra stop DR då. Nyfiken på om det är sant.
Kan ju tillägga att det lägsta bländarvärde jag testat är 2.6 och är nöjd. Borde skaffa i vart fall en niffty fiffty o testa 1.6 (får lite extra i bmd).

Jag har 35mm f/1.4, 50mm f/1.4 och 35mm är en utmärkt brännvidd på S35-film så jag tror att jag har bra ljus in.

Är lite sugen på den där... FPN verkar vara borta. Men hur är det för dem med äldre kameror? Borta också? Förstått att din varit fri från start men om jag t.ex skulle kika på en begagnad vill jag ju veta att jag inte får en problemenhet.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag har 35mm f/1.4, 50mm f/1.4 och 35mm är en utmärkt brännvidd på S35-film så jag tror att jag har bra ljus in.

Är lite sugen på den där... FPN verkar vara borta. Men hur är det för dem med äldre kameror? Borta också? Förstått att din varit fri från start men om jag t.ex skulle kika på en begagnad vill jag ju veta att jag inte får en problemenhet.

// A

Det ska lösas i och med firmware men jag tror faktiskt inte det finns så många i Sverige köpta före min. Hör med dem när den köpts in och ta en lika "ny".

Det ligger ju en på blocket nu. Ser ut som han inte skickar med Resolve dvs läge för extremt prutande.
Om han skickar med det kan du pruta ett par tusen och sedan sälja donglen, för du har ju redan en.

Permalänk
Medlem

Hej!

Fina filmer ni har, håller på för fullt spelar in och försöker bli vän med min Pocket som jag köpte av Mr.Tuta.. Inte det lättaste och är som sagt helt grön inom detta men går framåt iaf!!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Hej!

Fina filmer ni har, håller på för fullt spelar in och försöker bli vän med min Pocket som jag köpte av Mr.Tuta.. Inte det lättaste och är som sagt helt grön inom detta men går framåt iaf!!

Mvh

Trevligt, bara o fråga här om du stöter på problem.

Permalänk
Medlem

Ja har 2 frågor, var lägger jag upp videos bäst om jag inte vill att allmänheten ska se dem (som typ Youtube etc.) och finns det något bra konverteringsprogram från mp4 video till smidigare storlek på filen (så jag kan maila den osv.). Just nu är 3.5 min nästan 900mb!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Ja har 2 frågor, var lägger jag upp videos bäst om jag inte vill att allmänheten ska se dem (som typ Youtube etc.) och finns det något bra konverteringsprogram från mp4 video till smidigare storlek på filen (så jag kan maila den osv.). Just nu är 3.5 min nästan 900mb!

Tack på förhand!

På både youtube och Vimeo kan du lägga upp privata klipp.
Vimeo tycker jag är bra till det. Då kan du välja om ingen ska se den, den som har länken, de du bjuder in eller sätta ett lösenord på den.

Adobe Media Encoder är bra. Annars kan du ju exportera två olika ur redigeringen. En stor och en liten, men att pressa ner den i 10mb för att maila kommer inte se bra ut.

Återigen bättre med Vimeo. Där kan den som tittar ladda ner filmen i lite olika storlekar inklusive originalfilen.
Det kombinerat med lösenordet gör det till ett otroligt bra film delnings verktyg.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar!

Vilken metod använder ni för att få bästa kvalité till lagom storlek när ni exporterar klippen?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har nog nästan tagit beslut över min nästa kamera nu.
Dock ska inget hastas osv utan pengarna ska genereras av befintlig utrustning.
Då lär jag hinna förbi nästa NAB och kanske kommer det något liknande.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Okej tack för svar!

Vilken metod använder ni för att få bästa kvalité till lagom storlek när ni exporterar klippen?

Mvh

h.264 ca 30-40mbit om det ska vara nice men lagom och 100-150mbit om det är lite extra fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag har nog nästan tagit beslut över min nästa kamera nu.
Dock ska inget hastas osv utan pengarna ska genereras av befintlig utrustning.
Då lär jag hinna förbi nästa NAB och kanske kommer det något liknande.

// A

Så vad lutar det åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Så vad lutar det åt?

Sony F5.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det var värst, hoppas det går vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det var värst, hoppas det går vägen

Resan dit är lång. Saknar just nu en markant andel. För närvarande ligger det $16 i budgeten

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM