Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Medlem

Imponerande mackapär den där Shogun. Älskar för övrigt han uttal på Shogun.
Vore grymt på en A7sii när den nu kommer, eller kanske bara på a7ii som jag är sikt sugen på.

Tillsvidare är jag glad att jag kan filma 4K internt, gjorde denna idag

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på Shogun. Just nu väntar jag på nab 2015 för att se var som den ska kopplas till. Läste Shane's review på c100 mk2 och blev sugen på en sådan men ska se vad en ev c300 mk2 kan erbjuda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Är så sjukt nyfiken på vad du ska med SD såna prylar till

Permalänk
Medlem

BTW, på blocket ligger en Bmcc 2.5k med SSD och Sigma 18-35/1.8 för 15000 i utrop. Måste lägga band på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Är så sjukt nyfiken på vad du ska med SD såna prylar till

Gas? Vill ha ett mål att spara till men inte via lön utan pengarna ska komma från utrustning jag har. Hoppas det går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Gas? Vill ha ett mål att spara till men inte via lön utan pengarna ska komma från utrustning jag har. Hoppas det går

Skickades från m.sweclockers.com

Man om det sker, varför köpa en C300 eller liknande istället för att hyra? Och speciellt om vi pratar F5 som nämnts tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Man om det sker, varför köpa en C300 eller liknande istället för att hyra? Och speciellt om vi pratar F5 som nämnts tidigare

Som det är idag hade jag hyrt. Men jag vill ha som mål att köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hej!

Väntar som sagt på externt batteri till min kamera men tänkte höra hur ClasOhlsons batterier fungerar efter man slipat till dom? Är dom likvärdiga med original?

Mvh

Permalänk
Medlem

Ligger för övrigt en spännande artikel om Raw Redigering på nofilmschool.com. Måste vara en riktigt smart och stilig herre som gjort den videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ligger för övrigt en spännande artikel om Raw Redigering på nofilmschool.com. Måste vara en riktigt smart och stilig herre som gjort den videon

lol. "spännande" och "riktigt smart och stilig herre" lol..

Sjukt kul att dina videos blir sedda. Hur har det gått med pipsillens rulle?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på ett objektiv med konstant iris med omfånget runt 15 till runt 60 mm som inte expanderar vid zoom?

Hittar t.ex dessa:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13072860/canon-cn-e14...
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13805615/canon-cn-e15...

Det kräver ingen närmare förståelse att dessa ligger strax utanför budget

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

lol. "spännande" och "riktigt smart och stilig herre" lol..

Sjukt kul att dina videos blir sedda. Hur har det gått med pipsillens rulle?

Jorå, jag har levererat så nu är det bara o vänta och se när de blir klara.

Permalänk
Medlem

Nisse-Tuta: du brukar ha koll på gluggar.. Du har inget tips på min fråga ovan? Min 24-70/2.8 expanderar typ 6cm. Kraftigt jobbigt med mattebox. EF/PL med god optisk kvalité, liknande Canon L.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Blir svårt om du ska ha intern zoom. Det blir dyrt.
Till vilken kamera, pocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Blir svårt om du ska ha intern zoom. Det blir dyrt.
Till vilken kamera, pocket?

Jag har intern zoom på 17-40, 70-200. Men för vidare till strax runt tele blir det dyrt som du säger.
Well, jag vill kunna köra den på Pocket såklart men ska även kunna gå på t.ex BMD 4K, FS700 etc..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag har en förkärlek till primes men ibland är det nice med en kvalitetszoom som ger bra bild.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tokina 11-16/2.8 är fantastisk och jag minns den som intern (var ett tag sedan jag hade en).

Permalänk
Medlem

Då jag är en primenisse använder jag (S35):

16mm *
24mm *
35mm *
50mm *
85mm *
135mm

De med * har jag blandat Canon, Minolta, Samyang etc. Jag skulle kunna ersätta alla med en 16-85mm om världen tillät det för humana pengar (upp till 20k är väl OK för ett objektiv som ersätter allt och jag kan ju sälja de andra sen)..

Bah, världen är orättvis

Men för fasen, 200k för en glugg är ju inte exakt en budget för någon utanför Hollywood... =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Inte i Hollywood heller, de enda som äger sådana glas är uthyrningsfirmor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Inte i Hollywood heller, de enda som äger sådana glas är uthyrningsfirmor

Så är det. Jag har lekt med Canon cinema 14 och 24mm på fotomässan. Man märker att detta inte exakt är för att filma ungarna

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk

Det här var intressant med tanke på tidigare diskussioner angående den röda color cast man kan få med ett ND-filter (riktigt nördigt att jag inte kommer på det svenska ordet för color cast )

http://vimeo.com/97812301

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Det här var intressant med tanke på tidigare diskussioner angående den röda color cast man kan få med ett ND-filter (riktigt nördigt att jag inte kommer på det svenska ordet för color cast )

http://vimeo.com/97812301

Färgstick

Permalänk
Medlem

Gjorde ett till förvirrande "test"

Jag gjorde en till för skoj skull.

Samma sak fast Lowlight and handhållet.
BMPCC med ett Sirui stativ som shoulder rigg och ett 14/2.5.
BMPC är med ett 17-50/2.8 VC och inget stöd, håller bara huset i händerna. Men för att jämna ut det så har jag VC påslaget.
Inställningarna är så lika som det går dvs max bländare (2.6 och 2.5, vet inte riktigt varför man får 2.6), iso 800.

Min slutsats förra året var att BMPCCn inte alls är så speciellt kass i mörker.
I år är det nog att BMPCn är relativt dålig i mörker men s värst mycket ljusare eller större bländare hade inte behövts.
Bägge går att handhålla. Gäller bara att få det att funka utefter de krav man har. Så det gamla ryktet om at man kan han handhålla en DSLR men inte en BMD håller jag inte med om.

Dock så skulle jag personligen såklart rigga kameran för handhållet, detta är mer en överdrift för experimentets skull.

Permalänk

Vad kör ni med för grejer till ljud? Jag vet att Mattias körde lite videos för länge sedan där han jämförde lite olika mikrofoner och situationer.

Jag trillade dit och köpte en Zoom H5 nu, de är nersatta nästan 20% om ni kollar på prisjakt tack vare januarirea Ifall fler är sugna.

Men kopplar ni in shotgun mic? eller kör ni med lavalier under tröjan när ni snackar eller så?
Slog till på en billig lavalier mic på ebay också att ha så länge.

Hittills har jag inte haft nåt sätt att spela in ljud med då de flesta filmer är gjorda med GoPron och inuti sitt vattentäta skal hör inte mikrofonen mycket. Tänkte satsa lite mer under 2015 och försöka göra mycket mer film.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Lite av varje. Antingen en billig lav. Eller så ställer du recordern som den är strax utanför bild. Eller sätter en shootgun i den. Eller så leder du ljudet från recordern in i kameran.
Beror på

Permalänk
Medlem

Kör shotgun, omni och lav + zooms inbyggda vid behov. Den sistnämda har jag mest för att spela in ljud så som skogsljud, trafik osv då den fångar allt möjligt skit

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Idag kom det grejer,

Permalänk
Medlem

Va kul! Ska byta ut min follow focus då hjulet mellan objektiv och själva enheten har givit ett glapp på ca 1-2mm.. Det påverkar inte mina vanliga canon L då deras infinity ligger på några få meter och är inte är så precisa. Värre var det när jag lånade en CP2 Zeiss. =/
Är den bra den som låg i din låda?

Hittat ett ultimat objektiv för både bmpcc samt S35: http://www.ebay.com/itm/ARRI-Carl-Zeiss-11-110-T2-2-Vario-Son...

Kostar lite men fan - den där ersätter ju nästan allt i väskan

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Va kul! Ska byta ut min follow focus då hjulet mellan objektiv och själva enheten har givit ett glapp på ca 1-2mm.. Det påverkar inte mina vanliga canon L då deras infinity ligger på några få meter och är inte är så precisa. Värre var det när jag lånade en CP2 Zeiss. =/
Är den bra den som låg i din låda?

Hittat ett ultimat objektiv för både bmpcc samt S35: http://www.ebay.com/itm/ARRI-Carl-Zeiss-11-110-T2-2-Vario-Son...

Kostar lite men fan - den där ersätter ju nästan allt i väskan

Tjusigt!
Vet inte om den är bra, har inte hunnit testa ännu. Blir nog först på måndag.